Elatusmaksuasia

Kyllästynyt vehkeilyyn

Hei,
olen varmaan tyhmä kun uskoin.... mutta miten nyt menettelisin kun isä ei maksa suullisesti sovittua elatusmaksua 100€/kk kahdesta lapsesta...uskomatonta mutta totta, suostuin tähän.
Olen saanut 3 kk n.320€ yht. ja aina on pitänyt pyytää.
En haluaisi todellakaan nähdä lasteni isää huonojen välien takia ja olen nyt niin ärtynyt tilanteesta vielä enemmän.
Saanko sovittua sopimusta ilman että minun tarvitsee nähdä tätä? Henkinen kunto ei riitä tähän.

Miten menettelisin....olen liian väsynyt tappelemaan hänen kanssaan, joskus kävin sen kanssa todella vaikean eron läpi ja paraneminen kesti kauan.
Olen todella kiitollinen jos joku pystyy antamaan jotain suuntaviittaa. Kiitos.

10

1620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koettu keino

      on viedä asia kunnan elatusturvapuolelle, niin kunta alkaa maksamaan elatustukea ja se tulee tasan tiettynä päivänä tilille. Kunta perii tuen elatusvelvolliselta ulosoton kautta. Jos on sellaisia tuloja mitä voi ulosmitata. Toki voit ensin yrittää sopia lasten siän kanssa, eli sanot, että jos sovittu summa ei ole määräpäivänä ja joka kk tilillä, viet asian elatusturvaan.

    • äiti -70.

      Otat yhteyttä oman kuntasi lastenvalvojaan ja sovit hänen kanssaan ajan elatussopimuksen tekoon, se voidaan tehdä myös vaikka ex-miehesi ei suostuisikaan tulemaan paikalle.
      Tämän jälkeen jollei hän maksa määrättyä kuukausittaista elatusapua, haet elatustukea kuntasi elatusturvakeskuksesta.
      Mutta ihan ensimmäisenä otat nyt yhteyttä lastenvalvojaan.
      Minimi elatusapu/tuki yhtä lasta kohden on 136€, eli yhteensä 272€/kk:ssa.

      • äiti -70.

        Unohdin kertoa, että en ole nähnyt ex-miestäni eron jälkeen 6 vuoteen, enkä haluakkaan nähdä, senverran vmäisen tempun minulle teki.
        Hoidin itse tuon elatusasian kuten kirjoitinkin, eli otin yhteyttä lastenvalvojaan ja ex-mieheni kävi siellä erikseen, teimme siis elatussopimukset näkemättä toisiamme.
        Ex ei maksanut 2kk jälkeen enään elatusmaksujaan, kiikutin paperit elatusturvakeskukseen ja saan sieltä kuukausittain elatustuen, siihen saakka kunnes jokainen lapsistani tulee 18v (meillä tehtiin elatussopimus jokaisen lapsen kohdalla 18 v ikään saakka, sillä isä ilmoitti ettei meinaa maksaa penniäkään koskaan lapsistaan, tämä oli siis taloudellinen turva minulle.


      • tyytymätön :)
        äiti -70. kirjoitti:

        Unohdin kertoa, että en ole nähnyt ex-miestäni eron jälkeen 6 vuoteen, enkä haluakkaan nähdä, senverran vmäisen tempun minulle teki.
        Hoidin itse tuon elatusasian kuten kirjoitinkin, eli otin yhteyttä lastenvalvojaan ja ex-mieheni kävi siellä erikseen, teimme siis elatussopimukset näkemättä toisiamme.
        Ex ei maksanut 2kk jälkeen enään elatusmaksujaan, kiikutin paperit elatusturvakeskukseen ja saan sieltä kuukausittain elatustuen, siihen saakka kunnes jokainen lapsistani tulee 18v (meillä tehtiin elatussopimus jokaisen lapsen kohdalla 18 v ikään saakka, sillä isä ilmoitti ettei meinaa maksaa penniäkään koskaan lapsistaan, tämä oli siis taloudellinen turva minulle.

        mitä jos on tyytymätön elatusavun määrään, voiko valittaa tai miten asia viedään sinne tuomioistuimeen jos tunnen että en saa tarpeeksi?


      • sossupaholainen
        tyytymätön :) kirjoitti:

        mitä jos on tyytymätön elatusavun määrään, voiko valittaa tai miten asia viedään sinne tuomioistuimeen jos tunnen että en saa tarpeeksi?

        Elatussopimusta ei tarvitse allekirjoittaa, jos on tyytymätön avun määrään. Oikeastaan et siis voi olla tyytymätön, koska olet sopimuksen itse hyväksynyt. Jos et hyväksy sopimusta tai myöhemmin haluat muuttaa sitä vastoin toisen osapuolen tahtoa, lähetät käräjäoikeuteen hakemuksen muutoksesta. Saat apua oikeusaputoimistosta, hakijana on lapsi, joten se ei maksa sinulle mitään.


      • arvutimasiin
        sossupaholainen kirjoitti:

        Elatussopimusta ei tarvitse allekirjoittaa, jos on tyytymätön avun määrään. Oikeastaan et siis voi olla tyytymätön, koska olet sopimuksen itse hyväksynyt. Jos et hyväksy sopimusta tai myöhemmin haluat muuttaa sitä vastoin toisen osapuolen tahtoa, lähetät käräjäoikeuteen hakemuksen muutoksesta. Saat apua oikeusaputoimistosta, hakijana on lapsi, joten se ei maksa sinulle mitään.

        Olosuhteethan voivat muutta olennaisesti siitä, mitkä ne olivat, kun alunperin sopimusta allekirjoitettiin.

        Elatusavun muuttaminen edellyttää, että (oikeusministeriön elatusapu)ohjeen mukaisesti uusien olosuhteiden perusteella lasketun elatusavun määrä poikkeaisi vähintään 15 prosenttia vahvistetun elatusavun määrästä, eikä olosuhteiden muutos ole lyhytaikainen. Lisäksi elatusavun muuttamista on sekä lapsen että elatusapua suorittavan vanhemman olot huomioon ottaen pidettävä kohtuullisena.


      • sossupaholainen
        arvutimasiin kirjoitti:

        Olosuhteethan voivat muutta olennaisesti siitä, mitkä ne olivat, kun alunperin sopimusta allekirjoitettiin.

        Elatusavun muuttaminen edellyttää, että (oikeusministeriön elatusapu)ohjeen mukaisesti uusien olosuhteiden perusteella lasketun elatusavun määrä poikkeaisi vähintään 15 prosenttia vahvistetun elatusavun määrästä, eikä olosuhteiden muutos ole lyhytaikainen. Lisäksi elatusavun muuttamista on sekä lapsen että elatusapua suorittavan vanhemman olot huomioon ottaen pidettävä kohtuullisena.

        Olosuhteet voivat tietysti muuttua ja elatusapua tulee silloin muuttaa. Tällöin olisi tietysti toivottavaa, että tehtäisiin uusi sopimus, eli molemmat suostuvat muutokseen. Tarkoitin, että ei voi allekirjoittaa sopimusta ja saman tien sanoa, että on siihen tyytymätön. Jos ei ole tyytyväinen, ei allekirjoita. Esim kahden vuoden päästä tilanne voi olla toinen, ja muutosta tarvitaan.


    • Saman elänyt

      Mene soskuun, kerro tilanne ja he hoitavat loput. MINIMI elatusmaksu on 129e/lapsi/kk joten siihen lapsesi isän on suostuttava tai maksamaton määrä on ulosottokelpoinen. Sitä ei voi neuvotella pienemmäksi, ei vaikka tulot olisivat 0e/kk koska sen jälkeen sosiaalitoimisto maksaa sen, ja summa menee isälle ulosottoon.
      Ei ole pakko nähdä eikä riidellä, otat vaan omasi pois ja sillä hyvä.
      Jos maksun kanssa on hankaluuksia, suosittelen lämpimästi elatussopimuksen tekemistä sosiaalitoimistossa. Sinulla on mustaa valkoisella, ja mikä parasta: kaikki on kitkatonta, sillä teillä on sopimus.

      • arvutimasiin

        "MINIMI elatusmaksu on 129e/lapsi/kk"

        Tämä ei pidä paikkaansa. "Elatusmaksun" (elatusapu) suuruus voi olla vaikka 0 euroa. Täysimääräinen elatustuki sen sijaan on 1.1.2009 lukien 136,41 €.

        Mutta kuten mainittiin kannattaa sosiaalitoimeen ottaa yhteys kirjallisen sopimuksen vahvistamiseksi.

        "Elatusturvalain (671/1998) 8 §:n mukaan lapselle maksetaan täysimääräisen elatustuen ja elatusavun määrän erotuksen suuruista elatustukea silloin, kun elatusavun määrä on elatusvelvollisen puutteellisen elatuskyvyn vuoksi vahvistettu täysimääräistä elatustuen määrää alhaisemmaksi. Elatustuen myöntämisen helpottamiseksi edellä tarkoitetuissa tilanteissa ohjeessa korostetaan elatusapusopimusten laatimista siten, että niihin aina merkitään, johtuuko täysimääräistä elatustuen määrää pienempi tai sen kanssa yhtä suuri elatusapu elatusvelvollisen elatuskyvystä vai muusta syystä.

        Elatusavun pienuuden katsotaan johtuvan elatusturvalaissa tarkoitetulla tavalla elatusvelvollisen puutteellisesta elatuskyvystä silloin, kun elatusvelvollisen ohjeen mukaan laskettu elatuskyky on täysimääräistä elatustukea pienempi. Muissa tapauksissa elatusavun pienuuden katsotaan johtuvan muusta syystä kuin elatusvelvollisen puutteellisesta elatuskyvystä, jolloin lapselle ei synny oikeutta edellä mainittuun täydentävään elatustukeen. Tällöin elatusvelvollisen laiminlyötyä elatusavun suorittamisen elatustuki maksetaan elatusturvalain 8 §:n 2 momentin mukaisesti vain vahvistetun elatusavun suuruisena.

        Kun elatusvelvollisen ohjeen mukaan laskettu elatuskyky on täysimääräisen elatustuen määrää pienempi, lapselle syntyy oikeus täydentävään elatustukeen. Täydentävän elatustuen määrä lasketaan elatusturvalain 8 §:n 1 momentin mukaisesti täysimääräisen elatustuen ja vahvistetun elatusavun erotuksena."
        http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/documents/11813/index.htx

        Eli jos aloittaja sopisi elatusvelvollisen kanssa elatusmaksun suuruudeksi vaikkapa 80e/lapsi/kk, jonka sos.toimi hyväksyisi, ja tämä elatusavun pienuus ei johtuisi elatusvelvollisen alentuneesta maksukyvystä vaan aloittajan "höveliydestä" (=muu syy), niin aloittaja menettäisi mahdollisuuden saada lapsilleen täydentävänä elatustukena 56,41e/lapsi/kk. Jos taas elatusmaksu vahvistettaisiin 136,41 euroa pienemmäksi (esim. mainittu 80e/kk) johtuen elatusvelvollisen alentuneesta maksukyvystä, niin aloittaja saisi elatusvelvollisen maksaman 80e/lapsi/kk elatusavun lisäksi täydentävänä elatustukena kunnalta (1.4.2009 alk. Kelasta) tuon 56,41 e/kk/lapsi. Jos elatusvelvollinen laiminlöisi elatusmaksun suorittamisen, niin tämänkin osuuden aloittaja voi saada elatustukena. Elatusvelvolliselta perittäisiin sitten tätä osuutta (80e/lapsi/kk), mutta sen perintä ei vaikuttaisi aloittajaan juuri millään lailla, vaan olisi kunnan (1.4.2009 jälkeen Kelan, elatustukiasiat siirtyvät kelalle) ja elatusvelvollisen välinen asia.


      • tavallinen mies

        Minulla menee silleen että ex-vaimo maksaa 84€/ lapsi kuukaudessa, yhteensä 3 lapsesta 3x84€=252€, eli se saa aikamoisen "alennuksen" maksuihin kun sillä on niin huonot tulot, kaupunki maksaa sitten sen puuttuvan osuuden minimiin asti minulle. Elarithan nousi nyt siihen 136,40€ suunilleen. Niin että minimin sitä aina saa, ihan sama mitä lapsen/lasten tapaava osapuoli tienaa..tosin voin sanoa että tuo minimi on kyl aika minimi, koska eipä tuo mitään muuta sitten maksakkaan, esim. harrastuksia, urheiluvälineitä jne..omat huvitukset/menot tuntuu olevan kaikkein tärkeimpiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      3053
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      419
      2906
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2282
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      99
      2209
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1924
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1874
    7. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1868
    8. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1860
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      335
      1846
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1692
    Aihe