Stilo 130 MW käyntiongelmat

Stilo 130 MW

Onko kenelläkään muulla ollut ongelmia 1.8 koneen "oppivan tietokoneohjauksen" kanssa, kun se oppii ohjaamaan koneen niin alhaisille kierroksille että kone sammuu vapaalle heitettäessä.
Kyllä Stiloon kaikkia eurooppalaisia sähköherkkuja on ympätty, mutta käynnissä sitä ei ole saanut pysymään edes ns. ohjelmistopäivitys.

Hupaisinta on, että koneen voi "opettaa" tietyillä kierrosluvuilla paikallaan tyhjäkäynnille, mutta se paska pian itse taas opiskelee sammutustekniikan.

Vuodesta 2004 olen tapellut tämän kanssa, ja käyttänyt Lakalaivassa Deltassa kolme kertaa. Turhaa touhua. Hetken kone käy ja taas sammahtelee. Onko tyyppivika? Onko muilla kokemuksia?

Taidan vaihtaa Touraniin... Ja sitten en kyllä fiiatteihin päin kun korkeintaan kusen.

22

2842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sulttan of Swing

      Provokaatio.

      • Stilo 130 MW

        se minun Fiiatilleni, että ei siinä mitään vikaa ole. Vaan kun vapaalle heittäessä sammuu, niin saatana sammuu!

        Vielä lisäksi ensimmäinen katsastus hylättiin OBD-järjestelmässä olleen vikakoodin vuoksi, vaikka auto oli juuri huollosta tullut ja mittaustulokset olivat täysin kelvolliset.

        Etupäähän on pyöränripustuksiin vaihdettu kahdesti osia 100 000 km:n aikana, kun etupään holkkuma aiheuttaa hylkäyksen sekin.

        Tämä on ihan faktaa minulla. Näyttöä löytyy kirjallisena. Myös ajotietokoneen "uudelleenkoulutusohjeet" Deltan huoltotiedotteena.


    • muita asioita

      sille voi opettaa, oppiiko se istumaan?

    • lienee....

      tuttu kaikille stilo 130 omistajille. Omastani se poistui vasta, kun kyllästyin ja vaihdoin autoa. Kertoivat monesti, että sähköistä kaasupoljinta pitää opettaa tai sitten ne putsasivat jonkin systeemin ja aina siinä kului yksi työpäivä.

      Omani oli korjattavana 2 vuoden takuuaikana yli 2 kk, mutta onneksi antoivat aina toisen auton korjauksen ajaksi tilalle.

      Oikeasti vikahan oli siinä muuttuvan venttiilien ajoituksen mötikässä, oliko nimeltään ajoituksen muunnin tai jotakin semmoista. Tämän kuulin vasta kun olin jo vaihtanut auton toiseen merkkiin, enkä enää koskaan palaa takaisin Viattiin.

      Toivottavasti sinun on toiminut muuten paremmin. Minun yksilööni vaihdettiin lisäksi koiranluita eteen, taka-akselin puslat, jarrulevyt ja maalattiin ovet/helmat uusiksi ja kaikki tämä hyvin pienellä ajomäärällä.

    • K.Uski

      Omassani ilmeni samantapaista vaivaa, moottori lisäksi pätki ajossa ja kerran jopa sammui matka-ajossa, käynnistyi kuitenkin startista. Kolmannella käyntikerralla Deltassa tuli sentään kuntoon. Näitä häiriöitä on kuulemma ollut juuri 1.8 moottorissa, jossa on Hitachin (made in Japan) sähkövehkeet.

    • tuttua on

      Meikä omistaa 1,8 farkun ja siinä ilmenee aina sillooin tällöin tuo ongelma eli äkkiä kaasupoljinta nostaessa kone sammuu. Syynä on imupuolen nokka-akselilla oleva ajoituksen säädin. Siellä sisällä on niin pienet tiehyet, että pienikin roska hidastaa öljyn poistumista ja kone ehtii sammua. Meikäläistä tuo ei ole isommin häirinnyt, kun kone muuten toimii kuin ajatus. Opettele ajamaan niin, että et paina kytkintä alas joka kaarteessa, vaan anna koneen tulla "mukana" ja paina kytkintä vasta kun kierrokset ovat alle 1500.

      • Stilo 130 MW

        auton tulee sopeutua käyttäjään, eikä käyttäjän autoon. Ajelen myös Nissanilla, ja hyvin pelaa ilman ongelmia samanlaisessa käytössä.

        Fiatin insinöörit voisivat ensin opetella korjaamalla näitä vehkeitä, ja sitten vasta suunnitella uusia.


    • saman kokenut

      Kyllä tuo on juuri 1.8 koneella olevan Stilon "ominaisuus", joka on aika monia kiusannut.

    • ongelmaan

      Stilo MW130 ja vakava tyyppivika vuosimalleissa 2003-2004
      Kirjoittanut: sivusta seurannut 13.4.2006 klo 00.02

         Stilo MW130:ssa vuosimalleissa 2003-2004 on korjaamaton seuraava vika:
      Auton kierroslukumittari saattaa pohjata kaasua höllättäessä. Pahimmillaan auto sammuu, mutta käynnistyy kylläkin nopeasti. Koneen kierrokset jäävät välillä jopa yli kahden tonnin, eivätkä palaa normaaliksi kuin sattumalta. Auton yllättävä sammuminen on erittäin vaarallinen vika, joka voi aiheuttaa vaikka risteyksessä pahan kolarin. Deltan edustajat eivät hevillä tunnusta vikaa. Auto on ollut jopa kuukausia myyntikellossa ennen myyntiin tuloaan edellä mainitun vian johdosta. Useita autoja on vaihdettu vian takia Deltassa tai annettu vahingon kiertää muille, myymällä auto johonkin toiseen autoliikkeeseen kertomatta viasta mitään. Delta on myös myynyt jo ainakin YHDEN vaihdetun viallisen auton edelleen kertomatta uudelle omistajalle viasta mitään. Uudemmissa 2005 autoissa vikaa ei enää ole. Joten viallisen auton omistajat vaatimaan selvitystä asiaan. Joten kovistelemaan Delta-Autoa vian ilmaannuttua.

      • Stilo 130 MW

        Tiedoista. On mukavaa huomata, että kyllä täältä tietoa löytyy ihmisiltä.
        Nyt patistamaan Deltaa...


    • aundimiäs

      vika on että auton merkki on fiat, vaihtakaa hyvät ihmiset auton merkkiä niin ei tarvitse täällä setviä vikoja. hyvä esimerkki automalli on Aundi.

      • Aunditon

        Mistä Aundeja saa?


      • Aundiman

        mää vaihdoin ton Aundi merkin nokkaan ja viat ei muuta ku paheni ja kummasti alko pikku pojat kiinostaan


    • Yksi huijattu

      Ongelma on ollut vuosimallien 2003 ja 2004 1.8 Multiwagoneissa. Iselläni oli 11/23003 uutena ostettu. Itse taistelin 1,5 vuotta Delta-auton kanssa ennenkuin sain sähköpostin, jossa ilmoittivat vaitavansa minulle vuoden 2005 mallin päittäin. Auto otettiin suoraan yhden myyntipäällikön käytöstä. Täsää 2005 mallissaq ei ole ilmennyt sammumisvikoja.

      Auto loi hyvin vaarallinen liikenteessä. Aikoinaan Multiwagonin tultua myyntiin sitä tutkittiin pitkään Italialaisten Fiat-mekaanikkojen avulla. Auto oli myyntikiellossa silloin. Auto päästettiin myyntiin ja asiakkaille ei kerrottu mitään vioista. Oma autoni oli lukemattomia kertoja Delta-autossa korjattavana, mutta he eivät saaneet sitä korjattua.

      Pahinta oli, että autoni laitettiin heti myyntiin vaihtoautona vaikka vaihtoivat sen minulta ajokelvottomana, Autoni vaihdettiin vasta, kun olin ottanut yhteyttä Delta-auton toimitusjohtajaan ja uhkasin viedä jutun oikeuteen. Että näin silloin.

      Vaihda vaan se äkkiä johonkin muuhun autoon, sillä autosi on hengenvaarallinen.

      • Yksi huijattu

        Sorry kirjoitusvirhe pitää olla vuosimalli 11(2003


    • Tehdas on huijari

      Tietyistä edellä mainituista 1,8 Stiloista ei vaan saa kyseistä sammumisominaisuutta pois.Syy on siinä kun Fiat on tehnyt mekaniikan ja Hitachi elektroniikan niin kaikki speksit eivät ole sattuneet siten että auto toimisi moitteitta. Kun auto on tyyppihyväksytty aikoinaan tietynlaiseksi on muutokset hankalia ja kalliita. Tehdas on siis lykännyt markkinoille aikanaan auton joka ei toimi kunnolla, siellä sen maksumiehen pitäisi olla. Autoille on vaikea tehdä mitään koska auto on tehtaan mukainen eikä sieltä ole muutos/korjausohjetta tullut joka korjaisi vian. Riippuu ajotyylistäkin kuinka paljon vika haittaa mutta kiusallinen vika kuitenkin. Tästä syystä 1,8 Stilot ovat monesti olleet aika halpoja vaihtoautorivistöissä.

      • K.Uski

        Kolmannen ns,. päivityksen jälkeen, josta on aikaa jo yli 2 vuotta, ei ole ollut minkäänlaista käyntihäiriötä. Oliskohan loppujen lopuksi niin, että päivitysohjeet ovat olleet epäselvät tai virheelliset, olisi todella kiinnostavaa tietää, vieläkö joillain on ilmennyt kyseisiä käyntihäiriöitä ? Ilmoitelkaa !


    • PöllöKieltolasta

      Kyseinen vika luultavasti johtuu imupuolella olevan haitariputkesta, siinä on hiushalkeamia tai jopa reippaasti irtipoikki.

      Tätä vikaa DA aikoinaan etsi useaan kertaan vuoden aikana. Kappas oltiin sitten kesäloma reissulla Garda:lla ja sattui olemaan hotellissa yksi Fiatin tehtaan teknikko lomailemassa myös, hän kertoi, että vika on tunnettu ja melko varma aiheuttaja on tämä.
      Sepä se oli, mutta DA on maahantuoja, he vaan ostivat fiatit tehtaalta ilman takuuta ja se takia eivät ole saaneet näitä normivikojakaan tietoonsa.

      Autokeskus olisi hanskannut tämänkin heti!

      • K. Uski

        Enpä usko haitariputkijuttuun, koska kerran ohjelmapäivityksellä käyntihäiriö poistui.
        Tai sitten putkivuoto on edellä keskustellusta käyntihäiriöstä erillinen asia.


      • Ohjelmointi
        K. Uski kirjoitti:

        Enpä usko haitariputkijuttuun, koska kerran ohjelmapäivityksellä käyntihäiriö poistui.
        Tai sitten putkivuoto on edellä keskustellusta käyntihäiriöstä erillinen asia.

        ECUn ohjelmointia ei voi tehdä väärin. Jos moottorin ecun päivittää niin se joko menee sinne tai sitten ei. Testeri päivittää eikä siihen voi itse vaikuttaa millainen ohjelma menee. Joitain kiikkoja on kokeiltu vaihtelevalla menestyksellä jotka voisivat mahdollisesti auttaa asiaa. DA on kyllä saanut kaikki tehtaan takuukorjausohjeet ym tehtaan tiedot ja korjausohjeet, kunnollista ei vaan ole tullut. Kaikkien ajotyylillä ongelmaa ei synny, toisilla se on jatkuva vaiva. Tuote on epätäydellinen, todella hankala ruveta jälkikäteen jatkamaan kentällä tuotekehitystä, oikeastaan myös laitonta muuttaa systeemeitä tyyppihyväksytystä muunlaiseksi. Syntipukki löytyy siis valmistajasta.
        Haitariputkiongelmassa seos menee takuulla laihaksi kuormitettaessakin jolloin ei puhuta samasta vaivasta. Monet muutkin viat voivat aiheuttaa samantyylisiä vikoja, mutta nyt oli kyse 1,8 Stilon vakio ongelmasta johon liittyy vain risteyksiin kytkin pohjassa ajettaessa oleva sammumisvaiva.


    • hyvä pirssi

      Itselläni ollut 130 MW nyt viisi vuotta, vuosimalli on 2004. Alkuun oli ongelmia sammumisen kanssa, mutta kun muistat pitää öljytikun märkänä ylärajaan saakka, ei ongelmia esiinny. Kilometrejä oli ostettaessa 41000 ja nyt niitä on 144000. Kunhan auton oppii pitämään tyytyväisenä, niin sekin pitää sinut tyytyväisenä. Öljyä se vain vaatii. OBD herjaa ajoituksenmuunninta, mutta katsastuksessa menee läpi herjasta huolimatta, eikä ajoon vaikuta millään tapaa. Potkua löytyy ihan riittävästi. Meidän paholaiseen vaihdettiin ajoituksenmuunnin 70000km:n kohdalla ja 15000km se oli ehjänä ja sitten taas herjasi. Raksuttaa dieselinä noin kaksi-kolme sekuntia käynnistettäessä ja sen jälkeen aivan normaali. Ilmeisesti ei tunnista heti nokka-akselin asentoa. Aion ajaa Fiudella vielä toiset viisi vuotta, koska vaihdossa et saa kuin kukkapuskan. H7 kannattaa ostaa kunnolliset, koska vaihtaminen on oma operaatio. Rengas pois ja sisälokari, sitten noin 10 min kärsivällisyyttä per puoli ja avot!

      • stilomies-2

        Ota se akun ympärysmuovi pois niin tarvitse ängetä lampunvaihtoon alakautta, vaan reilusti vain konepelti aukaisemalla. Niin meikä teki, uusimmissa näet ei ole kyseistä muovia lainkaan. Ja lampun vaihdot vähenevät minimiin kun asennat päiväajovalot, meikä ei ole ihan äsken lamppuja vaihdellut kun nuo DRL:t


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. 160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe