kita- ja nielurisaleikkaus?

aukuiselle leikkaus.

Moi!

Minulta leikataan kita- ja nielurisat aikuisena eli 26-vuotiaana. Toisten noista pitäisi hävitä 15-ikävuoteen mennessä, mutta minulla ne ovat vieläkin!

Eli kertokaa kokemuksia aikuisiällä tästä leikkauksesta ja miten kotona tähän pitäisi varautua? mitä tehtiin ennen leikkausta ja millainen olo heti herättyä ym. Kaikki mahdollinen tieto olisi tarpeen! kiitos jo etukäteen. :)

11

1657

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on yksi kappale,

siis se joka yleensä häviää, tosin usealla lapsella jolta se on poistettu se on kasvanut uudelleen.
      Nielurisoja on sitten kaksin kappalein.

Minulle operaatio suoritettiin 3 vuotta sitten, olin 23 vuotias ja kaikki meni ihan ok, tietysti kipuja oli alussa, mutta sain kyllä sairaalassa ihan kiitettävästi kipulääkettä, samoin kotiin.

Mitä kaikkea haluaisit tietää, siis mitä tarkoitat tuolla että miten varautua?

• sitä, että...

tarviiko kotiin mitään erityistä varata ruokien osalta? joidenkin mielestä yleisestikki leikkaus on ollu kauhea tai paremminkin siitä toipuminen ja joistakin ei mitään ihmeellistä. Mene ja tiedä.

• eka vastaaja
        sitä, että... kirjoitti:

tarviiko kotiin mitään erityistä varata ruokien osalta? joidenkin mielestä yleisestikki leikkaus on ollu kauhea tai paremminkin siitä toipuminen ja joistakin ei mitään ihmeellistä. Mene ja tiedä.

itse varasin kotiin mm. Valion marjakeittoja, niitä oli mukava juoda ja mielusti niin että olivat viileitä. Sosekeittoja tein itse, saapi niitä kyllä niin pakkasesta kuin tetroissakin.

Juu, se on yksilöllistä tosiaan, minulla ei ollut paljoa kipuja mutta tuttavalla joka operoitiin liki kolmekymppisenä, hän oli todella kipeä ja siellä oli mm. jtkn häikkää, tuli vuotoja, joutui olemaan sairaalassakin väh.pidemmän aikaa.

Toivotaan että sinulla menee mahdollisimman kivuttomasti ja toivut pikaisesti! Älä nyt kuitenkaan korppuja osta kotiin ekaa viikkoa varten:DD

Tsemppiä!

• kunnon arsenaalit kotia...
        eka vastaaja kirjoitti:

itse varasin kotiin mm. Valion marjakeittoja, niitä oli mukava juoda ja mielusti niin että olivat viileitä. Sosekeittoja tein itse, saapi niitä kyllä niin pakkasesta kuin tetroissakin.

Juu, se on yksilöllistä tosiaan, minulla ei ollut paljoa kipuja mutta tuttavalla joka operoitiin liki kolmekymppisenä, hän oli todella kipeä ja siellä oli mm. jtkn häikkää, tuli vuotoja, joutui olemaan sairaalassakin väh.pidemmän aikaa.

Toivotaan että sinulla menee mahdollisimman kivuttomasti ja toivut pikaisesti! Älä nyt kuitenkaan korppuja osta kotiin ekaa viikkoa varten:DD

Tsemppiä!

...niitä korppuja tietty! =) mietin vaan, että mitä sitä uskaltaa syödä ja juoda ettei rasita kurkkua sitten liikaa. Kiitos vinkistä! :)

• joo...
        eka vastaaja kirjoitti:

Tsemppiä!

Minun nielurisani leikattiin 40-vuotiaana ja se oli elämäni kamalin leikkauskokemus kipujen puolesta. Olisin varmaan pärjännyt paremmin, jos olisin voinut ottaa oikein kunnolla kipulääkkeitä, mutta piti vähän rajoittaa Panacodin ottamista (otin sitä puolikkaan joka kolmas tunti ketorinia), kun se pyrkii yrjöttämään ja Tramalia en uskaltanut edes kokeilla (se on käsittääkseni vielä voimakkaampi sivuvaikutuksiltaan). Jos sietää hyvin lääkkeitä, niin sitten ei muuta kuin nuppi turvoksiin... Pahin kipu oli minulla päivinä 3.-10. Siinä vaiheessa peitteet eli arpikudos irtoaa haavoista ja suussa on avohaavat, jotka polttavat aina kun koittaa niellä jotain. Minä elin tuon ajan pelkällä päärynämehujäällä ja haalealla pinattikeitolla, kaikki muu kirveli liikaa. Leipää en pystynyt syömään vielä siinä vaiheessa kun palasin kahden viikon päästä töihin, mutta kaikki muu ruoka meni.

Toivotan sinulle parempia leikkauskokemuksia kuin mitä minulla oli;)

• elää...
        joo... kirjoitti:

Minun nielurisani leikattiin 40-vuotiaana ja se oli elämäni kamalin leikkauskokemus kipujen puolesta. Olisin varmaan pärjännyt paremmin, jos olisin voinut ottaa oikein kunnolla kipulääkkeitä, mutta piti vähän rajoittaa Panacodin ottamista (otin sitä puolikkaan joka kolmas tunti ketorinia), kun se pyrkii yrjöttämään ja Tramalia en uskaltanut edes kokeilla (se on käsittääkseni vielä voimakkaampi sivuvaikutuksiltaan). Jos sietää hyvin lääkkeitä, niin sitten ei muuta kuin nuppi turvoksiin... Pahin kipu oli minulla päivinä 3.-10. Siinä vaiheessa peitteet eli arpikudos irtoaa haavoista ja suussa on avohaavat, jotka polttavat aina kun koittaa niellä jotain. Minä elin tuon ajan pelkällä päärynämehujäällä ja haalealla pinattikeitolla, kaikki muu kirveli liikaa. Leipää en pystynyt syömään vielä siinä vaiheessa kun palasin kahden viikon päästä töihin, mutta kaikki muu ruoka meni.

Toivotan sinulle parempia leikkauskokemuksia kuin mitä minulla oli;)

Toivon tosiaan, että selviän siitä helpolla. Lääkkeitä käytän todella vähän niin mulle varmaan tehoaa hyvin kaikki "myrkyt" ja kun mahassa ei mitään herkkyys ongelmaa niin voin niitä syödäkkin ihan surutta. Näköjään pitää huolehtia siitä ettei lääkkeiden oton välille synny liian pitkää aikaa. Mutta mutta...viesteistä huomaa, että kaikilla erillainen kokemus tuo ja varmasti tulee olemaan minunkin kohdalla. En kumminkaan osaa nyt pelätä mitään etukäteen mahdollisesti vielä aivan turhaankin. Tyhmyyttäkö!?! ...en tiedä. :))

• JoonaP

Sulla voi olla leikkauksen jälkeen kurkku kipeä kun nieluus survotaan hengitysputki ja kieli/hampaat voi särkeä kun suu pidetään auki suunavaajalla. ja sitten suussa voi maistua palaneen/homehtuneen lihan haju viikkoja kun ne polttaa niitä suonia, samalla voi kielikin vähän käristyä. Lisäksi anestesiassa on omat riskinsä' joista suurimpana jopa kuolema esim. kurkunpään spasmin seurauksena. Mutta ei syytä huoleen, hyvin se varmasti sujuu :)

• todella lapsellista!

En voi tajuta miten noin lapsellisia viestejä voi kirjoitella tänne! varmasti nyt uskoin mitä kirjoitit :D mut ASIALLISIA viestejä luen kyllä joten kiitos niistä. Enkä nyt tarkoittanut, että kun kysyn tulevasta leikkauksesta niin sitä pelkäisin. Olen vain utelias.

• joo...

Minulla oli kurkku tosi pahasti turvoksissa ja eka vuorokausi oli pakko nukkua istuallaan, kun tuntui että muuten tukehtuu. Olo parani kyllä siltä osin aika nopeasti. Ap:lle sanoisin, että huolehdi siitä, että sinulla on joku kanssasi pari ensimmäistä päivää. On sitten joku auttamassa, jos tulee ongelmia ja joku joka pystyy tuomaan sinulle kaupasta ja apteekista mitä tarvitset.

• ostaa

kylmägeelipusseja x2, joita pitää kaulalla. Ite pidin melkeen ympäri vuorokauden parikymmentä min kerrallaan ja sit taukoa. Estää ainaki sen ettei haavat aukia, ku leikkauksen jälkeenhän ei esim suositella lämmintä suihkua sen varalta että verenkierto vilkastuu ja on vaarana että haavat aukeaa. Mehukeitot on hyviä syötäviä. Onhan se kurkku kippee, mut lääkettä naamaan vaan, turha niistä kivuista on sillo kärsiä:) Tsemppiä!!:)

• lukiolainen4

Itse olin tänään kita- ja nielurisaleikkauksessa. Ennen leikkausta en 7-8 tuntiin syönyt mitään. Kun pääsin leikoon minulta kysyttiin että haluaisinko rauhoittavia mutta en ottanut kun en ikinä oikeen jännitä mitään paitsi koeviikkoja.
      Puoli tuntia ennen leikkausta sain kaksi 1mg Panadolia että ei olisi paljon kipuja herätessä. Pukuhuoneessa vaihdoin vaatteet ja koska oli kysessä vain päiväleikkaus niin ei tarvinnut pakata tavaroita pussiin osastolle. Odotin penkeillä ja leikkaaja tuli hakemaan minut suoraan leikkaussaliin. Leikkuassalissa kysyttiin viellä kerran allergioita, sisäisiä verenvuotoja yms. Sitten sain neulan vasempaan käteen joka ei tuntunut yhtään missään. Samanlainen olisi kuin hyttysen pistos ja vasempaan käteen laitettiin myös hapentarkkailu laitteitta ja jotain muuta. Nukutuslääkäri tuli sisään ja laittoi aineet menemään neulaa pitkin suoneen ja simahdin alle 10-15 sekunnissa, kaikki alkoi vian hämärtyä ei kovin kummonen. Seuraava muistikuva on kun heräsin heräämöstä happimaski päässä joka auttoi hapen ottamisessa. Operaatio kesti noin 30-45min ja heräämisessä 2,5-3h mutta nukuin viellä tunnin siinä sängyssä. Lääkäri kysyi samalla että onko kipuja ja muuta. Sitten hän antoi minulle tehokkampaa kipu lääkettä veden mukana jotian purutabletteja. Minulla ei ollut melkein yhtään mitään kipuja. Samantien pystyin juomaan vettä ja syömään jäätelöä jonka hän antoi. Samanlainen oli kurkku kun olisi lievä angiina ei kummonen. On tärkeää syödä paljon kylmiä ja helposti alas meneviä ruokia että verisuonet supistuu ja menee enemmän tukkoon. Sitten pääsin kotiin 4-5h heräämössä oltuani. Ei ollut mitään kipuja tai huipannut tai mitään heti kun lähdin kävelemään. Äitini haki minut pois. Muutaman päivän sisällä uuden kudoksen päälle joka leikattiin muodostuu fibriini verkko, joka haiskahtaa vähän pahalle ja siihen päälle arpikuods eli "katteet". Nämä irtoavat 10-14 päivän kuluessa joten silloin kannattaa ottaa kipulääkkeitä, koska se voi tehdä hieman kipeää muuten. Kannatan tätä leikkausta jos ei saa kunnolla happea nenän kautta tai oikomishoidon takia tai jonkun muun takia. Ihan peini leikkaus on siis kyseessä yleensä ei mitään pahaa tapahdu korkeintaa oksentaa herättyään tai räkii vähän verta mutta ei muuta. Lääkkeitä otan varmuuden vuoksi vähän ennen kuin pitäisi ottaa välttyykseni kivulta joka on tärkein asia koska muuten ei pysty syömään tai ottamaan lääkkeitä ja se on takaisin sairaalaan. Mutta ei tässä muuta ekan päivän oon nyt parantunut todella tehokkaasti ja nopeasti kipuja koko ajan vähemmän ja toivottavasti ei tule mitään komplikaatioita. Tsemppiä ja rohkeutta muille parantujille ja leikkausta harkitsevillea ihan pikku leikkaus, ei tarvitse pelätä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2323
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1402
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1320
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      271
      1304
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe