läheiselläni on panikkihäiriö johon on kyllä lääkitys... mutta siitä huolimatta ahdistus kohtauksia aina välillä tulee, ja siinä vieressä tuntee olonsa vähän neuvottomaksi että mitä tehdä? kun tekee mieli auttaa jotenkin. olen vaistonnut ja on hän kai joskus sanonutkin että ei siinä toinen pysty mitään tekemään... onko näin? kertokaa ihmiset jotka osaavat että mikä on parasta siinä tilanteessa toisen tehdä? mekin olemme naimisissa ja tuntuu pahalta vaan katsoa vierestä!
miten auttaa panikkihäiriöistä???
kyselevä
81085
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 8
Vanhimmat
muuta kuin rauhoitella ja pysyä itse rauhallisena,kuunnella ja myötäillä häntä. Kaverillani on ja sai joskus kohtauksia jos oltiin esim. kaupassa. Rauhoittelin ja vein tilanteesta pois eli ostokset jäi siihen ja vienti autoon. Nykyään kohtauksia ei enää ole,kiitos lääkityksen.
no, mä menin tampereen yliopistoon. mut kun pääsin aulaan, mä pelästyin, siis mä sain paniikkikohtauksen, em pystynyt t3ekeen mitään, mä pyörryin, siel oli onneks tuttu, joka kuttu ambulanssin,.
nyt mä sään lääkettä ja voin opiskella.
Siis mikä lääkitys hänellä on?
Mitään muuta siinä ei ole kyllä tehtävissä kun katsoa vierestä, tai sitten tuot hänelle lääkettä lisää.
xanoria ja en muista mikä se päivittäinen lääke oli... vaihtu hiljattain.
...vieressä, sekin jo auttaa. Oli lääkitys tai ei, toisen läsnäolo on paras apu. Muuta et voi tehdä. Jos ystävät/läheiset kaikkoavat ympäriltä, voi tällainen ihminen eristäytyä kokonaan oireiden takia. Sinä et saa niitä poistumaan, mutta lääkkeet helpottavat hänen oloaan. Häntä voisi kannustaa lääkityksen ohella itse kokeilemaan niitä "pahoja" tilanteita. Läheltä seuranneena/toimineena tuki ja läsnäolo tuntui olevan paras lääke. Ko. henkilöltä oireet vähenivät ajankanssa, samalla kun muutkin stressitekijät vähenivät. Kehoita menemään mielenterveystoimistoon, jossa voi varmaan jotenkin avata elämään kertyneitä solmuja. Hän on ilmeisesti naimisissa, kuten sinäkin, mutta mahtaako aviopuoliso ymmärtää mistä on kyse? Ole sinä ainakin ystävä hänelle.
Mulle aiheutti diapam-lääke paniikkikohtauksia,siis juuri päinvastoin,kun olis pitäny. Näinkin voi käydä.
kiitos kaikille vastanneille ja hyvää joulua sekä onnellista tulevaa vuotta!
jos paniikkihäiriö on todettu ja siihen määrätty lääkitys, niin ohjiden mukaan täytyy niitä pillereitä popsia. mutta pilleritkään eivät poista aina oireilua; siihen on olemassa kuitenkin yksinkertainen ratkaisu: "siedätyshoito" eli rohkeasti vain ulos ihmisten ilmoille kokeilemaan miten menee. alussa hirveästi pelottaa varmasti, mutta ajan mittaan oireet helpottuvat ja loppuvat. olen itse läheltä seurannut työni vuoksi miten paniikkihäiriöisiä "opetetaan" yksilöllisesti selviytymään päivittäisistä toiminnoista toimintaterapian avulla. kyllä se on paljon parempi ja halvempi ja kuntouttavampi keino kuin jatkuva pillerien popsiminen.