Maisemakukkapelto

sivutoiminen

Onko tietoa millainen on ilmeisesti tänä vuonna yhdeksi viljelyvaihtoehdoksi tuleva "luonnonkukkaniitty" tai mikä sen nimi nyt lieneekään. Siitä oli jossakin lehdessä juttua, mutta en ole sen jälkeen kuullut asiasta. Voisi noita reservilohkoja viljellä tuollaisilla lajeilla.Lieneekö tukiehdot millaiset?

5

4692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivutoiminen viljelijätär k...

      ..jo useamman vuoden puolen hehtaarin alalla. Kasveina ollut auringonkukkaa, pellavaa, hunajakukkaa ym. Tänä vuonna auringonkukka ei ehtinyt kun nupulle ennen pakkasia, mutta ruiskukka kukki komeesti. Pellava on vaatimaton, ja menestyy useimmilla maalajeilla.
      Tukiasiat menee siten, että koristekasvit alle 5v ja sinne mahtuu kaikenlaisia kukkia. Jos teet vielä erityistukisopimuksen Te-keskuksen kanssa, nimeltään Maiseman kehittäminen ja hoito, voidaan myöntää lisätuki lohkolle. Tosin se edellyttää sitä näkyvyyttä, mutta onnistuu jos lohko esim.tien vieressä.

      Nuo luonnonkukkaniityt on ilmeisesti eri asia kun maisemapelto, ja yleensä viljelyskäytössä ollut pelto on liian ravinteikasta niittykasveille, jotka viihtyy karumissa olosuhteissa.
      Kokemusta mulla vaan lohkolta joka hietamaata, mutta multavaa, happamuus n.5,5.
      Saapi kysellä lisää..

      • Jussien Jussi

        ja sitten oli auringonkukkaa, viime mainittu oli paras. Hunajakukka oli vaan hetken kaunis katsella ja sitten aika rivon näköinen lopun aikaa. Auringonkukkaa oli meillä näillä kesantopelloilla 90-luvulla ja sitä puitiinkin ihan linnunsiemeneksi. Oli kaunis katsella ja myytiin leikkokukkana paljon, saksalaiset turistit valokuvasi ihan hulluna sitä peltoa.
        Siemen oli vaan turhan kallista silloin tuollaiseen hööpötykseen ja teetin Turengin tehtaalla kolopyörät kylvökoneeseen, että kylvö suju jurtinkylvökoneella todella hyvin. Kolleegat kylvi kyllä ihan tavallisella kylvökoneella ja onnistuu välttävästi semmosellakin.
        Sitten kokeilin Lupiinia, samaa mitä kasvaa tienvarsilla, ihan pienellä alalla, hyvin pysty puimaan puimurillakin. Menestyy monta vuotta samalla kylvöllä ja meilläkin ollut varmaan 10 vuotta samalla lohkolla se kokeilu.


      • sivutoiminen viljelijätär k...
        Jussien Jussi kirjoitti:

        ja sitten oli auringonkukkaa, viime mainittu oli paras. Hunajakukka oli vaan hetken kaunis katsella ja sitten aika rivon näköinen lopun aikaa. Auringonkukkaa oli meillä näillä kesantopelloilla 90-luvulla ja sitä puitiinkin ihan linnunsiemeneksi. Oli kaunis katsella ja myytiin leikkokukkana paljon, saksalaiset turistit valokuvasi ihan hulluna sitä peltoa.
        Siemen oli vaan turhan kallista silloin tuollaiseen hööpötykseen ja teetin Turengin tehtaalla kolopyörät kylvökoneeseen, että kylvö suju jurtinkylvökoneella todella hyvin. Kolleegat kylvi kyllä ihan tavallisella kylvökoneella ja onnistuu välttävästi semmosellakin.
        Sitten kokeilin Lupiinia, samaa mitä kasvaa tienvarsilla, ihan pienellä alalla, hyvin pysty puimaan puimurillakin. Menestyy monta vuotta samalla kylvöllä ja meilläkin ollut varmaan 10 vuotta samalla lohkolla se kokeilu.

        ..näin on että hunajakukka räpsähtää nopeesti, mutta tuoksu on huumaavan hyvä, ja tietysti erinomainen apu jos mehiläispesiä lähellä. Hunajakukka on muuten ihan hyvä tuliainenkin. Hommasin pari sinkkiämpäriä kesällä "maljakoiksi" ja poimin täyteen, niin paljon kun sain mahtumaan. Toinen päätyi veljeni 60v-synttärikemuihin, ja toinen kaverini isän 80v. päiville.Tässä ekassa tilaisuudessa olin itse mukana, ja tuoksu kantoi kauas sisätiloissa..ja kaupunkilaiset tietty ihmeissään mikä onkaan tuo kukka nimeltään? Vaikka itse sanonkin, oli parempi ratkaisu kuin ruusut kukkakaupasta ostettuna.
        Auringonkukasta vielä senverran, että oon kylvänyt ihan käsin hajakylvönä, ja kevyt äestys perään, ihan niin kevyt kun saa tehtyä. Ei tarvii olla kun pari senttiä multaa päällä, jos kylvää liian syvään, ei aika tahdo riittää kasvuun kesän aikana. Ja muuten, ihan linnunsiemeniksi tarkoitetut toimii..aluksi hankin itsekin niitä kalliita siemeniä maatalouskaupasta. Sitten yhtenä keväänä ostin poistomyynnistä keväällä, ruokakaupasta 25 kg säkin linnuille tarkoitettuja (bulgarialaisia)siemeniä ja kylvin ne. Ja kyllä kasvoi hyvin nekin, kylvin tiheämmäksi kun en tiennyt itävyydestä mitään. Nyt en enää muuta ostakaan siemeniksi kun linnunsiemeniä. Ja sama juttu täälläkin, ohikulkijoilla kyllä päät kääntyy kun kukat on loistossaan. Samoin tuli niitä leikkokukan ostajia myös, kyllä auringonkukka on pieni aurinko jo itsessään. Niitä on niin ilo katsella..


      • Jussien Jussi
        sivutoiminen viljelijätär k... kirjoitti:

        ..näin on että hunajakukka räpsähtää nopeesti, mutta tuoksu on huumaavan hyvä, ja tietysti erinomainen apu jos mehiläispesiä lähellä. Hunajakukka on muuten ihan hyvä tuliainenkin. Hommasin pari sinkkiämpäriä kesällä "maljakoiksi" ja poimin täyteen, niin paljon kun sain mahtumaan. Toinen päätyi veljeni 60v-synttärikemuihin, ja toinen kaverini isän 80v. päiville.Tässä ekassa tilaisuudessa olin itse mukana, ja tuoksu kantoi kauas sisätiloissa..ja kaupunkilaiset tietty ihmeissään mikä onkaan tuo kukka nimeltään? Vaikka itse sanonkin, oli parempi ratkaisu kuin ruusut kukkakaupasta ostettuna.
        Auringonkukasta vielä senverran, että oon kylvänyt ihan käsin hajakylvönä, ja kevyt äestys perään, ihan niin kevyt kun saa tehtyä. Ei tarvii olla kun pari senttiä multaa päällä, jos kylvää liian syvään, ei aika tahdo riittää kasvuun kesän aikana. Ja muuten, ihan linnunsiemeniksi tarkoitetut toimii..aluksi hankin itsekin niitä kalliita siemeniä maatalouskaupasta. Sitten yhtenä keväänä ostin poistomyynnistä keväällä, ruokakaupasta 25 kg säkin linnuille tarkoitettuja (bulgarialaisia)siemeniä ja kylvin ne. Ja kyllä kasvoi hyvin nekin, kylvin tiheämmäksi kun en tiennyt itävyydestä mitään. Nyt en enää muuta ostakaan siemeniksi kun linnunsiemeniä. Ja sama juttu täälläkin, ohikulkijoilla kyllä päät kääntyy kun kukat on loistossaan. Samoin tuli niitä leikkokukan ostajia myös, kyllä auringonkukka on pieni aurinko jo itsessään. Niitä on niin ilo katsella..

        auringonkukka kylvää, kuten tuossa edellä kerroin , jurtinkylvökoneella kylvin ja riviväli taisi olla 40cm ja taimiväli 20cm, ihan pintaanhan se siemen tulee.
        Vaan nyt kyllä kiinnostaa, kun en itse ole koskaan tullut kokeilleeksi näitä linnunsiemeniä isompaa alaa (joskus on vahingossa mennyt linnunsiemeniä pellon laitaan ja itäneet), että miten hyvin kasvusto ehti kukkimaan? Miten korkeaksi kasvusto tuli? Nythän oli ihan poikkeuksellinen vuosi, että mitään suurempia johtopäätöksiä ei voi vetää, mutta kiinnostaa aina nämä kokeilut.


      • sivutoiminen viljelijätär k...
        Jussien Jussi kirjoitti:

        auringonkukka kylvää, kuten tuossa edellä kerroin , jurtinkylvökoneella kylvin ja riviväli taisi olla 40cm ja taimiväli 20cm, ihan pintaanhan se siemen tulee.
        Vaan nyt kyllä kiinnostaa, kun en itse ole koskaan tullut kokeilleeksi näitä linnunsiemeniä isompaa alaa (joskus on vahingossa mennyt linnunsiemeniä pellon laitaan ja itäneet), että miten hyvin kasvusto ehti kukkimaan? Miten korkeaksi kasvusto tuli? Nythän oli ihan poikkeuksellinen vuosi, että mitään suurempia johtopäätöksiä ei voi vetää, mutta kiinnostaa aina nämä kokeilut.

        ..auringonkukat, elokuun 20 pvän tienoilla v. 2007. Kylvöpäivä oli 23.5, joten semmonen 11-12 viikkoa kylvöstä, niin ekat kukat poimittavaksi. Ja niitä riitti sitten ensimmäisiin pakkasiin asti, kaikki kukat kun ei valmistu yhtä-aikaa. Osa jäi n.metrin korkuisiksi ja "hoikiksi", mutta pieni kukka tuli kuitenkin. Mutta niistäkin sai kivoja kimppuja, sopivia pöytämaljakkoon. Ja semmonen tuntuma jäi, että kuivemmat kohdat peltolohkolla tuotti ne lyhyet ja hoikkavartiset kukat. Sopivasti kun tulee vettä taivaalta, ja taas aurinkoa ja lämpöä lisäksi kasvuun, niin ehtii kukkaan, ainakin Kanta-Hämeen korkeudella.

        Ja tosiaan, kun viime kesä oli mitä oli, nupulle jäi kukat..ja harmitti!
        Siitä itävyydestä vielä senverran, näppituntumaksi jäi että n.75-80% kylvetyistä siemenistä tuotti myös kukan. Eli aika hyvin, kun kilohinnaksi kylvösiemenelle jäi reilusti alle euron..siis murto-osa kalliin siemenen hinnasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2786
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      94
      2086
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe