Madot ulosteessa..Kokemusta??

pienen pennun omistaja

Haluaisin kysyä teiltä, oletteko koskaan nähneet koiranne ulosteessa matoja, ja kuinka usein madotatte, pitäisi kuulemma 2-3 kertaa vuodessa.


Ostin sekarotuisen pennun jota ei oltukaan madotettu ollenkaan, joten heti madotus..Luin netistä sisäloisita ja ulkoloisista ja tieto lisäsi tuskaani;)

Aika kauheaa tekstiä, suolinkainen voi tarttua myös ihmiseen ja vaeltaa ihmisessä niin kuin koirassakin..ei kiva, toivottavasti ihmiset jaksaisivat madottaa koiransa..

Tietääkö kukaan ihmistä jolle olisi tarttunut suolinkainen?

kiitos vastauksista..

15

14385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...............-

      Jokaisella koiran pennulla on suolinkaisia, ne saavat tartannan vielä olessaan äidin masussa. siksi koiranpentu tulee madottaa useasti ja jo koiran kasvattajan tulisi madottaa pentu muutamaan otteeseen. Muistaakseni madotus kuuri hoidetaan pennulle viikon välein aluksi ja sitten kahden viikon välein, olisiko ollut 12 vk:n ikään asti (matolääkepaketissa on tarkat ohjeet, en nyt varmaksi muista, omat koirani ovat jo aikuisia=))
      Axilur on omasta mielestäni tehokkain ja se on myös laajakirjoinen, tehoaa kaikkiin muihin sisäloisiin, paitsi litteään heisimatoon ja sitä ei paljon suomessa esiinny. (matolääkettä on kuitenkin syytä vaihdella välillä).

      On ihan "normaalia, että koiran pennun kakassa on suolinkaisia jos madotusta ei ole hoidettu, sitten kun madotus hoidetaan niitä tulee vielä enemmän, ihan kun pentu kakkais spagettia ;) Jos madotus ei ala tehota, eikä suolinkaiset poistu, kannattaa pentu viedä eläinlääkäriin, joka voi laittaa lääkkeen suoraan ihoon (se on tehokas).

      Itsekkin olin kerran huolissanituosta tarttuuko suolinkaiset ihmiseen, koska kun otettiin vanhempi koiranne, sillä ilmeni sama ongelma ja pelkäsin suolinkaisten tarttuvan tyttäreeni. soitin tk:hon ja kysyin asiasta. Siellä sanottiin että tartunta on erittäin harvinaista, että ihmisen pitäisi jopa syödä sitä matokakkaa ennen kun tartunnan saa, joten älä huoli siitä =)

      • madotettu kennelliiton sään...

        tiukat.En ole ikinä kuullutkaan jotta kennelin myymällä pennulla olisi ollut matoja jo lähtiessään kennelistä sillä pentukin madotetaan ennen luovutusta viimeisen kerran.


      • Salli45

        Jokaisella koiran pennulla on suolinkaisia, ne saavat tartannan vielä olessaan äidin masussa.


        Ei pidä alkuunsa paikkaansa kuten edellämainittu kirjoittikin ellei nartun omistaja ole lyönyt laimin perusasioita ja yleensä sekarotuisten pennuilla onkin juuri siksi matoja,koska ei välitetä ottee"kallista" madotuskuureja emolle


      • kokemusta on
        madotettu kennelliiton sään... kirjoitti:

        tiukat.En ole ikinä kuullutkaan jotta kennelin myymällä pennulla olisi ollut matoja jo lähtiessään kennelistä sillä pentukin madotetaan ennen luovutusta viimeisen kerran.

        Minulle myytiin pentu, joka oli muka madotettu. Jo eka iltana se kakkasi matosolmuja, juuri jonkun kuvailemia spagetteja. Eläviä suolinkaisia olivat, ja niistä ei meinattu päästä eroon millään. Jos olisin tiennyt, en olisi sitä ottanut suoraan, koska jouduin madottamaan myöskin muut koirani. Ei ollut edellisen kennelin koirien kanssa saamaa ongelmaa, joten oli viimeinen kerta siitä kennelistä. Kuka niitä madotuksia oikeasti valvoo? Koira oli jo hiukan iäkkäämpi pentu, tuolloin nelikuinen, eikä siitä mielestäni näkynyt päällepäin mitään merkkejä. Mutta ehkä olin vain tyhmä, enkä niitä tajunnut. Hakiessa se oli puhdas ja siisti, korvat puhtaat jne... Mutta kasvattajan on täytynyt tietää madoista, niin paljon niitä oli.Vähin mitä olisi voinut tehdä, olisi ollut edes mainita asiasta.

        Mutta en tiedä sitten onko tuosta koiralle sinällään haittaa ollut. Inhottavia ne olivat.

        Minulla on sittemmin tullut yksi koira, jota en madota kuin kerran vuodessa. Syy siihen on se, että se sai todella ikävän myrkytyksen nuorempana matolääkkeestä, ja eläinlääkärin ohjeiden mukaisesti emme madota rutiiniluonteisesti. Riskit matoihin ovat meillä aika pienet, koska koirat eivät syö mitään raakaa.

        Meillekin sanottiin tuolloin lääkärissä, että eivät suolinkaiset ihmiseen tartu kovinkaan herkästi, eli ei aiheuta toimenpiteitä. Kihomatoja on ollut kerran, vaikka ne tarttuvatkin hyvin helposti.


      • on aina
        madotettu kennelliiton sään... kirjoitti:

        tiukat.En ole ikinä kuullutkaan jotta kennelin myymällä pennulla olisi ollut matoja jo lähtiessään kennelistä sillä pentukin madotetaan ennen luovutusta viimeisen kerran.

        matoja. Kyse on vaan siitä aktivoituvatko, vai eivät. Aina ei emon madotus onnistu, jos kanta on vahva. Pennut joilla on matoja pitää nopeasti hoitaa kuntoon, madot saattavat tuhota mm. nivelpintoja yms. Näinollen jää elinikäiset vauriot.
        Myös pennun henki on vaarassa.


      • maisu
        Salli45 kirjoitti:

        Jokaisella koiran pennulla on suolinkaisia, ne saavat tartannan vielä olessaan äidin masussa.


        Ei pidä alkuunsa paikkaansa kuten edellämainittu kirjoittikin ellei nartun omistaja ole lyönyt laimin perusasioita ja yleensä sekarotuisten pennuilla onkin juuri siksi matoja,koska ei välitetä ottee"kallista" madotuskuureja emolle

        ei tuo ylläoleva nyt kyllä täyttä puppua ollut. Itse olen lukenut useasta kirjasta tuon saman väitteen: kaikilla koiranpennuilla on suolinkaisia, ne saavat tartunnan jo kohdussa emoltaan. Eli pakko kai niitä jossain muodossa on olla koirassa kuin koirassa.

        Ilkeää sanoa:yleensä sekarotuisten pennuilla onkin juuri siksi matoja,koska ei välitetä ottee"kallista" madotuskuureja emolle

        no joopa joo, oma koirani on kyllä puhdas ja paperit löytyy, mutta kyllä niitä löytyy puhdasrotuisistakin niitä "kasvattajia"jotka ei tuollaisia asioita hoida kunnolla. Joka kohdassa törmää tähän että aina sekarotuisista koirista johtuu kaikki, jopa suolinkaiset! ärsyttää vaan, ei ne paperit koiraa tee, vaan koira itse!


      • vaan
        maisu kirjoitti:

        ei tuo ylläoleva nyt kyllä täyttä puppua ollut. Itse olen lukenut useasta kirjasta tuon saman väitteen: kaikilla koiranpennuilla on suolinkaisia, ne saavat tartunnan jo kohdussa emoltaan. Eli pakko kai niitä jossain muodossa on olla koirassa kuin koirassa.

        Ilkeää sanoa:yleensä sekarotuisten pennuilla onkin juuri siksi matoja,koska ei välitetä ottee"kallista" madotuskuureja emolle

        no joopa joo, oma koirani on kyllä puhdas ja paperit löytyy, mutta kyllä niitä löytyy puhdasrotuisistakin niitä "kasvattajia"jotka ei tuollaisia asioita hoida kunnolla. Joka kohdassa törmää tähän että aina sekarotuisista koirista johtuu kaikki, jopa suolinkaiset! ärsyttää vaan, ei ne paperit koiraa tee, vaan koira itse!

        mulle aina kaikki ylväät koiran omistajat, että mitäs kaikkia rotuja tuossa sun sekarotusessa piskissäs?.. ja tämä meidän fifi kun on niin rotukoira,(paitsi että paskoo sit sisälle ja järsii huonekalut, räksyttää, vetää hihnassa, . niitä ei tää sekarotunen piski tee, mut mitäs väliä, eihän sitä kukaan huomaa, kato ku on sekarotune!


      • eitaasvoiolla
        Salli45 kirjoitti:

        Jokaisella koiran pennulla on suolinkaisia, ne saavat tartannan vielä olessaan äidin masussa.


        Ei pidä alkuunsa paikkaansa kuten edellämainittu kirjoittikin ellei nartun omistaja ole lyönyt laimin perusasioita ja yleensä sekarotuisten pennuilla onkin juuri siksi matoja,koska ei välitetä ottee"kallista" madotuskuureja emolle

        Mistähän olet saanut päähäsi, että juuri sekarotuisten omistajat pitää koiriaan huonommin? Kyllä niitä kuule löytyy puhtaista paperikoiristakin huonoja omistajia! JA KENNELEITÄ!


      • mulla!
        eitaasvoiolla kirjoitti:

        Mistähän olet saanut päähäsi, että juuri sekarotuisten omistajat pitää koiriaan huonommin? Kyllä niitä kuule löytyy puhtaista paperikoiristakin huonoja omistajia! JA KENNELEITÄ!

        Olen samaa mieltä! Minun sekarotuinen piski on
        - Leikattu
        - Sirutettu
        - Rekisteröity
        - Madotettu (apteekista reseptilääkkellä)

        Eli ihan ku puhdasrotuinen paperikoira. Näitten kaikkien kanssa koirani on "paperilla" oikeutettu melkein joka paikkaan ku rotukoiraki.


      • eipähän ole!
        Salli45 kirjoitti:

        Jokaisella koiran pennulla on suolinkaisia, ne saavat tartannan vielä olessaan äidin masussa.


        Ei pidä alkuunsa paikkaansa kuten edellämainittu kirjoittikin ellei nartun omistaja ole lyönyt laimin perusasioita ja yleensä sekarotuisten pennuilla onkin juuri siksi matoja,koska ei välitetä ottee"kallista" madotuskuureja emolle

        Ehkäpä on puhuttu mahdollisesta tartunnasta, ei laiminlyönnistä!

        "Kantava narttu on syytä madottaa ennen astutusta ja myös kantoaikana, noin 10 päivää ennen synnytystä, sillä kantavalla nartulla toukat saattavat siirtyä myös sikiöihin sekä maitorauhasten iholle emon imettäessä pentujaan. Pennun madotus on siis myös todella tärkeää: sisäloiset saattavat saada aikaan pahoja kehityshäiriöitä kasvavilla pennuilla. Madotus suoritetaan 3, 5, 7 ja 11 viikon iässä."


      • minä vain

        Meillä kanssa sama ongelma. Meillä on 8 pentua, 4-viikkoisia, kaikki madotettu oikein, welpan vet merkkisellä lääkkeellä. Myös emo madotettu. Tänään huomasin yhden pennun oksentavan, katsoin että mitä ihmeen valkoista se syö. siirsin pennun pois ja katsoin tarkemmin..mato. Laitoin suoraan pennuille annoksen matolääkettä ja nyt näin iltaa kohden ne kakkaa spagettia :D mutta madot eivät enään liiku, joten lääke varmaan alkaa tehoamaan. Nyt 2 viikon päästä uusinta ja toivottavasti ne häviää. Soitin eläinlääkäriin ihan paniikissa ja ell. sanoi että se on ihan normaalia että pennut saavat tartunnan emon maidosta? Ihmiseen ei kuulemma tartu kovin helposti.. Mutta näin meillä, spagetti kakkaa ja desinfiointia.


      • Anonyymi
        madotettu kennelliiton sään... kirjoitti:

        tiukat.En ole ikinä kuullutkaan jotta kennelin myymällä pennulla olisi ollut matoja jo lähtiessään kennelistä sillä pentukin madotetaan ennen luovutusta viimeisen kerran.

        Pakko tulla kirjottamaan vaikka sun kommentista aikaa pirusti ja ajat ovat muuttuneet, mutta olen niin monelta kuullut että ollut matoja siltikin vaikka just kennelistä koira ois haettu!! Aikamoista😰


    • kuin koirassa

      on aina matoja, erinäisiä määriä. Siinä vaiheessa kun ne näkyy ulosteessa, määrä on järkyttävä. Osta yliannostus Axiluria ja anna tehostettu ja normaalia pidempi kuuri, pääset suolinkaisista eroon (ell. neuvo).

      Kuitenkin, suolinkaisen munavaihe jää koiraan elämään ns. remissiovaiheeseen, eli niitä ei ikinä saada täysin hävitettyä, ei edes kantavista emoista. Jotkut asiat sitten koiran elämässä voivat laukaista suolinkaisen munan kehittymään, mm. stressi, juoksut, tiineys, sairaus.

      Itsestäsi ei kannata huolehtia, jos et kakkia suuhun laita, ei ne ihmiseen tartu.

      • !!!!!!!!!!!!!

        Vaikka axilur onkin hyvin siedetty, en oma kokemuksen jälkeen ikinä neuvoisi antamaan yliannostusta koiralle. Matolääkemyrkytys ei ole kaunista katseltavaa, vaikka ei kai yleistä olekaan. Olen nähnyt koiran, joka on siitä kärsinyt ihan normiannostuksella. No, kyseessä ei ollut Axilur, mutta keskushermosto-oireet eivät ole hauskoja koiralla. Eli ota yhteys eläinlääkäriin, jolloin saa ongelmien tullen heti tiedon missä vika on. Meillä se kiellettiin, ja vain sattumalta täysin sivullinen henkilö tunnisti oireet. Hänen koiransa kuoli, meidän ei onneksi. Hän osasi ensinäkemältä kysyä oikean diagnoosin ja oikean kysymyksen; Onko madotettu juuri?


    • paikallaan!

      jos pennussa on matoja, niin on varmaan ollut emossakin, ja mitenköhän on ollut koirien hoidon laita...

      suosittelisin käyttämään pennun eläinlääkärillä tarkastuksessa, jos sitä ei ole vielä tehty. samalla saa lääkäriltä pennulle kattavan loishäädön, ja sen jälkeen onkin sitten parempi jatkaa kotikonstein ja reseptivapain lääkkein jatkossa.
      ja eipä tarvitse olla epävarmuudessa...

      t:useamman karvakorvan huoltaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1448
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      992
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      705
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      660
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      634
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe