toimilupasiemennys

ällikällä lyöty

niin, meillä emäntä totes tässä yhen äkkiä että oli tarkastanu Virpon tiineyden ihan itte, käsi persiiseen (suojahansikkaan kans tietty)ja niin.
No minä en kykene, mutta tuli ajatus että, kerta emäntä on noin rohkea, niin eikun toimilupakurssille?????
Kannattaako, kertokaa kommenttia?
Parhaillaan laajennellaan ja tähtäimessä noin 60-70 lypsävää lyhyellä aikavälillä.
T näin meillä

5

2024

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terttu

Kyllä se varmasti kannattaa.Itse olen jonottamassa toimilupakurssille ja kuulemma sinne parhaat ovat jonottaneet 1,5 vuottakin.Kursseja on harvassa ja tulijoita kyllä on.Tällä viikolla saan tiedon, pääsenkö kyseiselle kurssille.

Minulla on tuttuja, joilla on toimilupa, juuri tuollaisen 60-70 lehmän karjoja ovat.Siemennysajankohdan voi itse määrittää, siementää vaikka illalla, jos kiima on silloin parempi.Ei tarvitse vahtia seminologin tuloa.Oman typpisäiliön omaavat saavat varata sinne haluamaansa sonneja ja käyttää niitä.Säästää siinä käyntimaksutkin.
      Tiinehtyvyys on toimilupalaisten mukaan ihan samaa luokkaa, kuin seminologien.Harjotus tietysti tekee mestarin, mutta kyllähän sitä harjoitusta saa isossa karjassa.
      Suosittelen kyllä ehdottomasti.Keski-pohjanmaan ammattikoulu ainakin järjestää kannuksessa kyseisiä kursseja.Tulevan kurssin haku päättyi juuri perjantaina.

• toimilupa kurssin ja

siemensin noin yhden vuoden. Lehmät tulivat ihan hyvin kantaviksi, mutta hiehot siemennytin seminologilla.

Kurssi kannattaa käydä, mutta ainakin kesä aikana muun kiireen ohella siemennys aika on pois muusta työajasta. Typellä pitää keritä käymään ja myös huolehtia ettei typpi pääse pöntöstä häviämään.

Hiehojen siemenys ainakin minulle oli aika työlästa, jolloin hiehoja en oikeastaan yrittänytkään siementää.

Se miksi luovuin siemennyksestä johtui siitä, etten yksinkertasesti ehtinyt hoitaa hommaa kunnolla. Kun siihen jo itse siemennykseen tietojen lähettämiseen kuluin ainakin tunnin verran aikaa per siemennys. Sitten kun vielä ne muut pakollisen työ (typellä käynnit ym), niin katsoin että pääsen helpommalla kun annan seminologin hoitaa homman.

Kurssilla saa hyödyllistä tietoa lehmän hormooni toiminnasta ym. joten suosittelen kyllä lämpimästi kurssia ja voihan sen käydä vaikka ei aloittaisikkaan siementämistä.

• LemmuAmmu

Meillä on vajaa 30 lehmää ja meen heti toimilupakurssille, jos vain jostain semmoisen löydän ja kerkiä ilmoittautua, ennenkuin se tulee täyteen. Oon täysin työlääntynyt semmareitten ja parhaan siemennysajankohdan kyttäämiseen! Nyt on tullut/tulossa markkinoille sellaisia typpipönttöjä, joissa typen haihtuvuus on tosi vähäistä. Jotkut väittävät,että ei pienellä elukkamäärällä kannata, mutta kaikkea ei voi laskea rahassa. Muutakin tekemistä on, kun vahata semmarin tuloa. Monet on myös sanoneet, että kun on motivaatio itella kohallaan saada ammut kantaviksi, niin tulosta myös syntyy. Hiehot ovat kuulema hieman vaikeampia saada kantaviksi, mutta niinhän ne on sitten semmareillekin. Rohkeesti vaan, mä lähen ainaskin!

• s

Hiehot tiinehtyy helpommin. Ja ei tasan ole samaa tasoa tiinehtymis % semmareilla ja toimilupalaisilla, joku yksittäinen saattaa olla ns "luonnonlahjakkuus" mutta muuten ei. johtuu ihan vaan siitä että ei ole mikään helppo homma, vähillä siemennysmäärillä varsinkaan. ja laskekaapas vaikka, kuinka monta siemennystä /v tulee esim 80 lehmän karjassa? Saati pienemmässä?

