aurinkoihottuma

tietämätön...

Hei! Osaako joku kertoa minulle aurinkoihottumasta. Olemme lähdössä ulkomaanreissulle lähelle päiväntasaajaa ja minua epäilyttääkin aurinkoihottuma, jota minulla mielestäni on esiintynyt parina viime vuonna. Toissa kesänä se oli aivan hirveää.. Tosin epäilen että se johtuu myös hajuvedestä jota käytin juuri samaisessa kohdassa rintakehällä/ kaulalla jossa ihottumaa esiintyi. Voisiko hajusteen sisältämä alkoholi ja auringon yhteisvaikutus tehdä tämän. Nyt olen ainakin välttänyt laittamasta hajusteita.

Onko täällä muita, jotka ovat aurinkoihottumasta kärsineet? Mikä avuksi? Auttavatko aurinkorasvat mitenkään? Mietin vain, että eikös aurinkorasvatkin sisällä jonkin verran alkoholia.. Jostain luin, että kortisooni voisi auttaa sitten kun ihottumaa jo on.

Itselläni tuo ihottuma oli ainakin sellainen, että paheni heti kun auringon läheisyyteen meni. Haluaisin kuitenkin ottaa myös aurinkoa, eikä paikassa varmaan auringon saannilta välty.

4

1500

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avuksi..

Kyllä hajuvesi ja aurinko yhdessä voivat hyvinkin saada ihon reagoimaan. Mitään muuta kuin aurinkovoidetta ei pitäisi olla iholla auringossa.

Minulla oli aurinkoihottumaa vuosia. Todella ärsyttävä kutina käsivarsissa ja rinnassa. Se hävisi ensimmäisellä Intian matkallani ja ihmettelin, että mistäs moinen. Sitten luin jostain, että malarianestolääkettä Helioparia käytetään aurinkoihottuman hoitoon. Söin tuota lääkettä sillä Intian reissulla. Ei ole ollut sen jälkeen enää minkäänlaisia aurinkoihottumaoireita.

Aurinko ja merivesi ovat yleensä hyväksi iholle. Esim. atooppinen iho paranee ihan silmissä etelän lämmössä. Tietysti pitää muistaa suojata ihoa niin, ettei se päääse palamaan.

• tietämätön..

Auttaakohan muutkin malarianestolääkkeet samalla tavalla? Itse nimittäin sain malaronea.

• tietääkseni
        tietämätön.. kirjoitti:

Auttaakohan muutkin malarianestolääkkeet samalla tavalla? Itse nimittäin sain malaronea.

Minulla on sellainen käsitys, että vain Heliopar käy aurinkoihottuman hoitoon. Eri malarianestolääkkeillä kun on eri vaikuttavat aineet. Vaikka en minä ole varma.

• minä80

Kortisoni auttaa kyllä kutinaan, oli syy sitten melkein mikä vain. Mutta muistathan sitten suojata kortisonilla voitelemasi alueet todella huolella auringolta. Kortisoni ja auriko ei meinaan sovi yhteen! Kortisonilla voideltu alue palaa TODELLA herkästi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      259
      2737
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      17
      2197
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      339
      1944
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      105
      1659
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      97
      1605
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      208
      1313
    7. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1220
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      26
      1149
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      51
      1110
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      75
      1083
    Aihe