missä koneissa apumiehen penkki?

70-80 luvuilla

Pitäisi löytää metsäkäyttöönkin sopiva traktori, jossa olisi sen verran tilava koppi että sinne mahtuu matkustaja mukaan. Lueskelin valtran sivuilta löytyviä vanhoja ohjekirjoja ja 505:n ja 605:n kohdalla sellainen maininta oli, että se apumiehen penkki voisi olla, pitääköhän paikkansa? Mitenköhän muilla valmistajilla? lähinnä olen ajatellut jotakin 70- tai 80-luvun valmettia, fordia, M-F:ää, mutta voi se olla joku muukin... mieluiten nelivedolla, se metsäkään minne sillä pitäisi päästä kun ei ole ihan tasaista maastoa. Suositelkaapa sopivia koneita, kiitos.

15

3659

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se on

Ursuksessa ainakin oli 70 luvulla apumiehen istuin. Oli kuskin takana poikittain.
      Silloin Zetor Crystalissa pitäis olla samat tilat.

• P.Ölvästi

että hyttituotanto erosi hyvin nopeasti. Vain ihan ensimmäisissä urkeissa ja chrystalleissa on sama hytti.

Paras metsäohjaamo itselläni on ollut nk. pystytolppa mallin zts ohjaamo, johon laittelin itse hieman jalkatilaa. Mahtuu hienosti kääntymään ja jaloille hyvin tilaa. Itse käyttelin semmoista hakkurin edessä aika monta tuntia. Nyt hakkuria pyörittelee fentti, joskaan koneet ei ole enää mun. Ko kone on täydellisellä taakseajolaitteistolla varustettu ja nosturi on sähköisesti esiohjattu. Kyllä nuo nuoret osaa ;-)

Mut kumpikaan ei ole 70 tai 80 luvulta.

Vaikken valumöteistä oikein piittaa, niin itse katselisin metsätöihin mezzo sarjan konetta tai 05-srjan konetta. Kyllä sen verran joutaa mies remonttia tekeen ja vitutusta kestään, että polttorangat valmetillakin ajaa ;-)

• foorti
        P.Ölvästi kirjoitti:

että hyttituotanto erosi hyvin nopeasti. Vain ihan ensimmäisissä urkeissa ja chrystalleissa on sama hytti.

Paras metsäohjaamo itselläni on ollut nk. pystytolppa mallin zts ohjaamo, johon laittelin itse hieman jalkatilaa. Mahtuu hienosti kääntymään ja jaloille hyvin tilaa. Itse käyttelin semmoista hakkurin edessä aika monta tuntia. Nyt hakkuria pyörittelee fentti, joskaan koneet ei ole enää mun. Ko kone on täydellisellä taakseajolaitteistolla varustettu ja nosturi on sähköisesti esiohjattu. Kyllä nuo nuoret osaa ;-)

Mut kumpikaan ei ole 70 tai 80 luvulta.

Vaikken valumöteistä oikein piittaa, niin itse katselisin metsätöihin mezzo sarjan konetta tai 05-srjan konetta. Kyllä sen verran joutaa mies remonttia tekeen ja vitutusta kestään, että polttorangat valmetillakin ajaa ;-)

kyllä 05 sarjan vallu on poras kone metsään. iso hytti ja maavara,eikä pohjassa mitään särkyvää.penkkiki sopii hyvin kääntymään eikä tarvi palella ikkuna auki ja käynnistyy metässä vietetyn yön jälkeen

• Maono
        foorti kirjoitti:

kyllä 05 sarjan vallu on poras kone metsään. iso hytti ja maavara,eikä pohjassa mitään särkyvää.penkkiki sopii hyvin kääntymään eikä tarvi palella ikkuna auki ja käynnistyy metässä vietetyn yön jälkeen

Tuo 6400,nen 18,4-38 takasilla ja 14,9-28 etusilla on melekonen ja ihan tava istumella sitte vielä. Niija pittää olla se Hi-lock vielä etuakselissa.

• nelipyttynen

Urkissa painoa ja puukuorma tulee kevyesti perässä. Takana istuin poikittain ja tosiaankin iso hytti. Sopii raivaussaha ja parikin moottorisahaa pensa astioineen hyttiin helposti. Hyvä lähteen käyntiin pakkasestakin. Kestävä ja varma toiminen nelikko. Suosittelen kokemuksesta.

• Nimetön

Meillä on 312 fendt vanhaa mallia hyvä maavara ja mahtuu matkustaja helposti toinen vaihtoehto on 311
      ja on kestävä kone

• Rokressi
      • SaGe

Kas, jollakulla muullakin on samanlaista kalustoa kun meitillä. Samanlainen pehmustettu työkalulaatikko löytyy kaikista XL-hyttisistä natikoista, engelsmanneissa vaan on kanssa kepit siellä vasemmalla niin on ahtaammassa paikassa tuo penkki. Ja mettään ainakin miä laittaisin heti pohjapanssarin, on ainakin tankin pohjassa polttoaineputki niin mehevästi ottavana että...

Nii, minkäkokonen vänkäri siellä mukana pitäisi mahtua olemaan? Sen mitä noista edellämainituista on mukanaroikkumiskokemusta, niin meikäläinen (178cm/90kg) ainakin mahtuu parhaiten Crystaalin penkille, kunhan sinne vaan ensiksi pääsee.

10-sarjan Foortissakin on pehmustettu työkalulaatikon kansi istumeksi, ja tilaakin on kohtuulisesti. Siinä penkillä vaan on pikkusen työlästä roikkua, kun ei oikeen hyvin saa pidettyä kiinni.Tuosta ikäluokasta parhaat kokemukset tässä mielessä ainakin miusta on 90-sarjan leveähyttisissä Fiiuissa (90-90 ja ylöspäin, ynnä cl-mallit pienemmistä). Oviaukossa olevalla penkillä mahtuu aikuinenkin kohtuullisesti matkustamaan. Ynnä rippuen tietysti minlälaisesta metsäajosta on kyse, ei tuo muutenkaan mikään mahdoton vaihtoehto olisi. Kärri-kuormainyhdistelmän kanssa tosin ei hirveästi houkuttaisi työskennellä, takana kun sitä tilaa ei ole (no, niistä metsähyttikonversioista ei ole kokemusta, mutta ei siihen tilaan miusta mitään hirveitä takatiloja pysty rakentamaan).

• Rokressi
        SaGe kirjoitti:

Kas, jollakulla muullakin on samanlaista kalustoa kun meitillä. Samanlainen pehmustettu työkalulaatikko löytyy kaikista XL-hyttisistä natikoista, engelsmanneissa vaan on kanssa kepit siellä vasemmalla niin on ahtaammassa paikassa tuo penkki. Ja mettään ainakin miä laittaisin heti pohjapanssarin, on ainakin tankin pohjassa polttoaineputki niin mehevästi ottavana että...

Nii, minkäkokonen vänkäri siellä mukana pitäisi mahtua olemaan? Sen mitä noista edellämainituista on mukanaroikkumiskokemusta, niin meikäläinen (178cm/90kg) ainakin mahtuu parhaiten Crystaalin penkille, kunhan sinne vaan ensiksi pääsee.

10-sarjan Foortissakin on pehmustettu työkalulaatikon kansi istumeksi, ja tilaakin on kohtuulisesti. Siinä penkillä vaan on pikkusen työlästä roikkua, kun ei oikeen hyvin saa pidettyä kiinni.Tuosta ikäluokasta parhaat kokemukset tässä mielessä ainakin miusta on 90-sarjan leveähyttisissä Fiiuissa (90-90 ja ylöspäin, ynnä cl-mallit pienemmistä). Oviaukossa olevalla penkillä mahtuu aikuinenkin kohtuullisesti matkustamaan. Ynnä rippuen tietysti minlälaisesta metsäajosta on kyse, ei tuo muutenkaan mikään mahdoton vaihtoehto olisi. Kärri-kuormainyhdistelmän kanssa tosin ei hirveästi houkuttaisi työskennellä, takana kun sitä tilaa ei ole (no, niistä metsähyttikonversioista ei ole kokemusta, mutta ei siihen tilaan miusta mitään hirveitä takatiloja pysty rakentamaan).

Joo, itselläkin käynyt monesti tuo Fiiatti mielessä kun olen traktoria vaihdellut. Mutta aina se kaatuu noihin takatiloihin. Sen verta noita kaivuhommia on, että meikäläisen polvet ei enää kestä polvillaan oloa penkillä. Tuota Fiiatin pa.tankkia on aika vaikeata siirtää mihinkään. Toisin on esim Belaruksessa, jossa nuo akut on helppo siirtää vaikka koneen sivuille, tulee kohtuuliset jalkatilat. Tuossa omassa 955:ssa natikassa sopiikin jo vakiona pyörähtämään kuski penkin kanssa taaksepäin kunhan vain vaihtaa ratin pienemmäksi ja ottaa työkalulaatikon pois.

• ketjun aloittaja

Kiitoksia vinkeistä. Mukavasti on laajentunut vaihtoehdot tämän myötä. Valmet x05:set olikin jo ennen tätä harkintalistalla, mutta ne vaikuttaa vähän kovissa hinnoissa olevan suhteessa moneen muuhun saman ikäiseen tai paperilla vastaavilta vaikuttavaan.

SaGe kyseli minkä kokoinen matkustaja pitäisi mahtua mukaan. On tarkoitus ottaa mukaan oman perheen jäseniä tarpeen mukaan (kuitenkin siis vain yksi kerrallaan) eikä meistä kukaan ole mitenkään mahdottoman iso, lapset alkavat olla sen ikäisiä että on ollut jonkin verran kiinnostusta osallistua hommiin, mm metsätöihinkin. Vaikea sanoa minkä kokoisiksi ne lopulta kasvavat... esikoinen on nyt suorittamassa T-korttia ensi kesälle, joten voivat sitten ehkä liikkua keskenäänkin sillä traktorilla.

Tässä ollaan hakemassa sivutoimiseen maa- ja metsätalouteen "yleiskäyttöön" konetta, eli ainoaksi koneeksi tulee, mikä ei suoranaisesti kauhesti helpota valintaa. Siinä kun pitäisi olla myös mm. etukuormaaja, tietysti sellainen minkä saa helposti irti silloin kun on niitä metsäajoja tulossa. Toisaalta tämä sivutoiminen käyttö tarkoittaa, että en esim. pidä sitä kauheana rajoitteena jos penkki ei käänny ympäri. Uskoisin että voi siinä penkillä joskus olla polvillaankin, joten ne fiiatitkin voi sen puolesta nyt olla harkittavien listalla.

• Farmikiller

Ite ainakin pidän valmet 8100 on hyvän kokoinen ja näppärä metsässä verrata voi valtra T151.

• Farmikiller

Ainakin ite pidän valmet 8100 n.70
      Voi verrata valtran T151.

• NäppäräHyttikiikku

Tervehdys ammattimiehet. Mulla on kans kova mettätraktori SuperMaster 4500S ja ohjaamo mutta ei apumiehen penkkiä ollu valmiina. Tein sellaisen itse, ammattimies kun olen itsekin. Ohjaamon kattoon kiinnitin kunnon tukevan koukun. Siitä roikkumaan eräänlainen keinu ja apumies on siinä kiikussa ja näkee sieltä ylhäältä hyvin ulos. Keinu heiluu vielä maaston epätasaisuuksien mukaan jotta on aina kohtisuorassa maan vetovoimaan nähden. Enää ei tarvitse itse konetta ajella kun apumies kiikkuu mukavasti mukana. Vaihdamme istuinta ja menen itse nukkumaan sinne keinun puolelle ja otan samalla pienet hömpsyt. Siellä on mukava nokostaa kun unijukka tulee heti käymään. Illalla sitten rahastan leimikon omistajan ja annan pienen almun apukuskille.

• Autopilotti.ajoon

Toi on jo vanha niksi, apupojan keinu hytin katossa. Mulla onkin hytin katolla terassi. Sieltä on hyvät näkymät metsään kun varoo vähän etteivät oksat tule silmille. Velipoika vielä rakentaa ohjaamon katolle terassin päälle saunan. Sitten voi illalla jo siirtyä saunomaan kun on päivän hikoillut metsäkoneen hytissä. Paljukin olisi siellä mukava mutta vedet voi läikkyä ajossa. On se hienoa kun metsäkoneiden ergonomia kehittyy kovaa vauhtia. Ohjaamisen voisi kohta antaa autopilotille ja siirtyä itse katselemaan ikkunoista avautuvia jylhiä metsämaisemia.

• Vellinkuivaaja

Ja paskat, mullapa on siellä ylimpänä helikopterikenttä.Ei tarvii traktorilla yöksi kotiin ajaa, vaan voi kopterilla sieltä pyrähtää vaikka välilläkin syömään ja päiväkahveille tai vaan muuten kylille asioimaan. On myös kiva käydä välillä vetämässä päivävarvit emännän kanssa. Myös metsän lannoituskin tulee samantien tehtyä, kun saa puut pois

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2275
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      27
      2023
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1539
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1397
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      96
      1091
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1017
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      923
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      810
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      765
    Aihe