Itse olen ison perheen äiti. Minulta tultiin kummastelee, miksi lapsemme eivät käy seuroissa (tosiasiassa osa käy)?
Itse sain vakavia traumoja lapsuudessani, kun meillä pakotettiin seuroihin ties millaisin keinoin. Yleensä isä antoi risua. Tämän lisäksi päälle lankesi paljon kotitöitä, jotka eivät olleet yleensä normaaleja kotitöitä, vain jotain ylimääräisiä ja turhia. Muistan, kun jouduin puhdistamaan ulkoseinän tiiliä yksi tiili kerralla.
Nykyään ei tehoa, että sanoo lapsille, kuinka tärkeää seuroihin on mennä ja että se on pakko. Jos ei ole sanktioita, lapset eivät ota kehotuksia tosissaan, jos heitä ei seuroihin meno kiinnosta. Nykyäänhän fyysinen rankaisu on kaikenlisäksi laitonta. Millaisia santkioita lapsille voi laittaa, vai voiko heitä ylipäänsä edes pakottaa seuroihin? Luulisi, että yläasteikäinen tietää itse, haluaako se mennä, vai ei.
No joku saattaa ihmetellä, miten olen silti edelleen vanhoillislestadiolainen, vaikka minulle jäi seurapakotuksista traumoja. No minähän kävin tämän takia maailmanreissun. Kävin seuroissa, jotta vältyn sanktioilta, mutta sisälläni kasvoi viha. Tein salassa kaikkea, mikä ei ole oikein. Kotona asuessani jouduin kuitenkin käymään seuroissa uskollisesti, vaikken enää ollut uskovainen. Suorastaan tuolloin vihasin koko uskovaisten porukkaa ja Jumalaakin.
Myöhempinä aikoina sain sitten palaamisen armon, kun löysin vanhoillislestadiolaisen miehen. Yhdessä olemme päättäneet, että meidän lapsia ei pakoteta seuroihin. Tietenkin sanotaan lapsille, ettei voi päästä taivaaseen, jos ei ole uskovainen. He kuitenkin saavat itse lopulta valita oman katsomuksensa.
Onko seuroihin pakottaminen laillista?
216
46129
Vastaukset
- Minttu Maaria
Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta ja tärkeistä ajatuksista. On erittäin viisas ratkaisu olla pakottamatta lapsia seuroihin.
Tämä asia jäi mietityttämän:
"Tietenkin sanotaan lapsille, ettei voi päästä taivaaseen, jos ei ole uskovainen."
Tarkoitatko, että te opetatte lapsillenne, että vain vanhoillislestadiolaisella tavalla uskovainen pelastuu? Mutta muissa ryhmissä evankeliumin uskovat ihmiset joutuvat helvettiin?- Itse puhutteluun joutunut..
Lapsille, kuten mekin uskomme. Jos minulla on vanhoillislestadiolainen vakaumus, voinko minä opettaa lapsia helluntailaisella tavalla?
Tottakai minä omien näkemyksien mukaan haluan lapsiani kasvattaa. Toki me ei pelotella helvetillä. Jos lapset jossain välissä rupeaisivatkin olemaan sitä mieltä, että pelastusta on myös muualla, annamme lasten ajatella niin.
Itse haluamme kuitenkin uskoa, että vain tällä tavalla pääsee perille. Itse puhutteluun joutunut.. kirjoitti:
Lapsille, kuten mekin uskomme. Jos minulla on vanhoillislestadiolainen vakaumus, voinko minä opettaa lapsia helluntailaisella tavalla?
Tottakai minä omien näkemyksien mukaan haluan lapsiani kasvattaa. Toki me ei pelotella helvetillä. Jos lapset jossain välissä rupeaisivatkin olemaan sitä mieltä, että pelastusta on myös muualla, annamme lasten ajatella niin.
Itse haluamme kuitenkin uskoa, että vain tällä tavalla pääsee perille.- huomaa miten
Melperi1 kirjoitti:
olet harhauttamassa ihmisiä saatanan omaksi?
huomaa miten kirjoitti:
En huomaa.
Olen pitämässä esillä Jumalan sanaa tällä palstalla. Toiveeni on, että mahdollisimman monen hengellisesti sokean vl:n silmät avautuisivat näkemään, millaisen Raamatun vastaisen valheopetuksen kohteena he ovat.
Silloin voisi tapahtua se, mistä taivaskin iloitsee: Ihminen siirtyy saatanan valtakunnasta (= vl-herätysliike) Jumalan valtakuntaan.- sinä Melperi1
Melperi1 kirjoitti:
En huomaa.
Olen pitämässä esillä Jumalan sanaa tällä palstalla. Toiveeni on, että mahdollisimman monen hengellisesti sokean vl:n silmät avautuisivat näkemään, millaisen Raamatun vastaisen valheopetuksen kohteena he ovat.
Silloin voisi tapahtua se, mistä taivaskin iloitsee: Ihminen siirtyy saatanan valtakunnasta (= vl-herätysliike) Jumalan valtakuntaan.Mikä on suhteesi vl:iin, muihin lahkoihin, mikä suhteesi Jumalaan? Minulla itselläni on sekava suhde kaikkeen tuohon....
sinä Melperi1 kirjoitti:
Mikä on suhteesi vl:iin, muihin lahkoihin, mikä suhteesi Jumalaan? Minulla itselläni on sekava suhde kaikkeen tuohon....
Pikkupoikana vietin mummolassa useita kesiä, koska olin yksinhuoltajan poika. Siellä kuuntelin mummon ja papan kanssa aamu- ja iltahartauksia. Erityisesti hengelliset laulut puhuttelivat pienen pojan sydäntä. Ajattelin silloin: "Kerran vielä minäkin olen uskovainen".
Vuodet kuluivat. Opiskeluaikana olin lähellä Jumalaa. Sitten menin töihin ja etäännyin Jumalasta, mutta ei Hän minua jättänyt. Erään kerran teimme tietyn porukan kanssa perisuomalaisen ryyppyreissun Pietariin. Ma päivän oli töissä kovassa kankkusessa ja mietin: "Tätäkö minä haluan elämältä?".
Kun tulin töistä kotiin, polvistuin oman vuoteeni viereen, käänsin katseeni yläilmoihin ja sanoin: "Jumala - tässä minä olen. Vie tahtosi tietä." Sillä tiellä ollaan.
Yhden pienen tarinan voin kertoa. Me opiskelimme vaimon kanssa molemmat (kimpassa) yliopistossa. Sitten hankimme työpaikat. Vasta sitten aloimme yrittää "pikkuMelperiä". Mutta ei sitä ruvennut tulemaankaan. Meidät molemmat tutkittiin eikä mitään vikaa havaittu. Ja yritys oli kova - lähes vl-malliin! Mutta ei.
Kun tulin uskoon huhtikuussa, niin seuraavassa maaliskuussa sain olla henkisenä tukena, kun eka poikamme syntyi. Vasta tällöin vaimoni, joka oli uskossa ennen minua, uskalsi sanoa minulle: "Rukoilin koko ajan Jumalaa: Älä anna meille lasta ennen kuin Melperi tulee uskoon."
Kun tulin uskoon, niin 11 kk kuluttua meillä oli poika ja vaimoni rukouspyyntö toteutui. Näin taivaalliset puhelinlinjat toimivat ja kuuluvuus on hyvä.
Paljon on meille tapahtunut muutakin, jossa voidaan selkeästi nähdä Jumalan mukanaolon ja johdatuksen. Kaksi vaimon työpaikkaa, meidän MB:n saanti uskovaiselta yksityiseltä aivan ihmeellisellä tavalla jne. Isän kämmenellä on turvallista olla.
Kysyit myös vl-herätysliikkeestä. Vl-herätysliike opettaa ikävä kyllä lukuisia Raamatun vastaisia valheoppeja.
Jos sinä itse olet etsivällä mielellä taivasasioiden suhteen, niin käy rohkeasti eteenpäin. Jumala kutsuu ihmistä 2-3 kertaa. Tämän jälkeen Jumalan kutsu heikkenee ja saattaa olla peli menetetty.
Raamattu sanoo sinullekin:
Matt. 7:
"7. Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.
8. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan."- sinä Melperi1
Melperi1 kirjoitti:
Pikkupoikana vietin mummolassa useita kesiä, koska olin yksinhuoltajan poika. Siellä kuuntelin mummon ja papan kanssa aamu- ja iltahartauksia. Erityisesti hengelliset laulut puhuttelivat pienen pojan sydäntä. Ajattelin silloin: "Kerran vielä minäkin olen uskovainen".
Vuodet kuluivat. Opiskeluaikana olin lähellä Jumalaa. Sitten menin töihin ja etäännyin Jumalasta, mutta ei Hän minua jättänyt. Erään kerran teimme tietyn porukan kanssa perisuomalaisen ryyppyreissun Pietariin. Ma päivän oli töissä kovassa kankkusessa ja mietin: "Tätäkö minä haluan elämältä?".
Kun tulin töistä kotiin, polvistuin oman vuoteeni viereen, käänsin katseeni yläilmoihin ja sanoin: "Jumala - tässä minä olen. Vie tahtosi tietä." Sillä tiellä ollaan.
Yhden pienen tarinan voin kertoa. Me opiskelimme vaimon kanssa molemmat (kimpassa) yliopistossa. Sitten hankimme työpaikat. Vasta sitten aloimme yrittää "pikkuMelperiä". Mutta ei sitä ruvennut tulemaankaan. Meidät molemmat tutkittiin eikä mitään vikaa havaittu. Ja yritys oli kova - lähes vl-malliin! Mutta ei.
Kun tulin uskoon huhtikuussa, niin seuraavassa maaliskuussa sain olla henkisenä tukena, kun eka poikamme syntyi. Vasta tällöin vaimoni, joka oli uskossa ennen minua, uskalsi sanoa minulle: "Rukoilin koko ajan Jumalaa: Älä anna meille lasta ennen kuin Melperi tulee uskoon."
Kun tulin uskoon, niin 11 kk kuluttua meillä oli poika ja vaimoni rukouspyyntö toteutui. Näin taivaalliset puhelinlinjat toimivat ja kuuluvuus on hyvä.
Paljon on meille tapahtunut muutakin, jossa voidaan selkeästi nähdä Jumalan mukanaolon ja johdatuksen. Kaksi vaimon työpaikkaa, meidän MB:n saanti uskovaiselta yksityiseltä aivan ihmeellisellä tavalla jne. Isän kämmenellä on turvallista olla.
Kysyit myös vl-herätysliikkeestä. Vl-herätysliike opettaa ikävä kyllä lukuisia Raamatun vastaisia valheoppeja.
Jos sinä itse olet etsivällä mielellä taivasasioiden suhteen, niin käy rohkeasti eteenpäin. Jumala kutsuu ihmistä 2-3 kertaa. Tämän jälkeen Jumalan kutsu heikkenee ja saattaa olla peli menetetty.
Matt. 7:
"7. Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.
8. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan."Oma elämäni on ollut paljon monimutkaisempaa hengellistenkin asioiden suhteen.
Olen vl-perheen kasvatti. Olen lapsena kokenut myös hoitokokousajat ja niiden julmat seuraukset perheessäni. Eniten on jäänyt ahdistamaan se tiukkuus ja kylmyys, toisten asioiden penkominen ja kaksoiselämä, jota jouduimme elämään. Olimme "huonoja uskovaisia", joten peiteltävää riitti. Myös koulussa pilkattiin uskovaisia, mielellään siis siellä taas näyttelin, etten uskovainen olekaan. Kaksoiselämää joka suuntaan.
Jäin porukoista pois nuorena, ennen rippikouluikää. En mennyt -suvun järkytykseksi- vl-rippikouluun, vaan ihan tavalliseen kirkon riparille. Nyttemmin olen myös kirkosta eronnut.
Tulin uskoon v. 1999. En tiennyt Raamatusta mitään ja pikkuhiljaa aloin opiskella sitä itsekseni ja muiden uskovaisten kanssa. Kävin kasteella ja liityin helluntaiseurakuntaan. Tuosta seurakunnasta ei sen enempää täällä palstalla -siellä on paljon hyvää ja oikeaa, mutta paljon sellaista, mitä oma Raamattuni ei tue. Näin on myös VL-srk:ssa.
Voiko missään seurakunnassa pysyä yksimielisesti porukan mukana, jos oikeasti haluaa tutkia Sanaa?
No erkaannuin myös tuosta porukasta pois, ja nyt elän (kai) epäuskoisena. Olen anonut, en ole saanut. Olen etsinyt, en ole löytänyt. Olen kolkuttanut, ei ole avattu. Näinkin kai voi olla? sinä Melperi1 kirjoitti:
Oma elämäni on ollut paljon monimutkaisempaa hengellistenkin asioiden suhteen.
Olen vl-perheen kasvatti. Olen lapsena kokenut myös hoitokokousajat ja niiden julmat seuraukset perheessäni. Eniten on jäänyt ahdistamaan se tiukkuus ja kylmyys, toisten asioiden penkominen ja kaksoiselämä, jota jouduimme elämään. Olimme "huonoja uskovaisia", joten peiteltävää riitti. Myös koulussa pilkattiin uskovaisia, mielellään siis siellä taas näyttelin, etten uskovainen olekaan. Kaksoiselämää joka suuntaan.
Jäin porukoista pois nuorena, ennen rippikouluikää. En mennyt -suvun järkytykseksi- vl-rippikouluun, vaan ihan tavalliseen kirkon riparille. Nyttemmin olen myös kirkosta eronnut.
Tulin uskoon v. 1999. En tiennyt Raamatusta mitään ja pikkuhiljaa aloin opiskella sitä itsekseni ja muiden uskovaisten kanssa. Kävin kasteella ja liityin helluntaiseurakuntaan. Tuosta seurakunnasta ei sen enempää täällä palstalla -siellä on paljon hyvää ja oikeaa, mutta paljon sellaista, mitä oma Raamattuni ei tue. Näin on myös VL-srk:ssa.
Voiko missään seurakunnassa pysyä yksimielisesti porukan mukana, jos oikeasti haluaa tutkia Sanaa?
No erkaannuin myös tuosta porukasta pois, ja nyt elän (kai) epäuskoisena. Olen anonut, en ole saanut. Olen etsinyt, en ole löytänyt. Olen kolkuttanut, ei ole avattu. Näinkin kai voi olla?tällä hetkellä epäuskoinen ole. Ehkä sinun täytyy pitää jonkinlainen tuumaustauko uskonasioissa. Kyllä Jumala seuraa koko ajan sinun kulkuasi. Toivon, että löydät mahdollisimman pian jälleen kunnolla takaisin Isän kotiin.
Siunausta poluillesi!- sinä Melperi1
Melperi1 kirjoitti:
tällä hetkellä epäuskoinen ole. Ehkä sinun täytyy pitää jonkinlainen tuumaustauko uskonasioissa. Kyllä Jumala seuraa koko ajan sinun kulkuasi. Toivon, että löydät mahdollisimman pian jälleen kunnolla takaisin Isän kotiin.
Siunausta poluillesi!lohduttavaa tuo: "Kyllä Jumala seuraa koko ajan sinun kulkuasi." Kaikesta huolimatta.
- Sievin pitäjästä
- luuulll
Melperi1 kirjoitti:
En huomaa.
Silloin voisi tapahtua se, mistä taivaskin iloitsee: Ihminen siirtyy saatanan valtakunnasta (= vl-herätysliike) Jumalan valtakuntaan.ei ole kuin yksi jumalan valtakunta ja se kantaa täällä suomessa nimeä vl.. sille sinäkään et voi mitään..
luuulll kirjoitti:
ei ole kuin yksi jumalan valtakunta ja se kantaa täällä suomessa nimeä vl.. sille sinäkään et voi mitään..
- Uskossa kilvoitteleva
Älkää uskovaiset vanhemmat lakatko näiden panettelevien kirjoitusten takia jättämään lapsia kotiin, kun menette seuroihin.
Ensinnäkin,tässä syyllistytään heitteille jättöön!!
Toisekseen, HALUAMME ANTAA LAPSILLE KRISTILLISEN KASVATUKSEN. MYÖS SEUROISSA KÄYNTI ON OSA SITÄ!!
Kun lapsi tuntee seurat kotoisaksi paikaksi, on hänen helpompi myöhemminkin ehkä uudessa asuinympäristössäkin mennä rauhanyhdistyksen seuroihin!! - TÄLLÄ PALSTALLA.
Melperi1 kirjoitti:
Matt. 7:
8. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan."En voi kun ihmetellä miksi olette tällä palstalla. Jos uskotte johonki omaan teoriaan, miksi hakeudutte lukemaan tämän palstan tarinoita. Lähes kaikki on muuta kuin ns.vl ihmisiä. Perustakaa oma palsta. Ette yksistään lue, vaan melkoisia tarinoita/viitteitä Raamattuun vedetään ja kerrotaan. Siis poimitte jonkun lauseen Raamatusta ja sitä esittelette muille.Olen joskus kysynyt (kauan sitten tällä palstalla) kertokaa nyt mikä se valheoppi on. Joku sitten on kertonut kun näin lukee. Olen perustellut sen lauseen ja siihen kuuluvat kokonaisuudet ja kaikki Raamatulla ja keskustelut on kohta sulettu. Siis oppi ei voi perustua kuin Raamattuun, mutta koko Raamattuun.
Mutta nyt menkää perustamaan se oma palsta. Kiitos. - Samaa mieltä
TÄLLÄ PALSTALLA. kirjoitti:
En voi kun ihmetellä miksi olette tällä palstalla. Jos uskotte johonki omaan teoriaan, miksi hakeudutte lukemaan tämän palstan tarinoita. Lähes kaikki on muuta kuin ns.vl ihmisiä. Perustakaa oma palsta. Ette yksistään lue, vaan melkoisia tarinoita/viitteitä Raamattuun vedetään ja kerrotaan. Siis poimitte jonkun lauseen Raamatusta ja sitä esittelette muille.Olen joskus kysynyt (kauan sitten tällä palstalla) kertokaa nyt mikä se valheoppi on. Joku sitten on kertonut kun näin lukee. Olen perustellut sen lauseen ja siihen kuuluvat kokonaisuudet ja kaikki Raamatulla ja keskustelut on kohta sulettu. Siis oppi ei voi perustua kuin Raamattuun, mutta koko Raamattuun.
Mutta nyt menkää perustamaan se oma palsta. Kiitos.SRK ja vl-puhujat opettavat törkeitä Raamatun vastaisia valheoppeja ja juottavat vanhoillislestadiolaisille katkeraa sielunvihollisen myrkkyä.
- Joh. 3:16
En voi kun ihmetellä miksi olette tällä palstalla. Jos uskotte johonki omaan teoriaan, miksi hakeudutte lukemaan tämän palstan tarinoita. Lähes kaikki on muuta kuin ns.vl ihmisiä. Perustakaa oma palsta. Ette yksistään lue, vaan melkoisia tarinoita/viitteitä Raamattuun vedetään ja kerrotaan. Siis poimitte jonkun lauseen Raamatusta ja sitä esittelette muille.Olen joskus kysynyt (kauan sitten tällä palstalla) kertokaa nyt mikä se valheoppi on. Joku sitten on kertonut kun näin lukee. Olen perustellut sen lauseen ja siihen kuuluvat kokonaisuudet ja kaikki Raamatulla ja keskustelut on kohta sulettu. Siis oppi ei voi perustua kuin Raamattuun, mutta koko Raamattuun.
Mutta nyt menkää perustamaan se oma palsta. Kiitos.avuksesi ja perustele esittämiesi raamatunkohtien kera virallinen vl-herätysliikkeen "vain me" -oppi = vanhoillislestadiolaiset ovat koko maailman ainoita oikeita ja taivaaseen meneviä uskovaisia, kaikki muut uskovaiset menevät helvettiin.
Tämän opin Raamatun mukaisuutta paljon epäillään. Nyt sinulla on loistava mahdollisuus kumota nämä epäilyt ja todistaa "vain me" -oppi Raamatun mukaiseksi. Mutta tietenkin sinun pitää esittää raamatunkohdat, joilla perustelet "vain me" -opin oikeellisuuden.
Jäämme odottamaan vastaustasi. - odottajia
Mutta nyt menkää perustamaan se oma palsta. Kiitos.on todella paljon. Toivottavasti ehdit vastata vielä tänään.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000040874775 - Huh huh
luuulll kirjoitti:
ei ole kuin yksi jumalan valtakunta ja se kantaa täällä suomessa nimeä vl.. sille sinäkään et voi mitään..
sekaisin.
- mm00
Melperi1 kirjoitti:
sinä et ainakaan ole avannu raamattua,likkö nähnykkää.nuo sun kirjotukset on viimesen päälle harhaoppia
- IsäMeidän joka olen tässä
huomaa miten kirjoitti:
Ehdottomasti pitää pakottaa seuroihin. Muutenhan saatana ottaa vallan lapsista eivätkä he näin ollen voi saavuttaa jumalan mielisuosiota!
- ......
odottajia kirjoitti:
on todella paljon. Toivottavasti ehdit vastata vielä tänään.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000040874775Siis ensinnäkin tämä on aika naurettavaa, nimettömänä heitetään juttua (näillä asioilla). Joukossa voi myös olla henkilöitä, jotka oikeasti ajattelee näitä asioita miettien, miksi tästä (vl:stä) puhutaan niin paljon. Myös ne jotka todella räikeästi solvaa, voi olla niitä jotka etsivät todellisuudessa rauhaa itselle.
Yksi joka paljon puhuttaa on "joka uskoo se pelastetaan, joka ei usko on jo tuomittu" Joka siis uskoo Jeesuksen päälle (eli hänen opetuksensa) No mitä Hän opetti. Mikä oli tärkein, mistä ihmisen piti alkaa etsiessään itselle sitä autuutta, joka kelpaa Jumalalle. "Etsikää ensin Jumalan valtakunta" joka on teidän kekellänne. No missä. Häneen uskovissa. Ketä nämä on. Uskovaiset (heitä halveksitaan joka on tullut näillä palstoilla aika selvästi esille). Miten löytää nämä ihmiset. Anokaa niin teille annetaa...jne. Rukoilkaa siis, että Jumalan valtakunta tulisi teitä lähelle. Miten sitten opetetaan (siis Jeesus opetti, jota te näillä palstoilla sanotte valhepuheeksi). Tehkää parannus. Uskovainen ihminen julistaa synninpäästön. Kaikissa Raamatun kertomuksissa, joissa ihminen saa parannuksen armon, joku uskovainen julistaa synteinpäästön. Kun tutkitte Raamattua näistä kohden, esim. Daavid salmeissa kiittää Jumalaa kun otit syntini pois. Muistakaa lukea kaikki, mitä siihen liittyy, sillä Daavidillekin saarnanttiin synteinpäästö. Ei siis voida ottaa jotain lausetta (muistaakseni Paavalikin ketoo myöhemmin, parannuksesta,Ananias rukouksesta, mutta aiemmissa jakeissa selvästi näytetään parannuksen teko). Sinä joka rukoilet ja kerrot, olen nyt uskovainen. Raamattu ei tunne yhtään henkilöä, joka olisi saanut synteinpäästön rukoilemalla. Jumala kyllä kuulee myös epauskoisen rukouksen, (kamaripalvelija rukoilee, ja hänen luokseen lähetetään uksovainen Filippus). Siis kaikki perustuu täysin Raamatun sanaan, joka on Jumalan ilmoitusta pyhän hengen kautta. Ei siis itse sovellettua, muutettua. Lisäksi joka aiheuttaa varmasti harmia monelle on opetus uskojen määrästä. Yksi usko, yksi kaste. Eli ensin usko ja sitten kaste.(lue Filippuksen tarina). Tässä uskontojen viidakossa mietit ehkä, mikä näistä. On tärkeä muistaa, että nämä asiat ei ole apteekki tavaraa. Jeesukselta kysyttiin, kuka voi tulla sisälle Jumalan valtakuntaan. Vastaus ei kukaan ellei Isäni vedä häntä. Tässä on vastaus sinulle joka seisot kun kymmenien tien risteyksissä. Et voi siis omilla voimillasi, kiukullasi saada itsellesi sitä pelastusta joka kantaa perille. Rukoile, että Jumalan valtakunta tulisi lähelle ja saisit parannuksen armon. Tämä on kaiken ydin. - Joh. 3:16
...... kirjoitti:
Siis ensinnäkin tämä on aika naurettavaa, nimettömänä heitetään juttua (näillä asioilla). Joukossa voi myös olla henkilöitä, jotka oikeasti ajattelee näitä asioita miettien, miksi tästä (vl:stä) puhutaan niin paljon. Myös ne jotka todella räikeästi solvaa, voi olla niitä jotka etsivät todellisuudessa rauhaa itselle.
Yksi joka paljon puhuttaa on "joka uskoo se pelastetaan, joka ei usko on jo tuomittu" Joka siis uskoo Jeesuksen päälle (eli hänen opetuksensa) No mitä Hän opetti. Mikä oli tärkein, mistä ihmisen piti alkaa etsiessään itselle sitä autuutta, joka kelpaa Jumalalle. "Etsikää ensin Jumalan valtakunta" joka on teidän kekellänne. No missä. Häneen uskovissa. Ketä nämä on. Uskovaiset (heitä halveksitaan joka on tullut näillä palstoilla aika selvästi esille). Miten löytää nämä ihmiset. Anokaa niin teille annetaa...jne. Rukoilkaa siis, että Jumalan valtakunta tulisi teitä lähelle. Miten sitten opetetaan (siis Jeesus opetti, jota te näillä palstoilla sanotte valhepuheeksi). Tehkää parannus. Uskovainen ihminen julistaa synninpäästön. Kaikissa Raamatun kertomuksissa, joissa ihminen saa parannuksen armon, joku uskovainen julistaa synteinpäästön. Kun tutkitte Raamattua näistä kohden, esim. Daavid salmeissa kiittää Jumalaa kun otit syntini pois. Muistakaa lukea kaikki, mitä siihen liittyy, sillä Daavidillekin saarnanttiin synteinpäästö. Ei siis voida ottaa jotain lausetta (muistaakseni Paavalikin ketoo myöhemmin, parannuksesta,Ananias rukouksesta, mutta aiemmissa jakeissa selvästi näytetään parannuksen teko). Sinä joka rukoilet ja kerrot, olen nyt uskovainen. Raamattu ei tunne yhtään henkilöä, joka olisi saanut synteinpäästön rukoilemalla. Jumala kyllä kuulee myös epauskoisen rukouksen, (kamaripalvelija rukoilee, ja hänen luokseen lähetetään uksovainen Filippus). Siis kaikki perustuu täysin Raamatun sanaan, joka on Jumalan ilmoitusta pyhän hengen kautta. Ei siis itse sovellettua, muutettua. Lisäksi joka aiheuttaa varmasti harmia monelle on opetus uskojen määrästä. Yksi usko, yksi kaste. Eli ensin usko ja sitten kaste.(lue Filippuksen tarina). Tässä uskontojen viidakossa mietit ehkä, mikä näistä. On tärkeä muistaa, että nämä asiat ei ole apteekki tavaraa. Jeesukselta kysyttiin, kuka voi tulla sisälle Jumalan valtakuntaan. Vastaus ei kukaan ellei Isäni vedä häntä. Tässä on vastaus sinulle joka seisot kun kymmenien tien risteyksissä. Et voi siis omilla voimillasi, kiukullasi saada itsellesi sitä pelastusta joka kantaa perille. Rukoile, että Jumalan valtakunta tulisi lähelle ja saisit parannuksen armon. Tämä on kaiken ydin.Joh. 3:16
"16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."
edellä olevassa ns. pienoisevankeliumissa, että "joka uskoo toisen ihmisen kautta/välityksellä"...
Sanotaanko?
Kerro, missä kohtaa Raamatussa opetetaan ns. 2 pakollisen välimiehen oppia (= Jeesus ihminen) eli että ihminen voi saada syntinsa anteeksi ja kokea pelastuksen vain toisen ihmisen välityksellä.
Kerro.
1.Tim. 2:
"5. Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
6. joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa" - sinulle..
Joh. 3:16 kirjoitti:
Joh. 3:16
"16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."
edellä olevassa ns. pienoisevankeliumissa, että "joka uskoo toisen ihmisen kautta/välityksellä"...
Sanotaanko?
Kerro, missä kohtaa Raamatussa opetetaan ns. 2 pakollisen välimiehen oppia (= Jeesus ihminen) eli että ihminen voi saada syntinsa anteeksi ja kokea pelastuksen vain toisen ihmisen välityksellä.
Kerro.
1.Tim. 2:
"5. Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
6. joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa"Raamattu opettaa juuri kuin lainasit, ja Jeesus opetti samoin. No kun Jeesus lähti tästä maailmasta ja piti jäähyväispuheen, mitä Hän sanoi. Sanoiko, kertokaa ihmisille et riittää kun he uskovat minuun ja sitten elävät kunnolla. Ei, vaan sanoi omille opetuslapsille (siis uskovaisille) menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa parannusta minun nimeni ja vereni kautta, joka uskoo se pelastetaan joka ei usko tuomitaan. Hän oli välimies ja jätti tämän vallan kun lähti Isä luo Taivaaseen odottamaan toista tulemista. Siis suoraan Raamatun opetusta.Kiitos.
- Joh. 3:16
sinulle.. kirjoitti:
Raamattu opettaa juuri kuin lainasit, ja Jeesus opetti samoin. No kun Jeesus lähti tästä maailmasta ja piti jäähyväispuheen, mitä Hän sanoi. Sanoiko, kertokaa ihmisille et riittää kun he uskovat minuun ja sitten elävät kunnolla. Ei, vaan sanoi omille opetuslapsille (siis uskovaisille) menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa parannusta minun nimeni ja vereni kautta, joka uskoo se pelastetaan joka ei usko tuomitaan. Hän oli välimies ja jätti tämän vallan kun lähti Isä luo Taivaaseen odottamaan toista tulemista. Siis suoraan Raamatun opetusta.Kiitos.
lähetyskäskyssään viemään evankeliumia kaikkiin maihin ja kaikille kansoille. Sen sijaan Jeesus ei sanonut, että vain toisen ihmisen läsnäollessa ihminen voi pelastua.
- Oliko näin?
lähetyskäskyssään viemään evankeliumia kaikkiin maihin ja kaikille kansoille. Sen sijaan Jeesus ei sanonut, että vain toisen ihmisen läsnäollessa ihminen voi pelastua.
Jeesus sanoi(vapaasti lainaten) "Missä kaksi tahi kolme kokoontuu....Raamatusta löytyy sanatarkasti asia ja ennenkaikkea keskeisin asia, kenelle Jeesus tämän sanoi: omille opetuslapsilleen eli uskoville.
- elävä kruunu!
IsäMeidän joka olen tässä kirjoitti:
Ehdottomasti pitää pakottaa seuroihin. Muutenhan saatana ottaa vallan lapsista eivätkä he näin ollen voi saavuttaa jumalan mielisuosiota!
Halleluja! Kerrankin joku, jolla on aito usko sydämessä! Huomaa, että olet Kristuksen verellä kirkastettu! Vaalikaamme puhdasta Jumalan sanaa, jotta oikeasti saavuttaisimme Jumalan mielisuosion! Amen!
- koivisto3
elävä kruunu! kirjoitti:
Halleluja! Kerrankin joku, jolla on aito usko sydämessä! Huomaa, että olet Kristuksen verellä kirkastettu! Vaalikaamme puhdasta Jumalan sanaa, jotta oikeasti saavuttaisimme Jumalan mielisuosion! Amen!
Mahvataa, että meitä jolla on uusi ies on monta. Sinäkin olet antanut pois saastaise ikeen ja olet saanut tilalle ihan uuden ikeen! Olet kai rukoiillut näin: anna mulle uusi ies! Ja siitä on ollut apua ilmeisesti! Mahtavaa!
- sanot..
Eli edelleen tietysti kaikki mitä sanot Raamatusta lainaten pitää paikkaansa, (kaikille kansoille tuli saarnata parannusta.. jätit jotain pois lauseestasi). Eli, mitä sinä sanot ihmiselle, jolla on tunnon hätä, joka on lukenut Raamattua ja tulee luoksesi kysymään parannuksen teosta ? Aivan niitä ydin asioita, joista ihmisten pitäisi olla perillä ja kiinnostuneita. No mistä ihmiset ovat kiinnostuneita.Ihan muusta. Yksi asia vielä. Muistakaa, että srk on suomen yhdistyslain mukainen keskusjärjestö. Rauhanyhdistykset ovat sen jäseniä. Siis niillä ei ole mitään tekemistä ihmisen autuaaksi tulemisen kanssa. Usko lahja sydämmessä ja siksi lahja kun sitä ei voi ostaa tai ottaa väkisin. Sinä joka mietit mitenhän toi ja toi asia sitten. Ota yhteyttä tuntemaasi uskovaiseen luotettavaan ihmiseen ja mene juttelemaan kertoen asiasi. Sinä joka et tunne ketää uskovaista. Rukoile, että Jumalan valtakunta tulisi lähelle ja pääsisit sinne sisälle. Sinä joka epäilet koko Hänen valtakuntasa olemista.Rukoile, jos sinulla Isä on valtakuntasi maanpäällä, johdata minut sinne sisälle.
- mennään?
sanot.. kirjoitti:
Eli edelleen tietysti kaikki mitä sanot Raamatusta lainaten pitää paikkaansa, (kaikille kansoille tuli saarnata parannusta.. jätit jotain pois lauseestasi). Eli, mitä sinä sanot ihmiselle, jolla on tunnon hätä, joka on lukenut Raamattua ja tulee luoksesi kysymään parannuksen teosta ? Aivan niitä ydin asioita, joista ihmisten pitäisi olla perillä ja kiinnostuneita. No mistä ihmiset ovat kiinnostuneita.Ihan muusta. Yksi asia vielä. Muistakaa, että srk on suomen yhdistyslain mukainen keskusjärjestö. Rauhanyhdistykset ovat sen jäseniä. Siis niillä ei ole mitään tekemistä ihmisen autuaaksi tulemisen kanssa. Usko lahja sydämmessä ja siksi lahja kun sitä ei voi ostaa tai ottaa väkisin. Sinä joka mietit mitenhän toi ja toi asia sitten. Ota yhteyttä tuntemaasi uskovaiseen luotettavaan ihmiseen ja mene juttelemaan kertoen asiasi. Sinä joka et tunne ketää uskovaista. Rukoile, että Jumalan valtakunta tulisi lähelle ja pääsisit sinne sisälle. Sinä joka epäilet koko Hänen valtakuntasa olemista.Rukoile, jos sinulla Isä on valtakuntasi maanpäällä, johdata minut sinne sisälle.
Mutta missä sanotaan että ei kukaan voi tulla luokseni ellei isä vedä häntä...
- kohdassa..
mennään? kirjoitti:
..kun Jeesus opetti että "ellei joku syö minun lihaani ja juo minun vereni, ei ole kelvollinen minulle" tarkoittaen usko häne lunastukseen. Monet sanoi tämä on kovaa puhetta, paheni ja meni pois. Opetuslapset kysyivät kuka voi tulla sisälle Jumalan valtakuntaan. Jeesus vastasi "ei kukaan, ellei Isäni vedä häntä"
- hysterbuster
Melperi1 kirjoitti:
Matt. 7:
8. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan."mutta tuo MB.. mersu alkoi epäilyttää.. kun ilmaisia päivällisiä ei ole. Miksiköhän määrätyissä lahkoissa mitataan uskon lujuutta automerkillä?
- Uskonveli tosiaankin
Melperi1 kirjoitti:
Matt. 7:
8. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan."Käydä vaimosi luona,auttamassa.
- uskon komiikkaa
hysterbuster kirjoitti:
mutta tuo MB.. mersu alkoi epäilyttää.. kun ilmaisia päivällisiä ei ole. Miksiköhän määrätyissä lahkoissa mitataan uskon lujuutta automerkillä?
..aikoinaan. Näin kansanedustaja Kallis kuvaili.
Ei sitä Ladalla herätystä tulisikaan ! hysterbuster kirjoitti:
mutta tuo MB.. mersu alkoi epäilyttää.. kun ilmaisia päivällisiä ei ole. Miksiköhän määrätyissä lahkoissa mitataan uskon lujuutta automerkillä?
Meillä oli aikanaan sellainen tilanne, että vaimolta oli putoamassa firma alta. Hänellä oli ollut sieltä luontoisetuauto 15 v. Niinpä olin "huomenna" lähdössä läheiseen isompaan kaupunkiin ostelemaan meille uutta omaa autoa. Olin ajatellut esim. Opel Vectra.
"Tänä iltana" kymppiuutisten jälkeen vaimoni huomasi meidän kaupungin lehdestä pienen ilmoituksen: "MB 190 E, ajettu 55.000 km. Seisoo käyttämättömänä pihassa. Puh.no". En tiennyt lainkaan, missä päin kyseinen auto on yms. Otin itselleni puh.no:n. Soitin seuraavana aamuna numeroon ja sain kuulla, että auto on samassa kaupungissa, johon olin sinä päivänä menossa auto-ostoksille.
Kerroin asian ja kysyin, että voinko tulla katsomaan Mersua. Näin sovittiin. Perillä löytyi vanhahko USKOVAINEN pariskunta, jolle MB oli käynyt tarpeettomaksi. He olivat ostaneet pienemmän. Keskustelimme pari tuntia ja hieroimme kauppaa. Jokaisen kahvikupillisen jälkeen sain tingittyä 1.000 e. Yhteensä pyynnöstä putosi 3.000 e. Soitin vaimon paikalle (hän oli silloin töissä tuossa kaupungissa) ja ajoimme koeajon.
Minä olin menossa ostamaan Vectraa tms. mutta ajoin Mersulla kotiin. Tästä naurettavan vähän (55.000 km) ajetusta Mersusta oli ollut 2 ilmoitusta kyseisen isomman kaupungin lehdessä, mutta ostajaa ei löytynyt. Kun me tulimme koeajolta, niin pihaan ilmestyi mies, joka kysyi MB:n omistajilta; "Teilläkö on se MB myynnissä?". He sanoivat, että kyllä on, mutta Melperin pariskunnalla on etusija, jos he ostavat auton.
Tässä tapauksessa oli niin monta erikoisuutta, että ei ole jalan jakoa siitä, etteikö Jumala ollut varannut meille tätä autoa, jolla vieläkin ajamme.
Isän kämmenellä ja johdatuksessa on hyvä tehdä matkaa.Melperi1 kirjoitti:
Meillä oli aikanaan sellainen tilanne, että vaimolta oli putoamassa firma alta. Hänellä oli ollut sieltä luontoisetuauto 15 v. Niinpä olin "huomenna" lähdössä läheiseen isompaan kaupunkiin ostelemaan meille uutta omaa autoa. Olin ajatellut esim. Opel Vectra.
"Tänä iltana" kymppiuutisten jälkeen vaimoni huomasi meidän kaupungin lehdestä pienen ilmoituksen: "MB 190 E, ajettu 55.000 km. Seisoo käyttämättömänä pihassa. Puh.no". En tiennyt lainkaan, missä päin kyseinen auto on yms. Otin itselleni puh.no:n. Soitin seuraavana aamuna numeroon ja sain kuulla, että auto on samassa kaupungissa, johon olin sinä päivänä menossa auto-ostoksille.
Kerroin asian ja kysyin, että voinko tulla katsomaan Mersua. Näin sovittiin. Perillä löytyi vanhahko USKOVAINEN pariskunta, jolle MB oli käynyt tarpeettomaksi. He olivat ostaneet pienemmän. Keskustelimme pari tuntia ja hieroimme kauppaa. Jokaisen kahvikupillisen jälkeen sain tingittyä 1.000 e. Yhteensä pyynnöstä putosi 3.000 e. Soitin vaimon paikalle (hän oli silloin töissä tuossa kaupungissa) ja ajoimme koeajon.
Minä olin menossa ostamaan Vectraa tms. mutta ajoin Mersulla kotiin. Tästä naurettavan vähän (55.000 km) ajetusta Mersusta oli ollut 2 ilmoitusta kyseisen isomman kaupungin lehdessä, mutta ostajaa ei löytynyt. Kun me tulimme koeajolta, niin pihaan ilmestyi mies, joka kysyi MB:n omistajilta; "Teilläkö on se MB myynnissä?". He sanoivat, että kyllä on, mutta Melperin pariskunnalla on etusija, jos he ostavat auton.
Tässä tapauksessa oli niin monta erikoisuutta, että ei ole jalan jakoa siitä, etteikö Jumala ollut varannut meille tätä autoa, jolla vieläkin ajamme.
Isän kämmenellä ja johdatuksessa on hyvä tehdä matkaa.Vaimoni oli jo kauan ennen kyseisen firman putoamista alta rukoillut: "Jumala anna minulle työpaikka meidän kaupungista ja torin varrelta".
Tämä oli ns. "mahdoton rukous", koska siinä torin varrella on lähinnä marketteja ja pankkeja, jotka eivät tarvitse naisekonomia. Kun työt loppuivat toisen kaupungin firmasta, niin vaimoni oli muutaman kuukauden poissa työelämästä. Hän kävi pari ATK-kurssia yms.
Sitten sanoin aikanaan Pääsiäisenä, että "Nyt tehdään kimpassa sinusta myyntikirje muutamaan paikalliseen yritykseen". Niin myös tapahtui. Yrityksiä oli noin 10. Viikon kuluttua kirjeen lähettämisestä vaimoni aloitti työt eräässä näistä yrityksistä ja siellä hän on tänäkin päivänä.
Tuskin tarvitsee mainita, että yritys sijaitsee torin varrella.- umpilessu
Uskossa kilvoitteleva kirjoitti:
Älkää uskovaiset vanhemmat lakatko näiden panettelevien kirjoitusten takia jättämään lapsia kotiin, kun menette seuroihin.
Ensinnäkin,tässä syyllistytään heitteille jättöön!!
Toisekseen, HALUAMME ANTAA LAPSILLE KRISTILLISEN KASVATUKSEN. MYÖS SEUROISSA KÄYNTI ON OSA SITÄ!!
Kun lapsi tuntee seurat kotoisaksi paikaksi, on hänen helpompi myöhemminkin ehkä uudessa asuinympäristössäkin mennä rauhanyhdistyksen seuroihin!!Ei siinä mihinkään heitteille jättöön syyllistytä jos ei ota lapsia seuroihin mukaan! Jos ne eivät kerran itse halua sinne mennä niin minkä lain nojalla vanhemmat saa oikeuden pakottaa lapset väkisin seuroihin??
- hallehalleluujaa..
elävä kruunu! kirjoitti:
Nimeommaa näin. Tänään on toivon päivä! Vuosia sitten olin yhessä tilaisuudessa ja oli rukouspalvelu. Se rukospalvelu kesti aika kauan. Mutta sitten huomasin että se yks kaveri oli siinä rukospalvelussa aina ihan uudestaan ja uudestaan vaan. Uus rivi tuli nii se sama kaveri seiso siinä ihan koko illan. Ja sitte se välillä sano, että mää en lähde tästä ennen kun jumala siunaa mua. Sitte se ilta loppu ja me nähtiin sitä sielä pihalla sitä kaveria ja se sano, että ei oo jumala vielä kohdannu. Sitte me otettiin hänet mukaan syömään iltapalaa ja juteltii sielä ja vietettiin aikaa hänen kanssaan niin yhtäkkiä ilman ennalta valmistelua, hän rupesi puhumaan kielillä! Me ollaan tässä sitä varten, että sun odotukses kasvais! Miks pitää odottaa jotain? No siksi, että se on uskoa! Meitä kehotetaan uskomaan ja se usko on sitä, että se mitä raamatussa on sanottu niin pidetään sitä totena! Ja toimimme sen suuntaisesti, että se todella toimii ja todella pitää paikkaansa.
MITÄ ENEMMÄN LUOTAMME SANAAN, MITÄ ENEMMÄN USKOMME JEESUKSEEN, MITÄ ENEMMÄN USKOMME JUMALAAN! Sitä enemmän meidän silmämme saavat todistaa sitä mitä jumalla on LUVANNUT, hän sen TOTEUTTAA!!!
Yliistyys herraallee... HALLELUJAA! - kiviniemi4
hallehalleluujaa.. kirjoitti:
Nimeommaa näin. Tänään on toivon päivä! Vuosia sitten olin yhessä tilaisuudessa ja oli rukouspalvelu. Se rukospalvelu kesti aika kauan. Mutta sitten huomasin että se yks kaveri oli siinä rukospalvelussa aina ihan uudestaan ja uudestaan vaan. Uus rivi tuli nii se sama kaveri seiso siinä ihan koko illan. Ja sitte se välillä sano, että mää en lähde tästä ennen kun jumala siunaa mua. Sitte se ilta loppu ja me nähtiin sitä sielä pihalla sitä kaveria ja se sano, että ei oo jumala vielä kohdannu. Sitte me otettiin hänet mukaan syömään iltapalaa ja juteltii sielä ja vietettiin aikaa hänen kanssaan niin yhtäkkiä ilman ennalta valmistelua, hän rupesi puhumaan kielillä! Me ollaan tässä sitä varten, että sun odotukses kasvais! Miks pitää odottaa jotain? No siksi, että se on uskoa! Meitä kehotetaan uskomaan ja se usko on sitä, että se mitä raamatussa on sanottu niin pidetään sitä totena! Ja toimimme sen suuntaisesti, että se todella toimii ja todella pitää paikkaansa.
MITÄ ENEMMÄN LUOTAMME SANAAN, MITÄ ENEMMÄN USKOMME JEESUKSEEN, MITÄ ENEMMÄN USKOMME JUMALAAN! Sitä enemmän meidän silmämme saavat todistaa sitä mitä jumalla on LUVANNUT, hän sen TOTEUTTAA!!!
Yliistyys herraallee... HALLELUJAA!MÄ MEEN LÄPI!
:) - joh 6:44
mennään? kirjoitti:
..oikeassa olit.
- puhut
hallehalleluujaa.. kirjoitti:
Yliistyys herraallee... HALLELUJAA!Meillä oli eilen oikein vahva nuortenilta. Me tuntikaupalla ylistettiin jumalaa.. siinä huomas, että kyllä se jumalan armo on niin suuri, että ei voi sanoa muutaku hallelujaa! Me saatiin hyvä voitelu ja oikeen vahva oli ilta!
Aamen! - öhömm
Mutta nyt menkää perustamaan se oma palsta. Kiitos.taas täälä syrjitään epäuskovaisia... opettaako raamattu teitä uskovaisia syrjimään vääräuskoisia?
- on mahdollista
Melperi1 kirjoitti:
Vaimoni oli jo kauan ennen kyseisen firman putoamista alta rukoillut: "Jumala anna minulle työpaikka meidän kaupungista ja torin varrelta".
Tämä oli ns. "mahdoton rukous", koska siinä torin varrella on lähinnä marketteja ja pankkeja, jotka eivät tarvitse naisekonomia. Kun työt loppuivat toisen kaupungin firmasta, niin vaimoni oli muutaman kuukauden poissa työelämästä. Hän kävi pari ATK-kurssia yms.
Sitten sanoin aikanaan Pääsiäisenä, että "Nyt tehdään kimpassa sinusta myyntikirje muutamaan paikalliseen yritykseen". Niin myös tapahtui. Yrityksiä oli noin 10. Viikon kuluttua kirjeen lähettämisestä vaimoni aloitti työt eräässä näistä yrityksistä ja siellä hän on tänäkin päivänä.
Tuskin tarvitsee mainita, että yritys sijaitsee torin varrella.Mitä sinä puhut mahdottomista rukouksista, etkö usko että KAIKKI on mahdollista kun uskoo, tästä viestistäsi saa kyllä aika omahyväisen tarkoituksen. Ja kylläkai marketit ja pankit tarvitsevat ekonomeja. Ehkä tässä olikin kysymys sattumasta. Siis oikea aika ja oikea paikkahan hallitsee kakkia.
Ei ole olemassa ns. "mahdottomia rukouksia" jos uskot sen niin silloin rajoitat Jumalaa on mahdollista kirjoitti:
Mitä sinä puhut mahdottomista rukouksista, etkö usko että KAIKKI on mahdollista kun uskoo, tästä viestistäsi saa kyllä aika omahyväisen tarkoituksen. Ja kylläkai marketit ja pankit tarvitsevat ekonomeja. Ehkä tässä olikin kysymys sattumasta. Siis oikea aika ja oikea paikkahan hallitsee kakkia.
Ei ole olemassa ns. "mahdottomia rukouksia" jos uskot sen niin silloin rajoitat Jumalaa- ja mahdotonta
Melperi1 kirjoitti:
Koska mahdottomia rukouksia ei ole olemassa niin Jumalaa rajoitetaan jos edes laitetaan "ns. "mahdoton rukous". Jos uskot niin silloin uskot että kaikki on mahdollista etkä edes käytä ilmaisua "mahdoton rukous".
Siitä omahyväisyys, koska rajoitat Jumalaa ja kerrot tarinaa josta saa sen käsityksen että oikeasti tämä ei voisi olla mahdollista. Mutta "meidän" ollessa kyseessä niin näin kuitenkin tapahtui.
Hei kuule, minä uskon että vaikka siellä ei olisi ollut mitään markettia tai pankkia niin siihen olisi voitu pian rakentaa sellainen josta olisi saanut työpaikan sitten. Mutta kuten tiedät niin vaikka sitä työpaikkaa ei olisi tullutkaan niin sekin olisi ollut vastaus rukoukseen. Siis vaikka kaikki on mahdollista niin kaikki ei aina kuitenkaan toteudu eikä se meinaa että Jumala ei vastaa rukouksiin. Se toteuttamatta jättäminenkin on siis vastaus jos se on meidän parhaaksi. ja mahdotonta kirjoitti:
Koska mahdottomia rukouksia ei ole olemassa niin Jumalaa rajoitetaan jos edes laitetaan "ns. "mahdoton rukous". Jos uskot niin silloin uskot että kaikki on mahdollista etkä edes käytä ilmaisua "mahdoton rukous".
Siitä omahyväisyys, koska rajoitat Jumalaa ja kerrot tarinaa josta saa sen käsityksen että oikeasti tämä ei voisi olla mahdollista. Mutta "meidän" ollessa kyseessä niin näin kuitenkin tapahtui.
Hei kuule, minä uskon että vaikka siellä ei olisi ollut mitään markettia tai pankkia niin siihen olisi voitu pian rakentaa sellainen josta olisi saanut työpaikan sitten. Mutta kuten tiedät niin vaikka sitä työpaikkaa ei olisi tullutkaan niin sekin olisi ollut vastaus rukoukseen. Siis vaikka kaikki on mahdollista niin kaikki ei aina kuitenkaan toteudu eikä se meinaa että Jumala ei vastaa rukouksiin. Se toteuttamatta jättäminenkin on siis vastaus jos se on meidän parhaaksi.täysin väärät johtopäätökset kommentistani.
- sattuu jatkuvast
Melperi1 kirjoitti:
täysin väärät johtopäätökset kommentistani.
Ja minä luulin että voisin keskustella, mutta vastaus tuli tyypillisesti että "vedit täysin väärät johtopäätökset" olisi ollut hienoa jos vastaus olisi ollut edes hieman että ehkä sinäkin ilmaisit asian vähän huonosti.
Luin muutamia viestejäsi ja niistä tosiaan sain sen käsityksen että saatiin sitä ja saatiin tätä kun rukoiltiin. En ole ennen ollut tällä palstalla joten ehkä edelliset viestisi eri keskusteluihin olisivat antaneet sinusta erilaisen kuvan, mutta sillähän nyt ei ole väliä minkä kuvan minä sinusta sain. - lisäys viimeiseen
Melperi1 kirjoitti:
täysin väärät johtopäätökset kommentistani.
Lisään vielä äskeiseen viestiini, että sain siis sen johtopäätöksen viesteistäsi että koska saitte sitä ja saitte tätä (hyvää) tai teille tapahtui hyvää niin se on vastaus rukouksiinne.
Rukouksiin voi olla monenlaisia vastauksia, mikä saa ihmiset kertomaan sellaisista jotka tuovat jotain aineellista hyvää??? - matteus 7
Melperi1 kirjoitti:
Matt. 7:
8. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan."Olet varmaan käsittänyt tuon lauseen väärin tai sitten se on vuosien kuluessa muutettu niin, ettei kukaan enää voi käsittää, mitä sillä on alunperin tarkoitettu? Ei niitä lauseita ihan mielin määrin saa soveltaa mohin milloinkin! Katso miten ajatus on muuttunut:
http://www.finbible.fi/jakeittain/UT/Matteus_7.htm
- Vl äiti
Pakottaminen tai paremminkin velvoittamienn seuroihin lähtöön on ehdottomasti tarpeen tietyssä ikä vaheessa. Siitä on lapsi aikuisena kiitollinen.Säästyy maailmanreissulta ja monelta pahalta. Nykyään ei onneksi tarvii enää pakottaa lapsia seuroihin, kun on raamattuluokat ja sitä kautta lapsilla ja nuorilla on kaikki ystävät seuroissa.Nuoret vetää nuoria seuroihin.
- en ole kiitollinen
että minulle on opetettu tuollainen sekopäisten oppi eikä minua kunnioitettu ja annettu olla minä kuin minä annan heidän elää omassa uskossaan.
- grysanteemi
en ole kiitollinen kirjoitti:
että minulle on opetettu tuollainen sekopäisten oppi eikä minua kunnioitettu ja annettu olla minä kuin minä annan heidän elää omassa uskossaan.
Samaa täällä... ei saanut kunnioitusta sellaisena kuin oli, vanhemmat eivät hyväksyneet minua lapsekseen. Sitä surua kantaa läpi elämän. Terapia auttanut pysymään koossa.
- ---
Seuroihin velvoittaminen on väkivaltaa. Joku lapsi voi siitä jollakin tavalla hyötyä, toinen saa pelkät traumat. Älä leiki jumalaa.
Kristillisyys ja kristillinen kasvatus on toisen ihmisen kunnioittamista. Aikuinenkaan ei kestä sitä, että joku toinen päättää hänen puolestaan hänen hengellisistä tarpeistaan. Vielä vähemmän sitä kestää lapsi. - 2 lasta ja Black&Decker
--- kirjoitti:
Seuroihin velvoittaminen on väkivaltaa. Joku lapsi voi siitä jollakin tavalla hyötyä, toinen saa pelkät traumat. Älä leiki jumalaa.
Kristillisyys ja kristillinen kasvatus on toisen ihmisen kunnioittamista. Aikuinenkaan ei kestä sitä, että joku toinen päättää hänen puolestaan hänen hengellisistä tarpeistaan. Vielä vähemmän sitä kestää lapsi.pystytään pitämään aisoissa muuten kuin fyysisen ja henkisen väkivallan sekä erilaisen pakottamisen avulla.
- samaan
--- kirjoitti:
Kristillisyys ja kristillinen kasvatus on toisen ihmisen kunnioittamista. Aikuinenkaan ei kestä sitä, että joku toinen päättää hänen puolestaan hänen hengellisistä tarpeistaan. Vielä vähemmän sitä kestää lapsi.sinun kanssasi.
Pakottaminen johonkin joka kuuluu ihmisen yksityisyyteen lisää yleensä vain ahdistusta.
Joku lapsi voi jo nuoruusiässä tietää ettei oikeasti halua mennä seuroihin, toiselle se taas voi olla ok, mutta haluaa sillä uhitella vanhempaa, koska tietää sen olevan vanhemmalle tärkeä asia.
Tällainen murrosikäinen kun on vielä lapsi niin hän ei ymmärrä sitä tästä aikuisen näkökulmasta vielä, eikä tarvitsekaan ymmärtää.
Yleensä tällaista umpiuskovaista (epätervettä uskovaista) ei saa missään tapauksessa kääntymään vaikka eteen tuotaisiin mitä psykologisia totuuksia.
Lapset saattavat kärsiä heistä, riippuen siitä minkälaisiksi persooniksi heidät on satuttu luomaan. Toinen ei kärsi ollenkaan ja toinen ääripää taas menettää mielenterveyden, sekä muut siinä välissä johonkin suuntaan.
Nämä umpiuskovaiset taitavat olla juuri näitä lestadiolaisia jotka eivät suostu mihinkään tekemisiin ammattilaisten kanssa jos heidän lapset kärsivät peloista, mielenterveydestä ymv. ja joudutaan siirtämään lasten psykiatrisille osastoille.
Heidän mielestään heidän usko ei ole epätervettä vaikka selvästi näkee läpi että sairautta edistäviä piirteitä löytyy ihan liikaa. - Kissa pöydälle
samaan kirjoitti:
sinun kanssasi.
Pakottaminen johonkin joka kuuluu ihmisen yksityisyyteen lisää yleensä vain ahdistusta.
Joku lapsi voi jo nuoruusiässä tietää ettei oikeasti halua mennä seuroihin, toiselle se taas voi olla ok, mutta haluaa sillä uhitella vanhempaa, koska tietää sen olevan vanhemmalle tärkeä asia.
Tällainen murrosikäinen kun on vielä lapsi niin hän ei ymmärrä sitä tästä aikuisen näkökulmasta vielä, eikä tarvitsekaan ymmärtää.
Yleensä tällaista umpiuskovaista (epätervettä uskovaista) ei saa missään tapauksessa kääntymään vaikka eteen tuotaisiin mitä psykologisia totuuksia.
Lapset saattavat kärsiä heistä, riippuen siitä minkälaisiksi persooniksi heidät on satuttu luomaan. Toinen ei kärsi ollenkaan ja toinen ääripää taas menettää mielenterveyden, sekä muut siinä välissä johonkin suuntaan.
Nämä umpiuskovaiset taitavat olla juuri näitä lestadiolaisia jotka eivät suostu mihinkään tekemisiin ammattilaisten kanssa jos heidän lapset kärsivät peloista, mielenterveydestä ymv. ja joudutaan siirtämään lasten psykiatrisille osastoille.
Heidän mielestään heidän usko ei ole epätervettä vaikka selvästi näkee läpi että sairautta edistäviä piirteitä löytyy ihan liikaa.ei lähde ilman pakottamista umpikuiviin vl-seuroihin, jotka kestävät 3-4 h ja joissa saarnataan lähinnä Raamatun vastaisia valheoppeja.
Lasten raahaaminen pakkoa käyttäen vl-seuroihin on selvääkin selvempää lasten kiusaamista. Tänä päivänä puhutaan paljon ikävästä asiasta eli koulukiusaamisesta. Vl-lasten kiusaajia ovat heidän omat vanhempansa. - pitkälle
Kissa pöydälle kirjoitti:
ei lähde ilman pakottamista umpikuiviin vl-seuroihin, jotka kestävät 3-4 h ja joissa saarnataan lähinnä Raamatun vastaisia valheoppeja.
Lasten raahaaminen pakkoa käyttäen vl-seuroihin on selvääkin selvempää lasten kiusaamista. Tänä päivänä puhutaan paljon ikävästä asiasta eli koulukiusaamisesta. Vl-lasten kiusaajia ovat heidän omat vanhempansa.totta.
- ...
ei lähde ilman pakottamista umpikuiviin vl-seuroihin, jotka kestävät 3-4 h ja joissa saarnataan lähinnä Raamatun vastaisia valheoppeja.
Lasten raahaaminen pakkoa käyttäen vl-seuroihin on selvääkin selvempää lasten kiusaamista. Tänä päivänä puhutaan paljon ikävästä asiasta eli koulukiusaamisesta. Vl-lasten kiusaajia ovat heidän omat vanhempansa.Kaikki epäterveet vanhemmat kiusaavat tai muuten vahingoittavat lapsiaan. Lienee sivuseikka, onko kiusaamisen välineenä uskonto vai joku muu.
- Kissa pöydälle
... kirjoitti:
Kaikki epäterveet vanhemmat kiusaavat tai muuten vahingoittavat lapsiaan. Lienee sivuseikka, onko kiusaamisen välineenä uskonto vai joku muu.
luotsata eteenpäin 2-3 lapsen perhettä vai 10-20 lapsen perhettä, jossa saattaa olla 5-6 alle kouluikäistä lasta ja muut lapset päälle?
Kummassa turvaudutaan helpommin pakon tai henkisen/ruumiillisen väkivallan käyttöön? - ...
luotsata eteenpäin 2-3 lapsen perhettä vai 10-20 lapsen perhettä, jossa saattaa olla 5-6 alle kouluikäistä lasta ja muut lapset päälle?
Kummassa turvaudutaan helpommin pakon tai henkisen/ruumiillisen väkivallan käyttöön?Jos vanhemmat ovat sairaita, samalla tavalla ne kohtelevat huonosti kahta lasta kuin kymmentäkin. Tai jos eivät suoranaisesti kohtele huonosti, eivät kuitenkaan kykene todelliseen vanhemmuuteen.
Voi olla, että ei "tarvitse" käyttää väkivaltaa, mutta ymmärrys lapsen tarpeista ja kyky vastata niihin puuttuvat joka tapauksessa. Ja lapsi kantaa seuraukset. - palstalla
- vl-kossikka..
palstalla kirjoitti:
>> moni vl-lapsuuden kokenut on vahvasti eri mieltä. >>
Minkä ihmeen vl-lapsuuden?
Vanhoillislestadiolaislapsuuden?
Jos jätät ton väliviivan pois, se voisi tarkoittaa, että
vanhoillislestadiolaisen lapsuuden, joka kuulostaa jo vähän järkevämmältä, mutta silti älyttömältä.
Voiko lapsuus olla vanhoillislestadiolainen.
Olisikin järkevää sanoa, että jokainen vanhoillislestadiolaisen kasvatuksen saanut lapsi, tai että jokainen vl-kotiin syntynyt.. - Selitys
vl-kossikka.. kirjoitti:
>> moni vl-lapsuuden kokenut on vahvasti eri mieltä. >>
Minkä ihmeen vl-lapsuuden?
Vanhoillislestadiolaislapsuuden?
Jos jätät ton väliviivan pois, se voisi tarkoittaa, että
vanhoillislestadiolaisen lapsuuden, joka kuulostaa jo vähän järkevämmältä, mutta silti älyttömältä.
Voiko lapsuus olla vanhoillislestadiolainen.
Olisikin järkevää sanoa, että jokainen vanhoillislestadiolaisen kasvatuksen saanut lapsi, tai että jokainen vl-kotiin syntynyt..Vl-lapsuus = vanhoillislestadiolainen lapsuus = vanhoillislestadiolaisessa kodissa vietetty lapsuus
Vaikeaa? - v.lessu
Selitys kirjoitti:
Vl-lapsuus = vanhoillislestadiolainen lapsuus = vanhoillislestadiolaisessa kodissa vietetty lapsuus
Vaikeaa?riittää kuvaamaan näitä hörhöjä
- Make60
Se on sitä kun ei anneta lapsille ajatella omilla aivoillaan vaan pakotetaan kuuntelemaa kaiken mailman uskontojuttuja eikä lasten annata leikkiä pienenä niikun pitää. Sitten aikusena tehdään 10 lasta kun heidäton aivopesty ettei ehkäisyvälineitä hyväksytä ja niin edelleen. Ne ovat hirvittäviä yhteisöjä ne kaikki hellunta- ja lestadilaiset. Lapsia pitäsi kuljetta vaikka urheiluharrastuksiin eikä mihinkään pirunpalvontatilaisuuksiin.
- on ihmisoikeudet
joten ei ole laillista. Lapsi voi mennä sosiaaliviranomaisille valittamaan että vanhemmat pakottavat tietyn uskonnon harjoittamiseen ja rankaisevat jos ei sitä harjoita.
Asia laitetaan käsittelyyn ja lapsi saa oikeudenmukaista kohtelua.- make k.
Lapsilla ei ole ihmisoikeuksia vl-uskossa? Sitäkö väität?
- itse olet?
make k. kirjoitti:
Sinun se pitäisi hyvin tietää miten asian laita on.
- että..
make k. kirjoitti:
... jos lapsi pakotetaan, niin lapsella ei ole ihmisoikeuksia! Tiedän tapauksia jolloin teini-ikäisiä vl:iä on mennyt kunnalle valitta ja heitä on autettu erroon vl-uskosta.
- Vl äiti
make k. kirjoitti:
Monelta suomalaislapselta puuttuu ihmisoikeudet kun vanhemmat ovat juoppoja.Uskovaisessa kodissa kasvamiselsta on siunaus elämässä.
- sama asia:
Vl äiti kirjoitti:
Monelta suomalaislapselta puuttuu ihmisoikeudet kun vanhemmat ovat juoppoja.Uskovaisessa kodissa kasvamiselsta on siunaus elämässä.
Vl-perheessä kasvaminen on sama asia kuin kasvaisi alkoholistiperheessä.
Alkoholistiperheestä viedään myös lapset pois. - make k.
sama asia: kirjoitti:
Alkoholistiperheestä viedään myös lapset pois.Käsittämätöntä roskaa! Oletko seonnut?!
- oman
sama asia: kirjoitti:
Alkoholistiperheestä viedään myös lapset pois.lapsensa, jos lapsi eroaa vl-herätysliikkeestä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000040390664#22000000040390664 - Human right
make k. kirjoitti:
lasten ihmisoikeudet ovat vl-perheissä ja vl-herätysliikkeessä?
- epäuskoisen lapsen äityliini
oman kirjoitti:
lapsensa, jos lapsi eroaa vl-herätysliikkeestä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000040390664#22000000040390664En hyljännyt omaa epäuskoista lastani. Valhetta tuputtavat ne, jotka väittävät näin!
- hepposissa
make k. kirjoitti:
kantimissa taitaa olla.
- korkealla
Human right kirjoitti:
Uskon, että täyttävät korkean kriteerin. Vertaa esimerkiksi alkoholisti-tai huumeperheiden lasten oikeuksiin! Mistähän johtunee Suomessa räjähdysmäisesti kasvanut huostaanotettujen lasten määrä? Onko tähänkin syynä jokin muu kuin alkoholi, huumeet, avioerot jne.
- Suvituuli.
korkealla kirjoitti:
Uskon, että täyttävät korkean kriteerin. Vertaa esimerkiksi alkoholisti-tai huumeperheiden lasten oikeuksiin! Mistähän johtunee Suomessa räjähdysmäisesti kasvanut huostaanotettujen lasten määrä? Onko tähänkin syynä jokin muu kuin alkoholi, huumeet, avioerot jne.
vl-perheissä? Lasten savuttaminen ja tupakoinnin mallin antaminen lapsille.
- tupakointi on pahe ei synti
Suvituuli. kirjoitti:
vl-perheissä? Lasten savuttaminen ja tupakoinnin mallin antaminen lapsille.
Tupakoitsijoiden määrää ei ole tieteellisesti tutkittu Suomessa siten, että käytettäisiin erilaisia otoksia, valitsemalla esim. ryhmiksi: lestadiolaiset, ateistit, körtit, ortodoksit jne. Väitteesi ei siis kestä tieteellistä arviointia niin kauan kunnes on esim. väitöstutkimus tehty riittävällä otannalla erilaisista ryhmistä. Tupakointia ei saarnata synniksi seuroissa, mutta siitä ja sen haittavaikutuksista puhutaan paljon eri yhteyksissä. Omassa perhekunnassani ei kukaan tupakoitse! Joten tämä pieni otos kumoaa ainakin väitteesi/mielipiteesi täysin! Siunausta elämääsi!
- ihmisoikeudet Suomessa
Human right kirjoitti:
Kysyjälle: Onko vanhoillislestadiolaisilla nyky-Suomessa ihmisoikeuksia? Kun lukee tämänkin keskustelun juttuja, lopputulema on ei ole, jos ihmisoikeuksien hyväksyminen olisi tämän palstan varassa.
- Suvituuli.
tupakointi on pahe ei synti kirjoitti:
Tupakoitsijoiden määrää ei ole tieteellisesti tutkittu Suomessa siten, että käytettäisiin erilaisia otoksia, valitsemalla esim. ryhmiksi: lestadiolaiset, ateistit, körtit, ortodoksit jne. Väitteesi ei siis kestä tieteellistä arviointia niin kauan kunnes on esim. väitöstutkimus tehty riittävällä otannalla erilaisista ryhmistä. Tupakointia ei saarnata synniksi seuroissa, mutta siitä ja sen haittavaikutuksista puhutaan paljon eri yhteyksissä. Omassa perhekunnassani ei kukaan tupakoitse! Joten tämä pieni otos kumoaa ainakin väitteesi/mielipiteesi täysin! Siunausta elämääsi!
- eräs perheenisä..
Jos ei muut auta, on otettava pakkokeinot käyttöön. Tällä en tarkoita, että lapset vedettäisiin niskaperseotteella märisten autoon. En.
On ihan oikeutettua laittaa sanktioita lapsille, jos he eivät tottele vanhempia.
Alaikäiset kuuluu vanhempien piiriin. Heitä on pystyttävä komentelemaan, etteivät kasva itsekkäiksi ja rupea käymään päälle. Tiedän, että lapsi voi yrittää nousta herraksi talossa, jos sille ei aikanaan laita rajoja.
Vanhetessaan terve lapsi tajuaa, että vanhemmat toimivat oikein, kun veivät hänet seuroihin. Vielä lapsuusiässä he eivät sitä ehkä vielä tajua. Rankaisemisen sijaan lapsia voisi palkita erilaisin keinoin. Esimerkiksi seurakarkit, tai vaikkapa auto-ajelu seurojen päätteeksi voi auttaa. Meillä lapset saadaan seuroihin väliaikakarkkien avulla. Kun he aikuistuvat, käyvät sitten itsekin seuroissa ja opettavat omia lapsiaan käymään seuroissa. Jos lapsille ei anneta ohjeita ja velvotteita, he eivät pärjää elämässäkään. He eivät opi tajuamaan, että kaikkeen elämiseen kuuluu omat velvoitteensa. Ruokakaan ei itsekseen pöytään tupsahda!- Yksi isä
Rajat ja periaatteet tarvitaan, lapsi tarvitsee niitä.Mutta on eroa missä asioissa ne rajat vedetään. On todellakin väärin karkkipalkalla velvoittaa lapset seuroihin. Eikö rakentavampaa ole antaa vaihtoehtoja: jokin muu hengellinen harrastus, vaikkapa partio tai seurakunnan kerho, tai ry:n seurat? Lapsia tulee harjoittaa valitsemaan hyviä asioita, ei pakottaa vain johonkin tiettyyn isän ja äidin mielstä ainoaan oikeaan.
Miltä lapsista mahtaa aikuisina tuntua kun he tajuavat, että vanhemmat houkuttelivat karkeilla heidät seuroihin? Eikö tällainen aseta vanhemmat todella noloon asemaan. - vaikken sinun
uskoasi tunnustakaan, enkä halua itse olla lapsilleni niin ehdoton että rajaisin noin tarkasti elämänkatsomuksen kuin vl:t jota heidän tulee noudattaa.
- lyyleri
Yksi isä kirjoitti:
Rajat ja periaatteet tarvitaan, lapsi tarvitsee niitä.Mutta on eroa missä asioissa ne rajat vedetään. On todellakin väärin karkkipalkalla velvoittaa lapset seuroihin. Eikö rakentavampaa ole antaa vaihtoehtoja: jokin muu hengellinen harrastus, vaikkapa partio tai seurakunnan kerho, tai ry:n seurat? Lapsia tulee harjoittaa valitsemaan hyviä asioita, ei pakottaa vain johonkin tiettyyn isän ja äidin mielstä ainoaan oikeaan.
Miltä lapsista mahtaa aikuisina tuntua kun he tajuavat, että vanhemmat houkuttelivat karkeilla heidät seuroihin? Eikö tällainen aseta vanhemmat todella noloon asemaan.käytetty palkkioita. Minusta on hyvä lapsen oppia keskittymään ja kuuntelemaan , myös yhdessä laulaminen on terapeuttista. Lapsi valitsee sitten isompana oman tiensä.
- seuroihin.
lyyleri kirjoitti:
käytetty palkkioita. Minusta on hyvä lapsen oppia keskittymään ja kuuntelemaan , myös yhdessä laulaminen on terapeuttista. Lapsi valitsee sitten isompana oman tiensä.
Lapsen on vaan alistuttava hengellisen ja ruumiillisen väkivallan edessä.
- Heikki
Lapsille ei tule antaa vapautta päättää omasta vakaumuksestaan liian nuorena. On hyvä, että vanhemmat vievät seuroihin lapsensa, jotka ovat alaikäisiä. Lapsilla on hyvä kasvaa uskovaisten yhteydessä ja oppia yhteistä elämää. On oikein, että vanhemmat vievät lapsensa seuroihin. Se on vanhempien lapsille antamaa kasvatusta, johon vanhemmilla on oikeus. Aikuisena ihminen saa päättää mihin uskoo ja mihin ei.
- oli synti
jos alaikäiset lapset eivät tulleet seuroihin, siis sekä lasten ETTÄ VANHEMPIEN synti!
- ajat
Jyväskylän siionissa.
Toiset perheet olivat saaneet kaikki 10 lastaan seuroihin, istuivat etupenkissä pituusjärjestyksessä. Kaikilla perheen tytöillä oli äidin ompelemat samanlaiset mekot päällä ja pojilla myös keskenään samanlainen kaunis asu. Toisessa päässä penkkiä oli perheen pää ja toisessa päässä perheen ehtoisa emäntä :) Lpaset istuivat pelosta jäykkinä.
Omat lapsemme saimme väkisin raahattua paikalle, nuorimmat juoksivat ja kiljuivat (villejä lapsia), isoimmat osittivat uhmakkaasti mieltään ja mököttivät. Hävetti. Myöhemmin lapset eivät lähteneet seuroihin ollenkaan, eivät edes väkisin. Meitä useasti nuhdeltiin tuosta asiasta. - ikävän kuuloista
ajat kirjoitti:
Jyväskylän siionissa.
Toiset perheet olivat saaneet kaikki 10 lastaan seuroihin, istuivat etupenkissä pituusjärjestyksessä. Kaikilla perheen tytöillä oli äidin ompelemat samanlaiset mekot päällä ja pojilla myös keskenään samanlainen kaunis asu. Toisessa päässä penkkiä oli perheen pää ja toisessa päässä perheen ehtoisa emäntä :) Lpaset istuivat pelosta jäykkinä.
Omat lapsemme saimme väkisin raahattua paikalle, nuorimmat juoksivat ja kiljuivat (villejä lapsia), isoimmat osittivat uhmakkaasti mieltään ja mököttivät. Hävetti. Myöhemmin lapset eivät lähteneet seuroihin ollenkaan, eivät edes väkisin. Meitä useasti nuhdeltiin tuosta asiasta.Niin, kukapa lapsi haluaisi sinne peloteltavaksi ja pitkä raskas puhe vielä kuunneltavana josta lapsi ei luultavasti ole ymmärtänyt hölkäsenpöläystä..?
Aikuisillekin aika armontonta tuollainen että paheksutaan jos ei ole lapset heti asennossa rivissä ja kun on vielä iso lauma hoidettavana ettei se kyllä helppo tehtävä voi olla.
Tsemppiä! - Vl äiti
ajat kirjoitti:
Jyväskylän siionissa.
Omat lapsemme saimme väkisin raahattua paikalle, nuorimmat juoksivat ja kiljuivat (villejä lapsia), isoimmat osittivat uhmakkaasti mieltään ja mököttivät. Hävetti. Myöhemmin lapset eivät lähteneet seuroihin ollenkaan, eivät edes väkisin. Meitä useasti nuhdeltiin tuosta asiasta.Uskon, veikkaan, että ne eturivin lapset ovat pysyneet uskomassa.
- tietoa
Vl äiti kirjoitti:
Uskon, veikkaan, että ne eturivin lapset ovat pysyneet uskomassa.
ovatko ne eturivin lapset uskomassa vai eivät. Omistani ei ole yksikään. Huonot vanhemmat kai olimme.
- Kylmä totuus
tietoa kirjoitti:
ovatko ne eturivin lapset uskomassa vai eivät. Omistani ei ole yksikään. Huonot vanhemmat kai olimme.
valheoppeineen, julmuuksineen (hoitokokoukset) ja koko vl-talostelu on omiaan viemään ihmisiä kauas Jumalasta.
Näin saatana toimii vl-herätysliikkeen kautta. - itseäsi vaikka
tietoa kirjoitti:
joku niin haluaisi.
Sinä olet varmasti yrittänyt kasvattaa lapsesi niillä taidoilla ja voimilla mitä sinulla on.
Ihmistähän ei voi pakottaa uskomaan samaan.
Eikö se kuitenkin ole Jumalan päätettävissä kuka elää mitenkin? - karmeaa
ajat kirjoitti:
Jyväskylän siionissa.
Omat lapsemme saimme väkisin raahattua paikalle, nuorimmat juoksivat ja kiljuivat (villejä lapsia), isoimmat osittivat uhmakkaasti mieltään ja mököttivät. Hävetti. Myöhemmin lapset eivät lähteneet seuroihin ollenkaan, eivät edes väkisin. Meitä useasti nuhdeltiin tuosta asiasta.Ehkä omat villit lapsesi rakastavat teitä "epäonnistuneita" vanhempia enemmän kuin nämä etupenkin nitistetyt lapset omiaan. Heillä saattaa olla vaikka minkälaisia salattuja traumoja, vaikka ulkokuori on tietysti tip top.
Anna lapsillesi rakkautta ja arvostusta. Jumalakin rakastaa myös epäonnistujia. - minäkin ajattelin
karmeaa kirjoitti:
Ehkä omat villit lapsesi rakastavat teitä "epäonnistuneita" vanhempia enemmän kuin nämä etupenkin nitistetyt lapset omiaan. Heillä saattaa olla vaikka minkälaisia salattuja traumoja, vaikka ulkokuori on tietysti tip top.
Anna lapsillesi rakkautta ja arvostusta. Jumalakin rakastaa myös epäonnistujia.heti ensimmäisenä. Saattoi noilla etupenkkiläisillä olla melkoinen lapsuus ja mitä lie tarumoja löytyy sieltä takaa. Joillakin on tietysti lapsi joiden persoonallisuus on valmiiksi ns. "helppo" joten heidät voi saada helpommin istumaan eturiviin kiltisti tuntitolkulla.
Lasten psykiatrisella osastolla olen saanut nähdä miten vl-vanhemmat eivät suostu mihinkään yhteistyöhön lastensa kuntoon saattamiseksi, eivät kerro yksinkertaisesti mitään. - kasvattajana 80-luvulla
No olipa siinä taas heitto! Seuroihin mentiin ja mennään perheissä aina niin, miten sen hetkinen tilanne sallii. Jotkut perheet pääsivät/pääsevät koko "sakilla", toisissa perheissä joko äiti tai isä tuli/tulee seuroihin lasten kanssa(osa mukana). Väliajalla sitten kotona ollut tuli/tulee toiselle puheelle. 80-luvulla kasvattaneena ei koskaan kukaan tullut sanomaan,teette syntiä kun kuljette noin seuroissa. Lapset on kasvatettu, seurat ovat olleet keskeinen "elementti" elämässämme. Kaikki lapset ovat itsellisesti tehneet valintansa uskon suhteen pakottamatta. Kuka uskaltaa väittää,että akateemisen sivistyksen hankkineita(kaikki lapset) voidaan pakottaa uskomaan samalla tavalla kuin vanhemmat? Ei voi olla muuta kuin onnellinen ja kiitollinen suureen siunaukseen, mitä olemme kokeneet kaiken taloudellisen köyhyydenkin keskellä. Meidän elämää saa vapaasti kritisoida ja kadehtia, elämän perustotuudet eivät miksikään muutu. Jotenkin tuntuu siltä, että vl vastaiset ja osin solvaavatkin kirjoitukset kumpuavat sellaisten ihmisten sydämestä, joilla on on itsellä paha olla. Tätä pahaa oloa yritetään lievittää purkautumalla tällä palstalla. Eihän se paha olo parane vaan pahenee.
- totuus:
kasvattajana 80-luvulla kirjoitti:
No olipa siinä taas heitto! Seuroihin mentiin ja mennään perheissä aina niin, miten sen hetkinen tilanne sallii. Jotkut perheet pääsivät/pääsevät koko "sakilla", toisissa perheissä joko äiti tai isä tuli/tulee seuroihin lasten kanssa(osa mukana). Väliajalla sitten kotona ollut tuli/tulee toiselle puheelle. 80-luvulla kasvattaneena ei koskaan kukaan tullut sanomaan,teette syntiä kun kuljette noin seuroissa. Lapset on kasvatettu, seurat ovat olleet keskeinen "elementti" elämässämme. Kaikki lapset ovat itsellisesti tehneet valintansa uskon suhteen pakottamatta. Kuka uskaltaa väittää,että akateemisen sivistyksen hankkineita(kaikki lapset) voidaan pakottaa uskomaan samalla tavalla kuin vanhemmat? Ei voi olla muuta kuin onnellinen ja kiitollinen suureen siunaukseen, mitä olemme kokeneet kaiken taloudellisen köyhyydenkin keskellä. Meidän elämää saa vapaasti kritisoida ja kadehtia, elämän perustotuudet eivät miksikään muutu. Jotenkin tuntuu siltä, että vl vastaiset ja osin solvaavatkin kirjoitukset kumpuavat sellaisten ihmisten sydämestä, joilla on on itsellä paha olla. Tätä pahaa oloa yritetään lievittää purkautumalla tällä palstalla. Eihän se paha olo parane vaan pahenee.
- se ei ole sanain takana
kasvattajana 80-luvulla kirjoitti:
Oletko kasvattaja kuullut sanontaa : "Silläs jos sanot näin, et ole sanojesi takana". Se ettäs olet miettinyt sitä useammalta kantilta ja tullut tulokseen, ei tarkoita, että olet tullut oikeaan tulokseen. Lueppa vaikkapa Johanneksen evankeliumit ajatuksella läpi, niin luulen, että valkenee nämäkin asiat sulle!
- "tuotteita"
kirjoittaa tässäkin ketjussa.
