Minua harmittaa ja ihmetyttää minkä takia suomenlapinkoirani räyhää ihmisille/ei kaikille , ja todella paljon koirille jokaiselle joka tulee vastaan paitsi niille joihin on tutustunut
Koirani nimi on Eppu ja se on 5vuotias uros OISIKO TTEILLÄ APUA TÄHÄN ONGELMAAN?
HITTO
4
823
Vastaukset
- hmm?
Tähän voi olla monta eri syytä. Remmissä olo saa koiran usein ahdistuneeksi, traumat voivat olla osasyy, ihmisen stressi tai pelko voi laukaista puolustuksen (ja jos koira on jo päässyt puolustamaan ihmistä).
Koitapa ottaa yhteyttä koiraongelmiin perehtyneisiin ammattilaisiin, joiden metodit ovat positiivisen koulutuksen keskeisiä. - -H-
Oletko katsonut telkkarista tulevaa koiraohjelmaa "Hienosti hihnassa"? Siinä oli todella hyviä vinkkejä hihnakäyttäytymiseen. Ohjelma on ehkä vieläkin nähtävissä areena.yle.fi -sivuilla. Jos jaksat lukea koirakirjoja, hyviä olisivat esimerkiksi Tuire Kaimion kirja Koirien käyttäytyminen tai Turid Rugaasin kirja Kiskomatta paras.
Ylipäänsä tuohon teidän ongelmaan auttaisi koiran kanssa yhdessä touhuaminen, leikkiminen, leikin kautta kouluttaminen, helppojen temppujen opettaminen yms. Silloin koiran suhde ulkoiluttajaan paranisi ja se helpommin kuuntelisi ulkoiluttajaa. Varsinaisia kohtaamistilanteita pitää kyllä harjoitella paljon sitten erikseen: tavoitteena on opettaa koiralle uusi käyttäytymistapa räyhäämisen sijaan, esimerkiksi sellainen että kuljetaan nätisti omistajan vierellä ja katsotaan omistajaan.
Jos vain mahdollista, kannattaa säilyttää oma maltti näissä räyhätilanteissa. Koiralle suuttuminen ei useinkaan auta mitään. Ainakin jos on jo havaittu, että koira ei kuuntele "komentamista" näissä tilanteissa ollenkaan, se kannattaa lopettaa ja yrittää pysyä rauhallisena. Silloin kun koira on jo ehtinyt kiihtyä, se ei juurikaan opi mitään. Opetus kannattaakin tehdä aina silloin, kun sekä koira että omistaja ovat iloisia ja rauhallisia.- -H-
"Ainakin jos on jo havaittu, että koira ei kuuntele "komentamista" näissä tilanteissa ollenkaan, se kannattaa lopettaa ja yrittää pysyä rauhallisena. Silloin kun koira on jo ehtinyt kiihtyä, se ei juurikaan opi mitään."
Tässä tarkoitan tietysti sitä, että komentaminen kannattaa lopettaa, ei missään tapauksessa koiraa :)
- meillä on
En ole tavannut räyhääviä lappiksia.Koirilla pitäisi olla koiraystäviä ja näin totutella toisiin koiriin.Meillä on tällähetkellä 3v.narttu ja huomenna tulee 2kk.ikäinen narttu.Viimekesänä jouduimme luopumaan 10v.lappiksesta tapaturman vuoksi ei olisi kyllä ollut muutenkaan enää pitkäikäinen tassuun uusituvan kasvin vuoksi.Meillä on joskus tuttavienkoiria viikonlopppuna hoidossa,että koirista tulisi sosiaalisia.Aika hyvin olen mielestäni onnistunut siinä asiassa koska koirat pärjää tosihyvin keskenään olipa uroksia tai narttuja rodusta riipumatta.Kyllä meidän koirat on aina haukkumalla ilmoitttanut vieraat pihaan tulijat ,mutta lopettavat kun talonväki tulee paikalle.Suomenlapinkoira oppii hyville tavoille nopeasti eikä opetus vaadi omistajalta pitkääpinnaa.Vanhempaa koiraa on varmaan vaikeampi saada oppimaan jos on annettu alusta asti hyppiä,riuhtoa,haukkua turhaa ym,ym..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005348597Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5368824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72203Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1611203Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17846Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40764Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57752Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68726- 46715
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36657