Tere
Ongelmana on kaksarin tulipintojen pikeentyminen ja karstoittuminen. Kattila on Jäspi 2s tupla.
Hormi on 125mm teräsputki jolla pituutta n. 6.5m.
Olen polttanut ylivuotista puuta siten, että sekä ensiö ja toisia ilmaräppänät täysin auki. Sytytysvaiheessa olen pitänyt koko tulenhoitoluukkua jopa hiukan auki ja jonkin aikaa tulenohjauslevyä eteen vedettynä.
Viime lauantaina putsasin kattilan viimeksi ja tänään on tulipesä jo niin karstassa että "lepeinä" irtoilee pinnoista. Puhdistusluukun taakse jos katsoo, niin pinnoissa pikeä selvä kerros.
Mikä auttais pien ja karstan vähenemiseen. On meinaan vittumaista kapsutella varsinkin tota pikeä pois tulipinnoilta. Etenkin jos haluaa pinnat ihan metallille asti puhtaaksi.
kaksoiskattilan pikeentyminen / karstoittuminen
17
7606
Vastaukset
- kovaan
Karstottumiseen on kaksoipesäkattiloissa se kitupoltto.
- Helppinkiä !
en kuulu ns. kitupolttajiin. Savua ei juuri pihalla haista / näe.
- poltan
keinokuivattua mäntyä, kun sitä ilmaiseksi saan, työni puolesta, ja pelkkä mänty ainakin on hyvin pihkainen, saatta tuota tehdä helposti, olisikos mahdollista lisätä koivun määrää poltossà?
- Helppinkiä !
vanhaa varastoa pois, joka on melkein pelkkää kuusta ja mäntyä. Seassa vain n. 10 % lehtipuuta (koivu leppä). Tein syksyllä 50-60 kiintokuutiota klapeja (95 % koivua). Mutta nehän kuivuvat ulkokatoksessa poltettavaan kuntoon vasta ensi talveksi.
- ensi talvena
Helppinkiä ! kirjoitti:
vanhaa varastoa pois, joka on melkein pelkkää kuusta ja mäntyä. Seassa vain n. 10 % lehtipuuta (koivu leppä). Tein syksyllä 50-60 kiintokuutiota klapeja (95 % koivua). Mutta nehän kuivuvat ulkokatoksessa poltettavaan kuntoon vasta ensi talveksi.
Jos kerran ilmaa tuntuu olevan riittävästi, niin toinen vaihoeto lienee liian matala lämpö?
Mutta jos kärsit tämän talven ja katso ensi talvena että onko koivulla parmepi tulos.
- MaxiAri
Jepjep. Enpä tuota tiedä lääkettä vaivaan, itse polttelen myös hyvällä vedolla eli toisio- ja ensiöilmaluukut auki enkä todellakaan kituuta. Piipullakin pituutta 7 metriä ja sisäpiippu, jonka halkaisija muistaakseni 160 mm. Puut kuivaa koivua, ylivuotista, mutta silti pukkaa pikeä niin pirusti. Kattila on Arimax520.
Ilmeisesti juuri tuo ekan pesällisen alkulämpötila on se suurin ongelma eli kylmiin pintoihin kertyy piki. Mikä sitten olisi keino saada alussa kunnon kuumuus, sitä en tiedä.- Helppinkiä !
mitään hyvää konstia pien/karstan irroittamiseen ? Olelko huomannut että esim. kattilan pintojen lämpötilalla olisi vaikutusta paskan irtoamiseen ? tmv.
- MaxiAri
Helppinkiä ! kirjoitti:
mitään hyvää konstia pien/karstan irroittamiseen ? Olelko huomannut että esim. kattilan pintojen lämpötilalla olisi vaikutusta paskan irtoamiseen ? tmv.
Pikeä kannattaa raaputtaa silloin kun lämmityksestä on jo aikaa, mutta niin, ettei nyt ihan kylmää se rauta ole. Kuumana se ei lähde eikä oikein hyvin ihan kylmänäkään.
Tuollaista varsin tukevaa maalinkaavinta olen joskus käyttänyt varsinaisen raaputusraudan/harjan lisäksi kattilan tulipesän puhdistamiseen. - toholla
Helppinkiä ! kirjoitti:
Karsta irtoaa helposti, kun kuumaan kattilaan antaa pikipinnoille toholla täydellä teholla kosanvalkeaa. Ensimmäisillä kerroilla pitää vähän etsiä sopivaa kaasun virtausnopeutta, ettei toho sammu hapenpuutteeseen. Pannun ilma-aukot tietysti täysin auki ja samoin pannuhuoneen ovi, ettei itsekin nuukahda.
Varo sitä tohon sammumista, sillä jos annat kaasun silti virrata, niin räjäytät koko kattilan. - SAS*
Helppinkiä ! kirjoitti:
Öljykattilasta lähtee noki vesipesulla, luulisin että puukattilasta samoin. Ihan tulee metallipinta näkyviin. Kattilan pitää olla kuuma n. 90ast.
Itsellä on alapalokattila ja siihen ei pikeä kerry kuin varastopesään. Varsinaiset tulipinnat pysyvät melko puhtaina, kun siinä on vain pystypintoja.
Ainakin isommissa kattiloissa nuohotaan vedellä ja höyryllä.
- ......
Että toisioläppä pitää olla auki vain noin 5 mm. Ihan loogista on, että mitä enemmän aukasee toisioläppää, sitä vähemmän tulee ilmaa ensiöläpän kautta. Toisioläpän tarkoitus on antaa vain hieman lisähappea palamiseen, jotta palokaasut palavat tarkemmin. Ehkä kattila kannataa esilämmittä pienellä puumäärällä ja kun kattilavesi on saavuttanut noin 80 asteen lämmön, pistetään täydempi lataus(ei kuitenkaan kuin 70 % kokonaistilavuudesta).
Itse polttelen puukattilalla Veda 35 ja oikein toimittuna ei muodostu lainkaan pikeä, vaan putkiin jää vain lentotuhkaa, joka lähtee ihan harjaamalla. Savukaasujen läpötila ei kuitenkaan poistotorvessa ole kuin ehkä 200 asetta, koskapa tiivisteaineena käytetty silikoni kestää sitä vallan mainiosti.
Että kokeile nyt ainakin tuota toisioläpän säätöä, josko se on hieman liian suurella.- lukenut, että
ilman suhde pitäisi olla 20% ensiö ja 80% toisioilmaa, näin saadaan puhdas palaminen.
Tämä tarkoittaa sitä, että ensiö luukku lähes kiinni ja toisioilmaluukku aivan auki? - .....
lukenut, että kirjoitti:
ilman suhde pitäisi olla 20% ensiö ja 80% toisioilmaa, näin saadaan puhdas palaminen.
Tämä tarkoittaa sitä, että ensiö luukku lähes kiinni ja toisioilmaluukku aivan auki?Järjellä ajatellen kuitenkin toisioilman tarkoitus on antaa lisähappea palkaasuille, jotta ne tarkemmin palavat.Tuo ohje(siis ensiö auki vain noin 5 mm) on Kaukoran nettisivulta tuon kyseessä olevan kaksoiskattilan ohjeista.
Tarkkaan ehkä puu palaa tuolla sinun ohjeellasi, mutta kattilan antama teho ei liene ihan huippussaan. - Taapertaja.
..... kirjoitti:
Järjellä ajatellen kuitenkin toisioilman tarkoitus on antaa lisähappea palkaasuille, jotta ne tarkemmin palavat.Tuo ohje(siis ensiö auki vain noin 5 mm) on Kaukoran nettisivulta tuon kyseessä olevan kaksoiskattilan ohjeista.
Tarkkaan ehkä puu palaa tuolla sinun ohjeellasi, mutta kattilan antama teho ei liene ihan huippussaan.Itse olen kokeillut vanhassa kaksoispesässä monia eri läppien asentoja.
Jos ensiöilmaa antaa reilusti ja toisioilmaa ~5mm niin teheoa tulee reilusti, mutta savukaasujen lämpö on yli 500astetta. Liekit menevät hormiin asti. Eli hyötysuhde on todella huono, kattila ei siis ehdi vastaanottamaan kaikkea lämpöä.
Kun ensiöilmaa pienentää ja toisioilmaa kasvattaa niin palaminen rauhoittuu, mutta näkyvää savua ei tule.
Savukaasujen lämpö tippuu ~300-350-asteeseen.
Samalla huipputeho vähän laskee, mutta hyötysuhde paranee.
Itse pidän nykyään molempia luukkuja ~2cm auki - luulis olevan
Taapertaja. kirjoitti:
Itse olen kokeillut vanhassa kaksoispesässä monia eri läppien asentoja.
Jos ensiöilmaa antaa reilusti ja toisioilmaa ~5mm niin teheoa tulee reilusti, mutta savukaasujen lämpö on yli 500astetta. Liekit menevät hormiin asti. Eli hyötysuhde on todella huono, kattila ei siis ehdi vastaanottamaan kaikkea lämpöä.
Kun ensiöilmaa pienentää ja toisioilmaa kasvattaa niin palaminen rauhoittuu, mutta näkyvää savua ei tule.
Savukaasujen lämpö tippuu ~300-350-asteeseen.
Samalla huipputeho vähän laskee, mutta hyötysuhde paranee.
Itse pidän nykyään molempia luukkuja ~2cm aukiEikö täällä ole yhtään kattilalaitoksia tuntevaa, joka osaisi sanoa miten primääri ja sekundaari ilmat jakautuu suuremmissa kattiloissa?
- jämän kaksikko
enkä ole koskaan puhdistanut tulipintoja koska seuraavalla kerralla kun tulen tekee, niin piki palaa pois.Tuntuisi jotenkin tuo hormi ahtaalta jos vain 125 mm halkaisija.Onko sulla varaaja mitä lämmität vai suoraan patteriverkkoa?
- Helppinkiä !
700 litran varaajaa. Hormisuositus kattilalle on 150mm. Kaukora tosin sanoi, että minulla hormin pituus kompensoi halkaisijaa. Voisin vielä jatkaa piippua katolla, olisikohan siitä apua ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232