Mitenkäs on, saako valurautatakan, tai takan yleensäkin sytyttää sytytysnesteellä?
Voiko olla haitaksi takalle tai hormille?
On vaan paljon helpompaa sytysnesteellä kuin lykätä paperia paperin perään kun puutkin ovat aika suuria.
Sytytysnesteellä
24
5957
Vastaukset
- Jees Sir
Todellakin hyvä idea. Suosittelen vähintää 5 litraa bensaa sytykkeeksi kerrallan, mutta jos ei syty, niin lisää kyteville hiilille vielä toiset 5 litraa.
- ....
Vaikutatkin niin tyhmältä että luulet että bensa ja sytytysneste ovat sama asia.
Kerro lisää hauskoja juttuja, ja näytä meille tyhmyytesi. - sinoli on parempaa
sytytä sinolilla tai käytä pirtua
- Räjähdysvaara
varsinkin jos lämmintä uunia sytyttelet. Pitää järjestää pienempiä puita ja tikkuja millä saa tulen syttymään.
- Taapertaja.
Itse olen monta kertaa sytyttänyt takan ja puukattilan polttoöljyllä.
Se palaa kauemmin kuin valopetroli, eikä lehahda/räjähdä vaikka pesä olisikin lämmin. - hajua ei saa
Taapertaja. kirjoitti:
Se palaa kauemmin kuin valopetroli, eikä lehahda/räjähdä vaikka pesä olisikin lämmin.pois millään.
- Anonyymi
Taapertaja. kirjoitti:
Se palaa kauemmin kuin valopetroli, eikä lehahda/räjähdä vaikka pesä olisikin lämmin.Polttoöljy on paras
- Tyynyjä
Menet kauppaan ja ostat niitä sytytys tyynyjä, et tarvitse muuta.
- Anonyymi
Ns. valkoisia sytyspaloja.
- on oivallinen
keksintö just puiden pilkkomiseen:)
- kaminatakka
ja sytytellään yleensä sytytysnesteellä (tarkoitukseen soveltuvalla, muistaakseni rypsiöljypohjainen). Hyvin syttyy ja sytyttää, eikä nokea niinkuin runsas paperin tai pahvin käyttö sytykkeenä.
Kavereilla oli kynttilänjämien steariinista ja sanomalehdestä tehtyjä "panoksia" joilla roihahtaa parhaiten. Niiden teko-ohjeen kun löytäisi jostain! - Oletko Suomalainen
Eikö Suomalaiset enää osaa sytyttää tulia ?
Kyllä on todella alentavaa ja häpeällistä tuollaiset poropeukalot kyselee täällä sytytysnesteen käytöstä tulipesään jossa poltetaan puita.
Kiehisiä vuolemaan tai tervasta/tuohta sytyksi !- The Rat
Inttiaikaan oli sytytysnesteelle käyttöä. Pimeässä kun kaminaan tunki puita, joiden pinnalla oli tuollainen parin-kolmen sentin kerros lunta ja jäätä, niin meinasi tulla vilpoisaa teltassa -30 asteen lämpötiloissa... :)
Mutta sytytysnestettä perään ja homma toimi kuin junan vessa, mitä nyt vähän pomppasi kamina... - Tykistön Johtaja
The Rat kirjoitti:
Inttiaikaan oli sytytysnesteelle käyttöä. Pimeässä kun kaminaan tunki puita, joiden pinnalla oli tuollainen parin-kolmen sentin kerros lunta ja jäätä, niin meinasi tulla vilpoisaa teltassa -30 asteen lämpötiloissa... :)
Mutta sytytysnestettä perään ja homma toimi kuin junan vessa, mitä nyt vähän pomppasi kamina...Kun ei vielä lamppuöljyllä syttynyt kunnolla, niin laitettiin TJ-pateja sekaan.
Oli kyllä joskus aivan märkää puuta ja ei auttanut muu kuin hakea pioneereiltä räjähtävää tulilankaa, sillä sytty kyllä :D
- Anonyymi
Valopetroolia ketsuppipullosta pari tujausta puiten päälle ja syttyy vaivattomast ja varmasti
- Anonyymi
Liekö tuosta suurempaa haittaa.
- Anonyymi
Katso takan sivuilta saako sytysnestettä käyttää. Kaikki valmistajat eivät suosittele. Kaupasta saa erilaisia sytykkeitä.
- Anonyymi
Sytykkeissä on usein samaa nestettä. Se on vaan imeytetty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sytykkeissä on usein samaa nestettä. Se on vaan imeytetty.
Eikä läiky ja roisku vahingossa vääriin paikkoihin kuten lattialle.
- Anonyymi
En ole koskaan saanut uunia sytytetyksi sytytysnesteellä. Aina on tarvinnut tulitikkuja.
- Anonyymi
Ehe ehe..
- Anonyymi
On sinulla kummallinen uuni, omaan saa tulet tavallisella kaasukäyttöisellä sytkärilläkin, tulitikkuja en ole käyttänyt vuosiin, rutikuivat puutkin syttyy hulmahtaen, kun ne on edellisenä päivä laittanut uuniin.
- Anonyymi
En usko, että saat valuraudan syttymään...käytä puuta...
- Anonyymi
Voi hyvää päivää. Ei sitä takkaa millään nesteellä sytytellä. Esimerkiksi tuo jonkun mainitsema valopetrooli haisee aivan kamalalle. Sytytyspalat on ok, mutta ei ne valkoiset, joihin on ympättynä myös nestettä. Paras pala on puupohjainen BBQ King. Ja puut tietenkin kuivia ja lämpimiä. Takka ei ole myöskään roskien polttamista varten, koska sillä saa nokea piippuun ja ulkoilmaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1017031- 474786
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa552656Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän52178Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101128Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1811123Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell921033Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30856Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai242853Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?179783