NÄTY:n pääsykokeet

reinolds

Onko kukaan käynyt Tampereen Nätyn pääsykokeissa? Millaiset kokeet ovat verrattuna TeaK:n kokeisiin. Olen kuullut huhuja, että paino olisi enemmän musiikki- ja tanssitehtävissä.

Kävin viime keväänä TeaK:n kokeissa, ja pääsin III-vaiheesee, mutta etenemisen katkesi ilmeisesti aika pitkälti tuohon puuttellisen laulutaitoon.

12

15168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bonbonbon

      En ole käynyt, mutta olen itsekin kiinnostunut niiden sisällöstä.

      En ole TeaKinkaan kokeissa käynyt, joten haluasisko kertoa, miten siellä vaiheet etenivät (millaisia tehtäviä jne.) ja mikä oli yleisfiilis (vaikeaa, rankkaa, leppoisaa, hauskaa...?)

      • reinolds

        No siellähän homma meni sillä tavalla, että aamupäivällä porukka oli jaettu ryhmiin ja ryhmät menivät vuorotellen jonkin neljästä valitsijaraadista eteen. Heti alkuun on alkulämmittelyt, joissa liikutaan ja tehdään kaikkia juttuja (juostaan, huudetaa, mölistään jne), joiden tarkoitus on ilmeisesti saada porukka rentoon olotilaa. Kyllä siinä hiki tulee, ja huonokuntoisimmat olivat jo tuon jälkeen aika piipussa. Sitten jokainen veti valmistelemansa jenkkaesityksen. Tämän jälkeen, tehtiin vielä hieman erilaisia improvisaatiojuttuja, ja dialogitehtäviä. Aamupäivällä hakijoiden kohtelu on melkosen tylyä, ja valitsijaraati tuijottaa ilmeillä, jotka ovat lähinnä tuttuja nyrkkeilykehästä

        Karsinta on alusta asti kovaa, ja vain 40-50% hakijoista selvittää tiensä iltapäivän tehtäviin. Silloin raadin eteen mentiin yksin ja vedettiin omavalintainen soolotehtävä sekä monologiesitys. Joiltain vielä tentattiin, kaikenlaista "miksi haluat tälle alalle!?" jne, mutta minä vain vedin esitykset ja sain luvan lähteä kotiin

        III-vaiheesta tuntuu vallitsevan ainakin täällä internet-maailmassa jonkinlainen "omerta", eli jos haluaa tietää millaista siellä on, se on itse koettava. Enpä siis kerro sen enempää, kuin että tehtävät muuttuvat jo huomattavasti vaikeammiksi, ja tuote hemmetin laulutaitoakin syynättiin suhteellisen tarkkaan. III-vaiheeseen pääse 100 hakijaa, eli noin 10-15% kaikista.

        Yleisesti voisi sanoa, että Jouko Turkan perintö on vielä läsnä TeaK:ssa, ja jo pääsykokeiden alusta lähtien sellaiset asiat, kuin liikunnallisuus, itsensä likoon laittaminen ja henkinen kantti ovat tärkeässä roolissa. Näyttelijän ammatissa kuitenkin vaaditaan aika ronskia luonnetta.

        Itsestäni kerron sen verra, että minulla ei ennen kokeita ollut juurikaan näyttelijäkokemusta muutamaa koulunäytelmää ja paria kavereiden kanssa kuvattua sketsiä enempää, ja pääsin silti noinkin pitkälle. Luontainen lahjakkuus siis lienee se, mikä ratkaisee, eikä suinkaan se, että on ravannut jossain satubaletissa ja teatterikerhossa 3-vuotiaasta asti :P


      • bonbonbon
        reinolds kirjoitti:

        No siellähän homma meni sillä tavalla, että aamupäivällä porukka oli jaettu ryhmiin ja ryhmät menivät vuorotellen jonkin neljästä valitsijaraadista eteen. Heti alkuun on alkulämmittelyt, joissa liikutaan ja tehdään kaikkia juttuja (juostaan, huudetaa, mölistään jne), joiden tarkoitus on ilmeisesti saada porukka rentoon olotilaa. Kyllä siinä hiki tulee, ja huonokuntoisimmat olivat jo tuon jälkeen aika piipussa. Sitten jokainen veti valmistelemansa jenkkaesityksen. Tämän jälkeen, tehtiin vielä hieman erilaisia improvisaatiojuttuja, ja dialogitehtäviä. Aamupäivällä hakijoiden kohtelu on melkosen tylyä, ja valitsijaraati tuijottaa ilmeillä, jotka ovat lähinnä tuttuja nyrkkeilykehästä

        Karsinta on alusta asti kovaa, ja vain 40-50% hakijoista selvittää tiensä iltapäivän tehtäviin. Silloin raadin eteen mentiin yksin ja vedettiin omavalintainen soolotehtävä sekä monologiesitys. Joiltain vielä tentattiin, kaikenlaista "miksi haluat tälle alalle!?" jne, mutta minä vain vedin esitykset ja sain luvan lähteä kotiin

        III-vaiheesta tuntuu vallitsevan ainakin täällä internet-maailmassa jonkinlainen "omerta", eli jos haluaa tietää millaista siellä on, se on itse koettava. Enpä siis kerro sen enempää, kuin että tehtävät muuttuvat jo huomattavasti vaikeammiksi, ja tuote hemmetin laulutaitoakin syynättiin suhteellisen tarkkaan. III-vaiheeseen pääse 100 hakijaa, eli noin 10-15% kaikista.

        Yleisesti voisi sanoa, että Jouko Turkan perintö on vielä läsnä TeaK:ssa, ja jo pääsykokeiden alusta lähtien sellaiset asiat, kuin liikunnallisuus, itsensä likoon laittaminen ja henkinen kantti ovat tärkeässä roolissa. Näyttelijän ammatissa kuitenkin vaaditaan aika ronskia luonnetta.

        Itsestäni kerron sen verra, että minulla ei ennen kokeita ollut juurikaan näyttelijäkokemusta muutamaa koulunäytelmää ja paria kavereiden kanssa kuvattua sketsiä enempää, ja pääsin silti noinkin pitkälle. Luontainen lahjakkuus siis lienee se, mikä ratkaisee, eikä suinkaan se, että on ravannut jossain satubaletissa ja teatterikerhossa 3-vuotiaasta asti :P

        Hei kiitti sulle reinolds kun jaksoit vastata :) Mielenkiintoiselta kuulostaa.


      • olenkiinnostunut
        reinolds kirjoitti:

        No siellähän homma meni sillä tavalla, että aamupäivällä porukka oli jaettu ryhmiin ja ryhmät menivät vuorotellen jonkin neljästä valitsijaraadista eteen. Heti alkuun on alkulämmittelyt, joissa liikutaan ja tehdään kaikkia juttuja (juostaan, huudetaa, mölistään jne), joiden tarkoitus on ilmeisesti saada porukka rentoon olotilaa. Kyllä siinä hiki tulee, ja huonokuntoisimmat olivat jo tuon jälkeen aika piipussa. Sitten jokainen veti valmistelemansa jenkkaesityksen. Tämän jälkeen, tehtiin vielä hieman erilaisia improvisaatiojuttuja, ja dialogitehtäviä. Aamupäivällä hakijoiden kohtelu on melkosen tylyä, ja valitsijaraati tuijottaa ilmeillä, jotka ovat lähinnä tuttuja nyrkkeilykehästä

        Karsinta on alusta asti kovaa, ja vain 40-50% hakijoista selvittää tiensä iltapäivän tehtäviin. Silloin raadin eteen mentiin yksin ja vedettiin omavalintainen soolotehtävä sekä monologiesitys. Joiltain vielä tentattiin, kaikenlaista "miksi haluat tälle alalle!?" jne, mutta minä vain vedin esitykset ja sain luvan lähteä kotiin

        III-vaiheesta tuntuu vallitsevan ainakin täällä internet-maailmassa jonkinlainen "omerta", eli jos haluaa tietää millaista siellä on, se on itse koettava. Enpä siis kerro sen enempää, kuin että tehtävät muuttuvat jo huomattavasti vaikeammiksi, ja tuote hemmetin laulutaitoakin syynättiin suhteellisen tarkkaan. III-vaiheeseen pääse 100 hakijaa, eli noin 10-15% kaikista.

        Yleisesti voisi sanoa, että Jouko Turkan perintö on vielä läsnä TeaK:ssa, ja jo pääsykokeiden alusta lähtien sellaiset asiat, kuin liikunnallisuus, itsensä likoon laittaminen ja henkinen kantti ovat tärkeässä roolissa. Näyttelijän ammatissa kuitenkin vaaditaan aika ronskia luonnetta.

        Itsestäni kerron sen verra, että minulla ei ennen kokeita ollut juurikaan näyttelijäkokemusta muutamaa koulunäytelmää ja paria kavereiden kanssa kuvattua sketsiä enempää, ja pääsin silti noinkin pitkälle. Luontainen lahjakkuus siis lienee se, mikä ratkaisee, eikä suinkaan se, että on ravannut jossain satubaletissa ja teatterikerhossa 3-vuotiaasta asti :P

        omavalintainen soolotehtävä?

        Itse olen tosi kiinnostunut tästä Näty-jutusta. Yläasteelta päästyäni halusin kovasti näyttelijäksi ilmaisutaidon tuntien perusteella. Lukiossa ei ollut kuin 1 ilmaisutaidon kurssi, mitä en edes valinnut... Nyt on tullut opiskeltua muualla miltei pari vuotta, ja ens vuonna taas pitäisi taas lähteä jonnekin opiskelemaan.

        Olen ajatellut lähteä sinne nätyn pääsykokeeseen, mutta pitääkö sinne erikseen valmistella tuollainen soolotehtävä tai jotakin muuta? Minkälainen se hakemus sinne koko linjalle on? Onko se samanlainen kuin muissakin vai pitääkö siihen lisäksi liittää joitakin juttuja, miksi haluaisi näyttelijäksi tai jtn?


    • Tampereelta.

      tosin vastaukseen et voi luottaa, niin nääs Tampereella!

    • Kalle

      Enpä osaa sanoa kummassa, teakissa vai nätyssä se laulu homma on tärkeämpi. Ei ole itsellä mikään vahvin laji ja oon nätyn viimeisessä vaiheessa kyllä vieraillu. Nätyn kokeissa mukavampaa on se ettei ole niin kerrasta poikki idols-karsinta meininki. Kai se kuitenkin merkkaa enemmän ettei ihan täysin puukorva ole, että on jotain mistä lähteä.

      • Kalle

        Lisään vielä että kannattaa kuitenkin olla hyvässä kondiksessa ja tosta laulusta että ainakin seisoo sen takana mitä tekee.


      • reinolds
        Kalle kirjoitti:

        Lisään vielä että kannattaa kuitenkin olla hyvässä kondiksessa ja tosta laulusta että ainakin seisoo sen takana mitä tekee.

        ...kaikki mitä tiedät. Eiköhän mennä tänä vuonna molemmat sisää!!


      • Kalle
        reinolds kirjoitti:

        ...kaikki mitä tiedät. Eiköhän mennä tänä vuonna molemmat sisää!!

        Mennään ihmeessä! Mun on vaan vaikea kertoo kaikkea ku niitten pääsykoemeiningit muuttuu joka kerta. Ei se mitenkään sen kummempaa silti ole. Näyttelemistä, tanssia, laulua ym. Myöhemmin on sit ryhmätöitä ja tollasta. Isoimpana erona teakin kokeisiin on että ei ole sitä perinteistä improa, mikä on tosi jees koska on nihkeetä jos ei vaan jännityksen takia satu lähteen. Kokeet saattaa olla fyysisesti tosi raskaat, mut eihän se mikään kuntotesti ole. Riittää ku tekee 100%. Tosi mukavaa siellä on jos vaan onnistuu välistä rentoutumaan.


      • enskertalainen nätyllä
        Kalle kirjoitti:

        Mennään ihmeessä! Mun on vaan vaikea kertoo kaikkea ku niitten pääsykoemeiningit muuttuu joka kerta. Ei se mitenkään sen kummempaa silti ole. Näyttelemistä, tanssia, laulua ym. Myöhemmin on sit ryhmätöitä ja tollasta. Isoimpana erona teakin kokeisiin on että ei ole sitä perinteistä improa, mikä on tosi jees koska on nihkeetä jos ei vaan jännityksen takia satu lähteen. Kokeet saattaa olla fyysisesti tosi raskaat, mut eihän se mikään kuntotesti ole. Riittää ku tekee 100%. Tosi mukavaa siellä on jos vaan onnistuu välistä rentoutumaan.

        hittolainen, nyt alkoi sitten kamala paniikki.
        itsellä NÄTYn kokeet edessä tällä viikolla ja kun luki tämän läpi, niin kylmä hiki nousi pintaan ja muutenkin jo suuri jännitys kasvoi. :S
        olen kyllä kuullut, että aika fyysisiä nuo kokeet on, mutta näidenkin keskustelujen pohjalta sanoisin, että ovat todella fyysisiä. ja arvata saattaa, että minä en ole mikään urheilullinen ihminen, ja sen näkee päällekin päin. tosin kaikki ei johdu vain tahdosta vaan myös olemassa olevista "liikuntarajoitteista", mutta pelkään, että homma kaatuu siihen. toivon todella, että tänä vuonna keskityttäisiin paljon muuhun kuin "fyysiseen rääkkiin", koska eivät kaikki voi olla kovakuntoisia tai edes "nomaaalikuntoisia", meille isommillekin pitää antaa mahdollisuus.


    • ppppii

      Hei! Katselin Teakin sivuilta, että mitä pääsykokeissa testataan ja siellä näytti olevan myös tanssitehtävä. Olen kuullut, että varsinaista näyttelijäntaitoa ei pääsykokeissa testata, vaan ennemminkin sitä, olisiko henkilössä ainesta näyttelijäksi mm. persoonan puolesta. Miten on siis tanssitaidon kanssa? Pitääkö osata tanssia, vai testataankohan tanssitehtävässä lähinnä heittäytymiskykyä tms. vastaavaa? Jonkinlaisen laulutaidon luulen omaavani, mutta kun ei taas tiedä, miten kovat vaatimukset siellä on senkin suhteen...

      Puolileikilläni harkitsen kouluun hakemista, tekisi kovasti mieli, mutta takaraivossa polttaa ajatus, että en kuitenkaan ole niin hyvä, että voisin ikimaailmassa päästä tuhannen hakijan joukosta opiskelemaan näyttelemistä. Parin vuoden päästä siis tämä hakeminen vasta ajankohtaista minulla, sillä nyt on ammattikoulu vielä kesken.

    • Paukkulan henki

      Moi
      Elokuun 30. 2010 alkaa Suomen Nuoriso-opistolla Mikkelissä Esittämistaiteen linja.
      Jos et päässyt Nätylle tai Teakiin tule tänne opiskelemaan Kerro kavereille kanssa.
      ks lisätietoja www.sno.fi
      t. Janne

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8634
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      127
      2332
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1724
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe