Palmuvehka

kuolemaisillaan..

Moi,

Voisiko joku kiva ja tietävä kasviharrastaja auttaa. Palmuvehkani tekee kuolemaa, enkä tiedä, mitä olen tehnyt väärin. Ostin kasvin vasta noin 4kk sitten. Ongelma on, että vehkasta kuolee oksa kerrallaan. Oksasta alkavat lehdet vihertää ja lopulta koko oksa kuolee pystyyn. Myös vihreät oksat kaatuvat, eivätkä jaksa pysytellä pystyssä.

Kasvi on halkaisijaltaan n 12cm kokoisessa muovipurkissa altakastelussa. Tosin kastelen kasvin päältä päin. En ole vielä vaihtanut kasvia uuteen purkkiin, koska oletan, että niin voi tehdä vain keväisin (helmi-huhtikuussa). Vehkassa on tällä hetkellä 11 eri vartta, joista pisin on noin 20cm pitkä. Lyhimmät ovat 5 cm:n pituisia. Kasvi on melko hämärässä paikassa koillisessa n 1.5 metrin päässä ikkunasta. Verhoja tosin pidän aina päivisin auki ja ainakin limoviikuna ja tuoksutraakkipuu, jotka tosin ovat lähempänä ikkunaa.

Siispä, miten paljon, montako desilitraa ja kuinka usein tällaiselle kasville tulisi antaa ja kuinka usein. Palmuvehka oli aiemmin lounaanpuoleisessa valossa, mutta sielläkään ei menestynyt.

Kiitos, jos joku osaa auttaa.

8

16485

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mirhamimie

En ole todellakaan mikään asiantuntia tässä asiassa, mutta tuli vaan mieleen että oletkohan hoitanut vehkaasi vähän liiankin tunnollisesti.=)Jospa vaikka unohtaisit sen kastelun joksikin aikaa, koska olen ymmärtänyt ettei palmuvehkaa tartte kastella edes viikoittain, varsinkaan näin talviaikaan, annat vaikka mullan kuivahtaa ja sitte vasta niukkaa kastelua. ite piän omaa vehkaani saviruukussa ja näyttää tykkäävän, kastelen noin 2 viikon välein, altakasteluruukusta en tiiä kommentoia, mutta koitappa vaihtaa eri ruukkuun, tuskin se vehka siitä nokkiinsa ottaa.=)

• Miisu.

Palmuvehka eli Zamioculcas on yksi helppohoitoisimmista kasveista, koska sen saa "unohtaa", eli kastelu niukasti ja verrattain harvoin. Se varastoi vettä juurimukuloihinsa ja turpeaan varteensa. Se ei tarvitse paljoa valoa, eikä siedä suoraa auringon paahdetta. Varjoiselle ikkunalle oiva hankinta. Vedosta ei tykkää ja se kastelu about kerran kahdessa viikossa talviaikaan luulisi riittävän. Eikä kyllä tarvitse kuin puolisen desiä kerrallaan.

Todennäköisesti olet kastellut sitä aivan liikaa. Multa ei saisi olla tasatuore, vaan kuivua kastelukertojen välillä. Oksien kaatuminen johtuu juurikin liikakastelusta.
      Itse en laittaisi palmuvehkaa altakastelevaan. Ihan turhaa, ellei kotoa ole pois kuukausikaupalla. Saviruukku hengittää ja antaa ylimääräisen kosteuden tulla läpi.

Meillä sattunut sama juttu tuossa syksyn mittaan. Mietin, että josko sen leikkaisi ihan matalaksi ja odottelisi jos kevätaurinko herättäisi uuteen kasvuun ?
      Osaisko joku sanoa onnistuisko ?
      Kastelu ainakin pitää jättää melkein kokonaan varmaan, koska kasvi on saanut liikaa vettä ja multa täytyy saada hapekkaaksi.
      Liikakasteluhan aiheuttaa lopulta sen, ettei mullassa ole enää happea ja juuret tukehtuu ja kuolee.

• Miisu.

Siis tuon puolendesiä heitin tuosta vaan..
        Riippuu kuinka iso ja korkea kasvi on, se vedenmääräkin.

• Tilli-pilli
        Miisu. kirjoitti:

Siis tuon puolendesiä heitin tuosta vaan..
        Riippuu kuinka iso ja korkea kasvi on, se vedenmääräkin.

Minäkin veikkaan sitä liiallista kastelua syyksi kaatuiluun. Minä nimittäin olen nähnyt omissa kukissani tuollaista kaatuilua vain, jos olen vahingossa kastellut liikaa ja juuret ovat mädäntyneet.
        Omaa palmuvehkaani olen nyt talvella kastellut suunnilleen kerran kuussa, jos niinkään usein. Siinä on n. metrin mittaiset versot. Sillähän on juurissaan sellaiset perunan näköiset jutskat, joihin se varastoi vettä ja ravinteita.
        Palmuvehka on hieno kasvi, toivottavasti kasvisi tokenee!

• hienoo
        Tilli-pilli kirjoitti:

Minäkin veikkaan sitä liiallista kastelua syyksi kaatuiluun. Minä nimittäin olen nähnyt omissa kukissani tuollaista kaatuilua vain, jos olen vahingossa kastellut liikaa ja juuret ovat mädäntyneet.
        Omaa palmuvehkaani olen nyt talvella kastellut suunnilleen kerran kuussa, jos niinkään usein. Siinä on n. metrin mittaiset versot. Sillähän on juurissaan sellaiset perunan näköiset jutskat, joihin se varastoi vettä ja ravinteita.
        Palmuvehka on hieno kasvi, toivottavasti kasvisi tokenee!

Hui altakasteluruukku on tälle kasville ainakin minulla myrkkyä. Pystyin pelastamaan sen kun vaihdoin ruukkua ja unohdin niin että kasvi sai kuivahtaa.

• palmuvehka henkiin

Kiitos kaikille vastanneille erittäin paljon:) Pitää kokeilla ruukun vaihtamista ja kastelun huomattavaa vähentämistä. Jospa se kasvi-parka siitä vielä virkoisi.

• Gubbe -57

Minulla on ollut Palmuvehka 2-3 vuotta. Reilu vuosi sitten muuton yhteydessä yhdistin kaksi vehkaa yhteen ruukkuun. Ruukkuna on ollut altakasteluruukku ja hyvin on pelittänyt. Kaadan noin kahden kuukauden välein ison limpparipullollisen vettä ruukkuun. Alkuvuodesta vehka alkoi työntää uutta vartta kauhealla vauhdilla ja ne kasvoivatkin pian 20-30 cm pitemmäksi kuin vanhat varret. Sidoin varsia "suppeammaksi" vihreällä narulla, koska se olisi muuten vienyt niin paljon tilaa ympäriltään. Lehdet ovat muuten itsestään niin kiiltäviä, että vieraat kyselee mitä ainetta olemme kiillottamiseen käyttäneet :-D !!

Aion toukokuussa yrittä laittaa uusia pistokkaita kasvamaan sekä oksasta että lehdestä. Katsotaan kuinka ukon käy.

Mukavaa kevään odotusta kaille.

• Anonyymi
        Gubbe -57 kirjoitti:

Minulla on ollut Palmuvehka 2-3 vuotta. Reilu vuosi sitten muuton yhteydessä yhdistin kaksi vehkaa yhteen ruukkuun. Ruukkuna on ollut altakasteluruukku ja hyvin on pelittänyt. Kaadan noin kahden kuukauden välein ison limpparipullollisen vettä ruukkuun. Alkuvuodesta vehka alkoi työntää uutta vartta kauhealla vauhdilla ja ne kasvoivatkin pian 20-30 cm pitemmäksi kuin vanhat varret. Sidoin varsia "suppeammaksi" vihreällä narulla, koska se olisi muuten vienyt niin paljon tilaa ympäriltään. Lehdet ovat muuten itsestään niin kiiltäviä, että vieraat kyselee mitä ainetta olemme kiillottamiseen käyttäneet :-D !!

Aion toukokuussa yrittä laittaa uusia pistokkaita kasvamaan sekä oksasta että lehdestä. Katsotaan kuinka ukon käy.

Mukavaa kevään odotusta kaille.

Voiko vehkan oksan katkaista kun kaikki lehdet tippuneet ja nyt oksa töröttää yksinään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      136
      4245
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      327
      2145
    3. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      1994
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1861
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1780
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      453
      1754
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      477
      1594
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      56
      1395
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      467
      1310
    10. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1306
    Aihe