nyt kannattaa vielä

pysyä vuokralla?

36

19651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23 neliön yksiös :)

      Suomessa muutenkin asustellaan ns. ahtaasti ja vuokrat kohtuukorkeat. Ja vuokrat senkun jatkanevat nousuaan...
      Ihime touhua.


      Ihmekös tuo jos vaikka taktikoitaiskiin pienemmäs...

      Pitäkää prkl tunkkinne, ei kun siis isot perheasuntonne.

      • :) joo joo

        ...


    • puhetta tuo

      Nyt jos koskaan kannattaa nostaa kytkin sieltä vuokra kämpästä, korot on ennätys alhaalla euribor alle 3% ja sitten on vielä se että vuokrat on ihan pilvissä nelimäärään nähden, itse lähdin vuokra asunnosta missä hintaa oli jo 800euroa/kk omistus asuntoon jota makselen myt pankille 500euroa/kk ja todella pienellä korko prosentilla ja on todellakin oma ja sekä oma rauhansa jos vertaa kerrostalossa olevaan vuokra läävään.

      SUOSITTELEN OSTAA ASUNTO NYT ON OSTAJAN MARKINAT

      • toinen näkökulma

        asiaan. Myimme asunnoT jokinaika sitten puolipakosta kun vaihdoimme asuinpaikkakuntaa, joka tuli onneksi tähän nykyiseen taloustilanteeseen. Riihikuivaa on 240 000e.

        Asustelemme (2hlö) muutaman vuoden vanhassa kaksiossa 400e/kk vuokralla. Ei ole mitään kiirettä ostaa asuntoa kun on näin halvat asumiskustannukset (siis tuo summa sisältää kaikki lämmityksestä ja vedestä lähtien pl. käyttösähkö) Odottelemme rauhassa sopivan kohteen löytymistä (siis pakkoraossa myyntiin tulevia kämppiä, joita putkahtelee vähän väliä myyntiin). Olemme valmiita asumaan tällä tavoin tarvittaessa parivuotta, mutta on ollut jo niin poskettoman hyviä kohteita pilkkahintaan tarjolla, että tuskin on munaa vuosia odotella vaan jossakin vaiheessa tulee tunne, että nyt on jo pakko ostaa...


      • JärkiälyHoi

        Kehu nyt siinä viittäsataa euroas. Sillä rahalla maksat vasta korkoa. Joskus huitsin tulevaisuudessa (jolloin korot on taas pilvissä) alat "lyhentää asuntovelkaasi". Mitä pienempi kuukausimaksu, sitä kalliimpi kämppä. Oletko siis laskenut kuinka paljon sinun murjusi tulee maksamaan, ennen kuin olet nollilla pankille päin? Paljon. Mutta siihen ei sinun älysi riitäkään. Voin jeesata: sillä rahalla mikä kämpällesi tulee hinnaksi, asuisit vuokralla kymmeniä vuosia ja rahaa jäisi reippaasti elämiseen ELI oman hyvinvoinnin edistämiseen matkusteluineen ja muineen. Oletko varannut hautapaikan jo kämpällesikin. Taloyhtiö sen irrottaa ja hiissaa kappeliin. Siellä siunataan teidät molemmat. Etkö tiennyt vai? No jo on. Hah hah haa.


      • et tajua.....
        JärkiälyHoi kirjoitti:

        Kehu nyt siinä viittäsataa euroas. Sillä rahalla maksat vasta korkoa. Joskus huitsin tulevaisuudessa (jolloin korot on taas pilvissä) alat "lyhentää asuntovelkaasi". Mitä pienempi kuukausimaksu, sitä kalliimpi kämppä. Oletko siis laskenut kuinka paljon sinun murjusi tulee maksamaan, ennen kuin olet nollilla pankille päin? Paljon. Mutta siihen ei sinun älysi riitäkään. Voin jeesata: sillä rahalla mikä kämpällesi tulee hinnaksi, asuisit vuokralla kymmeniä vuosia ja rahaa jäisi reippaasti elämiseen ELI oman hyvinvoinnin edistämiseen matkusteluineen ja muineen. Oletko varannut hautapaikan jo kämpällesikin. Taloyhtiö sen irrottaa ja hiissaa kappeliin. Siellä siunataan teidät molemmat. Etkö tiennyt vai? No jo on. Hah hah haa.

        säästöä ennestään ja sillä maksettu asuntoa hyvin pitkälle omaksi jo alussa mutta velkaa otettuna verollisista syistä pitkällä ajalla kun saa verotuksessa hyvät edut, mietipä vähän miten sinä voisit käyttää rahaa järkevästi äläkä ole pelle.


      • boditelj
        JärkiälyHoi kirjoitti:

        Kehu nyt siinä viittäsataa euroas. Sillä rahalla maksat vasta korkoa. Joskus huitsin tulevaisuudessa (jolloin korot on taas pilvissä) alat "lyhentää asuntovelkaasi". Mitä pienempi kuukausimaksu, sitä kalliimpi kämppä. Oletko siis laskenut kuinka paljon sinun murjusi tulee maksamaan, ennen kuin olet nollilla pankille päin? Paljon. Mutta siihen ei sinun älysi riitäkään. Voin jeesata: sillä rahalla mikä kämpällesi tulee hinnaksi, asuisit vuokralla kymmeniä vuosia ja rahaa jäisi reippaasti elämiseen ELI oman hyvinvoinnin edistämiseen matkusteluineen ja muineen. Oletko varannut hautapaikan jo kämpällesikin. Taloyhtiö sen irrottaa ja hiissaa kappeliin. Siellä siunataan teidät molemmat. Etkö tiennyt vai? No jo on. Hah hah haa.

        kun asut edelleen vuokralla ja maksat vuokraa 300-400€:a enemmän, me asumme silloin omassa, josta maksamme vain käyttö kulut, jotka ovat paljon pienemmät kuin sinun vuokrasi, laske paljonko säästät vanhuuden varalle ja mitä lasket omalle rauhalle, tietysti jos tykkää pyöriä aina jonkun nurkissa niin sekin on ymmärrettävää, eikö totta?


      • paikkaansa
        JärkiälyHoi kirjoitti:

        Kehu nyt siinä viittäsataa euroas. Sillä rahalla maksat vasta korkoa. Joskus huitsin tulevaisuudessa (jolloin korot on taas pilvissä) alat "lyhentää asuntovelkaasi". Mitä pienempi kuukausimaksu, sitä kalliimpi kämppä. Oletko siis laskenut kuinka paljon sinun murjusi tulee maksamaan, ennen kuin olet nollilla pankille päin? Paljon. Mutta siihen ei sinun älysi riitäkään. Voin jeesata: sillä rahalla mikä kämpällesi tulee hinnaksi, asuisit vuokralla kymmeniä vuosia ja rahaa jäisi reippaasti elämiseen ELI oman hyvinvoinnin edistämiseen matkusteluineen ja muineen. Oletko varannut hautapaikan jo kämpällesikin. Taloyhtiö sen irrottaa ja hiissaa kappeliin. Siellä siunataan teidät molemmat. Etkö tiennyt vai? No jo on. Hah hah haa.

        Juu kyllä mulla laskelmat on pääoma pienenee hyvää kyytiä nyt vielä lujempaa kun korot on alhaalla ja tuossa 500 eurossa on kaikki kulut ja korot mukana noin 10 vuoden päästä ollaan jo liki selvillä vesillä. Oma on aina oma en minä mitenkään halua ajatella negatiivisesti vuokra asunnoista mutta jos tahti jatkuu vuokrien nousussa samassa suhteessa mitä on nyt jatkunut niin 190 vuoden päästä se 800 euroa on takuulla jo n.1000 euroa vähintään..josko edes riittää sen sijaan mun asunto lainan erä on edelleen se 500 euroa eikä muuksi muutu, jos taas saan isomman summan työlläni kasaan voi toki maksaa enempikin lainaa pankkiin kerralla mutta se on turhaa sillä aika kyllä maksaa kämpän pois ja verottaja suosii asunto lainan ottajia positiivisesti.


      • on nyt..heheh
        paikkaansa kirjoitti:

        Juu kyllä mulla laskelmat on pääoma pienenee hyvää kyytiä nyt vielä lujempaa kun korot on alhaalla ja tuossa 500 eurossa on kaikki kulut ja korot mukana noin 10 vuoden päästä ollaan jo liki selvillä vesillä. Oma on aina oma en minä mitenkään halua ajatella negatiivisesti vuokra asunnoista mutta jos tahti jatkuu vuokrien nousussa samassa suhteessa mitä on nyt jatkunut niin 190 vuoden päästä se 800 euroa on takuulla jo n.1000 euroa vähintään..josko edes riittää sen sijaan mun asunto lainan erä on edelleen se 500 euroa eikä muuksi muutu, jos taas saan isomman summan työlläni kasaan voi toki maksaa enempikin lainaa pankkiin kerralla mutta se on turhaa sillä aika kyllä maksaa kämpän pois ja verottaja suosii asunto lainan ottajia positiivisesti.

        "jatkunut niin 190 vuoden päästä" tuossa pääsi virhe mulla tarkoitin tietysti 10 vuotta


    • omassa kodissa onneksi

      Itse taas katselin kauhuissani alueeni vuokratasoa.
      Asun 60-neliöisessä saunallisessa kaksiossa yksin.
      Ostin asunnon 3 vuotta sitten, kun myin aikaisemman opiskelujen aikana ostamani asuntoni pois (olin asunut siinä jo 13 vuotta, arvo ehti kolminkertaistua). Otin välilainaa 17 000 euroa, jota lyhentelen kohtuullisesti. Kaikki asumiskulut (ja lainanlyhennys ja vastikkeet mukana) yhteensä alle 500/kk. Samankokoisesta vuokra-asunnosta joutuisin maksamaan vähintään 800/kk, ja koska omastani on suora merinäköala, lienee vuokra lähempänä tonnia!

      Eli riippunee ilmeisesti hiukan, minkäkokoista asuntoa aikoo ostaa ja kuinka monta maksajaa. Oma nettopalkkani ei riittäisi vuokralla asumiseen, jos vuokra olisi tuon tonnin. Elämiseen jäisi enää 300, ja siitä pitäisi saada ruoka vakuutukset bussiliput ihan kaikki muu.

      • eli riippuu

        Aloituksen väite EI todellakaan pidä AINA täysin paikkaansa!! Esim. Porissakin on jo keskustan perhe-asunnon vuokrat ( siis sellaset 4h k ja/tai isommat) sellaisissa hinnoissa, eli vuokra yli 1000 € /kk !! , ettei tälläset pienituloiset ja perheelliset pysty vuokralla asumaan??!! Sata kertaa mielummin sitä lyhentää omaa omakotitaloa ! Ja ei sitäkään tarvi tonnilla lyhentää... Eli voisko sanoo, että rikkaat asuu vuokralla tänä päivänä ?? :)


      • Nimetön

        Minä ja mieheni asumme kaksiossa joka on 60 neliöinen, jossa on sauna, autokatos ja ulkovarasto. Lisäksi vielä siis rivitalo joten oma takapihakin löytyy. Vuokra on 320e/kk ja siihen päälle sähkö ja vesi. Minä olen opiskelija ja mieheni on armeijassa tällä hetkellä joten asunto on erittäin hyvän hintainen meidän rahatilanteelle ja ei ole edes mikään huonokuntoinen vaan oikein mukava. Paikkakunta ei kuitenkaan ole mikään valtava mutta kyllä tästä silti voisi pyytää varmaan melkeinpä 500e/kk mutta meidän vuokranantaja ei ilmeisesti ole tätä ymmärtänyt tai sitten ei vain viitsi pyytää enempää. Eipä tuo haittaa. :)


      • Gantsii
        Nimetön kirjoitti:

        Minä ja mieheni asumme kaksiossa joka on 60 neliöinen, jossa on sauna, autokatos ja ulkovarasto. Lisäksi vielä siis rivitalo joten oma takapihakin löytyy. Vuokra on 320e/kk ja siihen päälle sähkö ja vesi. Minä olen opiskelija ja mieheni on armeijassa tällä hetkellä joten asunto on erittäin hyvän hintainen meidän rahatilanteelle ja ei ole edes mikään huonokuntoinen vaan oikein mukava. Paikkakunta ei kuitenkaan ole mikään valtava mutta kyllä tästä silti voisi pyytää varmaan melkeinpä 500e/kk mutta meidän vuokranantaja ei ilmeisesti ole tätä ymmärtänyt tai sitten ei vain viitsi pyytää enempää. Eipä tuo haittaa. :)

        Kun olette löytänyt tuollaisen kultamunan, kannattaa nitkutella vuokrasuhteessa hyvinkin pitkään. Ja harkitkaa silti kannattaako "omaa" (elämänsä aikaista asumisoikeutta) koskaan ostaa?


      • varmaa tietoa

        oman asunnon osto kannattaa varmasti näillä koroilla korko n.3.6%.esim.pihlajamäessä 58 neliöinen kaksio maksaa n.110000 euroa.vuokraa saan tästä 840 euroa kuussa.yhtiövastike vesimaksuineen ja sähkö on 195 euroa.omaa rahaa tarviit 10000 euroa,loppu lainaa,niin SINUN asumiskulusi on vähemmän kuin asuisit samassa asunnossa vuokralla.kahdenkymmenen vuoden laina-ajalla korot ja lyhennys ovat lähes yhtä suuria.elikkä n.400 euroa menee SINUN lompsaasi plus asunnon tuleva arvon nousu,joka on varmaa kolmen vuoden perioodissa.asuntoni arvo on vuodessa laskenut n.13000 euroa,kolmen vuoden päästä myyt tämän asunnon olet netonnut ainakin 20000 euroa.myynnissä oikotiellä tsekkaappa ja ota yhteyttä.


      • hinnta
        Nimetön kirjoitti:

        Minä ja mieheni asumme kaksiossa joka on 60 neliöinen, jossa on sauna, autokatos ja ulkovarasto. Lisäksi vielä siis rivitalo joten oma takapihakin löytyy. Vuokra on 320e/kk ja siihen päälle sähkö ja vesi. Minä olen opiskelija ja mieheni on armeijassa tällä hetkellä joten asunto on erittäin hyvän hintainen meidän rahatilanteelle ja ei ole edes mikään huonokuntoinen vaan oikein mukava. Paikkakunta ei kuitenkaan ole mikään valtava mutta kyllä tästä silti voisi pyytää varmaan melkeinpä 500e/kk mutta meidän vuokranantaja ei ilmeisesti ole tätä ymmärtänyt tai sitten ei vain viitsi pyytää enempää. Eipä tuo haittaa. :)

        ootte jossakin tuppupaikassa tietenkin.. vastaava rt-asunto on monessa paikassa lähes 700e/kk.. mutta teillä sietääkin olla kohtuuhintaista, ei kaikilla paikkakunnilta voi korkeata hintaa vaatia jos ei ole kysyntääkän.


    • Unilupi

      Se on vaan se kertalaaki kerran kuussa ja taas voi jatkaa kämppäämist. Kun saa myös asumistukee ja välil muitakin tukei. Kaiken ylimääräisen voiki sitte humputella vaik säädyttömyyksiin ja pöhköihin ostoihin - jossain minne matkustelee. Ei tartte miettii pitääkö jättää jemmaan seuraavaa asumiserää varten ja nouseeko muna ja laskeeko korko tai päinvaston. Tää on aivan helppo yhtälö.

      • Sosialisti?

        "Kun saa myös asumistukee ja välil muitakin tukei. Kaiken ylimääräisen voiki sitte humputella vaik säädyttömyyksiin ja pöhköihin ostoihin - jossain minne matkustelee"

        Nostat yhteiskunnan tukea ja humputtelet ylimääräistä ? Saunan taakse mars mars, v....n loinen.