Entä kuinka monta siemennystä tekee seminologi vuodessa? Ero on melkoinen ja "harjoituksen" määrässä ei voitane kiistellä kummalla luultavasti on paremmin tuntuma näpeissä.

Motivaatio on tärkeä mutta tärkeämpää on se että niitä tekee tarpeeksi,tulee se näppituntuma.

En ole vastaan toimilupaa, siitä vaan, ja tottakai, te viljelijät päätätte itse miten teette ja niin sen pitääkin olla. Yhtään seminologia ei tarvittaisi jos ei olisi karjatiloja, se on kaikkien hyvä muistaa. Mutta, toivoisin silti ammatti seminologeille arvostusta, se että käy toimiluvan ja parit kerrat tekee ja sitten sanotaan että täähän on helppoa kun heinänteko ja mollataan semmarit, se ei mielestäni ole oikein.

Se on totta että itse tehden voi sen siementää juuri parhaalla ajalla, vaikka keskellä yötä, ja se että "joutuu" kyttäämään milloin se seminologi on tulossa, näitä ei voi kiistää. On kuitenkin paljon uusia tapoja millä tätä aikaa on koitettu tarkentaa, palvelumuotoja että ei tarvitsisi kytätä. Ottakaa selvää Fabalta/kyselkää semmareilta, tietävät ja neuvovat mielellään.

Paljon on myös tullut tiloja vastaan joissa on jonkinaikaa koitettu siementää itse mutta tiinehtyminen romahtanut, sitten soiteltu seminologia... Että tällä perusteella kannustan kyllä sitten opiskelemaan kunnolla ja tekemään sen innostuneesti/ottamalla tosissaan, se ei ole läpihuutojuttu.
        Ja tosiaan, jos/ja kun menette kursseille niin se teidän vapaa valinta ja toivotan onnea ja menestystä!

Palvelemme kuitenkin mielellämme jos vain tarvetta on :)

Ja sen verran vielä että sitten se yleensä on aika helppoa se läpivienti kun kiima on juuri kohdallaan, ja tästä eniten johtuukin se etteivät tule tiineeksi, "väärä" ajankohta, se kiimantarkkailu on kaiken a ja o! Siinä seminologilla on hyvin pieni osuus tuleeko tiineeksi vai ei jos oikeaan siemennyspaikkaan on saatu siemenet mutta ajankohta on väärä.. Tätä myöten, jos on ongelmia kiimojen ajoittamisessa, en usko että toimilupa tekee autuaaksi. Mutta, joillekkin varmasti sopii ja mikäs siinä.

Lopuksi sellainen ajatus ilmoille.. tilakoko kasvaa, karjat kasvaa, ulkoistetaan töitä, urakoitsijoille ymsyms. mutta, sitten tässä suuntaus että otetaan itselle, varsin erikoisala.. Mistä johtuu ? :) vai onko se vaan se että nykyään kiireiset eivät vain siedä sitä että joutuu sen parin h:n tarkkuudella kytistämään semmaria?
        Olisko yhdessä löydettävissä keinoja asian parantamiseksi?

Palveluita on:

pakko-aika
        aamu/iltapv-aika
        tulo-aika ilmoitus
        uutena ehkä isoille tiloille tulossa että tullaan joka aamu JOS EI ILMOITETA ettei tarvitse, eli aina tullaan, ja katotaan onko mitä, vain silloin soitetaan kun EI tarvitse tulla. (siis ehkä tulossa tämmöinen, olisko hyvä?)

Ja muitakin. toki, maksuja näissä on, mutta pitää muistaa että osuuskunta, omistajia ovat viljelijät, ei ole tulostavoitteellinen firma, eli ketään ei ryöstetä, tarkoitus vaan kaikille hyvät palvelut. Ja esim. genomi arvostelu kun alkoi, nostaa hintoja mutta etuna nopeampi seula löytää valiot sonneista, ei "turhaan" syötetä vuosia nuoria joissa edes odotus ole hyvä, odottamassa jälkeläisiä, Jalostus nopeutuu selvästi.

Jos millään näillä ei pärjää/tai eivät riitä, sitten toimilupakoulutukseen vaan :)

T:yksi semmari

ps. Kaikille hyvää talven jatkoa ja tiinehtyvyyttä :)

• heilurimiina

Vanha viesti, mutta pakko tähän kertoa. Nyt on saatavilla pikaprogesteronitesti, joka antaa tuloksen numerona heti. Nimi testille on Hormonost. Kun ajoitus on varmasti kohdallaan, niin onnistuu vähemmälläkin taidolla eikä tule siemennettyä kantava;-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe