STRATTERERASTA Kela-korvattava!!!

ADHDlasten vanhemmat huomio!

Kuulin juuri lääkäriltäni, että Strattera on siirtynyt 1.1.2009 alkaen Kela-korvattavien lääkkeiden piiriin. Hinta siis putoaa varmaankin kolmasosaan, melko lähelle concertaa!

Itse käytin Stratteraa, mutta jouduin vaihtamaan takaisin Concertaan korkean hinnan vuoksi. Strattera oli itselleni aivan uskomattoman toimiva täsmälääke. Se vaikutti ainoastaan asioihin, mihin oli pakko vaikuttaa, mutta ei mihinkään ylimääräiseen.

Lasten vanhemmat huomio. Mistään ADHD-lääkkeestä ei tiedetä niin paljoa, että osattaisiin kattavasti kertoa lääkkeen haittavaikutuksia lapsiin. Mutta Strattera ei ole huumereseptin alainen eikä stimulantti (concertassa käytettävä metyylifenidaatti on kemialliseltä rakenteeltaan muutaman mutkan kautta amfetamiinimolekyylin johdannainen, katsokaa: http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000001899&posting=22000000039024752 ), joten loogista olisi, että haittavaikutukset lasten neurologiseen kehitykseen olisivat pakostikin alhaisemmat. Ainoana haittapuolena itselläni oli rankka aloitus: Voin pahoin neljä viikkoa putkeen lääkkeen aloitettuani, mutta tarkkaavaisuuteen e vaikutii huomattavasti paremmin kuin concerta. Lääke tuntui luonnolliselta. Minulla ei hetkeäkään ollut sellaista oloa, että olen lääkityksen alaisena.

Hyvät ADHD:t suosittelen tosissani kokeilemaan tätä lääkettä. Teette omalle kehittymisellenne ja elimistöllenne hyvää jos vaihdatte pois huumeesta. Minulla on niin hyvä kokemus lääkkeestä, että haluan jakaa sen nyt tässä. Tietenkin ymmärrän, että ihmiset ovat erilaisia ja ADHD:ta on yhtä monenlaista kuin sen omaavia ihmisiäkin, eikä Strattera varmaankaan sovi kaikille, mutta olen niin onnellinen tästä uutisesta, että halusin ilmaista sen täällä!

Mielipiteitä?? Kertoka Stratterakokemuksistanne tässä ketjussa, niin saadaan useamman näkökantoja ja realistisempi kuva lääkkeen toimivuudesta.

16

5042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JOS KELA-KORTISSA
      • Mitä se tarkoittaa?

      • eli dg:n pitää
        Mitä se tarkoittaa? kirjoitti:

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/051108155126JH

        Voi ei! Nyt täytyy kyllä selvittää asiat jos haluan takaisin Stratteraan siirtyä.

        42% hinnasta pois.. Eikös se koske kaikkia? Mikä ihmeen 331-koodi kelakorttiin tarvitaan? Apua?

        olla F90, jolloin KELA-kortin kääntöpuolelle tulee koodi 331 .

        Ja se 42% on se korvaus jonka sillä koodilla saa, ellei sitä ole, lääkkeen joutuu maksamaan itse edelleen kokonaan. AE ta YE-korvattavuuksia tällä lääkkeellä ei ole, eli siis alempaa- tai ylempää erityiskorvattavuutta=)

        Lääkehän ei ole kuulunut aiemmin edes peruskorvattaviin, onhan tämä nyt suuri harppaus eteen päin tämäkin.

        Ei tosiaan koske kaikkia vaan niitä joilla on tuo 331 KELA-kortissaan, kurkkaahan korttisi kääntöpuolelle.

        Tässä KELA:n tietoa asiasta:

           

        Lääketieteelliset edellytykset ja erillisselvitykset
        331 Atomoksetiini

        (F90)

        Atomoksetiini on rajoitetusti peruskorvattava lääke. Sen peruskorvausoikeus (331) myönnetään lasten ja nuorten tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriön (ADHD) hoitoon seuraavin edellytyksin.
        Erillisselvitys

        Lääkärinlausunto B erikoissairaanhoidon lastentautien, lastenneurologian, lastenpsykiatrian, nuorisopsykiatrian, neurologian tai psykiatrian yksiköstä ADHD-oireyhtymän hoitoon perehtyneeltä lääkäriltä tai muulta näiden erikoisalojen ADHD-oireyhtymän hoitoon perehtyneeltä erikoislääkäriltä.
        Lääketieteelliset edellytykset

        Peruskorvausoikeus myönnetään tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriön (ADHD) hyvän hoitokäytännön mukaiseen hoitoon vähintään 6-vuotiaille lapsille ja nuorille osana potilaan kattavaa hoito-ohjelmaa, kun metyylifenidaattihoito ei ole tuottanut tulosta tai ei sovi potilaalle.

        Peruskorvattavuuden edellytyksenä on, että hoidon on aloittanut ADHD-oireyhtymän hoitoon perehtynyt lääkäri, että taudinmääritys on tehty asianmukaisesti ja että hoidon tarve on perusteltu edellä olevan mukaisesti.

        Peruskorvausoikeus myönnetään asianmukaisen hoitosuunnitelman edellyttämäksi ajaksi.

        (Kansaneläkelaitoksen päätös 17.11.2008. Päätöstä sovelletaan 1.1.2009 lukien.)


      • Amalia
        eli dg:n pitää kirjoitti:

        olla F90, jolloin KELA-kortin kääntöpuolelle tulee koodi 331 .

        Ja se 42% on se korvaus jonka sillä koodilla saa, ellei sitä ole, lääkkeen joutuu maksamaan itse edelleen kokonaan. AE ta YE-korvattavuuksia tällä lääkkeellä ei ole, eli siis alempaa- tai ylempää erityiskorvattavuutta=)

        Lääkehän ei ole kuulunut aiemmin edes peruskorvattaviin, onhan tämä nyt suuri harppaus eteen päin tämäkin.

        Ei tosiaan koske kaikkia vaan niitä joilla on tuo 331 KELA-kortissaan, kurkkaahan korttisi kääntöpuolelle.

        Tässä KELA:n tietoa asiasta:

           

        Lääketieteelliset edellytykset ja erillisselvitykset
        331 Atomoksetiini

        (F90)

        Atomoksetiini on rajoitetusti peruskorvattava lääke. Sen peruskorvausoikeus (331) myönnetään lasten ja nuorten tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriön (ADHD) hoitoon seuraavin edellytyksin.
        Erillisselvitys

        Lääkärinlausunto B erikoissairaanhoidon lastentautien, lastenneurologian, lastenpsykiatrian, nuorisopsykiatrian, neurologian tai psykiatrian yksiköstä ADHD-oireyhtymän hoitoon perehtyneeltä lääkäriltä tai muulta näiden erikoisalojen ADHD-oireyhtymän hoitoon perehtyneeltä erikoislääkäriltä.
        Lääketieteelliset edellytykset

        Peruskorvausoikeus myönnetään tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriön (ADHD) hyvän hoitokäytännön mukaiseen hoitoon vähintään 6-vuotiaille lapsille ja nuorille osana potilaan kattavaa hoito-ohjelmaa, kun metyylifenidaattihoito ei ole tuottanut tulosta tai ei sovi potilaalle.

        Peruskorvattavuuden edellytyksenä on, että hoidon on aloittanut ADHD-oireyhtymän hoitoon perehtynyt lääkäri, että taudinmääritys on tehty asianmukaisesti ja että hoidon tarve on perusteltu edellä olevan mukaisesti.

        Peruskorvausoikeus myönnetään asianmukaisen hoitosuunnitelman edellyttämäksi ajaksi.

        (Kansaneläkelaitoksen päätös 17.11.2008. Päätöstä sovelletaan 1.1.2009 lukien.)

        Sitä koodia kela-korttiin ei ihan noin vaan saa, tarvitaan lääkäriltä B-todistus sitä varten ja sittenkin paikallinen kela tekee lopullisen päätöksen myöntääkö korvattavuutta vai ei. Ei kuulema itsestään selvänä mene läpi. Valitettavasti.

        Meillä on hakemus parhaillaan vetämässä.


      • Amalia
        Amalia kirjoitti:

        Sitä koodia kela-korttiin ei ihan noin vaan saa, tarvitaan lääkäriltä B-todistus sitä varten ja sittenkin paikallinen kela tekee lopullisen päätöksen myöntääkö korvattavuutta vai ei. Ei kuulema itsestään selvänä mene läpi. Valitettavasti.

        Meillä on hakemus parhaillaan vetämässä.

        Pitkään kesti mutta päätös tuli postissa ja melkein heti perään uusi Kela-kortti jolla saa jatkossa apteekista suoraan sen 42%. Kallista on silti mutta hyvä näin. Vielä odotan postia saadaanko takautuvasti joulukuulta asti jo ostetut lääkkeet.


      • Anonyymi

        Strattera ilman reseptiä - https://euhealth24.com/fi/drug/strattera-generic
        Meidän 9v syö koulupäivinä medikinetiä joka sopii kun nenä päähän. Vaikutus kestää juuri sopivasti kotiintulon ja läksyt. Koulu menee hienosti ja kykenee opiskelemaan tuhoamatta omaa ja muiden tunteja. Persoonallisuus ei muutu tms, lääke vain auttaa lasta toimimaan ja suoriutumaan. Se järkyttävä pyörremyrsky istuu ja tekee hommia.


    • ADHD-lapsi

      Minulla aloitettiin viime syksynä stratteran kokeilu. Mutta kun suomesta ei löytynyt sitten enään koko lääketä kuin yksi pakkaus. Lääkkeen saatavuus vaihtelee koko ajan. Olen joutunut käyttämään concertaa. (Josta tulee minun mielestäni enemmän sivuvaikutuksia kuin hyötyä).
      Nyt kun se on kela korvattava aiomme kokeilla sitä uudelleen kesällä. (Toivottavasti sitä on saatavilla suomesta kun ei ole yhtään varmaa).

      • Amalia

        Meidän pojalla aloitettiin joulukuussa strattera ja ei mitään ongelmaa saatavuudessa ole tähän asti ollut, en ole kuullutkaan että olisi ollut...


    • Kivi putoaa

      Strattera toimii ja heti ekasta päivästä!!! Kiitos tästä lääkkeestä: Kenelle ikinä kuuluu. Lapsi oli jo joutua pitkäaikaiseen psykiatriseen hoitoon suljettuun laitokseen. Tämä ihme lääke tehoaa. Vaatikaa kokeiltavaksi vaikka Concerta ei auttaisi.

      • englannissa asuva

        Asun Englannissa ja minulle AD/HD laakkeena on nyt vuoden vaihteesta asti alettu antamaan Stratteraa.Concertaa antoivat,mut sanoin etten syo sita koska sivuvaikutukset olivat valtavat. Nyt Stratterasta ei ole ollut niita ja muutenkin olo on parempi.


    • kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

      tietääkö kukaan onko mahdollista saada jostain lisä tukea tuohon stratteraan? olen opiskelija (eli köyhä:DS) ja haluaisin vihdoin suorittaa ammatin, jota en aikaisemmin ole pystynyt kun ei ole lääkitys ollut kunnossa. Söin stratteraa lääkekoikeiluna ilmaiseksi ja hienosti toimi! kävi huono tuuri ja jouduin lumelääkitykselle,, oli pakko lopettaa koska koulu alkoi ja lääkeiden lopettaminen toi mielettömät ahdistus ja keskiskittymis häiriöt, minulle määrättii concertaa. Ei sopinut :S jos mulle menee 80mg päivässä, se on kelan korvauksen jälkeen n.140 e kuukaudessa. Vakuutusta ei tietenkää ole ;DAMN!; huolestuttaa saanko ikinä ammattia kun lääkeet on nii sairaan kalliita. Tai sit siirryn kallio-kontula raiteille ettii pirii , tulee halvemmax xD okei huono vitsi, mut alkaa ottaa päähän!

      • Vakuuttunut tehosta itse

        Hei

        Hankala tilanne sinulla.

        Olen nähnyt lääkkeen positiivisen vaikutuksen lapsella, jolle myöskään ei Concerta sopinut ollenkaan.

        Meillä lääkkeen maksaa sosiaalitoimi, koska lapsi on lastensuojelun asiakas.

        Törmäsin kerran surffaillessa nettiapteekkiin, jossa Stratteraa myytiin paljon halvemmalla kuin meidän apteekeissa. En kyllä tiedä mitä tulli ym velottaa ja miten onnistuu, mutta kannattaa ehkä selvittää.

        http://www.lilly.fi/Nitro/newTemplates/general/Content__LBC.jsp?page=203280

        Heh, käännös on kyllä surkea, suorastaan huvittava, muttei oleellinen. Hinta sinun annostuksellasi Kela-korvauksen jälkeen ei mahdollisten lisäkulujen jälkeen ehkä päätä huimaa. tsekkaa kuitenkin.

        Yksi vaihtoehto vois olla Viron tai jonkun muun maan apteekit.

        Minä olen niin vakuuttunut Stratteran tehosta, että sinuna jatkaisin keinon etsimistä.

        Olitko muuten Lillyn testiryhmässä, hakevat aikuisia mukaan tällä hetkelläkin. Tosin asuinpaikan etäisyys Tampereelle pitää olla alle 50 km, muuten eivät kuulema ota.

        http://www.lilly.fi/Nitro/newTemplates/general/Content__LBC.jsp?page=203280


      • edelliseen viestiin lisä
        Vakuuttunut tehosta itse kirjoitti:

        Hei

        Hankala tilanne sinulla.

        Olen nähnyt lääkkeen positiivisen vaikutuksen lapsella, jolle myöskään ei Concerta sopinut ollenkaan.

        Meillä lääkkeen maksaa sosiaalitoimi, koska lapsi on lastensuojelun asiakas.

        Törmäsin kerran surffaillessa nettiapteekkiin, jossa Stratteraa myytiin paljon halvemmalla kuin meidän apteekeissa. En kyllä tiedä mitä tulli ym velottaa ja miten onnistuu, mutta kannattaa ehkä selvittää.

        http://www.lilly.fi/Nitro/newTemplates/general/Content__LBC.jsp?page=203280

        Heh, käännös on kyllä surkea, suorastaan huvittava, muttei oleellinen. Hinta sinun annostuksellasi Kela-korvauksen jälkeen ei mahdollisten lisäkulujen jälkeen ehkä päätä huimaa. tsekkaa kuitenkin.

        Yksi vaihtoehto vois olla Viron tai jonkun muun maan apteekit.

        Minä olen niin vakuuttunut Stratteran tehosta, että sinuna jatkaisin keinon etsimistä.

        Olitko muuten Lillyn testiryhmässä, hakevat aikuisia mukaan tällä hetkelläkin. Tosin asuinpaikan etäisyys Tampereelle pitää olla alle 50 km, muuten eivät kuulema ota.

        http://www.lilly.fi/Nitro/newTemplates/general/Content__LBC.jsp?page=203280

        jotenkin tuo Lillyn linkki kopioitui kahteen kertaan ja jäi nettiapteekki uupumaan.

        kas tässä:

        http://www.eurodrugstore.eu/anxiety__46__fi/strattera__548.html


      • kkkkkkkkkkkkkkkkkkk
        edelliseen viestiin lisä kirjoitti:

        jotenkin tuo Lillyn linkki kopioitui kahteen kertaan ja jäi nettiapteekki uupumaan.

        kas tässä:

        http://www.eurodrugstore.eu/anxiety__46__fi/strattera__548.html

        olin siinä lillyn testissä mukana mutta olisin joutunut syömään sitä lumelääkettä 3kk et ne olis maksanu mun lääkkeet jatkos.


    • hyistrattera

      Mulla aiheuttaa toi Strattera kauheita maha ja suolisto oireita

    • adhdhuumaa

      Stratteran vaikutus on heikompi, jos aikaisemin on käytetty concertaa. Onko stratteralla vaikutuksia sukupuolielämään?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe