Mikä toiseksi putkeksi?

Help.

Eli Giant valaisimessa 130cm on paikka kahdelle loisteputkelle, tällä hetkellä vain toinen toimii.
Toimivassa lukee

Sylvania Standard
F 36W/129 - T8
warm white

Toinen on mennyt rikki. Siinä luki
Sylvania Aquastar
F 36W/ 174 - T8
10 000 K

Ostanko tilalle tuollaisen samanlaisen putken vai mikä putki olisi hyvä ja sopiva tuon toimivan kanssa?
Valaisin tulee 300- litraiseen akvaarioon.

2

349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Vaikkakin akvasi onkin jo kohtuu suuri, on silti todettu Warm White sävyn tuottavan monelle leväongelmia.

      Osta sen tilalle jokin toinen akvaario valaisuun tarkoitettu putki, lue alempia keskusteluja... niissä malleja ja merkkejä.

      Toiseksi putkeksi voit valita ihan hyvin vastaavan Aquastar tyyppisen putken.

      No, periaatteessa akvaariosi tarvisisi ehkä vielä yhden putken lisää... miten kasvit voivat?
      - kasveille oma putki

    • Ilkka.Takala

      Moi!

      Oletetaan, että sinullla on esim. Giantin 317l vakioallas, kun on kerran Giankin 130 valaisinkin.

      et kertonut, että kuinka kova olet kasvattelemaan kasveja, mutt koska et kertonut, voidaan olettaa, että et ole mikään ns. kasviharrastaja.

      Suosittelen sinulle ehdottomasti altaaseesi Osram:in Skywhite 880 putkia. Näissä jo edellisestä lukemasta päätellen siis 8000K, eli melko kylmä valo, hieman sinertävä. Vastaa hyvin lähelle jo kirkasta talvipakkassäätä. Noin niinkuin vertauskohtaisesti. Nuo Osramin Skywhite putket ovat lux määrältään (eli oikean valotehon suhteen) todella tehokkaita loisteputkia verrattuina moniin varsinaisiin kaupallisiin putkiin.

      Koska viestistäsi päätellen et varmastikaan ole mikään kasviharrastaja, en minä ainakaan todellakaan voi suositella sinulle mitään punavaloputkia. (kasviputkia, esim. Osram flora) Kasviputkia käyttäsin, vasta kun altaassa on vähintään neljä loisteputkea. Pelkkä putkien määrä ei kuitenkaan tule takaamaan hyvää kasvien kasvua - vaan sen sijaan, ehkä kovaa levien kasvua.

      Kasvien kasvatuksessa on pidettävä tarkka kultainen tasapaino ravinteiden, valon ja hiilidioksidin suhteen. Jos jotakin on suhteessa liikaa = levän kasvua, koska kasvit eivät pysty hyödyntämään tiettyjä "etuisuuksia" kuin tasaisessa määrin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4593
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      51
      3603
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      104
      3491
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2469
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2374
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2281
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2055
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe