Mikä ihmeen siklattu suksi?

Hiihtohanski

Täällä näyttää käyvän kiivas keskustelu siklatusta suksesta. Voisiko joku ystävällisesti selittää perusharrastajalle, mitä siklattu suksi tarkoittaa. Olisi taas harmaaksi menneen pohjan huollon paikka ja luistelusukseen menossa sinistä parafiiniä, josta osa sitten siklataan pois. Jätänkö tuon parafiinin pois ja hiihtelen harmailla pohjilla vai miten homma toimii???

61

16353

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sininen Rege

kai toi jts-1 tai joku muu guru sen täällä meille taviksille selvittää, toivottavasti.....

• ja ota ;)

esim.jts-1 laaja haku,siellä on koko päiväksi luettavaa.

• mielipide kaupalliselta tah...

polder.lmdata.se/doc/Scraping_vs_waxing.doc

Mainitut puutteet viittaavat tosin siklatun suksen huonoon pinnanlaatuun, johon JTS:n ja VP.K:n viimeistelymentelmä voisi hyvinkin auttaa. Tiedä häntä, tutkimus jatkuu.

T.
      Muikkukukko

• hiihtäjäkin

Tämä siklaushomma on sama kuin VPK:n kestopito,
        eli aika lailla ylimainostettu,hyvä kun en ole moiseen vielä sortunut.
        Onhan sillä takoraudan palalla hintaa 95 euroa
        ja tuollaisia tankoja löytää lähes ilmaiseksi mistä nurkista vain.

• sinulla...
        hiihtäjäkin kirjoitti:

on nyt noin jyrkät mielipiteet,eikös sen jts;n pitänyt siklata suksesi,mieli on kuin vuoristorata,tänään vastustetaan ja huomenna on taas hyvä päivä.

• hiihtäjäkin
        sinulla... kirjoitti:

on nyt noin jyrkät mielipiteet,eikös sen jts;n pitänyt siklata suksesi,mieli on kuin vuoristorata,tänään vastustetaan ja huomenna on taas hyvä päivä.

Kun tuossa ruotsin testissä on testattu puolueettomasti,että siklattu suksi ei ole niin hyvä kuin voideltu.
        Sillä en ota käyttöön vielä ainakaan tänä talvena ko. menetelmää.
        Samoin petyin aikanaan kun kestopitoa mainostettiin,
        että toimii kaikilla keleillä ja en itse eikä toisetkaan jotka on testanneet sitä ole saaneet sitä toimimaan pitovoiteiden veroisesti kuin
        tuossa nollakelissä.
        Ainoastaan siinä tapauksessa jos JTS uskaltaa ottaa
        sukseni siklattavaksi ehdolla,että ne on yhtä hyvät tai paremmat kuin itse saan huippuvoitelulla.
        Sitä huippuvoitelutaitoani minulla on vuosikymmeniä.

• Rossari+
        hiihtäjäkin kirjoitti:

Kun tuossa ruotsin testissä on testattu puolueettomasti,että siklattu suksi ei ole niin hyvä kuin voideltu.
        että toimii kaikilla keleillä ja en itse eikä toisetkaan jotka on testanneet sitä ole saaneet sitä toimimaan pitovoiteiden veroisesti kuin
        tuossa nollakelissä.
        sukseni siklattavaksi ehdolla,että ne on yhtä hyvät tai paremmat kuin itse saan huippuvoitelulla.

Varmasti Swixin edustajat eivät julkaise tutkimuksia, jotka olisivat epäedullisia Swixin kyvylle tuottaa voittoa omistajille. Täytyy myöntää, että itse olen siklannut vain vanhoja suksia, joita on vuosien varrella voideltu ja kivihiottu. Uusia suksia en ole siklannut, kun ei ole ollut tarvetta uusille suksille.

• pakuri
        Rossari+ kirjoitti:

Varmasti Swixin edustajat eivät julkaise tutkimuksia, jotka olisivat epäedullisia Swixin kyvylle tuottaa voittoa omistajille. Täytyy myöntää, että itse olen siklannut vain vanhoja suksia, joita on vuosien varrella voideltu ja kivihiottu. Uusia suksia en ole siklannut, kun ei ole ollut tarvetta uusille suksille.

Oon saanut sukset pelaamaan siklaamalla.
        Minusta on kiva että saan sukset kuntoon alta tunnin ja pystyn hiihtelemään niilla pari sataa kilsaa.

• herra väitti
        Rossari+ kirjoitti:

herrat siklimestarit väitti että uusi voitelematon suksi pelaa/siis ymmärrän että luistaa paremmin kui voideltu eikä kaipaa mitään mömmöjä/ siis minkäänlaisia voiteita...

• jauhoja suuhun
        hiihtäjäkin kirjoitti:

tuossa nollakelissä.

sanoithan hyvästi, vai olisko tuo pahasti sanottu? Kerro sitten kun haaste on otettu vastaan.
        Olisko linkkiä tai jotain, mistä sait tuon puolueettoman testin tuloksia?
        Onhan järjetöntä väittää että siklatun suksen luistavan paremmin kuin voidellun, ymmärrän että jollain kelillä voi luistaa voidellun suksen lailla, mutta tuollaista hekumointia siklatun suksen ylivoimaisuudesta ei oikein kukaan luistoasioista perilläoleva voi ymmärtää.

• iisakki;-
        hiihtäjäkin kirjoitti:

tuossa nollakelissä.

mikset siklaa itse ja kerro sitten se ;;puolueeton;; testi,sitten loppuu sinun kohdalta tämä eipäs juupas,ei näitä ole pakko hyväksyä,jatka vain vanhaan malliin koska olet sen todennut hyväksi,kyllä on aika itsekeskeistä vaatia ehtoja,saatava yhtä hyväksi tai paremmaksi,mikä on se sinun hyvä tai parempi?jos joku laittaa suksesi,sehän voi olla vaikka romukoppatavaraa,sinun mielestäsi,mihin se raja vedetään,kyllä näissä asioissa pitää olla nenät vastakkain jos jotain yleisesti ottaen HALUAA,vai onko tämä loputonta kirjoittelua,ryhdy vaan toimiin,kyllä se sikli pysyy sinunkin kädessä,jos epäonnistuu niin ei voi syyttää kuin itseään.

