Laittakaa linkkiä kehiin, mistä selviää polven rakenne ja toiminta. Kaikki pienetkin info rippeet kelpaa. Tahtoo vähän oppia perusteita miksi polvet naksuvat.
Kävin näyttämässä polvea joka on alkanut naksahtelemaan jalkaa suoristaessa, mutta lääkäri ei paljoo vaivautunut.
Polven rakenne
8
4439
Vastaukset
- vika
naksuminen yleensä johtuu niveltä tukevien lihasten huonosta kunnosta. Jos istuu liian pitkiä aikoja (kuten minä nykyään tietokoneella) polvet rupeaa natista käyttämättömyyttään.
Naksahtaessa jokin osa rakenteista on siis hiukan vinossa eikä mene kauniisti omaa linjaansa.- hmmooo
Osaatko tarkemmin sanoa mitkä lihakset ovat kyseessä?
Aika vähän on tullut vastauksia.... - lihasten nimiä
hmmooo kirjoitti:
Osaatko tarkemmin sanoa mitkä lihakset ovat kyseessä?
Aika vähän on tullut vastauksia....mutta ne pienet tukevat lihakset siinä sivuilla. Ison reisilihaksen treenaaminen on sama kuin koittaisi hauista kasvattamalla vahvistaa kipeää olkapäätä.
Kevyitä treenejä vain silloin, jos paikoissa on jotain vikaa. Esim. jos isolla hauiksella lähtee nyrkkeilemään, mutta ranne on paska, siinä vain murskaa koko hauiksen voimalla oman ranteensa. - Eri lihas, eri nivel
lihasten nimiä kirjoitti:
mutta ne pienet tukevat lihakset siinä sivuilla. Ison reisilihaksen treenaaminen on sama kuin koittaisi hauista kasvattamalla vahvistaa kipeää olkapäätä.
Kevyitä treenejä vain silloin, jos paikoissa on jotain vikaa. Esim. jos isolla hauiksella lähtee nyrkkeilemään, mutta ranne on paska, siinä vain murskaa koko hauiksen voimalla oman ranteensa.Jos tarkoitat isolla reisilihaksella nelipäistä reisilihasta, on sen merkitys polvinivelelle aivan erilainen kuin hauiksella olkaniveleen. Nelipäinen reisilihas on käytännössä tärkein yksittäinen lihas polvinivelen stabiliteetin ja polven toiminnan kannalta. Sen hyvä kunto vaikutta suoraan lievittävästi erilaisiin polvinivelen ja polvilumpion vaivoihin.
- oikein !
Eri lihas, eri nivel kirjoitti:
Jos tarkoitat isolla reisilihaksella nelipäistä reisilihasta, on sen merkitys polvinivelelle aivan erilainen kuin hauiksella olkaniveleen. Nelipäinen reisilihas on käytännössä tärkein yksittäinen lihas polvinivelen stabiliteetin ja polven toiminnan kannalta. Sen hyvä kunto vaikutta suoraan lievittävästi erilaisiin polvinivelen ja polvilumpion vaivoihin.
10 pistettä ja papukaijjamerkki :)
(paremminkin voisi verrata olkavarren sisä-ja ulkokiertäjien vaikutuksesta olkapään hyvinvointiin ja vastus medialiksen,-lateraliksen,-intermediuksen ja rectus femoriksen voiman ja sopivan lihastonuksen vaikutusta polvinivelen hyvinvointiin) - "lihasten nimistä...
lihasten nimiä kirjoitti:
mutta ne pienet tukevat lihakset siinä sivuilla. Ison reisilihaksen treenaaminen on sama kuin koittaisi hauista kasvattamalla vahvistaa kipeää olkapäätä.
Kevyitä treenejä vain silloin, jos paikoissa on jotain vikaa. Esim. jos isolla hauiksella lähtee nyrkkeilemään, mutta ranne on paska, siinä vain murskaa koko hauiksen voimalla oman ranteensa.Olen hämmentynyt vastauksista jotka sain. Menin heti katsomaan wikipediasta
"Polven nivelpinnan muoto ei tarjoa nivelelle luonnollista tukea vaan pääosan nivelen tuesta tuovat nivelkapseli, nivelsiteet, lateraalinen ja mediaalinen nivelkierukka ja ympäröivät lihakset. Nivelkierukat parantavat reisiluun ja sääriluun yhteensopivuutta ja lisäksi ne toimivat nivelessä iskunvaimentajina."
Aika huono vastaus. En kirjoistanikaan löytänyt ÄKKIÄ (en jaksa vaivautua enempää) suoraa vastausta siihen mitkä ovat noita ympäröiviä lihaksia.
Minun vastaustani korjanneet toivottavasti auttavat alkuperäistä kirjoittajaa ja antavat tarkempia ohjeita.
Itse en keksi muuta treeniä kuin käveleminen. En vieläkään usko, että raskaat liikkeet olisi hyvä idea, jos rakenteissa on jotain heikkoutta. - yhä minä
"lihasten nimistä... kirjoitti:
Olen hämmentynyt vastauksista jotka sain. Menin heti katsomaan wikipediasta
"Polven nivelpinnan muoto ei tarjoa nivelelle luonnollista tukea vaan pääosan nivelen tuesta tuovat nivelkapseli, nivelsiteet, lateraalinen ja mediaalinen nivelkierukka ja ympäröivät lihakset. Nivelkierukat parantavat reisiluun ja sääriluun yhteensopivuutta ja lisäksi ne toimivat nivelessä iskunvaimentajina."
Aika huono vastaus. En kirjoistanikaan löytänyt ÄKKIÄ (en jaksa vaivautua enempää) suoraa vastausta siihen mitkä ovat noita ympäröiviä lihaksia.
Minun vastaustani korjanneet toivottavasti auttavat alkuperäistä kirjoittajaa ja antavat tarkempia ohjeita.
Itse en keksi muuta treeniä kuin käveleminen. En vieläkään usko, että raskaat liikkeet olisi hyvä idea, jos rakenteissa on jotain heikkoutta.Polvinivelen liikerata sisältää ojennus-koukistusliikeen lisäksi myös kiertoliikettä polven ollessa koukistuneena.
Polviniveltä ojentavat lihakset:
- Leveän peitinkalvon jännittäjälihas
- Kaksipäisen reisilihaksen kraniaalinen osa
- Puolijänteinen lihas, kun raajalla on painoa
- Nelipäinen reisilihas
Polviniveltä koukistavat lihakset:
- Kaksipäisen reisilihaksen kaudaalinen osa
- Puolijänteinen lihas, kun raajalla ei ole painoa
- Polvitaivelihas
- Kaksoiskantalihas
- Lumpiot romuna
En ole lääkäri, kokemusta polvivaivoista löytyy kyllä. Mielestäni polven naksahtelu ei ole normaalia, varsinkin jos se on ns "uusi ominaisuus". Toisaalta, jos se ei tunnu epämielyttävältä tai kivuulialta niin ehkä se ei haittaa. Nämä kovin yksilöllisiä juttuja, mikä pätee toisella ei ole totuus toisella. Omat polvet alkoivat naksua vasta siinä vaiheessa kuin patellan rustoissa oli vauriot. Rustojen epätasaisuus(esim nukka) aihettaa kitkaa josta sitten tuo napsuminen voi johtuu. Jos haluat selvyyttä mene MIR kuviin. RTG kuvissa rustoja ei näy olleenkaan(tätä ei aina muisteta kertoa potilaalle, sopii hyvin vakuutusyhtiöille) vaan arvioidaan kylmästi luitten etäisyys toisistaan ja "päätellään rustojen paksuus". Jep, luitten etäsyys toisistaan selviä kyllä mutta ei paljon muuta. Toki pitkälle edennyt rustokuluma kyllä.
Mutta ei se naksuminen aina ole mikään todellinen ongelma. Polvi on tajuttoman monimtkanen nivel johon kohdistuu hurjia voimia, mene hyvälle ortopeedille, polvia ei pidä näyttää yleislääkärille, ihan oikeasti ei....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 291413
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!711259- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865