Lähihoitajan soveltuvuuskoe

Soveltuvuustesti

Ma. Oli soveltuvuuskoe ja päivä alkoi kolmen tunnin kirjallisilla tehtävillä, tehtäviä oli aika paljon ja annettiin yksi sivu kerralla jossa oli niitä tehtäviä aika runsaasti ja aikaa oli tehdä niitä 5-10 min riippuen mikä tehtäväaihe oli, aika ei riittänyt tehdä kaikkia tehtäviä mutta tästä jo ssiellä sanottiinkin että niitä on tarkoituksella paljon ja ei oleta että kaikkia ehtii tekemään ja tärkeintä on että on huolellinen niiden kanssa jotka ehtii tekemään. Tehtäviä oli esim.jatka piirtämistä,jatka lausetta,numeraalisia ja matemaattisia ja sarjakuvatehtävät joissa piti sarjakuvat laittaa oikeaan järjestykseen ja lopuksi vielä kertominen itsestään ja tähänkin oli varattu aikaa ainoastaan 10 min joten jos haluaa itsestään kertoa niin kynän pitää sauhuta ja nyt jos tietäisin nämä koeaiheet niin pystyisi etukäteen vähän miettimään esim tätä itsestä kertomista ja tärkeintä noissa kaikissa tehtävissä on että on huolellinen ja ei yritä väkisin tehdä kauheeta määrää vaan tärkeintä taitaa olla että vastaukset ovat oikein.
Piirrustustehtävä oli oikeastaan aika hankala jossa piti jatkaa kuviota esim. paperilla oli piste tai neliö tai aaltoviiva ym...ja kun ne sai tehtyä niin sen jälkeen annettiin vielä uudet paperit jossa oli samat kuviot joten taas miettimään että miten niitä jatkaa.
Tämän jälkeen oli ryhmäkeskustelu jossa annettiin keskustelun aihe ja sitä porukalla puhumaan, ehkä siinä on tärkeintä että osallistuu keskusteluun mutta ei puhu koko ajan vaan kuuntelee ja puhuu ja pitää katsekontaktin toisiin ja ei kannata puhua toisten päälle ja keskustelun aloittaminen ei välttämättä ole se tärkein ja yrittää pysyä aiheessa joka on annettu, elikkä pysy aiheessa,keskustele,kuuntele.
Tämän jälkeen psykologin haastattelu jossa kysymykset olivat että mitä,miksi,milloin...elikkä mitä varten alalle haluat,mitä olet aikaisemmin tehnyt,jos on perhettä niin mitä muut perheenjäsenet tuumaa opiskelusta,mikä tämänhetkinen tilanne on ja ym..
elikkä ei mikään hankala juttu ja kunhan on oma rehellinen itsensä niin siitäkin selviää mutta ei kannata alkaa tarinoitteen mitään utopiaa sen kyllä psykologi äkkiä huomaa.
Tämän jälkeen oli vielä opettajien haastattelu ja siellä kysyttiin aika paljon samoja asioita kuin psykologilla ja siinäkin kannattaa olla oma rehellinen itsensä ja ehkä kannattaa etukäteen miettiä mitä itsestään kertoisi ettei haastattelussa tarvitse sitä miettiä elikkä mitä varten haluaa alalle,mitä on aikaisemmin tehnyt,harrastuksia,miten kuvittelee itse että miten alalla pärjää,ellei pääse tähän koulutukseen mukaan niin mitä sen jälkeen ja ym..ei ollenkaan hankala juttu.
Joten kaikille jotka on menossa soveltuvuustesteihin. Olkaa omia rehellisiä itseänne ja tehtävissä huolellisia ja kun puhutte niin pitäkää katsekontakti.

79

44540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • soveltuvuustesti

      2 2 8 .
      3 . 1 1
      ----------
      = 5 4 9 7
      Tämä on esimerkki laskusta joka oli testeissä ja pisteiden kohdalle pitää laittaa oikea numero ja tämäntyyppisiä on jako ja kertotaulutehtävinä.

      12 55 66 32 14 70 89 44 69 22 47
      Tässä etsi pienin ja suurin numero.

      • soveltuvuustesti

        ei näköjään laskussa mennyt numerot kohdalleen kun viestin laittoi eteenpäin, numerot eivät pysyneet kohdallaan pitäisi olla, ylhäällä 2 kolmosen yläpuolella,seuraavan kakkosen pisteen yläpuolella jne.


      • mä osasin tän

        12 55 66 32 14 70 89 44 69 22 47
        Tässä etsi pienin ja suurin numero.

        1 pienin ja 9 suurin numero.

        Luvuista 12 on pienin ja 89 suurin ;)


      • mukana ollut
        mä osasin tän kirjoitti:

        12 55 66 32 14 70 89 44 69 22 47
        Tässä etsi pienin ja suurin numero.

        1 pienin ja 9 suurin numero.

        Luvuista 12 on pienin ja 89 suurin ;)

        niin ja näitä etsi pienin ja suurin numero oli paperilla riveittäin aika paljon elikkä A4 kokoinen paperi täynnä ja vaakariviltä pienin ja suurin
        12 93 22 15 19 56 84 54 39 66 87 15 14 77 46 49 38
        65 79 87 13 67 24 29 61 73 24 13 55 64 86 14 71 19
        43 65 48 19 87 66 39 86 17 46 89 32 18 27 87 26 45
        jne...


      • mitätähhäh?

        siis mä taidan pompata matikan osuudesta! En tajua tuota 228. 3.11=5497 Siis miten se lasketaan, että tulee tuo tulos? Minä kun saan siitä paljon paljon pienemmän tuloksen! Ja mikä on tuo piste kasin perässä? Oliko lasku siis valmiiksi noin numerot allekkain merkittynä?

        AAPUVA! Kuinkahan iso merkitys matikan osuudella pääsykokeessa on??


      • insingööri
        mitätähhäh? kirjoitti:

        siis mä taidan pompata matikan osuudesta! En tajua tuota 228. 3.11=5497 Siis miten se lasketaan, että tulee tuo tulos? Minä kun saan siitä paljon paljon pienemmän tuloksen! Ja mikä on tuo piste kasin perässä? Oliko lasku siis valmiiksi noin numerot allekkain merkittynä?

        AAPUVA! Kuinkahan iso merkitys matikan osuudella pääsykokeessa on??

        Siis tuo piste tarkoittaa, että siitä puuttuu jokin numero ja sinun pitää osata päätellä mikä.
        Siis. 228_ 3_11 = 5497


      • mitätähhäh?
        insingööri kirjoitti:

        Siis tuo piste tarkoittaa, että siitä puuttuu jokin numero ja sinun pitää osata päätellä mikä.
        Siis. 228_ 3_11 = 5497

        AIJAHAA! Kiitän ja kumarran!


      • the_road
        soveltuvuustesti kirjoitti:

        ei näköjään laskussa mennyt numerot kohdalleen kun viestin laittoi eteenpäin, numerot eivät pysyneet kohdallaan pitäisi olla, ylhäällä 2 kolmosen yläpuolella,seuraavan kakkosen pisteen yläpuolella jne.

        Meillä testissä oli edellisistä poiketen esim.

        Rivissä erilaisia neliöitä/kolmioita yms. ja piti päätellä mikä tulee seuraavaksi.

        Arkisten esineiden nimiä oli taululla ja paperiin piti luetella mahdollisimman monta epätavallista (uusiokäyttö) käyttötarkoitusta niille.

        Tutkimusassistentti (tai mikälie) luetteli edestä (nopeasti, hiljaisella ja hieman epäselvällä äänellä), jotain "omena laskuja" tyyliin... Matilla on 15 omenaa. Hän antaa Liisalle kolme ja Pekalle puolet jäljellä olevista omenoista. Lopuksi hän syö kaikki paitsi kaksi omenaa. Montako omenaa Pekka söi? ... Vastauspaperiin ei saanut tehdä mitään muita merkintöjä, kuin lopullisen vastauksen. Tehtävien alettua ei saanut kysyä mitään. Melkein heti edellisen tehtävän perään tuli uusi samanlainen ja silloin vanhaan ei enää saanut vastata.

        Aikarajallisten tehtävien lisäksi oli sivukaupalla rasti ruutuun kysymyksiä luonteenpiirteistä ja ongelmanratkaisutavoista.

        Piirustustehtäviä ei ollut ollenkaan. Itsestä ei tarvinnut kirjoittaa, sen tilalla oli kysymys "Selitä yksityiskohtaisesti millainen olisi unelmatyöpaikkasi?" Ryhmäkeskustelua ei myöskään ollut, eikä opettajan haastattelua. Psykologin haastattelu oli vain 5-10 minuutin pituinen. Haastatteluun liittyen piti jo etukäteen kotona vastata kysymyslomakkeeseen.


      • oligo
        mä osasin tän kirjoitti:

        12 55 66 32 14 70 89 44 69 22 47
        Tässä etsi pienin ja suurin numero.

        1 pienin ja 9 suurin numero.

        Luvuista 12 on pienin ja 89 suurin ;)

        Apua!
        mitä väliä numerosta ja luvusta (ole ulkomaalainen ja tulossa soveltavuustestiin) onko 1-9 numerot ja 11, 12 jne luvut?


      • pong

        Olipa hauska huomata että hakiessani vuonna 1975 apuhoitajakouluun Tampereella Pirkanmaan sairaanhoito-oppilaitokseen pääsy- ja soveltuvuuskokeet oli suurinpiirtein samanlaiset kuin tämän keskustelun aloittajalla. Ei ole paljoa systeemi muuttunut kymmenien vuosien aikana. Muuten koko ala ja työ on kehittynyt valtavasti. Neljän vuoden päästä koittaa eläkepäivät.


      • höhöm
        mä osasin tän kirjoitti:

        12 55 66 32 14 70 89 44 69 22 47
        Tässä etsi pienin ja suurin numero.

        1 pienin ja 9 suurin numero.

        Luvuista 12 on pienin ja 89 suurin ;)

        eiköhän se 0 oo pienin numero..


      • HÄH??

        "12 55 66 32 14 70 89 44 69 22 47
        Tässä etsi pienin ja suurin numero. "


        Ovatko nuo numerot niinkun 12 vai 1 ja 2. eli ovatko ne erillään vai häh?


      • APUUUVA!
        mukana ollut kirjoitti:

        niin ja näitä etsi pienin ja suurin numero oli paperilla riveittäin aika paljon elikkä A4 kokoinen paperi täynnä ja vaakariviltä pienin ja suurin
        12 93 22 15 19 56 84 54 39 66 87 15 14 77 46 49 38
        65 79 87 13 67 24 29 61 73 24 13 55 64 86 14 71 19
        43 65 48 19 87 66 39 86 17 46 89 32 18 27 87 26 45
        jne...

        Mut onko pienin ekalla rivillä 1 vai 12..? :o Onko sillä väliä onko luku vai numero..? :o


      • paluumuuttaja65
        mitätähhäh? kirjoitti:

        siis mä taidan pompata matikan osuudesta! En tajua tuota 228. 3.11=5497 Siis miten se lasketaan, että tulee tuo tulos? Minä kun saan siitä paljon paljon pienemmän tuloksen! Ja mikä on tuo piste kasin perässä? Oliko lasku siis valmiiksi noin numerot allekkain merkittynä?

        AAPUVA! Kuinkahan iso merkitys matikan osuudella pääsykokeessa on??

        2 2 8 .

        3 . 1 1
        5 4 9 7 vastaus 2 ja 6


        2286
        3211
        5497


      • paluumuuttaja65
        insingööri kirjoitti:

        Siis tuo piste tarkoittaa, että siitä puuttuu jokin numero ja sinun pitää osata päätellä mikä.
        Siis. 228_ 3_11 = 5497

        eka numero on 6 ja toinen 2...aika perus matiikkaa


      • MariaPE76
        mä osasin tän kirjoitti:

        12 55 66 32 14 70 89 44 69 22 47
        Tässä etsi pienin ja suurin numero.

        1 pienin ja 9 suurin numero.

        Luvuista 12 on pienin ja 89 suurin ;)

        eiköhän se 0 on pienin numero .


      • mariaPE76
        mä osasin tän kirjoitti:

        12 55 66 32 14 70 89 44 69 22 47
        Tässä etsi pienin ja suurin numero.

        1 pienin ja 9 suurin numero.

        Luvuista 12 on pienin ja 89 suurin ;)

        0 on pienin numero.


      • Anonyymi

        2286
        3211 ..............
        5497

        12 55 66 32 14 70 89 44 69 22 47
        Tässä etsi pienin ja suurin numero.
        12 ja 89


      • Anonyymi
        paluumuuttaja65 kirjoitti:

        2 2 8 .

        3 . 1 1
        5 4 9 7 vastaus 2 ja 6


        2286
        3211
        5497

        Siis tämä ei ole miinus tai pluslasku ainoastaan lisätään puuttuva luku?


    • PELLE PELOKAS

      ONKO LÄHIHOITAJAN ALA SOPIVA UJON SORTTISILLE IHMISILLE?

      • Verdoux007

        Jos pelkäät ihmisiä, niin lähihoitajan ala ei ole sinua varten.


      • Verdoux007 kirjoitti:

        Jos pelkäät ihmisiä, niin lähihoitajan ala ei ole sinua varten.

        Olen eri mieltä. Lähihoitajan työ ei ole oikea työ kenellekään, mutta ujous on minusta pikemminkin etu kuin haitta.


      • mene kouluun

        Ihan varmasti PP voit hakea kouluun. Sinunlaisista ujoista ihmisistä voi juuri olla se hyvä hoitaja. Rohkeus kasvaa koko ajan ja koulutus lisää sitä paljon.


    • yvonne__

      Onko sairaanhoitajalla samat matikan tehtävät kuin lähiksillä?
      Miten poikkeaa sh soveltuvuuskoe lh-kokeesta?

    • ehkä tuleva

      Osaako kukaan sanoa/arvailla milloin tulee(jos tulee) kutsu lähihoitajan soveltuvuuskokeeseen, hakuaika päättynyt noin 2 viikkoa sitten?

    • Tuleva lähäri?

      Mulle tuli eilen kutsu soveltuvuustesteihin, mukana lomake joka tulee täyttää ja ottaa mukaan kun menen ko. tilaisuuteen.
      ihmettelin kovasti, miksi ihmeessä siihen pitää liittää valokuva itsestäni. Pitääkö olla ihan uusi kuva. passikuva vai peruskuva?

    • hiipivä tiikeri

      Kävin soveltuvuustestissä tässä keväällä. Enkä päässyt kouluun. Se jäi vaivaamaan joten "tilasin" itselleni kotiin omat soveltuvuus testin tulokset. Tulokset tulivat ja tehtävistäolin saanut hyvät pisteet mutta sitten haastatteluista ja psykodiagnostisista menetelmistä en tiiä ku niistä ei ollu omaa numero oli vaan loppu pisteet jotka olivat huonot :o. Nyt ihmettelenkin että mihin vastasin "väärin".
      Siellä oli niitä piirrustustehtäviä jotka olivat hankalia. Mitä niihin olisi "pitänyt" piirtää?? koska epäilen että niiden takia en saanut hyviä pisteitä.

    • Kimurantti kompleksi

      Siis noi on niin iisejä testejä, että jos pikkasenkaan on älynystyröitä, niin helppoa kamaa ja varsinkin päätellä se, miten psykologit vastaukset tulkitsevat. Että jos noitten perusteella miettii, ketkä koulutukseen pääsevät, niin aivan kaikki, paitsi täysin dillet.

      • ölökynkölökyn

        Onko testeillä mitään merkitystä?
        Itse jokusen vuoden lähihoitajan työssä olleena voin kysyä tätä. Olen nähnyt mielestäni niin "luonnevikaisia" hoitajia, että pahaa tekee.
        Mikä sitten muuttaa hoitajan kypsähtäneeksi, kaiken pahan olonsa vanhukseen kaatavaksi "hoitajaksi"?
        Koko hoitoala kaipaa mielestäni tuuletusta ja vanhojen asenteiden romutusta.


    • tympääntynyt

      Niinpä niin hyvä kysymys onko testeillä merkitystä se vaan ettei pääse opiskelemaan jos testit "kertoo" ettet ole alalle sopiva tai vastaavaa.
      Mietinpä vain että kuka senki päättää oletko alalle sopiva vai et.

    • ikuinen_stressaaja

      Hei olen menossa aikuispuolelle lähihoitajan soveltuvuuskokeeseen ja kysyisin tuleeko millaisia matematiikan tehtäviä sinne?? kun en osaa matikkaa :( auttakaa ja antakaa vinkkejä.. ja millasia muita tehtäviä tulee! niin tiedän hiukka valmistautua! -- ikuinen stressaaja

    • koetuloksia??

      Mistäs sais noita kokeiden tuloksia ittelleen? Kun mulle vaan ilmotettiin et koe on hylätty niin ois mukavaa saada tietää mikä meni pieleen?? :((

      • 15+19

        Siltä organisaatiolta, joka kokeen teki. Sait varmaan mukaan lapun, jossa sen nimi mainittiin. Jos et muista niin kysy siitä oppilaitoksesta jossa testin teit.


    • Ja tääkin kaveri on
      • emma972

        En ymmärrä kuinka hän pääsee psiho-testin läpin??? Uskomatton. :(


    • Ihan pihalla

      Olen menossa mahdollisesti lähihoitajan valintakokeeseen. Mitä siihen valinta kokeeseesn oikein sisältyy? Ja millaienen se valintakoe tulee olemaan?

    • hiopoilo

      Jos noin helppoa niin iisi juttuhan toi on.

    • Ihania ootte

      Ihanaa kun joku kertoo nämä... koulussa näitä ikään kuin .. salaillaan.. :s

      • GilGal

        Tuota lausumaa että kuka tahansa pääsee kouluun jos niin haluaa, olen ihmetellyt. Jos hakijoita on neljä-viisi kertaa enemmän kuin sisään otettuja niin jokin väittämän matikassa menee pieleen.


    • Jokutyhmäkyselee :))

      Hei, sitte kun on tehny sen kokee, nii saaks sen tuloksen tietää heti vai ei ollenkaa? :oo

      • sghshghg

        Kirjoitus asustasi päätellen turhaa edes kysellä.


      • didididino

        Sinulle ilmoitetaan myöhemmin oletko läpäissyt testi ja jos haluat kirjallisen vastauksen, on se tilattava erikseen ja ohjeet siihen saat testin yhteydessä!


    • mietityttää...

      mulle tuli tänää kutsu soveltuvuus kokeeseen :) ja mä haluisin alalle tosi paljon ja tiedän et soveltusinkin ja että musta olis tuohon ammattiin niin mä haluaisin varmistaa pääsyn sinne jotenkin :) niin oisko jollain jotain vinkkejä miten kannattais valmistautua :) ja kuinka ovelia ne kysymykset voi olla, kun mulle on kerrottu että ne voi kysyy sulta samaa asiaa mutta erillä tavalla, pelottavaa...

      • Pirtsakkainen111

        HUOH....!


      • didididino

        kuuntele, lue tarkkaan ja älä esitä. Tokihan ne testaa millaisen päättelykyvyn hakija omaa ja kuinka nopeasti osaa tehdä oikeita ratkaisuja...


    • kokemusta on..

      ei todellakaa kannata odottaa liikoja että pääsisi... meillä on sotelle noin 80 paikkaa ja reilu 200 hakiaa... huhhuh

    • ValitusjaVoivottelu

      Eihän noilla kokeilla ole oikein mitään oikeaa arvoa, ehkä ne akuutista psykoosista kärsivät ja ulosteitaan syövät saadaan karsittua mutta muuten vaikuttaa olevan melkoista kusetusta. Pääsin muutama kuukausi takaperin aikuispuolelle, hakijoita yli 200 ja paikkoja 20.
      Nyt en yhtään ihmettele, miksi sote- aloilla työilmapiirin valitetaan olevan kuralla vuodesta toiseen. Testeillä otetaan sisään vain se tyhjänjauhajien ja tunnepitoisten loukkaantujien joukko. Itsekin väänsin testeissä itsestäni paperilla sosiaalisemman, "sinisilmäisen" ja tunteellisen, koska näitä arvoja psykologit haluavat. Millään empaattisuudella, kiinnostuksella, tunnollisuudella tai ylipäätään kyvyllä hoitotyöhön ei ole mitään vaikutusta. Ja sitten nämä samat testausfirmat ottavat vuodesta toiseen aina sen saman aineksen sisään ja jälki on sen mukaista. En haluaisi olla hoidettavana, asiakkaan näkökulmalla tai haluilla ei ole mitään merkitystä. Pääasia, että kahvihuoneessa muutamat kuulevat oman äänensä mahdollisimman kovaa ja pääsevät vuodattamaan pahaa oloaan joka puolelle.

      • iitin-tiltunen

        Millaista koulutettava aines onkaan. Jatkuvaa poissoloa, myöhästelyä, valitusta voivottelua, ei kiinnosta, unohtelua.......


      • suom2012

        Jokseenkin ristiriitainen viesti. Hakijat hakevat sosiaalista, sinisilmäistä, tunteellista... Miten sanoisit ettei empaattisuus, tunnollisuus, kiinnostus ja kyky hoitotyöhön eivät olleet arviointikriteereinä. Koska et itse omaa niitä? Ja sinut valittiin 200:sta 20:een.
        Miksi ihmeessä hait, jos et edes halua hoitoalalle ja miksi ihmeessä purat mieltäsi täällä hoitoalankeskustelupalstalla?
        Pääsitkö oikeasti muka?
        Jos huolesi on se, että hoitajiksi pääsi kovaäänisiä hoitajia, jotka papattavat jatkuvasti omia asioitaan, voin kertoa, että heistä ei pidetä missään yksiköissä ja he lopulta joutuvat kouluttautumaan uudelleen, Th:alalla tulee tehdä töitä, ei puhua paskaa..


    • lähärinä 5 vuotta

      Et tainut edes lukea tai ymmärtää aiemman kirjoittajan viestiä. Omaan myös hyvin samankaltaisia kokemuksia. Olen kylläkin hakenut aikoinaan ihan peruskoulusta suoraan lähäriksi.
      Päällimmäisenä ja ensimmäisenä tuntuvat todella painottavan mahdollisimman sosiaalisia ja tunneperäisesti asioihin suhtautuvia ihmisiä. Näin oli myös silloin joskus omissa testituloksissa, joissa avattiin arvosteluasteikkoa ja suosituksia.
      Ongelma nimenomaan on siinä, että valitsevat niitä sosiaalisen kriteerin täyttäviä, välittämättä lainkaan siitä minkätyyppistä sosiaalisuutta se on. Iso osa näistä äärisosiaalisista kun on hyvin itsekeskeisiä, empatiakyvyttömiä, huonot ryhmätyötaidot omaavia ja siihen kun lisää loogisen ja järjellisen ajattelun puuttumisen(tunnepitoinen ajattelu) niin soppa on valmis. Ei heistä moni tykkääkään mutta onnistuvat hyvin tehokkaasti "minäminäjaäänekkäästivielä"- asenteella myrkyttämään työilmapiirin ja mikä ehkä pahinta se paha olo puretaan juurikin niihin asiakkaisiin. Kuten todettu pitäisi oikeasti painottaa enemmän sitä tunnollisuutta, vuorovaikutustaitoja, kiinnostusta työhön ja potilaisiin jne. On typerää, että se äänessä oleminen olisi muka joku arvo itsessään.

      • Opiskelija_LH_

        Olen pitkälle samaa mieltä! Koulu yrittää laittaa erilaisia persoonia samanlaiseen muottiin, ymmärtämättä sitä, että kaikki eivät voi olla samanlaisia. Kaikki eivät esim. pidä esiintymisestä, silti luokan eteen voi joutua tuosta vaan, milloin vaan ja kuka vaan. Tuntuu, että mitään armoa ei anneta esim. esiintymisen tai esitelmien suhteen, vaikka työssä tuskin joudut esitelmöimään muille.

        Onneksi minun luokallani on erilaisia persoonia, hiljaisesta suulaseen. Harmittaa silti, että kaiken maailman tyhjän puhumiselle ja itsensä mainostamiselle annetaan yleensäkin niin paljon arvoa, vaikka tärkeintä työssä kai olisi kuunnella ja huomioida asiakasta, osata tehdä tarvittavat toimenpiteet jne. Sitten osa näistä kälättäjistä kuvittelee olevansa jotenkin muita ylemmällä tasolla. Työssä kai on kuitenkin tarkoitus tehdä työtä, eikä mainostaa itseään, vaikka suu onkin saatava myös auki. Monilla kyllä puhetta riittää, mutta silti toisten sosiaalinen huomioiminen voi olla täysin hukassa. Koulussakin se näkyy niin, että ei anneta ryhmäkeskusteluissa muille puheenvuoroa, keskeytetään, pelleillään yms. Välillä näkee suorastaan ihan junttimaista käytöstä.

        Opiskelijavalinnoissa pitäisi suosia enemmän myös niitä hiljaisempia ihmisiä, yleensä he ovat parempia kuuntelijoita ja tarkkailijoita.
        Pelkkä puhuminen ei tee kenestäkään vielä parempaa hoitajaa, toki kaikenlaisia persoonallisuuksia tarvitaan. Koulu vaan tuntuu pakottavan kaikki ihmiset samalle viivalle, ilman joustavuutta, mikä on todella raskasta.


    • Lähihoitajakoulutus?

      Moikka,

      kuinka monta ensisijaista hakijaa on lähihoitajalinjoille? Kuinka monta pääsee kouluun?

      Lähihoitajaksi voi opiskella myös oppisopimuksella. Työpaikka hankitaan itse. Samoin voi opiskella näyttötutkinnolla. Lähihoitajakoulutusta on jos jonkinlaista....... Herää kysymys, ovatko kaikki lähihoitat päteviä?

      Missä on Suomen tasokkain lähihoitajakoulutus? Entä kehnoin?

      • Hoituliini

        Diakonissalaitos taitaa olla laadukkain opiskelupaikka. Amiedua haukutaan aika paljon.


    • Zeta1990

      Voiko joku pyydä sen kokeet koulusta ? Eli kokeen jälkeen, sitt ku saa tulot

    • tyrmätty

      Tänään sain vastauksen eli en päässyt lähihoitajaksi mitä kovasti ihmettelen. Soveltuvuustestistä 1 eli soveltumaton alalle/ammattiin. Motivaatio olisi ollut kohdallaan eli korkea minkä myös haastattelussa hyvin perustelin. Myös opiskelu/oppimistaidoissa ei pitäisi olla puutteita sillä opiskelin työn ohessa AMK tutkinnon muutama vuosi sitten (sinne aikoinaan pääsin myös soveltuvuustestin kautta).

      Mielestäni soveltuvuustesti meni osaltani hyvin, tehtävät helppoja enkä jännittänyt yhtään. Vaativampi oli aikoinaan amk:n soveltuvuustesti. Myös ryhmähaastattelussa olin aktiivinen, en kuitenkaan dominoiva enkä puhunut päälle vaan otin muutkin huomioon, pidin heihin katsekontaktin. Yksilöhaastattelussa perustelin perinpohjin miksi haluan ammattiin.

      Minulla ei ole mielenterveys/päihdeongelmia, ei koskaan ollut. Olenko siis liian normaali ja tavallinen alalle? Pitäisikö olla omakohtaisia kokemuksia? Moni entinen päihde/mt ongelmainen on alalle päässyt. Tiedän muutamankin tapauksen (mm.eräs tuttu ja muitakin). Ja onhan viimeaikaisten lehtitietojen mukaan päihdeongelmat hyvin yleisiä jo alalla toimivilla, jopa yleisempiä kuin muilla alolilla.

      Olisin siis ollut alanvaihtaja (kaupalliselta), mutta se nyt sitten jää vain haaveeksi. Todella ihmettelen tuota numeroa, ja niin ihmettelevät myös kaikki minut hyvin tuntevat joiden mielestä olisin sopinut hyvin alalle. Tuskin enää yritän, kun kerran selvästi en psykologien mielestä tähän ammattiin sovellu. Sääli sillä onhan lähihoitajista kova pula ja luulisi normaalijärkisen, muutenkin normaalin ja hyvin motivoituneen kelpaavan. Vaan ei.

      Itse ainakin uskon yhä itseeni ja aionkin jatkaa hakua sitten johonkin muualle (töihin tai koulutukseen).

      • Anonyymi

        Jotenkin tekstistäsi paistaa omakehu, olisit mielestäsi ollut hyvä alalle. Miksi väittämäsi päihdeongelmaiset pääsivät?Luulen,että olivat omia itsejään, ei tyrkkyjä. Et,todellakaan sopinut alalle, olet katkera, leimaat ihmisiä ja jotain muuta. Ei kyllä kirjoituksen perusteella kaikki ole kunnossa. Minä ja minä paistaa läpi. Narsistit ja psykopaatit ei alalle sovi.


    • Hoitajaksi

      Hei tyrmätty,

      Sinulla on oikeus saada tarkemmat testituloksesi maksutta! Jos olet ollut sovelutuvuuskokeessa ja psykologin haastattelussa, voit kysyä esim. oppilaitoksesta puhelinaikaa, jolloin voit kysyä tärkeimmät asiat. Palauteaika annetaan yleensä jo pääsykokeessa.

      Onko kyseessä tilanne, että olet saanut yhdestä osiosta hylätyn? Yhteispistemääräsi on 1? Ainakin AMK-hoitotyön koulutusohjelmissa on vastaava pisteytys. Kaikki pääsykokeen osiot on suoritettava hyväksytysti. Jos yhdestä osiosta tulee hylätty, saat yhteispistemäärän 1 ja soveltuvuuskokeen tuloksena on hylätty.

      Ehdottomasti Sinun kannattaa jatkaa hakua! Alanvaihto kaupalliselta alalta hoitoalalle on järkevää - jo paremman palkkauksenkin takia!

      • tyrmätty

        Sain kirjallisen palautteen ja syyksi ykköseen oli psykologi laittanut motivaaton syvällisyys/realistisuus kohtaan ruksin. Eli hänen mielestään motivaatio ei riittänyt. Soitin vielä ko.firmaan ja pyysin tarkennusta, että millä testin osiolla motivaatiota oli mitattu.

        Minulle vastatattiin, että psykologin yksilöhaastattelulla. Se kesti 10 min ja mielestäni perustelin siinä niin hyvin kuin siinä lyhyessä ajassa ehti, että olen motivoitunut ja todella haluan alalle. Mutta näköjään se ei psykogia vakuuttanut eikä riittänyt. Eli tuo kohta oli tosiaankin ruksattu noista kaikista vaihtoehdoista.

        Palautteessa ei ollut selitetty sanallisesti mitään vain numerot testin eri osioista (yhdestä tuli 1) ja ruksi tuossa em. motivaatiokohdassa syynä yleisarvosana ykköseen. En saanut puhelimitsekaan tarkempaa tietoa liittyen henkilökohtaiseen suoriutumiseeni muutoin. Ainoastaan, että haastattelun perusteella tuo tulos oli tullut (ei edes sen yhden testiosion 1 perusteella).

        Eivät anna henk.kohtaista palautetta puhelimitse ainoastaan kirjallisesti eikä silloinkaan sanallisia selityksiä. Postissa tulleessa palautepaperissa (jota varten heille piti itse laittaa palautepyynnön mukaan postimerkillä varustettu palautuskuori) ei myöskään ollut sen laatineen/lähettäneen henkilön nimeä ainoastaan nimikirjaimet. Erikoista. Hyvin alkeelliselta käytännöltä vaikuttaa nykypäivän sähköisessä maailmassa.

        Muissa testausfirmoissa joiden pitämissä soveltuvuustesteissä (eri alalle) olen aiemmin käynyt on ollut erilainen käytäntö. On saanut puhelinajan henk.kohtaista palautetta varten ja palautteen on se lisäksi saanut kirjallisesti (nrot ja sanallinen selitys) sähköisessä muodossa (koodi sähköpostiin tai testissä jaettu jolla pääsee katsomaan tulokset netistä). Tässä ei ollut kumpaakaan tälläistä mahdollisuutta.

        Lisäksi jäi ihmetyttämään, kun testin alussa toinen testin pitäjistä sanoi, että epäonnistunin testin yhdessä osiossa ei välttämättä estä opiskelmaan pääsyä. Ymmärsin niin, että jos saa vaikka sen 1 yhdestä osiosta ei se automaattisesti tarkoita, että koko testi olisi 1. Näitä testausfirmojakin on kaikenlaisia, vertailukohtaa löytyy usemmasta.


    • Lodjoo

      Wuhuu pääsin tampereelle kouluun ! alkaa 12.8.2013

    • FlorenceNightingale

      "Ymmärsin niin, että jos saa vaikka sen 1 yhdestä osiosta ei se automaattisesti tarkoita, että koko testi olisi 1. Näitä testausfirmojakin on kaikenlaisia, vertailukohtaa löytyy usemmasta." Ainakin AMK:n hoitotyön pääsykokeissa yksi hylätty osio tarkoittaa, että koko pääsykoetulos hylätään. Kaikki osiot pitää suorittaa hyväksytysti.

      "Sain kirjallisen palautteen ja syyksi ykköseen oli psykologi laittanut motivaaton syvällisyys/realistisuus kohtaan ruksin." Voit pyytää selvennystä psykologin haastatteluista. Sinulla on myös valitusoikeus, jos siihen on pätevät perusteet.

    • Annukka Tytti

      Pitääkö siis kaikki lähihoitajan pääsykokeen osiot suorittaa hyväksytysti? Laskin itse, että saisin todistuksesta ja ensimmäisestä hakutoiveesta helposti 19 pistettä, ja joissakin paikoissa lähihoitajan koulutukseen pääsemisen läpäisyraja ylioppilaspohjaiselta tutkinnolta on ollut vain 18 pistettä, miksi se kuulostikin alunperin liian (jopa naurettavan) helpolta. Pääsykokeissa käyneet ja enemmän tietävät, mitä mieltä olette koulutusnetin arviointiasteikosta? AMK on puolestaan ymmärtääkseni lyhenne ammattikorkeakoulupohjaisesta tutkinnosta, joissa valintakriteerit ovat vähän erilaiset, joten toivon saavani vastauksen erityisesti ammattiopiston sosiaali- ja terveysalalle hakeneilta henkilöiltä. Eli pitäisikö minun saada pääsykokeesta joka tapauksessa vähintään 6/10 pistettä tullakseni valituksi (yhteispistemäärä vähintään 25)?

      http://www.koulutusnetti.fi/index.php?file=211

      P.S. Saako kokeessa käyttää laskinta?

      • 16+20

        Ei saanut käyttää laskimia missään koulun kokeissa.


    • Huh huh

      Oli millaiset soveltuvuustestit hyvänsä, niin kyllä lähihoitajatarporukka on sellasta tötteröpäätä yleensä, kuten sellaiselta sosioekonomiselta luokalta voi odottaakin!

      Pokkana ihmetellään palkkojen ja lisien maksupäiviä, mutta samaan hengenvetoon sanotaan, ettei tiedetä maksupäiviä, eikä osata lukea liksanauhoja! Kuitenkin suurin osa työntekijöistä on nuoria.

      Miten voidaan kuvitella hoitoalojen minnekään kehittyvän, kun ei osata edes omista eduista huolehtia?

    • MinustakoLähihoitaja

      Olen 35-vuotias mies ja menen täällä keski-suomessa ensi viikolla soveltuuvuuskokeeseen. Jos satun sen testin läpäisemään niin sen jälkeen mulla olisi tarkoitus yrittää päässä oppisopimuksella selleaiseen paikkaan joka tarjoaa asumispalveluja kehitysvammaisille aamuin.päivisin,iltiaisin sekä viikonloppusin..

      Öisin siellä ei siis ole henkilökuntaa yhtään.

      Tässä vähän "pelottaa" että pääsenkö läpi vai en. Moni on sanonut että kyllä pääsen kun paljon on päässyt läpi sellaisiakin joista ei oliis ikinä sitä uskonut.

      Joku taas joskus oli käynyt 10 kertaa soveltuvuuskokeessa ennenkuin pääsi läpi.

      Eniten jännittää jos siellä on jotain vaikeita matemaattisia tehtäviä. Matemaattisuus kun ei ole mun vahvin laji.

      Vaimo on lähihoitaja ja sanoi että siihen ei voi valmistautua millään lailla ja joka paikassa se soveltuvuuskoe on erilainen.

      Jos hyvin käy että pääsen läpi kokeesta niin jos ei tuo kehitysvammaisten asuinpalvelu oppisopimuksella onnistu niin voi olla että pääsen tähän kylälle oppisopimuksella samaan paikkaan missä vaimo on.

      Työmatka olisi joku 300m. Ensimmäiseen mainittuun paikkaan työmatka olisi 20km


      Tämä soasiaaliala kun tuntuu olevan ainoa ala missä on töitä. Rakennusalalle täällä keski-suomessa ei oikein ole töitä.

      • MinustakoLähihoitaja

        Sen tiedän myös että siellä ei välttämättä kerkeä pitämään taukoja. Kuulemma välillä on niin että hyvä jos kerkeää syömään. Aina ei kerkeä kuulemma sitäkään.

        Sekä oliko se niin että niitä vanhuksia pitäisi päivittäin tunniksi viedä ulos. Jostain on jäänyt sellainen kuva.

        Mutta nuo tauothan ei onnistu ja nuo ulkoilut kun hoitajia aina vähennetään eli hoitajia ei riitä tuohon ulkoiluhommaankaan tuolla missä vaimo on töissä.


      • tietääkö kukaan
        MinustakoLähihoitaja kirjoitti:

        Sen tiedän myös että siellä ei välttämättä kerkeä pitämään taukoja. Kuulemma välillä on niin että hyvä jos kerkeää syömään. Aina ei kerkeä kuulemma sitäkään.

        Sekä oliko se niin että niitä vanhuksia pitäisi päivittäin tunniksi viedä ulos. Jostain on jäänyt sellainen kuva.

        Mutta nuo tauothan ei onnistu ja nuo ulkoilut kun hoitajia aina vähennetään eli hoitajia ei riitä tuohon ulkoiluhommaankaan tuolla missä vaimo on töissä.

        Millä pisteillä pääsee läpi siis soveltuuskokeen.Onko siis niin jos ei osaa matikkaa niin kotluun ei hyväksytä.


    • MinustakoLähihoitaja

      Minä tiedän tuohon vastauksen perjantaina kun olen siellä kokeessa käynyt. Kerran käyn ja jos en läpi pääse niin en tule toista kertaa yrittämään.

      Kyllä siellä varmasti tulee eteen asioita mihin ei osaa vastata.MinustakoLä

    • Onnellinenkupääsin

      En saanut kaikkia tehtäviä soveltuvuuskokeissa tehtyä, koska aikaraja on niin lyhyt. Mutta tiedättekö mitä, tein parhaani ja se riitti! Niihin tehtäviin ei voinut ennalta harjoitella. Tuo matikka-osuus kyllä oli, A4 sivullinen rivit täynnä lukuja joista piti se suurin ja pienin vetasta yli. En päässyt kuin himpun yli puolivälin sivua kun aika loppui. Olin ihan varma että en tule valituksi. Mutta, niin vain sain tietää että minut on valittu! Kun on monta hakijaa ja paikkoja rajoitetusti, on tietysti aina vaara ettei satu valittujen joukkoon kun monta hyvää on varmasti siinäkin porukassa joka saa hylsyn. Te jotka haette ensivuonna niin menkää vain omina itsenänne ja tehkää parhaanne. Se riittää tai sitten teitä varten on jokin toinen ala tai toinen aika.

    • Lähihoitajaksi

      Tietääkö kukaan että mitkä kaikki matikan tehtävät kuuluvat samaan arvioitavaan osa alueeseen siis että kuuluvatko esim se pienimmän ja suurimman numeron etsiminen ja ne puuttuva numerot samaan vai omiin alueisiin??

    • Vastausta

      Ainakin AMK:ssa on suoritettava kaikki valintakokeen osiot hyväksytysti, jos hakee hoitotyötä opiskelemaan. Jos yksikin osio on hylätty, niin koko valintakoe on silloin hylätty. Lähihoitajakoulutuksesta en tiedä tiedä.

      • Anonyymi

        Niin arvelinkin yhden hylätym hakijan kohdalla.Ehkä itsetutkiskelu olisi paikallaam. Toiset ei vaan ymmärrä. Leimaavat päässeey päihdeogelmaisoksiOnneksi tunnistivat luonnehäiriöisrn...


    • Tietääkö kukaan, että mitä kuntotesti pitää sisällään suoraan ensihoitoon valmistavassa lähihoitajakoulutuksessa?
      Parin viikon kuluttua on soveltuvuuskoe, jonka yhteydessä kuntotesti. Kutsussa on erikseen mainittu, että kuntotesti on suoritettava hyväksytysti.

    • jepajee431

      Olen mies ja minä tässä olen pari viikkoa odotellut päätöstä siitä että pääsenkö töihin oppisopimuksella. Soveltuvuuskoe olisi Jyväskylässä ensi viikolla mutta en sinne turhaan mene. Menen vain jos mulle ilmoitetaan että mut valitaan oppisopimukseen jos pääsen soveltuvuuskokeen läpi.

      Asun Jämsässä. Jämsässä olisi 11.11 soveltuvuuskoe joka mulle sopisi paremmin tietenkin. Sano ne mulle haastattelussa että " jos mua ei valita niin kannattaa käydä testit kuitenkin" sehän on vaan vuoden voimassa jonka jälkeen käsittääkseni pitäisi käydä uudestaan.

      En ala turhaan käymään. Ei se työn saaminen varmaa ole ja jos en vuoden aikana saa oppisopimuspaikkaa niin turhaanhan sen käyn eli en ala uudestaan käymään.

      Sekä nyt kun täällä Jämsässä on sitten kaikki oppisopimuspaikat täytetty jos en tähän viimeiseen vaihtoehtoon pääse niin en voi mitenkään päästä edes seuraavan vuoden aikana oppisopimuksella mihinkään.

      Opiskelemaan moneksi vuodeksi en mene. Opisopimus on mulle ainoa vaihtoehto.

    • nosto1

      Nosto

      • Anonyymi

        lopeta heti


    • Anonyymi

      minun piti piirtää vapaalla kädellä suoria viivoja. pysty- ja vaakasuoraan

    • Anonyymi

      17 vuotta myöhemmin soveltuvuuskokeessa ja tulos hyväksytty. Eli todella jää ravintola ala taakse 😁😁 Saatoin innostua puhelun aikana hihnasta Jes..
      Mutta meitä on ladyporukka *poistumassa RAV.alalta JA SIIRTYMÄSSÄ LÄHÄRIKSI* niin tuli verkko on kasassa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe