durum jauhot

voiko käyttää

En sairasta keliakia mutta minun tarvitsisi tietää voiko keliakiaa sairastava syödä ruokaa durum jauhoista tehtynä? Tai vehnä allerginen?

4

8873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kumpaakaan

      Durum on vehnää, joka ei sovi keliaakikon eikä vehnä-allergikon ruokavalioon.

    • Tsudum

      usein ja vastaus on aina: ei missään nimessä. Ei koskaan, koska durum on vehnää. On aivan sama, mikä nimi vehnälajikkeelle annetaan. Se on aina vehnää, jota keliaakikko ei voi syödä eikä vehnä-allergikkokaan.

      Edellisestäkin vastauksesta asia selvisi, mutta kirjoitin vielä toisen kerran, että asia jäisi varmasti muistiin.

      Tähän durum-asiaan olen tosiaan törmännyt usein. Jopa jossain ruokapaikoissa on selvitetty, että tämä on durum-vehnää ja että jotkut keliaakikot kuulemma sitä syövät?!? Tästä seuraa tietämättömyyden ruletti, koska sama asia nousee esiin kerran toisensa jälkeen. Olenkin pitänyt monta pikku esitelmää aiheesta "durum on vehnää". Jos jossain ruokapaikassa aletaan selvittää, että keliaakikko voi durum-vehnää syödä, niin jätän sen sapuskapaikan väliin. En tuppaa toiste.

      • eri asiaa

        Sanoit ensin että jossain ruokapaikassa on sanottu että jotkut keliaakikot SYÖVÄT vehnää ja sitten että siellä on sanottu että keliaakikko VOI SYÖDÄ vehnää. Nämä ovat muuten kaksi eri asiaa. On keliaakikkoja jotka syövät ihan mitä vain (yksi ystäväni muun muassa) vaikka ei pitäisi. Se, että ruokapaikassa sanotaan joidenkin keliaakikkojen syövän durum-vehnää, on siis ihan faktaa. Ei se minulla ainakaan vaikuta ruokapaikan valintaan, järkevämpää on ASIALLISESTI ilmoittaa että se ei kuulu gluteenitonta ruokavaliota noudattavan ruokavalioon. Mikähän siinä muuten on että niin monen keliaakikon on mahdotonta sanoa mitään keliakiaan liittyvää asiallisesti kun aina pitää räyhätä?


      • EräsKeliaakikko
        eri asiaa kirjoitti:

        Sanoit ensin että jossain ruokapaikassa on sanottu että jotkut keliaakikot SYÖVÄT vehnää ja sitten että siellä on sanottu että keliaakikko VOI SYÖDÄ vehnää. Nämä ovat muuten kaksi eri asiaa. On keliaakikkoja jotka syövät ihan mitä vain (yksi ystäväni muun muassa) vaikka ei pitäisi. Se, että ruokapaikassa sanotaan joidenkin keliaakikkojen syövän durum-vehnää, on siis ihan faktaa. Ei se minulla ainakaan vaikuta ruokapaikan valintaan, järkevämpää on ASIALLISESTI ilmoittaa että se ei kuulu gluteenitonta ruokavaliota noudattavan ruokavalioon. Mikähän siinä muuten on että niin monen keliaakikon on mahdotonta sanoa mitään keliakiaan liittyvää asiallisesti kun aina pitää räyhätä?

        Itse ihmetellyt samaa, miksi keliakiasta puhuessa pitää räyhätä. Tietty jos keliakiaan ei ole täysin sopeutunut, saattaa se pistää räyhäämään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe