mitä ostaa vauvalle

minä vaan

voi olla että tästä asiasta on jo juteltu mutta en ainakaa löytänyt.
elikkä mitä tarvikkeita vauvalle hankkia ennen syntymää? sellanen tilanne alkaa olla et tarttis pikkuhiljaa alkaa ostelee..

12

1621

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • prkljjoo

Riippu tietenkin sittä, mitä kaikkea pitää tarpeellisena, mutta tässä nyt ainakin perusjutut:

- vaippoja
      - kylpyamme
      - sänky
      - sitteri
      - vaunut
      - vaatteita
      - tuttipullo(ja)
      - hoitopöytä
      - makuupussi
      - turvakaukalo

Näillä nyt pääsee alkuun, kaikki ei toki oo välttämättömiä kuten esim vaunut ja hoitopöytä ja sitteri, mutta helpottaa elämää. turvakaukaloakaan ei tarvi jos ei autoile. lisäksi erilaisia hygienia juttuja on hyvä olla jonkinlainen varasto esim. talkki, perusvoide, sinkkirasva, puhdistusaine, vanupuikkoja, kosteuspyyhkeitä jne. myös korviketta kannattaa ostaa varalle muutama purkki jos imetys ei sujukkaan.

• viidennen äiti

Kaikennäköistä mellä on vauvoilla ollut, mutt nyt viidennelle oli valmiina seuraavaa:äitiyspakkaus, vaatekaappi vaatteineen, vaunut, kokoontaitettava hoitopöytä, autonistuin, sateenvarjorattaat (saa helposti auton perään ettei tarvitse kuljetella vaunuja kaupunkireissuille. Pienikin vauva menee sateenvarjorattaissa makuupussissa. Sisällä toimittavat sitterinvirkaa ja vauvan voi rauhoitella lykkimällä rattaita eestaas), kylpyamme ja siihen teline (säästää selkää) topspuikkoja navan puhdistukseen ja äidille imetysliivit . Siinäpä ne taisi olla...

Tässä muutama turhaksi todettu: pinnasänky (vauvat ja taaperot nukkuu meen sängyssä - jos nukku, huom kellonaika, valvon tän pikkuvitosen kanssa :D), imetystyyny (olen niin pitkätissinen että tyynystä oli vaan haittaa :D), sitteri (autonistuin tai sateenvarjorattaat ajaa saman asian).

• viidennen äiti

Turhia on ollu myös tuti ja tuttipullot, koska imetys on sujunut ja imetän myös imemisen tarpeeseen. Joillekin vauvoille kyllä tutista on hyötyäkin! Turhaa on ollu myös vauvatalkki, nykyisin käytän tarvittaessa perunajauhoa.

• Siis oikeastiko?
        viidennen äiti kirjoitti:

Turhia on ollu myös tuti ja tuttipullot, koska imetys on sujunut ja imetän myös imemisen tarpeeseen. Joillekin vauvoille kyllä tutista on hyötyäkin! Turhaa on ollu myös vauvatalkki, nykyisin käytän tarvittaessa perunajauhoa.

Nukkuuko lapsi tosiaan samassa sängyssä kuin te itse??? Se on vaarallista lapselle kun se voi tukehtua teidän painoon. Lisäksi lapsesta ei tuu kovin oma-alotteinen varmasti kun on niin läheisessä kontaktissa koko ajan.
        Oletko muuten uskovainen vai haluatko muuten lisätä kansaa näin suurella määrällä? Yhden lapsen ymmärrän mutta sen enempää en koska on tällä pallo ressukalla jo kannattelemista muutenki.

• suojelee lasta
        Siis oikeastiko? kirjoitti:

Nukkuuko lapsi tosiaan samassa sängyssä kuin te itse??? Se on vaarallista lapselle kun se voi tukehtua teidän painoon. Lisäksi lapsesta ei tuu kovin oma-alotteinen varmasti kun on niin läheisessä kontaktissa koko ajan.
        Oletko muuten uskovainen vai haluatko muuten lisätä kansaa näin suurella määrällä? Yhden lapsen ymmärrän mutta sen enempää en koska on tällä pallo ressukalla jo kannattelemista muutenki.

jos sullayhtään kokemusta samaaan sänkyyn nukuttamisesta tai pienistä vauvoista niin tiedät ettei äiti lapsensa päälle ryömi edes unissaan!!

• Joonniiitta
        suojelee lasta kirjoitti:

jos sullayhtään kokemusta samaaan sänkyyn nukuttamisesta tai pienistä vauvoista niin tiedät ettei äiti lapsensa päälle ryömi edes unissaan!!

Niin monta tukehtumiskuolemaa on ollut. Joten ei ole satavarmaa ettei äiti kierähä.

• rv18+4
        Joonniiitta kirjoitti:

Niin monta tukehtumiskuolemaa on ollut. Joten ei ole satavarmaa ettei äiti kierähä.

Meillä ei ainakaan pinnis ollut tarpeeton, mutta perhepedissäkin on puolensa. Joinain öinä olin yksinkertaisesti niin väsynyt yöimetysten jälkeen (joita tiettyinä kausina oli 1.5 tunnin välein), että en uskaltanut nostaa vauvaa takaisin omaan sänkyynsä. Pelkäsin pudottavani vauvan koska olin niin väsynyt. Todennäköisesti samoin mennään nyt toisen lapsen kanssa.

Ensin tosiaan pelkäsin kierähtäväni vauvan päälle yöllä. Siksi meillä oli välissä pieni korokepatja jonka päällä vauva nukkui. Siihen ei helposti pääsekään kierähtämään. Kun vauva vähän kasvoi (oppi kääntymään) ja oma kokemus kertyi, jätimme tämän korokepatjan pois. Varmaan taas tarvitsee ottaa käyttöön koska meidän nykyisessä sängyssä on erilliset patjat ja petarit (erillisten motorisoitujen pohjien takia). Hirveän useasti petareiden väliin tulee rako ja vauva voisi sinne jouduttuaan tukehtua. Samoin jos esikoinen tulisi pahan unen jälkeen viereen nukkumaan. Hän kyllä heiluu joskus unissaan niin paljon etten tiedä mitä pitäisi tehdä. Ehkä pitää laittaa sänky seinän viereen ja vauva nukkumaan mun ja seinän väliin. Ja sitten jos esikoinen tulee, hän voisi nukkua keskellä. Saa nähdä miten hoidetaan tuo...

• kuulu, mutta...

"Nukkuuko lapsi tosiaan samassa sängyssä kuin te itse??? Se on vaarallista lapselle kun se voi tukehtua teidän painoon."

Hmm, jos vaikka kokeilisi olla nukkumatta siinä lapsen päällä? :) Pikkuvauvan kanssa harva vanhempi kykenee nukkumaan niin sikeästi ettei hätkähtäisi hereille moisesta, ja hyvin nopeasti lapsi on jo sen kokoinen ettei fysiikan lait antaisi päällekierähtämiselle edes periksi. Jos haluaa ihan varma olla, niin aina voi käyttää tyynyjä, koppaa/sänkyä "sängyn sivuvaununa" tms.

"Lisäksi lapsesta ei tuu kovin oma-alotteinen varmasti kun on niin läheisessä kontaktissa koko ajan. "

Höpönlöpönpöpö. Kyseessä on vanha uskomus, mikään tutkimus ei tue tuota väitettä. Päinvastoin yksinnukuttamisella ym. "liiallinen läheisyys on pahasta"-metodeilla kasvatetuilla lapsilla on todettu enemmän mm. oma-aloitteellisuuden puutetta ym. tunne-elämän puutteita, univaikeuksia ja jopa kätkytkuolemia kuin perhepedissä nukkuvilla...

"Oletko muuten uskovainen vai haluatko muuten lisätä kansaa näin suurella määrällä?"

Kannatko muuten aidosti huolta maapallon liikakansoituksesta vai haluatko muuten vain kuittailla silkasta kuittailun ilosta? Riistääkö tämä nainen lisääntymisellään lapsen neljältä muulta naiselta? Vai olisiko sittenkin niin, että jokainen kantaa toistaiseksi huolen vain omasta lisääntymisestään?

• se viiden äiti

Olen ollut ihan iloinen koko päivän viestisi johdosta! Olen jo nuoresta tytöstä asti haaveillut suurperheestä. Nyt kun minulla on viisi lasta, en koe että olisimme suurperhe, tavallinen vaan. Ja lapsiluku jää nyt tähän, enempää emme sairauteni vuoksi jaksa. Harmi sikäli, että ihannoin todellisia suurperheitä. Olisi ihanaa olla sellainen outo äiti jolla on jotain 10 lasta. Vau! Ja viestisi sai minut tuntemaan itseni just sellaiseksi friikiksi, ihana tunne, sellainen haluaisin ollakin. Pikkubussilla kaupasta 20 litraa maitoa ja kyläläiset kauhistelee. Se on ollut haaveeni, mutta nyt meitä on vaan seitsemän, mutta hyvä perhe tää kyllä on.

Ja sitten, mua ei tarvi teititellä vaikka onhan tätä painoa kertynyt :). Mutta en tukahduta lapsia painollani, vaikka koitankin hukuttaa heidät hellyyteen. Ja ainakin meidän kaksivuotias on niin oma-alotteinen, että olen välillä kyllä helisemässä hänen oma-alotteisuutensa kanssa :).

Ja joo, olen uskovainen . Ja tiedän, tiedän, se raamatun kehotus täyttää maa ei koskenut ainoastaan meen perhettä :)

• yksikin..
        Joonniiitta kirjoitti:

tukehtumiskuolema lähivuosikymmeniltä, joissa äiti ei ole ollut alkoholin, huumeiden tai lääkkeiden vaikutuksen alaisena (tai henkisesti sairas). Itse työskentelen terveydenhuollossa ja kertaakaan ei ole tullut eteen, myöskään koulutuksissa, joissa asiaa on käsitelty. Ennenvanhaan lapset tukehtuivat "vahingossa", vaikka todellisuudessa kyse oli syntyvyyden säännöstelystä.

• tsäbtsäb

Minulla kokemusta yhdestä lapsesta, joka on nyt 2v ja uusi vauva tulossa :)

Olen todennut että hoitopöytä on turha, ilman sitä pärjää vallan mainiosti. Meillä vaihdettiin vaippa sylissä/sohvalla/sängyllä. Hoitoalusta voi olla ihan hyvä kuitenkin, sen kanssa voi vaihdella vaippaa vaikka lattialla jos siltä tuntuu :) Hoitopöytä on varmasti hyvä jollekkin selkävaivaselle.

Turvakaukalo autoon on pakollinen jos liikut autolla. Siinä kannattaa panostaa mahdollisimman pitkään käyttöikään.

Vaunut/rattaat on sellaiset joihin kannattaa myös panostaa ja käydä vaikka eri lastentarvike liikkeissä kattelemassa ja pyytää henkilökuntaa vähän esittelemään niitä. Ilmakumipyörät on hyvät suomen ilmoihin, niillä pääsee lumessa ja loskassakin eteenpäin. Vauva tulee todennäkösesti olemaan paljon vähemmän aikaa vaunuissa kuin rattaissa, joten kannattaa panostaa siihen ratasaikaan. Selkänojan olisi hyvä mennä ainakin kolmeen asentoon, ihan makuu asento ei ole välttämätön (joissakin rattaissa saa vain 135 asteeseen, siinä asennossa on ihan hyvä nukkuakkin). Jalkaosan pituus pitäisi olla tarpeeksi pitkä, jotta vielä yli vuoden (tai kahden, kolmen) iässä sopii makuulteen :D
      Työntöaisa hienoudet ei ole välttämättömiä, mutta jos liikut esim. busseilla tai muissa ahtaissa paikoissa niin se on ihan kätevä.

Sitteri oli meillä oikein hyvä.

Pinnasänky on aika ehdoton :) Siinä pitäisi taso saada ainakin kahteen eri korkeuteen ja yhden laidan alas laskeminen on aika hyvä juttu.

Äitiyspakkaus on hyvä ottaa ekalle lapselle, siellä on kaikkea tarpeellista (esim. kynsisakset). Kelan sivuilla on kuvia :)

Vaatteita ei hirveästi kannata ostaa, ainakaan pienimpiä kokoja. Meillä poika kasvoi pari ekaa kuukautta 1cm/viikko :O Huppupyyhkeitä kannattaa muutama olla. Vuodevaatteita kahdet-kolmet, peittoja hyvä olla kaksi (toinen tulee äp pakkauksesta).

Paljon ehtii ostaa vauvan syntymän jälkeen. Valmiina täytyy oikeastaan olla vain vaunut ja turvakaukalo, sekä joitain pikku tarvikkeita.

• kolmas tulossa kesällä ...

meilläe nyt kolmas tulossa.

ekalla tuli ostettua kaikenlasita, tokalle sit vähän vähemän kun tiesi mitä ei tarvinnut ekalla. ja nyt kolmannelle ...

pinnasänky on kylä tarpeellinen, vaikka alussa nukuttaisi vieressään, mutta päikkärit jne. ja nukkuuhan se vauva siellä omassa pinnasängissä kun sinne nostaa nukkumaan.

hoitopöutää en ole koskaan ostanut, ekalla oli vaan semmonen hoitoalus pyykkikoneen päällä ja nyt ollut kodinhoitohuoneessa se alusta pöydällä. ihan hyvä olla alussa vaikka sylissä vaihelis ja silleen, mutta pienellä vauvalla se kakka löysää jne.

vaunut, ihan nr.1 ... päikkärit ja et pääsee kävelylle.

vaatteita - ei kannata ostaa ihan sitä pienempää kokoa (50 cm) ostaa ennemmin 56cm ja sit kun sairaalasta kotona ,pääsee sit osteleen enemmän isompaa kokoa. vauvat kasvaa niin nopeeta et huomasin itekkin että pieniä vaatteita niin paljon ettei ehditty kuitenkaan pitään kaikkia.

2-3 petisettiä ... 2-3 pyyhettä pyllipyyhkeitä.
      vaippoja on ihan hyvä ostaa paketti et on kun tulee sairaalasta kotiin.
      tutti ja tuttipullo, kaikki vauvat ei tuttia syö, mutta on sit varalla jos tarvii ...

vanupuikkoja
      talkkia (meillä pesunajauhoja).
      ja joku rasva, zinkki ai joku semmonen.

turvakaukalo jos liikkuu autolla.

jos äitiyspaketin otat niin sieltä löytyy kaikenlaista (itse en sitä ole koskaan ottanut).

ja kuumemittari.

muutahan saa sit ostettua kun vauva syntynyt.

rintapumpun ostan nyt jo ennen vauvan syntymään, kun sitä olen tarvinnut kummankin vauvan kanssa. minulla maito tullut niin että rintatulehdus ollut montakertaa heti alussa.

googlaa vaikka ... mitä vauvalle ...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5096
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3626
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      33
      3006
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2906
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2353
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1669
    Aihe