Tuoleille uusi elämä

minä - verhoilija?

Vanhojen tuolien päällyset ovat menneet kovin huonoiksi ja ne pitäisi uusia. Ajattelin että pistäisi ohutta superlonia istuinosan alle ja sopivaa verhoilukangasta päälle. Olisiko toimiva resepti? Mistä sopivia tarvikkeita?

Tuolit ovat puuosilta ruskeiksi maalattuja. Tekisi mieli petsata ne antiikkipetsillä ja lakata niin että puun pintakuvio tulee esiin. Ensin niistä pitäisi kuitenkin hioa maali pois. Se on aika iso homma ja arveluttaa että onko se sittenkään kaiken vaivan arvoista. Niiden pinnassa voi olla koloja johon ruskeaa maalia jää vaikka pintaa hioo kuin heinämies. Saapa nähdä mitä siitä tulee. Puun syyt olisivat kuitenkin jotakin aivan muuta kuin tylsä ruskea pinta.

5

635

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äöläöl

Mieluummin laita vanua, superloni ei luista yhtään ja saattaa kuluttaa kangasta.

• minä - verhoilija?

Niin no joo, miksei vanu kävisi "pehmukkeeksi" superlonia paremminkin arviolta 60 - 70 vuotta vanhoihin tuoleihin. Ei ne mitään arvokasta antiikkia ole, vaan melko karkeatekoisia. Enhän minä niitä muuten uskaltaisi ruvetakaan tohtoroimaan.

Ovat ehkä kotona tehtyjä. Isä teki myös mm. sukset ja lastensängyn itse. Ainakin hänen isänsä on tehnyt sankoja ja pieniä tynnyreitä puusta itse, signeeraus vuosilukuineen löytyy pohjasta. Ja eipä siinä mitään, kyllä ne asiansa ajoivat omana aikanaan ja omassa "agraariympäristössään" ihan puhtaasti.

Melkein saman mallisia selkänojallisia tuoleja oli kuolinpesässä myös tummaksi petsattuna ja lakattuna. Ne näyttävät paljon paremmilta. Ovat kyllä myös sirompia ja paremmin tehtyjä, pinta sileämpi. Sellaista herrasväen tavaraa paremminkin, mutta luulenpa että ne kelpaavat sellaisenaan.

• jos nykyinen maali
        minä - verhoilija? kirjoitti:

Niin no joo, miksei vanu kävisi "pehmukkeeksi" superlonia paremminkin arviolta 60 - 70 vuotta vanhoihin tuoleihin. Ei ne mitään arvokasta antiikkia ole, vaan melko karkeatekoisia. Enhän minä niitä muuten uskaltaisi ruvetakaan tohtoroimaan.

Ovat ehkä kotona tehtyjä. Isä teki myös mm. sukset ja lastensängyn itse. Ainakin hänen isänsä on tehnyt sankoja ja pieniä tynnyreitä puusta itse, signeeraus vuosilukuineen löytyy pohjasta. Ja eipä siinä mitään, kyllä ne asiansa ajoivat omana aikanaan ja omassa "agraariympäristössään" ihan puhtaasti.

Melkein saman mallisia selkänojallisia tuoleja oli kuolinpesässä myös tummaksi petsattuna ja lakattuna. Ne näyttävät paljon paremmilta. Ovat kyllä myös sirompia ja paremmin tehtyjä, pinta sileämpi. Sellaista herrasväen tavaraa paremminkin, mutta luulenpa että ne kelpaavat sellaisenaan.

on ruskeaa, hiot vain maalin pois, ja vaikka
        kuoppiin/ halkeemiin jää vähän ruskeaa, nouhätä,
        jos aiot kuitenkin petsata esim. Pähkinän sävyllä, se "häivyttää" vanhan maalin jäljet, lopputulos "elävämpi".
        Olen tehnyt saman vanhaan lypsyjakkaraan, jossa jätin tarkoituksella hieman "maali-jäämiä"( oli ensin tum.ruskea). Mun Jaggara on hieno.

• niin ei tarvii

tuskailla sen hiomisen kanssa! :)

• kugflyujf

Verhoilusta: Laita mieluisen vahvuinen (2-3cm) vaahtomuovi ja sen päälle ainakin 1 ohut polyesterivanu- (se valkoinen) tai harmaavanukerros (kysy verhoilijoilta). Niin se kestää ja on ok.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8760
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2558
    3. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      42
      2359
    4. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2357
    5. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1807
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      194
      1803
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1680
    8. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    9. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      33
      1171
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1116
    Aihe