Asperger testi

pajula raisakkosini

66

7906

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuli..........

      66.

      • tuli

        105.


    • mansikkamaan jurma

      mutta tällä hetkellä en oo ollenkaan varma tosta aspergerista. Ainakin vaikuttaa siltä että oon ollut masentunut 8-9 vuotiaasta asti tänne 21 vuoteen. Lisäksi epäilen että minulla olisi myös ADHD.

      Asperger vai ADHD 10v kestänyt masennus? Paha sanoa, pitää koittaa jutella lekurille..

    • The Psychedelic Schoolgirl

      Tuli 130 pistettä.
      Mulla on ADHD ja löydän itsestäni selviä Asperger-piirteitä ja oon epäilly itelläni sitä. Mutta en sitten tiedä että onko ne just noi ADD-piirteet mitkä vaikuttaa autistisilta?

      • Lucija

        121


      • omalaatuinen höpöttäjä
        Lucija kirjoitti:

        121

        151, olen tehnyt testin monta kertaa, mutta eivät nuo arvot muutu, ja englanninkielisestä vielä laajemmasta saan myös korkeat pisteet.
        Mikä on outoa, monet ihmiset ovat sanoneet ettei minulla voi olla Aspergerin Syndrooma, koska olen niin puhelias.
        Mutta minulla on kuitenkin paljon siihen viittaavia piirteitä. Olen lapsesta asti pitänyt hieman erilaisista asioista kuin ikätoverini. Keräsin esimerkiksi eri värisiä lasinpaloja jotka arvotin niiden värin ja koon mukaan. Tutkin myös kiviä ja muutakin. Pidin asioiden tutkimisesta. Ja nukeilla leikkiessäni pidin enemmän erilaisista vaateyhdistelmistä kuin varsinaisesta leikistä. Kävin hautausmaalla katselemassa hautojen vuosilukuja, etenkin vanhat haudat kiinnostivat. Minulla ei ollut oikein ystäviä ja olin koulukiusattu nimenomaan koska olin muiden mielestä outo. Minulla on aistiyliherkkyys eli en siedä esimerkiksi kutiavia vaatteita tai erilaisia hajuja. Lapsena saatoin alkaa itkemään kasteltuani vaatteeni, enkä antanut äitini leikata hiuksiani tai kynsiäni koska se "sattui".
        Jos jokin aistiasia häiritsee minua en voi keskittyä mihinkään muuhun ennen kuin häiriötekijä on poistettu.
        Äitini sanoi että viihdyin omassa huoneessani 3-5 vanhana useita tunteja ilman mitään huomion tarvetta. En muista että olisin saanut muuten mitään kiukku- tai raivokohtauksia, paitsi kun jokin aistiärsyke ärsytti, esimerkiksi veljen ruuan mässyttäminen.
        AS-diagnoosista erottavia tekijöitä löytyy myös, pystyn keskustelemaan suhteellisen normaalisti uuden ihmisen kanssa, vaikka se onkin minulle suunnattoman raskasta ja vaikeaa.

        Usein tuo "normaaliuden" naamari putoaa kun olen ollut uudessa ympäristössä parisen viikkoa. Sitten muutkin huomaavat etten noudata kaikkia kirjoittamattomia sosiaalisia sääntöjä(esimerkiksi monologit omista mielenkiinnon kohteista)ja vaikeudet alkavat. En ymmärrä koska minua ei haluta paikalle tai sanovan tai kommentoivan mitään. Lisäksi kun yritän kertoa jotakin suoraan vaikkakin hienovaraisesti ihmiset ottavat kovin tunneperäisesti kertomani asian vaikka yritän kohdistaa sen siihen itse asiaan. Itse en esimerkiksi loukkaannu jos joku sanoo suoraan että olen vaikka lihonut. Mutta jos joku valehtelee asiasta niin loukkaannun siitä valkoisesta valheesta enemmän jos kuitenkin tiedän tosiasian itsekin.

        Sitten en oikein tiedä mitä noilla rutiininomaisilla päivittäisillä asioilla tarkoitetaan, mutta minulla ei ole tarkkaa kellotettua rytmiä esim hampaiden pesusta tai nukkumaanmenosta, mutta minun pitää silti tietää hyvin tarkkaan mitä minäkin päivänä tulee tapahtumaan. Jos jokin poikkeaa niin että saan tietää siitä mielestäni liian myöhään, menee koko päiväni sekaisin ja analysoin vain sitä muuttunutta asiaa. Haluankin kysyä onko muilla mitä näistä oireista?


      • Lintukala

        Itselle tuli 136. Epäilen todella vahvasti, että mulla on ADHD. Tosta aspergerista samaa mieltä sun kanssas :)


      • barney...
        omalaatuinen höpöttäjä kirjoitti:

        151, olen tehnyt testin monta kertaa, mutta eivät nuo arvot muutu, ja englanninkielisestä vielä laajemmasta saan myös korkeat pisteet.
        Mikä on outoa, monet ihmiset ovat sanoneet ettei minulla voi olla Aspergerin Syndrooma, koska olen niin puhelias.
        Mutta minulla on kuitenkin paljon siihen viittaavia piirteitä. Olen lapsesta asti pitänyt hieman erilaisista asioista kuin ikätoverini. Keräsin esimerkiksi eri värisiä lasinpaloja jotka arvotin niiden värin ja koon mukaan. Tutkin myös kiviä ja muutakin. Pidin asioiden tutkimisesta. Ja nukeilla leikkiessäni pidin enemmän erilaisista vaateyhdistelmistä kuin varsinaisesta leikistä. Kävin hautausmaalla katselemassa hautojen vuosilukuja, etenkin vanhat haudat kiinnostivat. Minulla ei ollut oikein ystäviä ja olin koulukiusattu nimenomaan koska olin muiden mielestä outo. Minulla on aistiyliherkkyys eli en siedä esimerkiksi kutiavia vaatteita tai erilaisia hajuja. Lapsena saatoin alkaa itkemään kasteltuani vaatteeni, enkä antanut äitini leikata hiuksiani tai kynsiäni koska se "sattui".
        Jos jokin aistiasia häiritsee minua en voi keskittyä mihinkään muuhun ennen kuin häiriötekijä on poistettu.
        Äitini sanoi että viihdyin omassa huoneessani 3-5 vanhana useita tunteja ilman mitään huomion tarvetta. En muista että olisin saanut muuten mitään kiukku- tai raivokohtauksia, paitsi kun jokin aistiärsyke ärsytti, esimerkiksi veljen ruuan mässyttäminen.
        AS-diagnoosista erottavia tekijöitä löytyy myös, pystyn keskustelemaan suhteellisen normaalisti uuden ihmisen kanssa, vaikka se onkin minulle suunnattoman raskasta ja vaikeaa.

        Usein tuo "normaaliuden" naamari putoaa kun olen ollut uudessa ympäristössä parisen viikkoa. Sitten muutkin huomaavat etten noudata kaikkia kirjoittamattomia sosiaalisia sääntöjä(esimerkiksi monologit omista mielenkiinnon kohteista)ja vaikeudet alkavat. En ymmärrä koska minua ei haluta paikalle tai sanovan tai kommentoivan mitään. Lisäksi kun yritän kertoa jotakin suoraan vaikkakin hienovaraisesti ihmiset ottavat kovin tunneperäisesti kertomani asian vaikka yritän kohdistaa sen siihen itse asiaan. Itse en esimerkiksi loukkaannu jos joku sanoo suoraan että olen vaikka lihonut. Mutta jos joku valehtelee asiasta niin loukkaannun siitä valkoisesta valheesta enemmän jos kuitenkin tiedän tosiasian itsekin.

        Sitten en oikein tiedä mitä noilla rutiininomaisilla päivittäisillä asioilla tarkoitetaan, mutta minulla ei ole tarkkaa kellotettua rytmiä esim hampaiden pesusta tai nukkumaanmenosta, mutta minun pitää silti tietää hyvin tarkkaan mitä minäkin päivänä tulee tapahtumaan. Jos jokin poikkeaa niin että saan tietää siitä mielestäni liian myöhään, menee koko päiväni sekaisin ja analysoin vain sitä muuttunutta asiaa. Haluankin kysyä onko muilla mitä näistä oireista?

        aikalailla kaikkea, vielläkin kummittelee toi kynsien leikkaus.......


      • wifey
        omalaatuinen höpöttäjä kirjoitti:

        151, olen tehnyt testin monta kertaa, mutta eivät nuo arvot muutu, ja englanninkielisestä vielä laajemmasta saan myös korkeat pisteet.
        Mikä on outoa, monet ihmiset ovat sanoneet ettei minulla voi olla Aspergerin Syndrooma, koska olen niin puhelias.
        Mutta minulla on kuitenkin paljon siihen viittaavia piirteitä. Olen lapsesta asti pitänyt hieman erilaisista asioista kuin ikätoverini. Keräsin esimerkiksi eri värisiä lasinpaloja jotka arvotin niiden värin ja koon mukaan. Tutkin myös kiviä ja muutakin. Pidin asioiden tutkimisesta. Ja nukeilla leikkiessäni pidin enemmän erilaisista vaateyhdistelmistä kuin varsinaisesta leikistä. Kävin hautausmaalla katselemassa hautojen vuosilukuja, etenkin vanhat haudat kiinnostivat. Minulla ei ollut oikein ystäviä ja olin koulukiusattu nimenomaan koska olin muiden mielestä outo. Minulla on aistiyliherkkyys eli en siedä esimerkiksi kutiavia vaatteita tai erilaisia hajuja. Lapsena saatoin alkaa itkemään kasteltuani vaatteeni, enkä antanut äitini leikata hiuksiani tai kynsiäni koska se "sattui".
        Jos jokin aistiasia häiritsee minua en voi keskittyä mihinkään muuhun ennen kuin häiriötekijä on poistettu.
        Äitini sanoi että viihdyin omassa huoneessani 3-5 vanhana useita tunteja ilman mitään huomion tarvetta. En muista että olisin saanut muuten mitään kiukku- tai raivokohtauksia, paitsi kun jokin aistiärsyke ärsytti, esimerkiksi veljen ruuan mässyttäminen.
        AS-diagnoosista erottavia tekijöitä löytyy myös, pystyn keskustelemaan suhteellisen normaalisti uuden ihmisen kanssa, vaikka se onkin minulle suunnattoman raskasta ja vaikeaa.

        Usein tuo "normaaliuden" naamari putoaa kun olen ollut uudessa ympäristössä parisen viikkoa. Sitten muutkin huomaavat etten noudata kaikkia kirjoittamattomia sosiaalisia sääntöjä(esimerkiksi monologit omista mielenkiinnon kohteista)ja vaikeudet alkavat. En ymmärrä koska minua ei haluta paikalle tai sanovan tai kommentoivan mitään. Lisäksi kun yritän kertoa jotakin suoraan vaikkakin hienovaraisesti ihmiset ottavat kovin tunneperäisesti kertomani asian vaikka yritän kohdistaa sen siihen itse asiaan. Itse en esimerkiksi loukkaannu jos joku sanoo suoraan että olen vaikka lihonut. Mutta jos joku valehtelee asiasta niin loukkaannun siitä valkoisesta valheesta enemmän jos kuitenkin tiedän tosiasian itsekin.

        Sitten en oikein tiedä mitä noilla rutiininomaisilla päivittäisillä asioilla tarkoitetaan, mutta minulla ei ole tarkkaa kellotettua rytmiä esim hampaiden pesusta tai nukkumaanmenosta, mutta minun pitää silti tietää hyvin tarkkaan mitä minäkin päivänä tulee tapahtumaan. Jos jokin poikkeaa niin että saan tietää siitä mielestäni liian myöhään, menee koko päiväni sekaisin ja analysoin vain sitä muuttunutta asiaa. Haluankin kysyä onko muilla mitä näistä oireista?

        joko add:tä tai aspergeria. Aika tutulta kuulostaa sinun kirjoittelut.
        Minullakaan ei ole mitään rutiineja, en kykene noudattamaan niitä. Enkä oikein sääntöjäkään, ainakaan koulussa en osannut, minulla on ollut "mottona" että aina pitää vähän sääntöä rikkoa ja tuntuu, että se on pakonomaista, jos kaikki menee hyvin tai sääntöjen mukaan niin "väkisin" teen jotain rikkookseni kaavaa.
        En pidä ihmisten sosiaalisesta pelistä tai ns empatiasta, jolla on vain tarkoitus osoittaa oma "pyhyys". Usein näennäisen empatian taustalla on oma lehmä ojassa... En ole koskaan ymmärtänyt opettajien "nuoleskelua", olen välttänyt tätä kaikin keinoin ja muutenkáan en halua antaa itsestäni kenellekään särmätöntä kuvaa vaan olla mahdollisimman rehellinen. Aika usein haluan tahallaan ärsyttää, mikä on minusta ärsyttävää, sillä joskus se menee liian pitkälle enkä osaa lopettaa.
        Koulussa minulla oli vaikeuksia opettajien kanssa, vieläkään en osaa suhtautua auktoriteetteihin luonnollisesti (todellisuudessa taidan hiukan pelätä niitä, mutta se näyttäytyy ulospäin piittaamattomuudelta). Koulu menikin surkeasti kun en keskittynyt opiskeluun vaan yläasteella tappelin poikien kanssa ja syrjäydyin kavereista, en halunut mennä mukaan tyttöjen peliin joka silmissäni näytti tältä: "kehu sinä minua niin minä kehun sinua ja haukutaan muita..." Silti olin/olen vieläkin kateellinen kun jollain on paljon hyviä kavereita. Nyt minulla ei ole kuin yksi tuttu, jonka kanssa pidän yhteyttä ja hän on yhtä outo kuin minä ja paljon nuorempi. Onneksi on perheeni. Ainoa jonka seurassa olen oma itseni on mieheni ja lapseni. Muiden seurassa olen vetäytyvä. Aina on muuten ollut 1 kaveri tai poikaystävä jonka kanssa olen ollut kuin paita ja peppu, vaikka joskus olen ollut ihan yksin, mutta silloin olin nuori ja villi ja ryyppäsin kaikki viikonloput ja sain sillätavalla pinnallisia kavereita. Minulla oli järkyttävä murrosikä (11-21v), joka vieroitti minut kauas vanhemmistani. En vieläkään oikein osaa katsoa heitä silmiinkään, pelkään sitä liiallista läheisyyttä...:( Sisko on siinä jossain välissä. Hän taitaa aika pitkälti tietää minkälainen olen, mutta ei silti tiedä mitä päässäni pyörii, sillä niitä en kerro kenellekään. Kukaan ei tiedä myöskään niistä eri rooleista, joita vedän riippuen kenen seurassa olen. Olen vasta viime aikoina ruvennut pohtimaan, että mikä minussa mättää. Päälle 2-kymppisenä aloin vetämään seesteistä roolia, sillä poikaystäväni vaati sitä minulta :/. Mieheni löydettyäni olen onneksi palannut juurilleni ja olen harjoitellut olemaan oma itseni (vetäytyvä, hiljainen, impulsiivinen pelle, kärkkäät mielipiteet omaava rennon kylmästi totuuksia lateleva, kiltti). Olen ikuinen alisuorittaja ja se vähän harmittaa kun en tajunnut että pitäisi opiskella. Kukaan ei neuvonut minua kädestä pitäen, kuten olisi pitänyt, sillä käytännön asiat ovat minulle vaikeita. En uskaltanut hakea lukion jälkeen yliopistoon sillä pelkäsin etten löydä paikan päälle. Muutenkin inhoan jos en tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu. Stressaannun täysin enkä osaa tehdä mitään. MInun piutää kaikki käytännön asiat miettiä valmiiksi päässä ja havainnoida, muuten ei tule mitään. Kotiaskareidenkin tekojärjsetyksen suunnittelen päässä ennenkuin nousen sängystä aamulla. Usein (ehkä juuri tästä syystä) jumitun nettiin surffailemaan ja menetän ajantajun. Usein päässäni pyörii samaan aikaan liikaa asioita enkä osaa pukea yksinkertaisia toimintoja sanoiksi - en osaa selittää muille asioita ja muut eivät useinkaan ymmärrä puheestani mitään. Sitten minulla on näitä kiinnostuksenkohteita. Niitä olisi vaikka kuinka paljon ja tuntuu, että kaikki mihin keskittyisin kiinnostaisi. Ja kun jään kiinni, niin yleensä lumoudun täysin johonkin kohteeseen. En todellakaan ole mikään nero. Lahjakas ja älykäs kyllä (alisuoriutuja ja kylläkin), mutta en ole huippu missään. MInulla on joitakin taitoja, mutta koska pidän itseäni lähtökohtaisesti aina huonona, niin en juuri kehitä näitä taitoja, eikä kyllä ole siihen aikaakaan nyt perheellisenä :/
        Viime aikoina olen ollut taas joistakin asioista kovin inspiroinut ja tuntuu, että muu elämä vähän kärsii siitä kun innostun liikaa jostain. Ja pääni on aikamoisessa mylleryksessä nyt siitäkin syystä kun "löysin" tuon aspergerin... Jos vaan osaisi tehdä asioita ja kuunnella ja puhua ja ja ja... olla normaali. Tuntuu, että tunnen niin voimakkaasti ja aistin asioita, niin että en voi vain jatkaa elämää tuosta noin, vain täytyy "tonkia" lisää. Help!Miltä kuulostaa? Onko add/asperger?


      • wifey
        wifey kirjoitti:

        joko add:tä tai aspergeria. Aika tutulta kuulostaa sinun kirjoittelut.
        Minullakaan ei ole mitään rutiineja, en kykene noudattamaan niitä. Enkä oikein sääntöjäkään, ainakaan koulussa en osannut, minulla on ollut "mottona" että aina pitää vähän sääntöä rikkoa ja tuntuu, että se on pakonomaista, jos kaikki menee hyvin tai sääntöjen mukaan niin "väkisin" teen jotain rikkookseni kaavaa.
        En pidä ihmisten sosiaalisesta pelistä tai ns empatiasta, jolla on vain tarkoitus osoittaa oma "pyhyys". Usein näennäisen empatian taustalla on oma lehmä ojassa... En ole koskaan ymmärtänyt opettajien "nuoleskelua", olen välttänyt tätä kaikin keinoin ja muutenkáan en halua antaa itsestäni kenellekään särmätöntä kuvaa vaan olla mahdollisimman rehellinen. Aika usein haluan tahallaan ärsyttää, mikä on minusta ärsyttävää, sillä joskus se menee liian pitkälle enkä osaa lopettaa.
        Koulussa minulla oli vaikeuksia opettajien kanssa, vieläkään en osaa suhtautua auktoriteetteihin luonnollisesti (todellisuudessa taidan hiukan pelätä niitä, mutta se näyttäytyy ulospäin piittaamattomuudelta). Koulu menikin surkeasti kun en keskittynyt opiskeluun vaan yläasteella tappelin poikien kanssa ja syrjäydyin kavereista, en halunut mennä mukaan tyttöjen peliin joka silmissäni näytti tältä: "kehu sinä minua niin minä kehun sinua ja haukutaan muita..." Silti olin/olen vieläkin kateellinen kun jollain on paljon hyviä kavereita. Nyt minulla ei ole kuin yksi tuttu, jonka kanssa pidän yhteyttä ja hän on yhtä outo kuin minä ja paljon nuorempi. Onneksi on perheeni. Ainoa jonka seurassa olen oma itseni on mieheni ja lapseni. Muiden seurassa olen vetäytyvä. Aina on muuten ollut 1 kaveri tai poikaystävä jonka kanssa olen ollut kuin paita ja peppu, vaikka joskus olen ollut ihan yksin, mutta silloin olin nuori ja villi ja ryyppäsin kaikki viikonloput ja sain sillätavalla pinnallisia kavereita. Minulla oli järkyttävä murrosikä (11-21v), joka vieroitti minut kauas vanhemmistani. En vieläkään oikein osaa katsoa heitä silmiinkään, pelkään sitä liiallista läheisyyttä...:( Sisko on siinä jossain välissä. Hän taitaa aika pitkälti tietää minkälainen olen, mutta ei silti tiedä mitä päässäni pyörii, sillä niitä en kerro kenellekään. Kukaan ei tiedä myöskään niistä eri rooleista, joita vedän riippuen kenen seurassa olen. Olen vasta viime aikoina ruvennut pohtimaan, että mikä minussa mättää. Päälle 2-kymppisenä aloin vetämään seesteistä roolia, sillä poikaystäväni vaati sitä minulta :/. Mieheni löydettyäni olen onneksi palannut juurilleni ja olen harjoitellut olemaan oma itseni (vetäytyvä, hiljainen, impulsiivinen pelle, kärkkäät mielipiteet omaava rennon kylmästi totuuksia lateleva, kiltti). Olen ikuinen alisuorittaja ja se vähän harmittaa kun en tajunnut että pitäisi opiskella. Kukaan ei neuvonut minua kädestä pitäen, kuten olisi pitänyt, sillä käytännön asiat ovat minulle vaikeita. En uskaltanut hakea lukion jälkeen yliopistoon sillä pelkäsin etten löydä paikan päälle. Muutenkin inhoan jos en tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu. Stressaannun täysin enkä osaa tehdä mitään. MInun piutää kaikki käytännön asiat miettiä valmiiksi päässä ja havainnoida, muuten ei tule mitään. Kotiaskareidenkin tekojärjsetyksen suunnittelen päässä ennenkuin nousen sängystä aamulla. Usein (ehkä juuri tästä syystä) jumitun nettiin surffailemaan ja menetän ajantajun. Usein päässäni pyörii samaan aikaan liikaa asioita enkä osaa pukea yksinkertaisia toimintoja sanoiksi - en osaa selittää muille asioita ja muut eivät useinkaan ymmärrä puheestani mitään. Sitten minulla on näitä kiinnostuksenkohteita. Niitä olisi vaikka kuinka paljon ja tuntuu, että kaikki mihin keskittyisin kiinnostaisi. Ja kun jään kiinni, niin yleensä lumoudun täysin johonkin kohteeseen. En todellakaan ole mikään nero. Lahjakas ja älykäs kyllä (alisuoriutuja ja kylläkin), mutta en ole huippu missään. MInulla on joitakin taitoja, mutta koska pidän itseäni lähtökohtaisesti aina huonona, niin en juuri kehitä näitä taitoja, eikä kyllä ole siihen aikaakaan nyt perheellisenä :/
        Viime aikoina olen ollut taas joistakin asioista kovin inspiroinut ja tuntuu, että muu elämä vähän kärsii siitä kun innostun liikaa jostain. Ja pääni on aikamoisessa mylleryksessä nyt siitäkin syystä kun "löysin" tuon aspergerin... Jos vaan osaisi tehdä asioita ja kuunnella ja puhua ja ja ja... olla normaali. Tuntuu, että tunnen niin voimakkaasti ja aistin asioita, niin että en voi vain jatkaa elämää tuosta noin, vain täytyy "tonkia" lisää. Help!Miltä kuulostaa? Onko add/asperger?

        127 pistettä


      • 19 + 4
        wifey kirjoitti:

        joko add:tä tai aspergeria. Aika tutulta kuulostaa sinun kirjoittelut.
        Minullakaan ei ole mitään rutiineja, en kykene noudattamaan niitä. Enkä oikein sääntöjäkään, ainakaan koulussa en osannut, minulla on ollut "mottona" että aina pitää vähän sääntöä rikkoa ja tuntuu, että se on pakonomaista, jos kaikki menee hyvin tai sääntöjen mukaan niin "väkisin" teen jotain rikkookseni kaavaa.
        En pidä ihmisten sosiaalisesta pelistä tai ns empatiasta, jolla on vain tarkoitus osoittaa oma "pyhyys". Usein näennäisen empatian taustalla on oma lehmä ojassa... En ole koskaan ymmärtänyt opettajien "nuoleskelua", olen välttänyt tätä kaikin keinoin ja muutenkáan en halua antaa itsestäni kenellekään särmätöntä kuvaa vaan olla mahdollisimman rehellinen. Aika usein haluan tahallaan ärsyttää, mikä on minusta ärsyttävää, sillä joskus se menee liian pitkälle enkä osaa lopettaa.
        Koulussa minulla oli vaikeuksia opettajien kanssa, vieläkään en osaa suhtautua auktoriteetteihin luonnollisesti (todellisuudessa taidan hiukan pelätä niitä, mutta se näyttäytyy ulospäin piittaamattomuudelta). Koulu menikin surkeasti kun en keskittynyt opiskeluun vaan yläasteella tappelin poikien kanssa ja syrjäydyin kavereista, en halunut mennä mukaan tyttöjen peliin joka silmissäni näytti tältä: "kehu sinä minua niin minä kehun sinua ja haukutaan muita..." Silti olin/olen vieläkin kateellinen kun jollain on paljon hyviä kavereita. Nyt minulla ei ole kuin yksi tuttu, jonka kanssa pidän yhteyttä ja hän on yhtä outo kuin minä ja paljon nuorempi. Onneksi on perheeni. Ainoa jonka seurassa olen oma itseni on mieheni ja lapseni. Muiden seurassa olen vetäytyvä. Aina on muuten ollut 1 kaveri tai poikaystävä jonka kanssa olen ollut kuin paita ja peppu, vaikka joskus olen ollut ihan yksin, mutta silloin olin nuori ja villi ja ryyppäsin kaikki viikonloput ja sain sillätavalla pinnallisia kavereita. Minulla oli järkyttävä murrosikä (11-21v), joka vieroitti minut kauas vanhemmistani. En vieläkään oikein osaa katsoa heitä silmiinkään, pelkään sitä liiallista läheisyyttä...:( Sisko on siinä jossain välissä. Hän taitaa aika pitkälti tietää minkälainen olen, mutta ei silti tiedä mitä päässäni pyörii, sillä niitä en kerro kenellekään. Kukaan ei tiedä myöskään niistä eri rooleista, joita vedän riippuen kenen seurassa olen. Olen vasta viime aikoina ruvennut pohtimaan, että mikä minussa mättää. Päälle 2-kymppisenä aloin vetämään seesteistä roolia, sillä poikaystäväni vaati sitä minulta :/. Mieheni löydettyäni olen onneksi palannut juurilleni ja olen harjoitellut olemaan oma itseni (vetäytyvä, hiljainen, impulsiivinen pelle, kärkkäät mielipiteet omaava rennon kylmästi totuuksia lateleva, kiltti). Olen ikuinen alisuorittaja ja se vähän harmittaa kun en tajunnut että pitäisi opiskella. Kukaan ei neuvonut minua kädestä pitäen, kuten olisi pitänyt, sillä käytännön asiat ovat minulle vaikeita. En uskaltanut hakea lukion jälkeen yliopistoon sillä pelkäsin etten löydä paikan päälle. Muutenkin inhoan jos en tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu. Stressaannun täysin enkä osaa tehdä mitään. MInun piutää kaikki käytännön asiat miettiä valmiiksi päässä ja havainnoida, muuten ei tule mitään. Kotiaskareidenkin tekojärjsetyksen suunnittelen päässä ennenkuin nousen sängystä aamulla. Usein (ehkä juuri tästä syystä) jumitun nettiin surffailemaan ja menetän ajantajun. Usein päässäni pyörii samaan aikaan liikaa asioita enkä osaa pukea yksinkertaisia toimintoja sanoiksi - en osaa selittää muille asioita ja muut eivät useinkaan ymmärrä puheestani mitään. Sitten minulla on näitä kiinnostuksenkohteita. Niitä olisi vaikka kuinka paljon ja tuntuu, että kaikki mihin keskittyisin kiinnostaisi. Ja kun jään kiinni, niin yleensä lumoudun täysin johonkin kohteeseen. En todellakaan ole mikään nero. Lahjakas ja älykäs kyllä (alisuoriutuja ja kylläkin), mutta en ole huippu missään. MInulla on joitakin taitoja, mutta koska pidän itseäni lähtökohtaisesti aina huonona, niin en juuri kehitä näitä taitoja, eikä kyllä ole siihen aikaakaan nyt perheellisenä :/
        Viime aikoina olen ollut taas joistakin asioista kovin inspiroinut ja tuntuu, että muu elämä vähän kärsii siitä kun innostun liikaa jostain. Ja pääni on aikamoisessa mylleryksessä nyt siitäkin syystä kun "löysin" tuon aspergerin... Jos vaan osaisi tehdä asioita ja kuunnella ja puhua ja ja ja... olla normaali. Tuntuu, että tunnen niin voimakkaasti ja aistin asioita, niin että en voi vain jatkaa elämää tuosta noin, vain täytyy "tonkia" lisää. Help!Miltä kuulostaa? Onko add/asperger?

        Musta toi kuulostaa enemmän ADD:ltä.

        Mua auttaa kotitöissä se, että mietin edellisenä iltana, mistä pitää aloittaa, esim. tiskauksesta. Sitten kuuntelen radiota samalla, jolloin en uppoa liikaa siihen aloitushommaan, ja yleensä hoksaan siinä radion kuuntelun ohessa kaikenlaista, mitä myös pitäisi tehdä. Jos taas miettisin kaikki hommat ja niiden järjestyksen valmiiksi, niin en tulisi tehneeksi mitään, koska olisi niin vastenmielistä käydä valmista listaa läpi. Aloittaminen on silti aina vaikeaa, lopettaminen myöskin.


      • Kyllä
        omalaatuinen höpöttäjä kirjoitti:

        151, olen tehnyt testin monta kertaa, mutta eivät nuo arvot muutu, ja englanninkielisestä vielä laajemmasta saan myös korkeat pisteet.
        Mikä on outoa, monet ihmiset ovat sanoneet ettei minulla voi olla Aspergerin Syndrooma, koska olen niin puhelias.
        Mutta minulla on kuitenkin paljon siihen viittaavia piirteitä. Olen lapsesta asti pitänyt hieman erilaisista asioista kuin ikätoverini. Keräsin esimerkiksi eri värisiä lasinpaloja jotka arvotin niiden värin ja koon mukaan. Tutkin myös kiviä ja muutakin. Pidin asioiden tutkimisesta. Ja nukeilla leikkiessäni pidin enemmän erilaisista vaateyhdistelmistä kuin varsinaisesta leikistä. Kävin hautausmaalla katselemassa hautojen vuosilukuja, etenkin vanhat haudat kiinnostivat. Minulla ei ollut oikein ystäviä ja olin koulukiusattu nimenomaan koska olin muiden mielestä outo. Minulla on aistiyliherkkyys eli en siedä esimerkiksi kutiavia vaatteita tai erilaisia hajuja. Lapsena saatoin alkaa itkemään kasteltuani vaatteeni, enkä antanut äitini leikata hiuksiani tai kynsiäni koska se "sattui".
        Jos jokin aistiasia häiritsee minua en voi keskittyä mihinkään muuhun ennen kuin häiriötekijä on poistettu.
        Äitini sanoi että viihdyin omassa huoneessani 3-5 vanhana useita tunteja ilman mitään huomion tarvetta. En muista että olisin saanut muuten mitään kiukku- tai raivokohtauksia, paitsi kun jokin aistiärsyke ärsytti, esimerkiksi veljen ruuan mässyttäminen.
        AS-diagnoosista erottavia tekijöitä löytyy myös, pystyn keskustelemaan suhteellisen normaalisti uuden ihmisen kanssa, vaikka se onkin minulle suunnattoman raskasta ja vaikeaa.

        Usein tuo "normaaliuden" naamari putoaa kun olen ollut uudessa ympäristössä parisen viikkoa. Sitten muutkin huomaavat etten noudata kaikkia kirjoittamattomia sosiaalisia sääntöjä(esimerkiksi monologit omista mielenkiinnon kohteista)ja vaikeudet alkavat. En ymmärrä koska minua ei haluta paikalle tai sanovan tai kommentoivan mitään. Lisäksi kun yritän kertoa jotakin suoraan vaikkakin hienovaraisesti ihmiset ottavat kovin tunneperäisesti kertomani asian vaikka yritän kohdistaa sen siihen itse asiaan. Itse en esimerkiksi loukkaannu jos joku sanoo suoraan että olen vaikka lihonut. Mutta jos joku valehtelee asiasta niin loukkaannun siitä valkoisesta valheesta enemmän jos kuitenkin tiedän tosiasian itsekin.

        Sitten en oikein tiedä mitä noilla rutiininomaisilla päivittäisillä asioilla tarkoitetaan, mutta minulla ei ole tarkkaa kellotettua rytmiä esim hampaiden pesusta tai nukkumaanmenosta, mutta minun pitää silti tietää hyvin tarkkaan mitä minäkin päivänä tulee tapahtumaan. Jos jokin poikkeaa niin että saan tietää siitä mielestäni liian myöhään, menee koko päiväni sekaisin ja analysoin vain sitä muuttunutta asiaa. Haluankin kysyä onko muilla mitä näistä oireista?

        assi voi olla hyvinkin puhelias, mutta puheenaiheet ovat usein varsin yksipuolisia, eikä ns. perus small talkia monestikaan osata tai haluta osata. Tästä syystä heidän voi olla vaikea solmia ihmissuhteita, vaikka juttua riittäisikin.


    • epänormaali vissiin

      tänne tuli kanssa 119. monissa kohtaa olis pitänyt pidempään miettiä laittaako "jonkin verran" vai "kyllä".

    • 15+7

      Käytit testin tekemiseen 3 minuuttia 37 sekuntia ja testipistemääräsi on 105 eli sinulla ei ole Aspergerin syndroomaa.

      ADD sen sijaan on.

    • ADD+AS

      Käytit testin tekemiseen 2 minuuttia ja testipistemääräsi on 109 eli sinulla ei ole Aspergerin syndroomaa.

      ADD AS piirteet diagnosoitu

    • blumpsis

      tulos: 115....!
      Haluaisin "diagnosointipöydälle", että tulisi tolkku tähän touhuun!
      Onko sitten adhd ,add tai aspergen tai ei mikään näistä!
      Mutta koko elämä ollut yhtä sähläämistä ja nyt on tullut seinä vastaan!

      • blumpsis2

        unohtui lisäys: 7 minuuttia 31 sekuntia ja testipistemääräsi on 115 eli sinussa on piirteitä, jotka ovat tyypillisiä Asperger-henkilöille.


    • barney...

      130

    • asperger oireita

      121 aika 5min 11s.Mutta adhd on.

    • Nature75

      119 eli Asperger-piirteitä olisi jonkin verran.

      • frannie

        134


    • tuma123

      125

    • eräs äiti

      Pakkohan tuo oli tehdä...

      Tulos: Käytit testin tekemiseen 3 minuuttia 30 sekuntia ja testipistemääräsi on 98 eli sinulla ei ole Aspergerin syndroomaa.

    • pakollinen nimimerkk

      Käytit testin tekemiseen 5 minuuttia 5 sekuntia ja testipistemääräsi on 123 eli sinulla on todennäköisesti Aspergerin syndrooma.

      ---

      Tuskin tai en tiedä... mutta ADHD on diagnosoitu ja vakava masennus. Tuo masennus on hanurista, tuntuu siltä kuin koko persoonallisuus olisi muuttunut. Siksi kait tuohon testiin jotenkin päädyin juuri. En muista enää.

      Taitaa tuota asioihin juuttumista ja aistiyliherkkyyttä olla usein ADHD-tyypeilläkin. Tai ainakin mulla on. Jos esim. paidasta ei ole leikattu niskasta kaikenmaailman lappuja pois ja erehdyn sellaisen laittamaan päälle, enkä siis huomaa sitä ihan heti vaan vaikka jossain linja-autossa, niin se bussimatka on helvetillinen. Tuollaisia harvoin tapahtuu... OLEN AIKA TARKKA, ETTÄ NE LAPUT ON LEIKATTU IRTI. Kuuloaisti toinen. Jotkut kovat äänet suorastaan satuttaa. En tiedä miksi. Tai onko ne äänet edes kovia, voi olla ihan tavallista ihmisen puhetta, enkä saa siitä selvää. Puuroutuu! Tinnitusta tottakai pitää myös olla, ettei liian helpolla pääse.

    • levotonta_edelleen

      Pisteet 89...vai oliko sittenkin 98? ajassa 3.45 min. Josta puolet meni ohjeiden lukemiseen testin aloittamisen jälkeen... taidan olla pikkuisen adhd ;)

    • embuska

      Käytit testin tekemiseen 3 minuuttia 7 sekuntia ja testipistemääräsi on 111 eli sinussa on piirteitä, jotka ovat tyypillisiä Asperger-henkilöille.

    • barney...

      "Käytit testin tekemiseen 7 minuuttia 13 sekuntia ja testipistemääräsi on 140 eli sinulla on todennäköisesti Aspergerin syndrooma.

      Asperger testin tulos vaihtelee asteikolla 53 - 159 ja vastausten keskiarvo on tällä hetkellä 97. Tämä testi ei riitä lääketieteellisen diagnoosin tekemiseen! "

      Mitäköhän helvettiä?! mulla on ollut adhd-lääkitys jo 2-3 vuotta......................................................................................... ylhäällä aiemmin olin saannut 130 tulokseksi.

    • PiparminttuPirkko

      "Käytit testin tekemiseen 4 minuuttia 19 sekuntia ja testipistemääräsi on 126 eli sinulla on todennäköisesti Aspergerin syndrooma.

      Asperger testin tulos vaihtelee asteikolla 53 - 159 ja vastausten keskiarvo on tällä hetkellä 97. Tämä testi ei riitä lääketieteellisen diagnoosin tekemiseen!"

    • dididididii

      131 pistettä, mitä ihmettä? Mulla opettaja epäili aspergeria ekalla luokalla tai vois sanoa, että se oli ite siitä niin varma, että yritti pakkosiirtää mut assiluokalle. Mut ei mulla sitä sitten ollu, kun lastenpsykiatri asiaa tutki. Eli nyt vähän hämmästyin pisteistä, kun joillakin ihan diagnoosin saaneillakin on pienemmät. Ja rupean taas miettimään tätä onko, eikö, joopas, eipäs, saapas. Noh, oli mikä oli, ei saitä kai kannata enää märehtiä, kun suurin osa piirteistä on iän kuluessa karissu pois.

    • 13

      "kun suurin osa piirteistä on iän kuluessa karissu pois."

      Asperger-piirteistö ei katoa iän kuluessa mihinkään, päinvastoin se vahvistuu ihmisen ikääntyessä. Olet tainnut saada joltain epäpätevältä lääkäriltä väärin diagnoosin.

    • dididididii

      Jaa, mä taas oon netistä lukenu, että lapsena piirteet ois voimakkaimmillaan. En sitten tiiä, jos näin ei ole. Mutta onpa joku assi jossain sanonu lukeneensa, että viidennes "kasvaa ulos" tuosta, eli jos oikein ymmärsin, niillä ei ole aikuisena juurikaan enää noita piirteitä. Mut kuten sanottu, en sitten mee varmas väittämään, jos sä oot tota mieltä, mutta ihmettelen tosi paljon kyllä, kun joillain nettisivuilla on lukenu ihan päinvastoin . :o

    • assione

      4.36min ja 126pojoo eli selvä assi, mutta suvussa kummaltakin puolelta löytyy ja serkku taitaa olla ihan diagnosoitu.

      • assione

        niin ja vielä varmaa tourette oireita ja vaikka mitä :) Koitetaan kutenkin pärjätä ja jos joskus haveksii tai haukkuu, niin omapa on ongelmansa ja emmä sellasten kanssa ala suuremmin tekeen tuttavuutta.


    • jhon doe

      eka tulos 131 sit oon tehny satunnaisesti testin viikon tai kahden välein, niin tulos on aina 128. oon hyvä numeroiden kanssa. esim. erillaisten tuotteiden myyntikoodit jää muistiin, sit jos ajan autolla jonnekkin pystyn laskemaan päässä nopeesti milloin oon perillä kun tuun etäisyyskyltin kohdalle.sen tosin osaa lähes kaikki laskee. kun kirjoitan jotain niin pitää olla tarkkana usein käy niin että sanan lopussa ajattelen jo seuraavaa sanaa ja viimeiset kirjaimet/kirjain menee väärin loppuu siihen mistä seuraava pitäisi alkaa.sit emmännät kenen kanssa oon seurustellu ihmettelee pedanttiuttani. sänky pedataan intin tyyliin. mikään ei saa olla vinossa. taulut pitää olla hyvin järjestyksessä ovet on joko kokonaan kiinni tai auki. vaatteet viikataan nätiksi pinkaksi kun ne otetaan kuivumasta. jne.jne.

    • muitavaivojaon

      Huvikseen kokeilin 75 pistettä 7.4min ei aspergenia.

    • En kuseta :)

      Mulle tuli 999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999 pistettä, en kuseta :)

      • It's real

        Se ei oikeesti kuseta, meil on ollu 40 tyyppii kattomas ja todistamas


      • niiiimp
        It's real kirjoitti:

        Se ei oikeesti kuseta, meil on ollu 40 tyyppii kattomas ja todistamas

        Niin on, ja turha kenenkää tulla vinoilee! Olin itsekin katsomas kun rape testas onksil aspergeria.


      • En kuseta :)
        niiiimp kirjoitti:

        Niin on, ja turha kenenkää tulla vinoilee! Olin itsekin katsomas kun rape testas onksil aspergeria.

        Eli olen siis maailman fiksuin ihminen :D


      • Flibban
        En kuseta :) kirjoitti:

        Eli olen siis maailman fiksuin ihminen :D

        Niin olet ;)


      • muahahahahahhah

        Ainii, ja mun aika oli 0.7 sekonddii, että repipääkä siit!!!


    • Äiti 46v.

      139 pistettä yhdistettynä mun hyper aktiiviseen adhd.ni ei yllätä yhtään :-P

    • hihihi

      142

      • Väärä väite SatSHP

        Aikaa kului 3 min. 26 sek. ja pisteet 88, joten ei ollut, vaikka kovasti SatSHP väitti, että on.


    • hichakaffi

      Nyt sain testistä luvun 141.

      -hichakaff

    • 38+4

      130, vaikkakin olen melkoisen varma ettei minulla aspergeria ole.

    • smith

      Käytit testin tekemiseen 5 minuuttia 38 sekuntia ja testipistemääräsi on 133 eli sinulla on todennäköisesti Aspergerin syndrooma.

      Omalla kohdallani löysin diagnoosin vasta reilu vuosi sitten. Puheeni kuuleman mukaan hidastui ennen kouluun astumista. Itse en puhuessani huomaa katkonaisuutta. Sain melko pitkään ihmetellä mistä nälviminen johtui. Vastauksen sain kuulessani omaa puhettani nauhalta.

      Koulun alkutaipaleella ongelmia aiheutti kirjoittaminen. En pystynyt tuottamaan tekstiä opettajaa tyydyttävällä vauhdilla. Oli innolla tyrkyttämässä minua kylän "erityiskouluun". Onnekseni äitini oli toista mieltä ja oikeassa todeten että sen koulun väki veisi lopunkin keskittymiskykyni mölinällään.

      Inhosin joukkuepelejä alusta alkaen sillä en kömpelyydelläni pärjännyt juuri missään.
      En täysi mämmikoura kuitenkaan ole, sillä mieliharrastuksissani kykenen äärimmäiseen tarkkuuteen ja kilpailukykyiseen suorittamiseen. Tämä kuitenkin pätee vain itselleni tärkeisiin toimiin.

      Ennen minua ärsytti suunnattomasti kaikki ihmisten ylimääräinen touhuaminen. Esimerkkinä päälle puhuminen, luokassa kikattelu, jatkuva tekstailu ja esimerkiksi joku sankari joka koko bussimatkan kliksutteli zippoaan. Nykyään pystyy jo hiukan suodattamaan ja kanavoimaan

      Sosiaalisia taitoja olen aktiivisesti kehittänyt 16-vuotiaasta asti ja edistynyt verrattain paljon. Sinisilmäisyyteen olen sortunut turhan usein. Täytyy varmaan ensin oppia manipuloimaan ja hyväksikäyttämään muita ennen kuin näkee muiden lehmät ojassa

    • Mitättömyys

      Itse olen Asperger. Sain diagnoosin keeväällä 1995 ollessa kymmenen vuotias. En menestynyt ailahtelevan mielen takia koulussa. Jos minua ei kiinnostanut jokin se ei jäännyt mieleenkään. Tämän takia minut siirettiin Lasten psykiatriselle osastolle ja kävin koko kolmannen luokan siellä. Neljännellä luokalla alkoi sitten paluu normaalin koulu ympäristöön, joka oli shokki. Viides ja kuudes luokka meni vieläkin huononmin. Käytännössä een käynnyt edes noita luokkia. Ylä-aste ei ollut yhtään sen helpompaa. Kahdeksannella luokalla jäin vakavan masennuksen takia pois koulusta. Yhdeksäs luokka meni prus asioiden kertaamisessa. Minulla oli henkilökohtainen opettaja. Kävin vielä yhden vuoden kertaamassa, että saisin peruskoulun päästötodistuksen. Sen jälkeen en ole enään opiskellut missään. Ai niin 2002 ollessa seitsemäntoista-vuotias kävin Asperger nuorille tarkoitetussa valmentavassa oppilaitoksessa. Siellä oli koulu aineita käytiin tutustumassa eri työpakoissa. Lisäksi tehtiin retkiä. 2005 kesällä alkoi autismisäätiö, jossa käyn vieläkin. Tähän loppuu traaginen elämäni. Onko jollain yhtä tai lähes yhtä onneton koulu historia?

      • Quebec

        Mulla.


    • Toimiiko?
    • pistetulos

      123 pistettä.

    • assi1

      129...

    • ...

      153...

    • ADD epäily

      Ja concerta lääkitys aloitettu hiljattain.

      Käytit testin tekemiseen 3 minuuttia 41 sekuntia ja testipistemääräsi on 126 eli sinulla on todennäköisesti Aspergerin syndrooma.

    • DHS

      ''Käytit testin tekemiseen 4 minuuttia 23 sekuntia ja testipistemääräsi on 135 eli sinulla on todennäköisesti Aspergerin syndrooma. ''

      Olen epäilly jo kauan tätä asiaa ja vahvistuu koko ajan kun olen tehnyt näitä testejä.
      Minulle on diagnosoitu sosiaalisuuden pelkoa ja pieniä masennukse oireita, mutta tuntuu että nämä saattaisi olla juuri tähän liittyen. Mutta en ole varma, joten en voi sanoa mitään.

    • 91 olen terve!

    • 92 sinulla ei ole Aspergerin syndroomaa.

      • Viiiia

        Aspergerin syndrooma ei sori vaan ole sairaus.


      • Viiiia
        Viiiia kirjoitti:

        Aspergerin syndrooma ei sori vaan ole sairaus.

        Anteeksi, tarkoitin tuohon ylempään vastaukseen.


    • kagfkgo

      149. Ihan täysi aspergeri olen.

    • Spurgerger

      115 mutta mitä väliä sillä on?

    • ADDvaan

      80 pistettä, ei ole :)

    • Quebec

      Asperger-testistä 132 ja ADHD-testistä 104.

    • vainnjokuhörhö

      124 7 min 27 sek
      on piirteitä

      minulla on diagnosoitu ADD, jonka luulen vaikuttavann asiaan

    • ADHD-äiti

      125.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3299
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1331
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1116
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      15
      1062
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      989
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe