Ruokakaupan tarjouksia jokainen hyödyntää, mutta mikä on se oikea ostosmäärä? Kaksi, kymmenen vaiko 50 purkkia.
Optimaalisen määrän voi laskea "näppärästi" kaavalla
määrä = (tuotto / vuosituotto) * 12 * kuukausikulutus
tuotto on tarjouksesta saatava hyöty prosentteina eli jos ostat eurolla tuotteen joka normaalisti maksaa 1,25 € tuotto on 25%.
vuosituotto on oma vuosituottovaatimus. Itse haluan tarjouksiin sijoitetulle rahalle vuodessa 100% tuoton (helpottaa päässälaskua).
Kuukausikulutus eli kuinka monta kappaletta tuotetta menee kuukaudessa.
Lähden kohta Lidliin ja tässä pari esimerkkiä.
-----------------------------------------
Karjalanpaisti 700g:
tarjous 3,49 €/paketti, normaali 3,95 €/paketti
tuotto 13%
kulutus 8 pakettia/kk
määrä = (13% / 100%) * 12 * 8 = 12 pakettia
--------------------------------------------
Hollantilainen Edam 1 kg:
tarjous 4,79 €/kg, normaali 5,79 €/kg
tuotto 21%
kulutus 4 pakettia/kk
määrä = (21% / 100%) * 12 * 4 = 10 pakettia
---------------------------------------
Tomaattimurska 400g:
tarjous 0,39 €/tölkki, normaali 0,49 €/tölkki
tuotto 26%
kulutus 10 purkkia/kk
määrä = (26% / 100%) * 12 * 10 = 31 tölkkiä
---------------------------------------------
Tietenkin säilyvyydet ja ostorajoitukset kannattaa ottaa huomioon.
Kireitä kukkaronnyörejä :)
Tarjousostosten optimointi
1
621
Vastaukset
- lootus
Muuten ihan jees laskukaava, mutta et ota huomioon sähkönkulutusta. Tomaattimurska nyt säilyy kaapissa kuluttamatta mitään, mutta koska tuskin syöt sitä 12 pakettia Karjalanpaistia ennen eräpäivää on tuotteet pakko pakastaa, jolloin se kuluttaa enemmän energiaa. Eikä jokaisella ole isoa pakastinta, johon laittaa tuollaista määrää tavaraa.
Lisäksi pitäisi ottaa huomioon terveys. Jos pysyt terveenä, lääkärikulut pysyvät pienempinä. Kannattaa siis syödä monipuolisesti, jotta pysyisi mahdollisimman terveenä. Miten otat tuon huomioon syödessäsi kahdeksatta kertaa karjalanpaistia kuukauden sisällä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606174- 1003202
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252496- 212138
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3531779- 271656
- 251410
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2241394- 491342
- 291312