miten asperger -henkilö suhtautuu eläimiin? Onko tavallista että pystyy olemaan eläinten kanssa luontevasti, siten että katsekontakti, kosketus, läheisyys tms. ei häiritse, vaikka ihmisten kanssa olisi hankaluuksia? Miten parisuhteessa? Ovatko kyseiset asiat ongelma myös parisuhteessa?
Asperger
11
1583
Vastaukset
- fsfdsfdfgsdfgsd
Täällä vastailee 21v assimies, joka tajus vasta noin viikko sitten olevansa AS luettuaan aiheesta.
Pidän eläimistä, eläinten kanssa en koe minkäänlaisia vaikeuksia kuten joskus ihmisten kanssa sosiaalisissa tilanteissa. Parisuhteessa homma taas riippuu siitä, että jos vastapuoli tietää henkilön olevan AS, niin se lievittää hurjasti paineita siitä ettei saisi vaikuttaa erilaiselta. Se rentoutuminen taas auttaa hirveästi ainakin minulla sosiaalisissa tilanteissa. Tämä siis päätelmää, mitenpä olisin tässä ajassa vielä oikeaa kokemusta kerennyt saada.
Yleensäkin ottaen olen omasta mielestäni kehittynyt jo tässä ajassa itkemisen ja asian miettimisen kautta, se auttaa kovasti kun tiedostaa ongelman niin silloin tiedostaa myös mikä on harhakuvitelmaa ja mikä on totta, paljon paremmin.
Mikä parasta, näen nytten jo ystävät, perheen ja koko maailman ihan eri valossa kuin ennen.- fsdfsdfxgd
Itse koen olevani hieman erilainen assi kuten perusmääritelmä on. Nimittäin luotettavien ihmisten kosketus ja läheisyys ei ole ikinä häirinnyt minua. Voin hyvin olla pitkäänkin kosketuksissa ihmisen kanssa, jos todella tiedän että siihen uskaltaa luottaa.
Sitten taas useamman kerran on sattunut niin että olen käynyt täysillä sellaisen henkilön päälle, joka on minua jollain tavalla koskettanut enkä luottanut tähän tyyppiin.
Suurimmaksi ja lähes ainoaksi ongelmaksi koen tässä assiudessa sen, että kun joku kertoo pitkää tarinaa, jumitun yksityiskohtiin ja sen jälkeen menen "lukkoon" jolloin tarinan kokonaisuus menee hukkoon. Tässä vaikuttaa paljon se tyhmäksi leimautumisen pelko. Helpotti kuitenkin huomattavasti kun tajusin mikä on homman nimi, enää ei tarvitse syyttää itseä tyhmäksi jos jokin asia menee ohi..
toinen ei niin haittaava ongelma on sitten se tarve esim. nytkyttää jalkaa tai tehdä jotain pientä vastaavaa liikettä. Ei kokoaikaa, mutta suuren osan ajasta kuitenkin.
Kuten eläimiinkin muuttui itsellä sen jälkeen kun luonnontieteilijät selittivät
elämän syntyä toisin kuin kansakoulussa oli opetettu.
Ettei sitä luotukaan viikossa vaan elämä saattoi kehittyä vasta Maan ilmakehän 'rakennuttua'.
Prosessi kesti ihmismielelle käsittämättömän kauan, satojamiljoonia vuosia.
Olin itse esibuberteettini aikana hyvin piittaamaton eläinten kärsimisestä, koska
"nehän olivat vain ihmistä alempia, vain eläimiä".
Vasta aikuis-iällä sitä alkoi asteettain tajuamaan Maapallon luonnon kauneutta kaikkineen.
Me lievästikin autistiset ihmiset joudumme sisäistämään opettelun kautta myös kanssaihmisiin.- turunnu
Minulle eläimet ovat läheisempiä kuin ihmiset.Tykkään silitellä eläimiä,ja hoitaa niitä,eikä niiden läheisyys tunnu yhtään pahalta.
Voin katsoa silmiin,mutta en katso kauan silmiin koska monet eläimet kokee silmiin tuijottamisen uhkaukseksi.
Minulla on ollut kauan aikaa lemmikkieläimiä,nytkin on kani.Ja olen siihen kovin kiintynyt.
Minun on helppo kiintyä eläimiin ja tuttuihin paikkoihin,mutta ihmisiin on vaikeaa kiintyä,vaikka en mitenkään vihaa ihmisiä.
Ihmisten kanssa tuntuu vaikealta olla ja jotenkin väsyy,jos joutuu olla kauan ihmisten kanssa eikä saa olla omissa oloissaan.
Minulla ei ole koskaan ollut parisuhdetta,seurustelua eikä ystäviä,olen sen verran eristäytyvä ihminen.
Kavereita on ollut vaan muutama koko elämän aikana,tällä hetkellä ei ole kavereitakaan.
Minulta ei ole diagnostisoitu aspergeria,mutta tein kerran netissä asperger-testin,ja sain melkein täydet pisteet.En kyllä tiedä kuinka luotettava se testi on.- -ap-
lähinnä siis asia kiinnostaa,koska olen hiljan aloittanut suhteen assin kanssa enkä tiedä asiasta kauheasti. On hieman hämmentävää nähdä miten toinen pystyy olemaan eläinten kanssa niin luontevasti ja näyttämään kiintymyksensä jne. mutta ei kuitenkaan ihmissuhteessa tee samoin. Jos otan asian puheeksi, niin sanoo kyllä välittävänsä mutta se ei näy hänestä mitenkään. On kai kuitenki aivan normaalia (ja oikeutettua) saada tuntea itsensä tärkeäksi toiselle?! Tuntuu hölmöltä olla mustasukkainen eläimelle!! Mielelläni kuulisin kokemuksia ja näkemyksiä asiasta. Kiitos teille jotka viitsitte vastata! :)
- fxffxfxdfxfd
-ap- kirjoitti:
lähinnä siis asia kiinnostaa,koska olen hiljan aloittanut suhteen assin kanssa enkä tiedä asiasta kauheasti. On hieman hämmentävää nähdä miten toinen pystyy olemaan eläinten kanssa niin luontevasti ja näyttämään kiintymyksensä jne. mutta ei kuitenkaan ihmissuhteessa tee samoin. Jos otan asian puheeksi, niin sanoo kyllä välittävänsä mutta se ei näy hänestä mitenkään. On kai kuitenki aivan normaalia (ja oikeutettua) saada tuntea itsensä tärkeäksi toiselle?! Tuntuu hölmöltä olla mustasukkainen eläimelle!! Mielelläni kuulisin kokemuksia ja näkemyksiä asiasta. Kiitos teille jotka viitsitte vastata! :)
Itse assina voin sanoa, että se tunteiden näyttäminen normaalein sanoin, ilmein ja elein on todella haastavaa assille. Se on sama kuin sä yrittäisit esittää IHAN jotain muuta päällepäin kuin oikeasti olet, ja tiedät varmaan ettei semmonen toimi.
Mut vaikka pinta voi näyttää kylmältä, niin sisällä ne tunteet on senkin edestä kuumemmat, eli ole huoletta =)
- Minä ainakin
Asseja voidaan sanoa tunteettomiksi, mutta ainakin itse koen olleeni lapsesta asti pikemminkin ylitunteellinen. Heti kun asian tajusin, eläinten syöminenkin tuntui niin kammottavalta ajatukselta, että se jäi heti pois huolimatta kaikesta siitä painostuksesta, mitä esim. koulussa sittemmin tuli vastaan.
- assi..
sitten osoittaa välittämisensä? eihän parisuhteessa kuitenkaa voi olettaa ettei välittämistä tarvitse näyttää mitenkään ja että toisen täytyy vaan arvailla että missä mennään!? tuntuu melko yksipuoliselta..
- lokeroida nyt
assi.. kirjoitti:
sitten osoittaa välittämisensä? eihän parisuhteessa kuitenkaa voi olettaa ettei välittämistä tarvitse näyttää mitenkään ja että toisen täytyy vaan arvailla että missä mennään!? tuntuu melko yksipuoliselta..
kaikkia asseja samaan "tunteettomien" tai huonosti tunteita ilmaisevien joukkoon. Tunnen monia ja heillä ei ole vaikeuksia näyttää tunteita. Moni as on yliempaattinen ja osaa myös näyttää tunteensa.
Ehkä se on joillakin, että jos assi on vähäpuheinen (kuin yleensä suomalaisen perikuva) niin vaikea puhua tunteistaan. "Tiedäthän sinä muutenkin, että rakastan, välitän"...
- vuosi sitten
totesin olevani jonkinasteinen assi. Eläinten suhteen pärjään, pidän niistä ja olen jopa eläinsuojelujärjestössä. Ihmissuhteissa taas varsinkin nuorempana oli paljon vaikeuksia. Tunsin olevani sosiaalisesti kömpelö ja kärsin yksinäisyydestä. Ei assit ole tunteettomia, pikemminkin sanoisin että harvat ihmissuhteet merkitsee todella paljon. Tosin tietty itseriittoisuus saattaa vaikuttaa siltä ettei tarvitse muita ihmisiä. Kumppanina assi on uskollinen ja luotettava joten kaikissa meissä on hyvät puolemme.
- niksu
eläimistä yleensä, erityisesti koirista. Ymmärrä koiriani oikein hyvin. En kuitenkaan pidä siitä, että koira roikku kyljessä koko ajan. Oma rotuni ei tosin ole roikkuvaa tyyppiä; pitää kyllä rapsutteluista, mutta ei takerru kylkeen koko ajan.
Pidän koirista enempi kuin ihmisistä. Koiraa on helpompi ymmärtää.
Kissoista taas en pidä. Ne ovat mielestäni arvaamattomia niin kuin ihmiset. Vaikea ymmärtää niiden käytöstä.
Kaipa eläimiin suhtautuminen riippu ihmisestä Joku pitää eläimistä, toinen taas ei. Pitänee paikkansa myös assien kohdalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3768283Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1672627- 76948
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60873- 12860
- 25836
- 55833
- 64812
- 46786
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss69725