Kolmekymppisenä lääkikseen.

Ezze

Jo yläaste- ja lukioiässä haaveenani oli opiskella lääkäriksi. Vanhempieni kuitenkin romuttivat haaveeni vankoilla mielipiteillään uravalinnasta ja niimpä päädyin kaupalliselle alalle. Valmistuin viime vuoden lopussa, mutta ura ei oikein tahdo edetä koska motivaatiota ei ole. Työpaikka ja palkka ovat ok, mutta se ei juuri lämmitä kun tietää toimivansa ammatissa mistä ei saa mitän irti.

Kypsyttelin viime vuoden ajatusta totaalisesta alan vaihdosta ja kävin itseni kanssa keskustelua siitä miten elämäni haluan elää. Viime syksynä otin härkää sarvista ja lähdin aikuislukioon kertaamaan ja lukemaan fysiikka, kemiaa ja matikkaa, siinä samalla tein vielä diplomityötäkin. Mitä enemmän asioita muistui lukio ajoilta mieleen ja mitä enemmän opin uutta, sitä enemmän kasvoi motivaatio ja varmuus siitä että suunta on oikea.

Tällä hetkellä käyn valmennuskurssilla kertaamassa vielä kemiaa ja fysiikkaa sekä aikuislukiossa kemiaa. Keväällä ennen pääsykokeita on vielä valmennuskurssi, jossa käydään läpi Galenos. Vapaa-aika meneekin sitten kurssien ja työn ohella täysin lukemiseen.

Olen tietenkin realisti sen suhteen, että heti ekalla kerralla valintakokeissa ei välttämättä tärppää. Mutta sitten onkin vuosi aikaa valmistautua ja hioa taitoja seuraaviin pääsykokeisiin sekä säästää rahaa opintoja varten. Toisella kerralla pidän huolen sisään pääsystä yksityistuntien ottamisella ja ankaralla lukemisella.

Kysyisinkin onko täällä muita jo reippaasti yli lukioikäisiä lääkikssen pyrkijöitä, sinne päässeitä tai muuten samassa tilanteessa olevia? Olisi mukava kuulla kokemuksista ja valmentautumisestanne pääsykokeisiin :)

17

5248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on

      sinun unelmasi ;)vai mitä?lääkis,mikäs muukaan. Ei ole muita,eihän?

    • Vanha luuska :)

      Onhan meitä vanhempiakin. Tällä palstalla vaan nopeasti pahoittaa mielensä, sillä yleensä näistä viestiketjuista paisuu kova väittely nuoret vastaan vanhat opiskelijat. Siihen voin vaan todeta, että mielestäni nuoruudessa tehtyjen väärien ratkaisujen takia on turha kärsiä elinkautista alalla, josta ei saa mitään irti. Voit kaivella vanhempia keskusteluja, joissa asiaa on puitu, itsekin olen siellä ollut päätäni aukomassa.

      Mut joo, pääsykokeissa tuli käytyä kahteen otteeseen ja toisella menin läpi. Ekalla kerralla yritin omin voimin ja toisella kerralla kävin pitkän valmennuskurssin. Ikää oli 26 kun pääsin sisään ja meidän kurssin mittapuulla olen vanhimmasta päästä. Sellainen sama tyytymättömyys omaan elämään oli minullakin hakemisen motivaationa. Yläasteella olin varma, että minusta tulee lääkäri, arvosanat olivat hyviä jne... Lukiossa vaikeat perheongelmat vaikuttivat opiskeluuni ja toisesta vuodesta eteenpäin lähinnä vain hengasin koulussa pakolliset tunnit ja viikonloput menivät reippaasti juhlien. Lukion jälkeen valitsin helpon vaihtoehdon ja päädyin biologian alalle. Aloin tosissani epäillä alavalintaani kolmantena vuonna. Pinnistin kuitenkin tutkinnon loppuun aivopesun seurauksena eli kaverit, poikaystävä ja suku painostivat käymään koulun kiltisti loppuun. Olin pari vuotta valmistumisen jälkeen töissä ja toteutin siinä samalla suuria elämänmuutoksia. Kun henk.kohtainen elämäni oli mallillaan, niin totesin, että olisi vielä yksi haave toteuttamatta. Uusi avomieheni antoi kaiken tukensa projektilleni. Jostain minunkin pääkopastani löytyivät aivot ja pääsin lääkikseen.

      Yhden neuvon haluaisin antaa: älä lähde pääsykokeeseen ajatellen realistisesti, että et pääse sisään. Sinun itse pitää uskoa mahdollisuuksiisi, sillä jos et usko, niin et varmasti läpäise pääsykoetta. Tee töitä kevään pääsykoetta varten aivan kuin se olisi ainoa mahdollisuutesi. Aikaa on vielä monta kuukautta. Jos mahdollista, niin ota töistä lomaa lukemista varten. Tsemppiä!

      • Ezze

        tsempistä! Tilanteesi ennen lääkistä kuulostaa todelta tutulta. Mitä väittelyyn nuoret vastaan "vanhat" tulee niin olen joitain keskusteluja lukenut ja olen sitä mieltä että näin varttuneempana on jo todellakin kuva omasta tulevaisuudesta sekä siitä mitä sen haluaa olevan. Olen jopa tyytyväinen että haen lääkikseen nyt kun motivaatio ja ote opiskeluun on jotain aivan toista kuin kymmenen vuotta sitten :) Bileet on biletetty ja nuoruus eletty täysillä, siitä olen onnellinen. Kiitos myös vinkistä pääsykokeita ajatellen, pidän mielessä.


    • kohta kolmekymppinen

      Mitähän syitä minulla on miksen heti toteuttanut haavettani..? Niitä on varmaan moniakin. Suurimpana nuoruudessa sairastettu masennus joka vei opiskelumotivaatiot täysin. Sitten tuli perhe ja ajattelin että olisi liian vaikeaa tai kallista lähteä opiskelemaan niin pitkäksi aikaa ja lapset on pieniä ja kaikkea sellaista. Sitten viimeinenkin lapsi alkoi kasvaa ja elämä alkoi olla kunnossa ja tuli minullekin voimakkaampana ajatus että ehkä sittenkin olisi mahdollisuuksia :)

      Viime vuonna yritin eka kerran, itsenäisen fy ke opiskelun ja valmennuskurssin jälkeen. Jäi pisteen päähän.. Nyt siis uusi yritys ja tällä kertaa aion kyllä päästä sisään, potentiaalia kyllä on, sen tiedän!

      Toki lapset, omakotitalo ja sitä kautta raha-asiat mielessä on mutta uskon että pystyn opiskelut sumplimaan niin että kaikki sujuu lopulta hyvin. Mies onneksi tukee minua täysillä, en tähän voisi muuten ryhtyäkään.

      Tsemppiä sinullekin ja onnea kevään kokeeseen!

    • T. rajapyykin ylittänyt

      Ehdottomasti seuraa unelmaasi.

      Itse olin 29 kun pääsin sisään. Takana maisterin tutkinto ja pari vuotta työelämää alalla, joka ei tule inspiroimaan loputtomasti.

      Älä lue tilastoja, älä välitä vastakkain asetteluista, tee töitä pääsykokeeseen ja tule opiskelemaan! Älä jumi liikaa valmennuskurssin materiaaliin - tee vanhoja kokeita siihen 5 tuntiin. Laske paljon - biologian merkitys on vähäinen.

      Meitä "tosi ikäloppuja" on täällä monta. Uusien yo:n armopisteet kun lähtivät. Myös pääsykokeessa hyvin pärjäävät vanhat pääsee sisälle.

      On niin hauskaa, kun on jo vanha, vaikka ei ole.

    • täältäkin :)

      Minäkin haaveilen lääketieteen opinnoista. En ajattele ollenkaan, että olisin liian vanha. Olen jo nyt 30- vuotias. Valmistun vuoden sisään maisteriksi ja valmistumisen jälkeen pyrin lääkikseen.
      Ikä on vaan numero. Ei mikään este.

    • kannattaa!

      Tervetuloa vaan :) Meidän kurssilla on useita yli kolmekymppisiä ja muutama, jotka on niitä "melkein kolmekymppisiä". Itse haahuilin "vain" muutaman vuoden lukion jälkeen, ennen kuin uskalsin lääkikseen hakea ja paras kurssikaverini on minua reilusti vanhempi. Se, että joku lukioikäinen päätänsä aukoo, ei tarkoita yhtään mitään. Vaikka lukiossa olikin jo älykäs ja olevinaan iso, huomaa kyllä että ihmisille tulee sitä elämänkokemusta ja monipuolisempaa maailmankatsomusta rutkasti sen jälkeen (tai no, toisille tulee, toisille ei). Minulla on toki myös lukiosta suoraan tulleita tai vain yhden välivuoden armeijan tai vastaavan takia pitäneitä kavereita. En ole erotellut siis sinänsä ihmisiä iän mukaan, mutta kyllähän sitä tiettyjä eroja huomaa.

      Ongelmia itselleni tuottaa jotkut asiat, jotka lukiosta suoraan tulleille ovat helppoja. Yksi niistä on ihan se pänttääminen, kun on tottunut tässä välissä olemaan aika vapaasti, ei olekaan niin helppoa jatkuvasti tarttua kirjoihin kotona "vapaa-aikana" (vaikka se pääsykokeisiin lukiessa onnistui ihan hyvin). Toinen on sitten jotain näitä lukion perusjuttuja eli fysiikoita ja kemioita, vaikka niistä pääsykokeissa läpi pääsikin. Onneksi niitä ei hirveästi tarvitse. Yksi pieni kivi kengässä on sitten myös ruotsi, jota ei ole tarvinnut itse tuottaa lukion jälkeen, mutta lääkiksessä kuitenkin ruotsin kurssille joutuu... :)

      Kannattaa heti olla sitä mieltä, että siitä kokeestahan mennään läpi. Itsekin tein varasuunnitelmia seuraavalle vuodelle, mutta sitten sijoitin ne taka-alalle, koska olinhan menossa lääkikseen syksystä alkaen. Varasuunnitelmat elämän jatkumisesta oli hyvä olla itselläni sitä varten, että kun alkoi ahdistaa tyyliin "entäs jos en pääsekään", tiesi että eihän se maailma siihen lopu, vaan sitten tehdään sitä ja tätä.

      Ajattelin itse asiassa loppukeväästä, että haen vain kerran ja en jaksa sitä ruljanssia toista kertaa, vaikka se pääsykokeisiin lukeminen omalla tavallaan hauskaa olikin. Onneksi pääsin nyt ensimmäisellä yrittämällä.

      • oikeahomma

        Propsit sulle. Se on liian helppoa tehdä sitä mitä yleisesti pidetään vaikkapa lähipiirissä hyväksyttynä oman onnen kustannuksella. Lähtökohtaisesti kaikilla on kuitenkin vain tämä elämä ja jokaisella on oikeus tehdä sitä mitä haluaa ja mikä tekee onnelliseksi. Onnea pääsykokeisiin!


    • joukioi

      Olen itse miettinyt omaa elämääni. Olen 20 vuotias ja valmistun ammattikoulusta. Tarkoituksenani oli lähteä lukioon peruskoulun jälkeen ja jatko-opintoina mahdollisesti kielten opiskelu. Vanhempien painostus ammattikouluun oli suuri. Olen vaihtanut kolme kertaa alaa ja eikä tämäkään kiinnosta. Aikuislukioon hinku olisi suuri, mutta pelkonani huonosti pärjääminen. Olen tosissani miettinyt hammaslääkäriksi hakemista. Motivaatiosta minulla ei ole pulaa. Pääsykokeet ovat todella vaikeat ja mietinkin olisiko mitenkään mahdollista päästä ammattia opiskelemaan, jos käy valmennuskurssin?

    • doctortobe

      1) Olet kansantaloudellinen rasite. Olet saanut jo kalliin tutkinnon, mitä vielä haluat? Kalliin lääkärikoulutuksen kaiken päälle! Lisäksi työurasi jäänee vajaat kymmenen vuotta suoraan lukiosta päässyttä lyhyemmäksi, eli tulet kalliiksi.
      2) Vanhempia on turha syyttää. Päätit ihan itse jättää pyrkimisen väliin, sinulla oli vapaat kädet. Kuinka luulet pärjääväsi lääkärin työssä, jos pääsykokeisiin lukemiseenkin tarvitset äidin tukea?
      3) Vituttaa tämä jatkuva lässytys "oikeus tehdä elämässäni mitä haluan". Voi v:ittu. Kaikenlaiset lukihäiriöiset, neliraajahalvautuneet, eläkeläiset ym. hakee lääkikseen. Uskokaa jo: lukihäiriö vaarantaa potilasturvallisuuden, sängystä käsin ei voi toimia kirurgina, tarvitsemme työikäisiä työkykyisiä lääkäreitä, lääkis ei ole mikään v:tun harrastus! No offence vammaiset, eläkeläiset ja sairaat, mutta omat rajansa on ymmärrettävä.Ei tämä elämä ole mikään huvipuisto, jossa kaikki pääsee kaikkiin laitteisiin, kun sattuu huvittamaan.

      • Totuuden julistaja

        "1) Olet kansantaloudellinen rasite. Olet saanut jo kalliin tutkinnon, mitä vielä haluat? Kalliin lääkärikoulutuksen kaiken päälle! Lisäksi työurasi jäänee vajaat kymmenen vuotta suoraan lukiosta päässyttä lyhyemmäksi, eli tulet kalliiksi."

        Jos jokainen Suomessa maksaisi itse elämisensä ja olemisensa, ei tällaisista asioista tarvitsisi väitellä. Me kuitenkin makselemme täällä toistemme kulunkeja siihen malliin, että täysin järjetöntä ryhtyä kyylämään, paljonko joku yksittäinen henkilö kuluttaa tai kerryttää yhteistä kassaa.


    • Just joo

      Hassu trolli oot:D toivottavasti kukaan ei ota tosissaan....:)

      • ghjvhjvkyv

        Niin-in. Kuka nyt kolmekymppisenä hakee lääkikseen?


      • Länsmanni
        ghjvhjvkyv kirjoitti:

        Niin-in. Kuka nyt kolmekymppisenä hakee lääkikseen?

        Jep!
        Ei tullut kolmikymppisenä mieleenkään, joten haenkin nyt nelikymppisenä.


      • Sisäänettäsujahtaa
        Länsmanni kirjoitti:

        Jep!
        Ei tullut kolmikymppisenä mieleenkään, joten haenkin nyt nelikymppisenä.

        ... Kuin myös ;D


    • Doctortobe

      Mä niin tiedän mistä puhut. Oon 28 vuotias ja veri vetää lääkikseen, tai on vetänyt jo ylä asteelta asti mutta kuten sinullakin, vanhempani ovat syypäitä siihen että olen tällä hetkellä talonrakentaja. "Oot liian tyhmä lukioon, amikseen sä kuulut" tuli elämänohjeeksi kun yläaste loppui.. Sillä radalla sitten kymmenen vuotta tein kaikennäköistä hanttihommaa mieli maassa. Viime vuonna panin stopin kaikelle ja menin aikuislukioon kertaamaan juurikin samoja aineita kun sinä. Nykyäänhän ei isoa G:tä enää ole käytössä vaikka sen olenkin ostanut. Vanhempieni ilme oli näkemisen arvoinen kun kerroin olevani lukiossa ja pärjääväni vieläpä hyvin. Nyt on tavoitteena kirjoittaa 2014 ja siitä heti seuraaviin valintakokeisiin. Valmennuskursseihin ei perheellisellä duunarilla ole varaa mutta uskon ahkeraan ja päättäväiseen lukemiseen sekä kertaamiseen. Lukion biologian 1 ja 2 kurssit on käytyinä kiitettävillä arvosanoilla ja nyt menossa kemia ja tuntuu että päässä on tilaa vielä vaikka mille. Fysiikka on aina ollut mulle se nemesis, mutta eiköhän se siitä kun vaan jaksaa. Uskomatonta miten erilailla koulunkäynti maistuu näin vanhempana. Muistan amiksessa sanoneeni, etten koskaan mene enää kouluun mutta kuinkas kävi.

      • DI + LL

        Sinne vaan hakemaan jos kiinnostaa. Omalla kohdalla opiskelin ensin dippainssiksi ja sitten lähdin lääkikseen ja en ole katunut...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe