Hei.
Ostin tossa Bayliner 2855 -94, veneen ja olen todella tyytyväinen veneeseen. Talvihuoltoja tehdessä en löytänyt vesitankkia ja uskon sen sijaitsevan sisäänkäynti rappusten vasemmalla puolella ennen pistopunkkaa?? olenko oikeassa?? Jos olen niin onko se kotelo mitnkä kiinni,vaiko pitääkö murtaa auki? Kiitos etukäteen.
Onko muilla minkälaisia kokemuksia ko veneestä?
bayliner 2855
25
6209
Vastaukset
- workerline
Bayliner on köyhän unelma paremmasta.
- et beikkua mollataan
???
En tunne kyseistä venemerkkiä sen paremmin mutta jostakin syystä usein kuulee mollattavan tuota kyseistä venemerkkiä. Mikä siihen mahtaa olla syynä ? Ainakin kun netistä katselee myynti ilmoitusten kuvia, niin näyttävät siisteiltä ja hyvin varustelluilta. eikä nuotiloiltaankaan ole huonommasta päästä. - johtuu
et beikkua mollataan kirjoitti:
???
En tunne kyseistä venemerkkiä sen paremmin mutta jostakin syystä usein kuulee mollattavan tuota kyseistä venemerkkiä. Mikä siihen mahtaa olla syynä ? Ainakin kun netistä katselee myynti ilmoitusten kuvia, niin näyttävät siisteiltä ja hyvin varustelluilta. eikä nuotiloiltaankaan ole huonommasta päästä.siitä, että vene on tehty edullisesti. Se tarkoittaa samalla, että vene on melko pelkistetty.
Joskus aikaisemmin on kai ollut ihan selviä laatuongelmiakin, mut niistä kait on melko hyvin päästy. Itse olen ainakin törmännyt esim. huonoihin sähköasennuksiin ja huolimattomaan viimeistelyyn paikoissa, jotka eivät ole ensimmäiseksi silmissä.
Varmaan ihan hintansa arvoinen paatti kuitenkin. Ajettavuus pitäisi ainakin olla muiden jenkkien mukaan kohdallaan.
Jos kerran saa lempinimen kuten "merten lada", niin maineestaan on vaikea päästä.
Ton lempinimen voisi kyllä antaa monella mukamas laadukkaallekin veneelle suomalaisia mukaanlukien. - siitäkin
johtuu kirjoitti:
siitä, että vene on tehty edullisesti. Se tarkoittaa samalla, että vene on melko pelkistetty.
Joskus aikaisemmin on kai ollut ihan selviä laatuongelmiakin, mut niistä kait on melko hyvin päästy. Itse olen ainakin törmännyt esim. huonoihin sähköasennuksiin ja huolimattomaan viimeistelyyn paikoissa, jotka eivät ole ensimmäiseksi silmissä.
Varmaan ihan hintansa arvoinen paatti kuitenkin. Ajettavuus pitäisi ainakin olla muiden jenkkien mukaan kohdallaan.
Jos kerran saa lempinimen kuten "merten lada", niin maineestaan on vaikea päästä.
Ton lempinimen voisi kyllä antaa monella mukamas laadukkaallekin veneelle suomalaisia mukaanlukien.ettei uutena(kaan) saa mersun laatua lada hintaan.
Mutta isoilla firmoilla on varaa kunnon R&D osastoihin, eli tilat ovat "erilaiset" kuin suomivalmistajilla. - Vertausta
siitäkin kirjoitti:
ettei uutena(kaan) saa mersun laatua lada hintaan.
Mutta isoilla firmoilla on varaa kunnon R&D osastoihin, eli tilat ovat "erilaiset" kuin suomivalmistajilla.Ei suoranaisesti liity alkuperäiseen aiheeseen mutta särähtää aina korvaan kun käytetään mersua jonkinlaisena huippulaadun vertausarvona, nehän on laadultaan ihan surkeita autoja nykyään, aikoinaan varmasti olleet jopa edelläkävijöitä laadussaan mutta jo vuosikausia sitten on monet autovalmistajat tulleet rinnalle ja menneet ohi laadussa ja varsinkin hinta/laatu-suhteessa?
Ennen sanottiin että ingman saa maidon maistumaan ja opel muovin ruostumaan, mutta en tiedä mitään muuta merkkiä tänäpäivänä jolla olisi niin vakavia korroosio-ongelmia kuin mersulla. Jos beikkua sanotaan merten mosseksi vanhojen mallien takia joissa laatu ja viimeistely ei välttämättä ollut huippulaatua tai sen takia että olivat varustettu yleensä omc:n sisäperillä kun monilla muilla oli mercruiser niin ei se välttämättä tarkoita että kaikki beikut olisivat huonoja. ja niissäkin hinta ja laatu on kohdannut monesti paremmin kuin kalliimmissa merkeissä, eli Sea ray, yms. premium merkkien omistajat ovat keksineet beikulle lisänimet selittääkseen muille ja itselleen miksi maksoivat saman kokoisesta ja tehoisesta veneestä tuplahinnan. Maine vaan ikävä kyllä tuntuu pysyvän vaikkei sille olisi enää mitään perää, niin beikulla kuin mersullakin. - peräisin
Vertausta kirjoitti:
Ei suoranaisesti liity alkuperäiseen aiheeseen mutta särähtää aina korvaan kun käytetään mersua jonkinlaisena huippulaadun vertausarvona, nehän on laadultaan ihan surkeita autoja nykyään, aikoinaan varmasti olleet jopa edelläkävijöitä laadussaan mutta jo vuosikausia sitten on monet autovalmistajat tulleet rinnalle ja menneet ohi laadussa ja varsinkin hinta/laatu-suhteessa?
Ennen sanottiin että ingman saa maidon maistumaan ja opel muovin ruostumaan, mutta en tiedä mitään muuta merkkiä tänäpäivänä jolla olisi niin vakavia korroosio-ongelmia kuin mersulla. Jos beikkua sanotaan merten mosseksi vanhojen mallien takia joissa laatu ja viimeistely ei välttämättä ollut huippulaatua tai sen takia että olivat varustettu yleensä omc:n sisäperillä kun monilla muilla oli mercruiser niin ei se välttämättä tarkoita että kaikki beikut olisivat huonoja. ja niissäkin hinta ja laatu on kohdannut monesti paremmin kuin kalliimmissa merkeissä, eli Sea ray, yms. premium merkkien omistajat ovat keksineet beikulle lisänimet selittääkseen muille ja itselleen miksi maksoivat saman kokoisesta ja tehoisesta veneestä tuplahinnan. Maine vaan ikävä kyllä tuntuu pysyvän vaikkei sille olisi enää mitään perää, niin beikulla kuin mersullakin.80 luvulta. Mutta se ei tee baylineristä yhtään sen parempaa kuin se on.
- enne oli rahaa nyt ei
et beikkua mollataan kirjoitti:
???
En tunne kyseistä venemerkkiä sen paremmin mutta jostakin syystä usein kuulee mollattavan tuota kyseistä venemerkkiä. Mikä siihen mahtaa olla syynä ? Ainakin kun netistä katselee myynti ilmoitusten kuvia, niin näyttävät siisteiltä ja hyvin varustelluilta. eikä nuotiloiltaankaan ole huonommasta päästä.- ei kai pailineria mollata.
- Todetaan vaan, että se on duunarin unelma. - R K-S
et beikkua mollataan kirjoitti:
???
En tunne kyseistä venemerkkiä sen paremmin mutta jostakin syystä usein kuulee mollattavan tuota kyseistä venemerkkiä. Mikä siihen mahtaa olla syynä ? Ainakin kun netistä katselee myynti ilmoitusten kuvia, niin näyttävät siisteiltä ja hyvin varustelluilta. eikä nuotiloiltaankaan ole huonommasta päästä.Ei se huono maine ole tyhjästä tullut. Vertaile vähän kriittisemmin, niin huomaat erot. Olen korjaillut useita beikkuja ja vaihtanut niihin koneita. Silloin näkee miten paljon niiden valmistuksessa on fuskattu. Eise tosin ole ainoa jenkkivene, joka ei yllä Pohjoismaiselle tasolle.
- XXXXXXX
R K-S kirjoitti:
Ei se huono maine ole tyhjästä tullut. Vertaile vähän kriittisemmin, niin huomaat erot. Olen korjaillut useita beikkuja ja vaihtanut niihin koneita. Silloin näkee miten paljon niiden valmistuksessa on fuskattu. Eise tosin ole ainoa jenkkivene, joka ei yllä Pohjoismaiselle tasolle.
laadun expertti itse juttelee... "pohjoismainen taso" on kans ihan kupla koko juttu, jonka voisi jo unohtaa. Tutkiskele messuilla vaikka uusia Beikkuja, ja kerro missä on fuskattu. Mutta älä vaadi 40.000,- euron veneessä 100.000,- euron kamaa, vaan vertaa saman hintaluokan vaikka kotimaisiin.
- JRxxx
XXXXXXX kirjoitti:
laadun expertti itse juttelee... "pohjoismainen taso" on kans ihan kupla koko juttu, jonka voisi jo unohtaa. Tutkiskele messuilla vaikka uusia Beikkuja, ja kerro missä on fuskattu. Mutta älä vaadi 40.000,- euron veneessä 100.000,- euron kamaa, vaan vertaa saman hintaluokan vaikka kotimaisiin.
R K-S ainakaan kokonaan väärässä. Toki Beikun maine on vähän ansaitsematonta, siinä kuin muidenkin B-veneiden, ei se vaarallisen huono vene ole.
Mutta tutkailin taannoin messuilla sitä Baylinerin uutta flaikkarimallia ihan uteliaisuuttani ja huomasin useita asioita, jotka panivat vähän jupisemaan. Erityisesti kaiteiden ja muiden helojen kiinnitykset tuntuivat huterilta, niistä jäi se olo, että veneen heilahtaessa saattaisi kaiteesta kiinnipitävä päätyä veteen kaide kourassaan. Flaikkarin kojelaudan alla roikkui kaapeleita niin, että ajossa niihin voisi hyvinkin takerruttaa jalkansa. Joissain paikoissa käden nojatessa verhoiluun tuntui verhoilun kiinnitysruuvin terävä pää läpi yms. No, tämä viimeisin toki on kosmetiikkaa, mutta kyllä 100 000 euron veneestä odottaisi jo aika paljon. Toisena puolena on tietty se, että vastaavan koon suomalaisesta saa pulittaa 70 - 80 000 euroa enemmän. - ei ole fuskattu...
JRxxx kirjoitti:
R K-S ainakaan kokonaan väärässä. Toki Beikun maine on vähän ansaitsematonta, siinä kuin muidenkin B-veneiden, ei se vaarallisen huono vene ole.
Mutta tutkailin taannoin messuilla sitä Baylinerin uutta flaikkarimallia ihan uteliaisuuttani ja huomasin useita asioita, jotka panivat vähän jupisemaan. Erityisesti kaiteiden ja muiden helojen kiinnitykset tuntuivat huterilta, niistä jäi se olo, että veneen heilahtaessa saattaisi kaiteesta kiinnipitävä päätyä veteen kaide kourassaan. Flaikkarin kojelaudan alla roikkui kaapeleita niin, että ajossa niihin voisi hyvinkin takerruttaa jalkansa. Joissain paikoissa käden nojatessa verhoiluun tuntui verhoilun kiinnitysruuvin terävä pää läpi yms. No, tämä viimeisin toki on kosmetiikkaa, mutta kyllä 100 000 euron veneestä odottaisi jo aika paljon. Toisena puolena on tietty se, että vastaavan koon suomalaisesta saa pulittaa 70 - 80 000 euroa enemmän....vaan on tehty helvitisti venettä hintaan nähden.
Jos vaikka teettäisit nuo mainitsemasi jupisemista aiheuttavat jutut ammattilaisella kuntoon, ja laskua kertyisi siitä 5000,- .... ei, sanotaan että teetät nuo jutut 20.000,- eurolla, niin kestää vaikka minkä tarkastelun, ja rahaa on säästynyt siihen suomi-paskaan, jossa on huonommat ajo-ominaisuudet jne. vielä 50-60.000,- euroa.
Se nyt vaan on katsos tyhmää maksaa liikaa.
Ja tuo kaidejuttu on ihan huuhaata. Siitä on kuule vielä pitkä matka kaiteen notkumisesta sen hajoamiseen. Muista että jenkeissä on maailman uskomattomimmat ja tiukimmat kuluttajasuojapykälät.
Voi kysy keltä tahansa ammatikseen veneitä testaavalta tai tutkivalta, kestääkö uudet Beikut käyttöä hajoamatta.
Sen sijaan olen saanut kotimaisista venelehdistä lukea miten Silvereistä ja Aquadoreista, ja milloin mistä penkitkin irtoilevat merenkäynnissä. Se on sitä kotimaista laatua, josta tyhmät maksaa itsensä kipeäksi.
ps. En ole mikään myyjä enkä edes omista beikkua, vaan tämä on ihan objektiivinen mielipide. Ehkä siksi että en ole mikään hyvä-hyvä-suomi patriootti. - JRxxx
ei ole fuskattu... kirjoitti:
...vaan on tehty helvitisti venettä hintaan nähden.
Jos vaikka teettäisit nuo mainitsemasi jupisemista aiheuttavat jutut ammattilaisella kuntoon, ja laskua kertyisi siitä 5000,- .... ei, sanotaan että teetät nuo jutut 20.000,- eurolla, niin kestää vaikka minkä tarkastelun, ja rahaa on säästynyt siihen suomi-paskaan, jossa on huonommat ajo-ominaisuudet jne. vielä 50-60.000,- euroa.
Se nyt vaan on katsos tyhmää maksaa liikaa.
Ja tuo kaidejuttu on ihan huuhaata. Siitä on kuule vielä pitkä matka kaiteen notkumisesta sen hajoamiseen. Muista että jenkeissä on maailman uskomattomimmat ja tiukimmat kuluttajasuojapykälät.
Voi kysy keltä tahansa ammatikseen veneitä testaavalta tai tutkivalta, kestääkö uudet Beikut käyttöä hajoamatta.
Sen sijaan olen saanut kotimaisista venelehdistä lukea miten Silvereistä ja Aquadoreista, ja milloin mistä penkitkin irtoilevat merenkäynnissä. Se on sitä kotimaista laatua, josta tyhmät maksaa itsensä kipeäksi.
ps. En ole mikään myyjä enkä edes omista beikkua, vaan tämä on ihan objektiivinen mielipide. Ehkä siksi että en ole mikään hyvä-hyvä-suomi patriootti....on ainakin minusta jo sen verran iso kasa rahaa, että sillä pitäisi saada aika lailla priimaa eikä olla tarvetta teettää oitis korjauksia. Ja jos kaide (tarttumakaide kabiinin sivulla) notkuu ihan käsivoimin koettelemalla, niin kuka uskaltaa luottaa siihen kulkiessaan veneen sivua keulaan tai takaisin?
Ei niistä jenkkien kuluttajansuojapykälistä ole iloa, jos Euroopassa valmistettu ja myyty tuote hajoaa Euroopassa. Kuten tiennet, Beikkuja tehdään nykyään tällä puolen rapakon.
Useimmissa kohdissa nuo Beikun materiaalisäästöt eivät ole vakavia. Piilossaolevien osien viimeistelemättömyyskään ei ole kovin paha asia. Mutta se kaide pani tosiaan epäilemään: olisiko löytynyt lisää samanlaisia huteruuksia, jos olisi viitsinyt käyttää tutkimiseen vartin enkä vain viittä minuuttia? - Suhteellisuudentaju
JRxxx kirjoitti:
...on ainakin minusta jo sen verran iso kasa rahaa, että sillä pitäisi saada aika lailla priimaa eikä olla tarvetta teettää oitis korjauksia. Ja jos kaide (tarttumakaide kabiinin sivulla) notkuu ihan käsivoimin koettelemalla, niin kuka uskaltaa luottaa siihen kulkiessaan veneen sivua keulaan tai takaisin?
Ei niistä jenkkien kuluttajansuojapykälistä ole iloa, jos Euroopassa valmistettu ja myyty tuote hajoaa Euroopassa. Kuten tiennet, Beikkuja tehdään nykyään tällä puolen rapakon.
Useimmissa kohdissa nuo Beikun materiaalisäästöt eivät ole vakavia. Piilossaolevien osien viimeistelemättömyyskään ei ole kovin paha asia. Mutta se kaide pani tosiaan epäilemään: olisiko löytynyt lisää samanlaisia huteruuksia, jos olisi viitsinyt käyttää tutkimiseen vartin enkä vain viittä minuuttia?... tosi priiman 20 jalkaisen, vaan ei välttämättä 30 jalkaista.
Ihan sama kun sanoisi että kyllä 200.000,- on jo niin iso raha että sillä pitää saada priimaa kun puhutaan omakotitaloista. Niinpä niin, varmaan saa, mutta kuinka ison?
Toisaalta kyllä ihan oikeasti uskon, ettei uuden beikun ostajat noin keskimäärin rupea mitään muutoshommia tekemään, kun ei niitä oikeasti tarvita, vaan ovat ihan tyytyväisiä siitä että rahaa jäi muuhunkin.
Et kai vakavissasi kuvittele että tuolla merellä tippuu miehiä kaiteineen päivineen veteen beikkujen kansilta?
Puutteita löytää kaikista veneistä, jos haluaa.
Mainitse joku merkki joka tarjoaa enemmän venettä samalla hinnalla?
- Kari--2655
Moikka,
mulla on 2655 -92 ja ollaan koko perhe oltu tyytyväisiä jo kolmatta kesää. Meillä vesitankki sijaitsee ohjaus"hytin" alla, eli vesisäiliöstä näkyy hitunen portaan luukusta katsoen. tyhjennän sitä talvisin irroittamalla vesipumpun johdon. Portaasta saa muuten loistavan roskistilan, ei ole pusseja kuleksimassa.- Mahtava vene
Tere. Kiitos, mutta meillä ei vesitankkia portaista näy ja uskon sen sijaitsevan siina pistopunkan mentävän "kotelon" alla ja mietin pitääkö kotelo murtaa vaiko jostakin ruuveilla kiinni. Se mitä Beikkuihin tulee, olen itse jo toisen Beikun omistaja ja todella tyytyväinen tiloihin ja ajo-ominaisuuksiin, enkä ole kuullut kenenkään ajamalla Beikkua rikki saaneen. Hyvä että hinnat alhaalla, jotta jotain tietävät voivat ajella edullisilla hyvillä veneillä
- aallossa
Mahtava vene kirjoitti:
Tere. Kiitos, mutta meillä ei vesitankkia portaista näy ja uskon sen sijaitsevan siina pistopunkan mentävän "kotelon" alla ja mietin pitääkö kotelo murtaa vaiko jostakin ruuveilla kiinni. Se mitä Beikkuihin tulee, olen itse jo toisen Beikun omistaja ja todella tyytyväinen tiloihin ja ajo-ominaisuuksiin, enkä ole kuullut kenenkään ajamalla Beikkua rikki saaneen. Hyvä että hinnat alhaalla, jotta jotain tietävät voivat ajella edullisilla hyvillä veneillä
ja hajoaa ajossa
"enkä ole kuullut kenenkään ajamalla Beikkua rikki saaneen"
Toivottavasti uudet ovat kunnossa. Olen kokeillut ja omistanut joitain amerikkalaisia kajuuttaveneitä ja day cruisereita. Näistä Bayliner erottui selkeästi joukosta huonon rakenteensa takia. Kun isommalla kajuutta-baylinerillä ajaa edes omaan peräaaltoon huomaa miten vene kiertyy pituusakselinsa ympäri. Rungon vääntöjäykkyys on selkeästi alle hyväksytyn rajan.
Seurauksena huonosta rungon vääntöjäykkyydestä, käytännössä kaikkien vanhempien Baylinereiden kajuutan lasit on kitattu uudelleen useasti ja/tai vaihdettu.
Samaa ongelmaa ei löydy esim. Wellcraft, Chris Craft, Sea Ray, Slick Craft, Baija, tai esim. englantilaisesta Sun Seeker veneistä. Joitain veneitä jäi listalta pois ja huonolaatuiseksi mainittuun Sun Runneriin olen tutustunut vain maissa.
Ostaisin mielelläni Baylinerin, ehkä juuri sen 2855 mallin, mutta tuotteen laaduttomuus ja siihen nähden korkea hinta pitää poissa. - Luuloa
aallossa kirjoitti:
ja hajoaa ajossa
"enkä ole kuullut kenenkään ajamalla Beikkua rikki saaneen"
Toivottavasti uudet ovat kunnossa. Olen kokeillut ja omistanut joitain amerikkalaisia kajuuttaveneitä ja day cruisereita. Näistä Bayliner erottui selkeästi joukosta huonon rakenteensa takia. Kun isommalla kajuutta-baylinerillä ajaa edes omaan peräaaltoon huomaa miten vene kiertyy pituusakselinsa ympäri. Rungon vääntöjäykkyys on selkeästi alle hyväksytyn rajan.
Seurauksena huonosta rungon vääntöjäykkyydestä, käytännössä kaikkien vanhempien Baylinereiden kajuutan lasit on kitattu uudelleen useasti ja/tai vaihdettu.
Samaa ongelmaa ei löydy esim. Wellcraft, Chris Craft, Sea Ray, Slick Craft, Baija, tai esim. englantilaisesta Sun Seeker veneistä. Joitain veneitä jäi listalta pois ja huonolaatuiseksi mainittuun Sun Runneriin olen tutustunut vain maissa.
Ostaisin mielelläni Baylinerin, ehkä juuri sen 2855 mallin, mutta tuotteen laaduttomuus ja siihen nähden korkea hinta pitää poissa.No onko niitä ajamalla rikki saatu? Kiinnostaisi yleensä linkit missä olisi oikein valokuvin esitetty hajonneita veneitä. Näkisi mistä hajoaa, ja mitkä merkit. Onko esim. ulkomaisilla vakuutusyhtiöillä tai muilla mitään eniten korvattuja luetteloituna? Linkkejä, eikä mitään huuhaa kuulopuheita.
- ja asua
aallossa kirjoitti:
ja hajoaa ajossa
"enkä ole kuullut kenenkään ajamalla Beikkua rikki saaneen"
Toivottavasti uudet ovat kunnossa. Olen kokeillut ja omistanut joitain amerikkalaisia kajuuttaveneitä ja day cruisereita. Näistä Bayliner erottui selkeästi joukosta huonon rakenteensa takia. Kun isommalla kajuutta-baylinerillä ajaa edes omaan peräaaltoon huomaa miten vene kiertyy pituusakselinsa ympäri. Rungon vääntöjäykkyys on selkeästi alle hyväksytyn rajan.
Seurauksena huonosta rungon vääntöjäykkyydestä, käytännössä kaikkien vanhempien Baylinereiden kajuutan lasit on kitattu uudelleen useasti ja/tai vaihdettu.
Samaa ongelmaa ei löydy esim. Wellcraft, Chris Craft, Sea Ray, Slick Craft, Baija, tai esim. englantilaisesta Sun Seeker veneistä. Joitain veneitä jäi listalta pois ja huonolaatuiseksi mainittuun Sun Runneriin olen tutustunut vain maissa.
Ostaisin mielelläni Baylinerin, ehkä juuri sen 2855 mallin, mutta tuotteen laaduttomuus ja siihen nähden korkea hinta pitää poissa.Kannattaa muistaa että Beikuilla on ollut viiden vuoden runkotakuu jo muistaakseni ainakin 90-luvun alusta asti. Kuka pohjoismainen antaa vastaavan takuun? Luulisi, ettei ole kovin järkevää bisnestä antaa noin pitkää takuuta hajoaville veneille...
Beikkuja ja muitakin jenkkejä haukkuvat innokkaimmin ne, joilla
ei ole koskaan ko. venettä ollut eikä veneilykokemus (siis erilaisten veneiden ajaminen ja käyttö matkaveneenä)
ole muutenkaan kovin laajaa.
On totuttu ajelemaan ja pärjättykin saaristossa pohjoismaisilla perusmerkeillä
ja kuvitellaan niitä
jotenkin erityisen laadukkaiksi. Jenkeistä kytätään jotain keulakaiteita ja ruuvinkantoja
kauhealla innolla että oma vene tuntuisi vieläkin paremmalta.
Venelaatutietämys on sitä, että esim. jotain marinoa pidetään yleisesti
laatumerkkinä vaikka ajo-ominaisuudet aallokossa ovat lähinnä vitsi ja paatit menevät pohjaan jos muutama aikuinen mies menee uimatasolle yhtäaikaa kun
tosiasiallinen varalaita on savolaisen soutuveneen luokkaa.
Aquadoria en viitsi edes mainita..
Jos pitäisi oikealle merelle lähteä liukuveneellä niin valitsisin aina Beikun mielummin kuin vastaavan koko/hintaluokan suomalaisen tai muun skandin. - Fiberboat
ja asua kirjoitti:
Kannattaa muistaa että Beikuilla on ollut viiden vuoden runkotakuu jo muistaakseni ainakin 90-luvun alusta asti. Kuka pohjoismainen antaa vastaavan takuun? Luulisi, ettei ole kovin järkevää bisnestä antaa noin pitkää takuuta hajoaville veneille...
Beikkuja ja muitakin jenkkejä haukkuvat innokkaimmin ne, joilla
ei ole koskaan ko. venettä ollut eikä veneilykokemus (siis erilaisten veneiden ajaminen ja käyttö matkaveneenä)
ole muutenkaan kovin laajaa.
On totuttu ajelemaan ja pärjättykin saaristossa pohjoismaisilla perusmerkeillä
ja kuvitellaan niitä
jotenkin erityisen laadukkaiksi. Jenkeistä kytätään jotain keulakaiteita ja ruuvinkantoja
kauhealla innolla että oma vene tuntuisi vieläkin paremmalta.
Venelaatutietämys on sitä, että esim. jotain marinoa pidetään yleisesti
laatumerkkinä vaikka ajo-ominaisuudet aallokossa ovat lähinnä vitsi ja paatit menevät pohjaan jos muutama aikuinen mies menee uimatasolle yhtäaikaa kun
tosiasiallinen varalaita on savolaisen soutuveneen luokkaa.
Aquadoria en viitsi edes mainita..
Jos pitäisi oikealle merelle lähteä liukuveneellä niin valitsisin aina Beikun mielummin kuin vastaavan koko/hintaluokan suomalaisen tai muun skandin.Kotimaisten laadusta en tiedä, mutta ei hyvältä näytä jenkkienkään laatu.
http://www.yachtsurvey.com/Fiberglass_Boats.htm Fiberboat kirjoitti:
Kotimaisten laadusta en tiedä, mutta ei hyvältä näytä jenkkienkään laatu.
http://www.yachtsurvey.com/Fiberglass_Boats.htmPolyesterihartsi muuttuu punaiseksi mikäli kovetinta lisätään liikaa (ja kuumenee pahasti). Liian nopeasti kovettunut hartsi taas on haurasta kuin kristalli.
Toinen havainto oli lasikuitukudoksen kuivuus, laminoidessa lasikuidun kuuluu "sulaa" hartsin sekaan, eikä kuidut sen jälkeen ole vaurion jälkeen noin selkeästi nähtävissä.- tuosta artikkelista
Fiberboat kirjoitti:
Kotimaisten laadusta en tiedä, mutta ei hyvältä näytä jenkkienkään laatu.
http://www.yachtsurvey.com/Fiberglass_Boats.htm"And most significantly, of the boats which were built with solid fiberglass construction, I did not find one that was busted up anywhere near like these "advanced composites." Not one. There were some old Bayliners and Mainships (1970's) that were badly battered, but none were broken up. A few cracks maybe, but mostly heavy gouging and battering."
Eli jopa vanhat Baylineritkin ovat kestäneet sangen hyvin.
