bella 530 ht

classicci

moro merikarhut!
onkos kellään kokemusta Bella 530 ht classicista?
onko se oikeasti niin kelvoton kun olen kuullut puhuttavan,ettei olis merelle asiaa ollenkaan?
merten mosseksihan se on ristitty,mutta halpaa menoa olis kyllä kun vene on edullinen ja 30hv riittäisi kaiketi hyvin.

76

17156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bellabelllaaaa!

      Oikein vieläkin harmittaa, kun menin myymään omani pois! Se kaikki huippuluokan ajettavuus kovassa kelissä, suuren moottoritehon tuoma nopeus, avarat korkealaatuisilla verhoilumateriaaleilla viimeistellyt sisätilat, ajaton ylväs ulkomuoto... listaa voisi jatkaa loputtomiin!

    • jareta

      on niin paljon mielipiteitä kuin Bella 530 HT:stä ja suurimmaksi osaksi niitä laukovat ihmiset jotka eivät ole veneellä ajaneet.
      Sen hyvyys on riippuvainen paljon siitä millä mittapuulla sitä mitataan.

      Aikaisemminhan on ollut vallalla tämä nopeus ja jyrkkä V-näkökulma, mutta nyt alkavat tulla taas nämä ns pehmeämmät arvot muotiin, eli että päästään pienellä kulutuksella kohtuullisella vauhdilla.

      Sanoisin, että kiireettömän perheveneenä se on vallan painio, on tilaa ja liikkuu pienellä koneteholla mukavasti ja kelissä on kuin korkki laineilla.

      Toisaalta jos yrität ajaa vaikka vasta-aallokkoon kovempaa, hiih hakkaa niin, ettei eteensä näe ja joutuu käymään hammaslääkärillä paikkauttamassa hampaansa uudestaan.

      • mitkä ominaisuudet1

        tekevät veneestä veneen?
        Jos lastu ilman köliä tuulen vietävänä on vene niin olkoon.
        Sopii tuulettomaan pieneen järveen, ei muualle.


      • mieltä

        Tyynellä säällä ihan mukava paatti, mutta vasta-allokossa aivan järkyttävää hakkaamista. Tilat veneessä on hyvät. Suht iso katettu tila keulassa ja runsaasti säilytystilaa tuon kokoiseen paattiin.


    • pokerrun

      Hyvä on 530.
      Nähdään kesällä hangon pokerrun tapahtumassa.

      Osallistun bella 530 :lla ja terhi 20 hv tohon muskelivenetapahtumaan.

      Tärkeintä on osallistuminen, ei voitto !
      Hyvä meininki jees jees, las vegas, yea yeah.

    • Ihan käypä........

      Bella 530 malli tuli aikoinaan markkinoille sellaisin saatesanoin että se kulkee 20 hv mootorilla ja on puloliplaanaava hitaasti etenevä retkivene. Ja sellaisena se pitää ottaakin. Ruma se on kun mikä joittenkin mielestä ja tuskin koskaan pärjää kauneuskilpailussa mutta se ei kai veneilyn tarkoitus olekkaan. Bella on sisävesille suojaisiin vesiin tarkoitettu kiireetämien veneilijoiden vene. Ja on myytilukujen valossa ollut suosittu.
      Jos ei ymmärrä mikä on valtamerialuksen ja jollan ero on pahasti hukassa veneilyn perimmäisistä ajatuksista. Ei Bellaa olisi jos siitä ei pidettäisi .

      • moniongelmainen

        En ole ikinä ko. veneessä ollut, mutta lienee pohjamuodosta johtuen kohtalaisen kiikkerä paikallaan oltaessa eli voi kahvipannu retkisatamassa kaatua varomattomasti liikuttaessa.

        Palteilla varustettu liukuva on sen sijaan jokseenkin stabiili.


      • Anonyymi
        moniongelmainen kirjoitti:

        En ole ikinä ko. veneessä ollut, mutta lienee pohjamuodosta johtuen kohtalaisen kiikkerä paikallaan oltaessa eli voi kahvipannu retkisatamassa kaatua varomattomasti liikuttaessa.

        Palteilla varustettu liukuva on sen sijaan jokseenkin stabiili.

        Paikallaan, oltaessa hyvinkin stapiili vene.


    • Bellaaja savosta

      Ostimme mökin Saimaalta saaresta. Olemme kepittäneet 5km matkaa 10 metrisellä lasikuitu fiskarilla.
      Kesällä kattelimme vaimon kanssa laiturissamme olevaa venettä Bella 530 HT Katsoimme että sisätilat ovat kokoonnähden suuret kun on pystyseinät. Ja tavaraa olisi helppo kuljettaa.
      Nopea, edullinen. Pressu avotilassa. Vai on tämä sisävesien Mosse? Eihän tuo ulkonäkö paras mahdollinen ole mutta käytännölinen varmasti yhteysalukseksi. Vois käydä kesällä töissä mökiltä kun matkanopeus olisi niin suuri.

    • ostan tilalle

      heti Bella 530 HT. Kun käytetään sanontoja Merten mosse tms. alkoi tämä vene kiinnostamaan ihan oikeasti. Mosse oli hyvä auto. Täytyy olla hyvä vene, kun kulkee kohtuullisella koneteholla, kun nykyään venemyyjät vaativat pulttaamaan yli sataheppaisia jättikoneita perusteetta.

      • Enämpi kuin Mosse.

        Noihin suuriin konetehoihin ohjaaminen on tämänajan henki. Nelitahtiset koneet ei ihmettele vaikka ajettaisiin hiljempaakin.
        Ei ole tarvetta ajaa kaasu pohjassa voi välillä puksutella liukuvallakin 1500 krs... keskarin vauhtia ja matka taittuu kivasti. Bella on monen veneilijän vene ja ei perusteeta, edullinen hankkia varsinkin käytettynä kulkee sen mitä tarvii pienellä koneteholla, vähän karppi mutta mitäpä se haittaa asiansa ajaa siinä kuin muutkin puutteinensa. Ja kun lukee näitä palstoja niin ei sitä kaikille hyvää ole vielä eteen sattunut :)


    • Jube

      Hyvä ja tilavahko ensivene - edullinen hankkia ja pitää. Pääsee myös eroon. Ei mikään kovan kelin vene tosiaan mutta onko sinne myrskyyn pakko änkeä. Näitä veneitä näkee paljon Helsingin satamissa - varmaan niillä merellekin silloin tällöin uskaltaa ;)

      • Bella 530 laiturissa

        Meille hankittiin 530HT keväällä 1979 vanhan avonaisen puuveneen tilalle. Alkuun veneessä oli edellisen paatin 20hv jammu ja 93 tuli tilalle 30hv suzuki. Hyvin on venho kuljettanu paikasta toiseen, vanhan puuveneen tilalle mökkiliikenteeseen oli mitä parhain kun kamat sai kuivana perille. Kuomu on kertaalleen uusittu. Tällä tuli aikanaan opeteltua moottoriveneily lähes säässä kun säässä, mökille kun piti päästä. Aikanaan kun vene oli Turussa kesti Ruissalon kiertäminen tunnin, mutta kun kiire loppui kun liikkeelle pääsi niin mitä sitten....


      • boatboy

        Jaa ensiveneeksi sellanen paska, että varmasti loppuu mielenkiinto koko veneilyä kohtaan.?


    • sateella

      jopa laituriin.Ei ole sadeveden poistoa.Muovipussihan se on...
      Merelle ei mitään asiaa - tapat ittes siellä sillä.

      • merelle sopii

        Mä oon 530 bellalla ollu merellä jo 25v huoletta ja halvalla..
        Käyny mm. Tallinnassa 2 kertaa. Ja Pärnussa. Ja Saarenmaalla.
        2009 menen gotlantiin ja Tukholmaan.

        Ja se 530 kestää varmaan toiset 25v.
        ( Multa itteltä taitaa ikä loppua ensin.)
        ------ hah haa ja halvalla - Kyllä monia etenkin se harmittaa..
        - kun ittellä on venessä kiinni esim. 50 000, niin mun halpa bella harmittaa kovasti.
        Laitureilla ei päivää sanota !

        - Mun bella moottoreineen varusteineen maksoi silloin 25v sitten
        (- muutetuna euroiksi 3000 e).
        3000/25 = 120 e /vuosi.

        - ja käyttökunnossa se on edelleenkin. ja Hyvässä kunnossa.
        Veneily on halpaa !!!!


      • Kuivalla maallakin.

        Miten tuo uppoaminen on mahdollista muuten kun jättämällä kuomu auki tai myrskyn auttamana lisäksi jätetään valvomatta koko kesäajan.
        Olen huomannut että huolimattomien tavarat ovat hukassa myös telakalla , pressut ovat pois joko kokonaan tai tuulen viemät. Lumen sulamaa vettä veneet puolillaan eli uppoaa ne paremmatkin paatit ja kuivalla maalla jos ei huolta pidetä.
        Meidänkin satamassa on muutama lumeen uponnut :)
        Eikä kukaan kuvittelekaan että jos on Bella 530 vene laiturissa niin sen veneen kommodöörillä olisi tarkoitus pröystäillä....ei veneillään vaan ja oikealla asenteella.


      • veneestä
        merelle sopii kirjoitti:

        Mä oon 530 bellalla ollu merellä jo 25v huoletta ja halvalla..
        Käyny mm. Tallinnassa 2 kertaa. Ja Pärnussa. Ja Saarenmaalla.
        2009 menen gotlantiin ja Tukholmaan.

        Ja se 530 kestää varmaan toiset 25v.
        ( Multa itteltä taitaa ikä loppua ensin.)
        ------ hah haa ja halvalla - Kyllä monia etenkin se harmittaa..
        - kun ittellä on venessä kiinni esim. 50 000, niin mun halpa bella harmittaa kovasti.
        Laitureilla ei päivää sanota !

        - Mun bella moottoreineen varusteineen maksoi silloin 25v sitten
        (- muutetuna euroiksi 3000 e).
        3000/25 = 120 e /vuosi.

        - ja käyttökunnossa se on edelleenkin. ja Hyvässä kunnossa.
        Veneily on halpaa !!!!

        ... vaan ainoastaan tyhmyydestä.

        "Käyny mm. Tallinnassa 2 kertaa. Ja Pärnussa. Ja Saarenmaalla.
        2009 menen gotlantiin ja Tukholmaan."


      • osaa liikkua merellä
        veneestä kirjoitti:

        ... vaan ainoastaan tyhmyydestä.

        "Käyny mm. Tallinnassa 2 kertaa. Ja Pärnussa. Ja Saarenmaalla.
        2009 menen gotlantiin ja Tukholmaan."

        Mikäs tuossa on tyhmää ?
        En minä ainakaan ymmärrä.

        Merellä voi liikkua kun osaa. Ei siihen tarvi suurta purtta tai muuta tavaraa.
        Järkeä se vaatii kyllä.

        Itsekin veneilen pienellä veneellä ja suurin vaara merellä ja stamissa on noi suuret veneet ja tärkeät idiootit niiden ohjaimissa.

        Ja jos lähtee tästä itämeren rapakosta kauemmas, niin Atlantin puolellakin voi liikua hienosti pienellä veneellä - huom !


      • Amerikkaan.
        osaa liikkua merellä kirjoitti:

        Mikäs tuossa on tyhmää ?
        En minä ainakaan ymmärrä.

        Merellä voi liikkua kun osaa. Ei siihen tarvi suurta purtta tai muuta tavaraa.
        Järkeä se vaatii kyllä.

        Itsekin veneilen pienellä veneellä ja suurin vaara merellä ja stamissa on noi suuret veneet ja tärkeät idiootit niiden ohjaimissa.

        Ja jos lähtee tästä itämeren rapakosta kauemmas, niin Atlantin puolellakin voi liikua hienosti pienellä veneellä - huom !

        Atlantikin on ylitetty Englannista ameriikkaan alle kolmemetrisellä purjeveneelä, kaverin nimi muistaakseni oli Mils, eli haasteita nuo isot vedet vain on. En silti suosittelisi kokeilemaan millään hartopilla.


      • merelle sopii
        merelle sopii kirjoitti:

        Mä oon 530 bellalla ollu merellä jo 25v huoletta ja halvalla..
        Käyny mm. Tallinnassa 2 kertaa. Ja Pärnussa. Ja Saarenmaalla.
        2009 menen gotlantiin ja Tukholmaan.

        Ja se 530 kestää varmaan toiset 25v.
        ( Multa itteltä taitaa ikä loppua ensin.)
        ------ hah haa ja halvalla - Kyllä monia etenkin se harmittaa..
        - kun ittellä on venessä kiinni esim. 50 000, niin mun halpa bella harmittaa kovasti.
        Laitureilla ei päivää sanota !

        - Mun bella moottoreineen varusteineen maksoi silloin 25v sitten
        (- muutetuna euroiksi 3000 e).
        3000/25 = 120 e /vuosi.

        - ja käyttökunnossa se on edelleenkin. ja Hyvässä kunnossa.
        Veneily on halpaa !!!!

        Lisäyksenä vielä edelliseen.
        ( että ei kaikki menisi kokeilemaan merimatkoja pikkuveneellä ).

        Pitää siis osata ja tietää.
        -Turvavarusteet kuntoon ja vene kuntoon.
        -Säätila selvitettävä isojen vesien ylityksessä.
        - jne

        Bella 530 on mulla ollut lisänä tukipurje ja sellainen myötätuulipurje.
        Lisänä tiiviit varustesäiliöt. Joiden avulla vene on uppoamaton.

        Mukavia reissuja ilman kiirettä. Pienellä veneellä pääsee rantoihin ja mataliin vesiin myös. Hienoa se on.
        Ja rannikoita myöten kun liikkuu, niin turvallista. Joku ylitys tietysti tulee pitkillä matkoilla. Mutta niistä selviää järjellä.
        Mulla 50 hv perämoottori ja varalla 2 hv.


      • Herra 50
        Kuivalla maallakin. kirjoitti:

        Miten tuo uppoaminen on mahdollista muuten kun jättämällä kuomu auki tai myrskyn auttamana lisäksi jätetään valvomatta koko kesäajan.
        Olen huomannut että huolimattomien tavarat ovat hukassa myös telakalla , pressut ovat pois joko kokonaan tai tuulen viemät. Lumen sulamaa vettä veneet puolillaan eli uppoaa ne paremmatkin paatit ja kuivalla maalla jos ei huolta pidetä.
        Meidänkin satamassa on muutama lumeen uponnut :)
        Eikä kukaan kuvittelekaan että jos on Bella 530 vene laiturissa niin sen veneen kommodöörillä olisi tarkoitus pröystäillä....ei veneillään vaan ja oikealla asenteella.

        Classic Bella säilyttä arvonsa paremmin kuin hyvin. Mistä muusta veneestä saadaan juttua aikaan näin paljon. Talouden muuttuessa kireäksi ihmiset siirtyvät jälleen "normaalien" perheveneiden käyttäjiksi. Omassa Bellassani on yhä alkuperäinen 40-kymppinen vuodelta -82 ja kulkee hyvin ja halvalla. Ei mene kaikki tilit veneen ja koneen lyhennyksiin.


      • ihme sakkia
        osaa liikkua merellä kirjoitti:

        Mikäs tuossa on tyhmää ?
        En minä ainakaan ymmärrä.

        Merellä voi liikkua kun osaa. Ei siihen tarvi suurta purtta tai muuta tavaraa.
        Järkeä se vaatii kyllä.

        Itsekin veneilen pienellä veneellä ja suurin vaara merellä ja stamissa on noi suuret veneet ja tärkeät idiootit niiden ohjaimissa.

        Ja jos lähtee tästä itämeren rapakosta kauemmas, niin Atlantin puolellakin voi liikua hienosti pienellä veneellä - huom !

        no ei tällä palstalla järki jyllää. jokainen järkevä veneilijä ymmärtää mihin olosuhteisiin ja millaisille vesille oma vene on tarkoitettu. se että joku lahopää keksii soutaa kaljatynnyrimmä maapallon ympäri ei tarkoita, että se on siihen soveltuva ja tosi merimies kyllä pärjää. tyhmimpiä ja vaarallisimpia merten sekopäitä ovat nämä jotka eivät ymmärrä käyttää järkeä vaan kittaavat kaljaa rannassa ja kertovat hurjia merimiestarinoitaa sankaritekoina vaikka totuus on se, että nämä paukapäät ovat olleet niin tyhmiä että ovat lähtenee väärään keliin ja väärin varustein. turha siis täällä kertoa 530ht olevan hyvä vene maailmanympärysmatkalle.


      • rannikoll apärjää kyllä
        Amerikkaan. kirjoitti:

        Atlantikin on ylitetty Englannista ameriikkaan alle kolmemetrisellä purjeveneelä, kaverin nimi muistaakseni oli Mils, eli haasteita nuo isot vedet vain on. En silti suosittelisi kokeilemaan millään hartopilla.

        Olen avoveneellä tuolla atlantin rannikolla liikkunut ja hyvin se onnistuu.

        En esim haluaisi mataliin rantoihin isolla veneellä mennäkkään.
        Säälittävää on se leikki liian isoilla veneillä ja ainainen varominen, huoli ja pelko.
        Köliveneet on suoraan perseestä.


      • ellunkana.
        Herra 50 kirjoitti:

        Classic Bella säilyttä arvonsa paremmin kuin hyvin. Mistä muusta veneestä saadaan juttua aikaan näin paljon. Talouden muuttuessa kireäksi ihmiset siirtyvät jälleen "normaalien" perheveneiden käyttäjiksi. Omassa Bellassani on yhä alkuperäinen 40-kymppinen vuodelta -82 ja kulkee hyvin ja halvalla. Ei mene kaikki tilit veneen ja koneen lyhennyksiin.

        Ehkei se klassikko kuitenkaan ole perhevene, mutta pirun kiva ht pariskunnalle tai isälle ja pojalle.
        Myöskään tuota hitaaksi haukkumista mitä tuolla aiemmin on mainittu en ponjaa. Mulla on sellainen 9m fiskari jonka matkavauhti on 7s ja huiput 9s joten kyllähän toi bella menee suht reippaasti tuohon verrattuna.
        Paljon mielummin minä veneilisin 530ht bellalla kuin metrin pidemmällä ja leveämmällä perävetolaitteella varustetulla bensarosvolla jonka vetolaitetta saa olla jatkuvasti huoltamassa ja korjaamassa.
        Pikku bellalla pärjää merellä siinä kuin järvvelläkin. Järki pitää olla mukana niin makeassa kuin suolaisessakin suihkittaessa.


      • eikä piika ihminen
        ellunkana. kirjoitti:

        Ehkei se klassikko kuitenkaan ole perhevene, mutta pirun kiva ht pariskunnalle tai isälle ja pojalle.
        Myöskään tuota hitaaksi haukkumista mitä tuolla aiemmin on mainittu en ponjaa. Mulla on sellainen 9m fiskari jonka matkavauhti on 7s ja huiput 9s joten kyllähän toi bella menee suht reippaasti tuohon verrattuna.
        Paljon mielummin minä veneilisin 530ht bellalla kuin metrin pidemmällä ja leveämmällä perävetolaitteella varustetulla bensarosvolla jonka vetolaitetta saa olla jatkuvasti huoltamassa ja korjaamassa.
        Pikku bellalla pärjää merellä siinä kuin järvvelläkin. Järki pitää olla mukana niin makeassa kuin suolaisessakin suihkittaessa.

        muovipussit on muovipusseja...
        ei oo minkäänlaista tunnelmaa sellasella
        ajella...
        tietenkin täytyy tunnustaa että edullinen on
        - säilyttää jopa niin sanotun arvonsakkin...
        pikkukinnari se on kuitenkin - ei sillä kannata lähtä merelle urheileen


      • Villeva1
        merelle sopii kirjoitti:

        Lisäyksenä vielä edelliseen.
        ( että ei kaikki menisi kokeilemaan merimatkoja pikkuveneellä ).

        Pitää siis osata ja tietää.
        -Turvavarusteet kuntoon ja vene kuntoon.
        -Säätila selvitettävä isojen vesien ylityksessä.
        - jne

        Bella 530 on mulla ollut lisänä tukipurje ja sellainen myötätuulipurje.
        Lisänä tiiviit varustesäiliöt. Joiden avulla vene on uppoamaton.

        Mukavia reissuja ilman kiirettä. Pienellä veneellä pääsee rantoihin ja mataliin vesiin myös. Hienoa se on.
        Ja rannikoita myöten kun liikkuu, niin turvallista. Joku ylitys tietysti tulee pitkillä matkoilla. Mutta niistä selviää järjellä.
        Mulla 50 hv perämoottori ja varalla 2 hv.

        "

        Bella 530 on mulla ollut lisänä tukipurje ja sellainen myötätuulipurje.
        Lisänä tiiviit varustesäiliöt. Joiden avulla vene on uppoamaton.

        "

        Moi,
        vastaan hieman vanhaan viestiin mutta mahtaako sinulla olla valokuvia tästä veneestäsi? Olisi mielenkiintoista nähdä kuvia tukipurjeesta ja myötätuulipurjeesta.

        Mitenkäs olet toteuttanut maston?


      • Anonyymi
        veneestä kirjoitti:

        ... vaan ainoastaan tyhmyydestä.

        "Käyny mm. Tallinnassa 2 kertaa. Ja Pärnussa. Ja Saarenmaalla.
        2009 menen gotlantiin ja Tukholmaan."

        Itsellänikin Bella 530HT ja 50hp koneella kulkee 50km/h.Luonteenomaista veneelle on kallistelu mutta ei se kaadu,rajoja veneellä on kokeiltu.Vasta-aallokkoon ajaessa voi nousta vaikka seisomaan ajaessa ja nojata pehmustettuun katon etureunaan.
        Kaikin puolin loistava vene.Pressu alaslaskettuna myös hienon näköinen.


      • Anonyymi
        Kuivalla maallakin. kirjoitti:

        Miten tuo uppoaminen on mahdollista muuten kun jättämällä kuomu auki tai myrskyn auttamana lisäksi jätetään valvomatta koko kesäajan.
        Olen huomannut että huolimattomien tavarat ovat hukassa myös telakalla , pressut ovat pois joko kokonaan tai tuulen viemät. Lumen sulamaa vettä veneet puolillaan eli uppoaa ne paremmatkin paatit ja kuivalla maalla jos ei huolta pidetä.
        Meidänkin satamassa on muutama lumeen uponnut :)
        Eikä kukaan kuvittelekaan että jos on Bella 530 vene laiturissa niin sen veneen kommodöörillä olisi tarkoitus pröystäillä....ei veneillään vaan ja oikealla asenteella.

        siis omerikelpoinwe vene kovassakin kelissä


      • Anonyymi
        merelle sopii kirjoitti:

        Mä oon 530 bellalla ollu merellä jo 25v huoletta ja halvalla..
        Käyny mm. Tallinnassa 2 kertaa. Ja Pärnussa. Ja Saarenmaalla.
        2009 menen gotlantiin ja Tukholmaan.

        Ja se 530 kestää varmaan toiset 25v.
        ( Multa itteltä taitaa ikä loppua ensin.)
        ------ hah haa ja halvalla - Kyllä monia etenkin se harmittaa..
        - kun ittellä on venessä kiinni esim. 50 000, niin mun halpa bella harmittaa kovasti.
        Laitureilla ei päivää sanota !

        - Mun bella moottoreineen varusteineen maksoi silloin 25v sitten
        (- muutetuna euroiksi 3000 e).
        3000/25 = 120 e /vuosi.

        - ja käyttökunnossa se on edelleenkin. ja Hyvässä kunnossa.
        Veneily on halpaa !!!!

        Se kerta kun jäät myrskyn alle kiinni onkin sitten sun viimeinen kerta. Pakoon et pääse ja potski on ihan väärässä elementissään. Voihan tuolla merellä vetää vaikka uimapatjalla jos keli on hyvä. Äly hoi älä jätä.


      • Anonyymi
        merelle sopii kirjoitti:

        Mä oon 530 bellalla ollu merellä jo 25v huoletta ja halvalla..
        Käyny mm. Tallinnassa 2 kertaa. Ja Pärnussa. Ja Saarenmaalla.
        2009 menen gotlantiin ja Tukholmaan.

        Ja se 530 kestää varmaan toiset 25v.
        ( Multa itteltä taitaa ikä loppua ensin.)
        ------ hah haa ja halvalla - Kyllä monia etenkin se harmittaa..
        - kun ittellä on venessä kiinni esim. 50 000, niin mun halpa bella harmittaa kovasti.
        Laitureilla ei päivää sanota !

        - Mun bella moottoreineen varusteineen maksoi silloin 25v sitten
        (- muutetuna euroiksi 3000 e).
        3000/25 = 120 e /vuosi.

        - ja käyttökunnossa se on edelleenkin. ja Hyvässä kunnossa.
        Veneily on halpaa !!!!

        huomenta mikä on ollut kulutus


      • Anonyymi
        ellunkana. kirjoitti:

        Ehkei se klassikko kuitenkaan ole perhevene, mutta pirun kiva ht pariskunnalle tai isälle ja pojalle.
        Myöskään tuota hitaaksi haukkumista mitä tuolla aiemmin on mainittu en ponjaa. Mulla on sellainen 9m fiskari jonka matkavauhti on 7s ja huiput 9s joten kyllähän toi bella menee suht reippaasti tuohon verrattuna.
        Paljon mielummin minä veneilisin 530ht bellalla kuin metrin pidemmällä ja leveämmällä perävetolaitteella varustetulla bensarosvolla jonka vetolaitetta saa olla jatkuvasti huoltamassa ja korjaamassa.
        Pikku bellalla pärjää merellä siinä kuin järvvelläkin. Järki pitää olla mukana niin makeassa kuin suolaisessakin suihkittaessa.

        Merelle, tolla ole mitään asiaa, sisävesilläkin saa olla varovainen, 10.v.ajaneena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        huomenta mikä on ollut kulutus

        Huomenta kulutus on ollut kohtuullinen


    • esimerkki
      • PÄÄÄÄÄÄÄ

        aina joku p***i laittaa ton linkin kun kysytään merikelpoisuudesta. tolla logiikalla kaikki veneet on vähintään valtamerikelpoisia aluksia.


      • mitä muuta
        PÄÄÄÄÄÄÄ kirjoitti:

        aina joku p***i laittaa ton linkin kun kysytään merikelpoisuudesta. tolla logiikalla kaikki veneet on vähintään valtamerikelpoisia aluksia.

        Mitä muuta vastaisi kysymykseen jonkin veneen merikelpoisuudesta.

        Tyynellä pärjää kaikilla veneillä, myrskyllä ei pärjää muilla kuin Pohjanmerellä operoivilla SAR-aluksilla.


      • Anonyymi
        mitä muuta kirjoitti:

        Mitä muuta vastaisi kysymykseen jonkin veneen merikelpoisuudesta.

        Tyynellä pärjää kaikilla veneillä, myrskyllä ei pärjää muilla kuin Pohjanmerellä operoivilla SAR-aluksilla.

        Myrskyllä kyllä pärjää muillakin, mutta sitten pitää olla veneessä kokoa ja mielellään uppouma- ja teräsrunkoinen troolari kyseessä. Mitä isommat aallot niin sitä isomman veneen vaatii. 4 metrin merkitsevä aallonkorkeus vaatii vähintään 60 jalkaista venettä ettei olla merihädässä. Siis moottorivenettä, purkkarit on paljon myrskykelpoisempia kun verrataan kokoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myrskyllä kyllä pärjää muillakin, mutta sitten pitää olla veneessä kokoa ja mielellään uppouma- ja teräsrunkoinen troolari kyseessä. Mitä isommat aallot niin sitä isomman veneen vaatii. 4 metrin merkitsevä aallonkorkeus vaatii vähintään 60 jalkaista venettä ettei olla merihädässä. Siis moottorivenettä, purkkarit on paljon myrskykelpoisempia kun verrataan kokoja.

        Totta,ollaan purjehdittu tuollaisessa aallokossa,33 jalkainen ja 40 jalkainen vene ja merkitsevä aallonkorkeus 4 metriä.Mentiin kumminkin sivumyötäiseen,luoviminen ei olisi ollut kivaa.Tuulta se 24 metriä sekunnissa.


    • ihmettelijä mäkin

      Bella 551 HT:stä ei koskaan puhuta mitään vaikka se tehtiin 530 seuraajaksi. Samanlainen U-pohja ja tilat mut paljon paremman näköinen?????

      • Classikissa parempi

        Perinteinen ulkonäkö viehättää monia enempi.
        Onpa veneen valintakriteerinä monella juuri "vanha tyyli".
        Eikä valmistusmäärätkään yllä 551:ssä lähellekkään classikkia.
        Vaikka veneenä 551 on varmaankin kelvollinen.


      • Bensowin muottiin.

        Käsittääkseni Bella 551 tehtiin jo liukuvaksi joskin limisaumaveneen muottiin. Bella 530 tehtiin puoliplaanaavaksi retkiveneeksi 20 hv koneele. Siinä ne erot ovat 551 ei taasen ollut runkonsa pyöreitten muotojensa ja limisaumaisuutensa vuoksi okein kumpikaan, vaan siltä väliltä, mutta ihan hyvänmallinen vene kuitenkin.


      • ota vaan selvää
        Bensowin muottiin. kirjoitti:

        Käsittääkseni Bella 551 tehtiin jo liukuvaksi joskin limisaumaveneen muottiin. Bella 530 tehtiin puoliplaanaavaksi retkiveneeksi 20 hv koneele. Siinä ne erot ovat 551 ei taasen ollut runkonsa pyöreitten muotojensa ja limisaumaisuutensa vuoksi okein kumpikaan, vaan siltä väliltä, mutta ihan hyvänmallinen vene kuitenkin.

        eli siltä osin aivan kuin 530. Ihme jos "perinteinen" ulkonäkö vetoaa 530ssä enemmän kun juuri sen ulkonäköä on haukuttu niin vitun rumaksi.


      • käsityksen että
        ota vaan selvää kirjoitti:

        eli siltä osin aivan kuin 530. Ihme jos "perinteinen" ulkonäkö vetoaa 530ssä enemmän kun juuri sen ulkonäköä on haukuttu niin vitun rumaksi.

        bella 530 on hyvä käyttövene. Ei varmaan mikään pröystäilyn aihe mutta toimiva retkivene. Olen tossa kelaillut semmoisen hankkimista helsingin vesille. Mikähän olisi sopiva moottorin koko? onko 40 heppanen liian iso? Uskaltaako sellasella mennä turkuun jos ei aja myrskyssä? Kertokaa vaan kaikki mitä tiedätte kyseisestä veneestä!


      • Prinssi Rohkea
        käsityksen että kirjoitti:

        bella 530 on hyvä käyttövene. Ei varmaan mikään pröystäilyn aihe mutta toimiva retkivene. Olen tossa kelaillut semmoisen hankkimista helsingin vesille. Mikähän olisi sopiva moottorin koko? onko 40 heppanen liian iso? Uskaltaako sellasella mennä turkuun jos ei aja myrskyssä? Kertokaa vaan kaikki mitä tiedätte kyseisestä veneestä!

        Jotkut uskaltaa mennä Bellalla Turkuun, toiset ei. Varmaan riippuu siitäkin, että mikä on lähtöpaikka ja onko tarkoitus ajaa ulkoreittiä vai rantoja koluten.

        Suomen meret alkavat rannasta ja siinä on monessa paikassa ensin 10 kilometriä saaristoa. Olosuhteet ovat siis samanlaiset kuin järvellä. Jos vesille yleensä uskaltaa lähteä niin miksei uskaltaisi mennä rantaa pitkin miten pitkälle tahansa.

        Vai pelkäätkö Turkuun menoa yleisesti?


      • ännngh
        käsityksen että kirjoitti:

        bella 530 on hyvä käyttövene. Ei varmaan mikään pröystäilyn aihe mutta toimiva retkivene. Olen tossa kelaillut semmoisen hankkimista helsingin vesille. Mikähän olisi sopiva moottorin koko? onko 40 heppanen liian iso? Uskaltaako sellasella mennä turkuun jos ei aja myrskyssä? Kertokaa vaan kaikki mitä tiedätte kyseisestä veneestä!

        Vitut se mikään hyvä käyttövene on. Kumma maku suomalaisilla. Kun joku vehje on niin saatanan paska että se on jatkuvasti pilkan kohteena, niin heti löytyy "järkeviä" jotka sitten sanovat että on se varmaan ihan hyvä "käyttövene". Ihan niin kuin olisi PAKKO keksiä paskastakin jotakin hyvää sanottavaa. Hyvän käyttöveneen tulee olla vakaa, hyvä ajettava, merikelpoinen jne. Ja saa se olla hyvän näköinenkin. Että silleen. Ja uskokaa huviksenne että kulkee ne oikeasti paremmat veneetkin pienellä moottorilla hitaasti...


      • Esitteessä.
        ota vaan selvää kirjoitti:

        eli siltä osin aivan kuin 530. Ihme jos "perinteinen" ulkonäkö vetoaa 530ssä enemmän kun juuri sen ulkonäköä on haukuttu niin vitun rumaksi.

        Kyllä se on liukuvaksi tarkoitettu, koneteho suositus 50- 85hv henkilöluku 7 henk.
        MalliBella 560 jonka pituus 551 cm lev 208 paino 490 kg.


      • Oikeassa.
        ota vaan selvää kirjoitti:

        eli siltä osin aivan kuin 530. Ihme jos "perinteinen" ulkonäkö vetoaa 530ssä enemmän kun juuri sen ulkonäköä on haukuttu niin vitun rumaksi.

        Sitten on vanhempi 1988 v. malli myös josta sanotaan tosiaan että on U- pohjainen retki vene. Konetehot 30- 40 hv. joten olit oikeassa. Semmoinenkin malli tosiaan on , pituus 551 lev 206 ja paino 470 kg


      • Mieleinen valinta
        Oikeassa. kirjoitti:

        Sitten on vanhempi 1988 v. malli myös josta sanotaan tosiaan että on U- pohjainen retki vene. Konetehot 30- 40 hv. joten olit oikeassa. Semmoinenkin malli tosiaan on , pituus 551 lev 206 ja paino 470 kg

        Olin viimekesänä lomailemassa italiassa, kroatiassa ja kreikassa. Kävin ihan harrastuksen vuoksi kaikissa näissä maissa veneneliikkeissa. Kaikista löytyi samanlainen venemalli. Näyttää perinteinen muotoilu kelpaavan myös välimerellä.
        PS. näyttivät vaan ajavan paljon pienemmillä koneilla. Veneissä oli järjestään 5-15 hv koneet.


      • Perhe lomalla
        Mieleinen valinta kirjoitti:

        Olin viimekesänä lomailemassa italiassa, kroatiassa ja kreikassa. Kävin ihan harrastuksen vuoksi kaikissa näissä maissa veneneliikkeissa. Kaikista löytyi samanlainen venemalli. Näyttää perinteinen muotoilu kelpaavan myös välimerellä.
        PS. näyttivät vaan ajavan paljon pienemmillä koneilla. Veneissä oli järjestään 5-15 hv koneet.

        Joo, oltiin myös Croatiassa lomalla ja Bellan näköisiä veneitä oli satamat täynnä.

        http://www.pbase.com/bossuytj/image/53089190


      • Vitun kyrpäjooseppi
        ännngh kirjoitti:

        Vitut se mikään hyvä käyttövene on. Kumma maku suomalaisilla. Kun joku vehje on niin saatanan paska että se on jatkuvasti pilkan kohteena, niin heti löytyy "järkeviä" jotka sitten sanovat että on se varmaan ihan hyvä "käyttövene". Ihan niin kuin olisi PAKKO keksiä paskastakin jotakin hyvää sanottavaa. Hyvän käyttöveneen tulee olla vakaa, hyvä ajettava, merikelpoinen jne. Ja saa se olla hyvän näköinenkin. Että silleen. Ja uskokaa huviksenne että kulkee ne oikeasti paremmat veneetkin pienellä moottorilla hitaasti...

        Hyvän käyttöveneen tulee olla
        a: "vakaa"
        Jos on niin sairas tai känninen, ettei pysy tolpillaan.
        b: "hyvä ajettava"
        Koska käyttöautonkin luonnollisesti tulee olla yhtä hyvä ajaa kuin WRC -auto soralla ja F-1 auto asfaltilla.
        c: "merikelpoinen"
        Niinkuin hyvän käyttöautonkin pitää pystyä kiipeämään puuhun.

        Vitun idi-ootti!


      • mä taas
        Vitun kyrpäjooseppi kirjoitti:

        Hyvän käyttöveneen tulee olla
        a: "vakaa"
        Jos on niin sairas tai känninen, ettei pysy tolpillaan.
        b: "hyvä ajettava"
        Koska käyttöautonkin luonnollisesti tulee olla yhtä hyvä ajaa kuin WRC -auto soralla ja F-1 auto asfaltilla.
        c: "merikelpoinen"
        Niinkuin hyvän käyttöautonkin pitää pystyä kiipeämään puuhun.

        Vitun idi-ootti!

        Hyvän veneen kriteerit eivät mielestäni perusteluja kaipaa.

        Yöllä muuten voi nukkua, naida tai tehdä muuta hauskaa. idi-ootti runkkari-kyrpäjooseppi sen sijaan vittuilee netissä...


      • noin niin niin
        Vitun kyrpäjooseppi kirjoitti:

        Hyvän käyttöveneen tulee olla
        a: "vakaa"
        Jos on niin sairas tai känninen, ettei pysy tolpillaan.
        b: "hyvä ajettava"
        Koska käyttöautonkin luonnollisesti tulee olla yhtä hyvä ajaa kuin WRC -auto soralla ja F-1 auto asfaltilla.
        c: "merikelpoinen"
        Niinkuin hyvän käyttöautonkin pitää pystyä kiipeämään puuhun.

        Vitun idi-ootti!

        samalla hinnalla saa vakaamman, merikelpoisemman ja paremman ajettavan veneen vaikka sitten "käyttöveneeksi", niin miksi joku ostaisi sen huonomman??????


      • tota noin
        noin niin niin kirjoitti:

        samalla hinnalla saa vakaamman, merikelpoisemman ja paremman ajettavan veneen vaikka sitten "käyttöveneeksi", niin miksi joku ostaisi sen huonomman??????

        Siinäpä se onkin.
        Samalla hinnalla et saa parempaa.
        Ne kaikki liukuvarunkoiset maksaa enemmän.


      • Hintoja hiukan.
        tota noin kirjoitti:

        Siinäpä se onkin.
        Samalla hinnalla et saa parempaa.
        Ne kaikki liukuvarunkoiset maksaa enemmän.

        Bella 530 maksaa 9800€
        Flipper 520 14500 €
        Ryds 510 MC 11530 €
        Örnvik 500 17280 €
        Buster 4.90 13300 €
        Crescent 480 20310 €
        Lohi 485 11900 €
        Käytetyissä on sitten toinen sävel.

        Bella on halvin mutta myös poikkeavin.
        Itselläni sitä ei ole.:)


      • ranta-heikki
        tota noin kirjoitti:

        Siinäpä se onkin.
        Samalla hinnalla et saa parempaa.
        Ne kaikki liukuvarunkoiset maksaa enemmän.

        hyvä käytetty on todennäköisesti parempi ja jopa halvempi kuin uusi paska. Miksi siis pitää ideologiasta kynsin hapain kiinni ostaa uutta jos ei rahat riitä kuin käytettyyn. Fakta on ettei veneiden käyttöarvo alene kuten esim. autoissa. Sama juttu kuin ostaako uusi kiinalainen perämoottori vai pari-kolme vuotta käytetty Yamaha.

        Että jos nyt vaan mietitään että mitä saa samalla hinnalla...


      • kylläkin
        ranta-heikki kirjoitti:

        hyvä käytetty on todennäköisesti parempi ja jopa halvempi kuin uusi paska. Miksi siis pitää ideologiasta kynsin hapain kiinni ostaa uutta jos ei rahat riitä kuin käytettyyn. Fakta on ettei veneiden käyttöarvo alene kuten esim. autoissa. Sama juttu kuin ostaako uusi kiinalainen perämoottori vai pari-kolme vuotta käytetty Yamaha.

        Että jos nyt vaan mietitään että mitä saa samalla hinnalla...

        juoppojen kalamiesten vene, joten hyväkuntoisista yksilöistä ei voi puhua kun satukirjoissa. jokainen komeasti muotoiltu bella haisee lohelle, kuselle ja kaljalle. normaaliin perhekäyttöön ei kukaan vähemmän ajava veneilijä sitä osta. bella 530 on pikemminkin käyttövene ja siksi se kelpaa ihmisille, jotka haluavat vaikka kalastella halvalla ja nukkua kaljahuuruissa saarenrannassa.


      • Anonyymi

        Jos on puhdas ja vähän käytetty niin mikä ettei haistelisi.


    • Ballista

      Moi.

      Viime kesänä tutustuin kaverin ko veneeseen, koneena 50hv Honda nelitahti.

      - Helvetin kiikkerä oli ! Suorastaan säikähdin kun menin laiturilta kyytiin !
      - Nukkumaan mahtuu kaksi keskikokoista aikusta miestä juuri ja juuri...(178cm/80kg)
      - Liikkuminen ajon aikana sai veneen kallistelemaan epämielyttävästi, samaan tyyliin kuin laiturissakin ollessa.
      - Ajoasento on surkea
      - kulutus oli kyllä kohtuullinen, vain noin 0,5 litraa maili.
      - Kelissä ei paattia testattu, ehkä onneksi =) Satunnaiset muiden veneiden peräaallot kyllä tuntuivat varsin epämukavilta =)

      Siinäpä sitä.

      Sinuna katselisin mielummin muita paatteja, Bellat jättäisin täysin omaan arvoonsa (vanhemmat)

      Hieman isommalla koneella (70-90hv) löytyy jo paljon parempiakin veneitä, niin meri ominaisuuksien kuin myös tilojenkin puolesta.

    • bella 530ht

      jos sellaisen ostat. Saattaa alussa tuntua hyvältä, mut piakkoin huomaat kyseisen veneen viat.

      • Hyvä veli

        Saat hyvän veneen halvalla.
        Itsellä ollut 10 vuotta. Todella halpaa veneilyä.
        Käytettynä saa kaksi Bellaa samalla rahalla kun jonkun saman kokoisen esim. Yamarinin.
        Niin kun joku alussa jo totesi, niin ne haukkuu joilla ei ole sitä ollut ja ne kehuu jotka on Bellalla veneillyt. Oma vene 80-luvun alkupuolelta ja rungoltaan täysin ehjä.
        Kaveri jolta veneeni ostin, osti liikkeestä uuden samanlaisen tilalle.


      • puolilautatsibaari

        Itse seisot paskassa ja sullahan on väärät kengät jalassa.


      • Toveripella
        puolilautatsibaari kirjoitti:

        Itse seisot paskassa ja sullahan on väärät kengät jalassa.

        Ajelimpa tuolla paatilla itsekkin kesän koneeena 25 mercun bigfuutti. Saimaata kolusin kullan kanssa ja kiva oli. Ei valittamista. Vaihdoin sitten matkaveneeseen.
        Tottahan se on että jupit ajaa tukkahulmuten aurinkolasit silmillään ohi.
        Mutta ole peroona ja oman tiesi kulkia.
        Sikäli hauska tämä 530, ettei Sonninen kehtaa sitä omakseen tunnustaa. Eräänlainen äpärä siis. Vai oletko nähnyt 530:stä messuilla tai venelehtien katalokeissa.
        Mutta koska se luultavast myy hyvin niin sitä on valmistettava.
        Alkaa nää nykyiset veneet olemaan tehty "amerrikalaiseen" käyttöön, missä niiden pääpaikka on laiturissa. Kyrppän jatkeita nääs!


      • minor700
        Toveripella kirjoitti:

        Ajelimpa tuolla paatilla itsekkin kesän koneeena 25 mercun bigfuutti. Saimaata kolusin kullan kanssa ja kiva oli. Ei valittamista. Vaihdoin sitten matkaveneeseen.
        Tottahan se on että jupit ajaa tukkahulmuten aurinkolasit silmillään ohi.
        Mutta ole peroona ja oman tiesi kulkia.
        Sikäli hauska tämä 530, ettei Sonninen kehtaa sitä omakseen tunnustaa. Eräänlainen äpärä siis. Vai oletko nähnyt 530:stä messuilla tai venelehtien katalokeissa.
        Mutta koska se luultavast myy hyvin niin sitä on valmistettava.
        Alkaa nää nykyiset veneet olemaan tehty "amerrikalaiseen" käyttöön, missä niiden pääpaikka on laiturissa. Kyrppän jatkeita nääs!

        Ja minä olen kuullut että Barlit taas kutsutaan Airisto-Mosseksi.
        No, olen veneillyt aika monta vuotta, möin Minor 700 Cabin syksyllä 09 ja luulin lopettaneeni veneilyhommat.Sitten näin syksyllä telakalla myytävänä 530:n ja rakastuin siihen rumilukseen. Ostin pois, vuosmalli 87 ja 40 hp Yamaha vm. 87.Ihan riittävä paatti että pääsee saaristoon, ja huoleton hoitaa.
        Nyt odotellaan taas innolla seuraavaa kesää!


      • stadin juntti
        minor700 kirjoitti:

        Ja minä olen kuullut että Barlit taas kutsutaan Airisto-Mosseksi.
        No, olen veneillyt aika monta vuotta, möin Minor 700 Cabin syksyllä 09 ja luulin lopettaneeni veneilyhommat.Sitten näin syksyllä telakalla myytävänä 530:n ja rakastuin siihen rumilukseen. Ostin pois, vuosmalli 87 ja 40 hp Yamaha vm. 87.Ihan riittävä paatti että pääsee saaristoon, ja huoleton hoitaa.
        Nyt odotellaan taas innolla seuraavaa kesää!

        En osaa sanoa mitään bellan ominaisuuksista mutta, kyllä niitä näkee myös täällä stadin laitureissa. Eli luulis sopivan myös rannikko käyttöön, jos on vähääkään ällii kaalis!

        Huonon itsetunnon omaavat pilkkaa täällä vähän joka sortin veneitä. Aina on joku huono, toinen aivan paska ja kolmas on kylpyamme. Kuitenkin joku niillä aina vesillä liikku ja yleensä varmaan ihan hymyssä suin.

        Mul itselläni on flipper 575ht. Vaatii vähän isomman koneen mut ei mikään huono vaihtoehto sekään.


      • Mossekuski
        stadin juntti kirjoitti:

        En osaa sanoa mitään bellan ominaisuuksista mutta, kyllä niitä näkee myös täällä stadin laitureissa. Eli luulis sopivan myös rannikko käyttöön, jos on vähääkään ällii kaalis!

        Huonon itsetunnon omaavat pilkkaa täällä vähän joka sortin veneitä. Aina on joku huono, toinen aivan paska ja kolmas on kylpyamme. Kuitenkin joku niillä aina vesillä liikku ja yleensä varmaan ihan hymyssä suin.

        Mul itselläni on flipper 575ht. Vaatii vähän isomman koneen mut ei mikään huono vaihtoehto sekään.

        Merten Mossen meinaan ostaa,kulkee pienellä teholla ja on näinollen taloudellinen.
        Olen kauan lueskellut venelehtiä ja netistä myös lukenut julkaisuja eri veneistä,aina suositellaan moottoreita 100-150 heppaa 5-6 metrin veneisiin,niissä on esimerkiksi 90 litran kiintotankit ja luvataan tuolla bensamäärällä jopa 4-5 tunnin veneretkiä.
        Ei ole mulla varaa tuonlaiseen veneilyyn ja varmaan ne bensarosvot veneet seisoo laitureissa.


      • Bernard,
        Mossekuski kirjoitti:

        Merten Mossen meinaan ostaa,kulkee pienellä teholla ja on näinollen taloudellinen.
        Olen kauan lueskellut venelehtiä ja netistä myös lukenut julkaisuja eri veneistä,aina suositellaan moottoreita 100-150 heppaa 5-6 metrin veneisiin,niissä on esimerkiksi 90 litran kiintotankit ja luvataan tuolla bensamäärällä jopa 4-5 tunnin veneretkiä.
        Ei ole mulla varaa tuonlaiseen veneilyyn ja varmaan ne bensarosvot veneet seisoo laitureissa.

        Tuolla ylempänä oli mielenkiintoinen kommentti: Välimerellä Bellan näköisissä veneissä käytetään järjestään 5 - 15 hv moottoreita.

        Sitten täällä joku haukkuu kavein Bellan ajoasentoa, vaikka siinä on 50 hv nelitahtimoottori. Mikä suomalaisia veneilijöitä riivaa? Pippelin pienuusko?


    • Mossekuski

      Joo kyllä pari kesää Bella ht 530 venellä uisteltuani isolla järvellä, olen sitä mieltä että se on parhaita veneitä vetouisteluun,jos ei oteta huomioon pitkiä siirtymäajoja,ei tarvita uistellessa jarrupusseja tai muita härveleitä koska pääkoneen vauhti on joutokäynnillä aivan sopiva 2,5-3,5 km.
      Riittävä matkavauhti sillä saadaan 25 hepan nelitahtikoneella,ehtiipähän vähän katsella maisemia ja eikä ole kokokylän verkot moottorinevässä kun perille tullaan,myöskin vieraammilla vesillä karikot jossa on alle puolimetriä vettä niin ovat vaarallisia kovassa vaudissa ajaville.
      Kulutus on joutokäynnillä uistellessa 0.6 litraa tunnissa.
      Ja kuten jo aiemmissa kommenteissa on todettu niin säilytystilaa on ruhtinaallisesti ja nukkumaankin mahtuu kaksi aikuista ihan hyvin.
      Niin että semmoinen se merten mosse on,mutta eihän sitä ole merelle tarkoitettukaan,tuuliherkkiä ovat HT-veneet yleensä,ei Bella ole pahimmasta päästä.
      Ja kalaa tulee niin perkeleesti,kyllä Munapata tietää.

    • lapinkero1

      Mulla on vene Bella 530 ht moottorina 6 hv voimanen merku kulkee ihmeellisen hyvn todella pienellä moottorilla

      Ajelen pää asiassa TURUN AIRISTOLLA KUN ON TUULTA 12 MT SEKUNISSA AIRISTOLLA BELLALLA PÄRJÄÄ VIELÄ

      käytän uistelussa pääasiassa kalastus käytössä

      6 hv heppasella kulkee tunnissa noin 10 km saa olla vasta aallokkoakin kovassa kelissä sama vauhti lähes airistolla
      todella peinellä kulutuksella kulkee 6 hv neli tahtimoottorilla tyhjä käynti on hyvä uistelussa

      • lapinkero1

        jos on tuulta 12 sekunnissa jos ajaa sivutuuleen airistolla kyllä se jo keinuu
        vasta aallokkoon mene todella hyvin vauhti pois ja vesi lentää

        mutta kaikki jo keinuu jos 12 mt tuulta kun lähdetään sivutuuleen ajamaan tämä kokoiset veneet

        tuuli herkkä se on paljon purjepinta alaa mihen tuuli ottaa kiinne kyllä sen kanssa pärjää merellä TURUN AIRISTOLLAKIN

        Saaristossa kyllä pärjää avomerellä en ole ollut mutta on suunnitteilla lähtöä AHVENA MAALLE se on saaristoa koko matkan

        mutta aina kannattaa katsoa sää tiedotukset


      • lapinkero1
        lapinkero1 kirjoitti:

        jos on tuulta 12 sekunnissa jos ajaa sivutuuleen airistolla kyllä se jo keinuu
        vasta aallokkoon mene todella hyvin vauhti pois ja vesi lentää

        mutta kaikki jo keinuu jos 12 mt tuulta kun lähdetään sivutuuleen ajamaan tämä kokoiset veneet

        tuuli herkkä se on paljon purjepinta alaa mihen tuuli ottaa kiinne kyllä sen kanssa pärjää merellä TURUN AIRISTOLLAKIN

        Saaristossa kyllä pärjää avomerellä en ole ollut mutta on suunnitteilla lähtöä AHVENA MAALLE se on saaristoa koko matkan

        mutta aina kannattaa katsoa sää tiedotukset

        siirtymä matka on noin kalapaikkoille 6-----8 km kyllä nämä matkat penellä moottorilla ajaa

        mutta mulla on myös toinen vene millä käyn myös kalassa nopeampi monta kertaa
        mutta pienempi kuin bellani sen kanssa pitää katsoa säät ennen lähtöä
        molemilla käyn kalassa ympäri TURUN SAARISTOA korppoo nauvo parainen
        naantali meri masku rymättylä ja ahven saari


    • ei .,-

      En lähtis todellakaan MERELLE :D
      Tuollaista kiikkuvaa pulkkaa laittas kuin pienelle JÄRVELLE

    • Ok.2

      No on niitä niin paljon että ei noi "puukengäksi" kutsutut Bella 530 HT.t voi ihan huonoja olla. Niitä alettiin valmistaakkin uudelleen tauon jälkeen suuren kysynnän johdosta.

    • Kyytiä saanut

      Empä ole Bellatsaulla merellä ajellut mutta Saimaalla vaikka kuinka.
      Isä osti tuollaisen jostain konkurssipesästä kun olin pikkupoika. Se oli silloin hieno vene. Sillä retkeiltiin Lpr.-Kuopio-Jns. alue ja muuallakin. vanhemmat nukkuivat veneessä ja me pojat teltassa rannalla.
      Veneessä oli hirmukone, Evikka 35. Sillä vene kulki ihan hyvin neljä ihmistä tavarat eikä ikinä ajettu mataa täysillä. Vene painotettiin siten että kulku oli kevyttä. Silloin ei mitään gepsejä ollut joten vauhtia ei oikein tiedetty mutta kun hyvissä ajoin lähti niin oli aikanaan perillä oltiin.
      Kerran Suvasvedellä keikutti ja riepotti siten että koppi oli tavaroista täysin sekaisin. Äiti oksensi laidan yli ja sitä pelotti. Me pojat olimme olevinamme Linnanmäellä ja naurettiin vaan. Isä ajoi totisena ja väitti että ei pelkoa kyllä pärjätään. Niinkuin pärjättiinkin kun kerta tätä kirjoitan.
      Isä ei ollut veneestä mitenkään tarkka vaan antoi sitä meille pojille heti ajeltavaksi kun ikä salli. Pensarahoihin piti tehdä kotitöitä, niitä kyllä piisasi.
      Kun alkoi tytöt kiinostamaan niin olipa hienoo viedä joku tyttö Bellatsaulla saareen nuotioiltaan. Se oli jotain muuta kuin muilla mopopojilla oli tarjota. Ensimmäisen kerran pääsin Bellassa pukkaamaankin. Velipoikakin tais saada samassa paatissa ensikyytinsä.
      Ainoa mikä minua veneessä vieroksuttaa on se että pitää ajaa taivasalla. Pienikin sade tai sivutuulen roiske tulee päälle. Jos kuskin paikka olisi edempänä niin saisi ajella sääsuojassa vaikka ei olisi rättejä viritellytkään. Tosin se söisi makuupaikan pituutta.
      Nykyisin minulla on asuttavavampi ja isompi keskikoneinen vene.
      Isä ajelee vielä tuolla Bellatsaulla.
      Nyt yksi niistä kyytiläisistä patistaa tuolla kahville, on mentävä.

      • lapin1

        kyllähän Turun airistolla on ollut tuulta 15 mt /s ja pärjätty ollaan vastaan sivu ja myötä aallokkoa ollaan ajettu kaikki aallot ollaan käyty lävitse

        ja pienellä moottorilla ei suurella


      • lapinkero1
        lapin1 kirjoitti:

        kyllähän Turun airistolla on ollut tuulta 15 mt /s ja pärjätty ollaan vastaan sivu ja myötä aallokkoa ollaan ajettu kaikki aallot ollaan käyty lävitse

        ja pienellä moottorilla ei suurella

        yhdellä oli työ matkalla tuulta oli 17 m/s airistolla meni kuulema todella hyvin vielä

        siitä vaan merelle ei ole ongelmia yhtään

        itse olen ollut paljon merellä bellalla en koskaan järvellä aina merellä

        kalaa on tullut hienosti pientä ja suurta haukeaa

        toiset haukkuu ja kehuu niihän se on aina maku asia niitä on todella paljon valmistettu ja tuotanto on käynistetty uudelleen ei voi olla huono vene


    • Anonyymi

      On kyseisestä puukengästä kokemuksia ja ongelmatkin tiedossa,pohjan muoto. . ei juuri tasaista kohtaa eikä kantopintaa,vaihdat pastillia suusssa vasemmalta oikealle tai kahvikuppia kädestä toiseen niin kallistuu ja toinen joskus vaarallinenkin ominaisuus raju keulan leikkaaminen,mielummin joku 20-40 hv trimmikone jolla nopeus siedettävä ja saa kulkuasennon sopivaksi ja keulaa ylemmäks vedestä. Laiton omaan trimmitasot ja pallelistat alumiini kulmaraudasta niin ominaisuudet parani huomattavasti,vakiona vesi ei pysy rungon alla ja ei juuri kantoa. Enempi ns puoliliukuva ja sopiva nopeus alue n 10-15 solmua. Muuten tilava ja hyvä vene asumiseen 2 hengelle. Pallelistojen trimmien ym asennus helppoa poraat rosteri pulttia varten vähän pienemmän reiän kuin pultti jos vaikka 8 mm pultti niin 7.7 m reikä sit sikafleksiä reikään ja pulttiin ja räikällä tai akkukoneella ns kierteellä kiinni,pysyy kiini ja ei vuoda.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8116
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2492
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1143
    Aihe