Kana-allergia

Poikkeus?

Onko kenelläkään palstaa lukevalla kana-allergiaa, eli kanaa syötyä alkaa vatsa oireilemaan. Minulle alkoi jokinaika sitten valkenemaan, etten pysty syömään kanaa ilman jälkiseuraamuksia. Laktoosille olen myös allerginen, mille lie muillekkin, täytynee mennä testeihin. Kohtalotovereita outojen joukkoon ;)

19

14836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruoan syndrooma

      johtuu glutamaatista.

    • ongelmatapaus:)

      Jep multa löytynee kana-allergia, mutta oireet ovat hieman erilaiset...eli mun tapauksessa pienikin määrä kanaa aiheuttaa nielun turpoamista ja vakavaa hengenahdistusta. Samat oireet tulevat myös kalasta, äyriäisistä ja ainakin kalkkunasta. Muutama vahinko on käynyt ja se on tietänyt sairaalareissua. Etenkin päänvaivaa tuottaa valmisruuat; monet nakit ja lihapullat ym. kun sisältää usein pieniä määriä broileria tai kalkkunaa. Myös laktoosi-intoleranssi löytyy:)

      • kana-allergikko

        Kana-allergiaa, mahtavaa löytyy joku muukin! Itselläni myös kana, kala, äyriäiset ja kalkkuna sekä pari muuta. Ei ole tosiaan kivaa kun lähes jokainen eines-ruoka sisältää kanaa tai kalkkunaa. Ja sama homma eli siis nielu turpoaa ja kuola valuu kun koiralla.


    • HDH

      Moi, luin vasta nyt jutun. Äidilläni, ikä nyt 82, on ollut kana-allergia jo vuosikymmeniä. Alkuun ihmettelimme aina äidin huonovointisuutta ja migreenikohtauksia hänen syötyään kanaa. Pikkuhiljaa allergia alkoi voimistua niin, että ruokakaupoissa, joissa grillattiin kanaa, äitiä alkoi aivastuttaa ja nenä meni ihan tukkoon ennen migreenikohtausta. Lapsuudenperheessäni ei siis syöty kanaa lainkaan, mutta sen vahingon olen ottanut nykyään omassa kodissani takaisin. Rakastan kanaa! Onneksi minulla ei ole kyseistä allergiaa, vaikka migreenitaipumuksen olenkin perinyt.

    • bakteerijutut!

      .......................jatkuu
      ""Mihin ovat kadonneet hyvät/tarpeelliset maitohappobakteerit:
      Ennen vanhaan juotiin vasta lypsettyä lehmän maitoa, jossa oli tärkeimmät maitohappobakteerit. Eikä silloin sairasteltu niin valtavasti kuin nykyisin, ei ollut allergioita, eikä ollut vatsa, eli suolisto sekaisin, jne.
      - Olette varmaankin kuulleet tämän mystisen lauseen, jonka on esittänyt laktoosi-intoleranssia tai migreeniä sairastava henkilö: "Kun käyn hakemassa suoraan maatilalta lehmän maitoa niin voin juoda sitä ongelmitta, mutta kun ostan kaupasta meijeriltä tullutta maitoa, niin laktoosi- ja migreeni-ongelmat alkavat heti". Eli syy mm laktoosi-intoleranssi- ja migreeni-ongelmiin on maitohappobakteereiden puutteessa!
      Herää kysymys:
      - Mihin tarpeelliset maitohappobakteerit sitten katoaa?""
      jatkuu................

      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kadonneiden_mh-bakteereiden_arvoitus.html

    • *****

      Kana-allergia, en pysty syömään kun tulee vauhdilla läpi. Mutta laktoosiallergiaa ei ole olemassa, vaan johtuu laktaasientsyymin puutteesta tai sitä on liian vähän.

      • kanaa?

        Eli itsekään ette maustaneet kanaa edes suolalla?
        Jos kanassa oli yhtään mausteita tai varsinkin valmiita marinadeja niin ei ihme jos on oireita.

        En tosin sano sitä, etteikö mille vaan voi olla allerginen.
        Tutun lapsi pystyi yksivuotiaana syömään vain puhdasta paljasta perunaa ja kypsennettyä possunlihaa ilman mausteen hiventäkään.

        Tilanne onneksi jo helpottunut.


    • afasdfsad

      Kanat on niin tehotuotettuja eläimiä, että antibioottijäämät voi aiheuttaa monelle ongelmia. Varsinkin jos on paljon stressiä.

    • kotkotinton

      Olen kana-allerginen. Yksikin teelusikallinen tekee ripulin hyvin nopeasti. Mulla on kananmuna-allergia, joten nämä liittyvät yhteen mun tapauksessa.

    • sipe2

      Hei! Vähän vanha ketju, mutta vastaan silti.

      Minulla on paha kala ja äyriäis allergia. Luulin ensin vuosia että olen myös kana allerginen, sillä saan siitä vakavia vatsakipuja ja kurkun turpoamista, pienikin määrä riittää. Jostain sitten lukeneena päädyin kokeilemaan jyväbroileria, enkä saa siitä mitään allergia oireita! Tavallisen broilerin ruokinnassa käytetään kalajauhoja, josta ilmeisesti sitten oireilen. Tavallisesta broilerista oireet alkavat heti, suu alkaa kutisemaan muutamassa sekunnissa kanan syönnistä, mutta jyväbroilerista en ole saanut nyt kahden vuoden aikana yhtäkään reaktiota. :)

    • tosimies66

      Onko Mitaan allergiaa jota ei teilla ole?

    • oireita

      Kyllä, kalkkunasta tuli kunnon vatsakipuoireet ja tullut myös aiemmin. Lisäksi on laktoosi-intoleranssi, migreeni, atooppinen iho ym.

    • Nimimerklajraljlaalr

      Soijarehu. Broilerit syövät sitä(kin) Suomessa. Itse olen allerginen soijalle ja olen saanut reaktioita broilerin lihasta.
      Joillain voi johtua tietty marinadistakin, mutta veikkaan että mun kohdalla syy on puhtaasti soijajäämistä.

      • Nimimerklajraljlaalr

        Edellinen jatkaa: Oletan, että myös _kanat_ vetävät samaa kamaa.


    • kanatonta

      Saan vaihtelevia oireita linnunlihasta - useimmiten olen selvinnyt limakalvojen turpoamisella ja pienellä hengenahdistuksella. Kerran sain anafylaktisen reaktion ja jouduin sairaalaan - sen jälkeen olen vältellyt linnunlihaa ja kantanut mukana epipeniä.

      Kananmunaa kestää syödä nykyään. Vauvana sekin on kuulemma aiheuttanut oireita.

      Vaaleat kalat aiheuttavat pientä kutinaa limakalvoilla. Lohi, mäti ja katkaravut eivät aiheuta mitään oireita.

      Broilerit, jyväbroilerit, kalkkunat, strutsit, riekot ja sorsat olen testannut ja kaikki aiheuttavat oireita. Riittää limakalvokontakti, eli huulet alkavat turvota jo kosketuksesta.

      Soijaa kestää syödä. Samoin natriumglutamaattia.

      Rokotukset pitää käydä varmuuden vuoksi ottamassa sairaalassa ja olla hetki seurannassa, kananmunassa kasvatetut rokotteet kun saattavat sisältää joskus kananpojan proteiinia.

      Einesruuissa on kyllä kanaa ikävästi piilotettuna. Ja ravintoloissa eivät usein laske kanalientä ilmoitettavaksi ainesosaksi. (Esim paikallisen kreikkalaisen moussaka on bannissa).

      Naurettavimmat kommentit on tulleet hotellin aamupalapöydästä kun olen kysynyt mitä niiden lihapullat ja nakit sisältävät... Toisessa yleensä kun on kanaa mukana niin kommentti on joskus ollut että voinhan noukkia sieltä niitä toisia.

      • Anonyymi

        Kana- ja kana-allergikkona saan hyvin samaistua tuohon viimeiseen virkkeeseen. Toinen mitä usein kuulee on: ''Sä et vaan tykkää kanasta''. Ihan kun sen koneellisesti erotellun broilerinlihan maistaisi einesruoan seasta...


    • Anonyymi

      Olen tässä vuoden päivät seurannut mahaani ja alan epäillä oireilevani kanasta ja kalkkunasta. Seuraavana päivänä on vatsa tosi kipeä ja makoilen koko päivän. Voiko oikeesti olla allerginen?

    • Anonyymi

      Oon myös allerginen kanalle, varmaankin aika harvinaista.

    • Anonyymi

      Täällä myös allergiaa lintuperäisille ja tietyille kaloille (pystyn syömään mm. silakoita, tonnikalaa ja katkarapuja). Kalayliherkkyys ollut syntymästä asti mutta kana-allergia puhkesi murrosiässä 80-luvun alussa eli siihen asti vedin hyvällä halulla mm. kanaviillokkia. Aiheuttaa nielun turpoamista, kämmenien kutinaa, ihon turpoamista silmien ja huulten alueella sekä ruokatorvessa (kipu selkäpuolella) eräänlaista kramppaamista tasasin väliajoin eli kipukohta jännittyy ja laukeaa hetken kuluttua.
      Eli tarkkana saa olla mitä suuhunsa pistää. Mitä kaikkea jonkin tuote (esim. makkara) sisältää tai miten joku annos on valmistettu (alustat ja välineet).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2413
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1824
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      333
      1545
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      174
      1534
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1075
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      85
      958
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      790
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      206
      745
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe