Keuhkokuume ..

sickness

Eli mitä on tän kyseisen taudin yleisimmät oireet ja jos oot tautia sairastanut, niin oliko bakteeri/virus ja miten hoidettiin?

7

31246

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin mulla

En tiedä, oliko virus- vai bakteeripohjainen, mutta kovasti sairas olin.
      Mulla alkoi oireet ku "salama kirkkaalta taivaalta" eli töissä aloin yhtäkkiä palella ku horkassa ja tuntui etten pystyssä pysy, takki päällä istuin työpäivän loppuun. Kotona illan kuluessa myöhään iltayöstä kuume oli jo niin kova (40 C), ja näin kummallisia houreunia, vaikka olin hereillä. Tuntui, että kuolema tulee ja korjaa. Mies vei päivystykseen, ja siellä tehtiin kokeita, leposyke oli 120/min. ja en jaksanut edes istua odottamassa vuoroani, olin semmoisen valveen ja unen rajamailla koko ajan. Sain vahvat lääkkeet, ja siittä olo alkoi pikkuhiljaa tokeneen. Jos sulla on keuhkokuume, niin PYSY SÄNGYSSÄ ja lepää (et kyllä muuhun pystykkään), ettet saa mitään jälkitauteja.

• näin mulla

Minä olin ensin 4 päivää kovassa kuumessa ja jossain välillä alkoi pistämään selkään lavan alle. No kuume laski vähän muttei kokonaan ja menin kokeisiin, tulehdusarvot yli 100 (alle 10 on kai normaali) ja röntgen kuvassa näkyi toisessa keuhossa varjostuman joten passitettiin suoraan sairaalaan jossa sain viikon verran antibioottia suoraan suoneen ja kolme viikkoa sairaslomaa senkin jälkeen kahden viikon antibiootti kuuri. Minäkin näin "näkyjä" ne hävisivät sitä mukaa kun tulehdus arvot parani.

• näin mulla2

sori tuli vahingossa sama nimimerkki

• Sicknessille

Mulla alkoi kuumeella;luulin aluksi, että tavallinen flunssa taas iskee...sitten alkoi kuume vaan nousta ja crp(nopea tulehdusarvo;nousee äkkiä akuuteissa sairauksissa) nousi korkealle.Keuhkoja pisteli ja tuntui kuin joku olisi raapinut siellä hiekkapaperilla...No, keuhkokuvassa näkyi "klassiset" varjostumat molemmilla puolilla ja eikun antibioottikuurille.Kokonaisuudessaan sairaus toipumisineen kesti parisen viikkoa.Jouduin kuukauden päivät käyttämään myös astmalääkitystä eli keuhkoputkia avaavaa lääkettä, sillä olo oli tukala.Sitten lääke lopetettiin, kun hengenahdistuskin loppui eikä astmadiagnoosia onneksi tullut.Ja lääkkeen sai lopettaa.Kontrollikeuhkokuva pitää ottaa!Yleensä ottaen sairaus voi olla bakteeri- tai virusperäinen, yleensä keuhkokuumeen aiheuttaja on bakteeri,ja oireet ovat rajummat.Tauti pitää hoitaa kunnolla, ettei ns. jälkitaudit,esim. sydämen läppiin, lihakseen, sydänpussiin jää jämiä taudista, jolloin ne voivat vahingoittua ja sivutaudit ovat sitten vaarallisempia kuin alkuperäinen tauti!T. sairaanhoitaja, 13 vuotta tehohoitotyötä tehnyt.

• Kuumeeton tauti

Minä sairastin kuumeettoman keuhkokuumeen. Eka lääkäri piti vasemman puolen pistämistä vain yskästä johtuvana vaivana ja antoi yskänlääkereseptin sen paremmin kuin kuuntelemalla tutkimatta. Vaiva meni sitten niin pahaksi, että piti nukkua istuallaan, kun pistäminen oli todella pahaa ja piti hengittämistä säädellä varovaiseksi. Valitin vaivaani toiselle lääkärille n. 1 kk:n kuluttua ekalla käytyäni ja hän laittoi keuhkokuvaan ja verikokeisiin sekä antoi jo etukäteen antibiootin. Kuvista paljastui vasemman puolen keuhkokuume ja tulehdusarvot olivat nousseet reippaasti. Kesäloma alkoi silloin työnantajan kannalta sopivasti ja vietin sitä todella rauhallisesti, vaikka olisi ollut monenlaista puuhailtavaa omakotitalossa. Kontrollikuvassa 1½ kk:n päästä näkyi jäänteitä sairastetusta taudista. Vieläkään ei tilanne ole normaali, jotain jäytämistä on vasemmalla puolella. Olen odotellut, että se menee itsekseen ohi.

Olisi kiinnostavaa kuulla, mitä ne sydämen (?)lihakseen tms. kohdistuvat jälkitaudit ovat ja miten esiintyvät.

• honey

mä en ole ikinä sairastanut keuhkokuumetta mutta nyt vähän pelottaa että oiskohan se tai sitten keuhkoputken tulehdus tuloillaan. poskipää on ollut n.4 päivää aika kipeä,ilmeisesti siellä ainakin tulehdus.myös silmät vaivanneet kovasti.
      nyt tänä aamuna aivan yht äkkiä alkoi (kun heräsin) kamala pistely keuhkoissa ja koko ajan yskittää aika kuivaa yskää ja tulee sellainen raudan tai veren maku suuhun.myös lämpö on ollut kohollaan pari päivää normaalisti siinä 36,1 luokkaa nyt ollut 36.9 ja juuri äsken mittasin niin lämpö on 37.3,että voiskohan nämä olla nuita keuhkokuume oireita?`onneksi on aamulla lääkäriaika jonka varasin jo viimeviikolla nuitten silmien takia.saapahan samalla kahtoa nuo keuhkot ja posket.

• Räkä

Mulla on ollut keuhkokuume (=keuhkotulehdus) viitisen kertaa ja keuhkoputkentulehdus sitäkin useammin. Minulla ainakin ne eroavat toisistaan ihan selvästi: keuhkokuume alkaa tosi kovalla kuumeella (40 tai yli) ja keuhkoihin todella sattuu repivästi. Keuhkoputkentulehdusta ei alussa pahemmin erota tavallisesta flunssasta ja poskiontelontulehduksesta, se kehittyy vähitellen kuumeen noustessa ja yskimisen pahetessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      31
      5909
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5413
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      3064
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2454
    5. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      41
      2203
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2118
    7. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2098
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1701
    9. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1687
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1676
    Aihe