Pitkä QT

muita täällä?

Onko täällä pitkä QT-diagnoosin saaneita? oisi kiva vaihtaa kokemuksia. Itse olen parhaillaan tutkimuksissa ja kovasti näyttää siltä että diagnoosi lankeaa. Lähisukuani seulotaan nyt myös, isäni ekg:ssä näkyy myös olevan pidentynyt QT-aika, tosin kardiologit sen joutuvat vielä mittaamaa ekg-viivaimella, mutta niin ekg -laitteen mukaan ainakin on. Mietityttää... Parin kuukauden sisään asian pitäisi selvitä. Kiinnostaisi kovasti tietää, onko tällä jotain vaikutuksia elämään. Kertokaa... Kuinka pitkiä on teillä muilla QT-ajat olleet? Minulla on vain jonkun verran pidentynyt, mutta ollut kollapseja aiemmin sekä melkein hukkuminen plus suvussa äkkikuolemia.

8

5563

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös vastauksia.

      Itse saan kuukauden päästä tietää pitkä QT-diagnoosin vastaukset.
      Googlasin muistaaksen sydänlapset ja -aikuset ja sieltä löytyi tietoa enemmän.
      Olisin myös kiinnostunun kokemuksista.

      • edelleen etsitään

        hei, aloitin tämän ketjun.

        Kivaa (tai ehkä ei niin kivaa, en keksi nyt parempaa sanaa tähän) että löytyy edes joku jolla epäillään myös.


        Mitä oireita sinulla on ollut jos saan udella? Itselläni ollut lepo-ekg:ssä QT-aika joku 490. Välillä kyllä lyhyempikin. Hermostuttaa. Itse saan kuulla kohtaloni reilun kuukauden kuluttua. Mulla on tapana käydä lenkillä, juosta reilu tunti ja syke on jotenkin todella korkea. Sanoivat, ettei ole viisasta juosta nyt niin kauan kun tehään näitä tutkimuksia tuntia sykkeellä 180-190. Enpä ole sitten uskaltanut noin roisisti enää ottaa.

        Odottelu on kyllä pahinta, mutta onneksi Suomen parhaat kardiologit on diagnoosia tekemässä, eiköhän ne tiedä sitten paremmin.


      • parikin
        edelleen etsitään kirjoitti:

        hei, aloitin tämän ketjun.

        Kivaa (tai ehkä ei niin kivaa, en keksi nyt parempaa sanaa tähän) että löytyy edes joku jolla epäillään myös.


        Mitä oireita sinulla on ollut jos saan udella? Itselläni ollut lepo-ekg:ssä QT-aika joku 490. Välillä kyllä lyhyempikin. Hermostuttaa. Itse saan kuulla kohtaloni reilun kuukauden kuluttua. Mulla on tapana käydä lenkillä, juosta reilu tunti ja syke on jotenkin todella korkea. Sanoivat, ettei ole viisasta juosta nyt niin kauan kun tehään näitä tutkimuksia tuntia sykkeellä 180-190. Enpä ole sitten uskaltanut noin roisisti enää ottaa.

        Odottelu on kyllä pahinta, mutta onneksi Suomen parhaat kardiologit on diagnoosia tekemässä, eiköhän ne tiedä sitten paremmin.

        "kohtalotoveria" löytyy.
        Itselläni ei koskaan ole ollut mitään sydänoireita, mutta suoraan kammiovärinään meni. Kuulemma 16 min. elvytettiin, joten sydän ei heti toiminut normaalisti ja QT aikoja ei kai mitattu. Tahdistin nyt turvana.
        Siskolla ollut outoja heikotuksia, vapinaa ja tajunnan menetyksiä. Nyt odotellaan vastauksia minulle ja sitten kai tutkitaan muut, jos aihetta on.


      • liisaruusu
        parikin kirjoitti:

        "kohtalotoveria" löytyy.
        Itselläni ei koskaan ole ollut mitään sydänoireita, mutta suoraan kammiovärinään meni. Kuulemma 16 min. elvytettiin, joten sydän ei heti toiminut normaalisti ja QT aikoja ei kai mitattu. Tahdistin nyt turvana.
        Siskolla ollut outoja heikotuksia, vapinaa ja tajunnan menetyksiä. Nyt odotellaan vastauksia minulle ja sitten kai tutkitaan muut, jos aihetta on.

        No täytyy myöntää, että tunnistin tuon siskoni tuosta yläpuolelta. Geenitesteissä ei sitte tullu idagnoosia siskolle, joten munkaan geenejä ei tutkita. Mulla vuorokausiseuranta ja muita sydäntutkimuksia huhtikuussa. Ennen tuota siskon ylläolevaa sydämenpysähdystä mulla on 15 vuoden aikana tutkittu epilepsiaa ja astamaa ja ihmetelty kaikenlaisia pyörtyilyjä ja tajuttomuuskohtauksia, mm. paaston ja cooperin testin jälkeistä pyörtyilyä. Aikaisemmin ei sydäntä ole paljon ronkittu. Toivoisin että vihdoin saisin jonku diagnoosin, mutta varmaan ei. Tuon siskon jutun jälkeen alotettiin mullakki beettasalpaajalääkitys kun oli viimesillään raskaana ja vielä tänä keväänä saanen tahdistimen.


      • IGE5150
        edelleen etsitään kirjoitti:

        hei, aloitin tämän ketjun.

        Kivaa (tai ehkä ei niin kivaa, en keksi nyt parempaa sanaa tähän) että löytyy edes joku jolla epäillään myös.


        Mitä oireita sinulla on ollut jos saan udella? Itselläni ollut lepo-ekg:ssä QT-aika joku 490. Välillä kyllä lyhyempikin. Hermostuttaa. Itse saan kuulla kohtaloni reilun kuukauden kuluttua. Mulla on tapana käydä lenkillä, juosta reilu tunti ja syke on jotenkin todella korkea. Sanoivat, ettei ole viisasta juosta nyt niin kauan kun tehään näitä tutkimuksia tuntia sykkeellä 180-190. Enpä ole sitten uskaltanut noin roisisti enää ottaa.

        Odottelu on kyllä pahinta, mutta onneksi Suomen parhaat kardiologit on diagnoosia tekemässä, eiköhän ne tiedä sitten paremmin.

        Moi,

        itse olen saanut geenivastaukset jonkin verran odottelun jälkeen (aika nopeasti kuitenkin)

        Yliopistollisessa sairaalassa ensin todettiin että laskettuna QT-aika 430 kun kuitenkin sama QT- geenitesti vastauksessa 502 eli laskuvirhe ilmeisesti.

        Nyt QT-aika mitattuna rytmispesialistilla samassa sairaalassa 506 ja beetasalpaaja aloitettu, itsellä matala syke jo valmiiksi- saa nähdä miten alenee. Vuorokausinauhoitus otetaan vuoden 2010 alussa että miten beetasalpaaja tehoaa tuohon QT-aikaan.

        Kirjoittelemisiin...


      • Pq
        IGE5150 kirjoitti:

        Moi,

        itse olen saanut geenivastaukset jonkin verran odottelun jälkeen (aika nopeasti kuitenkin)

        Yliopistollisessa sairaalassa ensin todettiin että laskettuna QT-aika 430 kun kuitenkin sama QT- geenitesti vastauksessa 502 eli laskuvirhe ilmeisesti.

        Nyt QT-aika mitattuna rytmispesialistilla samassa sairaalassa 506 ja beetasalpaaja aloitettu, itsellä matala syke jo valmiiksi- saa nähdä miten alenee. Vuorokausinauhoitus otetaan vuoden 2010 alussa että miten beetasalpaaja tehoaa tuohon QT-aikaan.

        Kirjoittelemisiin...

        Minulle kardiologi ilmoittaa sinusrytmin varsin pitkällä PQ-ajalla 307 ms.Samalla toteaa, että betasalpaajaa ei voida lääkitykseen käyttää, koska se pidentää PQ- aikaa.Voisiko joku kertoa mikä ero on QT- ja PQ-ajoilla.? Tiedosta kiittäen Pq


      • Agrologiopiskelija
        Pq kirjoitti:

        Minulle kardiologi ilmoittaa sinusrytmin varsin pitkällä PQ-ajalla 307 ms.Samalla toteaa, että betasalpaajaa ei voida lääkitykseen käyttää, koska se pidentää PQ- aikaa.Voisiko joku kertoa mikä ero on QT- ja PQ-ajoilla.? Tiedosta kiittäen Pq

        mulla todettiin pitkä-qt 10-vuotiaana. Sain puolen kymmentä tajuttomuuskohtausta. Sain betasalpaaja lääkityksen, joka on pitänyt vaivan aisoissa. Pelasin nuorempana futista, mut murrosiässä se rupes tuntumaan liian raskaalle. Nyt pelaan salibandya A-nuorten 1-divarissa ja ainakin tähän asti on pumppu kestäny hyvin mukana. Kovan rasituksen jälkeen kyllä palautuminen on melko hidasta. Äidillä on sama vaiva ja ennen kun mulla todettiin pitkä-qt niin äiteellä oli diagnoosina epilepsia ja söi vääriä lääkkeitä parikymmentä vuotta. Nyt pikkasen jännittää tuo possulenssu, ku on mahdollista et sain tartunnan pari päivää sitten, enkä oo vielä saanu rokotusta.


    • Anonyymi

      Täällä ollaan saman taudin omaava 68v nainen olen kerran menettänyt tajunnan kotona mutta ei pitkää aikaa menny mulla oli silloin pieni vauva joka istui potalla ja heräsin siinä vieressä. Se on rytmihäiriöitä aiheuttava tauti nykyään aika usein tulee rymihäiriöitä ovat ilkeän tuntuisia. Minun sisko kuoli 14v kun uivat kilpaa leikkimielellä mutta kohtalokkain seurauksin🤔

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9373
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2770
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1578
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1366
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe