En löytäny netistä mitään näistä mun oireista. Eli kun syön omenaa (varsinkin vihreää), rupeaa suussa, tai tarkemmin ikenissä kutisemaan aivan hirveesti. Hammaslangan käyttö ja hammasharjalla peseminen auttaa omenan syömisen jälkeen auttaa. Joitain sipsejä (maustettuja) syödessäni suu tavallaan turpoaa ja tulee kipeeksi. Lisäks mulla on tullu suuhun aina joskus sellasia rakkoja (valkosia, TOSI kipeitä). Niitä ei tuu yleensä ku yks tai kaks kerrallaan. Mut ei niitä tuu niin usein. Ehkä kerran kuussa. Nyt on tullu harvemmin. Kestää muutaman päivän ja lähtee pois. Luulin eka et niitä tulee tomaatista, mut kuitenkaa ei joka kerta oo tullu on popsinu tomaattia. Mistähän muusta toi vois johtua ja millä ne sais pois? Onko poppakonsteja?? Harjaan hampaani joka aamu. Ettei huonosta suun hygieniastakaan pitäis olla kyse... Apua, onko jollain samanlaisia ongelmia?
Kiittää ja kumartaa!
Ruoka-aineallergiat
9
4435
Vastaukset
- allergikko
Mene ihmeessä lääkäriin iin pääset testeihin joissa tutkitaan mille olet allerginen! Allergiasta kertovat nuo oireet. Voivat olla jostain muustakin, mut allergiat helppo rajata pois.
Lääkäriin siitä, älä pelkää! - minä 23
Mullakin suu kutiaa ja turpoaa vihreästä ja ulkomaisista omenista. Se johtuu omeniin käytetyistä "myrkyistä" (säilymis ja torjunta-aineita siis). Vihreessä omenassa on luonnostaan kuoressa jotain sellasta ainetta, mistä moni saa allergisen reaktion. Itse pystyn syömään kotimaisia omppuja. Käy kuitenki allergia testeissä jos muistakin ruoista tulee oireita.
- Paula
...kuin minulla. Olen koonnut niitä asioita tuonne, kun ei ne millään testillä aina selviä. Sanotaan yliherkkyydeksi. Ei ole ollut vaivoja moneen vuoteen, enkä käytä mitään lääkkeitä. Kotikonsteja kun ovat, ei pitäisi haitata, vaikka kokeilisi:-)
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/popoja.html - Ruoka-aineallergikko
Netistä ei tosiaankaan löydy kuin lasten allergioista tietoa.
Oman lääkärini mukaan paras mittari on oma keho. Kaikki allergiat eivät välttämättä näy prick-testeissä ja toisaalta, kausiluonteisesti sitä saattaa sietää aineita, jotka prick-testeissä olisivatkin punaisella.
Saan kuvaamiasi oireita suuhun ja kitalakeen, sekä vieläpä huuliinkin.
Tässä oma listani, jos siitä on sinulle apua:
Tomaatti, paprika, chili: huulet rikki, kitalaki rikki ja ikenet turpoavat, tomaatti tekee kieleen kipeitä juttuja.
Banaani, omena ja sitrukset: huulet rikki, astma-tyyppistä hengenahdistusta. Banaanista lisäksi tosi paha ihottuma, joka kutisee hirvittävästi.
Porkkana, kivi, päärynä: vatsakramppeja, rakkuloita ikeniin, kuvotuksen tunnetta.
Ananas, persikka ja rypäleet: ihottuma, hengenahdistus, turvonneet huulet.
Maissi, selleri, purjo ja persilja aiheuttavat erinäisiä sekalaisia oireita.
Ruoka-aineallergioiden kanssa ei voi oikein leikkiä. Toisaalta, olen tänä vuonna pystynyt syömään yhden päärynän ja yhden banaanin ilman mitään oireita.
Jotkut allergioista ovat taas pahimmillaan sellaisia, että kaula turpoaa ja alkaa koko naamaa ja kaulaa rintakehään asti punoittaa ja kuumottaa!
Uusimman allergiani kanssa teen vasta tuttavuutta: vehnä. Siitä jos riesan saan, en kohta tiedä mitä enää voin syödä.
Tai tilaan sitten ravintolassa pelkän pihvin ja riisiä/perunaa ilman salaatteja:-)))- allerginen
Minulla KORIANTERI tekee rakkuloita suun ja nielun limakalvolle ja hengenahdistus alkaa.Nykyisin LUEN AINA TUOTESELOSTEET.
- Paula
Useimmissa sipseissä on aineita, jotka aiheuttaa monelle samanlaisia vaivoja, myös itselleni. Tuolla se lista - viistisitkö tarkistaa, oliko just niissä, mitä viimeksi söit, noita? On tosiaan olemassa semmosiakin, joissa ei ole, joten tulosta tämä "öllöjen lista" seinälle ja jätä ne pois kaikesta muustakin sapuskasta.
Olisi kiva kuulla, auttoiko Sinuakin:-)
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/seinalle.html - Mimmi
Saan samanlaiset oireet omenasta, päärynästä, aprikoosista, persikasta, mantelista, pähkinästä, kirsikoista, mansikoista.... Mutta näitä kaikkia voin syödä jos ne on säilötty/keitetty/paistettu.
Kävin allergiatesteissä ja niistä selvisi monta muutakin allergiaa, mistä en tiennyt.
Monesti kuulemma ne jotka ovat allergisia omenalla ovat myös allergisia koivulle. - tiedän
Ne valkoiset rakot on aftoja, ei tarkkaan tiedetä mistä ne tulee tai siis mikä aiheuttaa, mutta esim. tomaatti, kamikaalit aiheuttaa monille. Voi tulla itsestäänkin. Ne ei oo vaarallisia, eikä niiden tuloa voi estää. Aftab-tabletit nopeuttaa paranemista, mutta ei kamalan nopeasti siltikään lähde.
- Sinni
Itsellä turpoaa myös suu, ja etenkin grillimaustetuista sipseistä. Olen tosi allerginen valkosipulille, jota on myös sipsien ym. mausteissa. Kerran olen joutunut lähes ensiapuun, kun söin ravintolassa valkosipuliperunoita ja kurkku turposi lähes umpeen... (en silloin vielä tiennyt olevani sille allerginen).
Olen muutenkin tosi allerginen tyyppi, kaikelle lähes... Huulet kutisevat ja turpoavatkin muodottomiksi välillä (jos erehdyn syömään) ulkomaisesta omenasta, tomaatista, mansikoista, hedelmämehuista, (ihan kaupan tavallisista), sitruksista, raa'asta vihertävästä banaanista jne, muista raaoista kasviksista ja hedelmistä. Erikoista on, että kiiwistä en ole koskaan saanut mitään ongelmia.
Todellakin mene äkkiä testeihin, ruoka-aineallergioiden kanssa ei ole leikkimistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389