Muiden aikuisten allergiat?

tosi allerginen

Miten muilla aikuislla, joilla on plajon allergioita, onko teillä allergiat pikku hiljaa menneet ohi jossain vaiheessa? Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia allergioista.

Itselläni on erittäin paha siitepölyallergia (koivu, kuusi, leppä, haapa, heinät, pujo, nurmikko, paju jne.) ja sen lisäksi vielä ruoka-aineallergioita (omena, päärynä, appelisiini, mandariini, sitruuna, luumu, persikka, aprikoosi, mantelit, pähkinät, herne, porkkana, tomaatti jne.). Valtava allergioiden määrä häiritsee elämää toisinaan melkoisestikin ja olisi mukava tietää joutuuko näistä kärsimään lopun elämää. En siis ole lapsena ollut millekään ruoka-aineelle allerginen vaan ne tulivat vasta yläaste/lukioiässä.

Minulla nuo ruoka-aineallergiat kun ovat ihan todellisia eli niitä en missään tapauksessa uskalla syödä/maistaa ilman, että ambulanssi on valmiiksi tilattu. Kaksi kertaa olen jo joutunut päivystykseen tukehtumisvaaran vuoksi, joten riskejä en enää uskalla ottaa.

5

881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ))))))

      Aikuisten allergiat on ja pysyy. Lapsena tulleet voivat kai poistua muttei aikuisiällä tulleet.

    • Allerginen kaikelle

      Aikuisen allergiat eivät enää häviä, itseasiassa käy usein päin vastoin.

      Itse en saa syödä mitään hedelmiä, marjoja, mitään raakaa jne. Oikeastaan voin täysin ilman oireita syödä vain tusinaa ruoka-ainetta. Onneksi on vielä toinen tusina sellaisia joita voin syödä pieninä annoksina.

    • thornbird

      Olen myös aikuisena allergisoitunut. Sain viettää allergiattoman lapsuuden ja nuoruuden, vasta aikuisena sitten sain ensin tietää olevani pahasti useille heinille, siitepölyille ja puudutusaineille allerginen. Sitten lista laajeni kattamaan monet homeitiöt (asuin 8 vuotta tietämättäni asunnossa, jonka pari väliseinää jouduttiin purkamaan kun olivatkin lahonneet rakenteista sisäkautta muita homeremontteja) ja vaikka mitä muuta.

      Tällä hetkellä joudun välttelemään säilöntäaineita, useita kasviksia ja hedelmiä sekä tavallisia marjoja JA valkoisia jauhoja.

      Minulla allergiat kulkevat hiukan vuodenajan ja tuurin mukaan. Tänä vuonna olen voinut syödä raakaa porkkanaa "aina välillä". On joitakin asioita mitä uskaltaa kokeilla, toisia ei voi, kun menee hengitysteihin. Sitrukset on ehdoton EI, saan yskäkohtauksen jo siitä, että joku kuorii viereisessä huoneessa jotain, vaikken tietäisi koko asiasta.

      Ruoka vielä menee, olen tottunut näyttämään haavaiselta ja rupiselta, mutta nuo säilöntäaineet saattavat aiheuttaa aika rajunkin näköisiä oireita. Menen ihan kiiltävän punaiseksi ja ihoa alkaa kuumottaa. Se on pelottavannäköistä, joskin harvemmin kestää muutamaa tuntia pidempään. Ikävimpiä oireita ovat rikkinäiset limakalvot!

      Minä olin 30, kun aloin potea allergioita. Koira on ainoa, johon tuntuu siedätys tepsivän pienissä erissä!

      • yksilöllisiä...

        Olen nelikymppinen nainen ja vauvasta alkaen allerginen vähän joka asialle.
        Eläimet ovat olleet aina ja ovat yhä pahat, samoin siitepölyt, erittäin monet ruoka-aineet.

        Ruoka-aineissa olen huomannut, että ne elävät vuosien mittaan. Nykyään ovat kaikista pahimmat sesam- ja kaikki siemenet. Ja niitä on nykyään paljon leivissä ja valmisruuissa. Ennen en ollut näille allerginen. Samoin kiivi on noussut pahaksi, kaikki raakaravinto on pannassa. En pysty edes koskemaan raakaan perunaan.

        Kumille olin lapsena erittäin altistunut. Nyt siedän sitä esim. kondomeissa.


    • niin se vaan on

      Kyllä se on ihan turha kuvitella, että allergioista pääsisi, jos niitä vielä aikuisen on tai varsinkaan jos ne ovat puhjenneet vasta aikuisen. Sinun ruoka-aine vlikoimasi on sentään varsin laaja, mutta kokeiles vaikka viikko elää ilman kanamunaa, maitoa, kotimaisia viljoja, pähkinöitä sun muita :) voit huomata, että suomessa joka ruokaan työnnetään maitoa ja kanamunia on lähes joka paikassa. Keitetyt perunat ja pihvi on hyvä kuulua silloin herkkuruokiin:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe