Rinkan pakkaaminen

Kipper,

Onko missään mitään kuvia tms. oikein pakatusta rinkasta? Miten oikeaoppisesti kiinnitetään teltta, makuupussi, patja rinkkaan kiinni? Muita pakkausvinkkejä kaipailen..?

48

14294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakatussa

      kaikki nuo on sisällä.

    • rinkan pakkaus ohjekirja

      Onhan kumma kun ei viitsitä ajatella omilla aivoilla, kyse on vain tavaran pakkaamisesta reppuun. Kait nyt jokaisen järki sanoo jotta painavat kamat pohjalle ja kevyet päälle. Sitten kun reppu on täynnä, niin enempää sinne ei sitten mahdukaan.

      • Ylös Alas

        Minulla on painavat tavarat ylhäällä, siis niin että painamimmat roippeet on hartioiden kannatettavana. Saa perustella miksi toimisi paremmin jos painavat kamat on alhaalla.


      • Kipper,

        Nyt kaikki on selvää! ;)


      • noin 70% on lantiovyöllä pa...
        Ylös Alas kirjoitti:

        Minulla on painavat tavarat ylhäällä, siis niin että painamimmat roippeet on hartioiden kannatettavana. Saa perustella miksi toimisi paremmin jos painavat kamat on alhaalla.

        Eli tasapainon takia alas painavat ja ylös kevyet sekä keitin ja ruoka yläkertaan.Sadevehkeet ulos ja samoin teltta ja makuualusta.Sinoli pullo ehdottomasti jos käyttää sivutaskuun sillä jos vuotaa niin kaikki vaatteet ja muut pilalla pysyvästi.


    • Pajanvadda

      Rinkka, eli erillisellä rungolla oleva reppu pa-
      kataan mahdollisimman litteäksi ja korkeaksikin,
      raskaat tavarat ylös ja kevyet alas. Minulla on
      Halti Hiker vm.-89. Retken alussa minulla on rin-
      kan ulkopuolella: maakuualusta alla ja teltta
      päällä, makuupussin änkeän rinkan sisään,se ei saa kastua. Rinkkaa kannattaa muutenkin kantaa yl-
      häällä eli lantiovyö onkin vyötärövyö ja suurin
      paino vyön varassa: näin olen kantanut rinkkaani
      yli 20 kesänä; ei ongelmia.

      • Kipper,

        ...asiallisesta vastauksesta!!!


    • sääntö....

      siis on, että painavat pohjalle tai selkää vasten.

      liian korkeaksi pakattu rinkka vie kantajan painopisteen liian ylös ja vaikeuttaa kulkua.
      jos vaan mahdollista, yritä saada kaikki mahdollinen rinkan sisään. ulkona töröttävät makuualusta ja teltta saattavat tarttua puiden oksiin ja revetä. ja muutenkin rinkassa puolelta toiselle heiluvat tavarat näyttävät naurettavilta ja saattavat tippua polun varteen.

      makuupussi on ehdoton saada pidettyä kuivassa. itse käytän makuupussilla vielä vedenpitäviä säkkejä mutta prisman muovipussi ajaa lähes saman asian.

      ja sitten lopuksi vielä ihan perusasioita. jos on luvattu sadetta, niin niiden sadevaatteiden ei kannata olla siellä pohjalla. samoin, jos meinaat seuraavalla tauolla syödä, niin ottaa ehkä päähän kaivaa murkinaa tai juotavaa rinkan pohjalta. yöpymiskamat voi surutta laittaa pohjalle, niitä tuskin tarvit ennen seuraavaa iltaa.

      mulla henk.koht on esimerkiks rinkan yläläpässä ea-roinaa ja muuta sellaista, jonka haluan löytää nopeasti. toisessa sivutaskussa on ruokailuvälineistöä ja päivän eväs. toisessa taas miljoonasälää, jota en halua pyörivän rinkan pohjalla. ala-osasta löytyy keitin ja painavaa sälää. ja rinkan ylä-osasta heti läpän alla on vaihtovaatteita/sadevaatteita.

      mutta pakkaamisen jälkeen pääsetkin tutustumaan rinkan säätämisen ihmeelliseen maailmaan... kannattaa sitäkin hieman harjoitella ennen reissua : )

      • pakkaus onnistuu

        noin ja keittimen ja päiväruuat saa alaosastosta pois helposti yläosaa purkamatta.


      • ............
        pakkaus onnistuu kirjoitti:

        noin ja keittimen ja päiväruuat saa alaosastosta pois helposti yläosaa purkamatta.

        ei savotta vaan halti. tosin savotta olisi miljoona kertaa haltia parempi mutta kun ei nyt ole ylimääräistä pätäkkää käytössä...


      • Kipper,
        ............ kirjoitti:

        ei savotta vaan halti. tosin savotta olisi miljoona kertaa haltia parempi mutta kun ei nyt ole ylimääräistä pätäkkää käytössä...

        Minä jo luulin et erähenkiset ihmiset on niuhoa porukkaa ja toisten auttamiseen ei liikene neuvoja ja vinkkejä, mut onhan täällä eräporukoissa näköjään niitä hyviäkin tyyppejä!
        Kai se vaan on niin, et kun 20vuotta tarvot metsässä kesät talvet niin kysymys rinkan pakkauksesta saattaa kuulostaa tyhmältä kysymykseltä joidenkin mielestä? Mut miks edes jaksaa nähdä vaivaa kirjoittaa vittuillakseen toisen "avuttomaan" kysymykseen...?

        Mut kiitokset asiallisia viestejä lähettäneille. Edellä mainitut kommentit ainakin minun tapauksessa, niin tosi hyviä neuvoja!


      • oikeasti kaipaa
        Kipper, kirjoitti:

        Minä jo luulin et erähenkiset ihmiset on niuhoa porukkaa ja toisten auttamiseen ei liikene neuvoja ja vinkkejä, mut onhan täällä eräporukoissa näköjään niitä hyviäkin tyyppejä!
        Kai se vaan on niin, et kun 20vuotta tarvot metsässä kesät talvet niin kysymys rinkan pakkauksesta saattaa kuulostaa tyhmältä kysymykseltä joidenkin mielestä? Mut miks edes jaksaa nähdä vaivaa kirjoittaa vittuillakseen toisen "avuttomaan" kysymykseen...?

        Mut kiitokset asiallisia viestejä lähettäneille. Edellä mainitut kommentit ainakin minun tapauksessa, niin tosi hyviä neuvoja!

        neuvoa niin kyllä me annetaan vastauksia, usein jää kuitenkin lukijan vastuulle poimia sieltä joukosta se oikea tai paras neuvo tai ohje.


      • savotasta
        oikeasti kaipaa kirjoitti:

        neuvoa niin kyllä me annetaan vastauksia, usein jää kuitenkin lukijan vastuulle poimia sieltä joukosta se oikea tai paras neuvo tai ohje.

        jos kaikki rojut ei sovi sisälle kuten usein ei sovi niin rinkan päällä on kaksi hihnaa ja olen niillä kiinnittänyt sinne päälle teltan ja telttapatjan ja tarvitattessa vielä makuupussinkin. Korkea torni siitä tulee mutta painopiste pysyy kuitenkin lähellä selkärankaa.

        Nykyisin pienempi makuupussi sopii hyvin rinkan sisälle.


      • Kipper,
        savotasta kirjoitti:

        jos kaikki rojut ei sovi sisälle kuten usein ei sovi niin rinkan päällä on kaksi hihnaa ja olen niillä kiinnittänyt sinne päälle teltan ja telttapatjan ja tarvitattessa vielä makuupussinkin. Korkea torni siitä tulee mutta painopiste pysyy kuitenkin lähellä selkärankaa.

        Nykyisin pienempi makuupussi sopii hyvin rinkan sisälle.

        Olen tosiaan aluksi luullut(ennen tätä alkup.kysymystä), että aina teltta, makuupussi ja patja tulee kiinnittää rinkan ulkopuolelle ja kun olen rinkkoja kaupassa tutkinut, niin olen ihmetellyt kiinnityshihnojen vähyyttä, mutta ilmeisesti niitä ei olekaan tarkoitettu yleisesti roikkumaan rinkan ulkopuolelle vaan sisälle. Ja siks tämä vastausketju on tosiaan tuonut ihan toisenlaiset lähtökohdat yleisesti rinkan pakkaamiseen! Eikö esim. armeijanrinkassakin makuualusta ja makuupussi ollut ulkopuolella reppua, jos oikein muistan...?
        Mut saako noi kaikki tavarat mahtumaan esim pienen rinkan sisälle(40-50litraisiin). esim parin päivän reissua ajatellen, vai onko lyhyillekin reissuille syytä katsoa valmiiksi vähän isompi rinkka? Mitäs mieltä tällaisesta asiasta ootte?


      • Pocahontas
        Kipper, kirjoitti:

        Olen tosiaan aluksi luullut(ennen tätä alkup.kysymystä), että aina teltta, makuupussi ja patja tulee kiinnittää rinkan ulkopuolelle ja kun olen rinkkoja kaupassa tutkinut, niin olen ihmetellyt kiinnityshihnojen vähyyttä, mutta ilmeisesti niitä ei olekaan tarkoitettu yleisesti roikkumaan rinkan ulkopuolelle vaan sisälle. Ja siks tämä vastausketju on tosiaan tuonut ihan toisenlaiset lähtökohdat yleisesti rinkan pakkaamiseen! Eikö esim. armeijanrinkassakin makuualusta ja makuupussi ollut ulkopuolella reppua, jos oikein muistan...?
        Mut saako noi kaikki tavarat mahtumaan esim pienen rinkan sisälle(40-50litraisiin). esim parin päivän reissua ajatellen, vai onko lyhyillekin reissuille syytä katsoa valmiiksi vähän isompi rinkka? Mitäs mieltä tällaisesta asiasta ootte?

        Periaatteesahan 2 vrk:n retkellä tarvitset samat tavarat kuin viikonkin. Ainoastaan ruokaa pitää olla enemmän.
        Riippuu ihan siitä mitenkä iso on makuupussisi pakattuna, samoin makuualustan koko ja vaihtovaatteiden määrä.
        Mutta ehkä se n. 65-75 l on se koko johonka kaikki sopii sovittelematta. Pienempien tilavuksien kanssa alkaa ns. säätäminen. Eikä se tyhjänkantaminen paljon lisäpainoa teen. Jonkun sata grammaa taitaa painoaeroa olla 40 tai 60 litraisilla kantolaiteilla.

        Itse kyllä kannan vain 40 litraista...


      • juippi10

        Olen ihan täysin samaa mieltä kanssasi, eli painavat tavarat alas, tai vaikka ahkioon. Muuten on vaikea pysyä pystyssä. Jos kaikki kuorma pään tasalla ja pikku horjahdus, ei monenkaan voimilla mennä kaatumatta :) ( ei ainakaan minun ) Nämä on vaan mun kokemuksia...


      • niin.......
        Kipper, kirjoitti:

        Olen tosiaan aluksi luullut(ennen tätä alkup.kysymystä), että aina teltta, makuupussi ja patja tulee kiinnittää rinkan ulkopuolelle ja kun olen rinkkoja kaupassa tutkinut, niin olen ihmetellyt kiinnityshihnojen vähyyttä, mutta ilmeisesti niitä ei olekaan tarkoitettu yleisesti roikkumaan rinkan ulkopuolelle vaan sisälle. Ja siks tämä vastausketju on tosiaan tuonut ihan toisenlaiset lähtökohdat yleisesti rinkan pakkaamiseen! Eikö esim. armeijanrinkassakin makuualusta ja makuupussi ollut ulkopuolella reppua, jos oikein muistan...?
        Mut saako noi kaikki tavarat mahtumaan esim pienen rinkan sisälle(40-50litraisiin). esim parin päivän reissua ajatellen, vai onko lyhyillekin reissuille syytä katsoa valmiiksi vähän isompi rinkka? Mitäs mieltä tällaisesta asiasta ootte?

        mulla on 75 halti, jota käytän kaikilla reissulla. silloin alkuun sen ostin ja koko on hyvä mutta merkki vähän mulle huono.

        jollain 40-50 litrasilla ne alusta teltta joutuu varmaan väkisinkin olemaan ulkopuolella mutta suojele sitä makuupussias ihan viimeseen henkeen ja vereen asti. eli jos vaan mahdollista, tunge se reppuun sisälle ja varo ettei se kastu. se on kummiskin sellainen varuste, että jos sen rikot/kastelet niin kyllä varmasti reissulla tulee äitiä ikävä.

        teltta saattaa hajota rinkan ulkopuolella (riippuu tietty aika paljon siitä suojapussista) ja jos makuualusta on perusroutamatto, niin siitä ei nyt synny pahempaa vahinkoa, jos palasia irtoilee.

        henk.koht olen mieltynyt puhallettavaan makuualustaan (ilmat pois ja ei vie paljoa tilaa todella laadukkaat yöunet) sekä laavukankaaseen (aivan huippu, kevyt ja ei vie tilaa) ja makuupussina olen jo jonkin aikaa käyttänyt untuvaisia, kevyitä ja pienikokoisia nekin.

        tohon rinkan kokoon vaikuttaa aika paljon vuodenaika, milloin meinaat reissailla. talvella kun ne vaihto/lisävaatteet vaan vie enemmän tilaa kuin kesällä.

        ja jos vielä mietit mitä tarvit...

        'makuupussi,alusta,teltta
        'ruokaa,keitin,syömisvälineet,vesi?
        'varavaatekerta,lisävaatteet,vaihtokengät?
        'ea-juttuja,pikkusälää

        niin siinähän ne sitten jo olikin, eli loppujen lopuksi pääsee aika vähällä... luulisi 40-50 litraiseen mahtuvan


      • niin....
        niin....... kirjoitti:

        mulla on 75 halti, jota käytän kaikilla reissulla. silloin alkuun sen ostin ja koko on hyvä mutta merkki vähän mulle huono.

        jollain 40-50 litrasilla ne alusta teltta joutuu varmaan väkisinkin olemaan ulkopuolella mutta suojele sitä makuupussias ihan viimeseen henkeen ja vereen asti. eli jos vaan mahdollista, tunge se reppuun sisälle ja varo ettei se kastu. se on kummiskin sellainen varuste, että jos sen rikot/kastelet niin kyllä varmasti reissulla tulee äitiä ikävä.

        teltta saattaa hajota rinkan ulkopuolella (riippuu tietty aika paljon siitä suojapussista) ja jos makuualusta on perusroutamatto, niin siitä ei nyt synny pahempaa vahinkoa, jos palasia irtoilee.

        henk.koht olen mieltynyt puhallettavaan makuualustaan (ilmat pois ja ei vie paljoa tilaa todella laadukkaat yöunet) sekä laavukankaaseen (aivan huippu, kevyt ja ei vie tilaa) ja makuupussina olen jo jonkin aikaa käyttänyt untuvaisia, kevyitä ja pienikokoisia nekin.

        tohon rinkan kokoon vaikuttaa aika paljon vuodenaika, milloin meinaat reissailla. talvella kun ne vaihto/lisävaatteet vaan vie enemmän tilaa kuin kesällä.

        ja jos vielä mietit mitä tarvit...

        'makuupussi,alusta,teltta
        'ruokaa,keitin,syömisvälineet,vesi?
        'varavaatekerta,lisävaatteet,vaihtokengät?
        'ea-juttuja,pikkusälää

        niin siinähän ne sitten jo olikin, eli loppujen lopuksi pääsee aika vähällä... luulisi 40-50 litraiseen mahtuvan

        jos olet nyt sitä rinkkaa hankkimassa, niin ehdottomasti isompi. nälkä kasvaa syödessä ja seuraavaksi saatat haaveilla jo viikon patikasta.

        mutta jos sulla on jo himassa 40-50 litranen niin kyllä sillä muutaman päivän tallustaa ihan kummasti.

        mä ainakin alkuun lainailin rinkkoja kavereilta. samalla sai vähän käsitystä eri merkeistä ja tilavuuksista


      • Pajanvadda
        ............ kirjoitti:

        ei savotta vaan halti. tosin savotta olisi miljoona kertaa haltia parempi mutta kun ei nyt ole ylimääräistä pätäkkää käytössä...

        Olen kantanut Halti Hikeriäni vuodesta 1989 ja olen tyytyväinen; uskoisin, että Haltin solet ovat paremmat kuin Savotan. En vaihtaisi Savot-taan.


      • eräillytkin
        savotasta kirjoitti:

        jos kaikki rojut ei sovi sisälle kuten usein ei sovi niin rinkan päällä on kaksi hihnaa ja olen niillä kiinnittänyt sinne päälle teltan ja telttapatjan ja tarvitattessa vielä makuupussinkin. Korkea torni siitä tulee mutta painopiste pysyy kuitenkin lähellä selkärankaa.

        Nykyisin pienempi makuupussi sopii hyvin rinkan sisälle.

        Noita hihnoja kannattaa ostaa muutamia vielä mukana tulleiden lisäksi. Mukava laittaa kunnolla kiinni kadotessaan rahaa rakkaammaksi osoittautuvat tarvikkeet.


    • * neuvo nro.1 *

      Itse käytän paljon irtoremmejä. Niitä saa maastonvihreänä retkeilyvarustekaupoista tai neo-keltaisena rautakaupasta. Kaikki kun ei sinne rinkkaan mahdu vaikka mikä olisi. Teltta mulla on rinkan alla remmeillä ja makuupussi alusta päällä. Makuupussi on vedenpitävässä pussissa, vaikka uimaan pystyyn.

      Irtoremmeillä voi tehdä köyhänmiehen kompressiopakkauksen makuupussille, jos sen haluaa rinkkaan sisälle survoa. Irtoremmeillä kiskon kumisaappaat tiiviiksi paketiksi jos satun tennareilla kävelemään ja pakkaan saappaat rinkkaan.

      Suosin itse painavat alas, kevyet ylös pakkausta. Pysyy jotenkin tasapaino paremmin pahassa paikassa.

      • oli asiallisia neuvoja. Nuo kumpparit esim. saa varmasti aika pieneen kasaan.


    • Moikka tiedon haluinen !

      Itse olen itseoppinut ja paljon aiheesta lukenut, enkä vieläkään osaa ottaa mukaan vain välttämätöntä. Mutta.
      Pakkaa rinkan yläosaan painavimmat tavarat ( ainakin teltta ja pussi. Helppoihin paikkoihin välittömästi tarvittavat tavarat. Taskuihin pähkinöitä ja rusinoita. Veteen kannattaa pistää jonkin verran "sportti" juomaa.
      Tasapaino on parhaimmillaan hartioiden päällä ja keikkuukin sopivasti. Jos yrittää kantaa taakkaansa ristiselän kohdalla rasittuu turhaan keskivartalon lihakset.
      Ei toki tarvitse noudattaa, vaikkakin monet ensikertalaiset ovat hyväksi huomanneet; vaatteet alaosaan rullaten ja kaikki mieluiten eri värisiä ( löytää helpommin ja väsyneenä ei tarvitse ajatella ).

      Toki jos aiheeseen mielenkiintoa löytyy..
      Tältä palstaltahan niitä näkemyksiä löytyy.
      Jokaisella omansa. niin myös sinulla

      Yst. Jukka

      • minä vaan

        lähelle selkää.alhaalla oleva painopiste vetää selälleen ylhäällä oleva nenälleen tuon mukaan olen itse rinkkaa pakannut.jos ruuat painavana alaosassa silloin on teltta ja tai makuupussi vastapainona yläkaaressa tai läpän alla.80litrainen rinkan kannattaa ainakin olla mutta parin päivän reissuilla pärjää pienemmälläkin.sitten on vielä se ikuisuus kysymys kumpi on parempi rosna vai putkirunko?


      • joku
        minä vaan kirjoitti:

        lähelle selkää.alhaalla oleva painopiste vetää selälleen ylhäällä oleva nenälleen tuon mukaan olen itse rinkkaa pakannut.jos ruuat painavana alaosassa silloin on teltta ja tai makuupussi vastapainona yläkaaressa tai läpän alla.80litrainen rinkan kannattaa ainakin olla mutta parin päivän reissuilla pärjää pienemmälläkin.sitten on vielä se ikuisuus kysymys kumpi on parempi rosna vai putkirunko?

        Miten pelastusliivit voi pakata rinkkaan? Entä virveli ja päiväreppu?


      • Hajamieli
        joku kirjoitti:

        Miten pelastusliivit voi pakata rinkkaan? Entä virveli ja päiväreppu?

        kun ottaa osiin ja pakkaa vavan rinkan kylkeen kahdessa osassa vaikkapa hihnoilla tiiviisti ja kela sekä muut roippeet rinkkaan, mieluiten päälle, että saa nopeasti esille, jos kalavesi osuu kohdille. Varavapa on syytä pitää mukana, eikä ehkä ihan arvokkainta kannata ottaa, koska riski hajoamiselle on olemassa. Päivärepuksi tarpeeksi kevyt malli ja runttaa sen rinkkaan sisälle.
        Pakkaamisesta vielä yleensä sen verran, että potentiaalisesti märälle reissulle kannattaa laittaa rinkan sisälle jätesäkki sisäpussiksi ja vielä sen lisäksi pakata kaikki mahdollinen erillisiin muovipusseihin, joihin kirjoittaa sisällön tussilla. Eivät varmasti kastu, on helppo pakata tiiviisti ja helppo löytää kun pussissa lukee sisältö.
        Ruoka/juoma-astiaksi repun päälle narulla keikkumaan litran muovikauha, siitä saa nopeasti sen vaikkapa vain purolla esiin (Lapissa, jossa voi juodakin sitä vettä). Ja taukokengät vielä yläläpän alle, suosittelen crocseja, kevyet, kuivuu heti kastuessaan.
        Näillä konsteilla 3 päivän kalareissu ja 40km patikka tunturissa lähes jatkuvalla vesisateella 5 kelillä meni siedettävästi.
        Ja jos pelastusliivit on oltava, niin hommaapa paukkuliiivit, ovat kevyet ja pienet.


    • nimim.

      aikoinaan partiossa opetettiin et painavat kamat rinkkaan ylös.alhaalle pakattuna rasittaa enemmän hartioita....

      • mmmmkk

        mutta nyt on uudet opit käytössä. Ja vyö siirtää painoa pois hartioilta.


      • suokukkanen

        Muutaman sadan pakkauskerran jälkeen alkaa olla ihan sama. Ei rinkka mikään rekka ole joten eri painoisten tavaroiden määrä ja painoerot ovat aika pieniä. Itse katson kamojen paikat nykyisin lähinnä muodon mukaan, miten sopivat parhaiten kyytiin. Sekin, että suositukset voivat kääntyä päälaelleen, kertoo kysymyksessä olevan lähinnä akateemisen mietiskelyn. Ja eihän siinä mietiskelyssä mitään pahaa ole.


      • edellistä
        suokukkanen kirjoitti:

        Muutaman sadan pakkauskerran jälkeen alkaa olla ihan sama. Ei rinkka mikään rekka ole joten eri painoisten tavaroiden määrä ja painoerot ovat aika pieniä. Itse katson kamojen paikat nykyisin lähinnä muodon mukaan, miten sopivat parhaiten kyytiin. Sekin, että suositukset voivat kääntyä päälaelleen, kertoo kysymyksessä olevan lähinnä akateemisen mietiskelyn. Ja eihän siinä mietiskelyssä mitään pahaa ole.

        Ainoa, mitä mietin rinkkaa pakatessani on se, että useimmin tarvitsemani kamat ovat saatavillan ja esim. varavaatteet ja hätämuona saavat olla pahnan pohjimmaisina.

        Lisäksi pakkailen hiukan teeman mukaan, ettei esim. poltinta, kaasua ja kattilaa tarvitse kaivella kaikkia erikseen, kun nälkä yllättää.

        Painavin yksikkö on teltta, enkä ole huomannut eroa kantomukavuudessa oli se kiinnitetty miten hyvänsä.


      • paavo pamaus
        mmmmkk kirjoitti:

        mutta nyt on uudet opit käytössä. Ja vyö siirtää painoa pois hartioilta.

        perustotuushan on, että kuorma on sitä helpompi kantaa, mitä lähemmäksi sen saa lantion keskipistettä. Jos paino on lantion korkeudella, sen täytyy olla vartalon sisäpuolella tai ympärillä. Siksi läskit (kuten minä) jaksavat niinkin hyvin kantaa liikakilonsa.
        Kun painopiste on rinkassa ylhäällä, pienellä etukumaralla painopiste siirtyy lähemmäksi optimia. Polkuvaelluksilla tasapaino on helppo oppia pitämään. Kalliokiipeilyt ja muut ryömimiset ovat asia erikseen.


      • kö?
        mmmmkk kirjoitti:

        mutta nyt on uudet opit käytössä. Ja vyö siirtää painoa pois hartioilta.

        No sitten opettivat väärin armeijassakin, ja useaan otteeseen. Pääasia tosin on, että reppu pakataan korkeaksi, toissijaista on se missä paino on...itse suosin yläkertaa koska se pistää, ainakin minulla, painon keskipisteen oikeaan ja hallittavaan kohtaan.


    • Make60

      Ensiksi se telttapalja kaksinkerroin sille puolelle mikä tulee selkää vasten ettie mikään paina selkään ja muut tavarat tasisesti että paino jakautuu tasisesti niin ettei rinkasta tule epätasapainoista eikä liian alapainoista niin on mukava vaeltaa kun rinkka ei hankaloita liikkumista.

    • Tallaajah

      Rinkan pakkaamista kannattaa miettiä tarkkaan ja kokeilla mikä tuntuu hyvältä selässä. Varsinkin jos taivaltaa pitkiä matkoja niin oikealla tavalla pakattu rinkka on aikast tärkiä.Paino kyllä suurimmaksi osaksi ylös,siitä tasaisesti alespäin.Ja jos ulkopuolelle tarvitsee laittaa jotain,niin ei kannata laittaa alapuolelle missä kantamus voisi painaa tai heilua pakaroille.Pidemmäl taivaltamisella pakaroista menee voimat.Nämä on ihan kokemuksia rajav.koulutuksesta.Pitkiä siirtymisiä,painoa rinkassa vajaa 80kg.Että sitä on tullut harjoiteltua,mikä tuntuu hyvältä.

    • muoviputelissa

      Viinakset kannattaa ostaa Viron puolesta jolloin saa vahvaa 80% tavaraa. Ei tunturiin kannata vettä kantaa. Pulloiksi lituskaiset muovipullot joiden tyhjentyessä niissä on hyvä pitää vaikka mehua eivätkä rikkoudu eikä paina turhaa.
      Tämä on sitten ihan totta. Ainakin minulla ja kavereillani on aina tunturissa puteli vahvaa viinaa mukana, on kiva naukata päivän päätteeksi rommitee tai pari. Eihän siellä kukaan juopottelemaan rupea mutta noin lämmikkeeksi tai kuten meillä niin kohdenaukut, ihan pienet.
      Niin, ne lituskaiset putelit kulkevat hyvin vaikka siellä kumpparin terässä jolloin eivät vie tilaa.

    • en tiedä, mutta

      vaatteet kannattaa rullata, mahtuu enemmän.

    • tj

      Kamat pakataan aiheittain pieniin tiiviiksi tungettuihin pusseihin. Pussit on helppo järjestellä rinkkaan asemapaikoilta lähdettäessä ja pussella voi säädellä rinkan painoa matkan aikana. Kuitenkin pitäen molempien olka/lantiopuolten paino samana. Ylipakattavuus tulisi olla mielestäni pään kohdalla sellainen, että saat oiottua päätäsi taakse päin ja näet päätä nostamalla maisemat. Alhaalle aseteltu ylipakkaus ei saisi tuntua kävellessä jaloissa; jatkuva rytke takareisiä vasten on melko epämiellyytävää. En ole reissuillani kiinnittänyt huomiota onko painoa enemmän rinkan ylhäällä vaiko alhaalla, se ei ole tuntunut tärkeältä. Mukaan pakataan minimisti muuta, paitti syömistä.

      • pakataan...

        rinkka kannattaa pakata tasaisesti. Painavat lähelle selkää,ettei painopiste ole kaukana selästä. Sadeasut päälle,siitä on nopea ja helppo pukea ylle,sateen sattuessa. Vaihtovaatteet sukat ym luonnonkuitua,ovat lämpimiä kastuessaankin.


      • pakataan... kirjoitti:

        rinkka kannattaa pakata tasaisesti. Painavat lähelle selkää,ettei painopiste ole kaukana selästä. Sadeasut päälle,siitä on nopea ja helppo pukea ylle,sateen sattuessa. Vaihtovaatteet sukat ym luonnonkuitua,ovat lämpimiä kastuessaankin.

        on tullut paljon ohjeita ja paljon hyviäkin.

        Yksi lisäys, jota en nopealla silmäyksellä huomannut:

        Kannattaa pakata tavarat pienempiin muovipusseihin, jolloin tavarat löytyy paremmin ja ainakin alkureissun pysyy puhtaat vaatteet puhtaan tuoksusina..

        itse olen ostanut rullan roskapusseja, niitä sitten riittää useampaan reissuun pakattavaksi. Sama ohje muuten helpottaa elämää kaikessa matkailussa, vaikka paketti matkalla sunnybeachille.. pusseilla "lokeroit" kassin, repun tms..

        Vielä kommentti siihen mitä rinkan ulkopuolelle mitä sisälle..
        -perussääntö on että alas ja selän vierelle painavimmat.

        Rinkan ulkopuolelle voi laittaa säätä kestävät osat, kuten teltta ja makuualusta. tai jos muuta laitat rinkan ulkopuolelle, niin onhan ne sääsuojattuja..

        Kaikessa mitä ottaa mukaan kannattaa miettiä kerrospukeutuminen.. -jos on sika kylmä, niin voi laittaa vaikka kaikki vaatteet päällekkäin..

        Lopuksi vielä kommentti kommenteihin.

        tuskin nuo töykeet kommentit on retkeilijöiltä, vaan ihan normi besserwissereiltä, jotka täällä purkaa agressioita, eikä tiedä retkeilystä oikeasti mitään.

        joka lajin harrastajista suuri osa mielellään auttaa tuoreempia harrastajia.

        Täällä tämä kommentoijaporukka ei ole mitenkään valikoitunut harrastajiin.. -sen huomaa siitä että nimettömiä kommentoijia on niin paljon.. :)

        Hyvää reissua..


      • on saatavana
        ricce kirjoitti:

        on tullut paljon ohjeita ja paljon hyviäkin.

        Yksi lisäys, jota en nopealla silmäyksellä huomannut:

        Kannattaa pakata tavarat pienempiin muovipusseihin, jolloin tavarat löytyy paremmin ja ainakin alkureissun pysyy puhtaat vaatteet puhtaan tuoksusina..

        itse olen ostanut rullan roskapusseja, niitä sitten riittää useampaan reissuun pakattavaksi. Sama ohje muuten helpottaa elämää kaikessa matkailussa, vaikka paketti matkalla sunnybeachille.. pusseilla "lokeroit" kassin, repun tms..

        Vielä kommentti siihen mitä rinkan ulkopuolelle mitä sisälle..
        -perussääntö on että alas ja selän vierelle painavimmat.

        Rinkan ulkopuolelle voi laittaa säätä kestävät osat, kuten teltta ja makuualusta. tai jos muuta laitat rinkan ulkopuolelle, niin onhan ne sääsuojattuja..

        Kaikessa mitä ottaa mukaan kannattaa miettiä kerrospukeutuminen.. -jos on sika kylmä, niin voi laittaa vaikka kaikki vaatteet päällekkäin..

        Lopuksi vielä kommentti kommenteihin.

        tuskin nuo töykeet kommentit on retkeilijöiltä, vaan ihan normi besserwissereiltä, jotka täällä purkaa agressioita, eikä tiedä retkeilystä oikeasti mitään.

        joka lajin harrastajista suuri osa mielellään auttaa tuoreempia harrastajia.

        Täällä tämä kommentoijaporukka ei ole mitenkään valikoitunut harrastajiin.. -sen huomaa siitä että nimettömiä kommentoijia on niin paljon.. :)

        Hyvää reissua..

        tosi käteviä vacuumipusseja, joista saa rullaamalla ilmat pois, vaatteet säilyy hyvänä ja vie vähemmän tilaa, eikä leviä kuin "jokisen eväät" kun kaivat jotain rinkasta.


    • spices79

      Perussääntö lienee, että painavimmat tavarat laitetaan aina mahdollisimman ylös. Kantaminen on silloin vähän helpompaa. siitä on aikaa, kun itse viimeksi ähelsin rinkka selässä ja kiroilin. Mut katotaan jos olis mitään hyödyllistä vielä muistissa...höm...

      -Vaihtovaatteet muovipusseihin, jotteivat kastu rinkassa.

      -Energiapatukat ja muu naposteltava sivutaskuihin, jotta saat ne nopeasti esille. Vesipullo myös.

      -Kartta ja kompanssi kannattaa pistää puseron taskuun, jos siinä semmoinen on. ei sitten tarvitse repiä koko rinkkaa selästä sen kartan takia. ;)

      -Aurinkovoiteet, laastarit ym semmoinen myös pikkutaskuihin, joista helpompi saada.

      -Tulitikut muovirasiaan/pussiin, jottei kastu.

      -Hyvät kengät helpottaa rinkan raahaamista.

      -Muista tarkistaa ettei rinkka retkota kaukana selästä. Sen tulis olla tukevasti selkää vasten.


      ...Muuta ei just nyt tule mieleen. Stemppiä ja hyviä retkeilymuistoja. :)

      • PeedrosHG

        Itse pakkaan rinkan seuraavasti:(halti 85L rungolla vm -94)

        -ala-remmeihin makuualusta
        - rinkan alaosastoon kaikki vaatteet minigrip pusseihin,
        viikon vaelluksella mukana:
        1xpakapaperia (lambi)
        7xsukat
        7xalushousut
        1xlämpökerrasto
        5xt-paita
        1xvaihtohousut
        -Rinkan isoimpaan osastoon pakkaan ruuat yhteen muovipussiin ruokien päällä on muovipussi jossa trangia ja sytytysneste tikkuja. Tämän päällä sadevaatteet. osaston saa suljettua kiristettävällä narulla. osaston päälle pakkaan kumisaappaat ja makuupussin.
        -Rinkan läppäosassa on iso tasku jossa minulla on ea tarvikkeet ja sakset.
        läpän avulla kiristän saappaat ja makuupussin tiiviisti rinkan yläosaa vasten.
        läpän päällä teltta tai laavutarvikket remmeillä kiinni.
        sivutaskuja on kaksi joista toisessa säilytän kaikkea roinaa(puukko, onkivehkeet,taskulamppu yms.) toisessa taskussa yleensä varavesipullo.

        rinkan kiristän ensin vyötärölle ja heiluttelen vartaloani ja säädän olkaimet sen mukaan.
        Lisäksi minulla on yleensä vyölaukku jossa naposteltavaa, kamera ja komppassi kartta isossa läpinäkyvässä muovissa jotta ei kastu. vyöllä puukko ja juomapullo.

        Näillä olen mennyt 13 vuotta.


    • JB

      Itellä on Savotan 906 ja lähes alkuajoista asti olen pakannut sen aikalailla samalla tavalla. Makari ja vaihtovaatteet ylätaskuun. Ruoat ja muut kilkkeet alataskuun. Alusta päälle. Sivutaskuihin pientä tavaraa. Paino on aika tasapainoinen ja lähellä selkää.

      Teltan sijoittelulla olen sitten muuttanut painopistettä talven ja kesän välillä. Kesällä painopisteen on hyvä olla ylhäällä, jolloin käveleminen on helpompaa. Kuitenkaan painopisteen ei pidä olla liikaa ylhäällä, jolloin horjahtaessa rinkka vie kantajaansa. Talvella suksilla liikkuessa sijoitan teltan aina alas, jolloin painopiste on matalalla ja rinkka on helpommin hallittavissa, jos tulee horjahteluita hiihtäessä tai mäkeä laskiessa.

      Rinkan pakkaamisessa on vähän se, että kun kerran on löytänyt hyvän järjestyksen, niin siittä on erittäin hankala luopua ja miksipä luopuisi. Kannattaa itse kokeilla ja vaikka kesken reissun uudelleen pakata, jos ei tunnu hyvältä. Pääasia on, että ulkopuolelle jää mahdollisimman vähän ja tärkeät tavarat on suojattu kastumiselta (vaatteet/makuupussi/tulitikut).

    • eimikäänguru

      Tässä mun omia vaatimattomia mielipiteitä... Itse pakkaan mahdollisimman paljon rinkan yläosaan, paitsi jos on jyrkkiä mäkiä niin paras etsiä joku tukeva painopiste, ettei kaatuisi. Eniten tarvitut tavarat helpoiten saataviksi.

      Noista varustelistoista puuttuu mun mielestä monista taskulamppu paristot, vedenkantovälineet, vessapaperi, tiskaus- sekä peseytymisvälineet ja sadevaatteet. Talvella tietysti ei voi paljon pestä, jos ei yövy sisällä, ja ehkä nykyään kaikilla on vedenpitävät retkeilyasut (eikö ne hiosta?). Kumisaappaat ovat painavat sekä jaloissa että rinkassa, ennemmin kannattaa ottaa vedenpitävät kengät. Sukat villasekoitetta. Samaa t-paitaa sietää pitää pari-kolme päivää; illaksi ja yöksi voi vaihtaa eri paidan, niin ei hiki haise. Kerrasto on hyvä olla sellainen, että se päällä voi esiintyä myös julkisesti näyttämättä Superhessulta, jos muut vaatteet märkiä. Kaikki mukana olevat puserot, housut ja takit täytyy voida tarvittaessa pukea yht'aikaa päälle.

      Ruoan painoa kannattaa miettiä.

      Vesitiiviys ja keveys kannattaa ottaa kaikessa huomioon. Erityisesti tulitikkuja, niiden raapaisupintoja ja vessapaperia on syytä ottaa useampi erikseen vesitiiviisti pakattu erä, koska sateessa kastuneina ne eivät toimi... (Ja se ei ole kivaa!)

      • ylösalas

        Joo, ilmoittautuisin myös tähän 'painavat ylös' -koulukuntaan. Minulla on perustelukin, jonka tarkistamiseen tarvitset eteisen peiliä.

        Toimi näin:
        -Seiso peilin edessä sivuttain ja katso itseäsi peilistä: painopisteestäsi vedetty luotisuora kulkee maahan kantapäittesi vaiheilla. Jalkasi välittävät painosi tähän kohtaan (jalkahan on kiinnitetty jalkaterään kantapään kohdalta).
        -Laita rinkka selkään ja arvioi, missä painopiste on nyt: sehän on siirtynyt entisestään taakse päin kohti kantapäitä
        -Olet varmasti nojannut ylävartaloasi hieman eteenpäin, ettet kaatuisi selällesi, jos teit testin pakatulla 15-20 kg rinkalla
        -Jos rinkan painopiste on ylhäällä, hyvin pieni nojaus eteenpäin tuo painopisteen takaisin kantapään yläpuolelle
        -Jos rinkan painopiste on jossakin ristiselän kohdalla, pitää kallistaa enemmän eteenpäin

        Koska rinkkaa ei kanneta koko ajan samoilla säädöillä, riittävän tukevarunkoisessa rinkassa painon jakautumista olkapäille ja lantiolle voi matkan aikana vaihdella säätämällä olkaviillekkeiden pituutta. Esim. jyrkissä alamäissä voi kantaa enemmän olkapäillä ja säästää reisiään. Rinkan ylä-alasuuntainen painopisteen paikka ei sinällään vaikuta tähän kuorman jakautumiseen.


    • eimikäänguru

      ...samaan taskuun en pakkaa mitään nestettä, ei varsinkaan Sinolia.

    • rivikeli

      Jahuu! Topikki aikoja sitte vanha mutta osallistun silti, koska itsekin etsin apua samaan aiheeseen. :) Kaikkea muuta kuin kokenut samoilija jakaa mielipiteensä. :) Minulla on Jotos 65 rinkka ja mukavuudenhaluisena humputtelijana vaellan aina seurassa (meitä on perinteisesti ollut 2 liikenteessä). Olemme jakaneet painoja niin, että minä kannan 3 hlön teltan sekä joitakin ruokatarpeita omien henkilökohtaisten kamppeiden lisäksi. Viime vuoden 1 yön kestävällä vaelluksella pakkasin teltan ja makuualustan (vanhaa mallia oleva vaahtorulla tms) ulkopuolelle erilaisin remmein ja naruin (hyötykäytin varakengännauhani ;) ). Lopputulos oli se että molempina päivinä koko paketti huojui ja heilui ja sitä piti korjata taukopaikoilla. Tänä vuonna 3 yön vaelluksella pakkasin teltan sekä ilmalla täytettävän makuualustan rinkan sisälle, makuupussi (pieni paketti) mahtui yläläpän alle suojaan ja varmuuden vuoksi muovipussiin ettei kastu. Omat kamppeet ja ruokatarvikkeet mahtu mainiosti rinkan sisälle ja pikku tilpehööri (kamera, hyttysmyrkky, huulirasva jne) yläläpän taskuun. Jotoksessahan ei ylimääräisiä taskuja juuri ole (ja ne vähäisetkin todella oudosti sijoitettuja) joten kuljettelin niissä vain vesipulloa ja rinkan sadesuojaa. Toimiva, tukeva paketti jonka kanssa kelpasi kulkea! Painavimpien tuotteiden sijoittelusta en osaa sanoa. Itse henkilökohtaisesti tykkään pitää lantiovyön vyötärön korkeudella napakkana, rintakehän remmin tiukkana niin että hetkittäin saa nostettua olkaimia ylemmäs ja kevennettyä hartioilla olevaa painoa. Mutta tämä ei varmasti ole mikään "oikea" tapa toimia. ;) Kyse on oikeastaan aina siitä mistä ite oppii pitämään ja kokeilemallahan se selviää! Ensi vuonna sitten pitempää matkaa ja uuden rinkan osto edessä! :) Hauskaa vaellusta kaikille!

    • vaeltaja-63

      tuo jotoksen niinsanottu rinkka on varmaan huonoimpia kannettavia mitä löytyy, rinkkaan kannattaa kyllä sijoittaa hieman enemmän ja hankkia kunnon kannettava.esim,haglöfs,deuter,fjälräven,osprey,ehkä halti ja savotta mutta ehdottomasti kannattaa kokeilla mikä omaan selkään on paras.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      239
      2095
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      153
      1355
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      52
      1246
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1025
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      989
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      930
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      923
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      825
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      640
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      639
    Aihe