Tulorajaulosmittaus

Voiko?

Kun on vuoden maksellut ulosottoon ja olisi mahdollisuus saada maksuvapaat kuukaudet niin voiko ne kuukaudet itse päättää mitkä haluaa?Tottakai minä itse valitsisin heinäkuun jolloin tulee lomarahat ja joulukuun jolloin tulee talvilomarahat.

16

4829

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi.......

      itse päättää! Riippuu tosin voudista aika pitkälle, itse sain juuri ne kuut jotka halusinkin.

      • päättää itse..

        Ainakin täällä pohjois-savossa vouti laittoi kirjeen, jossa ilmoitti että vapaakuukaudet ovat tammi- ja helmikuu 2009, jos haluat vapaakuukauden muulloin , ota yhteyttä jne. Eli olisin kai saanut itse valita vapaakuukaudet, mutta näin eläkeläisenä sillä ei niin merkitystä, kun tulot on joka kuukausi samat.


      • riippuu voudista
        päättää itse.. kirjoitti:

        Ainakin täällä pohjois-savossa vouti laittoi kirjeen, jossa ilmoitti että vapaakuukaudet ovat tammi- ja helmikuu 2009, jos haluat vapaakuukauden muulloin , ota yhteyttä jne. Eli olisin kai saanut itse valita vapaakuukaudet, mutta näin eläkeläisenä sillä ei niin merkitystä, kun tulot on joka kuukausi samat.

        Tulorajaulosmittauksessa velallisella on oikeus kahteen vapaakuukauteen vuodessa ja ne annetaan viran puolesta.

        ANNETAAN VIRAN PUOLESTA eli ota vastaan nöyränä mitä ylhäältä annetaan.


    • sitten kun sinulle on

      ensin ehdotettu niitä kuukausia voutin puolesta. Et kuitenkaan säästy lomarahojen mittaukselta jne. koska vapaakuukaudet koskee vain normaalia ulosmittausta.
      Esimerkki: itse otin marras- ja joulukuun. Sain joulukuussa veronpalautukset, jotka ulosmitattiin, mutta normituloistani ei ulosmitattu mitään. Eli ylimääräisiin tuloihin tällä ei ole vaikutusta.

    • eipä ole

      Ei ole ikinä täällä Espoossa ainakaan kukaan ulosottomies itse lähetellyt ilmoitusta milloin on vapaakuukausia. Itse senkin tiedon niistä vapaista kuukausista sain netistä metsästää aikoinaan.. Se taitaa riippua aika pitkälti uo-miehestä mikä on käytäntö, itse sain kyllä ne kuukaudet mitkä pyysinkin.

      • opastajatar

        Ulosottomies kertoi että hänelle on tullut tieto että se ja se kuukausi on määritelty vapaakuukausikseni. Tähän voi hakea muutoksen jos haluaa. LISÄKSI on mahdollisuus kirjallisella hakemuksella (kaavakkeita saa ulosoton toimistosta)saada LAKISÄÄTEISESTI vielä lisää vapaita kuukausia esim. rikkoutuneen tarpeellisen talouskoneen, silmälasien tms. hankintaan. Pääsääntöisesti 1kk kerrallaan. Näihin ns. ylimääräisiin vapaakuukausiin ovat oikeutettuja henkilöt joiden palkkaa, eläkettä tms. on yli vuoden säännöllisesti (tai lähes)ulosmitattu.

        Moni tälläkin palstalla on syytellyt ulosottomiestä että toimii mielivaltaisesti... Muistathan että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Kun on yhteydessä po. virkamieheen (tai kehen hyvänsä) on omalle asialle eduksi esittää asiansa YSTÄVÄLLISESTI ja ehkä kysyä neuvoa sen sijaan että tiuskii, vaatii tai moittii jos tuntuu ettei asiat luista itse suunnittelemaansa suuntaan.

        Ulosottomiehetkin ovat lähimmäisiämme ja tekevät työtään. Valitettavasti heidän asiakkaansa usein ovat vaikeassa tilanteessa ja kireinä, siis ystävällisyys on poikkeus ja varmaan edesauttaa asian etenemisessä.


      • Ulosotossa
        opastajatar kirjoitti:

        Ulosottomies kertoi että hänelle on tullut tieto että se ja se kuukausi on määritelty vapaakuukausikseni. Tähän voi hakea muutoksen jos haluaa. LISÄKSI on mahdollisuus kirjallisella hakemuksella (kaavakkeita saa ulosoton toimistosta)saada LAKISÄÄTEISESTI vielä lisää vapaita kuukausia esim. rikkoutuneen tarpeellisen talouskoneen, silmälasien tms. hankintaan. Pääsääntöisesti 1kk kerrallaan. Näihin ns. ylimääräisiin vapaakuukausiin ovat oikeutettuja henkilöt joiden palkkaa, eläkettä tms. on yli vuoden säännöllisesti (tai lähes)ulosmitattu.

        Moni tälläkin palstalla on syytellyt ulosottomiestä että toimii mielivaltaisesti... Muistathan että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Kun on yhteydessä po. virkamieheen (tai kehen hyvänsä) on omalle asialle eduksi esittää asiansa YSTÄVÄLLISESTI ja ehkä kysyä neuvoa sen sijaan että tiuskii, vaatii tai moittii jos tuntuu ettei asiat luista itse suunnittelemaansa suuntaan.

        Ulosottomiehetkin ovat lähimmäisiämme ja tekevät työtään. Valitettavasti heidän asiakkaansa usein ovat vaikeassa tilanteessa ja kireinä, siis ystävällisyys on poikkeus ja varmaan edesauttaa asian etenemisessä.

        Palkastani on ulosmitattu saatavia pian vuosi. Ilmoittaako "ulosotto-setä" :) minulle kirjeitse mahdollisuudesta ns. vapaa kuukausiin, vai pitääköhän minun itse mahdollisesti käydä niitä kyselemään. En ole tiennyt sitäkään että on mahdollista saada vapaa kuukausia esim silmälasien hankintaan (lapselle ja itselle pitäisi uusia lasit) :(
        Olisi kivaa jos tuo ulosotto-setä tiedottaisi paremmin "asiakkaan" oikeuksista.


      • opastajatar
        Ulosotossa kirjoitti:

        Palkastani on ulosmitattu saatavia pian vuosi. Ilmoittaako "ulosotto-setä" :) minulle kirjeitse mahdollisuudesta ns. vapaa kuukausiin, vai pitääköhän minun itse mahdollisesti käydä niitä kyselemään. En ole tiennyt sitäkään että on mahdollista saada vapaa kuukausia esim silmälasien hankintaan (lapselle ja itselle pitäisi uusia lasit) :(
        Olisi kivaa jos tuo ulosotto-setä tiedottaisi paremmin "asiakkaan" oikeuksista.

        ..tai ehkä nopeuttaisi asiaasi jos ottaisit itse ystävällisesti yhteyttä "ulosotto-setään" ja kyselisit vapaakuukausistasi. Voihan olla niin että sinun po.kuukautesi on määritelty pidettäväksi vasta vuoden loppupuolella ja ilmoitus niistä tulee vasta siis myöhemmin.
        Tästä ja kaikesta muustakin ulosottoon liittyvästä lainsäädännöstä löytyy tietoa netistäkin aika hyvin esim. Finlexin lakitietokannasta. Etsi Googlettamalla "ulosottolaki" tai ulosoton vapaakuukaudet.
        Luota että asiasi järjestyvät parhain päin, silloin niin myös tapahtuu.


      • ei kivaa
        opastajatar kirjoitti:

        ..tai ehkä nopeuttaisi asiaasi jos ottaisit itse ystävällisesti yhteyttä "ulosotto-setään" ja kyselisit vapaakuukausistasi. Voihan olla niin että sinun po.kuukautesi on määritelty pidettäväksi vasta vuoden loppupuolella ja ilmoitus niistä tulee vasta siis myöhemmin.
        Tästä ja kaikesta muustakin ulosottoon liittyvästä lainsäädännöstä löytyy tietoa netistäkin aika hyvin esim. Finlexin lakitietokannasta. Etsi Googlettamalla "ulosottolaki" tai ulosoton vapaakuukaudet.
        Luota että asiasi järjestyvät parhain päin, silloin niin myös tapahtuu.

        Jos tulosi ovat liian suuret niin et saa ollenkaan vapaita kuukausia, niin ainakin minulle sanoi ulosottomies. Arvatkaa v.......??


      • näin on
        opastajatar kirjoitti:

        Ulosottomies kertoi että hänelle on tullut tieto että se ja se kuukausi on määritelty vapaakuukausikseni. Tähän voi hakea muutoksen jos haluaa. LISÄKSI on mahdollisuus kirjallisella hakemuksella (kaavakkeita saa ulosoton toimistosta)saada LAKISÄÄTEISESTI vielä lisää vapaita kuukausia esim. rikkoutuneen tarpeellisen talouskoneen, silmälasien tms. hankintaan. Pääsääntöisesti 1kk kerrallaan. Näihin ns. ylimääräisiin vapaakuukausiin ovat oikeutettuja henkilöt joiden palkkaa, eläkettä tms. on yli vuoden säännöllisesti (tai lähes)ulosmitattu.

        Moni tälläkin palstalla on syytellyt ulosottomiestä että toimii mielivaltaisesti... Muistathan että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Kun on yhteydessä po. virkamieheen (tai kehen hyvänsä) on omalle asialle eduksi esittää asiansa YSTÄVÄLLISESTI ja ehkä kysyä neuvoa sen sijaan että tiuskii, vaatii tai moittii jos tuntuu ettei asiat luista itse suunnittelemaansa suuntaan.

        Ulosottomiehetkin ovat lähimmäisiämme ja tekevät työtään. Valitettavasti heidän asiakkaansa usein ovat vaikeassa tilanteessa ja kireinä, siis ystävällisyys on poikkeus ja varmaan edesauttaa asian etenemisessä.

        Valitettavasti ulosottomiehiinkin mahtuu monenlaista toimijaa. Aina ei auta vaikka kuinka asiallisesti tai ystävällisesti yrittää asioita selvittää.


    • perijätär*

      Tulorajaulosmittauksissa vapaaksi annetaan ns. 13.kuukausi ja siitä sitten seuraava kesäkuu tai joulukuu. Ja ihan pyytämättä nämä saa. Jos velallinen haluaa vaihtaa vapaakuukaudeksi jonkun muun kuukauden, hän ottaa yhteyttä ja yleisesti ottaen saa sen kuukauden minkä haluaa.
      Kyseessä siis tulorajaulosmittaus.

      • asian oppinut

        Suomessa uomiehen toiminnoissa on alueellisia eroja, se voi mennä näinkin pyydät uomieheltä tulorajaulosmittaus vapaakuukaisia, voi lähettää sinulle ulosottohakemuksen eli hakemuksen otsitko on: ulosmittauksen kesketyttäminen tai rajoittaminen jos et tiedä miten täytät hakemuksen uomiehen täytäänpano alkaa ja olet pulassa, esimerkki täytät ja lähetät ja merkitsee että että ei ole tulorajaulosmittaus et saa vapaakuukausia omaisuuttasi tullaan ulosmittaamaan paras että pyydät suullisesti ja vastaus vaikka sähköpostilla, ei peräkkäisiä kuukausia ja mitä olet maksanut ja kauan uomiehelle eli lyhentänyt velkojasi, velvoite on maksaa uolyhennys aina taukoammatta. Asian oppinut.


    • Ent. velallinen

      Itselläni oli aikoinaan tilanne, että ulosottomies kävi nappasemassa osansa jokaisesta tilistäni. Ulosmittausta oli kulunut vain 7kk, jolloin jouduin tilanteeseen, jossa piti maksaa reilu 1000€:n lasku tai tulisi uusi merkintä.

      Laitoin UO-miehelle sähköpostia, että voisinko saada pitää kesäkuun ensimmäisen palkan kokonaan itselläni, jotta välttyisin merkinnältä. (tuona kesäkuuna tuli 3 tiliä) UO-mies vastasi, että ilmoittaa työpaikalleni, että kesäkuu on maksuvapaa kuukausi.

      Itse olisin halunnut vain sen yhden tilin itselleni, koska kesäkuussa tuli lomarahat, jolla olisin saanut ison siivun veloista maksettua, mutta eipä tuohon kärsinyt sitten alkaa nokkaa koputtamaan.

      En sitten tiedä, johtuiko UO-miehen leppoisa asenne siitä, että hän oli juuri sinä päivänä jäämässä itse kesälomalle..? Heillähän on osa palkasta provikkaa, joten tuo minun maksuvapaahan ei vaikuttanut hänen tuloihin ollenkaan.

    • Anonyymi

      Eroja on paljon, Kymenlaaksossa ainakin hyvin kärttyisiä ja henkilöitä, jotka eivät lähesty lainkaan,kirjeet liikkuu ei muuta.

      Ulosoton piti kehittyä eli ulosottoylitarkastajiksi nimike muutettiin, lisäämään heidän palkkioitaan ja etujaan.

      Piti tehdä suunnitelmia, uudistua, mutta ilmeisemmin vain heidän palkkaetujensa vuoksi.

      Myyvät ihmisten asuntoja pilkkahintaan ja josta he saavat vielä myyntiprovikkaa.

      Sanoisin kylmiä, tunteettomia ja ei asiakasystävällisiä henkilöitä lainkaan.

      Tuohan on ns. kirjurin työ eli varmaan aika tylsä työ ja konttoristin työ, sopii varmaan jollekin merkantille, joka istuu ja kyttää ihmisten varojen kulkua.

      Tuota ihmettelen ollaan tavallisten pulliaisten tileillä, mutta esimerkiksi isovelkaisia varakkaita ei rokoteta veloista ajavat hienoilla mersuilaan, ja omistavat hienoja kartanoita eikä ulosotto puutu heidän tiluksilleen. Ainakin näkyy tuo Therman, Karalahti yms julkimot isoissa veloissa mediassa pyörivän. Mutta perseen alla hienot autot ja omistusasunnot. Sangen outoa ulosottoa on, onko siis ulosottokin pärstäkertoimesta johtuvaa ulosottoa.

      • Anonyymi

        Pärstä vaikuttaa, siltä vaikuttaa.
        Itse en saanut kolme vuotta sitten maksuvapaata kun talotekniikan laite meni rikki. En ole saanut sen jälkeenkään. Opin olemaan kylmän veden varassa, vaikka ei se herkkua ole vanhan ihmisen elämässä.


    • Anonyymi

      Kymenlaaksosta myös kurjia kokemuksia. Ul virkailijat vaihtuivat useaan ja monenmoista mahtui mukaan. Yksi ainoa oli ymmärtäväinen, antoi vapaa kuukausia enemmän kuin 2 vuoteen jos oli tarpeen. Muut ei antanut ikinä vaikka itku silmissä niitä anoin, usein elettiin 40e/kk.
      Ei mullekaan kukaan sieltä kertonut mistään vapaa kuukausista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe