Aamuyön unettomuus

...

Onko kellään muulla kokemusta aamuyön unettomuudesta? Oon ite siitä kärsinyt jo pari vuotta. Nukahdan illalla kyllä ihan hyvin. Sitten heräänki kuin nakutettu 2-3 aikaan..

Masentunut en koe olevani, ei mitään isompia huolia eikä murheita, yh olen. Kaikki kuitenki suht. hyvin, mutta unettomuus ja sitten aina pvällä väsynyt..
Jos ei illalla pääse nukkuun siihen aikaan, kun alkaa väsyttään (poika ei aina ole samaan aikaan väsynyt kuin minä)
tilanne pitkittyy, menee luontainen aika mennä petiin, niin ohi ja sitten ei taas väsytä ja tilanne vaan pahenee, kuin univelkaa kertyy enemmän.
Olen kokeillut kaiken maaliman unilääkkeitä jo, mutta ihan sama mitä synö, herään kuitenkin 2-3 aikaan.
Kellä ois fiksuja ratkaisuja / kokemusta itselläkin?! Kiitti!

13

6916

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uneton

Aivan kuin olisin omaa tekstiäni lukenu!!!!!Mulla sama aaamuyön unettomuus jota jatkunut yli vuoden!Mirtatsapiini ollut vuoden käytössä vaihtelevilla annoksilla mutta auttoi vain joitain kuukausia ja nyt tilanne taas sama.Melatoniinia olen kokeillut,ei mitään apua,ei myöskään Tenoxista eikä Ataraxista,imovane tekee kauhean väsyn ja pökkyrän seuraavaksi päiväksi joten empä tiedä minäkään miten tästä eteenpäin.Yksinhuoltaja olen minäkin ja töissä yritän jaksaa käydä.Enkä minäkään koe olevani masentunut joten samassa veneessä ollaan!!!!

• muuten

kilpirauhasarvot!! Tsh, TPO-vasta-aineet ja t-4v!Syy voi olla on kilpirauhasessa, ainakin omalla kohdalla (sukurasite on) vahva epäily nyt herännyt! Lääkkeet eivät mullakaan auta mitkään, kokeiltu on kaikki!

Ihmisiähän on täällä pallolla hoidettu hulluinakin ihan syyttä suotta ja mielisairaalassa turhaan, lopen syy on löytynytkin kilpirauhasesta!

Liikatoiminta saattaa aiheuttaa unettomuutta!!
        Mulle voi ainakin kirjoitella [email protected], jos haluat.

• Uneton
        muuten kirjoitti:

kilpirauhasarvot!! Tsh, TPO-vasta-aineet ja t-4v!Syy voi olla on kilpirauhasessa, ainakin omalla kohdalla (sukurasite on) vahva epäily nyt herännyt! Lääkkeet eivät mullakaan auta mitkään, kokeiltu on kaikki!

Ihmisiähän on täällä pallolla hoidettu hulluinakin ihan syyttä suotta ja mielisairaalassa turhaan, lopen syy on löytynytkin kilpirauhasesta!

Liikatoiminta saattaa aiheuttaa unettomuutta!!
        Mulle voi ainakin kirjoitella [email protected], jos haluat.

Ka siinäpä se,mitattu on ja kilppis arvot aivan normaalit!!!!En kertakaikkiaan ymmärrä,mistä kummasta tällainen unettomuus voi johtua.Yksi mikä tulee mieleen on hormonit.Ikää kuiteski jo 43v ja toinen munasarjoista poistettu kystan takia.Voisiko olla mahdollista että estrogeeni arvoni on alhainen???Kysyin siitä kerran lääkärissä mutta hän oli sitä mieltä ettei ole mahdollista kun olen vielä niin "nuori",eikä niitä näinollen ruvettu etes mittaamaan.

• e-pillereitä
        Uneton kirjoitti:

Ka siinäpä se,mitattu on ja kilppis arvot aivan normaalit!!!!En kertakaikkiaan ymmärrä,mistä kummasta tällainen unettomuus voi johtua.Yksi mikä tulee mieleen on hormonit.Ikää kuiteski jo 43v ja toinen munasarjoista poistettu kystan takia.Voisiko olla mahdollista että estrogeeni arvoni on alhainen???Kysyin siitä kerran lääkärissä mutta hän oli sitä mieltä ettei ole mahdollista kun olen vielä niin "nuori",eikä niitä näinollen ruvettu etes mittaamaan.

Syy voi olla niissäkin?

• Uneton
        e-pillereitä kirjoitti:

Syy voi olla niissäkin?

Ei tosiaan ole e-pillereitä enkä voisi niitä edes käyttää migreenin takia.Joskus nuorena kokeilin mutta migreeni paheni.Hormonikierukka kyllä on mutta tuskimpa se unettomuutta aiheuttaa tai tiedä häntä!!!!Taas takana tosi rikkonainen yö.Nukahdin suht hyvin mutta koko aamuyön heräilin n.puolen tunnin välein,kello soi sitten 7.ltä kun lapsia noustava laittamaan koulutaipaleelle.Itselläni kohta töihin lähtö ja aivan nuutunut olo taas kerran.

• t***a
        Uneton kirjoitti:

Minultakin on poistettu munasarja kystan takia. Nyt olen 46 v ja vaihdevuosioireita on ollut jo muutaman vuoden. Vuodot muuttuneet epäsäännöllisiksi, joskus vain tiputtelee, tulee milloin sattuu. Erityisesti siihen aikaan, kun kuukautiset pitäisi alkaa, valvotuttaa joka suhteessa; nukahtamisvaikeuksia, yöheräilyä, aamuvalvomista. Nukuttaa taas paremmin kun vuotoaika on ohi.

Jo nuorempana, kun vuodot oli normaalit, huomasin kuukautisia ennakoivana oireina yhden yön valvomisen. Eli joku yhteys hormoneilla unettomuuteen varmaankin on. Vaihtarit voi alkaa jo alle nelikymppisenäkin, vaikkei se kovin yleistä olekaan. Kaipa nämä operaatiot vielä edesauttavat asiaa, joten pelkkä ikä ei ole ihan ratkaiseva.

• yh-56
        Uneton kirjoitti:

Minulla alkoivat vaihdevuosioireet uniongelmilla.Kävin gynellä testeissä ja sain estrogeenigeeliä ja unet korjaantuivat. Nyt olen rintasyövän takia jatkohoidossa ja aamuyöstä herään liian aikaisin ja päivällä olen hyvin väsynyt. En voi käyttää hormonaalisen rintasyövän takia hormonilääkitystä.Yliopiston apteekki valmistaa omaa lääkettä ko potilaille, jotka eivät voi käyttää hormonivalmisteita vaihdevuosioireisiin. Kokeilin auttoi kuumiin aaltoihin ja nukutti liiankin hyvin; nukahdin kesken palaverin työpaikalla. Aamulla oli pahoinvointia myös ko lääkkeen takia. Kannattaa gyneltä kysyä kuitenkin ja jos käyttää hormonivalmisteita , kannattaa käydä mammografiat ja tarkkailla itse rintavarustustaan ja kainalokuoppia.
        Kaikki eivät rintasyöpää niistä saa; minä käytin n. 8 vuotta ja se on jo riskialtis käyttöaika.Koetan pärjäillä ilman mitään lääkinnällistä apua , koska koukuttavaia unilääkkeitä en halua ja mirtazapiinistä ei ollut apua heräilyyn ja päivällä oli pökkyräinen olo.Töissä pään oltaa selvä, joten luovuin siitäkin. Kamomillatee on auttanut minua jonkin verran.

• Oli näin

Elikkä menin nukkumaan jo n.22.30-23.30 ja heräsin tosi pirteenä just 1.30-2.30 ja valvoessa meni muutama tunti ja 5.45 soi kello ja töihin....

Suurin syy siinä oli työ ja ihan kamala esimies hyvin pitkälti luulen.

Nyt uusi työpaikka ja vuorotyö ja aina ekaan aamuun nukuttua tulee max 4-5h (illalla ei meinaa uni tulla)sekin pätkissä ,mut saan yleensä herättyäni unenpäästä kiinni suht. nopeesti.

Eli itse olen jännittäjä ja stressaaja ainaskin jonkin verran (tietysti myös ottaa kaaliin mennä töihin).

Montako tuntia nukutte te kaikki "ongelmaiset" ?

Voisitte kokeilla kaikkea uutta eli urheilla tai ainaskin rasittaa itseään tarpeeksi...eikä missään tapauksessa ottaa päikkäreitä vaikka siihen olisi tilaisuus!!

Itselle on aina riittänyt n.5-7h uni yleensä yöllä nukuttuna ,nyt on tullut yövuorojen jälkeen se vaikeus et en osaa nukkua päivällä 4 yön jälkeen kun on nukkunut yhteensä reilun 10h yhteensä eli ajoittuu 4 päivälle tietää et on univelkaa.

Mut pitkät vapaat niin saan/osaan nukkua kun on vapaa ehkä siihen auttaa myös kuningas alkoholi...

• Uniääliö

Minä heräsin aika monta kertaa yössä ja joka yö nukuin 3-5t. Sehän aiheutti kovan stressin ja paineet ja sairaslomat sen kuin vain lisääntyi, kun sain lisäksi kovat migreenit.

Nyt olen miesvoittoisessa työpaikassa ja nukun yöllä yhteensä 8t. ;)..on se niin makeaa.;))

Lue artikkeli wikipediasta

http://fi.wikipedia.org/wiki/Uni

• pete..

Itekin herään aina siinä 2-3 aikaan. Sitten menee n. 2-3h ennen kuin nukahtaa taas. Itellä on kyllä hieman stressiä. Mutta sitä ihmettelen, että jos sitten menen vasta 2-3 aikaan nukkumaan, niin herään vasta keskipäivällä ja nukun yhteen putkeen sinne asti. Outoa...

• Tosi uneton

On kokemusta aivan liikaa viimeisen 20 vuoden ajalta.

Ensinnäkin: Älä syö varsinaisia unilääkkeitä yhtään! Itse aikoinani nappasin Tenoksin silloin kuin heräsin yöllä ja nukuin loppuyön sillä, sitten 2 kun 1 ei tehonnut jne, mutta pidemmänpäälle unilääkkeet tuhoavat sen vähänkin unen laadun ja kahdessa vuodessa olet täysi Zombi - kokemusta on. Onneksi siitä tilasta voi palautua aika hyvin.

Voit kokeilla unen määrän rajoittamista. Mene esim. klo 24 nukkumaan ja laita kello soimaan klo 4:30. Kun nukut tuon ajan kokonaan voit parin viikon päästä laittaa kellon herättämään 15 minuuttia myöhemmin ja taas parin viikon päästä 15 min. myöhemmin. jne. Kun pääset kuuden tunnin yhtäjaksoiseen uneen asiat ovat jo aika hyvin. Kaiken muun ajan päivästä pysyttelet hereillä ja aktiivisena. Raskasta on alkuun mutta tehoaa ehkä parhaiten!

Toinen keino jolla saat pidennettyä ja syvennettyä unta jonkin verran on illalla ennen nukkumaanmenoa tehty lihasten jännitys/rentoutus-harjoitus ja vielä tehokkaampi on ehkä sopiva venyttelyharjoitus ennen nukkumaanmenoa. Itse olen todennut aika hyväksi P90x harjoitusohjelman X Stretch - venyttelyn. Jos taas haluat nukkua huonosti kokeile illalla saman ohjelman Yoga X:ää.

Lääkärit tarjoavat vaikka mitä lääkkeitä, jousta yleensä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Itse söin Remeron nimistä lääkettä vuosikaudet - onneksi en enää!

Esim. tässä tuota lihasrentoutusta:
      http://www.sininentuki.info/punainen/index.php?action=printpage;topic=1273.0

• unikkoja

ei välttämäti ole ongelmasi.. terveelle, norm.kuntoselle piisaa 4-7 h/vrk. Aamuneljältä herään aina..joskus puolineljältä..katson kymmenen uutiset ja petiin. Lapsen kanssa tietty hankalampaa..

• maxkristian

Itselläni käy tuo sama ilmiö, jos normaalirytmistä poiketen menen liian aikaisin nukkumaan. Jos menen esim. kymmeneltä illalla nukkumaan, herään kahdelta pirteänä kuin peipponen. Se johtaa siihen, että luen kirjaa aamuun asti ja seuraava päivä menee rättiväsyneenä. Jos menen nukkumaan yhdeltä yöllä, nukun 12 tuntia putkeen kuin tukki.

Omaan unirytmiinsä voi tutustua. Sille voi ojentaa käden ja esittäytyä ja olla sille kohtelias ja kunnioittava. Silloin yhteispelikin sen kanssa sujuu paljon paremmin. Uni on ihmiselle fyysisesti ja psyykkisesti todella tärkeää, joten jokaisella on oikeus vaatia hyvät yöunet. Itse päätin yhdessä vaiheessa vähän kokeilla erilaisia unirytmejä. Kokemukset todella auttoivat ymmärtämään, millainen nukkuja minä olen ja nyt en stressaa unesta ja osaan nukkua paremmin. Kyllä, senkin taidon voi oppia.

Googlettamalla "polyphasic sleep" löytää paljon aiheeseen liittyvää tietoa. Oma kokeiluni koski ns. "siestaunta": nukuin yöllä 6 tuntia ja iltapäivästä 1,5 tunnin päiväunet. Itselle pelasi hyvin sääntö "yöllä peiton alla, päivällä peiton päällä". Noin ei pääse päikkärit lipsahtamaan. Kun tuohon olet viikon totutellut, takaan, että olet oppinut jo paljon uutta. Jos rytmi sattuu sopimaan sinulle paremmin kuin nykyinen unirytmisi, niin se on tietysti tuplavoitto. Totutteluvaiheessa voi esiintyä väsymystä, mutta muutaman päivän jälkeen (kunhan aikataulussa pysyy tarkasti) olo saattaa tuntua jopa yllättävällä tavalla pirteämmältä.

Innostan kokeilemaan pelottomasti ja leikittelemään nukkumisella! Ota joku teemaviikko, jolloin nukut joka yön eri paikassa. Älä stressaa väsymyksestä. Jos kävit armeijan rankan kautta niin verestä muistoja siitä, kuinka siellä tuli nukuttua kokonainen vuosi huonosti parilla tunnilla yössä ja elettyä jokainen päivä väsymyksessä. Jos et kokenut tätä, eläydy tilanteeseen :)

Tsemppiä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6294
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3140
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      849
    Aihe