http://turunsanomat.fi/erikoissivut/?ts=1,3:2031:0:0,4:103:0:0:0;4:104:0:0:0;4:110:0:0:0;4:111:0:0:0;4:108:271:1:2009-01-12,104:108:586782
Suojatie on vaarallinen, koska se on aina autokadun vaarallisimmassa kohdassa: risteyksessä. Paikassa, jossa autoja tulee 4 eri suunnasta, kuskien huomio on sellaisissa tärkeämmissä asioissa kuten liikennevaloissa, -merkeissä ja katumaalauksissa.
Alunperin suojatiet tehtiin juuri risteyksiin, koska haluttiin varmistaa kävelijöiden turvallinen kadunylitys risteyksen vaarallisuudesta huolimatta. Sittemmin, ja erityisesti Suomessa, suojatien tehtäväksi onkin tullut rajoittaa ylitys vain sille osalle katua, jossa viivat sattumat olemaan. Eli suojatie on meillä autoilun edistämiskeino ja samalla kävelyn vähentäjä ja vaarantaja.
Korttelin keskeltä on huomattavasti turvallisempaa ylittää katu, riittää että katsoo vasemmalle ja oikealle, ja voi olla lähes 100% varma että siinä autoilija katsoo suoraan eteensä. Ja tästä tietenkin saa sakkoa.
Ennen kuin meillä päättäjät tajuavat nämä ilmiselvät asiat, täytyy tutkia kuinka iso osuus kadun ylityksistä tapahtuu suojateitä pitkin, ja sitten verrataan lukua suojateiden osuuteen ylitysonnettomuuksista. Tällaisen tutkimuksen jälkeen Ruotsissakin tajuttiin lähes lopettaa uusien suojateiden maalailu.
Suojatien tarkoitus?
17
634
Vastaukset
- ian kaikkia"Tieliikennelain mukaan jalankulkijan on yleensä aina käytettävä asianmukaista heijastinta pimeän aikana tiellä liikkuessaan." - ööh ööh ööhEi ne autoilijat väistä keskellä kirkasta päivääkään. Parempi vaan olla pimeänä niin eivät saa päähänsä kiihdyttää ehtiäkseen edestä. 
 Suojatien merkitys on hämärtynyt, vaikuttaa että se ainostaan rajoittaa mistä jalankulkijat saavat ylittää kadun. Tosiasiahan on että kadun saa ylittää muualtakin kuin suojatietä pitkin, mutta suojatiellä autoilijan on väistettävä jalankulkijaa. Ja ellet näe mitä tiellä on, ajat niin hiljaa että hedit pysähtymään jos on tarvis!!!!
 
- voisi poistaakokonaan. Nehän ovat pelkkä vitsi. - Jaa.. Millähän tapaa ne ovat "vitsi" 
 Eiköhän se syy löydy ratin ja penkin välistä, mikäli yliajo sattuu.
 Ja lakihan sanoo: Autoilijan on väistettävä jalakulkijaa silloin kun se on ylittämässä tietä tai on astunut sille!.: Huomannut olenkin, että tätä kohtaa on autoilijoiden erittäinkin vaikea noudattaa.)
 Tietenkin jalankulkijankin on muistettava, että ei ne autot pysähdy kuin seinään ja etteivät hypi sinne suojatielle miten sattuu.
 JÄRKI KÄTEEN LIKENTEESSÄ!!!
- KandyKing kirjoitti:- Jaa.. Millähän tapaa ne ovat "vitsi" 
 Eiköhän se syy löydy ratin ja penkin välistä, mikäli yliajo sattuu.
 Ja lakihan sanoo: Autoilijan on väistettävä jalakulkijaa silloin kun se on ylittämässä tietä tai on astunut sille!.: Huomannut olenkin, että tätä kohtaa on autoilijoiden erittäinkin vaikea noudattaa.)
 Tietenkin jalankulkijankin on muistettava, että ei ne autot pysähdy kuin seinään ja etteivät hypi sinne suojatielle miten sattuu.
 JÄRKI KÄTEEN LIKENTEESSÄ!!!- OIKAISU: Kirjoitin lakitekstiin, että "kun se on ylittämässä tietä" niin tarkennettakoon, että kyseessähän oli se Suojatie. 
- vitsi, ettäKandyKing kirjoitti:Jaa.. Millähän tapaa ne ovat "vitsi" 
 Eiköhän se syy löydy ratin ja penkin välistä, mikäli yliajo sattuu.
 Ja lakihan sanoo: Autoilijan on väistettävä jalakulkijaa silloin kun se on ylittämässä tietä tai on astunut sille!.: Huomannut olenkin, että tätä kohtaa on autoilijoiden erittäinkin vaikea noudattaa.)
 Tietenkin jalankulkijankin on muistettava, että ei ne autot pysähdy kuin seinään ja etteivät hypi sinne suojatielle miten sattuu.
 JÄRKI KÄTEEN LIKENTEESSÄ!!!jalankulkija saa odottaa vaikka koko päivän, jos vaan autoja riittää. 
- vitsi, että kirjoitti:- jalankulkija saa odottaa vaikka koko päivän, jos vaan autoja riittää. - Taidat itse olla vitsi. 
 JALKAKULKIJAA ON VÄISTETTÄVÄ VAIKKA EI ASTUIS KUIN VARPAAN KÄRJELLÄ SUOJATIELLE.
 Laki sen määrää.
 On sitä itte käyty sen verran tehokas autokoulu..
 
- suojateillesuojatie on vaarallinen, koska suuri osa autoilijoista ei kunnioita sitä. syytä tähän en ymmärrä, koska nämä samat ihmiset eivät kuitenkaan esimerkiksi uhkaile väkivallalla kaupoissa ja jalkakäytävillä. ehkä sieltä ratin takaa on turvallista osoittaa, ettei ole kovin fiksu. 
 suojatiet ovat risteyksissä siksi, koska jalkakäytävät kulkevat katuvarsia samoihin suuntiin kuin kadutkin ja niitä pitkin ihmiset kävelevät. harva lähtisi kiertämään 50 metriä suuntaansa vain siksi, että siellä on suojatie, jota autoilijat eivät kunnioita.
 asennemuutos autoilijoille niin suojateihin ei tarvitse koskea. ei kai ole liikaa vaadittu?- aiheellista.Asennemuutosta autoilijat! Kyllä, mutta asennemuutosta ennenkaikkea viranomaisilta, poliiseilta. 
 Suojatiellä jalankulkijan yliajo on lähes päivittäistä ja rangaistukset minimaalisia, aivan kuin se kuuluisi asiaan, että suojateillä ajellaan jalakulkijan yli.
 En ole kuullut tai nähnyt, että poliisi valvoisi jalankulkijan oikeuksia suojatien ylityksissä, puhumattakaan, että kirjoittelisi sakkolappuja autoilijoille ko. liikennerikkomuksesta.
 
- mutta ärsyttäväLähestyn suojatietä parin sadan metrin päästä, hiljaa, eikä muuta liikennettä ole. Suojatien vieressä seisoo jalankulkija, joka katselee välillä minua, välillä muualle, muttei eleelläkään osoita lähtevänsä ylittämään tietä. Kun saavun suojatien kohdalle olisi seisoja ehtinyt ylittämään tien kävellen vaikka edestakaisin. 
 Pitäisikö minun nyt pysähtyä päästämään tämä seisoskelija edestäni, vai ajaa ohi ja katsoa, kuinka hän lähtee ylittämään suojatietä takaani?- Kas siinä pulma...Tuo on yksi suojatien käytön ja sen käyttäjien yleisimmistä ongelmista. Useimmiten kyseessä on rouvasparvi, jossa huikkaillaan iloisia tevehdyksiä toisilleen ja josta he erkanevat sitten äkkiarvaamatta ja ympärilleen katsomatta suojatielle, ikäänkuin se olisi päivänselvää että muu liikenne on pysähtynyt siksi aikaa kun tervehdykset on vaihdettu ja suojatie on ylitetty. 
 Pointtihan suojatien käyttämisessä on tietysti se että sitä käyttävän on selkeästi osoitettava että hän lähtee ylittämään sitä ja se osoitetaan selkeästi astumalla suojatielle. Toisaalta se edellyttää jalankulkijalta myös sitä että hän varmistaa sen olevan turvallista. Toisin sanoen, hän katsoo ettei samaan aikaan ole lähestymässä autoa. Autoilija saa kuitenkin olla aina tarkkana, jos suojatien tuntumassa parveilee jalankulkijoita osoittamatta sen käyttämistä.
 Minkäs teet, parempi ainakin hiljentää ja varautua pysähtymiseen. Säästää siinä sitten ehkä poukkoilevan jalankulkijan hengen ja ainakin oman mielenrauhan.
- on osoitettavaKas siinä pulma... kirjoitti:Tuo on yksi suojatien käytön ja sen käyttäjien yleisimmistä ongelmista. Useimmiten kyseessä on rouvasparvi, jossa huikkaillaan iloisia tevehdyksiä toisilleen ja josta he erkanevat sitten äkkiarvaamatta ja ympärilleen katsomatta suojatielle, ikäänkuin se olisi päivänselvää että muu liikenne on pysähtynyt siksi aikaa kun tervehdykset on vaihdettu ja suojatie on ylitetty. 
 Pointtihan suojatien käyttämisessä on tietysti se että sitä käyttävän on selkeästi osoitettava että hän lähtee ylittämään sitä ja se osoitetaan selkeästi astumalla suojatielle. Toisaalta se edellyttää jalankulkijalta myös sitä että hän varmistaa sen olevan turvallista. Toisin sanoen, hän katsoo ettei samaan aikaan ole lähestymässä autoa. Autoilija saa kuitenkin olla aina tarkkana, jos suojatien tuntumassa parveilee jalankulkijoita osoittamatta sen käyttämistä.
 Minkäs teet, parempi ainakin hiljentää ja varautua pysähtymiseen. Säästää siinä sitten ehkä poukkoilevan jalankulkijan hengen ja ainakin oman mielenrauhan.aikomuksensa ylittää katu/tie astumalla suojatielle. (Aika proaktiivista toimintaa.) Toisaalta pitäisi varmistaa, ettei samaan aikaan ole lähestymässä autoa. Tuosta seuraa, ettei jalankulkijalla ole asiaa suojatielle, jos autoja on tulossa. 
- yliajettu.Sinusta en tiedä, kuinka jahkailet, mutta minä vastaavassa tilanteessa pysäytän suojetien eteen ja näytän jalankulkijalle "ole hyvä ja mene, en aja päälle". 
- solistion osoitettava kirjoitti:aikomuksensa ylittää katu/tie astumalla suojatielle. (Aika proaktiivista toimintaa.) Toisaalta pitäisi varmistaa, ettei samaan aikaan ole lähestymässä autoa. Tuosta seuraa, ettei jalankulkijalla ole asiaa suojatielle, jos autoja on tulossa. Aivan niin, unohdinkin kokonaan mainita että tilannetajua EI SAA sitten missään tapauksessa käyttää...!!! 
 Hemmetti, pitääkö nykyajan www-ihmisille yksinkertaisimmatkin asiat vääntää rautalangasta? Ei ihme että liikenteessä kuolee ihmisiä kun asiat otetaan kirjaimellisesti aivan väärissä paikoissa.
- liikenteessäyliajettu. kirjoitti:Sinusta en tiedä, kuinka jahkailet, mutta minä vastaavassa tilanteessa pysäytän suojetien eteen ja näytän jalankulkijalle "ole hyvä ja mene, en aja päälle". Esimerkillistä ja samalla erittäin harvinaista liikennetoimintaa. 
 Etenkin lasten kanssa on syytä toimia juuri näin.
 Tosin aina pitäisi olla silmät myös vastavirtaliikenteellekin ettei tavallaan yllytä jalankulkijaa kiirehtimään toisesta suunnasta pörräävän auton eteen.
 Itse olen jalankulkijana muutaman jos useammankin kerran joutunut väistämään toisesta suunnasta tulleita autoja kun omalla puolellani oleva auto on ystävällisesti antanut tilaisuuden mennä.
 Lapsilla ikävä kyllä on aina hiukan hätäinen tarve ylittää suojatie eikä huomio välttämättä riitä joka suuntaan kun annetaan tilaisuus ylittää suojatie.
- yliajettu. kirjoitti:- Sinusta en tiedä, kuinka jahkailet, mutta minä vastaavassa tilanteessa pysäytän suojetien eteen ja näytän jalankulkijalle "ole hyvä ja mene, en aja päälle". - Juuri näin teen itsekin. Se näyttää, että kuljettaja ajattelee muitakin siellä liikenteessä kuin omaa napaa. 
 
- suo ja tieYksi keskeinen parannus tai risteysalueen suojatien turvallista käyttöä edistävä tekijä olisi suojatien korotus tai töyssy sen edessä. Töyssyjä on järjettömimmässäkin paikoissa, joissa ne pahimmillaan aiheuttavat päinvastoin vaaratilanteita. 
 Ja ettei nyt vaan taas joku wwwihminen rupea halkomaan hiuksia niin mainittakoon tarkennuksena että töyssyjä tai korotuksia voisi olla pääasiassa riskialteimmilla risteysalueilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset738164
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti905747
- Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu923942
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut463901
- Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessäänmutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät443645
- Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueitasillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi603594
- Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueitanäin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään263246
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1133060
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k572859
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral972833