outoja oireita

vilja-allergiako?

olen vasta lahiaikoina alkanut tosissani pohtia olenko allerginen vehnalle tai kenties maitotuotteille outojen olojen vuoksi. jos olen syonyt paljon vehnaa (pasta-ateria, lasagnea tai monta siivua paahtoleipaa) tulee kamalan vasynyt ja artynyt olo ja paahan tulee vahan niinkuin sarky muttei kuitenkaan. sellanen outo painostava fiilis. pitkan aikaa aattelin etta se on varmaan siksi kun verensokeri nousee ja sokerikin voi alkaa vasyttaa, mutta en tieda. en osaa sanoa tekeeko muut viljatuotteet saman, koska niissa on niin usein vehnaa seassa kuitenkin. miten teilla vehna allergikot oireet ilmenevat?

5

668

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oiretesti niin
    • mittaria peliin

Kuvaamasi oireet sopivat kyllä varsin hyvin siihen, että veren sokerisi nousee ja on liian korkealla tasolla. Se voi olla merkki myös alkavasta aikuistyypin diabeteksesta, joten ota oikeasti yhteyttä terveysasemalle jos epäilet aisiaa. Allergialta oireesi eivät oikein kuullosta, mutta kaupasta saa mm kaura ja ruis 100 leipiä joissa ei ole vehnää, joten voit aloittaa niilläkin testisi. Tosin ruis ei nosta veren sokeriakaan yhtä nopeasti kuin vehnä. Mieti saatko samoja oireita kun syöt runsaasti makeisia, jos ne aiheuttavat saman niin silloin todennäköisesti syy on sokerissa.

• muita oireita?

Mulla on "epävirallisesti" vilja-allergia. Kävin ihotautilääkärillä. Testeissä ei näkynyt viitteitä, mutta sanoi, että voi olla silti mahdollista. Mulla tulee vehnän syönnin jälkeen n. 6 tunnin kuluttua oireita: väsymystä, kuvottavaa oloa, nielun ja henkitorven turvotusta (vähän vaikeampi hengittää ja niellä), myös muun kropan lievää turvotusta. Lisäksi tulee ihottumaa niskaan, päänahkaan ja koko kehollekin sekä kutinaa. Osa näistä ihottumaoireista voi mulla olla muutakin allergiaa, mutta nuo oudommat oireet yhdistän kyllä vehnään. Välillä mietin, että kuvittelenkohan mä vaan, mutta kyllä ne oireet kuitenkin ihan oikeilta tuntuu. Tuo paineen tunne päässä, hmm, voi olla että mulla on ollu samanlaista.

• äskeiseen

Mulla tulee kurkkuun vielä sellainen karhea olo ja nuhaa ja aivaseluakin saattaa olla. Siis vähän kuin ois flunssa. Jostain keskusteluista luin äsken, että sellaisia ovat juuri vilja-allergiaoireet. Minä tyhmäpää en muistanut lääkärille mainita niistä "flunssaoireista". Harmittaa kun eka odottaa piiiitkään lääkäriä ja sit ei osaa ilmaista itseään oikein :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20v on otettu kiinni

Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      110
      7966
    2. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      678
      4992
    3. Kuka on menehtynyt?

https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      24
      3264
    4. Mitä meidän välillä

Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      27
      1511
    5. 56
      1438
    6. Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e
      Maailman menoa
      102
      1369
    7. Nainen, ota nyt rauhallisesti

Älä ota kaiken maailman murheita päällesi. Sulla on tapana ottaa elämä liian vakavasti. Ei aina, mutta joskus menee vähä
      Ikävä
      138
      1347
    8. Savonlinnan murhapolttaja romani

Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.
      Maailman menoa
      167
      1260
    9. Ajattelen sinua kiitollisuudella

Olet minulle jotain kaunista, jotain, joka tapahtui elämässäni. Et ole minulle pakkomielle enkä vaadi sinulta yhtään mi
      Ikävä
      56
      1011
    10. Sinulle tiedoksi

Olen paljon miettinyt sitä hetkeä, kun uskalsin näyttää pienin elein ja kertoa pienesti, eli hyvin hillitysti sinulle si
      Ikävä
      28
      913
    Aihe