8kk vauvan taidot

kehitys viivästynyt????

Meidän poika ollut kyllä alusta asti luonteeltaan rauhallinen.Kömpelyyttä tullut esille neuvola tarkastuksissa ja nyt 8kk lääkäristä sain lähetteen fys.ter. arvioon.Pyysin itse, osittain varmasti siksikin.Muu kehitys kuulemma ikätasoista, mutta ei esim. istu vielä tuetta, ei ryömi eteen tai taaksepäin, sivuttain kierimällä liikkuu.Ei juurikaan kohottaudu suorille käsivarsille kun vatsallaan, mutta pysyy melko pitkään tässä asennossa mikäli hänet siihen laittaa.On leluista kiinnostunut ja tutkii niitä.Vierastaa, tuntee joitain sanoja, jokeltelee vivahteikkaasti ei tosin mitenkään monitavuisesti.
Tuo motorinen kehitys vähän huolestuttaa ja voiko sen hitaus viitata muunkin kehityksen hitauteen/viivästymään?
Tämä ensimmäinen lapsi, eikä vertailukohteita omasta takaa ole, voisitteko samoja asioita kokeneet kertoa miten kehitys teillä myöhemmin edennyt?Onko mielestänne syytä huoleen?
Niin ja lapsi on tosiaan iso kokoinen, pitkä ikäisekseen, normaalipainoinen ja hyvin muuten kehittynyt.

6

2531

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mirame81

Minulla on 1.9kk tytär oppi konttaamaan 10kk ja tukea vasten nousi 11kk joten jokainen lapsi omalla ajallaan.En ottaisi sinuna turhaa tressiä.

• kehitys viivästynyt????

Kuiteskin toi oma "mussero" on niin mielettömän rakas.Oli sitten normaali kehitystä tai jotain viivettä ym. eihän siinä stressaaminen mitään auta.Onneksi neuvolassa kuitenkin seurataan ja pääsee fys.ter. arvioon ym. jatkohoitoihin jos katsotaan et tarvetta.Välillä noi "vaistot" on hieman ylivirittyneet, epäilin ihan alkuvaiheessa et poika on lyhytkasvuinen ja jos nyky kasvuvauhti pysyy ennallaan niin pojan arvioitu aikuispituus on n.190cm.

• on aika
        kehitys viivästynyt???? kirjoitti:

Kuiteskin toi oma "mussero" on niin mielettömän rakas.Oli sitten normaali kehitystä tai jotain viivettä ym. eihän siinä stressaaminen mitään auta.Onneksi neuvolassa kuitenkin seurataan ja pääsee fys.ter. arvioon ym. jatkohoitoihin jos katsotaan et tarvetta.Välillä noi "vaistot" on hieman ylivirittyneet, epäilin ihan alkuvaiheessa et poika on lyhytkasvuinen ja jos nyky kasvuvauhti pysyy ennallaan niin pojan arvioitu aikuispituus on n.190cm.

ärsyttävää että alle vuoden ikäistä edes suositellaa johonkin fys.terapialle. Sit jos ei vuoden ikäisenä istu tuetta, liiku ja muutenkin passiivinen lapsi niin sit voisi jo harkita.
        Nykyajan yhteiskunta vaan selväsi kiirehtii motoristen, ja muidenkin taitojen kehityksessä ja sit ovat vanhemmat hysteerisiä kun meidä pikku kullanmuru ei seiso 6kk vaikka naapurin Lassi jo kävelee. Jokaiselle pirun taidolle on annettu takaraja jota ei saisi ylittää..ärsyttävää. Jos et mahdu siihen muottiin niin heti sussa onkin olevinaan jotain vialla.
        Kuitenkin jokainen 2 vuotias on samalla kehitystasolla eli ottavat kiinni jos jossain vaiheessa "jäänyt jälkeen".
        Näin mä ainakin asian nään.

• kehitys viivästynyt????
        on aika kirjoitti:

ärsyttävää että alle vuoden ikäistä edes suositellaa johonkin fys.terapialle. Sit jos ei vuoden ikäisenä istu tuetta, liiku ja muutenkin passiivinen lapsi niin sit voisi jo harkita.
        Nykyajan yhteiskunta vaan selväsi kiirehtii motoristen, ja muidenkin taitojen kehityksessä ja sit ovat vanhemmat hysteerisiä kun meidä pikku kullanmuru ei seiso 6kk vaikka naapurin Lassi jo kävelee. Jokaiselle pirun taidolle on annettu takaraja jota ei saisi ylittää..ärsyttävää. Jos et mahdu siihen muottiin niin heti sussa onkin olevinaan jotain vialla.
        Kuitenkin jokainen 2 vuotias on samalla kehitystasolla eli ottavat kiinni jos jossain vaiheessa "jäänyt jälkeen".
        Näin mä ainakin asian nään.

Jos todetaan kehitysviivästymä,(joillainhan sitäkin on) niin sen parempi mitä varhemmin kuntoutetaan.En tosiasiassa usko et pojallani on edes mitään viivettä, mut fys.terapiasta saa hyviä ohjeita liikunnan tukemiseen.Lapsi saa kehittyä ihan omassa tahdissaan kiirettä ei ole mihinkään, myös omat lennokkaat ajatukset rauhoittuvat hetkiseksi.Toivon myös virikettä yhteisiin hetkiin.Tää elämäntilanne meillä vähän turhankin hektinen tällähetkellä.Tosiaan itse koen tuon neuvolaseurannan ja mahdollisuuden asiantuntijoiden käyttämiseen erittäin myönteisenä.Joka tapauksessa, ainakin minun kohdallani, omaa lasta tulee verarrattua muihin samanikäisiin ihan väkisinkin.

• asfasfasfasfasfsdf

meidän kuopus oppi kääntymään 8kk iässä mahalleen, siitä pari vk kuluttua alkoi ryömiä, siitä kk kuluttua alkoi konttaaminen ja ylös nouseminen. tuskastuttavan pitkät kuukaudet oli tuota kääntymistä odotettukin, kun esikko kääntyi jo 4kk iässä.

kaikki kehittyy omaa tahtia, jopa saman perheen lapsetkin :D meidänkin poikaa meinasi neuvolaterkka fysiolle laittaa, vaan en suostunut kun en katsonut tarpeelliseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      7003
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3357
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2097
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe