Heips!
Eli parasta aikaa olen lukemassa ammattikorkeakoulussa ja kiinnostais tämän koulun jälkeen mahdollisesti lähtä lukemaan lappeenrannan teknilliseen yliopistoon kauppatieteitä. Siihen liittyen muutama kysymys:
1 onko vaikea päästä lukemaan kauppatieteitä lappeenrantaan? Kuinka helposti pääsi sisääN? Hyviä käytännön vinkkejä?
2 Saako itse "rakennettua" itselleen omanlaisensa opiskelusuunnitelman?
3Kuinka helposti saisi itselleen yksiön? ettei joutuis solu-asuntoihin..Hintahaarukka?
4 Entäs minkälainen tyypillinen opiskeluaika on? esim 8-17 ja onko paljon luentoja jne...
5 Kertokaa omia kokemuksia opiskelusta, esim. miten paljon työtä vaatii jne...
Lappeenrannan teknillinen yliopisto
7
2578
Vastaukset
- Tuleva KTM
Heippa,
Itselläni on antaa tietoa hausta vain yhteishaun perustutkintohakuun liittyen, eli siihen, mihin yleensä haetaan lukio- tai ammattikoulupohjalta. Esim. tradenomin tutkinnollahan on mahdollista hakea suoraan maisteriohjelmaan (kesto n. 3 vuotta), mutta tästä en osaa kertoa sen enempää.
Helppoahan pääsy ei yhteisvalinnan kautta ole, vaivaa täytyy viiden pääsykoekirjan kanssa nähdä. Kirjat kyllä täytyy osata sisäänpäästäkseen. Käytännön vinkkejä sen verran, että lue kokeeseen tosissasi, jos haluat päästä sisään. Itse luin pääsykoekirjat 5 kertaa läpi, jotkut useammankin kerran. Vanhoihin valintakokeisiin kannattaa tutustua, jotta saa käsityksen, minkä tyylisiä ja tasoisia kysymykset ovat.
2. Saat hyvin rakennettua itsellesi sellaisen opintosuunnitelman kuin haluat! Kaikille pakollisia perusopintoja on yhteensä 64 op, esimerkiksi talous- ja finanssimatikkaa, kansainvälistä markkinointia, yritysjuridiikkaa, johtamista, kansantaloustiedettä.. Periaatteessa nämä kurssit käsittävät perustiedot kaikista yliopiston tarjoamista pääainevaihtoehdoista. Et kerro koulutusalaasi, mutta näitä kursseja on mahdollista saada hyväksiluettua aikaisempien opintojen avulla. Lisäksi tutkintoon kuuluu 16 op kieliopintoja (puheviestintä, talouselämän viestintä, ekonomisvenska, sekä itse valitsemaasi kieltä 9 op). Näiden lisäksi luet jonkun pääaineen (tarjolla todella monta vaihtoehtoa!) ja valitsemasi kauppatieteellisen sivuaineen. Sitten vapaasti kursseja, jotka sinua itseäsi kiinnostavat, jotta saat tarvittavan opintopistemäärän täyteen. Meillä ei ole mitään rajoituksia, eli voit halutessasi lukea vaikka fysiikkaa tai sähkötekniikkaa sivuaineena :) Kieliäkin on mahdollista lukea monia (esim. Espanja, Venäjä, Kiina jne. katso tarkemmin kotisivuilta).
3. Yksiötä et opiskelija-asunnoilta saa, ellei ole jotain erittäin painavaa syytä (mielenterveydelliset ongelmat jne.). Eli se on joko LOAS:n solu tai yksityisiltä markkinoilta vuokrattu yksiö. Yksiöiden hinnat 3 km säteellä yliopistolta ovat noin 350-400 euroa ( sähkö vesi) riippuen tietenkin asunnon kunnosta, sijainnista ja vuokraisännän päähänpistoista ;)
4. Opiskeluaika riippuu tietysti, millä vauhdilla opiskelet. Itse tähtään noin neljään vuoteen (normaali on yleensä se kandi 3 vuotta, maisteri 2 vuotta). Minulla on luentoja vaihdellen nollasta tunnista päivässä sinne kahdeksaankin tuntiin. Tällä hetkellä minulla taitaa olla noin 20 tuntia luentoja viikossa. Luennoillahan ei ole pakko käydä. Lisäksi useimmilla kursseilla on perusluentojen lisäksi erilaisia harjoituksia.
5. Täällä opiskelu on kivaa! Hommaa riittää, varsinkin jos tähtää korkeampiin arvosanoihin, ja opiskeluun täytyy keskittyä. Mielestäni kuitenkin jos tavoitteena on kurssien läpipääsy, ei lukemista ihan mahdottomia määriä vaadita. Työmäärä vaihtelee kursseittain. Yleensä yhdestä kurssista saa 5 op, johon itse olen kiitettävään numeroon käynyt kaikilla luennoilla ja harjoituksissa, lukenut kurssikirjan ajatuksella kerran tai kaksi ja opetellut kaikki prujun asiat.
Kysy ihmeessä lisää, jos jäi askarruttamaan :)- ssssss
Kiitos todella paljon vastauksesta!
Sen verran vielä että miten nuo pääsykoe kirjat ovat vuodesta toiseen vaihdelleet? Onko mitää samaa kirjaa vuodesta toiseen tai tiettyä aihealuetta. olisi kiinnostavaa alkaa aikaisin lukemaan... - Tuleva KTM
ssssss kirjoitti:
Kiitos todella paljon vastauksesta!
Sen verran vielä että miten nuo pääsykoe kirjat ovat vuodesta toiseen vaihdelleet? Onko mitää samaa kirjaa vuodesta toiseen tai tiettyä aihealuetta. olisi kiinnostavaa alkaa aikaisin lukemaan...No hyvä että olin avuksi :)
Pääsykoekirjat vaihtelevat, mutta pääosin ne pysyvät aihealueiltaan samana. Täksi vuodeksi kansantaloustieteen kirja muuttui, mutta muut neljä kirjaa pysyivät viime vuoteen nähden samoina. Kannattaa tutustua, samat asiat niissä pyörii vaikka kirja vaihtuukin :) - Outoa...
Tuleva KTM kirjoitti:
No hyvä että olin avuksi :)
Pääsykoekirjat vaihtelevat, mutta pääosin ne pysyvät aihealueiltaan samana. Täksi vuodeksi kansantaloustieteen kirja muuttui, mutta muut neljä kirjaa pysyivät viime vuoteen nähden samoina. Kannattaa tutustua, samat asiat niissä pyörii vaikka kirja vaihtuukin :)opiskelija-asuntoja ei saa kuin erityisen painavista syistä? En ole kuullut, että missään muualla olisi tällaista käytäntöä! Esim. Turussa kaikki opiskelijat ovat oikeutettuja opiskelija-asuntoihin.
- Waliant
Outoa... kirjoitti:
opiskelija-asuntoja ei saa kuin erityisen painavista syistä? En ole kuullut, että missään muualla olisi tällaista käytäntöä! Esim. Turussa kaikki opiskelijat ovat oikeutettuja opiskelija-asuntoihin.
Siis suoraan yksiöön ei pääse kuin erityisen painavista syistä ---> Soluihin tietysti totta kai pääsee suoraan! Sama käytäntö on mielestäni kaikilla opiskelija-asuntösäätiöillä, eli yksiöt on varattu jo soluissa asuneille.
- ktm55555555555
Hei,
Itse pääsin viime vuonna lappeenrantaan pelkillä nelosen tradenomin papereilla, parilla hakemuksen liitteena olevalla esseellä ja haastattelulla.
Kannattaa pääsääntöisesti hakea samaan pääaineeseen, jota luki amk:ssa, koska sisäänpääsypisteitä kertyy näin hyvin.
Keskiarvon oltava erillisvalinnassa noin nelosen nurkilla ja hakemuksen ok, ennen kun saa kutsun haastatteluihin..- eli?
itse olen ajatellut hakea kyseiseen paikkaan pelkästään lukion pohjalta. en ole varsinaisesti tutustunut aiheeseen, mutta onko se mahdotonta. vai pitääkö sitten olla jotakin 6 laudaturia??? Olen miettinyt kirjoittaa mm. fysiikan ja mennä johonkin sähkö-alan koulutukseen. vastauksia kiitos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019