Faktaa pakettitalojen hinnoista:
Ollaan koulussa laskettu mitä pakettitalot pitävät sisällään, mitä niiden MATERIAALIT maksavat sekä tutkittu pakettien myyntiin ja markkinointiin liittyviä seikkoja.
Ja vielä niille tiedoksi jotka sanovat ”hyvähän se on paperilla laskea, ei inssit tiedä mitään”…jne. Niin olen kyllä muutaman vuoden ollut kirvesmiehen ominaisuudessa noiden pientalojen kanssa tekemisissä joten käytännön kokemustakin löytyy.
Asiaan: Emme ottaneet kantaa yksittäisiin talonvalmistajiin, koska sisältöjen pääkohdat(tuotteet jotka maksaa) on hyvin lähelle samat. Paketeista laskimme 1-kerroksisia, selkeämuotoisia, keskihintaisia ja kokoisia n.130 neliötä ja hinta 50 000e.
Nämä yleisimmät säältä suojaan talopaketit (130m2 ja 50 000€) sisältävät yleensä suunnilleen seuraavat rakennusmateriaalit/ rakennusosat:
- ulkoseinä 160m2. 1m2 ulkoseinää: -1m2 kipsilevyä, höyrynsulku, 2jm runkosahatavara, 2m2 villaa100mm, 1m2 tuulensuoja, tuuletusraon rimat 2jm, 1m2 ulkoverhous, maalia, ruuveja -> 35e/m2. Yhteensä 5600e
- ikkunat 9 isoa 350/kpl ja 11 pientä 200/kpl. Yhteensä 5300e
- ulko-ovet 3 kpl, 600/kpl. Yhteensä 1800 e
- väliovet: 10 kpl, 120e/kpl-> 1200 e
- väliseinämateriaalin n. 80 m2 eli levyä 160m2, ja tolppaa 70 kpl -> 1000e
- vesikatto yläpohja n. 200 m2: peltiä 15e/m2, ruodelaudat 300jm, aluskate, kattoristikot, villaa 400 mm, höyrynsulku, kipsilevy koolaus, räystäät -> 8800e
-terassien kantavat rakenteet: Riippuen terassien koosta ja määrästä n. 1000e
-ulkoverhouksen täydentävät rakenteet (vesipellit ja pielilautoja) 500e
Lisäksi voi tulla vaihteleva määrä pienempiä eriä. Joku tarjoaa saunan paneeleita, joku toinen terassien kaiteita ja kolmas suihkuseinää. Ihan sama mitä näistä on mukana mutta ne ovat hintatasoltaan luokkaa lillukan varsia eivätkä saa vaikuttaa ostopäätökseen.
Hintaa näille tulee yhteensä 25 200. Eli käytössämme olleiden hintatietojen (vuodelta -08) mukaan tuolla hinnalla saisi kaiken materiaalin mitä tarvitsee yksinkertaiseen paikallaan rakennettuun 130 m2 puutaloon.
Jos AIVAN kaiken tekee itse( myös mm. suunnittelu) säästäisi siis tuon 24 800. Sillä muuten palkkaa jo pari kirvesmiestäkin joksikin aikaa.
TALOPAKETTEJA MYYDÄÄN MIELIKUVILLA: volvo, kolme lasta, suomenlippu ja kaunisvaimo hienon talon pihassa. Todellisuudessa niissä on kyse 20 tonnin kasasta puuta, levyä ja villaa!
Jos et usko ota kynä ja paperia ja laske.
Faktaa talopakettien hinnoista
32
5531
Vastaukset
- Rauno Kangas
...laskelma, mutta lopputulemana syntyvä säästöpotentiaali antaa hieman väärän kuvan talopakettiyritysten katetavotteista.
Lisääppä laskelmaasi suunnitelmat ja kirvestyöt ostettuna ja päivitä talpaketin myyntihinat vastaamaan totuutta, niin oman hankinnan säästöpotentiaalista saa paremman kuvan. Sellaisen laskelman täällä esittelyllä olisi jotain realistista mahdollisuutta olla näitten lukijoitten toteutettavissa - nämä lukijat kun eivät ole timpuritaustaisia RI-oppilaita.
Mutta niinkuin sanottu - omatoimiselle säästöpotentiaalia on enemmän. - kiitoksia paljon...
Kyllä tässä mun mielestä tässä esityksessä silti on järkeä, vaikka Raunollakin kieltämättä pointti on sanomisessaan - tuo on minusta tuollainen kompakti kokonaisesitys siitä, mitä runko pääpiirteissään pitää sisällään tuon kokoisessa tyypillisessä rakennuksessa. Tuo auttaa minun mielestä rakentamista suunnittelevaa laskeskelemaan jo monia asioita, kyllä minusta on apua siitä, että tietää, mitä esim. ikkunat suurin piirtein omassa paketissa maksaa - itse olen laskeskellut ikkunavaihtoehtoja ja vertaillut erilaisten ikkunoiden kustannusvaikutuksia Alavus-ikkunoiden sivustolla olevalla hintalaskurilla, ja saamieni tarjousten valossa näyttää siltä, että kyllä se hyvin suuntaa antaa kustannuksista. Samoin olen keittiökalusteita laskeskellut Ikean laskurilla - vaikka sillä on rajoituksensa, sillä on paljon helpompi suunnitella kuin paperilla.
Edelleen on kuitenkin myös rakentajia, jotka tekevät omajohtoisia projekteja ja tällaisessa on hyötyä kaikenmaailman laskelmista ja ohjelmista. - Ammattilainen
Laskelmassasi on niin suuria virheitä,ettei
sitä mitenkään voi nimittää faktaksi.Talopaketissa on huomioitu materiaalit
n.40.000 asennus n.10.000,siis yht. 50.000
Kappaletavaralaskelmassa ei ole huomioitu suunni-
telmien ja esivalmisteisten osien valmistusta eikä em.asennusta.Lisäksi hukkavarat pitäisi
tarkemmin eritellä.
Todellinen erotus on kymppitonnin luokkaa huo-
mioimatta talopaketin parempaa laatusuojaa ja
kovennettua kuluttajansuojaa.- Rauno Kangas
...nuorempi kollega siinä mielessä ihan oikeassa on, että säävalmiissa talopaketissa rakennustarvikkeiden osuus on suuruusluokkaa puolet.
Siltä osin hän syyllistyy populismin viljelyyn, että lähtee vertaamaan tuota puolikasta siihen talopaketin kokonaishintaan ja yrittää luoda mielikuvaa pohjattoman ahneista talopakettitoimittajista.
Oikeampi tapa olisi tuollaisissa laskelmiss pyrkiä selvittämään, millä myyntikateprosentilla talotehtaat tuotteitaan kaupittelevat. Heidän pitäisi siis lisätä tuohon tarvikepottiin kaikki se, mitä ostajat oikeasti saavat sillä talopaketin hinnalla - ja noitten summien erotus on sitten sitä paljon parjattua "ilmaa".
Ehkä sen jälkeen voisivat esitellä suunnittelun asennuksen osuuden mahdollisena palkkana omasta työstä, jolloin lukija saisi oikean kuvan säästöpotentiaalista, joka aina jakautuu kahteen pottiin: "ilmaan" ja "oman työn osuuteen"
- ja sen sisältöä
kun vertaan niin heti huomaa joitain puutteita.
villat väliseiniin
runkosahatavaran määrä on mielestäni alakanttiin
ulkoseinien sähkörasiat putkitukset
No pieniähän nuo ovat, mutta monta pientä on pian yksi isompi.
Mitä luulet, tekeekö se talotehdas näitä taloja ihan tekemisen ilosta vai onko sen tarkoitus tehdä myös voittoa omistajille?
Heti jos hinnassa on katetta niin sen kuvitellaan olevan ilmaa.
Jollain ne firman palkatkin on maksettava jne. - RI-opiskelija
Eli kyse tuossa laskelmassa oli nimenomaan materiaalista. Jätettiin tarkoituksella huomioimatta kaikki työ. Materiaalin hinta on noin puolet talopaketin hinnasta - se oli laskelman loppupäätelmä.
Enkä missään vaiheessa väittänyt loppua hintaa ilmaksi. On selvää, etteivät talotehtaat talojaan tappiolla tee vaan kaikki työ (esim. kuljetus, varastointi, tehtaan ylläpito, elementtien kasaustyö, suunnittelu, valvonta sekä myynti ja markkinointi) sekä työn mukanaan tuomat kulut (verot, vakuutukset, katteet, sos.maksut jne.) ovat mukana tuossa hinnassa. Joku ne maksaa.
Ja vielä itse laskelmasta niin se on tietenkin vain suuntaa antava, koska lähtötietonakin oli vaan ympäripyöreästi "130 m2 puutalo." Esim. hukkaa ei siis laskettu erikseen asiaan kuuluvin menetelmin vaan tietoisesti laskettiin pinta-aloja tai neliöhintoja hieman isommiksi tms. Laskelman jostain osista joutuu ehkä maksamaan enempi ja toisista vähempi mutta suuruusluokkana tuo on kyllä oikein.
Ja kuten sanottu, pienempiä juttuja kuten saunan paneleita tai väliseinävilloja noihin käsittääkseni myydään aika usein mukana, mutta niiden hinnat edes rautakaupan hyllytavarana eivät ole suuria. Voihan se tonnin tai puoli tehdä.
Laskelman tarkoitus ei ollut sanoa, että talopaketti on kaikille automaattisesti huono valinta, vaan että omatoiminen rakenta voi säästää maksimissaan ton 25 tonnia 50tonnin paketista, jos kaiken (suunnitelmia, laskentaa, hankintaa, kuljetusta ja pystytystä myöten) tekee itse.
Jokainen voi sitten itse laskea saako tätä paria säästyvää kymppiä halvemmalla suunnittelun ja timpuriparin muutamaksi viikoksi.- siis m-a-t-e-r-i-a-a-l-i-s-t-a
piti sanoa
- Rauno Kangas
...nuorelle ja ilmeisen innokkaalle:
Jos haluat kasvaa oikeaksi insinööriksi, ei pidä sinun "tarkoituksella" jättää mitään pois tai laskea "tarkoitushakuisesti" yhtään mitään.
Sen verran pitää olla ammattiylpeyttä, että pyrkii laskemaan oikein (hukat yms.) ja täydellisesti (sisältökysymykset) ja nimenomaan SYSTEMAATTISIA VIRHEITÄ VÄLTELLEN (kaikki tähänastiset virheesi ovat olleet tarvikkeiden poisjättämisiä - siis sytemaattinen virhe, jos mikä). Vain ammattiylpeys turvaa tulevaisuutesi - keskiverto on tulevaisuuden työmarkkinoilla "aikalailla arvoton" ja hiemankaan alle keskiarvon on "työtön".
Jos haluat puhua pekästä "ainekäyttöprosentista" tai "materiaalien osuudesta", niin puhu kaikin mokomin, mutta älä sorru puhumaan loppuosasta, niinkuin se olisi ilmaa.
Te voisitta siellä koulussanne laskea myös sen, kuinka paljon on materiaalien osuus erilaisissa tuotteissa ja verrata tuloksia talopakettikauppaan. Kuinka suuren osuuden kännykänkäyttäjä voikaan säästää, kun kännykän "ainekäyttöprosentti" on reilusti alle 10
- jalat visusti maahan
se on aika paljon noissa laskelmissa ns. yleistä se maksaa sen ja toi tuon verran ja ei huomioida niitä pikku sälää mitkä maksavat myös, huomioi suunnittelukulut mukaan laskelmiin.
Ota kuvat mene rautakauppaan ja pyydä tarjous, mene pitkästä kamasta tekevien toimittajien luo..ota tarjous lautakasa tontille ja siitä asennus seinä ulkoa/sisältä pinnoitteita vaille tehtynä ja vesikate päälle, ovet - ikkunat eristettyinä ja sen jälkeen pyydä tarjous suurelementti toimittajalta vesikate asennuksellas.
Niillä pystyy katsomaan mitä mikäkin maksaa ja mitä laatua saa unohtamatta rahti ym kuluja varsinkin kalikkatoimituksessa. yksi merkittävä seikka on se että talotoimittajat ovat kuluttajasuojan alaisia eli kun ostat kamat itse olet itsellesi vastuussa jos homma ei toimi.
Ja vielä kun et itse sitä mökkiäsi rakenna niin noin ne laskelmat keikahtaa toisinpäin mitä noi laskelmasi näyttää.- RI-opiskelija
suunnitelmatkin ovat työtä, no maksaa paperikin jotain mutta oikeasti työtä. Samoin kun kuljetuskin on ostettavaa työtä.
Ja sitä työtä ei ollut tarkoitus laskea vaan talopaketissa mukana tulevan materiaalin hinta. Rahti tai suunnittelutyö ei ole materiaalia. Ja sen materiaalin hinta on suuruusluokkaa tuo 25 000.
Se onkin sitten taas täysin mielipide kysymys paljonko maksaa kuluttajan suojasta, parin viikon ajan säästöstä, sisällä tehdystä elementistä yms. Onhan nekin mukavia asioita ei siinä mitään. Euroja niissä vaan menee. - noin hinnoin. Eli ?
RI-opiskelija kirjoitti:
suunnitelmatkin ovat työtä, no maksaa paperikin jotain mutta oikeasti työtä. Samoin kun kuljetuskin on ostettavaa työtä.
Ja sitä työtä ei ollut tarkoitus laskea vaan talopaketissa mukana tulevan materiaalin hinta. Rahti tai suunnittelutyö ei ole materiaalia. Ja sen materiaalin hinta on suuruusluokkaa tuo 25 000.
Se onkin sitten taas täysin mielipide kysymys paljonko maksaa kuluttajan suojasta, parin viikon ajan säästöstä, sisällä tehdystä elementistä yms. Onhan nekin mukavia asioita ei siinä mitään. Euroja niissä vaan menee.Mikähän tuon tarkoitus sitten lieneekin, kannattaa ehkä jatkaa niitä opiskeluja ja myöhemmin osaamisen, tietotaidon ja kokemuksen myötä sitten jakaa tuota suurta viisautta - vai mitä lie, kanssaihmisille.
- kannattaa miettiä
RI-opiskelija kirjoitti:
Se onkin sitten taas täysin mielipide kysymys paljonko maksaa kuluttajan suojasta, parin viikon ajan säästöstä, sisällä tehdystä elementistä yms. Onhan nekin mukavia asioita ei siinä mitään. Euroja niissä vaan menee.ensin..ketä koitatte johtaa harhaan epä pätevillä laskelmilla..jokainen osaa heittää arvion.
Miksi esim. mainitsemastasi talopaketista et ole vähentänyt rahtia ja suunnittelua sekä työtä sillin pilttikin huomaa ettei se ero niin suurta olekkaan. näitä on sitten mestarina tullut vuosien myötä laskettua.
- kerholaiset
pätemässä, koittakaapa nyt päteä, ottakaa vastuuta ja ottakaa urakka jollekkin asiakkaalle jossa teette kustannus ym. ja lupaatte noilla laskelmilla talon tehä niin uskonpa että tullaan näkemään eri summia.Monta rakentajaa olen nähnyt mestarina kun isäntä säästää ja on omatoiminen, sellainen rakentaja maksaa jo mestarillekkin enempi kun elementti rakentaja. Mikä huvittavinta on se että kun on kerran pitkästä tehnyt näkyy olevan seuraava talo elementti ja niin pitkälle tehty kun vaan toimittajalta sen saa. Oppirahathan ne täytyy maksaa jokaisen varmaankin.
- RI-opiskelija
lähtötiedot tarvitsisi ja pikkusen ehkä omasta työstäkin ottaisin jos tollasen urakoisin. Älä sä sitä huolehdi. :) Kyse tuossa oli suuruusluokasta materiaalin hinnassa.
- Piltti mikä piltti
RI-opiskelija kirjoitti:
lähtötiedot tarvitsisi ja pikkusen ehkä omasta työstäkin ottaisin jos tollasen urakoisin. Älä sä sitä huolehdi. :) Kyse tuossa oli suuruusluokasta materiaalin hinnassa.
Kyllä on syytä olla huolissaan, toisaalta ihan normaalia rakennusalalla, osastamielestään osaavia keskenkasvuisia pyörii sotkemassa asioita virheellisillä epämääräisillä "kaavoillaan" ja yleistyksillään "hintaluokista".
- nyt oikein loukkaannuttiin?
Piltti mikä piltti kirjoitti:
Kyllä on syytä olla huolissaan, toisaalta ihan normaalia rakennusalalla, osastamielestään osaavia keskenkasvuisia pyörii sotkemassa asioita virheellisillä epämääräisillä "kaavoillaan" ja yleistyksillään "hintaluokista".
Siis vähän himmeetä porukkaa täällä tänään!
Mikä ihme saa porukan noin tuosta kiihtymään? Kai se sitten on niin, että täällä vaanii lauma työttömiä insinöörejä ja odottaa että joku innokas keskustelija tekee sen virheen, että tulee tänne arvostelemaan talopaketteja (ilmeisesti täällä ehtivät aikansa kuluksi kyyläilemään nimenomaan talokauppiaat...) ja eikö vaan ala armoton jahti heti, että missä nyt kaverilla on laskelma mennyt pari tonnia vinoon. Heti ollaan puuttumassa kaverin sellaisiin ominaisuuksiin (ikä ja kokemus), jotka ei välttämättä ihan suoraan vaikuta taas toisiin ominaisuuksiin (tieto, huolellisuus, laskutaito). Musta on ollut ihan asiallisia perusteluja RI:llä, koittaisitte muutkin piltiksi haukkuvat perustella yhtä hyvin. Ei se nyt minusta tuo kustannuslaskelma NIIN pahasti ammu ohi. Kyllä siinä on samoja kustannuksia joihin on päästy viime vuoden aikana rakennettaessa. - laskelma
nyt oikein loukkaannuttiin? kirjoitti:
Siis vähän himmeetä porukkaa täällä tänään!
Mikä ihme saa porukan noin tuosta kiihtymään? Kai se sitten on niin, että täällä vaanii lauma työttömiä insinöörejä ja odottaa että joku innokas keskustelija tekee sen virheen, että tulee tänne arvostelemaan talopaketteja (ilmeisesti täällä ehtivät aikansa kuluksi kyyläilemään nimenomaan talokauppiaat...) ja eikö vaan ala armoton jahti heti, että missä nyt kaverilla on laskelma mennyt pari tonnia vinoon. Heti ollaan puuttumassa kaverin sellaisiin ominaisuuksiin (ikä ja kokemus), jotka ei välttämättä ihan suoraan vaikuta taas toisiin ominaisuuksiin (tieto, huolellisuus, laskutaito). Musta on ollut ihan asiallisia perusteluja RI:llä, koittaisitte muutkin piltiksi haukkuvat perustella yhtä hyvin. Ei se nyt minusta tuo kustannuslaskelma NIIN pahasti ammu ohi. Kyllä siinä on samoja kustannuksia joihin on päästy viime vuoden aikana rakennettaessa.ei tuota loppu tulosta ja kun ei tehdä noita vertauslaskelmia realistisella tasolla vaan sillä ikea tasolla eli halvimmalla mahdollisella kamppeella ja vajaa määräisiä menekkejä eikä huomioida sitten vastaavasti pakettien rahteja -töitä sekä suunnittelua niillähän tuo ero muodostuu suuremmaksi mitä se on eli kouluun ja elämän kouluun vielä voitta mennä.
- RI-opiskelija
.. Etukäteen näitä reaktioita. Eli että puututaan ikään, kokemuksaan jne. eikä oteta kantaa itse laskelmaan: mitä ollaan laskettu väärin. Kokemuksestani muuten sen verran että 4-5 työvuotta on tullut taloja ihan käytännön tasolla tehtyä. En väitä itseäni silti kokeneeksi ja on paljon asioita joita en osaa tai tiedä, mutta luulisin rakentaneeni silti hieman enemmän kun normaali itselleen rakentaja.
Mutta arvaahan tämän kun palstaa lukee varmaan suurimmaksi osaksi pakettirakentajat sekä siitä kiinnostuneet (joitain asiantuntevia ammattilaistakin, en sitä sano) Silloin en ehkä itsekkään uskosi että teoriassa voi säästää noinkin paljon kun itse on jo sen parikymppiä käyttänyt ylimääräistä.
Ja vielä kertaalleen niille jotka eivät ole sitä aiemmista viesteistäni lukeneet: Laskimme talopakettiin sisältyvän materiaalin hinnan. Emme työtä. Ei kasaustyötä, pystytystyötä, suunnittelutyötä tai rahtityötä.
Mutta nyt alkaa olemaan laskemiset ja rakentamiset tältä viikolta ohi eli hyvää viikonloppua kaikille!
Ja kiitos Rauno Kankaalle ja muille rakentavista kommenteista!- tehnyt itse
alusta loppuun ja ymmärrän hyvin aloittajan
kirjoituksen.Itse pystyin tekemään hulppean
talon alle 900 e asuinneliö ja autokatos-
varaston kaupan päälle.Juuri tuolla periaatteella
saa talonteossa säästettyä yllättävän paljon.
Työtä se vaatii,mutta jos homma käy,rahaa säästyy
rutosti.
- jotain lasketaankin.
Ihan positiivisesti yllätyin tuosta tekstistä. Omien kokemusteni mukaan ihan suunnilleen paikkansa pitävää juttua.
Itse säästin vuonna -04 talopakettiin verrattuna lähelle noita lukuja seuraavasti:
Palkkasin alusta alkaen suunnittelijan, jolle maksoin pari tonnia. Sitten käytin itse kesälomani ja palkkasin siksi ajaksi kirvesmiehen tekemään kanssani runkoa ja vesikattoa. Tälle tuli hintaa 4000e. Suunnilleen noihin sun mainitsemiin tarvikkeisiin meni n. 20 000. Eli yhteensä 26 000 oma kesäloma meni minulla.. - itse tehden säästää
Raha tulee kalliiksi - jos haluat 100 euroa, niin se maksaa sen 100 euroa. Sen voi "ostaa" vaikka pankkiautomaatista, jolloin tililtä veloitetaan satanen vastineeksi siitä setelistä, jonka automaatti antaa. Tietysti tilillä pitää olla se 100 euroa eli on oltava tuloja jostakin, jotta rahaa voi ostaa.
Vaan mietitäänpä, jos sen tekisi itse. Paljonko maksaa A4-paperi? Eipä paljon mitään, hinta on senttiluokkaa. Ja kun ottaa tussin käteen (halvan) niin saa A4:sta aikaan MONTA 100e seteliä. Tulee halvemmaksi tehdä rahat itse. Jos haluaa vähän laadukkaammat setelit, pitänee käyttää värikyniäkin.- talosi
noin kalliiksi!
- ..lasku
Juurikin noille säästöille pääsee kun tekee itse pitkästä.
Ei vaan taida kaikista tällä palstalla ruikuttajista olla miestä siihen! - peukalo mustana
Olet aivan oikeassa tässä hommassa. Ihmettelen monesti että miksi ihmiset eivät perehdy hiukan asioihin ja hoida hommaa itse. Kyllä tuon euron pitäs olla hyvä konsultti? Lopputuloskin on pääsääntöisesti parempi kuin joissakin pakettihommissa. Niissä kun tahtoo aina jotain uupua ja esim. ulkoverhouksen laatukin on monesti huono. Yleistä on että esim seksta laadut on sahatuottoisen mukana ja siitä on pukattu ullkoverhous. Homma on ilmeisesti sitä härskimpää mitä etelemmäksi suomessa mennään. Itse ostaisin esim. puutavarat joltain pohjoissuomalaiselta sahalta määrät kasattuna pihalle toimitettuna pois sulkien sisustuspuutavaran ja alkaisin hommiin.
- on vähän pihalla
ulkoseinät 5600€? mikä on pelkän pohjamaalatun ulkoverhouksen hinta? UTV 28x170.. pitkä on matka pojalla realismiin!
- RI-opiskelija
...niin tuohon 35e/m2 pystyy kunnollista ulkoseinää tekemään. Siinä ei ole laskettu noin paksua puuta ulkoverhoukseksi, vaan normaalilla ulkoverhouspaneelilla. Vai mikä näissä hinnoissa on väärin:
runkosahatavara: 5e/m2
ristiinkoolaus: 1,5/m2
kipsilevy: 3e/m2
höyrynsulku: 0,5e/m2
villa: 8,5e 3e/m2
tuulensuoja 3e/m2
tuuletusrimat 1e/m2
naulat, ruuvit yms.
->25,5e kiinnitystarvikkeet. Rautakauppa hintaisena. Eli siihen ulkoverhoukseen jää vielä melkeen 10e/m2.
En tiedä mistä sinä ostat lautasi mutta tuolla hinnalla saa kyllä pohjamaalattua ulkoverhouspaneelia. Ei tosin mainitsemaasi, mutta silti täysin riittävää paksuutta. - tehnyt itse
RI-opiskelija kirjoitti:
...niin tuohon 35e/m2 pystyy kunnollista ulkoseinää tekemään. Siinä ei ole laskettu noin paksua puuta ulkoverhoukseksi, vaan normaalilla ulkoverhouspaneelilla. Vai mikä näissä hinnoissa on väärin:
runkosahatavara: 5e/m2
ristiinkoolaus: 1,5/m2
kipsilevy: 3e/m2
höyrynsulku: 0,5e/m2
villa: 8,5e 3e/m2
tuulensuoja 3e/m2
tuuletusrimat 1e/m2
naulat, ruuvit yms.
->25,5e kiinnitystarvikkeet. Rautakauppa hintaisena. Eli siihen ulkoverhoukseen jää vielä melkeen 10e/m2.
En tiedä mistä sinä ostat lautasi mutta tuolla hinnalla saa kyllä pohjamaalattua ulkoverhouspaneelia. Ei tosin mainitsemaasi, mutta silti täysin riittävää paksuutta.kyllä nuo hinnat pitää paikkansa,tuli tarkistettua omista kuiteista.28 paksun
ulkoseinäpanelin hintahaarukka oli 1,35-
1,95ejm eli siitäkin pystyy melkein tuohon
35em2 seinää tekemään.Siihen on laskettu
vain tarvikkeet, ei työtä,minkä aloittaja on
moneen kertaan todennut. - ja timantteja ole
...seinän välissä vaan puuta, levyä ja villaa ja se maksaa juurikin tuota suuruusluokkaa. Voihan se tietysti maksaa pari euroa enempi mutta ei muuta alkuperäistä laskelmaa mihinkään.
- Rak.ins2
on kallista ulkoverhousta. Tarkistin juuri aamulla 28x170 ulkoverhouksen hinnan sahalta ilman maalausta. Hinta noin 8,5 €/m2 eli 160*8,5*(15% hukka)=1550 euroa.
- tehdä itse
ostaa osat Biltemasta ja teettää loput peltisepällä.
- ei voi
tehdä itse.Paljon muutakin, voi tai ei voi, tehdä
itse. - Rauno Kangas
ei voi kirjoitti:
tehdä itse.Paljon muutakin, voi tai ei voi, tehdä
itse....aikoinaan rustasi ittelleen auton ja valamiiksi saatuvaan laski, palijonko pittäis saaha siitä myyvessä, jotta pääsis palakoille - lopputulemana niin iso läjä rahaa, ettei sellaista varmaan löytyis keltää.
Auton saa tehtyä, jos on ossaava heppu ja hillittömsti aikaa käytettävissä. Omakotitalon saa tehtyä huomattavasti tavallisemmalla osaamisella ja palakoillekki pääsee palijon helpommin omakotitaloa kuin autoa tekemällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 413446
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.352948Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on1412809SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.692300Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s411772Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.851492Mitä tarkalleen tunnet
Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai651046- 511016
- 77987
Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.
Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois3837