ASENNEVAMMA

SANON MINÄ

Tällä palstalla ruikuttaa ja valittaa kaikki mahdolliset asennevammaiset tyypit! Omassa itsessä ei ole kerrassa mitään vikaa, itsetäydellisyyksiä ovat kaikki!! Sitten kun PIENIKIN vastoinkäyminen työssä tulee, niin välittömästi lähdetään lohtua hakemaan tältä palstalta, ja lohtuahan löytyy, kun oikein 'viisaat' päät lyödään yhteen! Ja FIRMAHAN on aivan kaikkeen syyllinen!
Ettekö te nyt oikeasti tajua, että kyse on kuitenkin HENKILÖISTÄ! Se sinun vittumainen, surkean palkan maksaja, paskanpuhuja, mistään mitään tietävä esimies on HENKILÖ, ja kun hän mokaa työssään, niin sitä on sitten koko yritys = ISS, L&T, SOL jne.jne. Älkää yritystä haukkuko vaan niitä HENKILÖITÄ, ESIMIEHIÄNNE! Ikävä kyllä nämä mahdolliset ei oikeat -henkilöt pilaa koko yrityksen maineen, helmiä kun on harvassa! Mutta kuka hullu nyt tuollasten esimiehiksi edes haluaisi! Ottakaa nyt hyvät ihmiset oikea asenne elämäänne ja työhönne! Nauttikaa elämästänne älkääkä AINA valittako! Jos ei siivoojan palkka riitä ja työ miellytä, niin ei muuta kuin hakeutumaan muille aloille! Kerran täällä vain eletään, älkää nyt hemmetissä kaikkia energioita käyttäkö VAIN VALITTAMISEEN!!!

76

3933

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NÄIN!

Sultakin meni niin paljon energiaa, että olisit siinä ajassa ehtinyt vaikka sollilla siivota koko kerroksen!

• jukrathuitti

sä olet viisas. Mä rupeen heti elää.

• haa! Nyt minäkin

ymmärrän alkaa elämään... pussaan heti siivousvaunuja ja lattiakuivainta kun pääsen siivoilemaan! Hienoo!!!

• samanlaista

"paskanjauhamistahan" eskustelu on kaikenlaisissa työyhteisöissä tai muissa kuppikunnissa. Myös nämä esimiehet jauhavat ja valittavat milloin mistäkin. alaisista, asiakkaista, koti- ja perheasioista, toisista esimiehistä ja milloin mistäkin. Sama vali-, vali-, valitus joka paikassa. Ei esimiehet ole ihmistä kummempia siinäkään suhteessa (lue siivoojaa kummepia:)).
      Ei siellä jutut poikkea näistä siivouspalstan kirjoituksista.
      Juoruilu on huipussaan...
      Kaikilla on siis asennevamma! Mitä nyt pitäis tehdä?? HÄH?

• aika tylsää

ilman asennevammaa. Ja mulla siis asiat vieläpä ihan hyvin. Kiva työpaikka, mukava lähiesimies, kivat työkaverit, palkkakin ok. Ei tänne asti päästy tyytymällä kaikkeen mitä eteen on tullut. Palstalla olen monesta jutusta ruikuttanut ja tukea ja haukkuja saanut. Mutta käytännön elämässä on ratkaisuna paras aina ollut pois lähteminen työstä josta ei pidä silläkin uhalla, että maine hankalana ihmisenä ehtii ensin uuteen työpaikkaan. Syksyllä aloitin hommat ja palkka oli 7,74 tunti. Nyt muutama työpaikka koluttu ja miellyttävä on löytynyt. keskipalkka on nyt 11,18 tunti. Mikä kuitenkin on parasta on se, että on kiva mennä töihin aamulla. Töissä on hauska ja rento tunnelma. Töihin voisi mennä vaikka ilmaiseksikin niin mukavaa siellä on.

• Suuri Kurpitsa

Myös valittaminen vie asioita eteenpäin. Jos kaikki pitäisivät mölyt hienotunteisesti mahassaan, tämä maailma ei eteenpäin menisi.

Yritys on määritellyt toimintakulttuurinsa, ja esimiehet toteuttavat sitä. Jos toimintakulttuurissa pidetään ihan oikeutettuna kiskoa siivoojan selkänahasta voittoa täysin häikäilemättömästi, liian pieninä tuntipalkkoina, siivoojan halveksimisena ja pompottamisena ja kusettamisena, se ei ole oikein. Pitäisikö silloin vain hymyillä ja yrittää muistaa, että ai niin, kyse onkin itse asiassa omasta "asennevammasta".

Mainitsemasi alan vaihtaminen ei ole kaikille mahdollista erilaisten elämäntilanteiden ja työmarkkinatilanteiden takia.

• yhteiskunnan kehitykselle

tarpeellista, että yhtä työntekijäryhmää halveksitaan ja pidetään alempiarvoisina vain siksi, että alalle pääsee ilman koulutusta tai lyhyen koulutuksen kautta? On kyse myös moraalista. Onko oikein maksaa kellekään palkkaa jolla joutuu kitumaan ja näkemään jopa nälkää? Palkkatyöllä pitäisi pystyä kustantamaan itselleen minimitasoa korkeamman elintason. Minitason takaa yhteiskunta toimeentulotuen muodossa. On täysin moraalitonta, että palkkatyötä tekevä ihminen saavuttaa saman tulotason kuin minimituella elävä köyhä työtön. Palkan tarkoitus on mennä kulutukseen ja sitä kautta tuottaa lisää hyvinvointia.

Siivousfirmat haluaa olla saamapuolella joka tavoin. Paitsi, että antavat minimipanoksen yhteiskunnalle palkanmaksajana ovat myös heidän työntekijät yliedustettuina erilaisten tukimuotojen luukuilla tukien saajina.

Tällaista kehitystä ei pitäisi kenenkään sietää. Köyhyys ei ole koskaan tuottanut hyvinvointia millekään yhteiskunnalle eikä riisto ja halveksunta kehittänyt työmarkkinoita.

Siivoustyökin kehittyy ja koneellistuu jatkuvasti. Aineet monipuolistuvat ja hygieniavaatimukset kasvavat sekä vaatimukset tehokkuudesta. Ammattilainen pääsee vähemmällä ja kevyemmin suurienkin tilojen siivouksesta ja sellaiseen ihmiseen kannattaa panostaa ja maksaa kunnon palkkaakin.

Kuka tahansa ei osaa siivota. Näen sen päivittäin ravintoloissa, kauppakeskuksissa, sairaaloissa, terveyskeskuksissa jne... Hyvin harvoin kohtaa siivoojan joka todella osaa työnsä.

• Arvot ja toimintatapa

SOL:lla on se, että esimiehet aivopestään SOL koulutuksissa aurinkoiseen SOL maailmaan. Kaikki esimiehet tekevät asiat niin kuin on SOL:n ylin johto määrännyt. Oma ajattelu on mahdotonta. Eri mieltä ei saa olla, tai sinua aletaan kytätä suurennuslasin kanssa. Esimiehet vaihtuu, koska itseään, ammattitaitoaan ja siivoojia arvostavat lähtevät pois.

• ovat olemassa...

...vain jotta työntekijöistä saadaan mahdollisimman suuri rahallinen hyöty osakkeenomistajille.

Meillä ei todellakaan ole viimekädessä mitään muuta merkitystä vaikka muuta aina yritetäänkin esittää julkisesti.

Ihminen on aina tärkein yrityksen ja osakkeenomistajan voimavara, jonka avulla saadaan mahdollisimman paljon rahaa osakkeenomistajan pohjattomaan laariin! Vai kuvitteleeko joku yrityksellä olevan jokin muu, ylevämpi tarkoitus?

Kapitalismi perustuu kilpailuun.
        Siksi siivousfirmoja kilpailutetaan ja ne onnettomat laittavat siivoojille lisää neliöita työpäivään siivottavaksi.

Esimiehet ovat samanlaista työmuurahaisjoukkoa, joille annetaan lisää asiakkaita ja työntekijöitä niin etteivät töistään kuunaan kunnialla selviä. Siksi nekin ovat kärttyisiä. Samassa veneessä kaikki.

• vastaa kysymykseen miksi
        ovat olemassa... kirjoitti:

...vain jotta työntekijöistä saadaan mahdollisimman suuri rahallinen hyöty osakkeenomistajille.

Meillä ei todellakaan ole viimekädessä mitään muuta merkitystä vaikka muuta aina yritetäänkin esittää julkisesti.

Ihminen on aina tärkein yrityksen ja osakkeenomistajan voimavara, jonka avulla saadaan mahdollisimman paljon rahaa osakkeenomistajan pohjattomaan laariin! Vai kuvitteleeko joku yrityksellä olevan jokin muu, ylevämpi tarkoitus?

Kapitalismi perustuu kilpailuun.
        Siksi siivousfirmoja kilpailutetaan ja ne onnettomat laittavat siivoojille lisää neliöita työpäivään siivottavaksi.

Esimiehet ovat samanlaista työmuurahaisjoukkoa, joille annetaan lisää asiakkaita ja työntekijöitä niin etteivät töistään kuunaan kunnialla selviä. Siksi nekin ovat kärttyisiä. Samassa veneessä kaikki.

pitää olla olemassa ammatti jota ei millään tavalla tarvitse arvostaa.

• vastaa kysymykseen
        vastaa kysymykseen miksi kirjoitti:

siitä miksi niin on. Jos nyt(kään) ymmärsit.

Kerroin vain faktat -en miksi siivoustyötä ei arvosteta.

• kukaan ei vaan
        vastaa kysymykseen kirjoitti:

siitä miksi niin on. Jos nyt(kään) ymmärsit.

Kerroin vain faktat -en miksi siivoustyötä ei arvosteta.

anna tyhjentävää selitystä. Kysymys on filosofinen. Jos käyttäisimme vaikkapa rawlsin tietämättömyyden verhoa analyysin välineenä tuskin kukaan silloinkaan löytäisi tyydyttävää vastausta nykyiseen tilaan, koska sille ei löydy selitystä.Se on yksinkertaisesti vain väärin niin moraalisesti kuin eettisestikin. Vai voiko joku joka saa 7.55e tunnissa sanoa, että suosittelee kaikille palkkaansa, koska se takaa paremman elämän. Tällä palkalla jäät yhteiskunnassa juuri ja juuri köyhyysrajan pintaan. Kellekään ei voi suositella köyhyyttä eikä juuri siivoojien köyhyysvaatimus ole perusteltua.

• kaveri hyvä
        yhteiskunnan kehitykselle kirjoitti:

tarpeellista, että yhtä työntekijäryhmää halveksitaan ja pidetään alempiarvoisina vain siksi, että alalle pääsee ilman koulutusta tai lyhyen koulutuksen kautta? On kyse myös moraalista. Onko oikein maksaa kellekään palkkaa jolla joutuu kitumaan ja näkemään jopa nälkää? Palkkatyöllä pitäisi pystyä kustantamaan itselleen minimitasoa korkeamman elintason. Minitason takaa yhteiskunta toimeentulotuen muodossa. On täysin moraalitonta, että palkkatyötä tekevä ihminen saavuttaa saman tulotason kuin minimituella elävä köyhä työtön. Palkan tarkoitus on mennä kulutukseen ja sitä kautta tuottaa lisää hyvinvointia.

Siivousfirmat haluaa olla saamapuolella joka tavoin. Paitsi, että antavat minimipanoksen yhteiskunnalle palkanmaksajana ovat myös heidän työntekijät yliedustettuina erilaisten tukimuotojen luukuilla tukien saajina.

Tällaista kehitystä ei pitäisi kenenkään sietää. Köyhyys ei ole koskaan tuottanut hyvinvointia millekään yhteiskunnalle eikä riisto ja halveksunta kehittänyt työmarkkinoita.

Siivoustyökin kehittyy ja koneellistuu jatkuvasti. Aineet monipuolistuvat ja hygieniavaatimukset kasvavat sekä vaatimukset tehokkuudesta. Ammattilainen pääsee vähemmällä ja kevyemmin suurienkin tilojen siivouksesta ja sellaiseen ihmiseen kannattaa panostaa ja maksaa kunnon palkkaakin.

Kuka tahansa ei osaa siivota. Näen sen päivittäin ravintoloissa, kauppakeskuksissa, sairaaloissa, terveyskeskuksissa jne... Hyvin harvoin kohtaa siivoojan joka todella osaa työnsä.

Hyvä kirjoitus mutta mene valittamaan liitollesi. Jos et kuulu liittoon, liity siihen tosi nopeasti ja painosta heitä neuvottelemaan työehtosopimuksiin alalle paremmat palkat. Esimiehenä haluaisin maksaa parempaa palkkaa, mutta en voi. Ne ovat meinaan liitot neuvotelleet ja jos poikkean niistä niin....
        Ja ymmärrän myös, että jokaisen yrityksen omistajan tulee saada riskistään eli yrittämisestä siivunsa. Ja myös kehittämiseen pitää jättää jotakin jne. Ja jos meidän yrityksemme nostaisi vain palkkoja, niin menot ylittävät tulot. Ja jos me vain mennään nostamaan asiakkaille hintoja, kilpailija tulee ja nappaa.
        Eli oikea paikka palkkavalituksille on liiton suuntaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Oman työnsä arvostaja
        vastaa kysymykseen miksi kirjoitti:

Heitänpä sulle vastakysymyksen: arvostatko ite työtäs? Kaikkihan lähtee siitä et me ite arvostetaan mitä me tehdään. Ja arvostusta ei saa anelemalla vaan tekemällä hyvää työtä ja nostamalla alan ammattiosaamista niin että kuka tahansa ei voi tulla näihin hommiin. Jos oikein mietiään, niin ei kuka tahansa ole ammattisiivooja. Sitä täytyy tietää aikamonesta asiasta ennen kun voi sanoa et mä osaan nää hommat.
        Mä oon ylpeä ammatistani ja siitä et on tullut käytyö muutama kurssi. Ja sen mä näytän asikkailleni. Ja muuten välillä kehasenkin et taas tuli käytyä koulutuksessa. Ainakin mun asiakkaani tykkäävät siitä.

• laitoshuoltaja..
        Oman työnsä arvostaja kirjoitti:

Heitänpä sulle vastakysymyksen: arvostatko ite työtäs? Kaikkihan lähtee siitä et me ite arvostetaan mitä me tehdään. Ja arvostusta ei saa anelemalla vaan tekemällä hyvää työtä ja nostamalla alan ammattiosaamista niin että kuka tahansa ei voi tulla näihin hommiin. Jos oikein mietiään, niin ei kuka tahansa ole ammattisiivooja. Sitä täytyy tietää aikamonesta asiasta ennen kun voi sanoa et mä osaan nää hommat.
        Mä oon ylpeä ammatistani ja siitä et on tullut käytyö muutama kurssi. Ja sen mä näytän asikkailleni. Ja muuten välillä kehasenkin et taas tuli käytyä koulutuksessa. Ainakin mun asiakkaani tykkäävät siitä.

Arvostan itseäni, omaa työtäni ja ammattitaitoani. Minua arvostetaan työssäni ja pidetään tärkeänä ihmisenä työyhteisössäni. Saan jatkuvasti positiivista palautetta ja osallistun jokaiseen lisäkoulutukseen mitä tarjotaan ja jos en jotain tiedä niin otan selvää. Koska minuun luotetaan minulle annetaan myös vastuuta ja pyydetään neuvoa. Minä taas osoitan kiinnostusta muita kohtaan ja opiskelen organisaation toiminnan niin pitkälle, että osaan sulauttaa työni osaksi sen toimintaa.

Yhtenä päivänä yksi asiakas ihaili miten sujuvaa työntekoni onkaan ja miten näppärästi kaikki sujuu. Siltähän sen kuuluukin näyttää. Keveältä, tehokkaalta ja ammattimaiselta.

• asia on pähkinänkuoressa
        laitoshuoltaja.. kirjoitti:

Arvostan itseäni, omaa työtäni ja ammattitaitoani. Minua arvostetaan työssäni ja pidetään tärkeänä ihmisenä työyhteisössäni. Saan jatkuvasti positiivista palautetta ja osallistun jokaiseen lisäkoulutukseen mitä tarjotaan ja jos en jotain tiedä niin otan selvää. Koska minuun luotetaan minulle annetaan myös vastuuta ja pyydetään neuvoa. Minä taas osoitan kiinnostusta muita kohtaan ja opiskelen organisaation toiminnan niin pitkälle, että osaan sulauttaa työni osaksi sen toimintaa.

Yhtenä päivänä yksi asiakas ihaili miten sujuvaa työntekoni onkaan ja miten näppärästi kaikki sujuu. Siltähän sen kuuluukin näyttää. Keveältä, tehokkaalta ja ammattimaiselta.

Jep! Juuri noin. Ja nyt yhdessä alaa kehittämään ja löytäkää hyvä liitto joka ajaa asiaanne. Jos Pam ei siihen pysty, niin etsikää ryhmässä ongelmaanne vastaus. Ei ole varmastikkaan helppo tehtävä, mutta taitaa olla ainoa. Eli kouluttautukaa, kehittäkää ammattitaitoanne, osakaa ottaa niin asiakas kun asiakkaan henkilökunta ja asiakkaan asiakkaat ihmisinä ja opetelkaa palvelemaan heitä. Tällä en tarkoita nuoleskelua ja ilmaista työtä, vaan niin kuin edellinen kirjoittaja kirjoitti, olkaa heistä kiinnostuneita. Ei tarvitse jäädä heidän kanssaan puhelemaan, vaan yksinkertaisesti huomenen sanominen jne. Ei asiat ole vaikeita kun niitä alkaa miettimään. Ja miettimään myös toista ihmistä, ei aina itsensä kautta. Ja ajatuksena, mitä minä hyödyn kun teen tämän ja tämän. kyllä palkkio tulee sieltä. Ja jos sitä hyvää tekemistä, ammattitaidon kehittämistä ei esimies huomio tai se yritys missä on töissä, vaihda yritystä. Hei, meistä on pula! Ja varsinkin meistä jotka haluamme tehdä työmme hyvin ja olemme ylpeitä työstämme ja arvostamme itseämme oikealla tavalla mutta nöyrästi. Ei nöyristellen!
        Ja on oikein kun keskustellaan epäkohdista. Mutta se tapa miten sitä tehdään, se voi olla se ratkaiseva juttu. Toin vuosi sitten esille esimiehelleni, että kohteessani olisi hyvä olla yhdistelmäkone. Esimieheni ymmärsi perusteluni, mutta kertoi että kun kohde
        oli myyty. siihen ei oltu laskettu konetta. Mietimme yhdessä miten asian voisi ratkaista. Teimme sotasuunnitelman ja menimme yhdessä esittämään sen asiakkaalle. Asiakas lupasi harkita asiaa. Puolen vuoden päästä hän suostui asiaan ja nyt minulla on työtä helpottamassa kone.
        Tsemppiä kaikille ja kehittävää keskustelua epäkohdista ja niihin kannattaa miettiä myös ratkaisuehdotuksia. On helpompi päästä haluamaansa lopputulokseen!

• Siis mitä!!!!!
        kaveri hyvä kirjoitti:

Hyvä kirjoitus mutta mene valittamaan liitollesi. Jos et kuulu liittoon, liity siihen tosi nopeasti ja painosta heitä neuvottelemaan työehtosopimuksiin alalle paremmat palkat. Esimiehenä haluaisin maksaa parempaa palkkaa, mutta en voi. Ne ovat meinaan liitot neuvotelleet ja jos poikkean niistä niin....
        Ja ymmärrän myös, että jokaisen yrityksen omistajan tulee saada riskistään eli yrittämisestä siivunsa. Ja myös kehittämiseen pitää jättää jotakin jne. Ja jos meidän yrityksemme nostaisi vain palkkoja, niin menot ylittävät tulot. Ja jos me vain mennään nostamaan asiakkaille hintoja, kilpailija tulee ja nappaa.
        Eli oikea paikka palkkavalituksille on liiton suuntaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Esimiehenä haluaisit maksaa parempaa palkkaa,mutta et voi, kun liitot kieltää,mitä!?Nyt on joko minun tai sinun ymmärryksessä vikaa.Ei voi olla totta.

• halusitko ymmärtää
        Siis mitä!!!!! kirjoitti:

Esimiehenä haluaisit maksaa parempaa palkkaa,mutta et voi, kun liitot kieltää,mitä!?Nyt on joko minun tai sinun ymmärryksessä vikaa.Ei voi olla totta.

väärin kirjoitustani vai todellakin et ymmärtänyt!!! Tarkoitin, että liitot ovat neuvotelleet työnantajan kanssa työehtosopimukset ja siinä on eri tehtävistä maksettavat tuntipalkat. Meidän yritys noudattaa niitä, ja näin myös myyjät ovat laskeneet kohteet niillä. Hello!!!!!
        Tätä tarkoitin. Toivottavasti ymmärsit viestin loppuosan mitä sillä tarkoitin vai tuunko vääntämään senkin rautalangasta!

• Näin meillä
        halusitko ymmärtää kirjoitti:

väärin kirjoitustani vai todellakin et ymmärtänyt!!! Tarkoitin, että liitot ovat neuvotelleet työnantajan kanssa työehtosopimukset ja siinä on eri tehtävistä maksettavat tuntipalkat. Meidän yritys noudattaa niitä, ja näin myös myyjät ovat laskeneet kohteet niillä. Hello!!!!!
        Tätä tarkoitin. Toivottavasti ymmärsit viestin loppuosan mitä sillä tarkoitin vai tuunko vääntämään senkin rautalangasta!

Hello!!!Meidän yrityksessä maksetaan reilusti yli tessin.Tätä minä tarkoitin.Työntekijöiden vaihtuvuus on todella vähäistä ja osaksi siitä johtuen siivouskohteet ovat pitkäaikaisia.

• Niin?
        Näin meillä kirjoitti:

Hello!!!Meidän yrityksessä maksetaan reilusti yli tessin.Tätä minä tarkoitin.Työntekijöiden vaihtuvuus on todella vähäistä ja osaksi siitä johtuen siivouskohteet ovat pitkäaikaisia.

Jos teillä maksetaan esim. 10 €, niin silloin kohteiden laskutuskin on laskettu tuolla 10 € sivukulut palkkakustannuksella. Kaikilla näin ei ole, vaan on käytetty TESsin palkkaa. Silloin maksetaan sen mukaan. Ei siihen esimies valitettavasti pysty vaikuttamaan. Kyllähän jokainen maksaisi mielellään enemmän. Saisi tyytyväisiä, pitkäaikaisia työntekijöitä. Mutta jos firman linja on se, että käytetään halpatyövoimaa, ihan sama jos siivoojat vaihtuu, niin esimiehen on toimittava sen mukaan.

• tätä
        Niin? kirjoitti:

Jos teillä maksetaan esim. 10 €, niin silloin kohteiden laskutuskin on laskettu tuolla 10 € sivukulut palkkakustannuksella. Kaikilla näin ei ole, vaan on käytetty TESsin palkkaa. Silloin maksetaan sen mukaan. Ei siihen esimies valitettavasti pysty vaikuttamaan. Kyllähän jokainen maksaisi mielellään enemmän. Saisi tyytyväisiä, pitkäaikaisia työntekijöitä. Mutta jos firman linja on se, että käytetään halpatyövoimaa, ihan sama jos siivoojat vaihtuu, niin esimiehen on toimittava sen mukaan.

tarkoitin. Se on hienoa jos jossain yrityksessä pystytään maksamaan 10 € tunnilta. Ja todella, kohteet ovat laskettu tällä perusteella. Mutta mittikääs tätä: Suomessa paljon puhuttu lama. Asiakas alkaa miettimään mistä kustannuksia saisi pienennettyä. Kas, siivousmaksut vuositasolla aika kovat. Kilpailutetaan vaikka olenkin nykyiseen tyytyväinen. Kilpailija tarjoaa todella halvalla, taidan ottaa sen. Jne....
        Kaikella on puolensa. Ja sen takia puhuin liitoista eli tessiä pitäsi saada korkeammaksi. Näin kaikkilla olisi vähintään 10 € tunnissa.

• Meikkis
        tätä kirjoitti:

tarkoitin. Se on hienoa jos jossain yrityksessä pystytään maksamaan 10 € tunnilta. Ja todella, kohteet ovat laskettu tällä perusteella. Mutta mittikääs tätä: Suomessa paljon puhuttu lama. Asiakas alkaa miettimään mistä kustannuksia saisi pienennettyä. Kas, siivousmaksut vuositasolla aika kovat. Kilpailutetaan vaikka olenkin nykyiseen tyytyväinen. Kilpailija tarjoaa todella halvalla, taidan ottaa sen. Jne....
        Kaikella on puolensa. Ja sen takia puhuin liitoista eli tessiä pitäsi saada korkeammaksi. Näin kaikkilla olisi vähintään 10 € tunnissa.

Juuri näin, eli siivousalalla on aivan liikaa työntekijä-työnantaja vastakkainasettelua. Sen sijaan pitäisi yhdessä toimia alan palkkatason nostamisen puolesta eli yrittää saada lisää rahaa asiakkailta, niiltä jotka siivouspalveluja ostavat. Heidän intressiensä mukaista on se, että siivoojien palkat ovat pienet ja sitä kautta siivouskulut mahdollisimman pienet.

Kyllä siivouslan esimehet todella haluaisivat, että TESin siivoojien palkat olisivat korkeammat, koska silloin heidän olisi helpompi saada työvoimaa. Nyt muu palvelu- ja myyntiala ja jopa työttömyyskorvaus houkuttavat potentiaalisia työntekijöitä enemmän kuin siivoojan palkalla työskentely.

• tätä tarkoitin
        Meikkis kirjoitti:

Juuri näin, eli siivousalalla on aivan liikaa työntekijä-työnantaja vastakkainasettelua. Sen sijaan pitäisi yhdessä toimia alan palkkatason nostamisen puolesta eli yrittää saada lisää rahaa asiakkailta, niiltä jotka siivouspalveluja ostavat. Heidän intressiensä mukaista on se, että siivoojien palkat ovat pienet ja sitä kautta siivouskulut mahdollisimman pienet.

Kyllä siivouslan esimehet todella haluaisivat, että TESin siivoojien palkat olisivat korkeammat, koska silloin heidän olisi helpompi saada työvoimaa. Nyt muu palvelu- ja myyntiala ja jopa työttömyyskorvaus houkuttavat potentiaalisia työntekijöitä enemmän kuin siivoojan palkalla työskentely.

kirjoituksessani. osasit pukea sanoiksi asian paremmin kuin minä. eli ei täällä kirjoittelu paljoa auta vaan konkreettiset toimenpiteet. ja jos nykyiset liitot eivät auta niin sitten mietintämyssyyn mikä auttaisi. jonkun olisi hyvä ottaa tämä asia sydämmenasiaksi, esim. politiikko. hei, puhalletaan yhteenhiileen, jotta saadaan palkka- ja koulutusasia kuntoon. ja sitä kautta saamme alallemme varmasti lisää arvostusta. nyt kuullaan liikaa asiakkaiden suusta negetiivista palautetta työn laadusta. meistä jokainen tietää että osa siitä johtuu liian vähästä työajasta, mutta se ei ole koko totuus. laatua työhön ja asiat kuntoon!

• Pro siivous
        tätä tarkoitin kirjoitti:

kirjoituksessani. osasit pukea sanoiksi asian paremmin kuin minä. eli ei täällä kirjoittelu paljoa auta vaan konkreettiset toimenpiteet. ja jos nykyiset liitot eivät auta niin sitten mietintämyssyyn mikä auttaisi. jonkun olisi hyvä ottaa tämä asia sydämmenasiaksi, esim. politiikko. hei, puhalletaan yhteenhiileen, jotta saadaan palkka- ja koulutusasia kuntoon. ja sitä kautta saamme alallemme varmasti lisää arvostusta. nyt kuullaan liikaa asiakkaiden suusta negetiivista palautetta työn laadusta. meistä jokainen tietää että osa siitä johtuu liian vähästä työajasta, mutta se ei ole koko totuus. laatua työhön ja asiat kuntoon!

Mietintämyssyyn tarjoaisin jälleen Oikeutta Siivoojille -liikettä. Vapaata ja riippumatonta siivoojien ihka omaa liikettä, joka maailmalla on saanut paljon aikaan. Me, jotka liikkeessä toimimme, olemme ottaneet tämän jo sydämen asiaksi. Ei kait kannata antaa omaa asiaa minkään poliitikon käsiin? Heidän kauttaan toki voi saada julkisuutta omalle asialle. Saas nähdä tuleeko sitä: olen kirjoittanut eräälle heistä, mutta vastausta ei ole vielä tullut.

Tässä on sitä konkretiaa. En itseäni kehu, mutta haluan saada ihmiset oivaltamaan että pienikin teko voi merkitä pitkällä aikavälillä suuria. Jo se että siivoojat liittyisivät Oikeutta Siivoojille -liikkeeseen, antaisi potkua ja mahdollisuuden viestittää siivoojien asioita oman kattojärjestön kautta. Kun se PAM on niin saamaton eikä se nyt varsinkaan siivoojien asiaa omaksi sydämen asiaksi koe.

Ja otetaan tämä foorumi välineeksi kaikenlaisten ideoiden möyhentämiseen kasvun alustaksi taistelussa inhimillisempien työolojen saavuttamiseksi.

http://www.oikeuttasiivoojille.webs.com/

• Meikkis
        Pro siivous kirjoitti:

Mietintämyssyyn tarjoaisin jälleen Oikeutta Siivoojille -liikettä. Vapaata ja riippumatonta siivoojien ihka omaa liikettä, joka maailmalla on saanut paljon aikaan. Me, jotka liikkeessä toimimme, olemme ottaneet tämän jo sydämen asiaksi. Ei kait kannata antaa omaa asiaa minkään poliitikon käsiin? Heidän kauttaan toki voi saada julkisuutta omalle asialle. Saas nähdä tuleeko sitä: olen kirjoittanut eräälle heistä, mutta vastausta ei ole vielä tullut.

Tässä on sitä konkretiaa. En itseäni kehu, mutta haluan saada ihmiset oivaltamaan että pienikin teko voi merkitä pitkällä aikavälillä suuria. Jo se että siivoojat liittyisivät Oikeutta Siivoojille -liikkeeseen, antaisi potkua ja mahdollisuuden viestittää siivoojien asioita oman kattojärjestön kautta. Kun se PAM on niin saamaton eikä se nyt varsinkaan siivoojien asiaa omaksi sydämen asiaksi koe.

Ja otetaan tämä foorumi välineeksi kaikenlaisten ideoiden möyhentämiseen kasvun alustaksi taistelussa inhimillisempien työolojen saavuttamiseksi.

http://www.oikeuttasiivoojille.webs.com/

Tarkoitin tuolla viestilläni sitä, että tästä vastakkainasettelusta ja "paha siivousfirma" -ajattelusta pitäisi päästä pois ja keskittyä alan kehittämiseen ja siivouskustannusten nostoon eli saamaan lisää rahaa asiakkailta.

Tämä Pro Siivous ei ole mielestäni ollenkaan samoilla linjoilla. Tässä suora lainaus yhdistyksen nettisivuilta:

Monet siivoojat tietävät, kuinka vaikeaa on tulla toimeen pienellä palkalla. Siivousliikkeistä SOL-Palvelut ja eräät muut liikkeet käyttävät vähiten rahaa siivoojien palkkoihin
        ja muihin sosiaalikuluihin. Sen lisäksi siivousalalla on paljon ulkomaalaisia, jotka eivät tiedä juuri mitään omista oikeuk-sistaan - he eivät aina tarkkaan edes tiedä, mikä on työehto-sopimus. Näin siivousliikkeet voivat tehdä vääryyttä ulko- maalaisille siivoojille.

• Pro siivous
        Meikkis kirjoitti:

Tarkoitin tuolla viestilläni sitä, että tästä vastakkainasettelusta ja "paha siivousfirma" -ajattelusta pitäisi päästä pois ja keskittyä alan kehittämiseen ja siivouskustannusten nostoon eli saamaan lisää rahaa asiakkailta.

Tämä Pro Siivous ei ole mielestäni ollenkaan samoilla linjoilla. Tässä suora lainaus yhdistyksen nettisivuilta:

Monet siivoojat tietävät, kuinka vaikeaa on tulla toimeen pienellä palkalla. Siivousliikkeistä SOL-Palvelut ja eräät muut liikkeet käyttävät vähiten rahaa siivoojien palkkoihin
        ja muihin sosiaalikuluihin. Sen lisäksi siivousalalla on paljon ulkomaalaisia, jotka eivät tiedä juuri mitään omista oikeuk-sistaan - he eivät aina tarkkaan edes tiedä, mikä on työehto-sopimus. Näin siivousliikkeet voivat tehdä vääryyttä ulko- maalaisille siivoojille.

Nimim. 'tätä tarkoitin' kirjoitti että "ei täällä kirjoittelu paljoa auta vaan konkreettiset toimenpiteet. Ja jos nykyiset liitot eivät auta niin sitten mietintämyssyyn mikä auttaisi". Tarjosin konkreettisia toimenpiteitä Oikeuta Siivoojille -liikkeen muodossa. Liike on juuri ajamassa alan kehittämistä ja arvostusta ja sitä kautta saamaan lisää rahaa asiakkailta.

Mitä tarkoitat lainauksellasi liikkeen sivuilta?

• Meikkis
        Pro siivous kirjoitti:

Nimim. 'tätä tarkoitin' kirjoitti että "ei täällä kirjoittelu paljoa auta vaan konkreettiset toimenpiteet. Ja jos nykyiset liitot eivät auta niin sitten mietintämyssyyn mikä auttaisi". Tarjosin konkreettisia toimenpiteitä Oikeuta Siivoojille -liikkeen muodossa. Liike on juuri ajamassa alan kehittämistä ja arvostusta ja sitä kautta saamaan lisää rahaa asiakkailta.

Mitä tarkoitat lainauksellasi liikkeen sivuilta?

Tarkoitin sitä, että liike ainakin nettisivujen perusteella on keskittynyt arvostelemaan eräitä siivousfirmoja. Tuo lainaus on mielestäni selkeästi SOL vastainen. Ei kovin rakentavaa. Millä tavalla tuo mielestäsi lisää siivousalan arvostusta niiden siivousliikkeiden asiakkaiden keskuudessa, jotka tuon kirjoituksen lukevat liikkeen nettisivuilta? Tuonko perusteella he ovat valmiita maksamaan siivouksesta enemmän? Lopputulema saattaa olla jopa päinvastainen.

• vaara--
        Meikkis kirjoitti:

Tarkoitin sitä, että liike ainakin nettisivujen perusteella on keskittynyt arvostelemaan eräitä siivousfirmoja. Tuo lainaus on mielestäni selkeästi SOL vastainen. Ei kovin rakentavaa. Millä tavalla tuo mielestäsi lisää siivousalan arvostusta niiden siivousliikkeiden asiakkaiden keskuudessa, jotka tuon kirjoituksen lukevat liikkeen nettisivuilta? Tuonko perusteella he ovat valmiita maksamaan siivouksesta enemmän? Lopputulema saattaa olla jopa päinvastainen.

leimautua sekalaiseksi rupusakiksi. Ei varsinaisesti anna pontta tavoitteille sekään, että suurin osa siivoojista ei viitsi panostaa ammattiinsa edes sen vertaa, että hankkisi koulutuksen. Ollaan enemmänkin reppanoita jotka on ajautuneet henkisten ja fyysisten kykyjen puutteessa siivousalalle. Sehän tämä nykyinen imago on ja kieltämättä OSL:n sivut vahvistaa mielikuvaa.

• Helllewi
        vaara-- kirjoitti:

leimautua sekalaiseksi rupusakiksi. Ei varsinaisesti anna pontta tavoitteille sekään, että suurin osa siivoojista ei viitsi panostaa ammattiinsa edes sen vertaa, että hankkisi koulutuksen. Ollaan enemmänkin reppanoita jotka on ajautuneet henkisten ja fyysisten kykyjen puutteessa siivousalalle. Sehän tämä nykyinen imago on ja kieltämättä OSL:n sivut vahvistaa mielikuvaa.

Katsoin minäkin noita oikeutta siivoojille -nettisivuja. Tässä joitakin lausuntoja sieltä:

- Järjestämme mielen-osoituksia suurten siivousliikkeiden toimistojen edessä ja vaadimme oikeutta siivoojille.

- Suuret yhtiöt palvelualoilla toimivat usein hyvin törkeällä tavalla, kuten siivousalalla, jolla on nykyään paljon ulkomaalaisia työntekijöitä. Siivousalan palkkataso on jäänyt erittäin paljon jälkeen muista ammattialoista. Koska siivousalalla on paljon ulkomaalaisia siivoojia, on yleistä, että sen lisäksi, että palkka on pieni, palkkoja myös maksetaan väärin: milloin palkasta puuttuu ylityökorvauksia, milloin erilaisia siivoojille kuuluvia lisiä

- 1.10.2008 Oikeutta Siivoojille -liikkeen historiallinen ensimmäinen mielenosoitus oli työnantajaliiton toimiston edessä Eteläranta 10. Paikalla oli pieni mutta äänekäs joukko, jonka iskulauseet kohosivat herrojen korviin. Kipakat terveiset siivoojien kurjistetusta asemasta kajautti Kirsti Kangas.

Kyllä minulle tuli se mielikuva näistä, että Oikeutta Siivoojille-liikkeen mielestä kaikilla siivoojilla on huonot oltavat ja se on siivousalan työnantajien syytä. Kuvaukset siivoojista eivät anna mielikuvaa ammattitaitoisesta ja työtään arvostavasta joukosta.

• IMAGON KOHOTUS
        Helllewi kirjoitti:

Katsoin minäkin noita oikeutta siivoojille -nettisivuja. Tässä joitakin lausuntoja sieltä:

- Järjestämme mielen-osoituksia suurten siivousliikkeiden toimistojen edessä ja vaadimme oikeutta siivoojille.

- Suuret yhtiöt palvelualoilla toimivat usein hyvin törkeällä tavalla, kuten siivousalalla, jolla on nykyään paljon ulkomaalaisia työntekijöitä. Siivousalan palkkataso on jäänyt erittäin paljon jälkeen muista ammattialoista. Koska siivousalalla on paljon ulkomaalaisia siivoojia, on yleistä, että sen lisäksi, että palkka on pieni, palkkoja myös maksetaan väärin: milloin palkasta puuttuu ylityökorvauksia, milloin erilaisia siivoojille kuuluvia lisiä

- 1.10.2008 Oikeutta Siivoojille -liikkeen historiallinen ensimmäinen mielenosoitus oli työnantajaliiton toimiston edessä Eteläranta 10. Paikalla oli pieni mutta äänekäs joukko, jonka iskulauseet kohosivat herrojen korviin. Kipakat terveiset siivoojien kurjistetusta asemasta kajautti Kirsti Kangas.

Kyllä minulle tuli se mielikuva näistä, että Oikeutta Siivoojille-liikkeen mielestä kaikilla siivoojilla on huonot oltavat ja se on siivousalan työnantajien syytä. Kuvaukset siivoojista eivät anna mielikuvaa ammattitaitoisesta ja työtään arvostavasta joukosta.

PAIKALLAAN. Hiukset ainakin kannattaisi pestä ja laittaa siistiä vaatetta päälle. Ei liimatukkana ja gollegepaita päällä ole uskottavuutta missään neuvottelupöydässä, eikä mielenosoituksessa.

• pitää olla
        IMAGON KOHOTUS kirjoitti:

PAIKALLAAN. Hiukset ainakin kannattaisi pestä ja laittaa siistiä vaatetta päälle. Ei liimatukkana ja gollegepaita päällä ole uskottavuutta missään neuvottelupöydässä, eikä mielenosoituksessa.

ja osata pukeutua tilanteen vaatimalla tavalla.

• Pro siivous
        Meikkis kirjoitti:

Minua ihmetyttää että OS-liikkeen tavoitteet eivät ole vieläkään selkeytyneet tällä palstalla. On tunne kuin hakemalla haettaisiin yksityiskohtia nettisivuilta, jotka nostetaan pääasiaksi. Tähän mennessä on liikettä vastaan, huom! VASTAAN, esitetty seuraavia argumentteja, joiden vuoksi ei katsota soveliaaksi alkaa ajamaan siivoojien asemaa OS-liikkeen kautta:

1. OS-nettisivujen värimaailma on huono (mihin syynä voi olla ihan oma tietokone).
        2. Ei voi liittyä liikkeeseen kun oma palkka on jo kympin tai yli.
        3. Ei voi liittyä kun alalla on väliaikaisia pistäytyjiä, jotka ovat esteenä ammatin arvostukselle.
        4. Siivoojat ovat reppanoita ja OS-liikkeellä on reppana-imago, kun mielenosoituksessa jollakin on liimatukka ja gollegepaita!?
        5. OS-nettisivujen ilme on amatöörimäinen.

Hupskeikkaa... siinähän sitä on perustavanlaatuisia argumentteja karsastaa omaa liikettä, vai mitä? Ovatko nämä ihan todella järkeviä argumentteja? Minun mielestäni eivät ole. Juuri tällainen argumentointi antaa siivoojista todella kummallisen kuvan hölmöinä, jotka tyytyvät mihin tahansa kohteluun. Tehän itse annatte itsestänne tämänkin palstan kautta tietynlaisen kuvan tämäntasoisella keskustelulla. Minkälaisen kuvan te itse annatte asiakkaille, jotka sattuvat eksymään tälle palstalle jatkuvalla siivousliikkeiden pahimmat TOP5-listoillanne? En tarkoita etteikö siivousfirmojen törkeästä kohtelusta saisi puhua, mutta ihmettelen miksi OS-liike ei saisi niistä puhua ja tuoda julkisuuteen.

Liike on keskittynyt ajamaan siivoojien työoloja paremmiksi, ei suinkaan keskittynyt vain arvostelemaan eräitä siivousfirmoja. Kun SOL on yksi pahimmista työntekijöiden naruttajista, eikö sitä saisi tuoda ilmi? Kun te itse kuitenkin näillä palstoilla jatkuvasti SOLliakin mollaatte.

Eikö juuri asiakkaidenkin pitäisi tietää siivousliikkeiden käytännöistä ja miten ne kohtelevat siivoojiaan? Jos asiakkailla on yhteiskunnallista omaatuntoa, heidänkin kannattaisi vieroksua SOLlin kaltaisia firmoja. Sehän olisi tehokas keino firmoille muuttaa toimintatapojaan. Kun siivoojat itse ovat pimittämässä väärinkäytöksiä, ei voi kuin kysyä, missä ajassa me oikein elämme?

OS-liike on nimenomaan suoran toiminnan liike, jolla on omanlaisensa toimintatavat. Esim. Hollannissa yhdessä iskussa liikkeen jäsenet pukeutuivat kapinallisiksi pelleiksi ja valtasivat sambaorkesterin tahdittamana pankin pääkonttorin. Ja tämän vuoden alusta siivoojien palkka on noussut 10 euroon. Mutta mitä näpräävät Suomen siivoojat? Kun on liimatukka ja collegepaita, niin hyi hyi sentään mitä moukkamaisuutta! En kyllä ymmärrä kenellä on liimatukka ja collegepaita? ;)

• Pro siivous
        vaara-- kirjoitti:

Siis reppanatko ei saisi ajaa omiin reppanaoloihinsa parannusta? Että ensin pitäisi muuttua salonkikelpoisiksi. Antaisitko sinä vinkkejä, miten se tapahtuisi?

• Pro siivous
        Helllewi kirjoitti:

Väärä on mielikuvasi. Liike ajaa kymppiä tunnille kaikille niille, joilla on alle kympin tuntipalkka. Jos sinulla, kuten ilmeistä on, on suurempi, ei se pitäisi sinun asemaa mitenkään heikentää, jos muillekin saataisiin samanlainen hyvä palkka kuin itselläsi on.

Huonot olot alalla johtuvat pitkältä ajalta siivoustyön yleisen vähäisen arvostuksen vuoksi. Siihen on syynä kyllä siivousfirmatkin, jotka maksavat vain TESsin mukaista palkkaa sekä viilaavat siivoojia linssiin jatkuvasti. Itselleni on ollut suorastaan järkytys lukea siivousfirmojen villistä menosta. Oman alan työnantajat kun maksavat palkat niin kuin lain mukaan kuuluukin, vailla minkäänlaisia vilunkipelejä.

Kun te ammattisiivoojat, joilla on hyvä palkka ja itsetunto kohdallaan, tulisitte mukaan liikkeeseen, siinähän se liikkeen imagokin muuttuisi. Vaikka minua kyllä ihmetyttää, että kun liike ajaa heikompien asioita, paremmin palkatut kokevat olojen parantamisyritykset alan imagoa huonontavana. Tosiasiahan on että alan TES-sopimukset on huonoja. Miksi tätä ei liike saisi tuoda nettisivuillaan julki? Eihän se tarkoita että kaikilla on huono palkka. Ehkä sivuille sitten pitäisi lisätä alan kirjavasta palkkatasosta maininta.

Olisitko sinä tai joku muu alalla olevista hyvinpalkatuista, valmis tulemaan omilla kasvoillasi liikkeen nettisivuille kertomaan omasta työstäsi ja palkkauksesta aivan kuin malliksi, miten eritasoinen palkkahaitari alalla on? Jos olet, ota yhteyttä puheenjohtajaan. Sinä voisit olla se, joka nostaa siivoojien imagoa. Haluaisitko olla se rohkea esitaistelija? Kaikki toiminta vaatii aikansa ja uhrauksensa. Löytyykö sinulta solidaarisuutta ja valmiutta uhrautumaan heikompiosaisten puolesta?

Esimerkki Houstonin sivuista, jolla on siivoojien tarinoita:
        http://www.houstonjanitors.org/stories/

• nyt vaan hyväksyä
        Pro siivous kirjoitti:

Minua ihmetyttää että OS-liikkeen tavoitteet eivät ole vieläkään selkeytyneet tällä palstalla. On tunne kuin hakemalla haettaisiin yksityiskohtia nettisivuilta, jotka nostetaan pääasiaksi. Tähän mennessä on liikettä vastaan, huom! VASTAAN, esitetty seuraavia argumentteja, joiden vuoksi ei katsota soveliaaksi alkaa ajamaan siivoojien asemaa OS-liikkeen kautta:

1. OS-nettisivujen värimaailma on huono (mihin syynä voi olla ihan oma tietokone).
        3. Ei voi liittyä kun alalla on väliaikaisia pistäytyjiä, jotka ovat esteenä ammatin arvostukselle.
        4. Siivoojat ovat reppanoita ja OS-liikkeellä on reppana-imago, kun mielenosoituksessa jollakin on liimatukka ja gollegepaita!?

Hupskeikkaa... siinähän sitä on perustavanlaatuisia argumentteja karsastaa omaa liikettä, vai mitä? Ovatko nämä ihan todella järkeviä argumentteja? Minun mielestäni eivät ole. Juuri tällainen argumentointi antaa siivoojista todella kummallisen kuvan hölmöinä, jotka tyytyvät mihin tahansa kohteluun. Tehän itse annatte itsestänne tämänkin palstan kautta tietynlaisen kuvan tämäntasoisella keskustelulla. Minkälaisen kuvan te itse annatte asiakkaille, jotka sattuvat eksymään tälle palstalle jatkuvalla siivousliikkeiden pahimmat TOP5-listoillanne? En tarkoita etteikö siivousfirmojen törkeästä kohtelusta saisi puhua, mutta ihmettelen miksi OS-liike ei saisi niistä puhua ja tuoda julkisuuteen.

Liike on keskittynyt ajamaan siivoojien työoloja paremmiksi, ei suinkaan keskittynyt vain arvostelemaan eräitä siivousfirmoja. Kun SOL on yksi pahimmista työntekijöiden naruttajista, eikö sitä saisi tuoda ilmi? Kun te itse kuitenkin näillä palstoilla jatkuvasti SOLliakin mollaatte.

Eikö juuri asiakkaidenkin pitäisi tietää siivousliikkeiden käytännöistä ja miten ne kohtelevat siivoojiaan? Jos asiakkailla on yhteiskunnallista omaatuntoa, heidänkin kannattaisi vieroksua SOLlin kaltaisia firmoja. Sehän olisi tehokas keino firmoille muuttaa toimintatapojaan. Kun siivoojat itse ovat pimittämässä väärinkäytöksiä, ei voi kuin kysyä, missä ajassa me oikein elämme?

OS-liike on nimenomaan suoran toiminnan liike, jolla on omanlaisensa toimintatavat. Esim. Hollannissa yhdessä iskussa liikkeen jäsenet pukeutuivat kapinallisiksi pelleiksi ja valtasivat sambaorkesterin tahdittamana pankin pääkonttorin. Ja tämän vuoden alusta siivoojien palkka on noussut 10 euroon. Mutta mitä näpräävät Suomen siivoojat? Kun on liimatukka ja collegepaita, niin hyi hyi sentään mitä moukkamaisuutta! En kyllä ymmärrä kenellä on liimatukka ja collegepaita? ;)

se, että kaikki ei välitä kuulua oikeutta siivoojille liikkeeseen. En ainakaan minä koe sitä millään tavalla omaksi liikkeekseni. Arvostuksen työssänikin olen hankkinut ihan omalla ammattimaisella otteellani ja persoonallani silläkin uhalla, että välillä on jäänyt joiltakin suu auki ja silmät laajentuneet hämmennyksestä. Teette silti tärkeää työtä ja onnea jatkossakin.

• Pro siivous
        IMAGON KOHOTUS kirjoitti:

Katsoppa vaikka tuolta Uuden Seelannin siivoojien vaatetusta:
        http://www.sfwu.org/index.asp?PageID=2145844814

Ihan tavallisia vaatteita, hupparia ja farkkua ja pusakkaa. ;)

Linkitätkö OS:n kuvaan, jossa on liimatukka ja collegepaita.

Olette te ainakin hyvät naurut tarjonneet viesteillänne meille! ;))

Lienetkö trolli vaan...

• Pro siivous
        nyt vaan hyväksyä kirjoitti:

se, että kaikki ei välitä kuulua oikeutta siivoojille liikkeeseen. En ainakaan minä koe sitä millään tavalla omaksi liikkeekseni. Arvostuksen työssänikin olen hankkinut ihan omalla ammattimaisella otteellani ja persoonallani silläkin uhalla, että välillä on jäänyt joiltakin suu auki ja silmät laajentuneet hämmennyksestä. Teette silti tärkeää työtä ja onnea jatkossakin.

omalla urallasi. Täytyy hyväksyä, totta kai hyväksyn ja tiedän ettei kaikki siivoojat koskaan tule liittymään liikkeeseen, mutta kaikki varmasti ottavat vastaan palkankorotukset, joita liike toivottavasti joskus saa aikaan.

Olemme erilaisia ihmisiä, jotkut ovat itsekkäämpiä, toiset ottavat kanssaihmisensä enemmän huomioon. Jokainen omalla tavallamme täällä taaperramme.

Tärkeintä on että syntyy keskustelua. Sen avulla itse kukin voi omia ajatuksiaan selventää ja väärinkäsitykset ja väärät luulot toivottavasti oikenee. Itse en toimi nyt siivoojana, silti voin olla mukana heikompien puolella ja puolesta ajamassa tärkeää asiaa.

• Helllewi
        Pro siivous kirjoitti:

Itse en halua osallistua liikkeeseen, koska vannon positiivisen kansalaisvaikuttamisen nimeen. Tästä on esimerkkinä Porkkanamafia, suosittelen tutustumaan ja ottamaan vinkkiä: http://porkkanamafia.wordpress.com/

Siivousalan arvostusta on nostettu mm. Vuoden siivooja-kilpailulla (nykyään puhtausalan ammattilainen) mm. http://www.tampereenmessut.fi/tiedote.tmpl?id=779 ja vuoden puhtausalan yhteisön valinnalla mm. http://www.tampere.fi/tiedostot/5CdTmYU5z/708Vilkku.pdf . Linkit laitoin sen vuoksi, että siivoojat pääsevät mediaan myös positiivisella asenteella ja nostavat sitä kautta alan arvostusta suuren yleisön keskuudessa.

Olen jonkin verran seurannut tätä palstaa, ja omiin silmiini ei ole osunut nuo mainitsemasi argumentit 1-5. Omalta kohdaltani voin sanoa, etten halua liittyä näin negatiiviseen ryhmään. Oma palkkani on pitkälti yli 10 € tunti, mutta siivoojan urani olen aloittanut ihan TESin mukaisella palkalla. Tottakai silti haluan siivouksen markkinahinnan nousevan ja siihenhän vaikuttaa siivoojien yleinen palkkataso.

Itse olen tähän asiaan pyrkinyt vaikuttamaan mm. seuraavasti: Olen keskustellut mm. kunnallispoliitikkojen kanssa ja kertonut heille, kuinka tärkeää on se, että kunnan kilpailuttaessa siivouspalveluja, hankintakriteerien pitää painottua toiminnallisiin ja laatutekijöihin, ei hintaan. Koska siivouspalveluista työvoimakustannukset ovat yleensä n. 80 %, halpa hinta tarkoittaa automaattisesti pientä palkkaa ja vähemmän työtunteja. Omassa kotikunnassani hankintakriteereitä muutettiin ja sen jälkeen tarjouskilpailuja ovat voittaneet yritykset, joiden hinta ei ollut halvin. Pitää muistaa, että siivousfirman on tehtävä edullinen tarjous, jos tarjouspyynnössä kerrotaan hinnan painoarvon oleva 90 %, laatu- ym. muut tekijät 10 % saadakseen kohteen itselleen. Se, että käydäänkö julkisen sektorin siivouksella huutokauppaa vai ei, on poliittinen päätös. Vaikuttakaa siis kunnallispoliitikkoihin ja äänestäkää.

Yrityspäättäjiin vaikuttaminen on helpompaa, koska yritykset saavat ns. päättää itse, kuka heillä siivoaa. Siivouksen kilpailuttaminen ei ole helppoa ja siksi olenkin suositellut käyttämään konsulttia, joka osaa ensinnäkin kartoittaa asiakkaan tarpeet ja sen jälkeen kilpailuttaa yritykset siten, että asiakas saa haluamansa hinta-laatusuhteen. Koska olen siivooja ja ylpeä siit, minulta kysytään usein siivoukseen liittyvistä asioista. Pyynnöstä olen käynyt asioista kertomassa mm. TE-keskuksessa, kauppakamarin kokouksessa ja paikallisten yrittäjien kokouksissa.

• Heltsusta mallia.
        Helllewi kirjoitti:

Itse en halua osallistua liikkeeseen, koska vannon positiivisen kansalaisvaikuttamisen nimeen. Tästä on esimerkkinä Porkkanamafia, suosittelen tutustumaan ja ottamaan vinkkiä: http://porkkanamafia.wordpress.com/

Siivousalan arvostusta on nostettu mm. Vuoden siivooja-kilpailulla (nykyään puhtausalan ammattilainen) mm. http://www.tampereenmessut.fi/tiedote.tmpl?id=779 ja vuoden puhtausalan yhteisön valinnalla mm. http://www.tampere.fi/tiedostot/5CdTmYU5z/708Vilkku.pdf . Linkit laitoin sen vuoksi, että siivoojat pääsevät mediaan myös positiivisella asenteella ja nostavat sitä kautta alan arvostusta suuren yleisön keskuudessa.

Olen jonkin verran seurannut tätä palstaa, ja omiin silmiini ei ole osunut nuo mainitsemasi argumentit 1-5. Omalta kohdaltani voin sanoa, etten halua liittyä näin negatiiviseen ryhmään. Oma palkkani on pitkälti yli 10 € tunti, mutta siivoojan urani olen aloittanut ihan TESin mukaisella palkalla. Tottakai silti haluan siivouksen markkinahinnan nousevan ja siihenhän vaikuttaa siivoojien yleinen palkkataso.

Itse olen tähän asiaan pyrkinyt vaikuttamaan mm. seuraavasti: Olen keskustellut mm. kunnallispoliitikkojen kanssa ja kertonut heille, kuinka tärkeää on se, että kunnan kilpailuttaessa siivouspalveluja, hankintakriteerien pitää painottua toiminnallisiin ja laatutekijöihin, ei hintaan. Koska siivouspalveluista työvoimakustannukset ovat yleensä n. 80 %, halpa hinta tarkoittaa automaattisesti pientä palkkaa ja vähemmän työtunteja. Omassa kotikunnassani hankintakriteereitä muutettiin ja sen jälkeen tarjouskilpailuja ovat voittaneet yritykset, joiden hinta ei ollut halvin. Pitää muistaa, että siivousfirman on tehtävä edullinen tarjous, jos tarjouspyynnössä kerrotaan hinnan painoarvon oleva 90 %, laatu- ym. muut tekijät 10 % saadakseen kohteen itselleen. Se, että käydäänkö julkisen sektorin siivouksella huutokauppaa vai ei, on poliittinen päätös. Vaikuttakaa siis kunnallispoliitikkoihin ja äänestäkää.