• vp.k
        hiihtäjäkin kirjoitti:

maksaa 303 euroa metri ja saat sitä haluamassasi pituudessa, minimi 250 cm. Et mistää vaan.Ja siihen ei pysty sorvin terä. on cr - karkaistu pintakuviona pohjan materiaalin jaksoluku pyöristetyllä pinnalla.Tässä vaan sinulle tiedoksi että ei ole ylimainostettua. Aamulla laskettiin kylmätakotesti ja iltapäivällä kuumatakotesti. Iltapäivällä liuku jatkui yli 30 m pitemmälle. Ja hiihtelijä (teitä taitaa olla kaksi samalla nimimerkillä) YKSI KAVERI laski perässä viimeisessä testissä. Huomenna hän takoo kuumalla raudalla. Testit jatkuu ja nopeus kasvaa - kelistä ei ole väliä, liuku on aina saman pituinen. Voit muuten mennä Iso-Ylläkselle kokeilemaan, siellä on vuokraamon kalusto käsitelty näin ja Voitto Vaattovaaralta (paino ensimmäisellä tavulla) kun pyydät nätisti, saatat saada siklatut ja taoutu sukset allesi vuokraamosta.

• Heikki
        hiihtäjäkin kirjoitti:

tuossa nollakelissä.

Se kyllä uskotaan. Luistosta et taida tietää mitään? Miksi sinun pitää jatkuvasti voidella suksia? Kaverit kertoo miten ne toimii voitelematta ja kaikilla keleillä. Tiedtköhän miksi se voitelu katoaa - pitäähän siihen olla syy ja näyttää siltä että se on löydetty. Sittenhän kaikki on pelkkää pässinlihaa panna se kuntoon - nimittäin luisto. Itse satun olemaan mukana ensikesän soutuihin treenaavassa porukassa ja ensimmäiset siklatut fisherit menee uusintaa kun vpk on takaisin lapista. Niillä on hiihdetty 660 km. Älä huolestu, kyllä sinulle voitelua ja voiteita riittää.

• vp.k
        hiihtäjäkin kirjoitti:

mainita hiihtelijälle, että Iso-Ylläksen vuokraamon perinteisensukset on laitettu Kestopidolla. Sitä edelsi testi, jossa sinä olisit ollut pilipalipoika.
        Samoin on muuten koko Tahkon vuokraamon suksikalusto.

• huhuhuh
        vp.k kirjoitti:

mainita hiihtelijälle, että Iso-Ylläksen vuokraamon perinteisensukset on laitettu Kestopidolla. Sitä edelsi testi, jossa sinä olisit ollut pilipalipoika.
        Samoin on muuten koko Tahkon vuokraamon suksikalusto.

Taas mennään,että luita katkeilee.

• unto
        huhuhuh kirjoitti:

Taas mennään,että luita katkeilee.

Mää halusi tietä mis kestopitto on mainostetu. En mä ol nähnt mittä. Kai se pitää ol hyvä jos noi isot sen otta.

• Fyke
        vp.k kirjoitti:

maksaa 303 euroa metri ja saat sitä haluamassasi pituudessa, minimi 250 cm. Et mistää vaan.Ja siihen ei pysty sorvin terä. on cr - karkaistu pintakuviona pohjan materiaalin jaksoluku pyöristetyllä pinnalla.Tässä vaan sinulle tiedoksi että ei ole ylimainostettua. Aamulla laskettiin kylmätakotesti ja iltapäivällä kuumatakotesti. Iltapäivällä liuku jatkui yli 30 m pitemmälle. Ja hiihtelijä (teitä taitaa olla kaksi samalla nimimerkillä) YKSI KAVERI laski perässä viimeisessä testissä. Huomenna hän takoo kuumalla raudalla. Testit jatkuu ja nopeus kasvaa - kelistä ei ole väliä, liuku on aina saman pituinen. Voit muuten mennä Iso-Ylläkselle kokeilemaan, siellä on vuokraamon kalusto käsitelty näin ja Voitto Vaattovaaralta (paino ensimmäisellä tavulla) kun pyydät nätisti, saatat saada siklatut ja taoutu sukset allesi vuokraamosta.

Olen seurannut tiiviisti näitä keskusteluja, joiden aiheena on ollut suksien siklaus vastaan voitelu. Aktiivisena kuntoilijana olisin tietty kiinnostunut saamaan välineisiin kunnollisen luiston suhteellisen vähällä vaivalla, koska aika ei tahdo riittää usein suoritettavaan luistovoiteluun.

Joku kai ihmettelee, että mitä kuntoilijat tekevät kovilla vauhdeilla. Kaipa on ihmiselle luonnollista se vauhtihurjastelu, vaikkei varsinaista tarvetta olisikaan. Onhan monilla nopeita autoja jne. vaikkei sellaisissa järkeä olekaan, jos asiaa alkaa miettimään.

Olisi siis mukava saada noihin suksiin arvoisensa luisto. Täällä ei muistaakseni ole käynyt ilmi tai ainakaan en muista huomanneeni, mitä siklausvälineet, eli kunnollinen sikli, takomarauta ja luistonauha maksavat. Millaisesta summasta puhutaan..?

• skep...
        vp.k kirjoitti:

"...pintakuviona pohjan materiaalin jaksoluku pyöristetyllä..."

Ilmeisesti yritetään sanoa,että hieromaraudan kuviointi on jotenkin mitoitettu yhteensopivaksi suksen (pohjan?) ominaistaajuuden kanssa.

Höpö, höpö !

• Nimetön
        Fyke kirjoitti:

Olen seurannut tiiviisti näitä keskusteluja, joiden aiheena on ollut suksien siklaus vastaan voitelu. Aktiivisena kuntoilijana olisin tietty kiinnostunut saamaan välineisiin kunnollisen luiston suhteellisen vähällä vaivalla, koska aika ei tahdo riittää usein suoritettavaan luistovoiteluun.

Joku kai ihmettelee, että mitä kuntoilijat tekevät kovilla vauhdeilla. Kaipa on ihmiselle luonnollista se vauhtihurjastelu, vaikkei varsinaista tarvetta olisikaan. Onhan monilla nopeita autoja jne. vaikkei sellaisissa järkeä olekaan, jos asiaa alkaa miettimään.

Olisi siis mukava saada noihin suksiin arvoisensa luisto. Täällä ei muistaakseni ole käynyt ilmi tai ainakaan en muista huomanneeni, mitä siklausvälineet, eli kunnollinen sikli, takomarauta ja luistonauha maksavat. Millaisesta summasta puhutaan..?

Ski gripin sivuja, niin siellä oli akselipätkä jokin lankaura sellainen?
        Siinä oli maininta 9,5 millin poraistukasta? Todennäköisesti siinä tarkoitettiin, että siinä on akselin päässä ohennus. Tapahtuuko tuo "takominen" sitä, että tuo akseli kiinnitetään porakoneeseen ja aletaan jyräillä sillä tuota suksen pohjaa, joka ensin on siklattu metallisiklillä ja siihen on vedetty se nauha ja taas siklattu.

Varmasti täällä kaivattu keskustelujen parempi taso jota on kaipailtu nousisi jos asiasta annettaisiin kunnollinen selvitys, eikä aina koeteta laulaa suohon niitä jotka asiaa epäilevät. Varmasti olisi monia jotka haluaisivat asiaa kokeilla, mutta heillä nousevat heti niskakarvat pystyyn kun lukevat noita viestejä joissa eri rasvarit ovat kiinni toistensa rytkyissä.

Jos taas tuo juttu on jonkinlainen liikesalaisuus jota ei voi paljastaa kuin harvoille ja valituille ja sillä aiotaan mennä Tukholmaan pokkaamaan Nobelia, niin unohdetaan koko asia.

• Fyke
        skep... kirjoitti:

Ilmeisesti yritetään sanoa,että hieromaraudan kuviointi on jotenkin mitoitettu yhteensopivaksi suksen (pohjan?) ominaistaajuuden kanssa.

Höpö, höpö !

Aika kummalliselta kuulostaa se takoraudan jaksotus. Ehkäpä asiaan saadaan selvyys tämän talven kuluessa... Melkein yhtä kumma asia kuin se, että suksen pohjaan levitetään silitysraudan avulla luistoparafiinia ja siklataan se sitten pois.

Joskus 90-luvulla en oikein uskonut luistovoiteisiin, ja hiihdin usein puhtaalla pohjalla. Sitten minulle kerrottiin, että voide imeytyy pohjan huokosiin... Sitten ostin ison kasan erilaisia luistovoiteita. Olen valmis uskomaan, ettei niillä parafiineilla pahemmin luistoa kehitetä. Hyvä juttu, että joku ottaa asiakseen tutkia näitä asioita hieman tarkemmin.

• Tapsu
        unto kirjoitti:

Mää halusi tietä mis kestopitto on mainostetu. En mä ol nähnt mittä. Kai se pitää ol hyvä jos noi isot sen otta.

Ihmetyttää tää riitely,sehän on hienoa et on eri vaihtoehtoja.Kuitenkin hieno harrastushan se on kaikkein tärkeintä,väliäkö sillä miten se luisto tulee.Toinen tykkää voidella ja toinen siklata,maisemat on yhtä hienoja menee miten vaan.Itse siklasin eilen toiset sukseni ja tänään niillä heilahti 30km,ilosia ihmisiä oli ladulla ja minä olin yksi niistä.Eli kaikille hyviä hiihtokelejä ja suvatsevaisuutta.

• hiihtäjäkin
        Tapsu kirjoitti:

Ihmetyttää tää riitely,sehän on hienoa et on eri vaihtoehtoja.Kuitenkin hieno harrastushan se on kaikkein tärkeintä,väliäkö sillä miten se luisto tulee.Toinen tykkää voidella ja toinen siklata,maisemat on yhtä hienoja menee miten vaan.Itse siklasin eilen toiset sukseni ja tänään niillä heilahti 30km,ilosia ihmisiä oli ladulla ja minä olin yksi niistä.Eli kaikille hyviä hiihtokelejä ja suvatsevaisuutta.

Meinaa välillä tuo keskusteluni kuumentua liikaa sivuraiteille,mutta hyviä hiihtokelejä kaikille,
        poistun nyt täältä muutamaksi kuukaudeksi.
        Syksyllä tulen taas heittään jotakin, kun lumet on sataneet.

• vp.k
        skep... kirjoitti:

Höpö, höpö !

ovat ihmetelleet nähneetkin - saati ne, jotka eivät. Ei pinnan käsittely onistu tasaisella teräspuikolla. Vastassa on 15 kertaa hiliterästä kulutuskestävämpi materiaali suksen pohjassa, joka on sintraamalla tehty ja pituussuuntaan orientoitunut. Paine täyty jaksotaa orientaation mukaan - sorry että menee tieteelliseksi. Kyllä siihen suksenpohjaan pieni painuma syntyy kivensirustakin, mutta päällä on painoa 100 kg. Käsissä ei ole sellaista voimaa, mutta tekniikalla siitä selvitään.

• Nimetön
        vp.k kirjoitti:

ovat ihmetelleet nähneetkin - saati ne, jotka eivät. Ei pinnan käsittely onistu tasaisella teräspuikolla. Vastassa on 15 kertaa hiliterästä kulutuskestävämpi materiaali suksen pohjassa, joka on sintraamalla tehty ja pituussuuntaan orientoitunut. Paine täyty jaksotaa orientaation mukaan - sorry että menee tieteelliseksi. Kyllä siihen suksenpohjaan pieni painuma syntyy kivensirustakin, mutta päällä on painoa 100 kg. Käsissä ei ole sellaista voimaa, mutta tekniikalla siitä selvitään.

Selittää kerralla kuntoon nuo orientaatiot ynnä muut pelit pensselit, kuin tiputella paloittain palstalle tyyliin raudan pintaa ovat nähneetkin ihmetelleet, saati sitten ne jotka eivät ole.

Koska asia tuntuu monia kiinnostavan niin hieman toisenlaisella asenteella SkiGrip saisi varmasti monia uusia asiakkaita. Ainahan kaikkea uutta vastustetaan, kuten aikanaan höyrykonetta, mutta jos asia on riittävän hyvä se menee läpi.

Liikeidea, jossa firman kotisivuilla annetaan yhteistyökumppanien nimiä joilla ei tunnu olevan hajuakaan asiasta, ei taatusti kanna pitkälle. En usko, että Suomen hiihtävä kansa alkaa kovin suurin joukoin lylyjään kiikuttelemaan ihmevoiteluun liikkeisiin joka ei asiasta ole pätkääkään perillä, saati että sitä koettaisi jotenkin markkinoida.

Kyllä se SkiGripin liikevaihto olisi haettava itsevoitelijoista, sillä siellä se maksava potentiaali on. Siinä firmalla on taas vastassaan massiviset voidefirmat jotka ovat taas satsanneet palveluun huomattavasti enemmän. Heillä on esim. sivuillaan yksityiskohtaiset voiteluohjeet ja liikkeissä tuote-esittelyitä ja voitelupalveluita. Tuohon saumaan on SkiGripin koetettava iskeä jos aikoo saada siklaustaan markkinoille. Ei nykyajan valistuneelle kuluttajalle/hiihtäjälle riitä se, että jostain sekaisilta www-sivuilta ja riitaisilta keskustelupalstoilta saa jotain epämääräistä tietoa jostain uraraudoista ja mirkropartikkeleistä. Kyllä hän mieluummin kantaa roponsa sinne mistä saa ymmärrettävää kädestä pitäen palvelua.

Edellä mainitulla vuodatuksella ei mitenkään ole tarkoitus ampua alas tuota SkiGrip systeemiä, sillä siitä ei minulla ole mitään kokemusta. Olen vain halunnut tuoda esiin vaikeuksia jotka ovat edessä jos sitä haluaisi kokeilla.

• opopopopoooooooooooo
        Nimetön kirjoitti:

Selittää kerralla kuntoon nuo orientaatiot ynnä muut pelit pensselit, kuin tiputella paloittain palstalle tyyliin raudan pintaa ovat nähneetkin ihmetelleet, saati sitten ne jotka eivät ole.

Koska asia tuntuu monia kiinnostavan niin hieman toisenlaisella asenteella SkiGrip saisi varmasti monia uusia asiakkaita. Ainahan kaikkea uutta vastustetaan, kuten aikanaan höyrykonetta, mutta jos asia on riittävän hyvä se menee läpi.

Liikeidea, jossa firman kotisivuilla annetaan yhteistyökumppanien nimiä joilla ei tunnu olevan hajuakaan asiasta, ei taatusti kanna pitkälle. En usko, että Suomen hiihtävä kansa alkaa kovin suurin joukoin lylyjään kiikuttelemaan ihmevoiteluun liikkeisiin joka ei asiasta ole pätkääkään perillä, saati että sitä koettaisi jotenkin markkinoida.

Kyllä se SkiGripin liikevaihto olisi haettava itsevoitelijoista, sillä siellä se maksava potentiaali on. Siinä firmalla on taas vastassaan massiviset voidefirmat jotka ovat taas satsanneet palveluun huomattavasti enemmän. Heillä on esim. sivuillaan yksityiskohtaiset voiteluohjeet ja liikkeissä tuote-esittelyitä ja voitelupalveluita. Tuohon saumaan on SkiGripin koetettava iskeä jos aikoo saada siklaustaan markkinoille. Ei nykyajan valistuneelle kuluttajalle/hiihtäjälle riitä se, että jostain sekaisilta www-sivuilta ja riitaisilta keskustelupalstoilta saa jotain epämääräistä tietoa jostain uraraudoista ja mirkropartikkeleistä. Kyllä hän mieluummin kantaa roponsa sinne mistä saa ymmärrettävää kädestä pitäen palvelua.

Edellä mainitulla vuodatuksella ei mitenkään ole tarkoitus ampua alas tuota SkiGrip systeemiä, sillä siitä ei minulla ole mitään kokemusta. Olen vain halunnut tuoda esiin vaikeuksia jotka ovat edessä jos sitä haluaisi kokeilla.

Siklauksen kehittäjä on venäläis-ruotsalainen Kuzmin, www.kuzmin.se. Sieltä löytyy lisätietoa aiheesta. Takomiset ja luistonauhat ovat skigrip-peräisiä konsteja vielä parantaa luistoa kuzmin-käsittelyn jälkeen, näin olen ymmärtänyt.

Sen verran olen kiinnostunut aiheesta että Kuzmin-siklin tilasin, sittenhän nähdään miten luiston käy. Jos siklaamisella saadaan edes keskimäärin sama luisto kuin perusparafiineilla vähemmillä käsittelykerroilla niin silloin jo ollaan voiton puolella.

• epäilijä
        skep... kirjoitti:

Höpö, höpö !

Kyllä ihmeellisillä superlatiiveilla yritetään lähestyä ihmisiä,ikäänkuin pidettäisiin niitä aivan hölmöinä.Värähtelyjä ja jaksolukuja......Kovin
        kummallisia höpötyksiä.

• lkjtlknhkyt,jm
        opopopopoooooooooooo kirjoitti:

Siklauksen kehittäjä on venäläis-ruotsalainen Kuzmin, www.kuzmin.se. Sieltä löytyy lisätietoa aiheesta. Takomiset ja luistonauhat ovat skigrip-peräisiä konsteja vielä parantaa luistoa kuzmin-käsittelyn jälkeen, näin olen ymmärtänyt.

Sen verran olen kiinnostunut aiheesta että Kuzmin-siklin tilasin, sittenhän nähdään miten luiston käy. Jos siklaamisella saadaan edes keskimäärin sama luisto kuin perusparafiineilla vähemmillä käsittelykerroilla niin silloin jo ollaan voiton puolella.

Tosiaan kuzmin.Ruotsin sivuilla on paljon testattu tuota siklaus systeemiä vastaan voitelu,hyvin monet
        henkilöt.SKIDFORUM.SE.Sieltä olen lukenut perusteellisesti nuo testit ja niiden perusteella
        riippuen lämpötilasta ja lumesta niin vahattu suksi
        luistaa ensimmäiset 5-30km paremmin kuin siklattu.
        Sen jälkeen kulkevat aika tasoissa tai siklattu luistaa paremmin.Siellä muuten käytetään tuon siklauksen jälkeen teräsharjaa viimeistelyyn.

• skep...
        Nimetön kirjoitti:

Sanoitpa kaiken oleellisen!

• vp.k
        Nimetön kirjoitti:

puhua puolestaan. Paljon puhuu sellaiset, jotka eivät ole kokeilleet, nähneet tai ovat niitä, joiden pää ei kestä ajatusta miksi on hankittu satoja erilaisia purkkeja ja parkkuja. Tuntuu kuin koko asiaa ei saisi penkoa?
        Tänään mahtavat testitulokset - Fischerit ensin ammattivoitelijan ( kerrosluistot) käsistä testiin. Sitten pohjat sikliin ja kuumataontaan - 10 min koko homma. Mäkeä laskettiin ja aamuisen testin toppi mentiin viheltäen ohi, toistettiin iltapäivällä, meni vielä pitemmälle, mutta takatuuli ei ollut sama kuin aamulla.

• yksi kaveri
        epäilijä kirjoitti:

Kyllä ihmeellisillä superlatiiveilla yritetään lähestyä ihmisiä,ikäänkuin pidettäisiin niitä aivan hölmöinä.Värähtelyjä ja jaksolukuja......Kovin
        kummallisia höpötyksiä.

mutta tänään sain itse MESTARILTA oppia siklauksesta.Tämän jälkeen alkaa homman harjoittelu ja testaaminen.
        Ensituntumalta suksi(vapaan fisut)toimivat huomattavati paremmin kuin ennen siklausta (hyvin toimivat myöskin ennen operaatiota).

• yksi kaveri
        vp.k kirjoitti:

puhua puolestaan. Paljon puhuu sellaiset, jotka eivät ole kokeilleet, nähneet tai ovat niitä, joiden pää ei kestä ajatusta miksi on hankittu satoja erilaisia purkkeja ja parkkuja. Tuntuu kuin koko asiaa ei saisi penkoa?
        Tänään mahtavat testitulokset - Fischerit ensin ammattivoitelijan ( kerrosluistot) käsistä testiin. Sitten pohjat sikliin ja kuumataontaan - 10 min koko homma. Mäkeä laskettiin ja aamuisen testin toppi mentiin viheltäen ohi, toistettiin iltapäivällä, meni vielä pitemmälle, mutta takatuuli ei ollut sama kuin aamulla.

voi hurja.Tänään lähdin testaaman eilen siklattuja fisuja.Piti verrata Salomonia fisuihin.En vain saanut suksia pysähtymään pajan kohdalla vaan kävin Kiilopäällä kääntymässä.
        Vaikka ei ollut mihin verrata,niin voin sanoa,että en muista hiihtäneeni noin hyvin luistaneilla suksilla ns.normaali talvikelillä (-1.5 , hieman uutta lunta , ilman kost pros 99).
        Toki ei mikään huono keli ns.normaalivoitelulla.
        Mielestäni testaamiseen ei aina tarvita kennoja,kelloja yms.Kokenut hiihtäjä kyllä tuntee,milloin suksi liukuu lunta vasten hyvin tai ei hyvin.
        Toki suksiparien vertailu puoltaa paikkaansa,mutta asialle on eduksi jos vertailuparit ovat samanlaiset.Esim minulla ei ole kuin yhdet fisut.Toki suuntaa antavan tuloksen saa vaikka vertaa esim minun fisuja ja salomoneja.

• luistoon!
        vp.k kirjoitti:

eri lumilaaduilla erillainen kitka, märällä lumella pitää olla uritus!

• vp.k
        luistoon! kirjoitti:

eri lumilaaduilla erillainen kitka, märällä lumella pitää olla uritus!

saa heittää romukoppaan. Kaannattaa kokeilla ensin, niin on helpompi arvioida. Kitka on erilumilla erilainen, kun on kivihiottu pohja. Siklatulla pohjalla kitka on lähes sama - niin lähellä, että eroa ei saa näkyviin vesikeli tai vitikeli - luisto sama.

• melkoista
        vp.k kirjoitti:

saa heittää romukoppaan. Kaannattaa kokeilla ensin, niin on helpompi arvioida. Kitka on erilumilla erilainen, kun on kivihiottu pohja. Siklatulla pohjalla kitka on lähes sama - niin lähellä, että eroa ei saa näkyviin vesikeli tai vitikeli - luisto sama.

Tuo on ,taatusti sileäksi tehty suksen pohja imee
        kiinni kokeiltu on montakertaa.Pitää olla kuvioa vesikelillä.

• Entinen joutsenolainen
        melkoista kirjoitti:

Tuo on ,taatusti sileäksi tehty suksen pohja imee
        kiinni kokeiltu on montakertaa.Pitää olla kuvioa vesikelillä.

Imatralla tiistai-iltana? Vesisohjoss 30 km ja luisto yksi parhaimmista. Suksen päälle kertyi sohjoa, joka oli ainoa murhe. Parkkuvotelijat sinnittelivät perässä - yksi heistä jopa kakskymppiä. Sitte silt loppu paukaut. Oli harjoittelulenkki. Sata täynnä siklatuilla. Voidepakki poltetaan juhannuskokossa!

• ostaa ne voiteet
        Entinen joutsenolainen kirjoitti:

Imatralla tiistai-iltana? Vesisohjoss 30 km ja luisto yksi parhaimmista. Suksen päälle kertyi sohjoa, joka oli ainoa murhe. Parkkuvotelijat sinnittelivät perässä - yksi heistä jopa kakskymppiä. Sitte silt loppu paukaut. Oli harjoittelulenkki. Sata täynnä siklatuilla. Voidepakki poltetaan juhannuskokossa!

2eurolla.

• imeessä
        Entinen joutsenolainen kirjoitti:

ruotsin siklausivuilla ymmärtääkseni puhuttiin urituksen tarpeellisuudesta?

• urittaa..
        vp.k kirjoitti:

pitää. Uskon kyllä ruotsinmaan kokemuksiin jossa ollaan sentään pidemmällä siklauksen tutkimuksissa, kuin täällä suomessa.sun nyt vain pitää uskoa että luonnonlakeja vastaan ei kannata pyristellä.tai selitä miten ei muka kitka vaikuttaisi siklattuun sukseen samoin kuin muihinkin suksiin, jos pohjamateriaali ja olusuhteet on samat nimittäin? Pilaat tuolla jääräpäisyydelläsi koko siklauksen uskottavuuden.

• vp.k
        urittaa.. kirjoitti:

pitää. Uskon kyllä ruotsinmaan kokemuksiin jossa ollaan sentään pidemmällä siklauksen tutkimuksissa, kuin täällä suomessa.sun nyt vain pitää uskoa että luonnonlakeja vastaan ei kannata pyristellä.tai selitä miten ei muka kitka vaikuttaisi siklattuun sukseen samoin kuin muihinkin suksiin, jos pohjamateriaali ja olusuhteet on samat nimittäin? Pilaat tuolla jääräpäisyydelläsi koko siklauksen uskottavuuden.

mutta olen sen tuhat kertaa sanonut asian sen kaikissa muodoissa: Poistakaa se hiton vettyvä kerros! Ei suksen pohjaan tartu lumen kosteus jos pohjassa ei ole mihin se kiinnittyy = vesi.
        Uritukset ym. kirjallisuutta löytyy (engl) japanista - kanadankautta sakandinaaviaan. Ei yksi ruotsalainen kesää tee, koska uritus tehdään kivihionnassa ja se on koko luiston surma. Kokeilkaa ja palatkaa sitten tuloksien kanssa.

• kesä?
        vp.k kirjoitti:

mutta olen sen tuhat kertaa sanonut asian sen kaikissa muodoissa: Poistakaa se hiton vettyvä kerros! Ei suksen pohjaan tartu lumen kosteus jos pohjassa ei ole mihin se kiinnittyy = vesi.
        Uritukset ym. kirjallisuutta löytyy (engl) japanista - kanadankautta sakandinaaviaan. Ei yksi ruotsalainen kesää tee, koska uritus tehdään kivihionnassa ja se on koko luiston surma. Kokeilkaa ja palatkaa sitten tuloksien kanssa.

Ruhtalaiset puhuvatkin urituspyöristä, vai mikä se oikei olisi suomeksi?
        Uria tekeen, se kannattaa.

• urituspyörä?
        vp.k kirjoitti:

"Rullande rillers 2) är ofta skonsammare än 1) map på gradbildning. Vi rekommenderar att många drag görs för att få mycket gropar".

Pyörivä urituslaite (Rullande rillers), eikös se tarkoita ei leikkaavaa uritustlaitetta? joita löytyy melkein jokaisen pakista.

• voithan
        urittaa.. kirjoitti:

sinä tehdä ne uritukset suksiisi jos siltä kerta tuntuu...hittoako sitä täällä riitelemään moisesta asiasta..siis voi pitää silenä jos tahtoo ja voi urittaa jos tahtoo ja kaiken lisäks voi vaikka voidellakin,,jos tahtoo...että silleen.....

• noin.,.,
        voithan kirjoitti:

sinä tehdä ne uritukset suksiisi jos siltä kerta tuntuu...hittoako sitä täällä riitelemään moisesta asiasta..siis voi pitää silenä jos tahtoo ja voi urittaa jos tahtoo ja kaiken lisäks voi vaikka voidellakin,,jos tahtoo...että silleen.....

jokainen saa tehdä niinkuin tahtoo,voidella,siklata,tervata,lakata,teipata,,,,

• HEHEHEHEHE:::
        vp.k kirjoitti:

Jeeeeeeeees,hyvin menee,kunnon siklausta ei tee kukaan 10;ssä minuutissa.

• hiihtäjäkin
        HEHEHEHEHE::: kirjoitti:

Jeeeeeeeees,hyvin menee,kunnon siklausta ei tee kukaan 10;ssä minuutissa.

hyvä siklaus vie ainakin tunnin.Kyllä sen voi suorittaa harrastaja,joka ei kilpaa hiihdä,tosi kannattaa jokin perusparkku vetää sitten päälle.Siklin saa halvimmalla kun käy rautakaupasta sähköhöylän terän ei maksa kuin
        noin 5euroa ja sillä siklaa monta kertaa.Siklaus aloitetaan kärjestä kantaanpäin vedoin suksi tukevasti telineessä kiinni,sitten kun pohja on kiiltävä ja tasainen on homma valmis.

• Kylmää terästä
        hiihtäjäkin kirjoitti:

hyvä siklaus vie ainakin tunnin.Kyllä sen voi suorittaa harrastaja,joka ei kilpaa hiihdä,tosi kannattaa jokin perusparkku vetää sitten päälle.Siklin saa halvimmalla kun käy rautakaupasta sähköhöylän terän ei maksa kuin
        noin 5euroa ja sillä siklaa monta kertaa.Siklaus aloitetaan kärjestä kantaanpäin vedoin suksi tukevasti telineessä kiinni,sitten kun pohja on kiiltävä ja tasainen on homma valmis.

Hyvä kiinnitys on oleellinen. Aikaa saattaa hyvinkin mennä muutama tunti, mutta huolellisuus maksaa vaivan. Jos saa aikaan hyvän ja kiiltävän pinnan, ei parafiinia tarvitse laisinkaan.

• jts-1
        Kylmää terästä kirjoitti:

Hyvä kiinnitys on oleellinen. Aikaa saattaa hyvinkin mennä muutama tunti, mutta huolellisuus maksaa vaivan. Jos saa aikaan hyvän ja kiiltävän pinnan, ei parafiinia tarvitse laisinkaan.

Aikaa vierähtää helposti vaikka se pari tuntia..siklaus on aina tehtävä huolella koska väärin siklattu pohja ei pelaa millään kelillä;
        Tällä hetkellä keskittyminen kohdistuu painealueiden muotoiluun mieleiseksi sikkeliä käyttäen..siihen on tehty omanlaisensa sikli joka toimii;
        nastolan vaa`alla merkit kohdalleen ja sen jälkeen alkaa varsinainen sessio joka vaati omalla kohalla kokonaisvaltaisen keskittymistilan;
        Eilen oli käsissä viimeisen päälle oleva fisserin(luikkari) rcs 2010 malli..kantaosa oli sellainen joka saa täydet pisteet..sieltä löytyi ns.kolmoisjalkavuus sopivan tiukilla painealueilla ja takuu on että toimii!
        Tallisuksi.. jos se nyt mitään loppujen lopuksi merkitsee...niin..parkkuja en ole tarvinnut enkä tarvitse..koskee myös kisasuksea:
        Jos joku epäilee niin tervetuloa paikanpäälle..

• hiihtäjäkin
        jts-1 kirjoitti:

Aikaa vierähtää helposti vaikka se pari tuntia..siklaus on aina tehtävä huolella koska väärin siklattu pohja ei pelaa millään kelillä;
        Tällä hetkellä keskittyminen kohdistuu painealueiden muotoiluun mieleiseksi sikkeliä käyttäen..siihen on tehty omanlaisensa sikli joka toimii;
        nastolan vaa`alla merkit kohdalleen ja sen jälkeen alkaa varsinainen sessio joka vaati omalla kohalla kokonaisvaltaisen keskittymistilan;
        Eilen oli käsissä viimeisen päälle oleva fisserin(luikkari) rcs 2010 malli..kantaosa oli sellainen joka saa täydet pisteet..sieltä löytyi ns.kolmoisjalkavuus sopivan tiukilla painealueilla ja takuu on että toimii!
        Tallisuksi.. jos se nyt mitään loppujen lopuksi merkitsee...niin..parkkuja en ole tarvinnut enkä tarvitse..koskee myös kisasuksea:
        Jos joku epäilee niin tervetuloa paikanpäälle..

Hieman tuo JTS ylisanoja käyttelee,mutta harrastussuksissa hyvä menetelmä ja tuo painealueiden muotoilu
        tosiaan onnistuu myös siklillä ihan kisasuksiin,mutta sitten kun kilpaa hiihdetään niin pohjan kuviointi ja
        fluoripulverit ne lopullisen luiston antaa tai mitä lie salaisia voiteita noilla huipuilla käytettävissä.

• jts-1
        hiihtäjäkin kirjoitti:

Hieman tuo JTS ylisanoja käyttelee,mutta harrastussuksissa hyvä menetelmä ja tuo painealueiden muotoilu
        tosiaan onnistuu myös siklillä ihan kisasuksiin,mutta sitten kun kilpaa hiihdetään niin pohjan kuviointi ja
        fluoripulverit ne lopullisen luiston antaa tai mitä lie salaisia voiteita noilla huipuilla käytettävissä.

Pitäähän se vähän ylistää niinkuin pappi pöntössään..eipä tuossa tullut mainittua kuviointia mikä hyvin tärkeä juttu..fluoripulvereista olen määrätyissä kohdin eri mieltä;
        Olisi mukava olla kärpänen katossa huoltoporukassa huipulla ja ihmetellä..muotoilu-sikli kuuluu monen huoltajan pakkiarsenaaliin..se on oikeaa tietoa eikä ylistystä..heh!
        Parin viikon päästä täällä ensilumen-latu alkanee valmistua..lunta on varastossa paljon ja hyvin on säilynyt oikean varastointitavan ansiosta..

• Hiihtomies,Kouvola:
        Fyke kirjoitti:

Aika kummalliselta kuulostaa se takoraudan jaksotus. Ehkäpä asiaan saadaan selvyys tämän talven kuluessa... Melkein yhtä kumma asia kuin se, että suksen pohjaan levitetään silitysraudan avulla luistoparafiinia ja siklataan se sitten pois.

Joskus 90-luvulla en oikein uskonut luistovoiteisiin, ja hiihdin usein puhtaalla pohjalla. Sitten minulle kerrottiin, että voide imeytyy pohjan huokosiin... Sitten ostin ison kasan erilaisia luistovoiteita. Olen valmis uskomaan, ettei niillä parafiineilla pahemmin luistoa kehitetä. Hyvä juttu, että joku ottaa asiakseen tutkia näitä asioita hieman tarkemmin.

Kuluu pois jo karkealla kelillä muutaman kilometrin jälkeen jos sitä on yleensäkkään mitään pohjaan jäänyt.
        Ruotsalaiset ovat tätä tutkineet jo vuosia,erikoislitkut jota kilpahiihtäjät käyttävät on eri asia,uhmpwe materiaali tuoteselostuksessaan jo antaa SELKEÄN tiedon siitä ettei sinne tartu mikään.
        70-80 luvulla tilanne oli toinen,pohjamateriaalit olivat silloin täysin erilaiset mitä tänään,puusuksessa täytettiin epätasaisuuksia vahalla jolloin se toimi.
        Esimerkiksi siklattu pohja joka on täysin sileä pakkaskelille ei tarvitse mitään koska luisto on hyvä,se on todettu tuolla testaajien parissa joihin kuuluu useita kilpahiihtäjiä ja kuntoilijoita.
        Kuviointi on ykkösasia joka suhteessa,suksen profiilia unohtamatta,voiteet eivät sitä tee.

• Etelä-Karjala ;-)
        Heikki kirjoitti:

Se kyllä uskotaan. Luistosta et taida tietää mitään? Miksi sinun pitää jatkuvasti voidella suksia? Kaverit kertoo miten ne toimii voitelematta ja kaikilla keleillä. Tiedtköhän miksi se voitelu katoaa - pitäähän siihen olla syy ja näyttää siltä että se on löydetty. Sittenhän kaikki on pelkkää pässinlihaa panna se kuntoon - nimittäin luisto. Itse satun olemaan mukana ensikesän soutuihin treenaavassa porukassa ja ensimmäiset siklatut fisherit menee uusintaa kun vpk on takaisin lapista. Niillä on hiihdetty 660 km. Älä huolestu, kyllä sinulle voitelua ja voiteita riittää.

on,jatkuvaa voitelua eikä käsitetä mitä on uhmwpe pohjamateriaali.Koko ikänsä voiteilla voidelleet ovat tuon materiaalin tiimoilta täysin pihalla,elävät vielä Karhun lasikuitusuksen aikaa jolloin voitelu vielä jotain merkitsi.
        Kehitys menee eteenpäin ja luistovoitelematon suksi on tätä päivää myös tuolla maailmalla,mutta täällä takapajula Suomessa jauhetaan samaa trendiä 40-vuotta.
        Se johtunee pitkästä voiteiden kotimaisuus-asteesta jo vuosikymmenten ajalta.
        Ei haluta nähdä että jokin muu vaihtoehto voisi olla olemassa koska oma voiteluylpeys ei anna sille mahdollisuutta,suksen luisto tuo maaginen sana on nyt ja aina oleva tapetilla,voitelijat voidelkaa vaan putkinäköisesti jatkossakin!

• vain ahjo puuttuu?

En nyt alkais tota luistoa kovasti kehumaan. Työ oli kyllä aika kova tuossa siklauksessa ja samoin syke testatessa kun ei luistanut tarpeeksi hyvin. Pohja on kyllä sileä mutta ilmeisesti en sitten ole tarpeeksi hyvä seppä kun ei takomiseni onnistunut. Hiihto oli kylläkin tahkoamista. Vai liekkö uusi lumi ja juuri olleet kovat pakkaset syy? Mutta eikös tuon pitänyt luistaa vaikka absoluuttisessa nollapisteessä? Tai sitten se luistonauha on se luiston tärkein tekijä ja sitä mulla ei ollut.

No aikansa kutakin, tänään toinen pari alle, rexiä pohjaan ja voi jee mikä luisto.

Siklatut sukset oli karhun volcanit.
      Jos ei katsonut alas olsi luullut hiihtävänsä hieman vanhemmalla parilla. (kuva alla)

https://extras.csc.fi/arctinet/kivikaus/m5/5_3_1.htm

• pakuri

Mulla on kahet rossarit ja yhet fisukat.
        Toiset on siklattu ja toisissa on fluorivoitelu ja fisukoissa parafiini voitelu.
        Ei siklattu häviä yhtään päinvastoin laskin saman pienen ja loivan mäen viisi kertaa molemmilla suksilla ja siklattu pärjäsi vajaan suksen verran. Tämän jälkeen kokeilin vielä
        parafiinivoideltuja fisukoita ja ne hävis huomattavasti noin kahdeksan metriä
        Haluan sen verran vielä sanoa etten ole ammattivoitelija ja testi ei ollut tieteellisen tarkka. Ei oo vermeitä eikä tietotaitoa siihen tasoon mutta jätkäpojan logiikalla kuitenkin.

• niin.
        pakuri kirjoitti:

Mulla on kahet rossarit ja yhet fisukat.
        Toiset on siklattu ja toisissa on fluorivoitelu ja fisukoissa parafiini voitelu.
        Ei siklattu häviä yhtään päinvastoin laskin saman pienen ja loivan mäen viisi kertaa molemmilla suksilla ja siklattu pärjäsi vajaan suksen verran. Tämän jälkeen kokeilin vielä
        parafiinivoideltuja fisukoita ja ne hävis huomattavasti noin kahdeksan metriä
        Haluan sen verran vielä sanoa etten ole ammattivoitelija ja testi ei ollut tieteellisen tarkka. Ei oo vermeitä eikä tietotaitoa siihen tasoon mutta jätkäpojan logiikalla kuitenkin.

Ja sukset erit, joiden jalkavuudet erit. Pohjan merkitys luistossa luokkaa 5%. Kuntoilijan vauhdilla puhutaan lähinnä pari sekuntia/kilometri.
        Kun puhutaan hyvin luistavaksi laitetusta pohjasta, tai erittäin huonosta laittamattomasta pohjasta.
        Vesikeleillä pohjan merkitys aavistuksen suurempi.
        Ei vertailua voi ihan noin tosiaan tehdä.
        Älkää kuntoilijat liikaa miettikö noita luisto asioita, vaan ladulle vaan. Tarvittaessa sekunteja tippuu enemmän, kun kunto kasvaa, kun noita pohjia laittelee..

• Tapsu

kyseiset sukset ennen voideltuina? Ei siklauskaan ketään kuolleista herätä.Toissapäivänä kun omat siklasin aikaa meni 20 min per suksi ,ei mahoton homma ollenkaan.

• pakuri
        niin. kirjoitti:

Ja sukset erit, joiden jalkavuudet erit. Pohjan merkitys luistossa luokkaa 5%. Kuntoilijan vauhdilla puhutaan lähinnä pari sekuntia/kilometri.
        Kun puhutaan hyvin luistavaksi laitetusta pohjasta, tai erittäin huonosta laittamattomasta pohjasta.
        Vesikeleillä pohjan merkitys aavistuksen suurempi.
        Ei vertailua voi ihan noin tosiaan tehdä.
        Älkää kuntoilijat liikaa miettikö noita luisto asioita, vaan ladulle vaan. Tarvittaessa sekunteja tippuu enemmän, kun kunto kasvaa, kun noita pohjia laittelee..

Niinkö kirjoittelin niin en todellakaan ole ammattilainen, se oli tommosta jätkäpojan kokeilua.
        Aattelinilmasta mielipiteeni koska tämmöselle kuntoilijalle tuo siklaaminen pelaa hemmetin hyvin.
        Ei tartte olla räpistelemässä voiteita eri keleleille, sato tai paistoi niin siklattu om pelannu.

• pakuri
        Tapsu kirjoitti:

kyseiset sukset ennen voideltuina? Ei siklauskaan ketään kuolleista herätä.Toissapäivänä kun omat siklasin aikaa meni 20 min per suksi ,ei mahoton homma ollenkaan.

Pelasivat ihan ok ennenkin.

• asdgfsgs
        Tapsu kirjoitti:

kun ei ole sitä hemmetin sikliä vaan vedin teroituspuikolla. Ei sillä taida tulla tarpeeksi sileä jälki. Miten sileä sen pitää olla? Kun vetää esim kynnellä poikittain pohjaa pitkin niin eikö siinä pitäisi tuntua pientäkään rosoa?

Sukset on ollut luistoltaan ihan ok vaikka ei kylläkään paras pari. Pakkohan tätä on harjoitella ensin.
        Taitaa olla paras hankkia se sikli ja vetää olasta myöten sileäksi..helevata..

• Tapsu
        pakuri kirjoitti:

Pelasivat ihan ok ennenkin.

oli kyl tarkotettu tolle ahjo miehelle ,jonka siklaus ei toiminu.

• Rlemontti Rieska

suksen päältä kaavitaan maali ja kirjuutukset poies erityisellä "siklillä", tavallista kovempi ohuehko teräslevyn pala, jonka syrjällä vaanha maali poistetaan.

• peeriinteiinen

Juu ja vanhanajan tervantuoksuisella ikkunakitillä kolot umpeen.......tuoksun vuoksi.

Ketjusta on poistettu 52 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3245
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1042
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      49
      928
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      874
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe