Koitin etsiä netistä ja tältä palstalta mutten oikein löytänyt selkeetä vastausta yhteen kysymykseen. Onko sosiaalityöntekijä pätevä sosionomin työtehtävissä? Esimerkiksi päiväkoti?
Aloitin sosionomin opinnot syksyllä ja nyt sosiaalityö tuntuisikin paremmalta vaihtoehdolta.
Olisi enemmän vaihtoehtoja(?). Mielestäni sosionomin työ on lähes samaa kuin lähihoitajan. Haluaisin ammatin jossa voisin tehdä molempien töitä, tai siis valita niistä. Mutta onko se nyt mahdollista?
Jos joku tietää niin olisin hyvin kiitollinen :)
Sosionomi-Sosiaalityöntekijä
2
697
Vastaukset
- umsg
Päiväkodilla ilmeisesti tarkoitat lastentarhanopettajana työskentelemistä? Eli mikäli sosionomin (amk) tutkintoon on kuulunut vähintään 60 op varhaiskasvatuksen opintoja hän voi toimia lastentarhanopettajana. Sosiaalityötä pääaineenaan opiskellut YTM/VTM ei ole pätevä toimimaan lastentarhanopettajana, sillä koulutukseen ei kuulu noita varhaiskasvatuksen opintoja. En kyllä osaa sanoa, muuttuuko asianlaita, mikäli on pitkänä sivuaineena opiskellut varhaiskasvatusta...
Pääsääntöisesti sosiaalityötä opiskelleet työskentelevät muissa tehtävissä kuin sosionomi(amk) tutkinnon suorittaneet. Esim. lastensuojelulaitoksissa sosionomeja (amk) toimii ohjaajan tehtävissä ja sitten on erikseen sosiaalityöntekijät. Sosiaalityöntekijä on ns. ylikoulutettuja ohjaajan tehtäviin.
Sinun kannattaa miettiä sitä, millaisissa tehtävissä haluat työskennellä tulevaisuudessa. Olen itse koulutukseltani sosionomi (amk) ja opiskelen nyt yliopistossa pääaineenani sosiaalityö. Olen huomannut, että sosiaalityön opiskelu tarjoaa minulle laajemmat ja minua enemmän kiinnostavat työnäkymät verrattuna sosionomin (amk) koulutukseen. Tämä on tietenkin täysin henkilökohtainen asia (ts. mikä itseä kiinnostaa jne)- s87
Juu tarkotin lto.
Luulenpa, että on tähdättävä sosiaalityöntekijäksi, juuri siksi että olisi enemmän valinnanvaraa mitä töitä haluaa tehdä. Pitääpi miettiä, mutta nyt ainakin tiedän että valinnan on oltava jompikumpi, kiitoksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272930Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän342622- 1482284
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542259Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241880Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911716Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1051664- 3121569
- 1351469
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131456