    • ja just joo

      vuokraus on paljon fiksumpaa koska vuokralainen maksaa vain sen ajan vuokraa kun asuu vuokralla. mutta nykyajan asuntolainojen maksuaika voi olla jopa 60 vuotta. siinähä makselet loppuelämäs lainaas. ei oikee fiksua. siinä ajasa korkojen kans hyvällä säkää voi laina tuplaantua. vuokralla asuminen on rahan päälle ymmärtävien viisas päätös.

    • Mies suomesta

      Pääkaupunkiseudulla vuokralla asuminen on varmasti kalliimpaa, kuin omistusasunnossa asuminen.

      Täällä joutuu tällä hetkellä kaksiosta maksamaan noin 650e/kk! Helsingissä huomattavasti enemmän.

      siinähän taktikoitte!

      • muuttaa niihin

        kalliisiin asuntoihin sinne helsinkiin vuokralle, korkeintaan kaapissa kasvatetut minä,minä ihmiset, tokihan niillekin paikka pitää olla mutta ei voi mitään jos ei ymmärrä omia etujaan.


      • ole miesmuistiin
        muuttaa niihin kirjoitti:

        kalliisiin asuntoihin sinne helsinkiin vuokralle, korkeintaan kaapissa kasvatetut minä,minä ihmiset, tokihan niillekin paikka pitää olla mutta ei voi mitään jos ei ymmärrä omia etujaan.

        mitään halpoja vuokra-asuntoja ollutkaan joten oli "pakkorako" ostaa oma 34 neliön yksiö parikymmentä vuotta sitten.8 vuotta maksoi lainaa paljon mielummin pankille kuin vuokraa jollekin helvetin asuntosijoittajalle ja kun yhtiövastike on vain 115€ kk elää tälläinen melko pienituloinenkin melkein herroiksi.


    • talo jo ostettu.

      tuli sen verran ihana lappu vuokranantajalta että en ollut jäämässä. meillä vuoden määrä-aikainen soppari joka nyt päättyy, vuokra kaksiosta 624€. vuokranantaja ehdotti sopparin jatkamista, vuokra nousisi 700€:oon. kaksiosta jumaliste! se on täällä paljon.. no, ostimme just paritalon puolikkaan jossa lainan lyhennys jää niinkin alas kuin 550€. kyllä kelpaa vuokraa maksella.

    • lapinjoonas

      kallista, kallista ok-talossa!!

      Niin jos on sähköläämitys, ok-talossa.Kallista!! Muutenkin ok-talossa on palovakuutukset, jäte, kiinteistöverot,nuohari maksut myös muita maksuja tipuu reppu tolkulla jotka liityy ok- taloon.näitäpä ei oo vuokralla asujan ongelmana.
      ps. oon miettinyt siirtyä ok-talosta vuokralle.

      • Työmatka 15 minuuttia

        OKT - 1 1/2 kerrosta, vajaat 90 neliötä.
        Tupakeittiö 3h 2wc (suihku yläkerran veskissä, jossa myös pk kr). Puusauna piharakennuksessa, jossa jukseva kylmävesi, eli ei suihkua vaan siis "vanhanajan" sauna).

        Kulut:
        Veteen n.15 E/kk
        Sähköön keskim. n.100E/kk (n.8000 KWh/vuosi)(suora sähkölämmitys, jota tuetaan takalla)
        Muut tilpehöörit, noin 35E/kk (verot, jättee jne.)
        Eli enemmän kuin hyvä arvio kustannuksista on noin - 150E/kk

        Vakuutusmaksut 2 autosta ja muksun lapsivakuutus mukaan luettuina ihvistä, sekä kodin vakuutukset tekee vuodessa yhteensä 1100 Euroa, eli n.90E/kk. (Noh, on siinä muutamat extra bonarit kylläkin laskeskeltuna mukaan) Mutta en osaa nyt irrottaa noita mökin vakuutuksia muista vakuutuksista, mutta siis ei tosiaan ole mitään maata mullistavan kallista.

        Voin itse suositella erittäin hyvällä omallatunnolla maltillista okt asumista. Mutta unohtakaa nuo ihmeelliset satojen tuhansien omakotitalot. Oikeasti ei ole niin kallista. Helppo on saada 200 000 kulumaan talon rakentamiseen tai hankintaan, mutta pakkohan se ei ole. Naapurustossa isompi talo, pikkuisen rauhallisemmalta paikalta ja vähän pienemmällä, tuollaisella 1000 neliön tontilla oli kesällä myynnissä 140 000E.

        Mutta realistisesti siis pitää nähdä. Ei täällä kulta kimalla ja vesihanat on mallia biltema. Seinät on lastulevyä ja lattia puuta. Luksusta ei sinänsä ole, mutta ei se tarkoita että olisi paskaakaan.

        Piti vaan kirjottaa kuluista pikanen arvio, mutta innostuin :)

        Tässä pikku bonari vielä jos joku on okt-innostunut: Ostakaa perushyvä mökki = terverunkoinen. Vanhoja kun ostaa, joutuu aina vähän muokkailemaan, mutta kerralla ei tartte tehdä kaikkee, vaan "feisliftatkaa" hissukseen. Ihan nättiä tulee :)

        Rauhassa, maltilla ja kulut kurissa. :)


    • . . . .

      Me asutaan kolmiossa jossa vuokra on n. 500€/kk ja siihen kuuluu vesi, sähkö, yms. eli ei niin kovin kallista. Vuokranantaja ois voinu nostaa meidän vuokraa, mutta ei oo jostain syystä nostanu...

      • Missä päin

        Onko asuntonne Hesassa? Ette varmaan tiedäkään,kuinka halvalla asutte tuon kokoisessa asunnossa.Hienoa,että vuokranantajanne ei halua suurenpaa vuokraa.Tuostahan ei jää omistajalle hoitovastikkeen,vesimaksun ja pääomaveron jälkeen oikeastaan mitään!


      • jokumiäs
        Missä päin kirjoitti:

        Onko asuntonne Hesassa? Ette varmaan tiedäkään,kuinka halvalla asutte tuon kokoisessa asunnossa.Hienoa,että vuokranantajanne ei halua suurenpaa vuokraa.Tuostahan ei jää omistajalle hoitovastikkeen,vesimaksun ja pääomaveron jälkeen oikeastaan mitään!

        tämä omassa asuminen on. 5 huonetta ja keittiö parisataa neliöä. Pihaa 2500neliöä, suorasähkö lämmitys tulisijat sauna takka hella. 180egee kuussa sähkö. nuohous lasku 40euroa joka toinen vuosi, omakaivo joten vesi laskua ei tule. ja sähkölaskuhan sisältää myös sen vesipumpun käytön. no likakaivontyhjennys jokatoinen kk 50euroa eli 25 euroa kuussa. lumityöt 200euroa vuodessa eli parikymppiä kuussa. Jätemaksut yhdessä naapurienkanssa vitosella selviää kuussa. tekee yhteensä n. 230 euroa kuussa. mikähän vastaavan vuokra mahtais olla??? Asuntojen hinta tuskin romahtaa, tuplahinnan saisin vaikka heti, jos myisin. Ajattelin asua edukkaasti vielä 30v jolloin olen varmaan valmis palveluasumisen piiriin. Mut olenkin köyhä, eikä varaa vuokraan olisikaan. No myönnän että muutama perjantaipullo on jäänyt ostamatta, ja muutenkin heti töihin päästyäni aloin säästämään asuntoa varten. Hitto ku harmittaa että, jäi pari kaljaa saamatta, no onneks konjakilla voi nyt lohduttautua :)


      • ////

        Pieneltä vuokra kuullostaa.. en tiedä missäpäin suomea. Totuushan on että vuokranantajasi ei tienaa paljon enempää vaikka nostaiskin vuokraa... siitä pitää verottaja huolen.


    • mediakikka

      tän on pakko olla joku media mainoskikka.
      eikai tollast kukaa järkevä usko :)

      • Miettikääpä hieman

        Vai vuokralle kyllä vuokraisäntä maksattaa kaikki maksut vuokralaisella ja samalla kuolettaa pääoman myös ja lisäksi on vuokarasunno kustannuksissa myös samat jäte nuohous ja muutkin kulut ei ne vuokraasunnostkaan minnekkään häviä se on vai kukan näinäisesti maksaa mutta loppujen lopuksi vuokralainen maksaa kaiken myö pitkällä marssilla sen koko asunnon.
        Mikäli näin ei olisi ei vuokraisäntiä löytyisi ei monikaan hyväntekeväisyyttä tee.


      • yks vuokralla asuja
        Miettikääpä hieman kirjoitti:

        Vai vuokralle kyllä vuokraisäntä maksattaa kaikki maksut vuokralaisella ja samalla kuolettaa pääoman myös ja lisäksi on vuokarasunno kustannuksissa myös samat jäte nuohous ja muutkin kulut ei ne vuokraasunnostkaan minnekkään häviä se on vai kukan näinäisesti maksaa mutta loppujen lopuksi vuokralainen maksaa kaiken myö pitkällä marssilla sen koko asunnon.
        Mikäli näin ei olisi ei vuokraisäntiä löytyisi ei monikaan hyväntekeväisyyttä tee.

        Joops...minä maksan 38m2 yksiöstä Espoossa n.550/kk ja musta se on tosi paljon yksiöstä vaikka siihen kuuluukin vesi ja sähkö mukaan. Mutta ei niitä halvemmallakaaan saanut. Muuttaessa parivuotta sitten vuokra oli alle 500€ mutta pikkasen nousi tossa vajaa vuosi sitten. Haen Kaupungin asuntoa koska tuolla hinnalla voin saada kaupungilta kaksionkin (jopa kolmionkin).


      • espoonkruunun vuokralainen
        yks vuokralla asuja kirjoitti:

        Joops...minä maksan 38m2 yksiöstä Espoossa n.550/kk ja musta se on tosi paljon yksiöstä vaikka siihen kuuluukin vesi ja sähkö mukaan. Mutta ei niitä halvemmallakaaan saanut. Muuttaessa parivuotta sitten vuokra oli alle 500€ mutta pikkasen nousi tossa vajaa vuosi sitten. Haen Kaupungin asuntoa koska tuolla hinnalla voin saada kaupungilta kaksionkin (jopa kolmionkin).

        Ei ole kaupungin asunnoissa enää halpa asua minulla 28m2 yksiö ja vuokra 400€ kuussa ja nousussa on että ei HALPAA!!!


      • ei hullun rohkee
        espoonkruunun vuokralainen kirjoitti:

        Ei ole kaupungin asunnoissa enää halpa asua minulla 28m2 yksiö ja vuokra 400€ kuussa ja nousussa on että ei HALPAA!!!

        25m2 asuntoon tulossa putkiremontti ja sähköt uusitaan kustannus arvio 15000€.

        muutamav vuosi ostin asunnon 15000€ tietäen remontista.

        taloyhtiö on hyvä ja asunnot muuten huippu kunnossa ikkunat ja ovet uusittu myös ulko maalaus.

        asunnon hinnaksi jää 30 000€

        ja sijaitsee kauppakeskuksen läheisyydessaä.

        todellinen hinta 45 000€ et sillee.


    • Toikin näkemys

      Vaihtoehtoja riittää:

      1. Asuntosijoittaja joka ostaa asunnon VELAKSI, kunnostaa pikkasen ja laittaa vuokralle. Tämä vuokranantaja maksaa lainalyhennykset, yhtiövastikkeet, vesimaksun ja mahdollisesti myös sähkön, riippuu ja roikkuu kohteesta. Näistä syntyvä summa ja pikkasen vielä päälle koska verottaja kiinnostuu vuokratuloista. VUOKRALAINEN MAKSAA KAIKEN. Tämän jälkeen vuokraisäntäkin haluaa pienen siivun. Vuokraan sisältyy siis tuo kaikki... Vuokralla asuja siis maksaa käytännössä lainan korot ja lyhennykset, jätehuollon ja kaikki. Mitään hän ei saa lähtiessä ja on helposti häädettävissä.

      2. Kunnan vuokra-asunnossa asuminen? Joo. Nämä on maksettu jo aika päiviä sitten moneen kertaan. kuntalaiset maksaneet verojen muodossa ja kunta ostaa koko taloyhtiön kerralla todennkösesti velattomaksi. Tuossa taas vuokria kerätään ja kunnan kassa kasvaa, josta taas lapataan niille spurkuille rahaa sossun luukusta. Ei se silti tappioo tee koska kaikki kaupungin vuokra-asunnossa asujat eivät sitä sossusta hae. Duunari maksaa kaiken. Vuokralla asuja maksaa silti kaiken.

      3. Ihminen joka ostaa asunnon velaksi. Maksaa pankille takasin halpaa vuokraa vastaavan summan. Tässä todelliset asumiskustannukset kertyy lähinnä koron osuudesta. Lainan lyhennys osa on vain säästöä itselle. Lähtiessä voi jäädä hyvin paljon käpälään, enemmän kuin on kerennyt pankille maksamaan asunnosta takaisin. Mikäli kyseessä on omakotitalo, niin yhtiövastiketta ei esiinny ja ei tarvitse maksaa toisten vesiä ja sähköjä, koska on omat mittarit ja maksaa tasan kulutuksen mukaan.

      Miten niin kannattaa asua vuokralla? Nyt just kannattaa ostaa. Kannattaako odotella vuoden verran 600euroo kuussa (12x600e)7200 todeten että eipä ne asuntojen hinnat sittenkään laskeneet? Kannattaa ehkä odottaa jopa 2 vuotta niin on noussu enemmän kuin arvaakaan ja sittenkö ostetaan kalliilla ja ollaan maksettu 15 000 muille asumisesta? Kukin tyylillään.

      Itse ostin neljä vuotta sitten omakotitalon ja noin 50vuotiaana olen velaton. Tälläkin hetkellä maksan lainaa noin 500 euroa kuussa korkoineen ja lyhennyksineen. 163 neliötä asuinpinta-ala ja autotalli / varasto mukaanlukien neliöitä kertyy 249. Riittää kahdelle. Pankin arvioija kävi katsomassa ja totesi kämpän 30 000 arvokkaammaksi, mitä ollaan maksettu ostettaessa. Joku nokkela voi laskea että asunnon arvo on noussu 30 000 4vuodessa... 500 euroa 4vuotta = 24 000. Tästä jos lähtis eikä olis yhtään lainaa lyhentäny niin jäis vielä 6000 rahaa. Todellisuudessa saa vielä sen summan täälle mitä lainaa on kerennyt lyhentämään.

      Asuminen omassa on kuin laittaisi rahaa pankkiin. Sijoittamista parhaimmillaan... Vuokralle jos tämän pistäisin niin vuokra tällä alueella näillä neliöillä olisi 1500e luokkaa. Jäis vielä toimintatonni jolla vois elää herroiks thaimaassa. Vuokralainen oikeesti on vain se joka menettää KAIKEN.

    • Masa.

      kämppääni ja aijon muuttaa vuokralle. Ostin kämppäni vuonna 2000 ja sen arvo on tuplaantunut. 99% kansasta ei tiedä yhtään mitä missä kunnossa todellinen mailmantalous on. Kaikki täällä ketkä luulevat että asuntojen hinnat ovat nyt pohjassa on väärässä. Rahan arvo ja asuntojen arvo tulee putoamaan vielä reippaasti, joten parin vuoden päästä voin ostaa nykyisen kämppäni arvolla vaikkapa muutaman sellaisen.

    • ROWOOR

      Heräsi tässä mieleen kysymys, että jos asuu vuokralla okt:ssä, niin joutuuko vuokraaja maksamaan itse vuokran sähkö vesi lisäksi näitä muitakin maksuja. Eli kuinka paljon suunilleen vuokran päälle pitää lisätä kuukausittain massia öljylämmitteisessä talossa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      165
      6911
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4087
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2065
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1999
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1849
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1591
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1583
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      20
      1564
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe