Uusi vuosi 2009, samat jutut!

Upeaa!!!!

Ollaan eletty pian 11 päivää uutta vuotta ja mitähän kaikkea hienoa se tuokaa mukanaan, uusia automalleja, vähäpäästöisyyttä, polttoaineiden hintojen sahaamista, liukkaita kelejä, lisää turvatyynyjä, kolareita, rattijuoppoja, kaahareita ja kaikkea jännää tästä autoilun maailmasta!!!

Miksi kirjoitan tänne Alfa Romeo palstalle tällaisia, kun mainitsemani seikat eivät oikeastaan liity ko. merkkiin mitenkään?

Noh, yhtä hyvin olisin voinut tehdä tämän Lada -palstalla, sillä ko. autojen täydellisestä erilaisuudesta huolimatta niillä on pari yhteistä piirrettä: Kummatkin ovat täällä sohjoisilla pohjolan perukoilla lajissaan halveksituimpia ajokkeja keskivertoautoilijan silmissä (maan oma henkilöautotuotanto huomioonottaen, näin on hyvä täällä tehdä!).

Ladaa on hyvä haukkua silloin, kun oma pirssi brakaa eikä itsetunto ole oikein kohdallaan. Vaikka ko. hemmo omistaisi jonkun 10 vuotta vanhan Renu Lagunan, voi sentään kiittää luojaansa ettei aja Ladalla. Renussa on kuitenkin se "länsimaisuuden kosketus" ja sen ovat suunnitelleet hyvältätuoksuvat länsimaiset insinöörit hyvin valaistuissa laboratorioissaan.

Toinen merkki, joka ei nauti kovin suurta luottamusta täällä koskenkorvan kotimaassa, on sitten Alfa Romeo.

Sitä tosin ei kehdata haukkua ihan niin suorasanaisesti, kuin Ladaa, sillä siinä on kuitenkin ABS jarrut,rutkasti ilmapussukoita, riittävästi törmäystähtösiä, ajovakavudenhallintajärjestelmä, luistonesto, ajotietokone, enemmän mulkunjatketta ja senkin ovat suunnitelleet hyvältähaisevat insinöörit kauniisti sisustetuissa studioissaan ja varmaan Kimi Räikkönenkin on ajanut semmoisella......ja Kimi jos kuka on tyylikäs maailmankansalainen!

Alfan helmasynnit ovat vain huono laatu ja etteivät ne kulje täällä routien mylläämillä teillä yli 300 km/h.

Näitä kirjoituksia lukiessa huomaa selvästi, että Alfat kiinnostavat kireäkravattisia keskivertoinssejä, koska he ovat trendilehdistä lukeneet, että italialaiset tekevät tyylikkäitä ja muodikkaita tavaroita ja että punaviinin litkiminen liikelounaalla on sivistyneempää, kuin se kotimainen keskikalja, johon ovat tottuneet. Lisäksi Alfa olisi pikantti lisä Hugo Bossin pukuun ja Armanin partaveteen.....

Mutta se laatu, se laatu! Ko. hemmot ovat tottuneet niihin tasapaksuihin Volvoihin, Bemareihin ja Audeihin, niin vaikka tyylillisesti aivan omalla tasollaan liikkuva Alfa kiinnostaisi, ei uskallus riitä sitä hankkimaan. Jospa se vaikka hajoaa kesken ajon...? Sitten sitä joutuisi nolosti selittelemään ja toimistopäällikkö pilkkaisi seuraavat puoli vuotta. Siksi on turvallisempaa omistaa harmaa Audi ja kehua saksalaista laatua ja luotettavuutta!

Toinen on puutteellinen suorituskyky! Alfahan on suomalaisten raappahousujen näkökulmasta "urheiluauto" (tai ainakin markkinapellet väittävät niin, kun eivät osaa tulkita sen mainos-slogania oikein), jonka pitäisi olla maailman nopein ja kiihtyvin.

Jos joku erehtyy mainitsemaan tällä palstalla, että hänen Alfansa huippunopeus on vaikkapa 230km/h, niin eikö joku näsäpää vetäise siihen, että heh, heh hänen lastuviritetty Ford Fiesta 1.1 kulkee 250 ja perään it-inssi ilmoittaa kylmästi ajavansa päivittäin turbodiesel -Audillansa 280km/h.

Saavuttaakseen siis tämän karvalakkikansan hyväksynnän ja luottamuksen, Alfan tulisi keikkua saksalaislehtien luotettavuustilastojen kärjessä ja mopomallienkin kulkea vähintään 300km/h ja tempaista satasen vauhtiin mieluimmin alle 5:n sekunnin.......

Siis, uusi vuosi ja vanhat jutut, eikö niin?

27

2676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 156 V6

      Olipa kerrankin hyvää tekstia ja täyttä faktaa!
      Näinhän se juuri menee.Itsekin heitin tuolla aikaisemmin ihan huulena, että olen ajanut jopa 230Km eikä ole konepelti auennut niin jopas tästä juttu alkoi!

      Ihan rehellisesti täytyy tunnustaa etten ole koskaan kokeillut mitä tuo Alfani kulkee.En ole keksinyt riittävän hyvää syytä kokeilla. Sen tiedän, että se kulkee ihan riittävästi suomen teille ja huiput on jossain 230-240km/t.

      Ripeästi olen joskus lasketellut mutkaisia asfalttiteitä sillä siellä se Alfa on kotonaan.
      Alfa on muutenkin aivan verraton auto ja huomattavasti luotettavampi kuin mitä annetaan Esson baarissa ymmärtää. Hoitoa se vaatii mutta niin vaatii kaikki muutkin merkit.
      Hyvää Alfassa on myös se että se herättää aina keskustelua niin positiivista kuin myös sitä negatiivista, mutta harvaa se jättää täysin kylmäksi :)
      Alfaromeo on auto juuri minun makuun ja seuraavakin autoni on Alfa. Siinä on vain sitä jotain...ja se riittää minulle.

    • alfa ja lada

      autoista kun etsii yhtäläisyyksiä, niitä löytyy kaukaakin. Ovathan ladatkin alumperin italialaisten suunnittelemia.
      No, jos eurooppalaisista etsii yhtäläisyyksiä, monet osat tulevat samoilta alihankkioilta.
      Mutta ennakkoluulot ja maine ovat ja elävät omaa elämäänsä.
      Hyvä niin, minullakin (ei rikkaalla) on varaa ostaa käytettynä suht uusi alfa, kiitos ennakkoluulojen/arvon alennuksen.
      Mitä talviautoiluun tulee, italiassa on talvella lunta ja pakkasta (ei jokapaikassa), kuinkas japanissa?
      Eläköön ennakkoluulot!

      • ne......

        Sapporon talvikisat pidettiin??


      • Alfoista
        ne...... kirjoitti:

        Sapporon talvikisat pidettiin??

        Kuitenkin VAG:inan maailman (TM) talvitesteissä Alfat ovat olleet armottoman kylmiä autoja. Vaikeuksia lähteä talvikeleillä käyntiin, erityisesti dieselit.
        Mitä kaverit pitäneet noita autoja niin kommentit merkin vaihduttua : tolkuttomasti vikoja.

        Minäkin voisin joskus ostaa käytetyn Alfan muutoin, mutta kun järki sanoo että älä osta. Se kun tosiaankin on niin, että ihan sama millä työmatkat tuolla ruuhkissa köröttelee ja satunnaiset kyläilyreissut heittää. Pääasia että lähtee aina käyntiin, on lämmin, pysyy kutakuinkin asiallisesti tiellä eikä kuluta tolkuttomia. Ja merkki joku sellainen millä ilkeää ajella (ei ainakaan Skeida, Lada, BMW).
        Nykyajan liikenteessä ei Alfoille ole oikein sijaa, tiet ovat suoria ja puuduttavan tylsiä, ei ole asfaltoituja vanhoja kärrypolkuja satasen rajoituksella joita polkea menemään. Ei ole oikein mitään syytä ostaa Alfaa.


      • Hokkaidon

        saarella sataa eniten lunta maailmassa vuodessa joten se siitä tietämyksestä.


      • järjellään
        Alfoista kirjoitti:

        Kuitenkin VAG:inan maailman (TM) talvitesteissä Alfat ovat olleet armottoman kylmiä autoja. Vaikeuksia lähteä talvikeleillä käyntiin, erityisesti dieselit.
        Mitä kaverit pitäneet noita autoja niin kommentit merkin vaihduttua : tolkuttomasti vikoja.

        Minäkin voisin joskus ostaa käytetyn Alfan muutoin, mutta kun järki sanoo että älä osta. Se kun tosiaankin on niin, että ihan sama millä työmatkat tuolla ruuhkissa köröttelee ja satunnaiset kyläilyreissut heittää. Pääasia että lähtee aina käyntiin, on lämmin, pysyy kutakuinkin asiallisesti tiellä eikä kuluta tolkuttomia. Ja merkki joku sellainen millä ilkeää ajella (ei ainakaan Skeida, Lada, BMW).
        Nykyajan liikenteessä ei Alfoille ole oikein sijaa, tiet ovat suoria ja puuduttavan tylsiä, ei ole asfaltoituja vanhoja kärrypolkuja satasen rajoituksella joita polkea menemään. Ei ole oikein mitään syytä ostaa Alfaa.

        ja ajavat Toyotalla. Saa vaihdossa vielä rahaa jonkinverran takaisinkin toisin kuin sitikassa ja alfassa ja auto toimii myös pakkasilla.


      • kuultua ja
        Alfoista kirjoitti:

        Kuitenkin VAG:inan maailman (TM) talvitesteissä Alfat ovat olleet armottoman kylmiä autoja. Vaikeuksia lähteä talvikeleillä käyntiin, erityisesti dieselit.
        Mitä kaverit pitäneet noita autoja niin kommentit merkin vaihduttua : tolkuttomasti vikoja.

        Minäkin voisin joskus ostaa käytetyn Alfan muutoin, mutta kun järki sanoo että älä osta. Se kun tosiaankin on niin, että ihan sama millä työmatkat tuolla ruuhkissa köröttelee ja satunnaiset kyläilyreissut heittää. Pääasia että lähtee aina käyntiin, on lämmin, pysyy kutakuinkin asiallisesti tiellä eikä kuluta tolkuttomia. Ja merkki joku sellainen millä ilkeää ajella (ei ainakaan Skeida, Lada, BMW).
        Nykyajan liikenteessä ei Alfoille ole oikein sijaa, tiet ovat suoria ja puuduttavan tylsiä, ei ole asfaltoituja vanhoja kärrypolkuja satasen rajoituksella joita polkea menemään. Ei ole oikein mitään syytä ostaa Alfaa.

        ennakkoluuloja -->parasta kun ajelet vaan sillä kolhvilla.


      • sdsa
        Alfoista kirjoitti:

        Kuitenkin VAG:inan maailman (TM) talvitesteissä Alfat ovat olleet armottoman kylmiä autoja. Vaikeuksia lähteä talvikeleillä käyntiin, erityisesti dieselit.
        Mitä kaverit pitäneet noita autoja niin kommentit merkin vaihduttua : tolkuttomasti vikoja.

        Minäkin voisin joskus ostaa käytetyn Alfan muutoin, mutta kun järki sanoo että älä osta. Se kun tosiaankin on niin, että ihan sama millä työmatkat tuolla ruuhkissa köröttelee ja satunnaiset kyläilyreissut heittää. Pääasia että lähtee aina käyntiin, on lämmin, pysyy kutakuinkin asiallisesti tiellä eikä kuluta tolkuttomia. Ja merkki joku sellainen millä ilkeää ajella (ei ainakaan Skeida, Lada, BMW).
        Nykyajan liikenteessä ei Alfoille ole oikein sijaa, tiet ovat suoria ja puuduttavan tylsiä, ei ole asfaltoituja vanhoja kärrypolkuja satasen rajoituksella joita polkea menemään. Ei ole oikein mitään syytä ostaa Alfaa.

        aivan paskaa


      • esim.
        sdsa kirjoitti:

        aivan paskaa

        huutokauppa ja kokeillaan kumpi menee kaupaksi ensi toyota vai alfa :)


      • vcvcv
        esim. kirjoitti:

        huutokauppa ja kokeillaan kumpi menee kaupaksi ensi toyota vai alfa :)

        Niin tai harmaa tuulipuku vai tyylikkäät suorat housut :)


      • sdsa
        esim. kirjoitti:

        huutokauppa ja kokeillaan kumpi menee kaupaksi ensi toyota vai alfa :)

        ensin sulle hiukan järkeä päähän .)


      • niille
        sdsa kirjoitti:

        ensin sulle hiukan järkeä päähän .)

        yli 300000:lle jotka omistaa Toyotan tällä hetkellä ja ajaa sillä myös varmasti ja luotettavasti. Montakos alfaa niitä olikaan käytössä tällä hetkellä suomessa?


      • mukaan
        niille kirjoitti:

        yli 300000:lle jotka omistaa Toyotan tällä hetkellä ja ajaa sillä myös varmasti ja luotettavasti. Montakos alfaa niitä olikaan käytössä tällä hetkellä suomessa?

        ne yli 3miljoonaa jotka omistaa tuulipuvun tällä hetkellä ja pitää sitä varmasti. Menellakos on armanin puku tällähetkellä suomessa?


      • 156 V6
        niille kirjoitti:

        yli 300000:lle jotka omistaa Toyotan tällä hetkellä ja ajaa sillä myös varmasti ja luotettavasti. Montakos alfaa niitä olikaan käytössä tällä hetkellä suomessa?

        Onneksi on olemassa valinnan vapaus! :)
        Olisi se aika katastrofi jos kaikki köröttelisi aamuruuhkassa harmaalla corollalla töihin.
        Minä ajan Alfalla enkä tule koskaan varmasti Toyotaa itselleni hankkimaan.En kuulu siihen yli 30000 joukkoon. Niin se vain on! Onneksi!


      • mutta,
        156 V6 kirjoitti:

        Onneksi on olemassa valinnan vapaus! :)
        Olisi se aika katastrofi jos kaikki köröttelisi aamuruuhkassa harmaalla corollalla töihin.
        Minä ajan Alfalla enkä tule koskaan varmasti Toyotaa itselleni hankkimaan.En kuulu siihen yli 30000 joukkoon. Niin se vain on! Onneksi!

        ne korjauslaskut saattaa pistää miettimään alfan omistamista. Suuri hinta pienestä nautinnosta.


      • ghdd
        mutta, kirjoitti:

        ne korjauslaskut saattaa pistää miettimään alfan omistamista. Suuri hinta pienestä nautinnosta.

        korjauslaskut??


      • 156 V6
        mutta, kirjoitti:

        ne korjauslaskut saattaa pistää miettimään alfan omistamista. Suuri hinta pienestä nautinnosta.

        Ainoa hiukan hinnakkaampi huoltotöimenpide on nokkahihnan vaihto ja vain idiootti teettää sen työn Deltassa. Asiansa osaavia korjaamoja on olemassa ja kun niitä käyttää ei Alfan huoltaminen ole yhtään sen kalliimpaa kuin muillakaan merkeillä.Itselläni ei ole mitään varsinaisia vikoja ollut vaan normaaleja kuluvien osien vaihtoa ( pyöränlaakereita, ripustuksen osia iskareita jne).
        Itselläni on ollut myös mm. V70 Volvo joka osoittaitui varsin vikaherkäksi autoksi ( sähkövikoja paljon) ja sen korjaaminen vasta kallista oli. Alfa on ollut tähän asti huomattavasti viattomampi kuin tämä Volvo.Oliko sitten ns. maanantaiyksilö, en tiedä.
        Ja sitten tosi tarina ( ei Esso-juttu), pari vuotta sitten työtoveri osti uuden corollan josta räjähti kone 34000 ajon jälkeen. Syyksi paljastui 3 pytyn kiertokangen pultin katkeaminen. Meni muuten kone aivan paskaksi lohkoon reikä ja jne. Onneksi takuuseen meni mutta kuitenkin.
        Avensis- mallit ruostuu ja kaikenlaista harmia niissäkin on viime vuosina ollut eli mitä tästä opimme. Viatonta autoa ei ole! Ei edes Toyota!


      • tajuu..
        156 V6 kirjoitti:

        Ainoa hiukan hinnakkaampi huoltotöimenpide on nokkahihnan vaihto ja vain idiootti teettää sen työn Deltassa. Asiansa osaavia korjaamoja on olemassa ja kun niitä käyttää ei Alfan huoltaminen ole yhtään sen kalliimpaa kuin muillakaan merkeillä.Itselläni ei ole mitään varsinaisia vikoja ollut vaan normaaleja kuluvien osien vaihtoa ( pyöränlaakereita, ripustuksen osia iskareita jne).
        Itselläni on ollut myös mm. V70 Volvo joka osoittaitui varsin vikaherkäksi autoksi ( sähkövikoja paljon) ja sen korjaaminen vasta kallista oli. Alfa on ollut tähän asti huomattavasti viattomampi kuin tämä Volvo.Oliko sitten ns. maanantaiyksilö, en tiedä.
        Ja sitten tosi tarina ( ei Esso-juttu), pari vuotta sitten työtoveri osti uuden corollan josta räjähti kone 34000 ajon jälkeen. Syyksi paljastui 3 pytyn kiertokangen pultin katkeaminen. Meni muuten kone aivan paskaksi lohkoon reikä ja jne. Onneksi takuuseen meni mutta kuitenkin.
        Avensis- mallit ruostuu ja kaikenlaista harmia niissäkin on viime vuosina ollut eli mitä tästä opimme. Viatonta autoa ei ole! Ei edes Toyota!

        miksi sä puolustelet omaa valintaasi, kun volvossakin on vikoja, kun corollakin hajoo..

        musta on vaan cool ajaa alffaa.. Joo joo kesälläkii..


      • Mie vuan
        Alfoista kirjoitti:

        Kuitenkin VAG:inan maailman (TM) talvitesteissä Alfat ovat olleet armottoman kylmiä autoja. Vaikeuksia lähteä talvikeleillä käyntiin, erityisesti dieselit.
        Mitä kaverit pitäneet noita autoja niin kommentit merkin vaihduttua : tolkuttomasti vikoja.

        Minäkin voisin joskus ostaa käytetyn Alfan muutoin, mutta kun järki sanoo että älä osta. Se kun tosiaankin on niin, että ihan sama millä työmatkat tuolla ruuhkissa köröttelee ja satunnaiset kyläilyreissut heittää. Pääasia että lähtee aina käyntiin, on lämmin, pysyy kutakuinkin asiallisesti tiellä eikä kuluta tolkuttomia. Ja merkki joku sellainen millä ilkeää ajella (ei ainakaan Skeida, Lada, BMW).
        Nykyajan liikenteessä ei Alfoille ole oikein sijaa, tiet ovat suoria ja puuduttavan tylsiä, ei ole asfaltoituja vanhoja kärrypolkuja satasen rajoituksella joita polkea menemään. Ei ole oikein mitään syytä ostaa Alfaa.

        Alfa 159 oli talvitestin testin nopeimmin lämpiävä auto. Suuri kulutus ja huono etenemiskyky verottivat pisteitä niin, että 159 jäi testin puoliväliin.

        156 taas voitti Teknikens Värld -lehden talvitestin vuonna 1998. Sikäli tietysti taantumusta on tapahtunut. Ja on ennenkin.

        155:stä todettiin aikoinaan TM:n talvitestissä, jossa se sijoittui puolivälin paikkeille, että kesällä 155 on aivan unelma, mutta talvella se taantuu muiden autojen tasolle.


      • jos kerran
        järjellään kirjoitti:

        ja ajavat Toyotalla. Saa vaihdossa vielä rahaa jonkinverran takaisinkin toisin kuin sitikassa ja alfassa ja auto toimii myös pakkasilla.

        se muutama euro (tai tonni)on niin elintärkeitä säästää niin Toyota mies jättää nussimattakin, kun ehkäisyvälineetkin maksaa jotakin. Hyvä niin jotkin lajit saavatkin kuolla sukupuuttoon. Itse en aja Alfalla, mutta jonain päivänä...


      • puolustelette
        156 V6 kirjoitti:

        Ainoa hiukan hinnakkaampi huoltotöimenpide on nokkahihnan vaihto ja vain idiootti teettää sen työn Deltassa. Asiansa osaavia korjaamoja on olemassa ja kun niitä käyttää ei Alfan huoltaminen ole yhtään sen kalliimpaa kuin muillakaan merkeillä.Itselläni ei ole mitään varsinaisia vikoja ollut vaan normaaleja kuluvien osien vaihtoa ( pyöränlaakereita, ripustuksen osia iskareita jne).
        Itselläni on ollut myös mm. V70 Volvo joka osoittaitui varsin vikaherkäksi autoksi ( sähkövikoja paljon) ja sen korjaaminen vasta kallista oli. Alfa on ollut tähän asti huomattavasti viattomampi kuin tämä Volvo.Oliko sitten ns. maanantaiyksilö, en tiedä.
        Ja sitten tosi tarina ( ei Esso-juttu), pari vuotta sitten työtoveri osti uuden corollan josta räjähti kone 34000 ajon jälkeen. Syyksi paljastui 3 pytyn kiertokangen pultin katkeaminen. Meni muuten kone aivan paskaksi lohkoon reikä ja jne. Onneksi takuuseen meni mutta kuitenkin.
        Avensis- mallit ruostuu ja kaikenlaista harmia niissäkin on viime vuosina ollut eli mitä tästä opimme. Viatonta autoa ei ole! Ei edes Toyota!

        hankintaanne mutta siperia opettaa. Alfan ja sitikan omistaminen on yhtä kärsimystä.


      • Fiuderi
        puolustelette kirjoitti:

        hankintaanne mutta siperia opettaa. Alfan ja sitikan omistaminen on yhtä kärsimystä.

        Mistä moinen katkeruus Alfa romeota kohtaan kun pitää täällä keskellä yötä itkeä ja narista??
        Onko kaljat loppu?


    • Aaaaaah

      "Jos joku erehtyy mainitsemaan tällä palstalla, että hänen Alfansa huippunopeus on vaikkapa 230km/h, niin eikö joku näsäpää vetäise siihen, että heh, heh hänen lastuviritetty Ford Fiesta 1.1 kulkee 250 ja perään it-inssi ilmoittaa kylmästi ajavansa päivittäin turbodiesel -Audillansa 280km/h."

      Lohdutettan nyt sitten että eiköhän se Fiesta 1.1 kuitenkin jäis Alffalle.
      Mutta ilmeisisti et ole itsekkään tyytyväinen Alffojen suorituskykyyn, koska tuolla tavalla täällä itket...

      • vcvcv

        Tuollaisia huippuja ei tarvitse muut kuin silkkipalliset teinipojat tietokonepeleissään...


      • naurattaa paljon

        Hauska kakara olet :D


    • ketä kiinnostaa...

      sori mutta ei jaksa lukea kokonaan, ehkä se pointti on jossain..

      • hghgh

        No eipä ole paljon lahjoja vaadittu tuossa sinunkaan kommentissa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1463
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1284
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1281
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1144
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1086
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      1019
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      224
      1012
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      949
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      276
      922
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      915
    Aihe