Siunausta teille! - perheen äippä
Vanhempien velvoitus on opastaa lapsensa seuroihin. Heitä ei voi yksin kotiinkaan jättää -> heitteille jättö.
Tottakai jokainen lapsi tulee mukaan seuroihin. Ei ole vastaan uputtamista, sillä lain mukaan alaikäisiä ei saisi jättää valvomatta kotiin.
Meidän taloudessa kaikki alle 18-vuotiaat on velvollisia lähtemään seuroihin. Aivan, kun he ovat myös velvolliset tekemään kotitöitä. Myös täysikäisillä lapsilla, jotka kotona asuu, olisi hyvä käydä seuroissa, sillä lapset ottavat myös niistä mallia. Jos joku täysikäinen ei halua lähteä seuroihin, vaan jää toistuvasti kotiin, näytämme sellaiselle ulko-ovea. Täysikäisiä ei ole pakko elättää!- Vl-teologiaa
- Sivusta seurannut
... taas näkyy tässä: "lain mukaan alaikäisiä ei saisi jättää valvomatta kotiin."
Näyttäisitkö sen lain? Jos vanhemmat jättävät 16-vuotiaansa yksin päiväksi he ovat syyllistyneet "heitteille jättöön"? ;'( Voi apua... - en voi käsittää tollasta
Aika ahdasmielistä. Etkö rakasta lapsiasi sellaisenaan kuin he ovat? Jos esim. täysi-ikäinen lapsesi ei jaksa käydä seuroissa niin onko se niin huono ihminen, että pitää heittää ulos??? Onko uskovainen ihminen muka parempi kuin epäuskovainen???
- voi luoja. olin sen nähnyt
Elin lapsuuteni 70-luvulla ja ainakin silloin oli meininki, että lapset ikää katsomatta piiskattiin ennen seuroja. Nyt nämä serkkuni ovat rikollisia kaikki muut, paitsi yksi fundamentalisti. Isäni ei onnekseni katsellut näitä hyvällä, joten minut jätettiin rauhaan(en ymmärtänyt yhtään näitä varmuuden vuoksi piiskaamisia, joten pelkäsin ihan hirvittävästi sukuni miehiä.) Nämä miehet eivät näin vanhemmiten ajatellen lyöneet vihasta, vaan lähinnä kai alistaakseen ja näyttääkseen kuka määrää. Näistä sitten tehtiin tuo elokuva Pahat Pojat. Tämä oli totta, paitsi lähisuku ei auttanut lapsia, koskA ISÄ oli "KIROTTU". Ei meidän suvussa ainakaan ole ikinä autettu heikompaa. Onneksi nämä paskiaiset ovat kuoleva luonnonvara.
että 8-20 lapsen perheissä on mahdotonta kasvattaa lapsia. Eiköhän elämä ole lähinnä selviytymistä päivästä toiseen.
Lapset kasvattavat itse itseään ja toinen toisiaan. Tiettyihin juttuihin jukuroivat "mullikat" pakotetaan joko fyysisellä tai henkisellä väkivallalla, esim. lähtemään seuroihin.- täällä vaan
tekee jatkuvaa aivopesuaan vl-uskon nujertaminen mielessään.
Mutta mitäs sanot Melperi-setä siitä, kun miun lapseni eksyi helluntailaisporukoihin ja koki että siellä väkisin mantroja lausumalla haettiin kielillä puhumista ja että hänen kaverinsa pakotettiin kokouksiin jo pieninä, selkäsaunan uhalla. Ja että heidän viaton baarissa kahvittelu kiellettiin ja koki muutakin ahdistavaa kyttäilyä. täällä vaan kirjoitti:
tekee jatkuvaa aivopesuaan vl-uskon nujertaminen mielessään.
Mutta mitäs sanot Melperi-setä siitä, kun miun lapseni eksyi helluntailaisporukoihin ja koki että siellä väkisin mantroja lausumalla haettiin kielillä puhumista ja että hänen kaverinsa pakotettiin kokouksiin jo pieninä, selkäsaunan uhalla. Ja että heidän viaton baarissa kahvittelu kiellettiin ja koki muutakin ahdistavaa kyttäilyä.kuppikunnassa on myös ylilyöntejä.
Vanhoillislestadiolainen herätysliike = hengellinen ylilyönti- sokeita
Melperi1 kirjoitti:
kuppikunnassa on myös ylilyöntejä.
Vanhoillislestadiolainen herätysliike = hengellinen ylilyöntiKun sokea taluttaa toista sokeaa niin molemmat kaatuvat ojaan, taitaa tuo Melperi omassa erinomaisuudessaan olla yksi näitä sokeain taluttajia.
sokeita kirjoitti:
Kun sokea taluttaa toista sokeaa niin molemmat kaatuvat ojaan, taitaa tuo Melperi omassa erinomaisuudessaan olla yksi näitä sokeain taluttajia.
- ei vakuuta
Melperi1 kirjoitti:
Luin linkin; mutta aivan samalla kun näytät että v.lest. tuomitsevat toiset niin sinäkin tuomitset heidät!!
Siis eihän kukaan, et sinäkään, tiedä kuka joutuu ja minnekin. Osalla eri lailla uskovista tai uskottomista ei ole ollut mahdollisuuttaakaan (vielä) nähdä totuutta. Mutta kun me kaikki ollaan niin innokkaita tuomitsemaan "ne toiset" ja olemaan opettajia.
En kyllä tunne sinua mutta omalla kohdallani lempilauseeni on "tekosi puhuvat niin äänekkäästi että en kuule mitä sanot".
Tuskin kukaan (moni) lest. kääntyy pois omasta uskostaan vaikka kuinka väittelisit heidän kanssaan. Varsinkin jos väittelyn tarkoitus on näyttää oma ylivertaisuutensa.
- tylsiä!
Vanha kääkkä luki ikivanhaa (1700-luvulta olevaa) Raamattua ja jorisi samoja fraaseja tunnin -joipa puolitoista käsittämättömän lukemisensa päälle. Näin minä koin aikanani seurat, joissa sitten oli pakko istua kaksi puhetta joka sunnuntai ja yksipuhe perjantaisin. Lisäksi oli paljon maakunnallisiaseuroja, joissa oli kaksi-kolme päivää kymmenkunta saarnaa päivässä... Miksi lapsi pakotetaan sellaiseen?
- lapsille
jo tuollainen istuminen, vaikka olisi kuinka mielenkiintoista puhetta, on liian paljon kerralla. Alle kouluikäisiltä ei voi vaatia ollenkaan, kouluikäisiltäkin max 45 min. kerrallaan. Eihän koulun oppituntikaan pidempi ole, eikä voikaan olla!
Lapsille pitäisi olla tekemistä seurojen ajaksi. Joku leikkihuone pikkulapsille, ja joku vapaaehtoinen/vapaaehtoisia nuoria hoivaamaan ja leikittämään heitä. Isommille sarjakuvalehtiä, lautapelejä tms. Voisihan tuossa leikkihuoneessa aluksi ja lopuksi myös laulaa siionin laulun yhdessä.
Pyhäkoulu riittää lapsille opetukseksi. - aina ajankulua
lapsille kirjoitti:
jo tuollainen istuminen, vaikka olisi kuinka mielenkiintoista puhetta, on liian paljon kerralla. Alle kouluikäisiltä ei voi vaatia ollenkaan, kouluikäisiltäkin max 45 min. kerrallaan. Eihän koulun oppituntikaan pidempi ole, eikä voikaan olla!
Lapsille pitäisi olla tekemistä seurojen ajaksi. Joku leikkihuone pikkulapsille, ja joku vapaaehtoinen/vapaaehtoisia nuoria hoivaamaan ja leikittämään heitä. Isommille sarjakuvalehtiä, lautapelejä tms. Voisihan tuossa leikkihuoneessa aluksi ja lopuksi myös laulaa siionin laulun yhdessä.
Pyhäkoulu riittää lapsille opetukseksi.tuntikausia kestävien saarnojen ajaksi. Tein päässälaskutehtäviä, söin karkkia, luin kokeisiin (erittäin salassa), kuiskuttelin kavereiden kanssa, laskin kattopaneleita tai oksia, jne... jne. Eihän kukaan lapsi tai nuori oikeasti ole kiinnostunut sellaisesta vanhojen ukkojen jorinasta josta ei juuri mitään ymmärräkään.
- olisikin
aina ajankulua kirjoitti:
tuntikausia kestävien saarnojen ajaksi. Tein päässälaskutehtäviä, söin karkkia, luin kokeisiin (erittäin salassa), kuiskuttelin kavereiden kanssa, laskin kattopaneleita tai oksia, jne... jne. Eihän kukaan lapsi tai nuori oikeasti ole kiinnostunut sellaisesta vanhojen ukkojen jorinasta josta ei juuri mitään ymmärräkään.
valtavan hyvä paikka lukea kokeisiin, varsinkin selllaisten lasten, joita ei kokeisiin lukeminen yleensä kiinnosta. Puheen kuuntelemisen sijaan varmasti historian kokeen aiheet olisivat sata kertaa mielenkiintoisempia :)
Mutta omasta lapsuudestani muistan, että mitään lukeista (laulukirjan lisäksi) ei saanut olla mukana. Laulukirjaa tulikin selailtua, tutkin myös katseellani ihmisiä: heidän vaatteitaan, liikkeitään, kampauksiaan yms. Harrastus tuokin, maalaistollukkatytölle :) - minikoossa,
olisikin kirjoitti:
valtavan hyvä paikka lukea kokeisiin, varsinkin selllaisten lasten, joita ei kokeisiin lukeminen yleensä kiinnosta. Puheen kuuntelemisen sijaan varmasti historian kokeen aiheet olisivat sata kertaa mielenkiintoisempia :)
Mutta omasta lapsuudestani muistan, että mitään lukeista (laulukirjan lisäksi) ei saanut olla mukana. Laulukirjaa tulikin selailtua, tutkin myös katseellani ihmisiä: heidän vaatteitaan, liikkeitään, kampauksiaan yms. Harrastus tuokin, maalaistollukkatytölle :)josta kertasin asioita ja tukisenojen avulla yritin mielessäni hahmotella kokonaisuuksia sekä muistella muitakin pääkohtia. Lunttilappu seuroissa siis:)
- aikoinaan seuroihin pakotettu
Oli se vain piinallista mennä seuroihin. väliajalla märistiin, että lähettäis jo pois, kun monet muutkin lähtevät. Meidän vanhemmat vain oli niin uskovaisia, että jokainen puhe piti kuunnella. Ei riittänyt edes yhdet seurat päivässä. Kävimme sekä päivä, että iltaseuroissa. Tämän lisäksi sunnuntaisin ennen seuroja pyhäkoulu.
Rupesin inhoamaan koko rauhanyhdistyksen toimitaloa. Se sen ominaistuoksukin oli ikävä. Kaikissa taloissa, mitkä tuoksuu samalle, palaa vanhat traumat mieleen. Esimerkiksi paikkakuntamme Kelalla haisee just samalle. Tulee sellainen äärimmäisen virallinen olo mieleen siitä hajusta.
Ehkä se haju on peräisin jostain puhdistusaineista, koska tuo Kelan rakennus ei ole kovinkaan vanha.
Mulla on erittäin negatiiviset muistikuvat seurapakoista. Emme saaneet ottaa edes leluja mukaan. On älytöntä kieltää lapsilta luontainen leikkiminen ja pakottaa heidät yli kahdkeksi tunniksi istumaan hiljaa penkissä kuunnellen saarnaa, jota ei edes tajua. Itse pentuna inhosin ylikaiken sanoja: evankeliumi, egypti, kaanaan-kieli, ja epistola. En edes tajunnut mitä nuo tarkoittaa. Ne vain kuulosti ärsyttäviltä. Samoin halleluja, jota käytetään harvemmin, kuulosti huvittavalta sanana :).
En kyllä enää astu moisiin seuroihin. Lapsena sain kärsiä ihan tarpeeksi!
- dziix
Kirjoituksestasi saa sen käsityksen että vain seuroissa käyvät ovat uskomassa. voi dziisus, kyllä sulla on uskon ydin kadoksissa. mutta niinhän lestat opettaa ettei kukaan muu pelastu kuin lesta ja lesta on sellanen kun käy seuroissa vaikka sitten pelais penkissä salaa matopeliä
- Kasiainen.
"mutta niinhän lestat opettaa ettei kukaan muu pelastu kuin lesta ja lesta on sellanen kun käy seuroissa vaikka sitten pelais penkissä salaa matopeliä"
- tätä
Kasiainen. kirjoitti:
"mutta niinhän lestat opettaa ettei kukaan muu pelastu kuin lesta ja lesta on sellanen kun käy seuroissa vaikka sitten pelais penkissä salaa matopeliä"
Tiedän myös aikuisia, jotka ovat kiitollisia siitä, että heidän vanhempansa veivät heitä kirkoon jumalanpalveluksiin. Käyvät edelleen kirkossa aikuisina. Mikähän kirkon jumalanpalveluksissa mahtoi vaikuttaa lapsiin vai oliko se lapsena opetettu tapa?
- lestadiolaisuus
= sekoboltsia touhua
- meijän pojat
Meijän pojat ei oo kertaakaan vapaa ehtoisesti lähtenyt seuroihin.Vanhin on 8,6,3vuotiaat. Aina piti pakottaa,sitte vaimo sano että hänen seurat on seurottu ja eipä oo itelläkään tullu käytyä.
- vai niin
mä taas oon joutunnu monastikki toteamaan että jääkää te kaikki tänne äitin kanssa kotiin, kun tykkäätte niin paljon, mut mä lähden kuuntelee siionin kauniita tyttäriä.
Onhan se kokemusta itellekin opetella käymään "yksin" seuroissa, kun ketään muuta omasta perheestä ei enää kiinnosta, ei vanhemmat ei sisarukset ja "sama" toistuu kun on oma perhe; ei vaimoa ei lapsia tunnu kiinnostavan.
Kyllä sitä joskus huokaa että mikä mainen matonen sitä olenkaan tämän maan päällä.
- Kovapappa
Meillä lasten ollessa pieniä tehosi hyvin uhkaus "jos ette ole kunnolla, joudutte seuroihin istumaan". Kunnon aikuisia noista kasvoi.
- ymmärtää
että vl-seurat on tehokas pelottelukeino lapsille.
- pakottamiseen.
Ja se, että ihminen saadaan niin alistetuksi, että häntä voidaan pakottaa esimerkiksi seurakunnan eteen anomaan armoa ja synninpäästöä toisten keksimistä synneistä/hengistä, vaatii todella määrätietoista aivopesua sekä pelkoon kasvattamista!
- Sama konsepti
pelolla ja pelottelulla. Sama menetelmä pätee hyvin pitkälle myös vl-suurperheen kasvatuksessa.
- Maranasa
Tottakai pakkokeinot on otettava käyttöön, jos lapset rupeavat niskuroimaan seuroihin lähtiessä. Lapsi saattaa keksiä tukun erilaisia tekosyitä, joilla hän pystyisi luistamaan seuroihin menosta.
Esimerkiksi juuri seurojen alla on pääkipeä, tai sitten nukuttaa. Mutta lapset saattavat sanoa niinkin, ettei jaksa istua niin pitkää aikaa siellä. Yksi lapsistani sanoi, että seuroissa on aina niin tylsät ne puhumiset, mitä se mies siellä puhuu. Mutta nimenomaan lapsia pitäisi totuttaa käymään seuroissa, sillä myöhemmällä iällä he rupeavat tajuamaan puheiden sisällön. Myös siionin talostelu tulee rakkaammaksi. Lapset tajuavat vähitellen, kuinka tärkeää onkaan olla uskovainen!- niin se
niin se on. tekosyitä keksii joskus itsekkin.. seuroihin menon esteeksi, en minä nyt jaksa pitä tehä hommia.. mutta sitten kun saa kumminkin käännettyä asiat oikealle tolalle, mikä on kuitenkin tärkeintä tässä maalilmassa, se on juuri omakohtainen usko ja seuoroissa se saa vahvistusta niin ooma kuin lastenkin usko.. se on sielun vihollinen joka niitä esteitä on laittamassa
- Veeällä
Miksi ihmeessä pakotat lapsia seuroihin? Väkisin pakottamisella saat ne vaan kapinoimaan ja laittavat vain entistä kovemmin vastaan. Eikö jokaisella ole vapaus valita oma näkemyksensä?
- on elää, kuten heitä neuvot...
Eiköhän lapsien velvollisuus ole toimia niin, kuin vanhemmat opettavat. Tämä on ihan perustuslaissa kirjattu ylös.
Jos lapsella ei ole sääntöjä, hänestä tulee kuin kouluttamaton koira. Eli myöhemmin tosi vaikeasti hallittava. Kun lapsi opastetaan vauvasta asti seuroihin, hänelle seuraympäristö on paljon tutumpi ja sinne on helpompaa mennä. Varmasti monesti lapset haluaisivat jäädä kotiin leikkimään, mutta kaikille haluille ei saa antaa periksi. Jos antaa, niin sitä saa selkä vääränä lapsille kiikuttaa kaikenmaailman leluja ja lapset rupeaisivat viettää aikaa naapureissa, kunnes rupeavat vaatii televisiota omaankin kotiin.
Lapsia haluamme opettaa kristillisten arvojen mukaan. Jos lapsi on käynyt naapurilla katsomassa telkkaria, puhuttelemme lasta. Näin hän oppii tietämään, mikä on oikein ja mikä ei.
Jotku lapsiperheet saattavat ajatella, ettei voi oikein käydä seuroissa, kun vauva rääkyy. Näin sitten jättäydytään helposti seuroista pois. Vauvan itku ei kuitenkaan haittaa, sillä joka seuroissahan joku vauva itkee. Se kuuluu siihen seurasalin tunnelmaan. Rauhanyhdistyksiltä löytyy myös lastenhoitohuoneet, joten vauvan kuivittaminen onnistuu vaikka kesken puheen. Jos lasta rupeaa käyttää vasta myöhemmin, häntä ei ole enää niin helppoa pitää rauhallisena seuroissa. Lapsenkin on hyvä oppia välillä rauhoittumaan, ettei tarvi kokoajan olla hyppimässä.- Kennel
- yleistä
- pyhäkouluun?
Jos pyhäkoulunopettajana on jumla ja ansioitunut hoitomies, onko lapsen pakko mennä sinne kiusattavaksi? Ilmeisesti on,koska monet ko hoitomiehenkin pyhäkuluun pakotettiin. Voi lapsi raukkoja!
- Päärlykäinen
ovat vl-lapsille pakkopullaa, joka oksettaa heitä enemmän kuin paljon.
- Herra on se joka vahvistaa
Pakkopullat ja rusinat päälle, mutta Herra on se joka vahvistaa, ei hiiva!
Vaikka susta tuntuu, että hiiva on, se joka taikinankin vahvistaa, se on Herran työtä!
Joten älä oksenna pullaasi, vaan perehdy raamattuun tarkemmin!
- Kotipsykologi.
"Itse olen ison perheen äiti."
perhe ei ole ihmisiä varten. Kaikki asiat on mullinmallin. - Nostin syytteen pakotuksesta
Meillä kotona vanhemmat käyttävät pakotustaktiikkaa. Jos ei mene seuroihin, ei saa sinä päivänä ruokaakaan syödä. Tämä on mielestä kohtuutonta, sillä vanhemmilla on velvollisuus elättää lapsensa.
Minulla on varsin hyvät syyt, miksi minua ei seuroihin meno kiinnosta. Etenkin Lutherin kirjoitukset aikanaan oli hyvin ristiriitaisia keskenään. Kastekäsityksiäkin Lutherilla tuntui olevan useita. Joissain kohdin Luther on sitä mieltä, että lapsi tulee autuuaksi vasta kasteessa. Ja osa hänen kirjoituksistaan taas kumoaa tuon. Aika ristiriitainen herra ollut tuo Luther. Samaa voi puhua myös itse Lars Levi Lestadiuksesta. Kun hän puhuu ehdottoman raittiuden puolesta, saattaa hän itselleen ns. katekeetakseen Juhani Raattamaan, jolle maistui viinakset.
Myös Lestadiuksen kirjoituksia lukemalla näkee, kuinka ristiriitainen herra tuo Lestadius on.
Ja jos halutaan tarkastella maailman ristiriitaisinta teosta, on se nimeltään raamattu. Ja tätä raamattua tästä johtuen tulkitaan niin monella tapaa. Siel ku samasta asiasta voi olla erilaisia kirjoituksia. Missä järjestyksessä ne haluaa käsittää, on uskonlahkot määrittänyt ne.
Miksi minun on käytävä seuroissa, jos en usko edes raamatun sekaviin kirjoituksiin? Saatikka mullei aukene läheskään kaikki puhujien ns. kaanaankieliset tarinat. Seuroissa istuminen tekee minut hulluksi. Silti tämä on minulle pakollista. Tänäänkin olen ollut ruoatta, sillä ruoka ei meidän talossa niskuroijille kuulu.
Syyte on vetämässä ja saa nähdä, miten käy. Olen menettänyt paljon muitakin oikeuksia, kun en ole käynyt seuroissa. Tämän päälle kadotuksella peloittelut. Eikös sekin ole laitonta?- Mitä sanotte?
lastensuojeluviranomaisten suorittaa tarkastuskäynti jokaiseen vl-kotiin?
- seuroissa.......
Isä sanoi, että olen kuulemma kyykäärmeen sikiö, kun käyttäydyn, kuin rietas kotona. Todellisuudessa kotona olin hyvin asiallinen, enkä edes riehunut. En vain käynyt seuroissa. Isä sitten tivas kerran minulta ankaraan sävyyn, miksi en käy seuroissa.
Sanoin, että minä tulen vain hulluksi seuroissa. Tämän isä tulkitsi riettaaksi käytökseksi ja sanoi, ettei minua enää kotona kaivata. He olivat äidin kans sitä mieltä, että minut pitää laittaa jonnekin hoitolaitokseen. Itse kun olin vasta 16 vuotias.
Minähän en hoitolaitoksiin suostunut. Otin ite yhteyttä kaupungin sosiaalitoimistoon. Kerroin kotitaustoistani ja siitä, että minun on päästävä omaan asuntoon, ei mihinkään hoitolaitokseen. Kävin myös nuorisopsykiatrin juttusilla. Lopulta minulle saatiin järjestettyä kodikas asunto keskustan tuntumasta, josta minun oli hyvä käydä koulua. Kotoa korkeintaa soitettiin, että Jumala vieläkin kutsuu sinua. Muuta asiaa heillä ei minulle ollut. Eikä mulla ollut oikeutta mennä kotia muusta, kuin uskosta puhumaan.
Pakkoparannus vain ei onnistu.
Nyt jälkeenpäin olen huomannut, kuinka hyvin minulle kävi, että sain oman asunnon. Pystyin aloittaa elämän, eikä tarvinut vasten tahtoa raahautua seuroihin.- kokenut, todentotta!
Miten pärjäilet elämässä nykyään?
Olet kyllä kovaa joutunut kokemaan ja noin nuorena.
En ymmärrä miksi tässä yhteiskunnassa on vanhemmilla tuollainen oikeus. Tehdä ensin lapsia ja yhtäkkiä mielivaltaisesti hylätä heidät?
Minusta heidät saisi laittaa vastuuseen jos käyttäytyvät omaa lastaan kohtaan noin: Lapsi saisi muuttaa omaan asuntoon ja vanhempien olisi pakko maksaa sen asunnon vuokra, ruoat muut menot, sekä maksua aiheuttamastaan henkisestä kärimyksestä lapselle. - ex v.lessu
Tosin olen lähtenyt kotoa vasta 22vuotiaana mutta tuo vanhemmillani ei ollut mitään muuta asiaa kun ry. ja vl.oppi ja toivotus isältä että muista se että sinusta ei sitten tule mitään elämässäs kun en ole vl. ihan kuin vain lestat vois saada hyvän elämän.
Vähiin jäi jutustelut vanhempien kanssa. - aamuviiri
kokenut, todentotta! kirjoitti:
Miten pärjäilet elämässä nykyään?
Olet kyllä kovaa joutunut kokemaan ja noin nuorena.
En ymmärrä miksi tässä yhteiskunnassa on vanhemmilla tuollainen oikeus. Tehdä ensin lapsia ja yhtäkkiä mielivaltaisesti hylätä heidät?
Minusta heidät saisi laittaa vastuuseen jos käyttäytyvät omaa lastaan kohtaan noin: Lapsi saisi muuttaa omaan asuntoon ja vanhempien olisi pakko maksaa sen asunnon vuokra, ruoat muut menot, sekä maksua aiheuttamastaan henkisestä kärimyksestä lapselle.arvostuksesta vl.yhteisön silmissä jos oma lapsi kieltäytyy olemasta mukana lahkossa.
Vanhemmat häpee omaa huonouttaan kun eivät pysty pitämään lapsiaan mukana.
Tämä pakolla,uhkailulla,ehdoilla seuroihin vieminen liittynee siihen myös. - sivistymättömältä
ex v.lessu kirjoitti:
Tosin olen lähtenyt kotoa vasta 22vuotiaana mutta tuo vanhemmillani ei ollut mitään muuta asiaa kun ry. ja vl.oppi ja toivotus isältä että muista se että sinusta ei sitten tule mitään elämässäs kun en ole vl. ihan kuin vain lestat vois saada hyvän elämän.
Vähiin jäi jutustelut vanhempien kanssa.isäsi puheet, jos ei tiedä että myös tavalliset ihmiset menestyvät.
Miten vanhempasi suhtautuvat sinuun nykyään?
Tsemppiä ihan älyttömästi! - varmasti myös siitä
aamuviiri kirjoitti:
arvostuksesta vl.yhteisön silmissä jos oma lapsi kieltäytyy olemasta mukana lahkossa.
Vanhemmat häpee omaa huonouttaan kun eivät pysty pitämään lapsiaan mukana.
Tämä pakolla,uhkailulla,ehdoilla seuroihin vieminen liittynee siihen myös.kyse. Ihmiset eivät ymmärrä/halua ymmärtää että vaikka miten hyvin kasvattaisi lapset tuohon uskoon niin kaikki ei siihen jokatapauksessa jää. Aina on ihmisiä jotka eivät ole samaa mieltä vaikka kokoelämän joka päivä hokisi: "hauki on kala".
- *Älytöntä*
sivistymättömältä kirjoitti:
isäsi puheet, jos ei tiedä että myös tavalliset ihmiset menestyvät.
Miten vanhempasi suhtautuvat sinuun nykyään?
Tsemppiä ihan älyttömästi!tekevät lapsia kuin nälkäiset kanit. Monet sitten kasvattavat lapsiaan täysin moukkamaisella tavalla. Tästä ketjusta voimme saada muutaman näytteen vl-kasvatustavasta.
- ja loskaista tänään ;)
*Älytöntä* kirjoitti:
tekevät lapsia kuin nälkäiset kanit. Monet sitten kasvattavat lapsiaan täysin moukkamaisella tavalla. Tästä ketjusta voimme saada muutaman näytteen vl-kasvatustavasta.
Mainittakoon että tähän näyttävät kirjoittelevan ne jotka haluavat mustamaalata ja pilkata vl-ihmisiä sekä luulevat että asiat ovat niin tai näin vaikka eivät välttämättä ole koskaan oikeasti perehtyneet vl-elämäntyyliin.. Tai ovat entisiä vl-ihmisiä ja katkeroituneet jonkun syyn seurauksena..Samoja asioita jauhetaan tällä palstalla vuosi vuoden jälkeen. Eikö teillä ole muuta ihmeteltävää elämässänne? Yrittäkää etsiä elämäänne jotakin sisältöä joka oikeasti ilahduttaa teitä, saatte joskus katkeruuden ja "luulotautisuuden" pois sisimmästänne... Hoh hoijaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Olavi Oulusta
ja loskaista tänään ;) kirjoitti:
Mainittakoon että tähän näyttävät kirjoittelevan ne jotka haluavat mustamaalata ja pilkata vl-ihmisiä sekä luulevat että asiat ovat niin tai näin vaikka eivät välttämättä ole koskaan oikeasti perehtyneet vl-elämäntyyliin.. Tai ovat entisiä vl-ihmisiä ja katkeroituneet jonkun syyn seurauksena..Samoja asioita jauhetaan tällä palstalla vuosi vuoden jälkeen. Eikö teillä ole muuta ihmeteltävää elämässänne? Yrittäkää etsiä elämäänne jotakin sisältöä joka oikeasti ilahduttaa teitä, saatte joskus katkeruuden ja "luulotautisuuden" pois sisimmästänne... Hoh hoijaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Hoidon kokenut
Olavi Oulusta kirjoitti:
Kuulehan Olavi! Kateellisia emme varmasti ole. Ajatteleppa joskus, jos se on sallittua, miksiköhän me hoitokokousten runtelemat olemme vähän katkeria.
- Vaan ei...
Olavi Oulusta kirjoitti:
Olavi Voittonen Oulusta, tiedoksi vaan.. Ja valheellisten nimimerkkien oikaisemiseksi... Tänne voi näköjään todella kirjoittaa mitä vaan ja kenen nimissä vaan. Joku poloinen saattaa jopa uskoa näitä stooreja ;)
- Olavi Oulusta
Vaan ei... kirjoitti:
Olavi Voittonen Oulusta, tiedoksi vaan.. Ja valheellisten nimimerkkien oikaisemiseksi... Tänne voi näköjään todella kirjoittaa mitä vaan ja kenen nimissä vaan. Joku poloinen saattaa jopa uskoa näitä stooreja ;)
tiedä, kuka minä olen.
- Linja-autossa on tunnelmaa...
pikkubussi, jolla mennään koko perheen voimin seuroihin? Vai rekalla?
- kolmen auton taloudessa asuva
Me emme tule toimeen vain yhdellä pikkubussilla. Isäntä joutui ajamaan linja-autokortin, että saa ajaa tota meidän 12-paikkaista pikkubussia. Tähän ei kuitenkaan kaikki mahdu. Seuroihinkin menemme usein kahdella autolla. Taloudestamme löytyy kaikenkaikkiaan kolme autoa. Pieni henkilöauto, pikkubussi ja linja-autosta tehty asuntoauto. Tätä käytämme suviseuroihin mennessä. Suviseuroihin otamme myös henkilöauton mukaan, jolla voimme tarvittaessa käydä vaikkapa uimassa.
Nykyään harvoilla lapsiperheillä on vain yksi minibussi. Kyllä lähes tulkoon jokaisessa perheessä täytyy olla se kaksi autoa. Ja kun ensimmäiset lapset pääsevät ajokortti-ikään autojen määrä pihalla vain lisääntyy.
- Ei uutta
"Minulta tultiin kummastelee, miksi lapsemme eivät käy seuroissa (tosiasiassa osa käy)?"
vanhoillislestadiolaisten "armolahja", että kytätään toisten elämää.- Mannnnananna
Kun huomaamme, että joillakin menee heikommin, meidän velvollisuus on lähentyä näitä ihmisiä. Kyse on vähän samasta, kuin joku seikkailee heikoilla jäillä. Velvollisuutemme on pelastaa heidät sieltä.
Tässä uskomisessa on kuitenkin kyseessä paljon suuremmasta asiasta. Usko on tärkein, mitä ihminen voi lahjaksi saada. Sen menetys on valtava vahinko, eikä sitä välttämättä koskaan saa takaisin. Sitten se onkin ikuinen voivoi. - Elävää vettä
Mannnnananna kirjoitti:
Kun huomaamme, että joillakin menee heikommin, meidän velvollisuus on lähentyä näitä ihmisiä. Kyse on vähän samasta, kuin joku seikkailee heikoilla jäillä. Velvollisuutemme on pelastaa heidät sieltä.
Tässä uskomisessa on kuitenkin kyseessä paljon suuremmasta asiasta. Usko on tärkein, mitä ihminen voi lahjaksi saada. Sen menetys on valtava vahinko, eikä sitä välttämättä koskaan saa takaisin. Sitten se onkin ikuinen voivoi.ja ilmiantamalla luulette pitävänne ihmisiä uskossa. Niinkö?
Toki ehkä ns. "vl-uskossa", mutta ei elävässä uskossa. Se perustuu Jumalan armoon ja rakkauteen sekä myöskin lähimmäisenrakkauteen. - Mannnnananna
Elävää vettä kirjoitti:
ja ilmiantamalla luulette pitävänne ihmisiä uskossa. Niinkö?
Toki ehkä ns. "vl-uskossa", mutta ei elävässä uskossa. Se perustuu Jumalan armoon ja rakkauteen sekä myöskin lähimmäisenrakkauteen.Raamatussa puhutaan yhdenlaisesta uskosta anteeksi vain. Jos haluan olla oikein rehellinen, elävää uskoa ei muualta löydy. Tämä oikea joukko on eri aikoina tunnettu erilaisilla nimillä, jotka ovat vain ihmisten antamia nimiä. Tällä hetkellä tämä uskovaisten joukko tunnetaan nimellä vanhoillislestadiolaisuus. Mutta kuules, eri aikakausina nimi ollut eri. Esim ruottisa tunnettiin lukijalaisuutena. Saksassa muinoin luterilaisuutena, mutta nykyään saksan luterilaiset ovat joutuneet harhaan. Aina on ollut jossain elävää uskoa, usko pois. Se on tosi,että elävää uskoa löytyy vain yhdestä paikasta, uskovaisten keskuudesta. Et löydä sitä mistään harhaopeista!
- Elävää vettä
Mannnnananna kirjoitti:
Raamatussa puhutaan yhdenlaisesta uskosta anteeksi vain. Jos haluan olla oikein rehellinen, elävää uskoa ei muualta löydy. Tämä oikea joukko on eri aikoina tunnettu erilaisilla nimillä, jotka ovat vain ihmisten antamia nimiä. Tällä hetkellä tämä uskovaisten joukko tunnetaan nimellä vanhoillislestadiolaisuus. Mutta kuules, eri aikakausina nimi ollut eri. Esim ruottisa tunnettiin lukijalaisuutena. Saksassa muinoin luterilaisuutena, mutta nykyään saksan luterilaiset ovat joutuneet harhaan. Aina on ollut jossain elävää uskoa, usko pois. Se on tosi,että elävää uskoa löytyy vain yhdestä paikasta, uskovaisten keskuudesta. Et löydä sitä mistään harhaopeista!
Vl-valhesaarnat ovat tehneet tehtävänsä. Sääliksi käy...
- Mannnnananna
Elävää vettä kirjoitti:
Vl-valhesaarnat ovat tehneet tehtävänsä. Sääliksi käy...
sinä sanot uskovaisten opetusta valheeksi. Voi kurja, ketähän tässä pitäis sääliä. Harmi vain, ettei pelkkä sääli pelasta. Toivottavasti sinullekin avautuu vielä ymmärrys.
- Elävää vettä
Mannnnananna kirjoitti:
sinä sanot uskovaisten opetusta valheeksi. Voi kurja, ketähän tässä pitäis sääliä. Harmi vain, ettei pelkkä sääli pelasta. Toivottavasti sinullekin avautuu vielä ymmärrys.
täydellinen hengellinen sokeus. Kerrohan Raamatusta kohta, joka sanoo, että vain yhden herätysliikkeen jäsenet ovat oikeita uskovaisia. Siis vl-herätysliikkeen jäsenyys on pelastuksen edellytys. Kerro tämä kohta Raamatusta.
SRK ja puhujasedät ovat vetäneet sinua retkuun kuten vain halpamaiset valehtelijat voivat vetää.
Apt. 16
"25. Mutta keskiyön aikaan Paavali ja Silas olivat rukouksissa ja veisasivat ylistystä Jumalalle; ja vangit kuuntelivat heitä.
26. Silloin tapahtui yhtäkkiä suuri maanjäristys, niin että vankilan perustukset järkkyivät, ja samassa kaikki ovet aukenivat, ja kaikkien kahleet irtautuivat.
27. Kun vanginvartija heräsi ja näki vankilan ovien olevan auki, veti hän miekkansa ja aikoi surmata itsensä, luullen vankien karanneen.
28. Mutta Paavali huusi suurella äänellä sanoen: "Älä tee itsellesi mitään pahaa, sillä me kaikki olemme täällä".
29. Niin hän pyysi valoa, juoksi sisälle ja lankesi vavisten Paavalin ja Silaan eteen.
30. Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi"."
"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi" - Mannnnananna
Elävää vettä kirjoitti:
täydellinen hengellinen sokeus. Kerrohan Raamatusta kohta, joka sanoo, että vain yhden herätysliikkeen jäsenet ovat oikeita uskovaisia. Siis vl-herätysliikkeen jäsenyys on pelastuksen edellytys. Kerro tämä kohta Raamatusta.
SRK ja puhujasedät ovat vetäneet sinua retkuun kuten vain halpamaiset valehtelijat voivat vetää.
Apt. 16
"25. Mutta keskiyön aikaan Paavali ja Silas olivat rukouksissa ja veisasivat ylistystä Jumalalle; ja vangit kuuntelivat heitä.
26. Silloin tapahtui yhtäkkiä suuri maanjäristys, niin että vankilan perustukset järkkyivät, ja samassa kaikki ovet aukenivat, ja kaikkien kahleet irtautuivat.
27. Kun vanginvartija heräsi ja näki vankilan ovien olevan auki, veti hän miekkansa ja aikoi surmata itsensä, luullen vankien karanneen.
28. Mutta Paavali huusi suurella äänellä sanoen: "Älä tee itsellesi mitään pahaa, sillä me kaikki olemme täällä".
29. Niin hän pyysi valoa, juoksi sisälle ja lankesi vavisten Paavalin ja Silaan eteen.
30. Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi"."
"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi"Vetoat koko uskonytimen noihin muutamiin jakeisiin. Voi kuinka hataralla pohjalla uskosi on. Raamattu on otettava kokonaisena, eikä vedota vain muutamaan hassuun lauseeseen. Nuo, mitä kirjoitit, pitää paikkaansa, mutta niihin sisältyy paljon velvotteitakin. Kun olet oikeassa ymmärryksessä, tajuaisit ehkä itsekin!
- Elävää
Mannnnananna kirjoitti:
Vetoat koko uskonytimen noihin muutamiin jakeisiin. Voi kuinka hataralla pohjalla uskosi on. Raamattu on otettava kokonaisena, eikä vedota vain muutamaan hassuun lauseeseen. Nuo, mitä kirjoitit, pitää paikkaansa, mutta niihin sisältyy paljon velvotteitakin. Kun olet oikeassa ymmärryksessä, tajuaisit ehkä itsekin!
Annat loistavan kuvan vl-teologiasta ja itsestäsi nimeämällä Raamatun keskeisimmän kohdan, joka kertoo ihmisen uskoontulon ja pelastuksen tavasta eli ns. pienoisevankeliumin Joh. 3:16 vain "hassuksi lauseeksi".
Pienoisevankeliumin mukaan USKO JEESUKSEEN pelastaa ja sisältää syntien anteeksiannon. Kyllähän minä toki ymmärrän, että se on sinulle hengelliseen valheeseen syntyneelle ja hengellisessä valheessä elävälle vain "hassu lause".
Kumoa Raamatun avulla Joh. 3:16, joka ei edellytä mitään tiettyä kirkkoa tai seurakuntaa pelastuksen ehdoksi. Se edellyttää vain SYDÄMENUSKON JEESUKSEEN. Kumoa Joh. 3:16 sellaisilla kohdilla, jotka tukevat vl-opetusta, joka on ylittämättömässä ristiriidassa Joh. 3:16 kanssa.
"16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." - Et ole ensimmäinen
Mannnnananna kirjoitti:
Vetoat koko uskonytimen noihin muutamiin jakeisiin. Voi kuinka hataralla pohjalla uskosi on. Raamattu on otettava kokonaisena, eikä vedota vain muutamaan hassuun lauseeseen. Nuo, mitä kirjoitit, pitää paikkaansa, mutta niihin sisältyy paljon velvotteitakin. Kun olet oikeassa ymmärryksessä, tajuaisit ehkä itsekin!
syödyksi, kun lopetit keskustelun? Niin yleensä käy, jos yrittää väitellä vl-valheilla Raamatun totuuksia vastaan. Sinun kannattaa kuitenkin jatkaa piehtaroimista vl-valheissa ja vl-valheopeissa. Valitettavasti sen leikin loppu voi olla karmea...
Mannnnananna kirjoitti:
Melperi1 kirjoitti:
"Hannu Juntusen väitöskirjan arvio Laestadiuksen kirkko-opista on mielestäni osuva, kun hän sanoo, että elävän uskon takeena ovat armonjärjestyksen kokemukset, lähinnä sydämessä koettu sovitus, ei niinkään uskonyhteisöön kuuluminen."
http://www.teolinst.fi/luennot/files/sl000216.html- Saman huomannut
Et ole ensimmäinen kirjoitti:
syödyksi, kun lopetit keskustelun? Niin yleensä käy, jos yrittää väitellä vl-valheilla Raamatun totuuksia vastaan. Sinun kannattaa kuitenkin jatkaa piehtaroimista vl-valheissa ja vl-valheopeissa. Valitettavasti sen leikin loppu voi olla karmea...
Jostain kumman syystä vanhoillislestadiolainen keskusteltuaan hetken aikaa jonkun uskovaisen kanssa pelkkien omien höpinöittensä kera ja uskovainen lyö pöytään raamatunpaikkoja, niin vl häipyy.
Edellä oleva vl ei esittänyt mitään perusteluja väitteelleen "vain vl usko on oikeaa uskoa". Hän vetosi vastapuolen uskon olevan "hataralla pohjalla", kun otettiin esille pari keskeistä jaetta, jotka murskaavat vl-herätysliikkeen "vain me" -valheopin. Ne olivat vl:lle vain "muutama hassu lause".
Eihän noita SRK:n ja perkeleen pauloissa eläviä vanhoillislestadiolaisia voi kuin sääliä. Mikä on heidän iäisyyskohtalonsa??!!
- tuunari_mikko
Miksi uhkailet lapsiasi turhaan ettei pääse taivaaseen jossei tee sitä tai tätä? Se on sitäpaitsi 99% enemmistön mielestä suurta satua.. ..ja siitä seuraa pelkkää pahaa niinkuin mistä muusta tahansa henkisestä väkivallasta.
Rakastakaa lapsianne sellaisina kuin he ovat ja antakaa heille mahdollisuuksia olla juuri sellaisia kuin he ovat. - En taida mahtua Nooan arkkiin
Kaikkea se uskonto teettää.
Tiesittekö muuten, että 1500 luvulla tiedemiehiä poltettiin roviolla, kun uskalsivat väittää, että veri kiertää ihmisruumiissa (siis kristinuskon nimissä).
Herätkää jo pahvit..satuihin uskokoon kuka haluaa..mutta älkää tuputtako sitä ymmärtämättömille lapsille.
T: Lajien synty - Monittra
Vl-perheissä seuroihin pakotus on ihan normaali käytäntö. Kuinkas muuten pienet lapset saadaan seuroihin, joiden saarnoista eivät mitään tajua.
Ne perheet, joissa ei pakotusta harrasteta, on kuitenkin jomman kumman puolison jäätävä kotiin valvomaan kotia jääneitä pentujaan. Mutta jos kummatkin puolisot haluavat mennä seuroihin, eivätkä malta jäädä edes lapsien vuoksi pois, on heillä ihan velvollisuus repiä lapset mukaan, vaikka ne kuinka itkis vastaan.
Meillä vanhemmat repi kirjaimellisesti meidät väkisin seuroihin. Muistan, kuinka itkutkaan ei auttanut. Jos oli joku kiva leikki kesken, se kekskeytettiin. Toisaalta pyhä-päivisin meillä ol moni asia pannassa. Ihan vain siksi, että ei olisi niin suuria esteitä seuroihin lähtemiselle. Ennen seuroja emme päässeet käsiksi leluihimme. Ne pysyivät visusti lukittuna lelulaatikossa. Meillä ei tunnettu vaihtoehtoa, että jokin olisi jäänyt kotiin. Vasta yläaste-ikäisenä saatoimme joskus jäädä kotiin, mutta siitä seurasi aina rangaistus. Ja tietenkin varoiteltiin siitä, miten käy, jos ei käy seuroissa. Tottakai siinä niissä tilanteissa aina hätkähti niin, että sydän hakkas tuhatta ja sataa. Miksi Jumala teki seuroista niin tylsiä, aattelin monesti.
Kun muutin omaan asuntoon, kotona annetut pelottelut seurasivat mukanaan. Pidin itseäni hirveän syntisenä, kun ei napannut seuroihin meno. Kapinoin sisälläni Jumalaa vastaan, kun seuramenot ja Jumalan lasten kans talostelut tuntuivat niin tylsiltä. Armeija-aika kuitenkin vei minun uskoni kokonaan. Huomasin, että ns. maailmasta, jota ennen pidin epärehellisyyden mekkana, löytyykin yllättävän paljon mukaviakin ihmisiä. Ihmisiä, joiden kans aika kuluu kuin siivillä. Ja joiden kans voi todellakin jakaa ilot ja surut. Näin uskoni vähitellen hiipui kokonaan.
Vl-vanhemmilla on kyllä velvollisuus repiä ala-ikäiset lapset vaikka väkisin seuroihin, mutta pelottelut eivät mielestäni ole koskaan laillisia. Niistä jää traumoja. - Vuokin Hyssy
Lapsia ei voi pakottaa seuroihin. Aivan sama, kun lapsia pakottaisi vaikkapa huvipuistoon tai diskoon, jos ne ei itse sinne vaikkapa uskalla mennä, tai eivät halua. Kaikki pakottaminen on mielestäni aivan väärin. Jos lapset eivät halua mennä seuroihin, niin vanhemmat voivat vuorotella seuroissa käyntiä. Toinen jää aina vuorokerroin kotiin hoitaa lapsia.
- etkä
- Sälli
"Teet niin tai näin, teet väärinpäin". Lasten kotityöt on oikein. Miten ne pärjää jos niille ei opeta tiskaamista, siivoamista yms. Tietenkin se, MITEN opetat jättää jälkensä, niinkuin sinuunkin. Jos otat joka asiassa mallia muiden toimista, et ole itse tyytyväinen. Tällä palstalla on helppo tulla neuvoon mitä tehdä. Tosiasiassa turha toisten on antaa joka asiaan neuvoa, sillä kaikki perheen asiat ei kuulu muille. Järkevä ihminen tietenkin ymmärtää, että väkivalta yms. on väärin. Siitä enempää puhumatta.
Seuroihin liittyen, itse yritän (lähes päivittäin) PERUSTELLA lapsille, miksi toimia niin, tai näin. Mitä hyötyä tai haittaa on tekemisistä. Sitten yritän perustella yksinkertaisesti, miksi uskoa milläkin tavalla. Olen kyllä ensin varmistanut oman uskoni perusteet. Hyvää jatkoa. - "Taivaan Isän lapsi"
Niin seurakunta on koti, jossa kasvetaan usko Jeesukseen Kristukseen on tärkeintä Raamattu antaa asioihin opetusta ja ohajusta. EI KUKAAN pelastu sillä, että kuuluu vai johonkin seurakuntaan tai,että vanhemmat on uskovaisia täytyy olla henkilökohtainen usko Jeesukseen Kristukseen "Sydämen uskolla ja suun tunnustuksella tullaan vanhurskaiksi"
"15. Ja sanoi heille: menkäät kaikkeen maailmaan, ja saarnatkaat evankeliumia kaikille luoduille.
16. Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi; mutta joka ei usko, se kadotetaan.
17. Mutta nämä ovat ne merkit, jotka niitä seuraavat, jotka uskovat: minun nimeni kautta pitää heidän perkeleet ajaman ulos, uusilla kielillä puhuman," ( Biblia Markus luku 16 jakeet 15 - 17
Niin ja toinen lainaus Biblias Johannes 3:16 - 18 "16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman.
17. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan, tuomitsemaan maailmaa, mutta että maailma pitää hänen kauttansa vapahdettaman.
18. Joka hänen päällensä uskoo, ei häntä tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu; sillä ei hän uskonut Jumalan ainoan Pojan nimen päälle." Niin ja täytyy sanoa, että Bibliassa on liika noi apokryyfikirjat, jotka tulee jättää omaan arvoonsa. Tiedän senkin ei missään seurakunnassa ole kukaan täydellinen en minä, etkä sinä ainoastaa Usko Jeesukseen Kristukseen henkilökoht. Vapahtajana ja Pelastajana on tie Taivaaseen. Niin ja kokeilkaapas te, jotka aiotte syrjään vetäytyä saatteko takkaa / nuotiotta sytytettyä ainoastaan yhdellä puukalikkalla ilman paperia ilman mitään ja kauankohan tarkenisitte tuon halon lämmössä ? aika pian sammuisi siksi rohkaisen teitä etsimään hengellistä kotia esim. Kansanlähetys, helluntai,vapaa srk,Baptisti tai Pelastusarmeija tai Metodisti. Jos me ihmiset olisimme täydellisiä tai joku meistä silloinhan Jeesuksen Kristuksen sovitus ja Ristintyö olisi turhaa. Lopuksi vielä varoituksen sana varokaa Jehovan todistajia heillä on ihan omat Raamatunsa, joka sisältää heidän systeemeihin sisälytettyä tietoa. - On selkeästi
Kieletty eli syntiä on pakolla seuroihin vienti
- seurapenkin kuluttaja...
Onko sulla jotain jakeita näyttää, että tällainen on syntiä? Tottakai vanhemmat haluaa ohjata lapsia oikeaan ja se jos jokin on kristinuskon mukaista!
- Lasten pakottaminen
seurapenkin kuluttaja... kirjoitti:
Onko sulla jotain jakeita näyttää, että tällainen on syntiä? Tottakai vanhemmat haluaa ohjata lapsia oikeaan ja se jos jokin on kristinuskon mukaista!
On mitä suurinta syntiä.
- näin näkisin
Jokaisen lapsen vanhemmalla on lain suoma oikeus päättää, mihin lastansa kuljettaa: viekö lapsensa sunnuntaina esim. tanssitunnille taikka vaikka seuroihin tai pyhäkouluun. Pitäisikö lasten kasvatus ja holhoaminen jättää kokonaan yhteiskunnan vastuulle, kuten entisessä Neuvostoliitossa?
Ne vanhemmat, jotka eivät kanna vastuuta lapsistaan, jättävät ne heitteille: näitä sitten näkee markettien, koulujen ym. nuorison parveutumispaikkojen lähistöillä aikaansa kuluttamassa. - E. Leino
Seuroihin me mennään koko porukalla
pikkubussi ompi jälleen meidän alla
Kalle pahkuna tuo lähdössä nyt kakki
hukassa on jälleen Maijalta se lakki.
Tuttu Yrjö saarnaa siellä taaskin vääntää
joka toinen tuskissansa päätänsä jo kääntää
vaan Yrjö poika antaa tulla valtakunnan oppia
eihän siitä tahdo sitten millään tulla stoppia.
Vaan nyt jo Yrjö kyyneltipan silmään antaa tulla
meidän Saara nukkuu, sai ensin kuulla tuutululla
tokihan iloisesti kaikki Yrjölle nyt vilkuttaa
sitten alkaa keittiöstä kahvikello kilkuttaa.
Vaan eihän tästä kahville - tupakalle pitää mennä
jos ei tauolla sätkää vedä, räkäkään ei oikein lennä
on tupakointi meillä perheen yhteinen tää harrastus
kessut kaikilla ain' palamaan, kun loppuu päivän uurastus.
Toisen saarnan pitää hyvin tuttu veli Unto
Untolla on ollut vähän huono nyt tuo kunto
lääkäri kun kehotti tupakan pois jättämään
meinas Unto ruveta turpiin sitä mättämään.
Voi kauheeta! - nythän meidän isä nukkuu
käyköhän sillä viisii, että sielu sillä hukkuu
oikein kaksin käsin vilkuttelee nyt meidän äiskä
viimeinkin sen huomaa myöskin saarnahäiskä.
Pekka päästää penkissä oikein kovan paukun
naapurin Laina luulee kuulleensa hallin haukun
Elinalla housuun pääsi pienen pienet pissat
vaan joskus myös lirittää koirat sekä kissat.
Neljän tunnin seurat kun kaikilla on ohi
kotiin siitä lähdetään, ei tänne jäädä tohi
isipappa istuu reteenä rattiin pikkubussin
aattelee: "tänään 16. lapsen minä nus.in." - Jumalassa eiole pakkoja
Yläasteikäinen lapsi - kuten paljon nuorempikin -tietää kyllää, tahtooko mennä seuroihin vai ei.
Seurat, samoin kuin raamattupiirit ja eri kristillisten seurakuntien tilaisuudet ja niihin osallistuminen ovat ihan jees.
Pakolla niistä tulee kuitenkin heti kaikkea muuta.Itse en olisi KOSKAAN lähtenyt pakolla mihinkään vastaavaan. Kun koin jeesuksessa, ettei hän pakota minua mihinkään, SAIN mahdollisuuden itse ja vapaaehtoisesti tehdä kaiken mitä vain keksin hänen ja evankeliumin etenemisen eteen. Se on edelleen paras asia mitä tiedän.
Ilman tätä perusevankeliumin vapoautusta en olisi koskaan voinut alkaa rakastaa Kristusta.
Olen lukenut laestadiuksen elämää ja kirjoituksia käsittelivä kirjoja nuorempana, mutten muista, liittyykö vanhoillislestadiolaisuusteen se, että pelastukseen pääsee vain oman seurakunnan kautta/ yhteydessä?
Outo ajatus minulle. En näe sille yhtään ainoaa raamatullista perustetta.
Mieleen tulee Paavalin julistama evankeliumi pakanoille ja juutalaisten vastustus sitä kohtaan
(Uskoon tulleet fariseukset vaativat pakanoilta lain noudattamista, ainakin ympärileikkausta).
Laki vaatii meissä kaikissa, mutta ristin työ vapauttaa! Kiitos piristävästä kirjeestäsi ja siunausta!- Seurapenkin kuluttaja...
Melperi1 kirjoitti:
Jaksat aina puhua joko valheopista, tai "vain me" opista. mitä ihmeitä ne on?
- vsdozgvrajeo
Seurapenkin kuluttaja... kirjoitti:
Jaksat aina puhua joko valheopista, tai "vain me" opista. mitä ihmeitä ne on?
- Daamn.
'' ettei voi päästä taivaaseen, jos ei ole uskovainen. He kuitenkin saavat itse lopulta valita oman katsomuksensa. ''
Kun luin tuon kohdan niin sisälläni pamahti. Taivaaseen ei päästä teoilla, vaan uskolla. Eikös se ole niin, että jumala antaa synnit anteeksi, ja uskolla sinne taivaaseen pääsee. - Mammamamiia
Mitä laitonta siinä on, että lapsille haluaa antaa kristillisen kasvatuksen. KRISTILLISEEN KASVATUKSEEN KUULUU MYÖS OPETTAA SANANKUULOON MENEMISTÄ!!!
Jos jättää lapset kotiin = HEITTEILLE JÄTTÖ!
SE ON LAITONTA!!!!
Jos menet kauppaan, eikä lapsilla ole hoitajaa, jätätkö lapsen kotiin?
Sinun täytyy ottaa lapsi mukaan, vaikkei se haluaiskaan. EIKÖ SE OLE VARSIN SELVÄ ! ! !
KOSKA MOLEMMAT VANHEMMAT HALUAVAT KÄYDÄ SEUROISSA, MYÖS L A P S E T -TULEVAT LUONNOLLISESTI MUKAAN! Jos lapsi kompuroi, niin minkäs sille voi. Lapsistahan tulis suoranaisia jukuripäitä,jos ne sais aina tahtonsa läpi!!
ELI JOS OTAT LAPSET MUKAAN SEUROIHIN, SE EI OLE TODELLAKAAN LAITONTA, VAAN PIKEMMINKIN VELVOLLISUUS!!!- vanhemmat.
ovat yhtään vastuunsa tuntevia vanhemmpia,niin silloin he eivät yritä aivopestä lastaan,vaan antavat lapsensa aikuistuessa itse päättää, onko heidän lahkonsa lestadiolaisuus.Jokainen vastuunsa tunteva vanhempi voi hankkia lapsilleen hoitajan siksi ajaksi kun eivät ole kotosalla.Näin kun vanhemmat kasvattavat lapsiaan,heistä kehittyy itsenäisiä ja hyvän itsetunnon omaavia aikuisia.Johan vanhassa sananlaskussakin sanotaan,ei kannettu vesi kaivossa pysy.Joten ei ne lapset kristillisyydestä kiinnostu,jos ne sinne pakottamalla viedään.Ja onko oma lapsi huono,jos hän ei kiinnostu lestadiolaisuudesta? Vai kokeeko vanhemmat kasvatuksensa epäonnistuneen?Jos tällaisia ajatuksia alkaa mielessä pyöriä,silloin kannattaa hakeutua jo mielenterveystoimiston puoleen.
- satut
vanhemmat. kirjoitti:
ovat yhtään vastuunsa tuntevia vanhemmpia,niin silloin he eivät yritä aivopestä lastaan,vaan antavat lapsensa aikuistuessa itse päättää, onko heidän lahkonsa lestadiolaisuus.Jokainen vastuunsa tunteva vanhempi voi hankkia lapsilleen hoitajan siksi ajaksi kun eivät ole kotosalla.Näin kun vanhemmat kasvattavat lapsiaan,heistä kehittyy itsenäisiä ja hyvän itsetunnon omaavia aikuisia.Johan vanhassa sananlaskussakin sanotaan,ei kannettu vesi kaivossa pysy.Joten ei ne lapset kristillisyydestä kiinnostu,jos ne sinne pakottamalla viedään.Ja onko oma lapsi huono,jos hän ei kiinnostu lestadiolaisuudesta? Vai kokeeko vanhemmat kasvatuksensa epäonnistuneen?Jos tällaisia ajatuksia alkaa mielessä pyöriä,silloin kannattaa hakeutua jo mielenterveystoimiston puoleen.
olemaan jonkun lapsen tai joidenkin lasten vanhempi, äiti tai isä--Koetko koskaan itse olevasi epäonnistunut vanhempi vai koetko että olet osannut kasvattaa lapsesi kiitettävästi?? Eiköhän jokainen tunteva ja ymmärtävä vanhempi koe joskus avuttomuutta nykyaikana lastenkasvatuksessa..Ei heti tarvitse etsiytyä mielenterveystoimistoon.. Eihän sinne riitä mistään työntekijöitä ;) Omassa perheessä niitä asioita kannatta ensin yrittää ratkoa. Perhe omat asiansa parhaiten tietää ja tuntee, naapurit hoitakoot omat asiansa. Jos perheen oma ongelmanratkaisutaito ei onnistu, sitten voi pyytää apua ulkopuolisilta..Aikuisena nuoret voivat kulkea sitä tietä jota haluavat..Öitä! Ja aamulla duuniin...
- xxxateistixxx
jokaisella oikeus valita uskontonsa kun ikää on tarpeeksi tajuta..kaikki uskonlahkot jotka väkisin pakkosyöttää lapsille imeväis ikäisestä asti omaa näkemystään, olisi tuomittava. mielenterveyspotilaita on muutenkin liikaa..ja joukossa näitä ``ahtaasti`` kasvatettuja
- OIKEEN ON !
KAIKIEN PITÄÄ KÄYDÄ KUUTELEMASSA JUMALAN SANAA . niin jumala teitä syntisiä armhtaa kun viimeinen päivä koittaa mutta te elätte niin kuin viimeistä päivää mutta unohdatte kuka sen teille antaa . SE VOI OLLA TEIDÄN LÄHINEN NÄINNÄ PÄIVINÄ!!!
- nainen 48v.
Oletteko te uskovaiset todella noin tyhmiä mitä noista kirjoituksista tulee esille
Uskominen ja jumala pitäs olla vapaaehtoinen asia eikä siihen pitäs ketään pakottaa
Jos tuollainen vanhoillislestadiolaisuus on tuollaista mitä noista kirjoituksista sai esille niin täytyy sanoa ettei todellakaan tuohon uskontoon saa mukaan ketään muuta kun pakolla ja pelottamisella.Teidän lapset peloitetaan lapsesta lähtien näköjään pelkäämään
Uskominen ei ole todellakaan tarkoitettu tuollaiseksi
Tuntuu että olette sairaita kaikki lestadiolaiset mieleltänne ....huh huh
Onneksi olen tavallinen uskovainen joka kulkee vain tavallisessa kirkossa eikä missään seuroissa
- "Taivaan Isän lapsi"
HUOMIO LUKEKAA KAIKKI USKOVAISET TUO OTSIKOLLA
" Seurkunnalla on merkitystä - Tärkeintä Usko Jeesukseen Kristukseen "
Siinä ei oo mitään jos kerran tai kahesti viikossa velvoittaa seuroihin, mutta onko se syntiä jos lapsi haluaisi osallistua johonkin toisen Kristillisen srk;n järjestämään toimintaan. Vai meinaatteko oikeesti, että kaikki muut ovat menossa helvettiin paitsi Lestadiolaiset ? noo jos olette sitä mieltä niin mites tämä sitten on mahdollista lainaus Biblias v.1776
Joh. 10: 1 - 16
"1. Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka ei ovesta mene sisälle lammashuoneesen, vaan astuu siihen muualta, se on varas ja ryöväri.
2. Mutta joka oven kautta sisälle menee, se on lammasten paimen:
3. Sille ovenvartia avaa, ja lampaat kuulevat hänen äänensä. Ja omia lampaitansa kutsuu hän nimeltänsä, ja vie heidät ulos.
4. Ja kuin hän omat lampaansa päästää ulos, käy hän heidän edellänsä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä he tuntevat hänen äänensä.
5. Mutta ei he muukalaita seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä.
6. Tämän tapauksen sanoi Jesus heille; mutta ei he niitä ymmärtäneet, mitä hän heille sanoi.
7. Niin Jesus sanoi taas heille: totisesti, totisesti sanon minä teille: minä olen lammasten ovi.
8. Kaikki, jotka minun edelläni ovat tulleet, ovat varkaat ja ryövärit: vaan ei lampaat kuulleet heitä.
9. Minä olen ovi: jos joku minun kauttani menee sisälle, se tulee autuaaksi, ja menee sisälle ja ulos, ja löytää laitumen.
10. Ei varas tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja kadottamaan: minä tulin, että heillä pitää elämä oleman ja yltäkyllä oleman.
11. Minä olen hyvä paimen: hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
12. Mutta palkollinen, joka ei ole paimen, eikä lampaat ole hänen omansa: kuin hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi raatelee ja haaskaa lampaat.
13. Mutta palkollinen pakenee, sillä hän on palkollinen, eikä tottele lampaista.
14. Minä olen hyvä paimen, joka tunnen omani, ja minä tunnetaan myös omiltani,
15. Niinkuin Isä minun tuntee, ja minä tunnen Isän: ja panen henkeni lammasten edestä.
16. Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen."
Kristillisen kasvatuksen ymmärän hyvin, mutta saatteko VL - rivijäsenet nykyäänkään avata omatoimisesti tai ainakaan lukea Biblia tai Raamattua ? (ennenhän teidän seuroissa saivat kokeneet konkarit vain saarnata)
Niin ja mites kun teidän väki (VL - väki) tupakoi niin kuinkas se istuu tuohon Kristilliseen kasvatukseen ?
Sanoohan Raamattu "Älkää mukautuko tämän maailman mukaan" ja Ruumis eli keho on Pyhän Hengen temppeli "Älkää saastuttako Pyhän Hengen temppeliä" eikös se tupakka muka saastutakaan
kokonaan läpi ja kysäsenkin kaikilta VL - perheiltä annatteko lapsillenne vapauden valita esim. viikolla arki - iltana oman kylänne koululla toteutuva kristillinen toimintakerho niin miten annateko lapsillenne vapauden valita että haluaako hän osallistua vai ei ko. toimintaan.
Luithat tämän ja edellämainitunkin otsikon sisällön ? Jospa vastaisitte näihin. - Tottelemattomia....
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000382&posting=22000000040853065
Ainakin meillä kävi noin, jos ei halunnut lähteä. - seuroihin sanankuuloon.
Miksemme toimisi kehoituksen mukaisesti. Internetissä kuultu evankeliumi kuhtuu sinua seurasaliin kuuntelemaan. Ne, jotka eivät vielä ole uskomassa, ja seuroihin on iso kynnys, Jumala puhuttellee näitä internetin kautta. Siksi siis seuroja lähetetään netin kautta. Mutta näiden uskosta osattomien lisäksi internet palvelee myös ulkomaille muuttaineita uskovaisia, joilla ei ole siellä mahdollisuutta kokoontua konkeettisesti seurapenkille.
Aina jos mahdollisuus on mennä seurasaliin, niin ehdottomasti sinne. Jos jää aina vain istuu nettiin kuuntelemaan, niin vaarana on se, että pian tuon seuralähetyksen sijasta soikin jotain muuta. Huomaamattaan samainen soitin voikin vääntää jotain maailmallista radiokanavaa tms. Itellä nimittäin on kokemusta tästä.- pahnanpohjimmainen
Koska olin perheeni nuorin lapsi, minun oli yleensä aina lähdettävä vanhempieni mukaan joka paikkaan, myös seuroihin, koska minua useita vuosia vanhemmat sisareni eivät halunneet jäädä lapsenvahdiksi.
Tuohon aikaan ei ainakaan kotipaikkakunnallani tavallisissa pirttiseuroissa useinkaan muita lapsia ollut.
Jopa seuratalon lapset saatettiin panna nukkumaan, varsinkin "paremmissa perheissä" jo ennen seurojen alkua, joten heistäkään ei minulle aina seuraa ollut.
Siinä minä äidin vieressä istuin kiltisti kahden pitkän saarnan ajan ja virret ja laulut päälle. Isä seurusteli yleensä saarnamiesten kanssa seurojen aikana, jos ei itse saarnannut.
Yleensä vanhempani vielä keskustelivat "tiestä ja matkasta" muiden uskovaisten kanssa puolille yötä, joten pienempänä saatoin nukkuakin mummujen selän takana jollain hetekan puolikkaalla.
Oli vähän ankeaa unisena lähteä kylmään ja pimeään kotimatkalle kävelemään.
Eivät vanhempani koskaan ajatelleet sitä, että minun oli aamulla kenties jaksettava nousta kouluun valvomisen jälkeen.
Monta ihmeellistä ja kummaa asiaa kuulin ja näin noilla reissuilla. Suviseuroissa oli hauska käydä linja-autolla kylän uskovaisten kanssa.
En muistele seurareissuja pahalla, vaikka joskus äiti saattoi hermostuksissaan vähän tukistaa tai jopa läimäistä, jos juonittelin lähdön kanssa.
Lienenkö sen huonompi tai parempi ihminen nykyään, vaikka minut seuroihin pakotettiinkin. Liiankin kiltti olen kyllä edelleen ja kaipa keskittymiskyky kehittyi seuroissa istumisen ansiosta.
Olen monesti ihmetellyt sitä, kun radioseuroistakin kuuluu lasten metakka niin kovana. Silloin ennen muinoin oli seuroissa oltava hiljaa. Johan siinä mummutkin olisi mulkoilleet kuritonta penikkaa pahasti.
Vaikka olen vl-perheessä kasvanut, minua ei kyllä koskaan kielletty menemästä naapuriin televisiota katsomaan! Kodissani oli melko vapaa ilmapiiri, ja vanhempani antoivat minun itse valita haluanko olla uskovainen. Parannuksen tekemistä minulta ei kukaan koskaan vaatinut.
Tunsin silloin, ja olen kai aina tuntenut itseni sellaiseksi "ulkojäseneksi" vl-uskossa.
Olin kyllä itsekin nuoruudessa jonkin aikaa uskovaisten kirjoissa, mutta en koskaan kai oikein päässyt "sisälle", koska en vl-uskossa sitten osannut "talostella" pitempään.
Ei minulla sydämen uskovaisia lestadiolaisia vastaan mitään ole, mutta jotain kummaa "kososta" ja kyttäysmielialaa silloin 70-luvulla vl-uskoon pääsi pesitymään. - Sisukas
pahnanpohjimmainen kirjoitti:
Koska olin perheeni nuorin lapsi, minun oli yleensä aina lähdettävä vanhempieni mukaan joka paikkaan, myös seuroihin, koska minua useita vuosia vanhemmat sisareni eivät halunneet jäädä lapsenvahdiksi.
Tuohon aikaan ei ainakaan kotipaikkakunnallani tavallisissa pirttiseuroissa useinkaan muita lapsia ollut.
Jopa seuratalon lapset saatettiin panna nukkumaan, varsinkin "paremmissa perheissä" jo ennen seurojen alkua, joten heistäkään ei minulle aina seuraa ollut.
Siinä minä äidin vieressä istuin kiltisti kahden pitkän saarnan ajan ja virret ja laulut päälle. Isä seurusteli yleensä saarnamiesten kanssa seurojen aikana, jos ei itse saarnannut.
Yleensä vanhempani vielä keskustelivat "tiestä ja matkasta" muiden uskovaisten kanssa puolille yötä, joten pienempänä saatoin nukkuakin mummujen selän takana jollain hetekan puolikkaalla.
Oli vähän ankeaa unisena lähteä kylmään ja pimeään kotimatkalle kävelemään.
Eivät vanhempani koskaan ajatelleet sitä, että minun oli aamulla kenties jaksettava nousta kouluun valvomisen jälkeen.
Monta ihmeellistä ja kummaa asiaa kuulin ja näin noilla reissuilla. Suviseuroissa oli hauska käydä linja-autolla kylän uskovaisten kanssa.
En muistele seurareissuja pahalla, vaikka joskus äiti saattoi hermostuksissaan vähän tukistaa tai jopa läimäistä, jos juonittelin lähdön kanssa.
Lienenkö sen huonompi tai parempi ihminen nykyään, vaikka minut seuroihin pakotettiinkin. Liiankin kiltti olen kyllä edelleen ja kaipa keskittymiskyky kehittyi seuroissa istumisen ansiosta.
Olen monesti ihmetellyt sitä, kun radioseuroistakin kuuluu lasten metakka niin kovana. Silloin ennen muinoin oli seuroissa oltava hiljaa. Johan siinä mummutkin olisi mulkoilleet kuritonta penikkaa pahasti.
Vaikka olen vl-perheessä kasvanut, minua ei kyllä koskaan kielletty menemästä naapuriin televisiota katsomaan! Kodissani oli melko vapaa ilmapiiri, ja vanhempani antoivat minun itse valita haluanko olla uskovainen. Parannuksen tekemistä minulta ei kukaan koskaan vaatinut.
Tunsin silloin, ja olen kai aina tuntenut itseni sellaiseksi "ulkojäseneksi" vl-uskossa.
Olin kyllä itsekin nuoruudessa jonkin aikaa uskovaisten kirjoissa, mutta en koskaan kai oikein päässyt "sisälle", koska en vl-uskossa sitten osannut "talostella" pitempään.
Ei minulla sydämen uskovaisia lestadiolaisia vastaan mitään ole, mutta jotain kummaa "kososta" ja kyttäysmielialaa silloin 70-luvulla vl-uskoon pääsi pesitymään.Olisi aika jo ev.lut. kirkon selvittää mitä tapahtui -70 luvulla vl-liikkeessä.Ns. hoitokokoukset, joita pidettiin yömyöhään ja joissa suorastaan piinattiin ihmisiä, jos oli elänyt vl-oppien vastaisesti. Itse en kuulu enkä ole kuulunut liikkeeseen. Tunnen henkilöitä, jotka ovat olleet tämän kohteena ja heillä on elinikäinen trauma. Ihmisiä on suljettu ja suljetaan yhteisön úlkopuolelle ja heitä ei enää tunneta eikä tervehditä. Miten tälläistä voi olla Jumalallinen rakkaus.
- etkö sen...
verran tajua aikuinen ihminen...meleperi vastaa sulle nyt.....ja miten, hohhoijaa....:))))))))))
kannattais vähän miettiä missä kysyy.... - "Taivaan Isän lapsi"
!!! KEHOITUS !!! LUE ots. "Seurk... eli tuon otsikkoon ja sitä edeltävään otsikkoon sieltä löytyy Kysymyksiä .... kommentoikaas niitä olkaa hyvät !
- "Jascuel"
Ei seuroissa tai seurakunnassa käyminen pelasta! Jeesus on se joka pelastaa ja kun elää lähellä Jeesusta on halu mennä sinne missä uskovat kokoontuvat Jeesusta etsimään ja kohtaamaan ja sanaa kuulemaan. Sitä ketä rakastaa, sille haluaa antaa huomiotansa. Jos rakastaa Jeesusta tulee halu tehdä jotakin mistä rakastettu pitää niin kuin parisuhteessa niin silloin myös tulee halu Jumalan sanasta lukea mitä Herra haluaa minun tekevän ja kuinka elävän =) Siunausta sinulle ja Jeesuksen Kristuksen läheisyyttä elämääsi =)
- Tutkittua tietoa
= perkeleen kita
Kun viet lapsesi vl-rauhanyhdistykselle, niin on kuin työntäisit lapsesi Molokin kitaan.tämän kun vl lahkot ymmärtäisivät.katso otsikko
jumala on rakkaus.jumala näkee kuulee kaiken.jumala ei koskaan tuomitse.jumala rakastaa sinuakin.t. kuura
Itse olen sitä mieltä, että sinun ei tulisi pakottaa lapsiasi seuroihin. Ehkä lapsesi ovat ruvenneet ajattelemaan uskontoa enemmän, eikä välttämättä halua olla siinä mukana ja mielestäni sinun tulee sitä kunnioittaa. Itse olen vl-perheessä kasvanut ja nuorena siitä myös lähtenyt. Ahdisti moinen kurinalaisuus, sekä aloin murrosiässä kyseenalaistamaan monia siihen uskontoon liittyviä asioita, kuten en halua 20 lasta, vaikka lapsista pidänkin..Ehkä sinunkin lapsesi pohtivat näitä asioita.. Kehottaisinkin sinua juttelemaan omien lastesi kanssa näistä asioista, ethän muuten tiedä mitä mieltä ne ovat seuroista ja miksi heitä ei kiinnosta sinne lähteä..
- SelmaAnnikki
Luulisi sen kelpaavan kaikille.
Ongelma vaan on, että kun pitää nöyrtyä tunnustamaan oma syntisyys ja katua sitä ja pyytää anteeksi. Lahjaksi saa synnit anteeksi ja rauhan sydämmeensä - niin ja nimi Elämän Kirjaan taivaassa. Siitä Raamatun mukaan enkelitkin riemuitsee taivaassa.
Kyllä kannattaa saatta lapset seuroihin. Yes ! - Jumalan lapseuden osassa!
Jumalan ja Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä sanon sinulle, että se on kuule Ylkä, joka lapset saa seuroihin Kristuksessa! Ei pakkokeinot auta. Kannettu vesi ei kaivossa pysy sanotaan!
Rukoile Herraa, niin Herra kuulee. Ja lapset saa käydä armostaan seuroissa. Jos joku ei lähde, rukoile! Rukoile lujaa. Kyllä Jumala kuulee, kun rukouksessa on tarpeeksi pontta! Ja sitä on, kun uskot, että sitä ON!
Ei se ole sen kummempaa.
Ja jos joku lapsi silti eksyy pimeyden teille, älä kanna mielen päälläsi vaivausta. Kuule, sielunvihollinen on niin kova, että valitettavasti se poimii osan lapsista väärille teille. Totta vie toivoisimme, että lapset valkeuden verkoissa pysyisivät! - Pakota!
Itse olen jeesuksen nimessä sitä mieltä, että seuroihin pakottaminen jos joku on oikein! Ajattele, että jos et pakota heitä seuroihin niin he eivät sillon käy seuroissa ja sillon he saavat paholaisen ikeen. Mutta jos pakotat heidät seuroihin niin silloin väistämättä jeesuksen sana kantautuu lapsien korviin jolloin he valaistuvat herran kristuksen nimessä! Eli pakota seuroihin ja näin he saavat uuden ikeen!
Amen!- tätä viesiketjua.
Ensiksi kerron omasta taustastani. En ole kasvanut vl-perheessä.
Kuitenkin menin naimisiin mieheni kanssa, joka on kyseisesssä eli lv-perheessä kasvanut.
Hän ei ole uskossa "vl-tyyliin"
Suurin osa tuttuistani jo seurustelun alussa tuomitsi suhteemme, koska Lainatakseni erään vl-perheessä kasvaneen ei uskovaisen naisen sanoja "pakotetaan uskoon ja naimisiin uskovassa olevan naisen kanssa"
Näin ei käynyt.
Tapasin appivanhempani Suviseuroissa ja pidin heistä heti ja he minusta.
Vaikka olin nuori he ottivat minut hymyssä suin seura alueella vastaan. Olin todella liikuttunut siitä. Sillä olen myös nähnyt asioiden menevän toisella tavalla.
Yöpyessäni appivanhempien talossa nukuimme aina eri huoneissa kunnes menimme naimisiin. JA tämäkin sen takia koska tahdoin kunniottaa appivanhempieni kotia ja heidän elämänkatsomusta.
Juttelimme paljon anoppini kanssa uskon asioista ja hän kertoi minulle mielellään vl-näkemytään.
Koskaan emme väitelleet mistään vaan tutustuimme toisen tapaan katsoa elämää.
Olen jälkeen päin monelta taholta kuuluut kuinka anoppini ja appeni on minua kehunut muille ja hyväksi miniäksi sanonut. Samaa voin sanoa heistä. Voin aina kääntyä kasvatus yms. muissa asioissa kokeneemman ihmisen puoleen.
Omiin vanhempiini minulla on yhtä hyvät välit jos sitä mietitte :)
Suviseuroissa olemme käyneet aina siitä asti kun aloimme seurustella. Syy = siellä on mukava käydä ja näkee paljon tuttuja.
Koskaan kukaan ei ole uskoa minulle tyrkyttänyt eikä seuroissa käyntiä ole mieheni suvun puolelta ihmetelty.
Nyt neljän lapsen äitinä haluan viedä lapseni samoihin seuroihin siitäkin syystä, että miehestäni on mukavaa antaa meidän lasten kokea saman kuin itse pienenä seuroissa käydessään kokenut ja ihmetellyt.
Mieheni perheessä ei ketään ole seuroihin pakotettu ja ketään uskosta kietäytynyttä ei ole hylätty.
Lapsia kodellaan tasapuolisesti olipa uskossa tai ei. Mieheni perheeseen lapsia kuuluu reippaasti yli kymmenen ja kskki on hyvin hoidettu. Aikuiset ovat työssä käyviä perheellisiä osa uskovaisia osa ei. Silti esim jouluna kaikki kokoontuu saman katon alle viettämään joulua ja kyllä muutenkin paljon tavataan arjessa.
Siis elä pakota lapsiasi reuroihin kyllä raamattukerhot ja kaverit antavat mahdollisuuden pohtia asioita. Tarkoitan siis murrosikäisiä.
Pienet lapset on ylleensä pakko ottaa mukaan, otetaanhan ei uskovassa perheessäkin omat lapset mukaan reissuihin jos lastenhoitajaa ei löydy.
- Ihmettelenpä
Ajattelitko tosiaan saavasi tältä palstalta vastauksen kysymykseen, tämäkin keskustelu varmaan "avartaa"
- tilaisuuksiin
pakottaminen pitäis tietysti aivan ehdottomasti lailla kieltää. Niissä lätistään pikkulasten kuullen aivan uskomattoman väkivaltaisista ja verisistä jutuista. Kyllähän joissain tv-ohjelmissakin on ikärajat ja ruudun yläkulmassa näkyy k-15 tms...eli tota samaa juttua pitäis soveltaa myös noihin jeesus-lätinöihin!!! Vaikka ei se aikuisellekaan ole hyväksi kuulla jonku tiukkapipo rähisijä jumalan sanaa...
- "Taivaan Isän lapsi"
Täytynee muistaa erä seikka. Uskonto on joidenkin valmiin kaavojen noudattamista, vain sen takia, että joku Uskonto sanoo niin eli Uskonto on tiettyjen Liturgioiden teennäistä harjoittamista.
Usko Jeesukseen Kristukseen on henk.koht. koettua ja kokonaisvaltaista Jumalan palvelemista.
ÄLKÄÄ IKÄÄN SEKOITTAKOA NOITA KAHTA SANAA
SAMAKSI !!!
- Älä pakota!
Minun mielestäni ei missään nimessä saa pakottaa seuroihin. Jos haluat, että lapsesi eivät menetä kokonaan uskoansa niin älä väkisin vie heitä seuroihin. Itse kun olin pieni niin aina vietiin väkipakolla seuroihin siis ihan jokaikinen kerta. Kun tulin murrosikään, aloin vastustelemaan seuroihin lähtöä mutta sainkin kepistä ja se sattu.. siis tottapuhuakseni pahimmillaan se muuttuin veriseksi tappeluksi! Kun aloin kasvamaan sen kokoiseksi, että pakottaminen ei enää onnistunut vanhemmiltani ja sisariltani niin lopetin kokonaan koko seuroissa käymisen! Nyt en ole 7 vuoteen osallistunut yhteenkään lestadiolaiseen tilaisuuteen enkä astu jatkossakaan. Näin kävi minun kohdallani kun seuroihin pakotettiin. Jos joskus saan omia lapsia niin en missään nimessä halua heidän kokea samaa vaan annan heidän ite päättää haluavatko he seuroissa käydä vai ei.
- että..
sinäkin saisit jumalan mielisuosion.. on ilo nähdä heitä, jotka jumalan mielisuosiossa loistavat..
- kaikki hyvin
Mahtavat keskustelut täällä, nostan hattua teille kaikille olisittepa sitten mistä uskosta tahansa! .
- Vl-kasvatusta
eivät lähde seuroihin ilman vahvaa pakottamista.
- järkikin sanoo...
Kyllä pieni lapsi pitää "pakottaa" mukaan kauppaan yms., jos ei ole ketään aikuista valvomassa.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706734
- 594552
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s293496- 613047
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161915- 171620
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271616Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401543- 341409
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest471350