Uskotteko, että pariutumisessa pätee kasautumisteoria? Jos, mikä se on?
Tarkoitan, että jotkut saavat paremmin parisuhteita eli löytävät helpommin kumppanin kuin toiset. Esimerkiksi monet eroavat toimivat siten, että heillä on heti uusi, kun entinen suhde on loppu.
Joillakin ei ole sitä ensimmäistäkään tai kumppanin löytäminen on vaikeaa (tai se kumppani on jotenkin vaikea/sitoutumiskammoinen/pelimies tai -nainen jne.).
Näyttää, että kaikki suhteet menevät jo naimisissa tai suhteissa oleville.
En tarkoita ulkonäkö- enkä muita ulkoapäin määräytyviä juttuja. Nimenomaan ihmetyttää, että ulkoisella olemuksella, uralla tms. menestystekijöillä ei näyttäisi olevan tämän kanssa mitään tekemistä. Päinvastoin. Monesti esim. kauniit naiset ovat yksin.
Onko tällaisilla parisuhteita saavilla ihmisillä taitoja tai taipumuksia, joista ikisinkuilla ei ole tietoa? Ehkä heillä on jotain kokemusperäistä tietoa siitä, miten vastakkaista sukupuolta vedetään puoleensa?
Kasautumisteoria
28
1004
Vastaukset
- Putkivalo
vain pienemmät vaatimukset kumppanin suhteen? Vaiko suurempi pelko jäädä yksin?
- miljoonapulu
Mistä tuon sitten tietää? Minun mielestäni ei näissä pariutumisasioissa ole mitään tiettyä juttua miten se menee.
On niin monia "versioita" ja tarinoita tälläkin saralla. - osua nappiin
Ehkä niillä, jotka ovat enimmäkseen olleet suhteessa onkin jonkinlainen pelko yksinjäämisestä ja siksi pitää heti löytää uusi.
Mutta ne, jotka ovat olleet kauan yksin saattavat myös pelätä suhteeseen sitoutumista. Ja katsokaapa noita "ikisinkkujen" ja pitkään yksin eläneiden vaatimuksia treffipalstoilla. Joissain ilmoituksissa jopa lukee tyyliin; "Katsopa sitten tarkkaan ihannekumppanini määritelmä". Eli jos olet sentin vaatimusta lyhyempi tai vuositulosi eivät ala 5:lla, älä häiritse minua. Uskomatonta narsismia.
En ymmärrä, miten ihmiselle voi tulla kuvitelma siitä ainoasta oikeasta ihanteesta, josta ei tingitä tuumaakaan. No, minun puolestani moiset saavatkin jatkaa yksin.
Tosiasiassa, kun (jos) elämässä sitten tulee vastaan sattumalta joku sellainen, jonka kanssa "kemiat" kohtaavat, tämä saattaa olla täysin toisenlainen, kuin sitä kuvittelisi tahtovansa löytää.
Eli kallistun enempi siihen epärealistiseen vaatimustasoon. - WauWau
miljoonapulu kirjoitti:
Mistä tuon sitten tietää? Minun mielestäni ei näissä pariutumisasioissa ole mitään tiettyä juttua miten se menee.
On niin monia "versioita" ja tarinoita tälläkin saralla.Olisihan se kieltämättä myönteistä, jos näin olisi.
Kuitenkin tätä kasautumishuomiointia on tullut harrastettua jo pidemmän aikaa, ja kyllä se pitää paikkaansa, että jokin teoria tai taipumus on, mutta mikä...
Tavallisuus voi olla yksin selittävä tekijä. Liekö tavallista helpompi lähestyä tai tavallisia ihmisiä on enemmän kuin "epätavallisia" ja kun ihminen aina etsii sitä vastinpariaan, niin... - WauWau
osua nappiin kirjoitti:
Ehkä niillä, jotka ovat enimmäkseen olleet suhteessa onkin jonkinlainen pelko yksinjäämisestä ja siksi pitää heti löytää uusi.
Mutta ne, jotka ovat olleet kauan yksin saattavat myös pelätä suhteeseen sitoutumista. Ja katsokaapa noita "ikisinkkujen" ja pitkään yksin eläneiden vaatimuksia treffipalstoilla. Joissain ilmoituksissa jopa lukee tyyliin; "Katsopa sitten tarkkaan ihannekumppanini määritelmä". Eli jos olet sentin vaatimusta lyhyempi tai vuositulosi eivät ala 5:lla, älä häiritse minua. Uskomatonta narsismia.
En ymmärrä, miten ihmiselle voi tulla kuvitelma siitä ainoasta oikeasta ihanteesta, josta ei tingitä tuumaakaan. No, minun puolestani moiset saavatkin jatkaa yksin.
Tosiasiassa, kun (jos) elämässä sitten tulee vastaan sattumalta joku sellainen, jonka kanssa "kemiat" kohtaavat, tämä saattaa olla täysin toisenlainen, kuin sitä kuvittelisi tahtovansa löytää.
Eli kallistun enempi siihen epärealistiseen vaatimustasoon.Oot tasan täsmän oikeassa siinä, että tosielämässä saattaa ihastua ja tosissaan täysin erilaiseen persoonaan kuin ajatteli. Tästä on itsellänikin käytännön vahvaa kokemusta...
Mutta henk.koht. kiistän sen, että ikisinkkuna listani ideaalipartnerista olisi tiukka. Itse asiassa sitä ei ole, joitain ajatuksia voi olla, kuten yllä kuvasin. - nappiin?
WauWau kirjoitti:
Oot tasan täsmän oikeassa siinä, että tosielämässä saattaa ihastua ja tosissaan täysin erilaiseen persoonaan kuin ajatteli. Tästä on itsellänikin käytännön vahvaa kokemusta...
Mutta henk.koht. kiistän sen, että ikisinkkuna listani ideaalipartnerista olisi tiukka. Itse asiassa sitä ei ole, joitain ajatuksia voi olla, kuten yllä kuvasin.Olet mies, eikö niin? Naisethan ne valitsee useinkin, kellä tuossa on mahkut ja kellä ei, joten ei miehillä olekaan tarkkoja kriteerejä.
- WauWau
nappiin? kirjoitti:
Olet mies, eikö niin? Naisethan ne valitsee useinkin, kellä tuossa on mahkut ja kellä ei, joten ei miehillä olekaan tarkkoja kriteerejä.
Arvasit sukupuoleni väärin.
- ei nappiin
WauWau kirjoitti:
Arvasit sukupuoleni väärin.
Mutta tuohan on jo sinänsä kiva kuulla. Täytyy pitää mielessä, ettei koskaan tule yleistää.
- Jermuxi tms.
Kaikki naiset tahtoisi aina kasautua mun seuraan, mutta ei sellaista millään jaksa. Kjäh!
- gg-10
Kas edellämainittu on erinomainen esimerkki supliikkimiehestä.
- miljoonapulu
Kunhan kerskut ;). Heh.
- Jermuxi tms.
gg-10 kirjoitti:
Kas edellämainittu on erinomainen esimerkki supliikkimiehestä.
Noo, kieltämättä sanat menevät kohdalleen ja porukalla kun ollaan liikenteessä, niin hauskaa riittää. No sellainen kiinnostaa näköjään naisia kovasti..."Mikäs se siellä oikein hauskaa noin kovasti ylläpitää..." ja sitten ne onkin siinä tekemässä tuttavuutta. Meitsillä on kuitenkin oma elämä, niin ei siinä muita naisia silloin kaivata.
- gg-10
Jermuxi tms. kirjoitti:
Noo, kieltämättä sanat menevät kohdalleen ja porukalla kun ollaan liikenteessä, niin hauskaa riittää. No sellainen kiinnostaa näköjään naisia kovasti..."Mikäs se siellä oikein hauskaa noin kovasti ylläpitää..." ja sitten ne onkin siinä tekemässä tuttavuutta. Meitsillä on kuitenkin oma elämä, niin ei siinä muita naisia silloin kaivata.
Siinä on asennetta. Ole varuillasi, on niitäkin naisia jotka katsovat vain varattujen perään.
Eräs ystävän ystävä. Perusteena: miksi hän katselisi niitä jotka eivät ole muillekaan kelvanneet. Tämän kuultuani nauroin, on niitä miehennielijöitä. - Jermuxi tms.
gg-10 kirjoitti:
Siinä on asennetta. Ole varuillasi, on niitäkin naisia jotka katsovat vain varattujen perään.
Eräs ystävän ystävä. Perusteena: miksi hän katselisi niitä jotka eivät ole muillekaan kelvanneet. Tämän kuultuani nauroin, on niitä miehennielijöitä.Yhdessä vaiheessa tuntui, että pitäis lähteä vaikka kenen kanssa ravintelista pihalle ja sitten kun sanoin, että en mä mihinkään mene, mä oon naimisissa..Niin täti sanoi siihen. "Ei se mua haittaa, jos ei sitten sua..." Hittolainen, jo on mennynä meno suomen puolella kovaksi. No, kyllähän mä tietty osaan käyttäytyä seurassa ja varmaan kaikilla hauskaa. Mutta ei se mun mielestä ole mikään signaali, että mä siitä sitten jatkan matkaa jonkun toisen kanssa.
- WauWau
gg-10 kirjoitti:
Eräs ystävän ystävä. Perusteena: miksi hän katselisi niitä jotka eivät ole muillekaan kelvanneet. Tämän kuultuani nauroin, on niitä miehennielijöitä.Tavallaan olin siis oikeassa: varattuus on yksi viehättävä tekijä. Ja niillä, jotka eivät ole varattuja, on stigma otsassa.
Mutta onhan tuohon ratkaisu. Sormus sormeen ja baanalle, niin johan alkaa seuraa löytyä. Tosin ei varmaan kovin sitoutunutta. - WauWau
Jermuxi tms. kirjoitti:
Onhan meitä, erilaisia. Kyllähän jotkut tykkää, supliikkimiehistä. Onhan meitä, monta mieltä.
- gg-10
Toisille elämä on peliä. Uusi on jatkuvasti hakusessa. Kun homma menee tarpeeksi pitkälle, peli paljastuu, ja sitten vaihdetaan paria.
Tottakai supliikkipuoli on joillakin hallussa äärettömän hyvin. Ja kun pokka pitää, on helppo iskeä uusi. Maailma on houkutuksia täynnä.- WauWau
Eli teenkö oikean johtopäätöksen vastauksestasi, että jos tunteella mennään, niin jäädään useimmiten yksin? Kun taas laskelmoijat ovat juuri näitä, joille parisuhteet kasautuvat?
- gg-10
WauWau kirjoitti:
Eli teenkö oikean johtopäätöksen vastauksestasi, että jos tunteella mennään, niin jäädään useimmiten yksin? Kun taas laskelmoijat ovat juuri näitä, joille parisuhteet kasautuvat?
Ei se ihan yksi yhteen näin mene.
Kun on varattu, pitäisi pitää järki päässä eikä mennä tunteella.
Vaikeaa ajatella, että parisuhteita kasautuu. - WauWau
gg-10 kirjoitti:
Ei se ihan yksi yhteen näin mene.
Kun on varattu, pitäisi pitää järki päässä eikä mennä tunteella.
Vaikeaa ajatella, että parisuhteita kasautuu.Tarkoitinkin kasautumisella sitä, että ensin yksi suhde, sitten toinen. En sitä, että on samanaikaisesti monia suhteita.
Tietenkin järki päässä, jos jo suhteessa. Mutta muut voinevat mennä tunteella, jos ovat vapaita? Se onkin eri juttu, kiinnostaako vapaa ihminen ketään.
- mira-ley
Hei,
Olisin itse ollu sangen tyytväinen, jos olisin jo nuorempana tiennyt tämän tärkeän seikan kumppanin suhteen. NImittäin olisi itse voinut r u k o i l l a itselleen ihan oikeaa kumppania --sitä oikeaa todella. Mutta nyt olen sen kuitenkin jo saanut. samanhenkisen jne. vähän myöhemmällä iällä tosin.
Tunnen monia onnellisesti naimisissa olevia nuoria, joille on kotona kerrottu tästä mahdollisuudesta jo kasvuiässä. Tsemppiä Sinulle ja ota onkeesi...
t:mira-ley ;))- WauWau
Tarkoittaako kirjoittaja rukoilemista kristillisessä merkityksessä?
- mira-ley
WauWau kirjoitti:
Tarkoittaako kirjoittaja rukoilemista kristillisessä merkityksessä?
Hei,
voisin tarkentaa, että Raamatullisessa...
t:mira-ley :)
- Tilja
Lisäksi ihminen on laumaeläin ja moniavioinen ja sitä kautta sosiaalinen.
Olemme kuitenkin kaikki erilaisia ja kumppanin valinnassa seksuaalinen vaihtoarvo sanelee paljon. Esim kaunis ulkonäkö kumppaneilla on hyvin tavallista. Se on kuitenkin kompensoitavissa vauraudella ja vallalla.
Tätä rataa se jotenkin menee. - >ouroboros<
Mulle on aina löytynyt parisuhde helposti. En tarkoita seksisuhteita, vaan parisuhteita. En ole koskaan pitänyt sitä mitenkään "erikoisena".
Osaan puhua vain itsestäni. Kun ajattelen viestiäsi suhteessa itseeni, niin mulla on sellainen asenne, että parisuhde on "itsestään selvyys". Mun on helppo alkaa pitkään suhteeseen. Olen avoin sille hyvälle, mitä toisessa ihmisessä on, ja löydän sitä sieltä, mihin katson, sitä hyvää. Tää on saanut mut tekemään myös vääriä valintoja.
Tuo tarkoittaa myös sitä, että mulla ei ole paljonkaan kriteerejä, karsimismielessä. Totta kai mulla on omat mieltymykseni, mutta ne ovat melko yleiset, niihin raameihin mahtuu moni.
Täällä netissä puhutaan usein siihen sävyyn, että ihminen olisi jotenkin vajaa, jos hänellä on tarve parisuhteeseen. Että perustilassaan ihminen olisi yksin elävä olento, joka ehkä löytää, ehkä ei löydä rakkautta. Jos ei löydä, ei se mitään, koska itsekseen on hienoa. Jos löytää, niin mikäs sen mukavampaa. Mutta suhteeseen meno tarvitsevuuden vuoksi on jotenkin epätoivoista.
Toisaalta voi ajatella niinkin, että ihminen on paria kaipaava olento, jolla ei ole kaikki asiat ihan kohdillaan, jos ei ole paria. tämä ajatus ei ainakaan nettikeskusteluissa ole kovin suosittu, vaan edustaa juuri epätoivoisen ihmisen selitysmallia.
Tunnistan ja tunnustan kuuluvani itse tuohon jälkimmäiseen ryhmään. Mulla ei ole hyvä olla ilman parisuhdetta. Se ehkä saa mut luulemaan rakkaudeksi jotain, mikä ei olekaan aitoa rakkautta. Tai sitten se saa mut löytämään rakkautta sieltä, mihin joku muu ei osaa katsoa. Kumpi on oikea tulkinta, se on jokaisen oma asia.
Nämä ei tainneet tulla ihan loogisessa järjestyksessä. Mutta ajattelen siis, että tuonkaltaisista ominaisuuksista voisi koostua ihminen, jolle parisuhteita kasautuu. Ja tämä on vain yksinäkökulma, omaan kokemukseen pohjautuva.- WauWau
Hyvä ja perusteellinen vastaus!
Luulen, että tuo parisuhteen tarvitsevuuden kieltäminen palstoilla liittyy siihen, ehkä alitajuisestikin osin, että kiistetään sen olemassaolo mitä ei itsellä ole, mutta jota kuitenkin havittelee. Eli ei haluta myöntää itselle, että tarvitaan rakkautta ja parisuhdetta, toista ihmistä.
Lisäksi saattaa olla, että eletään kevyesti suhteettomassa tilassa, koska ollaan vähän laiskojakin: ei haluta myöntää, että parisuhteen eteen pitäisi tehdä töitä tai olla aktiivinen, vaan katsotaan, mitä huominen tuo. Olen kyllä joutunut myöntämään, että passiiviselle se ei tuo yhtään mitään, millään elämänalueella.
Vaikka en olekaan itse parisuhteessa, ajattelen, että ihmisen luonnollinen tila on olla suhteessa, mutta miten tiiviissä, se vaihtelee. Ihminen tarvitsee rakkautta ja kunnioitusta sekä kosketusta. Eivätkös vauvatkin ihan oireile, jos niitä ei kosketa?
Toisaalta, jos ajattelee ihmistä osana eläinkuntaa ja luontoa, niin asia on monimutkaisempi. Eläimethän eivät ole mitenkään parisuhdesidonnaisia, vaan enempi on heillä tuo lisääntymispuoli "mielessä".
Uskon, että kun ei ole hirveästi kriteerejä, myös se auttaa löytämään ja havaitsemaan suhteen. Tosin ei niitä itsellänikään ole, mutta on se raami varmaan kapeampi kuin esim. sinunkaltaisellasi, joka löytää helposti. Tosin niitä raameja ei aktiivisesti ajattele, mutta kyllä kemian pitää olla kohtaamani ihmisen kanssa vahvaa, että millekään alan...
- vanhapiru.
Elämään parisuhteessa. On ihmisiä jotka eivät koskaan tule sopeutumaan parisuhteeseen. Viisaat elää yksin eivätkä kaipaakkaan toista rinnalle. Toiset taas elävät mielummin huonossa parisuhteessa ja myrkyttävät niin omansa, kun toisenkin elämän. Tai menevät suhteesta suhteeseen eivätkä ole valmiita muuttamaan itseään ja ottamaan toista huomióon, vaan olettavat, että toinen muuttuu ja joustaa. Sitäpaitsi se, että löytää helposti uuden kumppanin ei tarkoita,että olisi huvä ihmissuhteissa. Tällainen ihminen lähtee suhteesta heti kun se ei toimí hänen ehdoillaan.
- WauWau
Kannatan tuota ajatusta, että ihmissuhteiden määrä ei kerro ihmisen sosiaalisista taidoista mitään. Ja se on varmasti totta, että narsistinen tyyppi lähtee tosiaan heti, jos suhteessa ei tehdä niin kuin hän haluaa tai kun ei enää muuten vaan kiinnosta. Lisäksi tällainen ihminen voi tarvita parisuhdetta myös pönkittääkseen omaa arvoaan, ns. kulissiliitot.
Toinen asia, mitä vähän ihmettelen yleisissä asenteissa, on se, että eroavaa pidetään epäonnistujana. Erohan osoittaa sen, että ihminen on uskaltanut elää ja tehdä ratkaisuja!
Vaikka olen itse sinkku, en tiedä, onko kuitenkaan suorastaan viisasta elää yksin tai voisinko yhtyä mielipiteeseesi ehdottomasti. Tietyllä tavalla mutkattomampaa yksineläminen tietysti on. Miksi kuitenkin tutkimukset kertovat, että suhteissa olevat ovat terveempiä ja elävät pidempään?
Ja mistä sitä oikeasti tietää, että ei ole parisuhdeihminen, kun ei ole koskaan päässyt parisuhdetta kokeilemaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa163212Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.132200Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1181812Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä
Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus101206Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa
Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn1631107Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.
Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R4501012- 36833
- 54778
- 67721
Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.30695