Olosuhteet; omakotitalo ja ilmanvaihtokoneena Vallox Digit LTO:lla ja mekaanisella 1-2-3-4 kytkimellä. Saunassa poistoilman venttiili katossa ja tuloilma kiukaan päällä. Lisänä tuloilman venttiili ( ilmanvaihtokoneesta )lauteiden alla.
Saunomisen aikana poistoilman venttiili saunan katossa kiinni, kiukaan päällä tuloilma auki.
Millä voimakkuudella tulee ilmanvaihdon olla? Tuleeko jo saunomisen & suihkun ajaksi nostaa ilmanvaihdon tehoa, jolloin kaiken järjen mukaan saunasta kostea löylyilma siirtyy pesuhuoneeseen, jossa poistoilman venttiili auki? Vai lisätäänkö ilmanvaihtoa vasta saunomisen jälkeen pintojen kuivumisenedistamiseksi?
Asiallisista vastauksista KIITOS.
Ilmanvaihto saunomisen aikana...
15
8049
Vastaukset
- on ihan
omista mieltymyksistä kiinni. Minä pidän koneen saunomisen aikana ykkösellä, niin se ei lykkää viileää ilmaa liikaa ja nostan nopeutta saunomisen jälkeen. Jos on iso sauna ja tehokas kiuas, niin silloin voi saada paremmat löylyt, kun ilmaa tulee enemmän. Lauteiden alla oleva venttiili on yleensä poisto, joka on aina auki. Katossa oleva poisto suljetaan saunomisen ajaksi.
- noin?
Ettei tuolla lauteiden alla olisi kuitenkin positoventtiili?
Ideana saunassa on se, että ylhäältä tulee raitista ilmaa, joka sekoittuu saunan kuumaan ilmaan. Poisto on lauteiden alta, jolloin lämpö kulkeutuu alaspäin, eikä saunaan tule kuuma ylhäälle saman aikaan kun jalat ovat kylmät.
Itse pidän konetta tavallisesti asennossa 3/4 ja saunamisen jälkeen laitan koneen 4/4 n. 20 min ajaksi jolloin sauna kuivaa.
Tuon poistoilmaventtiilin saunan katossa on tarkoitus olla kiinni saunottaessa ja muulloin auki. Toisena vaihtoehtona on ruuvat se kokonaan kiinni ja ruuvata alhaalla (mahdollisesti) oleva poistoventtiili saman verran ilmamäärältään auki.- mitteee
venttiilejä ole saunassa ensikkää, onks huono juttu?
- yhtään huono
mitteee kirjoitti:
venttiilejä ole saunassa ensikkää, onks huono juttu?
Tuollainen sauna on paras, kun ei tuhlaa energiaa.
- vain
yhtään huono kirjoitti:
Tuollainen sauna on paras, kun ei tuhlaa energiaa.
muistaa avata saunomisen jälkeen ikkuna/ovi, että paikat kuivuu.
- Lämminmies
Ulkonta tulee korvausilma lauteiden alle , poistuu kiukaan päältä ( NS 160 venttiili lukittu auki )
Lattialla lämpö 25 astetta , poisto 88 astetta.
Pesuhuoneessa lattia 26 astetta , poisto 29 astetta . Pukuhuone 22 astetta lattiassa , poisto 26 astetta . Ulkolämpö 0 astetta . Sauna uusittu 2008 Poistoventtiili piti suurentaa jotta happi riittää , eikä homehdu . - uusit,
Lämminmies kirjoitti:
Ulkonta tulee korvausilma lauteiden alle , poistuu kiukaan päältä ( NS 160 venttiili lukittu auki )
Pesuhuoneessa lattia 26 astetta , poisto 29 astetta . Pukuhuone 22 astetta lattiassa , poisto 26 astetta . Ulkolämpö 0 astetta . Sauna uusittu 2008 Poistoventtiili piti suurentaa jotta happi riittää , eikä homehdu .niin olisit laittanut tuon ilmanvaihdon samalla kuntoon. Nyt on jalat kylmät ja pää kärventyy.
- ihan
Lämminmies kirjoitti:
Pesuhuoneessa lattia 26 astetta , poisto 29 astetta . Pukuhuone 22 astetta lattiassa , poisto 26 astetta . Ulkolämpö 0 astetta . Sauna uusittu 2008 Poistoventtiili piti suurentaa jotta happi riittää , eikä homehdu .suunnittelit?Kannattaa lopettaa se suunnittelu,ennen kun tulee enemmän sutta.
- Termostaatin omistaja
Asenna pesuhuoneeseen kosteustermostaatti niin ei tarvi murehtia.
- Tarmo 1981
...mihinköhän se kosteustermostaatti laitetaan?
Ja mitä ohjaamaan? - ILTO
Tarmo 1981 kirjoitti:
...mihinköhän se kosteustermostaatti laitetaan?
Ja mitä ohjaamaan?Pesuhuoneeseen, kosteusarvot 30 - 100% talvella astetaan n. 40% ja kesällä n. 70%, olen yleensä saunomisen ajaksi vääntänyt kaakkoon (100%) ainakun asetettu kosteusarvo ylittyy ilmanvaihtokone tehostaa ilmanvaihtoa kunnes kosteus on asetetussa arvossa. Nykyaikaisen kodin vakiovaruste.
- jlkjkl
ILTO kirjoitti:
Pesuhuoneeseen, kosteusarvot 30 - 100% talvella astetaan n. 40% ja kesällä n. 70%, olen yleensä saunomisen ajaksi vääntänyt kaakkoon (100%) ainakun asetettu kosteusarvo ylittyy ilmanvaihtokone tehostaa ilmanvaihtoa kunnes kosteus on asetetussa arvossa. Nykyaikaisen kodin vakiovaruste.
Anturia ei välttämättä löydy kaikista laitteista. Itselläni LTOssa mahdollisuus ulkoisiin ohjauksiin. Laitan itse kutos kytkimen saunan oven viereen josta saan tehostetun ilmanvaihdon päälle ja painonapit aikareleelle pesuhuoneesen ja wceen joista saan tehostetun ilmanvaihdon päälle joksikin aikaan.
- ilmastointi
saunomisen aikana on hyvä tehostaa ilmanvaihtoa jotta kosteus häviää ja antaa olla vaikka pari tuntia saunomisen jälkeen tehostus asennolla että kosteus häviää märkätiloissa ..
- Anonyymi
Höpö höpö
- Anonyymi
Minä panen talon ilmanvaihtokoneen (tulo ja poisto) pois päältä kun alan lämmittää saunaa ja päälle kun olen saunonut. Tuloilma tulee ulkoa kiukaan viereen, puulla lämpiävä kiuas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1017031- 474786
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa552676Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän52188Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101138Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1811133Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell921033Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30856Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai242853Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?179783