Aloitin opiskelun aikuisopiskelijana syksyllä 2008. Opiskeluni kestää vain vuoden verran, mutta tahti on kyllä sitäkin huimempi. Opiskelun aikana meillä on neljä viiden viikon harjottelua, joiden pohjalta jokaisesta harjottelusta on laadittava 15:n sivun essee. Ongelmaksi on nyt syntynyt, että kirjoittaminen ei kerta kaikkiaan luonnistu. Tuntuu, että olen aivan pihalla kaikesta. Alkaa tuntumaan, että joudun jättämään opiskeluni esseiden takia. Itku silmässä olen yrittänyt ja yrittänyt. Kenelle voisin puhua asiasta, mikä neuvoksi?
Esseiden teon hankaluus
5
1215
Vastaukset
- Kirjoittajatatar
(Tieteellinen) kirjoittaminen voi tosiaan alkuun olla hankalaa, mutta nopeasti siihen pääsee jyvälle, kun vain kirjoittaa. Mistä ongelmat johtuvat: tiedätkö mitä pitää kirjoittaa? -> auttaisiko, jos otat yhteyttä niiden harjoitteluiden vastuuopettajaan; asiaa olisi, mutta et saa paperille? -> älä yritä kirjoittaa valmista tekstiä, vaan suunnittele ensin (ranskalaisin viivoin, mind map) ja vasta sitten kirjoita. Ei myöskään kannata kirjoittaa tuota 15 sivua yhdessä illassa, vaan laittaa ajatuksia koko ajan paperille ja sitten varata viikko itse kirjoittamiseen. Voithan pyytää ensin vähän lisäaikaa palautukseen, kyllä se siitä parin esseen jälkeen menee jo luonnostaan.
- vain kirjoittamalla!
Itse olen opiskellut vuosituhanne vaihteesta lähtien koko ajan, vaikka töissä olenkin ollut kokopäiväisesti tänä aikana kolme vuotta.
Opintoviikkoina on kertynyt jotain 400...jaa jotain 700 ehkä opintopisteinä ;)
Kyllä ekat approt olivat silloin aluksi rankkoja kun oli ihan pihalla esseiden teosta...alku aina hankalaa!
Osta, jos ei ole, niin kirja Tutki ja Kirjoita - on meinaan hyvä opus aina maisteritasolta tohtoritasolle asti! Itellä jo toinen painos tässä ajassa menossa...- yli 700 op:n mies
mulla on ei-uusin painos (2005) Huuto.netissä myynnissä parilla kympillä, jos kiinnostaa - on vielä varsin käypä teos:
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=95855961
- heidi-
Tuossa ekassa viestissä myös mun mielestä tuli esille hyvä, käytännön vinkki:
Kirjoita ranskalaisin viivoin niitä asioita, mitä haluat tuoda esille.
Kirjoita pieniä pätkiä kerrallaan jokaista kohtaa, lisäillen aina silloin kun tulee jotain mieleen. Älä vielä mieti tekstin rakennetta vaan ala pikkuhiljaa keräämään "ranskalaisten viivojen" muotoon. Ja vuolaa, tehtävä on tehty.
Toki ohella mainitusta kirjasta voi olla apua ja kannattaakin kokeilla, hyvät vinkit kirjoittamiseen löytyvät varmasti.
Mutta vinkkini voi olla siten hankala, että siinä voi melko helposti mennä sekaisin jos kirjoittaa juttuja sieltä sun täältä täydennellen.
No mutta niin..- pitää kirjoittaa
essee vaikkapa maitopurkista.
No, sitten aloitetaan.
Maitopurkki on....
Sen valmistus alkaa siitä että...
Ensin se .....
Eli kirjoita lyhyesti kaikki, mitä asiasta tiedät.
Kvartaalitalous on ...(en tiedä onko tommosta sanaa, se oli vaan veto hatusta)
Oletetaan ettämaailman...
ja tosiaan voilaa,kohta se on valmis!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176081Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631513929Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503305Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4742764Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2721783Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321443- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1611300- 771278