Yrityspäättäjiin vaikuttaminen on helpompaa, koska yritykset saavat ns. päättää itse, kuka heillä siivoaa. Siivouksen kilpailuttaminen ei ole helppoa ja siksi olenkin suositellut käyttämään konsulttia, joka osaa ensinnäkin kartoittaa asiakkaan tarpeet ja sen jälkeen kilpailuttaa yritykset siten, että asiakas saa haluamansa hinta-laatusuhteen. Koska olen siivooja ja ylpeä siit, minulta kysytään usein siivoukseen liittyvistä asioista. Pyynnöstä olen käynyt asioista kertomassa mm. TE-keskuksessa, kauppakamarin kokouksessa ja paikallisten yrittäjien kokouksissa.

Asiallista toimintaa jota minäkin ymmärrän. Täytyy tajuta miten yhteiskunta toimii ja mitkä on sen pelisäännöt. Pelisääntöjä ei voi tehdä itse vaan pelataan niillä mitä on. Kritiikkiä annetaan siksi, että halutaan auttaa huomaamaan asioita jotka pistää ulkopuolisen silmään. Jos haluaa puuhastella omissa oloissaan niin sitten voi tietysti uida vastavirtaan kaikin tavoin.

• jälkeen
        Helllewi kirjoitti:

on kiva palata lukemaan näitä sivuja siksi että kerrankin joku puhuu täyttä asiaa. Ei siivousliikkeitä mustamaalaamalla saavuteta mitään. Olen ollut SOL:lla (en enään)7 vuotta töissä, ja vaikka jollekkin kuulostaa naivilta ne naurunaamat, mutta ajatus on todella hyvä. Laitetaan asiakkaan antamaa palautetta meille meidän työstämme. ARVOSTUS ANSAITAAN EI PAKOTTAMALLA MUITA ARVOSTAMAAN MEITÄ!
        Liikkeellä on hyvä tarkoitus, mutta väärät menetelmät. Tämä on minun henkilökohtainen mielipiteeni.

• Pro siivous
        Heltsusta mallia. kirjoitti:

Asiallista toimintaa jota minäkin ymmärrän. Täytyy tajuta miten yhteiskunta toimii ja mitkä on sen pelisäännöt. Pelisääntöjä ei voi tehdä itse vaan pelataan niillä mitä on. Kritiikkiä annetaan siksi, että halutaan auttaa huomaamaan asioita jotka pistää ulkopuolisen silmään. Jos haluaa puuhastella omissa oloissaan niin sitten voi tietysti uida vastavirtaan kaikin tavoin.

OS-liikehän juuri ANTAA kritiikkiä, mutta ei tämän palstan kirjoittajien tavoin valittamalla ja laittamalla siivousfirmoja huonommuus/paremmuusjärjestykseen! Kyllä me tajuamme miten yhteiskunta toimii! Mutta demokraattisessa yhteiskunnassa on mahdollista esittää kritiikkiä mm. mielenosoituksin. Juuri kritiikillämmehän me autamme kiinnittämään huomiota siivoojien riistopolitiikkaan!

Tuntuu että siivoojat yleisesti eivät tiedä miten yhteiskunta toimii. Tai miten kansalaisliikkeet toimivat. Tai mitä kansalaisliikkeet ovat saanet tässä maassa aikaan. Tai miten kansalaisliikkeillä voidaan vaikuttaa poliittisiin päättäjiin. OS-liike on kansalaisliike.

Onko SOL ja muut firmat lopettaneet siivoojien silmäänsahaamisen vuoden siivooja-valinnoilla? No ei. Tottahan tällaiset kilpailut on hyvä asia ja niillä annetaan juuri oikeanlaista mielikuvaa siivousalasta. Mutta se on p-i-t-k-ä- tie, liian pitkä tie muuttaa siivousalan palkkausta ja arvostusta.

• Hillerikilleri
        Pro siivous kirjoitti:

omalla urallasi. Täytyy hyväksyä, totta kai hyväksyn ja tiedän ettei kaikki siivoojat koskaan tule liittymään liikkeeseen, mutta kaikki varmasti ottavat vastaan palkankorotukset, joita liike toivottavasti joskus saa aikaan.

Olemme erilaisia ihmisiä, jotkut ovat itsekkäämpiä, toiset ottavat kanssaihmisensä enemmän huomioon. Jokainen omalla tavallamme täällä taaperramme.

Tärkeintä on että syntyy keskustelua. Sen avulla itse kukin voi omia ajatuksiaan selventää ja väärinkäsitykset ja väärät luulot toivottavasti oikenee. Itse en toimi nyt siivoojana, silti voin olla mukana heikompien puolella ja puolesta ajamassa tärkeää asiaa.

Melko epäloogista juttua. Olen OS-liikkeen jutuista ymmärtänyt, että siivoojien pahimipia sortajia ovat siivousliikkeet. Siivousliikkeiden siivoojien asioita ajaa PAM. Siivoojien järjestäytymisaste on alhainen. Liikkeen mielestä PAM ei aja tarpeeksi hyvin siivoojien asemaa. Siksi on perustettu OS-liike, johon nyt yritetään saada jäseniä. Osa siivoojista ei koe OS-liikettä omakseen. Kuuluvatkohan PAMiin ja toimivat sitä kautta?

Pro siivous kirjoittaa:"kaikki varmasti ottavat vastaan palkankorotukset, joita liike toivottavasti joskus saa aikaan." Milloin OS-liike on neuvotellut siivoojien palkoista? Olen tähän asti ymmärtänyt, että neuvottelevana osapuolena on edelleen PAM. NE OS-liikkeen jäsenet, jotka eivät kuulu PAMiin, ovat siis ottaneet vastaan PAMin neuvottelemat palkankorotukset, koska alalla on yleissitova työehtosopimus. Vaikka siivoojien palkat ovat pienet, PAM on kuitenkin neuvotellut prosentuaalisesti melko suuria korotuksia viime vuosina ja saanut aikaa tekstimuutoksia TESsiin, mm. kahvitauot.

Mielestäni mm. PAM, JHL, SSTL ja monet muut ovat tehneet paljon hyvää työtä siivoojien arvostuksen nostamiseksi. Mikä näissä on vikana, eli miksi OS-liikkeen perustajat eivät ole alunperin halunneet vaikuttaa ja toimia näiden olemassa olevien järjestöjen kautta?

• Meikkis
        Pro siivous kirjoitti:

Väärä on mielikuvasi. Liike ajaa kymppiä tunnille kaikille niille, joilla on alle kympin tuntipalkka. Jos sinulla, kuten ilmeistä on, on suurempi, ei se pitäisi sinun asemaa mitenkään heikentää, jos muillekin saataisiin samanlainen hyvä palkka kuin itselläsi on.

Huonot olot alalla johtuvat pitkältä ajalta siivoustyön yleisen vähäisen arvostuksen vuoksi. Siihen on syynä kyllä siivousfirmatkin, jotka maksavat vain TESsin mukaista palkkaa sekä viilaavat siivoojia linssiin jatkuvasti. Itselleni on ollut suorastaan järkytys lukea siivousfirmojen villistä menosta. Oman alan työnantajat kun maksavat palkat niin kuin lain mukaan kuuluukin, vailla minkäänlaisia vilunkipelejä.

Kun te ammattisiivoojat, joilla on hyvä palkka ja itsetunto kohdallaan, tulisitte mukaan liikkeeseen, siinähän se liikkeen imagokin muuttuisi. Vaikka minua kyllä ihmetyttää, että kun liike ajaa heikompien asioita, paremmin palkatut kokevat olojen parantamisyritykset alan imagoa huonontavana. Tosiasiahan on että alan TES-sopimukset on huonoja. Miksi tätä ei liike saisi tuoda nettisivuillaan julki? Eihän se tarkoita että kaikilla on huono palkka. Ehkä sivuille sitten pitäisi lisätä alan kirjavasta palkkatasosta maininta.

Olisitko sinä tai joku muu alalla olevista hyvinpalkatuista, valmis tulemaan omilla kasvoillasi liikkeen nettisivuille kertomaan omasta työstäsi ja palkkauksesta aivan kuin malliksi, miten eritasoinen palkkahaitari alalla on? Jos olet, ota yhteyttä puheenjohtajaan. Sinä voisit olla se, joka nostaa siivoojien imagoa. Haluaisitko olla se rohkea esitaistelija? Kaikki toiminta vaatii aikansa ja uhrauksensa. Löytyykö sinulta solidaarisuutta ja valmiutta uhrautumaan heikompiosaisten puolesta?

Kun siivoojan alin palkka TESsissä on yli 10 €/h, se on Oikeutta Siivoojille-liikkeen ansiota yhtä paljon kuin on Sleepy Sleepersin ansiota keskioluen myynti R-kioskeissa.

Näen OS-liikkeen populistisena huuhaaliikkeenä, joka vaikuttaa ammattimaisen siivoustyön arvostukseen negatiivisesti.

• ulkoistaminen
        Helllewi kirjoitti:

valitettavasti kunnissa lisääntyy koko ajan. Tähän asiaan pääsee vaikuttamaan nimenomaan valitsemalla kunnallisvaaleissa sellaisia ehdokkaita, jotka haluavat säilyttää siivouksen kunnan omana palveluna. Eräällä etelä-Suomen paikkakunnalla yläasteen ja lukion siivous ulkoistettiin. Omana siivouksena koulun työaika oli 30h/vko. SOL teki halvimman tarjouksen. Tosin, myös siivouksen viikkotyötunnit tippuivat 23tuntiin ja sopimukseen eivät kuuluneet loma-aikojen suursiivoustyöt. Joten, ei taida aina kuntapäättäjillä laskin toimia. Halvin siivousliike ei aina ole halvempi kuin oma siivous.

• Meikkis
        ulkoistaminen kirjoitti:

valitettavasti kunnissa lisääntyy koko ajan. Tähän asiaan pääsee vaikuttamaan nimenomaan valitsemalla kunnallisvaaleissa sellaisia ehdokkaita, jotka haluavat säilyttää siivouksen kunnan omana palveluna. Eräällä etelä-Suomen paikkakunnalla yläasteen ja lukion siivous ulkoistettiin. Omana siivouksena koulun työaika oli 30h/vko. SOL teki halvimman tarjouksen. Tosin, myös siivouksen viikkotyötunnit tippuivat 23tuntiin ja sopimukseen eivät kuuluneet loma-aikojen suursiivoustyöt. Joten, ei taida aina kuntapäättäjillä laskin toimia. Halvin siivousliike ei aina ole halvempi kuin oma siivous.

Valitettavasti monet siivoojat eivät äänestä, vaikka se on yksi vaikuttamisen muoto. Kuntien tukipalvelujen kilpailuttaminen on tätä päivää. Vaikka siivous periaatteessa säilyisi kunnan omassa organisaatiossa, luodaan kaikenlaisia tilaaja-tuottaja-malleja sekä liikelaitoksia, jolloin toiminta muuttuu väistämättä enemmän yritystoiminnan kaltaiseksi. Vaikka julkisella sektorilla siivoojan palkka on parempi, siivouksen siirtyminen siivousliikkeelle ei välttämättä kuitenkaan ole siivoojan kannalta huono asia. Esim. monissa pienissä kunnissa varsinaista siivousorganisaatiota ei ole, vaan siivoojien esimiehenä toimii rakennusmestari tai huoltopäällikkö oman toimen ohella. Näin siivous jää helposti oman onnensa nojaan ja sitä ei kehitetä.

• Fewqqii
        ulkoistaminen kirjoitti:

Olin hommissa pienen kunnan keskuskoululla siivoojana, esimiehenä toimi isännöitsijä (mies) joka ei ymmärtänyt siivouksesta mitään. Silti hän mm. tilasi meille siivousvälineet ja pesuaineet. Pesumoppeja ja Aspia! Vedetöntä siivousta ei pystynyt toteuttamaan, ei ollut pyykinpesukonetta. Koulun kaikki muut työntekijät rehtorista vahtimestariin katsoivat oikeudekseen teettää meillä siivoojilla kaikkia niitä töitä, mitä kukaan ei halunnut tehdä.

Onneksi tähän tuli muutos ja kunnan tilojen siivous kilpailutettiin. Pieni paikallinen siivousliike sai koulun siivouksen itselleen ja pääsin sinne töihin. Nyt meillä on asianmukaiset siivousaineet ja siivousvälineet. Meille järjestetään koulutusta ja kohteeseen on hankittu pyykinpesukone (voimme siivota vedettömästi!) ja yhdistelmäkone, josta emme ennen edes haaveilleet. Siivousfirman työnjohtaja on ammattitaitoinen ja hänen aloitteestaan koulun muutamiin portaisiin (rakennus kolmessa eri tasossa) laitettiin luiskat, joiden avulla yhdistelmäkonetta voi käyttää kaikilla käytävillä. Koulun henkilökunta ei pysty samalla tavalla pompottamaan meitä, koska tuotamme nyt sopimuksen mukaista palvelua, emmekä ole koulun piikoja. Toki joustamme ja olemme palveluhenkisiä edelleen.

• Japi..
        jälkeen kirjoitti:

on kiva palata lukemaan näitä sivuja siksi että kerrankin joku puhuu täyttä asiaa. Ei siivousliikkeitä mustamaalaamalla saavuteta mitään. Olen ollut SOL:lla (en enään)7 vuotta töissä, ja vaikka jollekkin kuulostaa naivilta ne naurunaamat, mutta ajatus on todella hyvä. Laitetaan asiakkaan antamaa palautetta meille meidän työstämme. ARVOSTUS ANSAITAAN EI PAKOTTAMALLA MUITA ARVOSTAMAAN MEITÄ!
        Liikkeellä on hyvä tarkoitus, mutta väärät menetelmät. Tämä on minun henkilökohtainen mielipiteeni.

Oikeutta siivoojille liike on ulkomailla toiminut juuri niin kuin kansanliikkeet toimivat eli järjestävät mm. mielenosoituksia ja siivousliikkeiden valtauksia ja tämä on tuottanut tulosta kuten Hollannissa 10 euron tuntipalkan. Miksi sitten tälläinen toiminta ei muka olisi hyväksyttävissä suomessa? Siivousliikkeet harrastavat raakaa markkinnakapitalismia ja riiston kohteena ovat juuri siivoojat. Työväenliikkeen historia on ollut taisteluiden historiaa tuota riistokapitalismia vastaan,myös siivoojat ovat työläisiä ja he kuuluvat työväenliikkeeseen ja sen vuoksi myös siivoojien on taisteltava markkinakapitalisti siivousliikkeitä vastaan,muuten mikään ei koskaan muutu. Lukekaa hyvät siivoojat työväenliikkeen historiaa niin tiedätte kenen joukoissa te seisotte.

• Pro siivous
        Pro siivous kirjoitti:

Älä vielä puhu noin!

Kuka tietää mitä tulevaisuudessa tapahtuu, mitä OS-liike saa aikaan...

"Populistiset" Justice for Janitors USA:ssa ja Justice for Cleaners Hollannissa ja muualla ovat saaneet mahtavia voittoja...

• Pro siivous
        Pro siivous kirjoitti:

>Olen OS-liikkeen jutuista ymmärtänyt, että siivoojien pahimipia sortajia ovat siivousliikkeet.<

Mutta et ole tämän palstan jutuista huomannut samaa asiaa?

>Milloin OS-liike on neuvotellut siivoojien palkoista? Olen tähän asti ymmärtänyt, että neuvottelevana osapuolena on edelleen PAM.<

Etkö lukenut? Kirjoitin: "kaikki varmasti ottavat vastaan palkankorotukset, joita liike _toivottavasti joskus saa aikaan_." Eikö tuossa sanota ihan selvästi ettei liike ole mitään palkankorotuksia saanut vielä aikaan. Kun ei olla edes neuvotteluihin päästy, kun toiminta alkoi vasta 1.9.2007.

>miksi OS-liikkeen perustajat eivät ole alunperin halunneet vaikuttaa ja toimia näiden olemassa olevien järjestöjen kautta?<

Tähän voivat vastata ne, jotka PAMiin kuuluvat. Mutta arvelisin syyksi sen, että PAM on tehoton. Mitä PAM on tehnyt siivousliikkeiden väärinkäytösten lopettamiseksi?

• Pro siivous
        Helllewi kirjoitti:

miten ongelmia, jotka ovat syntyneet kuluttamisella, parannetaan kuluttamisella? Ihmisille luodaan aina vaan yhä uusia kulutuksen tarpeita huijaamalla positiivisin silmänkääntötempuin uskomaan maailman parantamiseen.

Millä porkkanalla siivoojat voisivat vaikuttaa riistäviin työnantajiinsa?

Onko Vuoden Siivooja-kilpailulla ollut vaikutusta siivousfirmojen laittomuuksiin?

Et varmaan ole lukenut kaikkia viestejä, jotka esim. minulle on esitetty. Kyllä nuo mainitsemani 5 kohtaa ovat tältä palstalta, 4. ja 5. kohta tästä ketjusta, kohta 3. on omalta näppikseltäsi lähtöisin! ;)

Ihan hyvää vaikuttamista kuntapäättäjiin sinulla, ehdottomasti kannatan. Mutta ongelmia on paljon ja mielestäni erilaiset tavat yrittää vaikuttaa siivousalan ongelmiin ovat tervetulleita. Kansalaisilla on erilaisia vaikuttamistapoja: äänestäminen vaaleissa on yksi merkittävin demokratian oikeus, mutta ei sovellu kaikkien asioiden ajamiseen, lakot, mielenosoitukset, boikotit, kansalaistottelemattomuus, painostusryhmät, adressit, suorat yhteydenotot kansanedustajiin ns. lobbaus, kirjeet yleisönosastoihin, vapaaehtoistyö eri järjestöissä.

Mielenosoitusoikeutta, joka on minusta ihan positiivinen oikeus, voidaan pitää suoranaisena ihmisoikeuksien mittarina. Ihmiset yleensä yhdistää mielenosoitukset mellakoihin, mitä rauhallinen mielenosoittaminen ei suinkaan ole. Kansalaisliikkeillä on vaikutettu ja vaikutetaan poliittisiin päättäjiin ja päätöksentekoon.

Ja ihan positiivisesti.

• Pro siivous
        Heltsusta mallia. kirjoitti:

Tuossa tuli aamulla kiireessä kirjoitettua ettei oteta Heltsusta mallia. Tokihan me otetaan hyviä ideoita vastaan.

Ja niistä yhteiskunnan pelisäännöistä kirjoitin tuolla:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000024&posting=22000000041216533

• !!!

Firmat kouluttavat esimiehensä ja vaativat heitä huijaamaan ja vedättämään työntekijöitään.

• niin kohta

loppuis siivoojat niistä firmoista eikä kaikki mahdu kuntiin töihin.

Tää on kopioitu Kuntatyönantaja-lehdestä:

Esimiehen vastuu

Esimiehen tärkein tehtävä on suunnitella ja järjestää työyksikön työt mahdollisimman tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti. Tähän liittyy tärkeänä tekijänä henkilöstön työajan tehokas käyttö.

Tarkoituksena on siis maksimoida työn tulokset ja minimoida kustannukset. Esimiehillä on sekä toiminnallinen että taloudellinen vastuu työyksikkönsä toiminnasta. Esimiestehtävien hoitaminen vaatiikin paineensietokykyä ja esimiesasennetta.

Henkilöstön motivointi tärkeä tehtävä

Henkilöstön motivointi on keskeinen ja tärkeä esimiestehtävä. Kysymys on johtamistavasta; tavasta käsitellä ja hoitaa asioita ja kohdella henkilöstöä. Esimiesten pitäisi toimia kannustavasti ja saada henkilöstö toimimaan mahdollisimman tehokkaasti yksikön tavoitteiden toteuttamisessa. Tähän kuuluu olennaisena osana työyhteisön hyvinvoinnista ja ilmapiiristä huolehtiminen.

• yleensä

ovatkin niin kovia huijaamaan siivoojia. Kaikki vedetään firmaan päin ja vaikka vääryydellä jos tilaisuus löytyy. Koulutuksessa opetetaan juuri nämä "siivoojien retkuun vetämis niksit". Onhan se ollut niin maailman sivu.

• tuota niin...
        yleensä kirjoitti:

ovatkin niin kovia huijaamaan siivoojia. Kaikki vedetään firmaan päin ja vaikka vääryydellä jos tilaisuus löytyy. Koulutuksessa opetetaan juuri nämä "siivoojien retkuun vetämis niksit". Onhan se ollut niin maailman sivu.

Kukaanhan ei pakota olemaan firmassa töissä missä ei syystä tai toisesta viihdy...

• viimeinen lause
        yleensä kirjoitti:

"Tähän kuuluu olennaisena osana työyhteisön hyvinvoinnista ja ilmapiiristä huolehtiminen."

Tuskin tarkoittaa huonoa ilmapiiriä johon vääryys ja huijaaminen välttämättä johtaa.

Liity liittoon, niin saat apua, jos palkka-asioissa yritetään huojata.

• työmarkkinatilanteet,
        tuota niin... kirjoitti:

Kukaanhan ei pakota olemaan firmassa töissä missä ei syystä tai toisesta viihdy...

jos ei ole muuta työtä saatavilla ja jollain on elää kituutettava. Ei aina ole muita vaihtoehtoja.
        Joskus on vain oltava.

• pamia ei siivooja kiinnosta
        viimeinen lause kirjoitti:

"Tähän kuuluu olennaisena osana työyhteisön hyvinvoinnista ja ilmapiiristä huolehtiminen."

Tuskin tarkoittaa huonoa ilmapiiriä johon vääryys ja huijaaminen välttämättä johtaa.

Liity liittoon, niin saat apua, jos palkka-asioissa yritetään huojata.

Kas kun se kuuluisa liitto = pam on todella harvoin sen siivoojan puolella.

Työsuojelupiiri on ainoa, josta voi tosipaikan tullen hakea apua.

itse tämän karvasti kokenut. Iso siivousfirma ja työpaikan luottamusmies molemmat kimpassa ja joka tilistä palkkoja uupui.
        Pamin kanta oli "voi - voi - sentään ".

• PAM hampaaton
        pamia ei siivooja kiinnosta kirjoitti:

Kas kun se kuuluisa liitto = pam on todella harvoin sen siivoojan puolella.

Työsuojelupiiri on ainoa, josta voi tosipaikan tullen hakea apua.

itse tämän karvasti kokenut. Iso siivousfirma ja työpaikan luottamusmies molemmat kimpassa ja joka tilistä palkkoja uupui.
        Pamin kanta oli "voi - voi - sentään ".

Työsuojelupiiristä voi pyytää apua kaikki, liittoon kuulumattomatkin. Sinne voi soittaa, kun kysyttävää esim. palkanmaksusta, työilmapiiristä, työvuorolistan ja tunti-ilmoituksen oikeasta käytöstä ja täyttämistavasta. Työsuojelupiiriä voi pyytää tekemään työpaikkatarkastuksen. Heillä on oikeus nähdä esim. työvuorolistat, tunti-ilmoitukset ja palkkalaskelmat (joiden tietojen on täsmättävä toisiinsa). PAM on moneen kertaan todettu hyödyttömäksi riitatilanteissa ja työpaikkojen luottamusnaiset on ihan yhtä tyhjän kanssa. He on työläisiä niin kuin muutkin ja jos alkavat kovasti pitää työväen puolta, heidän olonsa tehdään epämukavaksi ja savustetaan pihalle.

• työsuojelupiiristä
        PAM hampaaton kirjoitti:

Työsuojelupiiristä voi pyytää apua kaikki, liittoon kuulumattomatkin. Sinne voi soittaa, kun kysyttävää esim. palkanmaksusta, työilmapiiristä, työvuorolistan ja tunti-ilmoituksen oikeasta käytöstä ja täyttämistavasta. Työsuojelupiiriä voi pyytää tekemään työpaikkatarkastuksen. Heillä on oikeus nähdä esim. työvuorolistat, tunti-ilmoitukset ja palkkalaskelmat (joiden tietojen on täsmättävä toisiinsa). PAM on moneen kertaan todettu hyödyttömäksi riitatilanteissa ja työpaikkojen luottamusnaiset on ihan yhtä tyhjän kanssa. He on työläisiä niin kuin muutkin ja jos alkavat kovasti pitää työväen puolta, heidän olonsa tehdään epämukavaksi ja savustetaan pihalle.

Kun tyosuojelu.fi sivulla sanotaan, että
        "Työsuojelupiiri ei hoida asiakkaiden työsuhdeasioita, vaan asiakkaan on hoidettava ne itse. Apua asiassa voi saada oikeusapu- tai asianajotoimistoilta. Työsuojelupiiri ei voi ajaa työntekijän työsuhde- tai palkkasaatava-asioita tuomioistuimessa."

• www.työsuojelu.fi
        työsuojelupiiristä kirjoitti:

Kun tyosuojelu.fi sivulla sanotaan, että
        "Työsuojelupiiri ei hoida asiakkaiden työsuhdeasioita, vaan asiakkaan on hoidettava ne itse. Apua asiassa voi saada oikeusapu- tai asianajotoimistoilta. Työsuojelupiiri ei voi ajaa työntekijän työsuhde- tai palkkasaatava-asioita tuomioistuimessa."

Käykää itse tsekkaa, mitä työsuojelupiiri tekee ja millaisia asioita hoitaa. www.työsuojelu.fi Turha sen kummemmin kommentoida kirjoituksia, joissa pyritään sekoittamaan asiat ja aiheuttamaan sekaannuksia.

• ollaanpaniin

Tietysti ollaan asennevammaisia mutta tällaisten palstojen voima ja ilo on siinä vertaistuessa! Samassa veneessä ollaan ja täällä voidaan vertailla kokemuksiamme niin hyvässä kuin pahassalkin, useammin tietysti siinä pahassa mutta se on hyvin tärkeää. :) Jaksetaan puskea taas seuraavakin päivä töissä.

• Sinäkö siis et miellä tätä avausta valitukseksi? Minusta sinä itsekin valitat valittamisesta. Ai jai jai jai..

• Mooonika

Olen täysin samaa mieltä!

Olen saanut nyt läheltä seurata puolitoista vuotta sellaisien siivoojien työelämää, joilla alueet ovat ihan mahdollisia tehdä, monia kuukausia vuodesta on melkein luppoaikaa ( = tosi rauhallista aikaa), palkka on enemmän kun siivoojalla yleensä, on hyvät työsuhde-edut, saa kaikkea kun pyytää, työvaatteisiin ollaan panostettu jne. Ja mitä nämä siivoojat tekevät? Valittavat. Vaikka ei näkyisi työnjohtoa viikkoon, siinä on vika. Työnjohdossa on jo silloin vikaa, kun he ovat olemassa. Kaikki tuntuu aina p*skalta, mutta ei, ei vaihdeta työpaikkaa. Kun pitää tehdä työtä, ai kamala.

Joku sanoi tuossa aiemmin, että kyllähän se työnjohtokin juoruaa, valittaa ja puhuu siivojistaan. Ei minua kiinnosta ainakaan puhua siivoojiemme mielenliikkeistä kovinkaan tiuhaan, on hieman mielenkiintoisimpiakin asioita. Jos asiat hoituu, se on tärkeintä.

En vaan ymmärrä, miksi toimia siivousalalla, jos se on todella sieltä syvältä ja se tuntuu niin ketuttavalta.

Voin ehkä verrata tätä alaa joiltain osin suurtalousalaan. Keittiötyöntekijöitä etsitään reilun 1500€ kuukausipalkalla töihin tiskaamaan, siivoomaan, jakamaan perunoita, voitelemaan pullia, jakamaan tavaroita, kuorimaan porkkanoita, pesemään salaatteja eli ei sen "kummempaa" hommaa kun siivouskaan. Tarkoitan, ettei suurtalousala ole mitenkään erityisen "mediaseksikäs" ala. Mutta minä en ole koskaan kuullut kenenekään keittötyöntekijän tai ravitsemustyöntekijän valittavan työstään tai palkastaan. Ainakaan niin paljon kun siivousalalla. Olen ollut siis molemmilla aloilla töissä.

Voisiko joku yrittää selittää miksi eikä vaan taas vänkättää Solista ja muusta turhanpäiväisestä?!

• ja juoruilu ovat

omiaan aiheuttamaan yhteenkuuluvaisuuden tunnetta yhteisössä. Osittain siksi valitetaan; se on kivaa:) ja osittain myös syystä jotta asiat muuttuisivat ja kehittyisivät parempaan suuntaa.
        Suotakoon se molemmissa tapauksissa. Ei siitä pidä ottaa nokkiinsa - valittaminen ja purnaaminen on kehittävää ja parhaimmillaan herättää uusia ajatuksia ja vie kehitystä eteenpäin.
        Kaikkeen tyytyväiset eivät saa mitään uutta aikaan:)

• että sollin työntekijät

ei valittaisi mitään jos palkkaa tulisi se reilut 1500e kuussa... Mun peruspalkka nousee syksyllä 1674 euroon ja en mä vaan valita töissä. Ihan kivaa on ja hommia viitsiikin tehdä kun jatkuva vitutus ei kalva.

• Pro siivous
        ja juoruilu ovat kirjoitti:

omiaan aiheuttamaan yhteenkuuluvaisuuden tunnetta yhteisössä. Osittain siksi valitetaan; se on kivaa:) ja osittain myös syystä jotta asiat muuttuisivat ja kehittyisivät parempaan suuntaa.
        Suotakoon se molemmissa tapauksissa. Ei siitä pidä ottaa nokkiinsa - valittaminen ja purnaaminen on kehittävää ja parhaimmillaan herättää uusia ajatuksia ja vie kehitystä eteenpäin.
        Kaikkeen tyytyväiset eivät saa mitään uutta aikaan:)

Itse olisin kyllä toista mieltä tuosta juoruilun yhteenkuuluvaisuutta vahvistavasta aspektista. Tietysti, se/ne jotka juoruilevat toisista, voivat omaa tunne-elämäänsä toisia halveeraamalla pönkittääkin, mutta entä ne, joista juorutaan? Heiltä se yhteenkuuluvaisuuden tunne murennetaan. Jos sinusta jatkuvasti työkaverit juoruaisi ja itse siitä kuulisit, et varmasti sitä kivana kokisi.

Asiat ei muutu pelkästään valittamalla, valitettavasti. Vain teot saavat muutosta aikaan. Suosittelen valittamaan mieluummin teoilla kuin pelkillä sanoilla.

Tämäkin palsta teidän kannattaisi ottaa tehokkaaksi vertaisverkoksi, jossa pomojen ja palkkojen haukkumisten sijaan alettaisiin pohtimaan miten asioihin voisi oikeasti käytännössä vaikuttaa. Ei tämä palsta nykyisenkaltaisena paineenpurkukanavana valituksineen johda mihinkään. Vai onko jotakin konkreettista esittää?

• täysin samaa mieltä

JES! Sinäpä sanoit asiat aivan oikein. Juuri näin. Eikö me olla jokainen oman itsemme seppiä?! Ja mitä turhalla valittamisella saa aikaiseksi ja varsinkin tälläisellä palstalla. Lisää huonoa fiilinkiä! Jos esimies mättää niin tehkää asialle jotakin! Tietenkin miettikää olenko minä itse täysin oikeassa ja "synnitön" vai esim. voisinko asiani esitellä toisella tavalla. Olenko noudattanut annettuja toimeksiantoja jne.
      Jos voisin, tarjoasin sinulle kirjoittaja kahveet ja oikein pullan kera.

• sitten lopettaa

asioiden purkamisen ja tappaa itseni, sitten ei tarvitse kenekään lukea mun asennevammisia kirjoituksiani...
      Mulle tää palsta on ollut henkireikä ja vertaistukipaikka ja jokainen siivousalalla töitä tekevä tietää mistä puhutaan.

• enkä ole tyytymätön

edes palkkaani. Teen juuri niin paljon töitä kuin tarvitsen elämiseen ja siihen ei nyt paljoa rahaa mene. Minulla on tarpeeksi vapaa-aikaa, osaan työni ja se työkin on itsenäistä. Minun ei tarvitse miettiä sen kummemmin duunia - minä teen sen mistä palkan saan ja loput päivästä on sitten ihan omaa aikaani. Saan vuokran maksettua ja syömiseni, vaatteita silloin harvoin kuin uutta tarvitsen - harrastamaankin pystyn. Ja säästöönkin jää aina jotain yllättäviä menoja varten.
        Minä en tarvitse 40 tuuman taulutelevisiota enkä kotisteroita, en trendiruokaa enkä muotivaatteita. Itse asiassa en edes harkitse alan vaihtoa.

• sairaala-apulainen

Olen usein miettinyt että ajautuuko siivousalalle jotain valittaja porukkaa; aina pitää olla joku hampaissa, asikas, pomo, työkaveri. Työpaikalla osalla porukasta jo tötkin kärsii kun pitää seistä ringissä kilpaa kehumassa omaa täydellesyyttään ja kaivella kuuloalueen ulkopuolella olevien vikoja. Eikä haittaa vaikka asiakkaat kuulevat...hävettää ihan oikeasti!

• sitä pitää että

"työn orjat sorron yöstä nouskaa..." ymmärtäkää nyt että yritysten tehtävä on tuottaa voittoa!
      Ei siinä inhimillisyys paina eikä pientä ihmistä ajatella. Rahaa... rahaa...
      Inhimillisyyttä ei ole työelämässä.
      Japi päälliköksi niin kaikki olisi paremmin.
      Ihan oikeesti..:)

• Japi..

En halua päälliköksi,olen vain työläinen.

• että työnantajallasi

menee hyvin ettei se mene konkkaan?

• Elli K

että siivooja ei saa valittaa työhönsä liittyvistä asioista.
      Ihan samalla lailla valittavat monen muunkin alan työntekijät.
      Mikä V*ttu siinä on että heti kun joku siivooja kehtaa valittaa hänelle heti neuvotaan että vaihda alaa jos ei kiinnosta.
      Tuo siivooja mahdollisesti voisi tykätä siitä siivoamisesta jos olisi mahdollista ehtiä eikä aina joku väheksyisi!

• sanottu ja asiaa,

ei tuohon enää voi mitään lisätä eikä siitä mitään poistaa. Täyttä asiaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      342
      14031
    2. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      243
      5632
    3. Tänään olisn uskaltanut

Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      11
      3178
    4. Taitaa olla aika

laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      185
      2380
    5. Kirjoita jotain kivaa

ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      137
      2159
    6. Tiedäthän että

Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      13
      1808
    7. Tiistaina nähdään.

Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos
      Ikävä
      98
      1469
    8. Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva

Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon
      Ikävä
      46
      1276
    9. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      241
      1186
    10. Mikset ala

Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      89
      1120
    Aihe