Ja: "I have a photo of a 42 Bertram that broke loose during Opal (1995, Florida panhandle) and was badly battered against pilings and other objects for many hours. The hull laminates did not fail, but obviously had sustained a horrendous beating. I used those photos as a good example of just how strong an ordinary fiberglass laminate can be."
Mutta miten tähän saadaan vertailupohjaa suomalaisiin veneisiin?
Tässä käytiin läpi hurrikaanien ja trooppisten myrskyjen lennättämiä veneitä. Ja kyllä, -pahaa jälkeä. Mutta emme silti saa tietää miten suomi-vene olisi vaurioitunut samasaa rytäkässä.
Missään ei mainittu että huono laatu noin yleisesti koskisi nimenomaan esim. jenkkejä.
Olen lukenut esim. Kippari-lehdestä kuinka testeissä esim Aquadorien laminaatit ovat murtuneet ja penkit irronneet. Sellaisellekin voisi tehdä pienen "hurrikaani"-testin ja tiputtaa se kymmenen metrin korkeudesta asfalttikatuun. Taitais tulla selvää jälkeä...
Muutenkin tämän kirjoittajan jutusta jäi maku, että on se perkele kun ei älytä tehdä ikuisia ja pomminkestäviä veneitä. Niinpä niin... - Ykä2
tuosta artikkelista kirjoitti:
"And most significantly, of the boats which were built with solid fiberglass construction, I did not find one that was busted up anywhere near like these "advanced composites." Not one. There were some old Bayliners and Mainships (1970's) that were badly battered, but none were broken up. A few cracks maybe, but mostly heavy gouging and battering."
Eli jopa vanhat Baylineritkin ovat kestäneet sangen hyvin.
Ja: "I have a photo of a 42 Bertram that broke loose during Opal (1995, Florida panhandle) and was badly battered against pilings and other objects for many hours. The hull laminates did not fail, but obviously had sustained a horrendous beating. I used those photos as a good example of just how strong an ordinary fiberglass laminate can be."
Mutta miten tähän saadaan vertailupohjaa suomalaisiin veneisiin?
Tässä käytiin läpi hurrikaanien ja trooppisten myrskyjen lennättämiä veneitä. Ja kyllä, -pahaa jälkeä. Mutta emme silti saa tietää miten suomi-vene olisi vaurioitunut samasaa rytäkässä.
Missään ei mainittu että huono laatu noin yleisesti koskisi nimenomaan esim. jenkkejä.
Olen lukenut esim. Kippari-lehdestä kuinka testeissä esim Aquadorien laminaatit ovat murtuneet ja penkit irronneet. Sellaisellekin voisi tehdä pienen "hurrikaani"-testin ja tiputtaa se kymmenen metrin korkeudesta asfalttikatuun. Taitais tulla selvää jälkeä...
Muutenkin tämän kirjoittajan jutusta jäi maku, että on se perkele kun ei älytä tehdä ikuisia ja pomminkestäviä veneitä. Niinpä niin...On nähdäkseni siinä, että kirjoittaja toteaa nykyisten kerrosrakenteisten runkojen olevan oleellisesti umpilaminaattirakenteisia vanhoja veneitä heikompia rungon päästessä hakkaamaan aallokossa johonkin kovaan, kuten laituriin, maihin tai naapuriveneeseen.
Toinen seikka on, että voileipärakenne on hankala, kallis tai peräti kannamaton korjattava.
Rakenne herättää siis arvion, että vanhat umpilaminaattiveneet ovat pitkäikäisempiä kuin nykyiset sandwich rakenteiset. Onko nykyrakenne sitten tuonut joitain muita lisäarvoja joista kannattaa maksaa jää vaille selvitystä.
- glkihbv
http://www.nettivene.com/282160
taisi olla speedmasterilla myytävänä viime vuonna eikö. - ihv
vesitankki on takaa katsottuna koneen vasenmalla puolella vm 89 parhaiten löytää kun seuraa täyttö letkua.http://www.volvopenta.fi
- on.....
vm 94
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu162320- 1682249
- 1131818
- 1491789
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4791399- 921215
- 551011
Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa423942- 49921
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä237881