Polven rakenne

Polvi naksuu

Laittakaa linkkiä kehiin, mistä selviää polven rakenne ja toiminta. Kaikki pienetkin info rippeet kelpaa. Tahtoo vähän oppia perusteita miksi polvet naksuvat.

Kävin näyttämässä polvea joka on alkanut naksahtelemaan jalkaa suoristaessa, mutta lääkäri ei paljoo vaivautunut.

8

4449

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vika

naksuminen yleensä johtuu niveltä tukevien lihasten huonosta kunnosta. Jos istuu liian pitkiä aikoja (kuten minä nykyään tietokoneella) polvet rupeaa natista käyttämättömyyttään.

Naksahtaessa jokin osa rakenteista on siis hiukan vinossa eikä mene kauniisti omaa linjaansa.

• hmmooo

Osaatko tarkemmin sanoa mitkä lihakset ovat kyseessä?

Aika vähän on tullut vastauksia....

• lihasten nimiä
        hmmooo kirjoitti:

Osaatko tarkemmin sanoa mitkä lihakset ovat kyseessä?

Aika vähän on tullut vastauksia....

mutta ne pienet tukevat lihakset siinä sivuilla. Ison reisilihaksen treenaaminen on sama kuin koittaisi hauista kasvattamalla vahvistaa kipeää olkapäätä.

Kevyitä treenejä vain silloin, jos paikoissa on jotain vikaa. Esim. jos isolla hauiksella lähtee nyrkkeilemään, mutta ranne on paska, siinä vain murskaa koko hauiksen voimalla oman ranteensa.

• Eri lihas, eri nivel
        lihasten nimiä kirjoitti:

mutta ne pienet tukevat lihakset siinä sivuilla. Ison reisilihaksen treenaaminen on sama kuin koittaisi hauista kasvattamalla vahvistaa kipeää olkapäätä.

Kevyitä treenejä vain silloin, jos paikoissa on jotain vikaa. Esim. jos isolla hauiksella lähtee nyrkkeilemään, mutta ranne on paska, siinä vain murskaa koko hauiksen voimalla oman ranteensa.

Jos tarkoitat isolla reisilihaksella nelipäistä reisilihasta, on sen merkitys polvinivelelle aivan erilainen kuin hauiksella olkaniveleen. Nelipäinen reisilihas on käytännössä tärkein yksittäinen lihas polvinivelen stabiliteetin ja polven toiminnan kannalta. Sen hyvä kunto vaikutta suoraan lievittävästi erilaisiin polvinivelen ja polvilumpion vaivoihin.

• oikein !
        Eri lihas, eri nivel kirjoitti:

Jos tarkoitat isolla reisilihaksella nelipäistä reisilihasta, on sen merkitys polvinivelelle aivan erilainen kuin hauiksella olkaniveleen. Nelipäinen reisilihas on käytännössä tärkein yksittäinen lihas polvinivelen stabiliteetin ja polven toiminnan kannalta. Sen hyvä kunto vaikutta suoraan lievittävästi erilaisiin polvinivelen ja polvilumpion vaivoihin.

10 pistettä ja papukaijjamerkki :)

(paremminkin voisi verrata olkavarren sisä-ja ulkokiertäjien vaikutuksesta olkapään hyvinvointiin ja vastus medialiksen,-lateraliksen,-intermediuksen ja rectus femoriksen voiman ja sopivan lihastonuksen vaikutusta polvinivelen hyvinvointiin)

• "lihasten nimistä...
        lihasten nimiä kirjoitti:

Olen hämmentynyt vastauksista jotka sain. Menin heti katsomaan wikipediasta

"Polven nivelpinnan muoto ei tarjoa nivelelle luonnollista tukea vaan pääosan nivelen tuesta tuovat nivelkapseli, nivelsiteet, lateraalinen ja mediaalinen nivelkierukka ja ympäröivät lihakset. Nivelkierukat parantavat reisiluun ja sääriluun yhteensopivuutta ja lisäksi ne toimivat nivelessä iskunvaimentajina."

Aika huono vastaus. En kirjoistanikaan löytänyt ÄKKIÄ (en jaksa vaivautua enempää) suoraa vastausta siihen mitkä ovat noita ympäröiviä lihaksia.

Minun vastaustani korjanneet toivottavasti auttavat alkuperäistä kirjoittajaa ja antavat tarkempia ohjeita.

Itse en keksi muuta treeniä kuin käveleminen. En vieläkään usko, että raskaat liikkeet olisi hyvä idea, jos rakenteissa on jotain heikkoutta.

• yhä minä
        "lihasten nimistä... kirjoitti:

Olen hämmentynyt vastauksista jotka sain. Menin heti katsomaan wikipediasta

"Polven nivelpinnan muoto ei tarjoa nivelelle luonnollista tukea vaan pääosan nivelen tuesta tuovat nivelkapseli, nivelsiteet, lateraalinen ja mediaalinen nivelkierukka ja ympäröivät lihakset. Nivelkierukat parantavat reisiluun ja sääriluun yhteensopivuutta ja lisäksi ne toimivat nivelessä iskunvaimentajina."

Aika huono vastaus. En kirjoistanikaan löytänyt ÄKKIÄ (en jaksa vaivautua enempää) suoraa vastausta siihen mitkä ovat noita ympäröiviä lihaksia.

Minun vastaustani korjanneet toivottavasti auttavat alkuperäistä kirjoittajaa ja antavat tarkempia ohjeita.

Itse en keksi muuta treeniä kuin käveleminen. En vieläkään usko, että raskaat liikkeet olisi hyvä idea, jos rakenteissa on jotain heikkoutta.

Polvinivelen liikerata sisältää ojennus-koukistusliikeen lisäksi myös kiertoliikettä polven ollessa koukistuneena.

Polviniveltä ojentavat lihakset:
        - Leveän peitinkalvon jännittäjälihas
        - Kaksipäisen reisilihaksen kraniaalinen osa
        - Puolijänteinen lihas, kun raajalla on painoa
        - Nelipäinen reisilihas

Polviniveltä koukistavat lihakset:
        - Kaksipäisen reisilihaksen kaudaalinen osa
        - Puolijänteinen lihas, kun raajalla ei ole painoa
        - Polvitaivelihas
        - Kaksoiskantalihas

• Lumpiot romuna

En ole lääkäri, kokemusta polvivaivoista löytyy kyllä. Mielestäni polven naksahtelu ei ole normaalia, varsinkin jos se on ns "uusi ominaisuus". Toisaalta, jos se ei tunnu epämielyttävältä tai kivuulialta niin ehkä se ei haittaa. Nämä kovin yksilöllisiä juttuja, mikä pätee toisella ei ole totuus toisella. Omat polvet alkoivat naksua vasta siinä vaiheessa kuin patellan rustoissa oli vauriot. Rustojen epätasaisuus(esim nukka) aihettaa kitkaa josta sitten tuo napsuminen voi johtuu. Jos haluat selvyyttä mene MIR kuviin. RTG kuvissa rustoja ei näy olleenkaan(tätä ei aina muisteta kertoa potilaalle, sopii hyvin vakuutusyhtiöille) vaan arvioidaan kylmästi luitten etäisyys toisistaan ja "päätellään rustojen paksuus". Jep, luitten etäsyys toisistaan selviä kyllä mutta ei paljon muuta. Toki pitkälle edennyt rustokuluma kyllä.

Mutta ei se naksuminen aina ole mikään todellinen ongelma. Polvi on tajuttoman monimtkanen nivel johon kohdistuu hurjia voimia, mene hyvälle ortopeedille, polvia ei pidä näyttää yleislääkärille, ihan oikeasti ei....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8373
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4664
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4343
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3483
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3470
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3358
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3123
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2861
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2634
    Aihe