Tere!
Jokainen on varmaan kuullut miten helppoa on rakennella poistoilmalämpöpumppu ilmankuivaimesta. 100€ sijoitus ja tilalle saat laitteen joka maksaa tuhansia... Kuulostaa hyvältä!
Mutta onko kellään kokemusta??
Itse olen seuraillut tässä muutamaa projektia ja muutama toimiva proto on jo olemassa. Onko aiheesta kellään kokemusta niin voisi kertoa kuin ovat toimineen.
Aiheesta kiinnostuneille voin kertoa periaatetta ja kokemuksia laitteesta kun tässä juuri alottelen itsekin rakentaa sitä kun iski tuo nuukuuskärpänen :) Taivaalle ei kuhata mitään! Kaikki talteen mitä saadaan ja halvalla!
Perkele en minä ilmastointilaitteesta jaksa maksaa maltaita... ilmankuivain, 2 kanavapuhallinta tulo ja lähtöpuolelle omansa, kasa peltiä, uretaania, ilmastointiputkia ja muutama mittari jotta pääsen tuloksia katselemaan niin WOLA! Ollaan sit tätä hetkee viisaampia tuonnempana kun testituloksia pääsen antamaan autotallin poistosta lämpöä takomalla!
Ilmankuivaimesta -> PILP
7
998
Vastaukset
- kieroliero
Minkä kokoinen kompressori tuossa on? pilpeissä on useimmiten noin 500W. Autotalliin ei ehkä tarvitse niin tehokasta. ilppifoorumilla taisi olla jotain teeseitse pilpeistäkin.
- ----morf-----
Itse ajattelin kokeilla ihan tällaisella 250W kompuralla. Ongelmanahan keväällä, kesällä ja syksyllä voi tulla tuo sisäänpuhallettavan ilman lisälämpö jota syntyy riippuen kompressorin tehosta ja COP kertoimesta. Mutta jos säätäisi normaalilla portaattomalla moottorinsäätimellä kompuran nopeutta voisi harkita tehokkaampaakin kompuraa eikä tuosta ylimitoituksesta olisi muuta kuin hyötyä siinä tapauksessa.
- http://lampopumput.info/foo...
http://lampopumput.info/foorumi/index.php
tuolla on noita rakennettu- ---morf---
Juuh!
Sieltä minä itsekin idean sain ja tässä mitä sitä nyt on työstetty niin on hiukan mietteissä jot millasella konsepitilla lähen liikkeelle.
1) ilmankuivain: pienitehoinen mutta lauhdepiirissä ei tulisi varmaankaan ongelmia pienillä ilmanvaihdon nopeuksilla
2) jäähdytyskone/ilmastointikone: Soveltuuko lämmitykseen. Huono COP?
3) pienitehoinen lämpöpumppu: Sisäilmaan saisi puristettua helposti 3-4kW ylimääräistä lämmitystehoa mutta kompressorin säätö, jäätyminen, lauhdepiirin ilmamäärän vähyys voi olla ongelmaksi. Teho riittäisi varmasti puristamaan jäävän ilman vaikka pakkaselle ja sulatustauoilla voisi sulkea puhaltimet tai ajaa ne miniminopeudelle.
Kommentteja? Mistä lähtisitte rakentamaan? - ---morf---
---morf--- kirjoitti:
Juuh!
Sieltä minä itsekin idean sain ja tässä mitä sitä nyt on työstetty niin on hiukan mietteissä jot millasella konsepitilla lähen liikkeelle.
1) ilmankuivain: pienitehoinen mutta lauhdepiirissä ei tulisi varmaankaan ongelmia pienillä ilmanvaihdon nopeuksilla
2) jäähdytyskone/ilmastointikone: Soveltuuko lämmitykseen. Huono COP?
3) pienitehoinen lämpöpumppu: Sisäilmaan saisi puristettua helposti 3-4kW ylimääräistä lämmitystehoa mutta kompressorin säätö, jäätyminen, lauhdepiirin ilmamäärän vähyys voi olla ongelmaksi. Teho riittäisi varmasti puristamaan jäävän ilman vaikka pakkaselle ja sulatustauoilla voisi sulkea puhaltimet tai ajaa ne miniminopeudelle.
Kommentteja? Mistä lähtisitte rakentamaan?Propelihattupäät huomio...
Löytyykö kokeilijoita ja mistä olette rakentaneet talteenottokojeenne? - ---
---morf--- kirjoitti:
Propelihattupäät huomio...
Löytyykö kokeilijoita ja mistä olette rakentaneet talteenottokojeenne?Tuli hommattua ilmastointikone... Sellanen joka hönkää ikkunan raosta lämpimät ilmat ulos ja kylmät sisään... Virittelen ton talteeonoton tästä. Onko joku muukin testannut?
- propelli
--- kirjoitti:
Tuli hommattua ilmastointikone... Sellanen joka hönkää ikkunan raosta lämpimät ilmat ulos ja kylmät sisään... Virittelen ton talteeonoton tästä. Onko joku muukin testannut?
Proto on rakenteilla. Jos tässä kohta pääsis testaamaan jot saako autotallin sillä eka lämpimäksi vois sitten siirtää sen tuonne vintille hönkimään lämmintä tupaan. Ja halvaksi tuli. Kone satkun ja teräkset ja pellit löytyy pihalta. Ei tarttenu hommata 7000€ enerventtiä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642608Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.262352Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️131662- 1021397
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1251349- 931280
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241143Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411086Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141073Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest58967